UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj22st1z HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - UNORD
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Sune Nielsen
Hold
hj22st1z HI (
hjst1z HI
,
hjst2z HI
,
hjst3z HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Antikkens Grækenland
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
Titel 3
DHO
Titel 4
Forløb#3 De store opdagelser - og aztekerriget
Titel 5
Forløb#4 Danmark 1870-1900
Titel 6
Forløb#5 Danmark 1870-1900
Titel 7
Forløb#6 Første Verdenskrig
Titel 8
Forløb#7 Tyskland 1919-1945
Titel 9
Forløb#8 Den kolde krig
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Antikkens Grækenland
Indhold
Kernestof:
Velkommen til jeres første historiemodul i studieretningsklassen. Ingen lektier - glæder mig til at møde jer.
Introduktion til faget (STX 2022).pptx
Læs følgende sider i i-bogen 'Verden før 1914'. I behøver ikke læse dem, hvis I kommer til vores 1. modul - der læser vi lektien i fællesskab.
1. Det gamle Grækenland
Hellenernes land
Tidlig græsk civilisation - Kreta og Mykene
Hammurabis lov.pdf
Tidslinje - Antikken (lange linjer).pptx
Læs følgende side i i-bogen. Husk at fortsætte med at markere det vigtigste.
Den græske polis fra ÷750 til ÷300
Havnebyen Piræus.pdf
Folkeforsamlingen (Pnyx).pdf
Dionysos-teatret.pdf
Akropolis.pdf
Agoráen.pdf
Oplæg om Antikkens Athen.docx
Græske bystater.pptx
Vi fortsætter gruppearbejdet med vores virtuelle tour i AC: Odyssey. Hvis I ikke var der sidst, skal I læse det materiale, der passer til gruppen (se under modulet den 18/11). Fremlæggelserne begynder næste gang.
Afsnit
Fremlæggelser ifm. vores 'Tour' i Assassin's Creed's Athen. Husk blyant eller kuglepen til at tage noter (i hånden!)
Den athenske bystat (virtuel tour).pptx
Læs følgende to sider i i-bogen. Highlight de centrale pointer i teksten undervejs.
Samfundet i Athen
Samfundet i Sparta
Opgaver til Athen og Sparta.docx
https://www.gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login
MAGTT-modellen.pdf
Om opdragelse i Sparta
Læs følgende 3 sider i i-bogen
Tyranni, aristokrati, demokrati
Athens demokrati – Spartas aristokrati
De sagnomspundne perserkrige ÷490 til ÷449
Opgaver til det antikke Grækenlands styreformer.docx
Opgaver til den antikke krigsførelse.docx
Ingen lektier denne gang
De tidlige imperier.pptx
Læs side 1-3 i det vedhæftede dokument 'Med kroppen ind i kulturen - idrætshistoriske strejflys (kapitel 2), Hans Bonde 2020'. Marker de vigtigste pointer, mens I læser.
Med kroppen ind i kulturen - idrætshistoriske strejflys (kapitel 2), Hans Bonde 2020.pdf
Opgaver til sportens rolle i det antikke Grækenland.docx
Til første modul: Læs side 4-7 i dokumentet 'Med kroppen ind i kulturen - idrætshistoriske strejflys (kapitel 2), Hans Bonde 2020' (PDF'en ligger under forrige modul, hvis I ikke var der sidst). Marker de vigtigste pointer, mens I læser.
Religion, livssyn og rationalitet
Soft power
Ingen lektier. Vi samler op på jeres noter fra filmen, og bagefter opsummerer vi emnet som forberedelse på næste moduls prøve.
Skema til dokumentaren 'Hvordan grækerne ændrede verden'.docx
Vi tager en prøve i emnet 'Antikkens Grækenland'
1. Vikingetid 800-1050
Landskab og bebyggelse
Handel og byer
Opgaver til vikingetiden (byer og handel).docx
Vikingetiden (introduktion).pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Vi tager en prøve i emnet 'Antikkens Grækenland'
1. Vikingetid 800-1050
Landskab og bebyggelse
Handel og byer
Opgaver til vikingetiden (byer og handel).docx
Vikingetiden (introduktion).pptx
Læs følgende 2 sider i i-bogen. Husk fortsat at markere i teksten.
Høvding, bonde, træl
Kvinderne i vikingetiden
Opgaver til vikingetiden (klassesamfundet).docx
Læs det vedhæftede dokument om vikingernes religionsbillede
Vinkler på vikingetiden (uddrag fra kapitel 8 og 9 - Offer og kultplads i vikingetiden + Nordisk religion og overgangen til kristendommen).pdf
Opgaver til vikingernes religionsbillede.docx
I dette modul skal I se 'Odins øje', som Elisabeth sætter op på skærmen. Undervejs besvarer I individuelt de vedlagte spørgsmål og uploader dem i elevfeedback, inden modulets afslutning. Hvis I ikke uploader, bliver I noteret fraværende. Jeg sidder i
Opgaver til filmen _Odins øje_.docx
Læs det vedhæftede om vikingerne og deres togter. Lektien ser voldsommere ud, end den er.
Vinkler på vikingetiden (uddrag fra kapitel 3 - Vikingerne og deres togter).pdf
Vikingetiden (togter).pptx
Ingen lektier. Vi ser lidt film i dag. Filmen varer 58 minutter, så vi går i gang på minuttet.
Som lektie skal I læse det vedhæftede dokument. Det ser (igen) væsentligt længere ud, end det faktisk er.
Vinkler på vikingetiden (uddrag fra kapitel 1 - Vikingen bliver til).pdf
Spørgsmål til _Historien om Danmark – Vikingetiden_.docx
Opgaver til _Vinkler på Vikingetiden (kapitel 1)_.docx
Opgaver til historiebrug (vikingetiden).docx
Historiebrug og historiebevidsthed.pptx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Indhold
Kernestof:
Det patriarkalske samfund
Ægteskab og seksualitet
DHO (en kort introduktion) 2023.pptx
Opgaver til _Kærlighed i Middelalderen_.docx
*Lov om ægteskabsbrud, ca. 1200
Oplysningstiden (overordnede kendetegn).pptx
Ægteskab, lejermål og uægte børn
Opgaver til _kærlighedens vilkår i 1700-tallet_.docx
Opgaver til Danmark i 1800-tallet.docx
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
DHO (tekster til 1800-tallet) del 2.pdf
PowerPoint (formalia til DHO'en).pptx
DHO-STX
Videnskabsteori i Historie (DHO).pptx
Næstsidste modul inden jeres DHO-skrivedage. Som lektie skal I have udfyldt nedenstående svarark omhandlende gruppedannelser. Hvis I er helt sikre på, hvordan jeres problemformulering skal lyde, kan I også udfylde det ark, men vær opmærksom på, at de
DHO-grupper (1.z)
DHO-problemformuleringer (1.z)
Forberedelse til de historiefaglige afsnit i DHO_en.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#3 De store opdagelser - og aztekerriget
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferien. Vi starter stille op uden lektier. I første modul kigger vi tilbage på det gennemgåede stof fra 1.g, og i det andet går vi i gang med det næste emne. Vel mødt.
Studietur 2.z / 2.u 2024
1.G's pensum (2022-23).pptx
Kompendium (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).pdf
Analyse i historiefaget.pptx
Læs side 4-11 i kompendiet 'De store opdagelser' (ligger under sidste modul). Lektien lyder af mere end det er, da der er en del billeder undervejs. Gør jer selv en tjeneste og fortsæt med at markere de vigtigste pointer. Det lønner sig på den lange
Opgaver til side 4-8 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Årsager til de store opdagelser.pptx
Kilde (Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542).pdf
Læs side 12-18 (indtil ’De religiøse fester og menneskeofringerne’) i kompendiet. Lektien lyder væsentligt længere end den er.
Et par kilder fra Aztekerriget.pptx
Aztekerriget - en kort introduktion.pptx
Kilde (Varsler om spaniernes komme).pdf
Opgaver til side 16-18 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Læs side 18-24 i kompendiet
Opgaver til side 21-24 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#4 Danmark 1870-1900
Indhold
Kernestof:
Læs side 18-24 i kompendiet
Opgaver til side 21-24 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Læs side 25-27 i kompendiet
Opgaver til side 25-27 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Oplysningstiden (overordnede kendetegn).pptx
Kilde (Den amerikanske uafhængighedserklæring).pdf
Læs side 28-32 i kompendiet. Vi skal se film i begge moduler, så husk enten blyant eller kuglepen (!).
Spørgsmål til 'Slavenation Danmark (del 1)'.docx
Spørgsmål til 'Slavenation Danmark (del 2)'.docx
Hierarkiet på Dansk Vestindien.pptx
Vi øver eksamensformen i historiefaget med udgangspunkt i emnet 'De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien'.
Eksamensøvelse i emnet _De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien_.pdf
Tematikker til _De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien_.docx
Eksamen i Historie A (historiske problemstillinger).pptx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#5 Danmark 1870-1900
Indhold
Kernestof:
Vi tager en prøve i emnet 'De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien'. Prøven foregår som multiple choice UDEN hjælpemidler.
Kompendium DK med fokus på perioden 1870-1900.pdf
Opgaver til side 3-4 (Danmark 1870-1900).docx
Læs side 4-6 og 9-12 (indtil 'Karakteristiske træk ved industrialiseringen') i kompendiet 'Danmark 1870-1900'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Feudalsamfund.pptx
15. Historisk forklaring
Opgaver til side 4-6 (Danmark 1870-1900).docx
Oplysningstiden.pptx
Opgave til side 9-12 (Danmark 1870-1900).docx
Læs side 7-9 (indtil ’Det industrielle gennembrud’) og side 31-33 i kompendiet. Fokus er på kendetegn ved sociale lag på landet og i byerne.
Opgaver til side 7-9 (_de sociale lag på landet_).docx
Pierre Bourdieu.pptx
Kildeøvelse (Lauritz Jessen, Min barndom, 1940).pdf
Læs side 14-15 (indtil ’Socialdemokratiet) i kompendiet. Marker de vigtigste pointer. Vi kommer til at have et særligt fokus på ideologierne ’liberalisme’ og ’konservatisme’.
Opgaver til side 14-15 (Danmark 1870-1900).docx
Læs side 15-18 i kompendiet. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Læs side 19-22 i kompendiet. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Forfatningskampen (tidslinje).pptx
Læs side 23-25 i kompendiet. I sidste modul spiller vi et hjemmebrygget rollespil.
Opgaver til side 23-25 (Danmark 1870-1900).docx
Fagforeninger i dag
Tal fra Deadline
Den danske organisationsgrad 1960-2012.pptx
Læs det vedhæftede uddrag fra ’Det kommunistiske manifest’. Det er en meget kort lektie.
Uddrag af _Det kommunistiske manifest_.pdf
Opgaver til marxismen.docx
Vi opsummerer emnet 'Danmark 1870-1900'. Hvis der er dele af emnet I ikke har fået læst, er der her en mulighed for at indhente lidt af det tabte. Ellers ingen lektier.
Economix - How Our Economy Works - Karl Marx.pdf
Opgaver til teorier og metoder i _Danmark 1870-1900_.docx
Vi fortsætter med at samle op på emnet og forbereder os til prøven på fredag.
Opsamlingsøvelse (Danmark 1870-1900).docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#6 Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med et nyt emne om 1. Verdenskrig. Som lektie skal I læse side 3-4 i det vedhæftede kompendium. Sørg for at komme godt fra start ved at downloade kompendiet og lægge det i en ny mappe med navnet '1. Verdenskrig'. Sørg for at markere de
1. Verdenskrig (kompendium 2023).pdf
Europe 1914 - Map Quiz Game - Seterra
Begrebsafklaring (stater, nationer og nationalstater).pptx
Læs side 5-8 i kompendiet om 1. Verdenskrig. Husk fortsat at markere undervejs – så bliver det nemmere at arbejde med teksten i timen, og det bliver meget lettere for jer at repetere, når tiden kommer til det.
Den overordnede udvikling 1870-1919 (1. Verdenskrig).pptx
Opgaver til Første Verdenskrig (side 5-8).docx
Læs side 9-13 (indtil ’Patriotismen sejrede’) i kompendiet om 1. Verdenskrig. Det lyder af mere end det er, da I ikke behøver at læse tekstboksene.
Opgave til side 9-13 (1. Verdenskrig).pptx
Læs side 13-16 i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Forklaringer på 1. Verdenskrigs udbrud.pptx
Realismeteorien.pptx
Opgaver til Første Verdenskrig (side 13-15).docx
2 kilder om Første Verdenskrigs krigsførelse.pdf
Læs side 18-19 i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Danmark under 1. Verdenskrig.pptx
Spørgsmål til _Den tåbelige krig_.docx
Læs side 23-25 (indtil ”Der var i de lande…) i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Opgaver til Første Verdenskrig (side 23-25).docx
Idealisme og realisme (1. VK).pptx
Læs side 25-26 (indtil Niels Arne Sørensens tekst) i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Læs side 27-29 i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Opgaver til Første Verdenskrig (side 27-29).docx
Vi bruger modulet på at samle op på emnet 'Første Verdenskrig' og forbereder os til prøven næste gang
Vi tager en prøve i emnet 'Første Verdenskrig' - alt foregår som det plejer
Eksamensøvelse i _Første Verdenskrig_ (stx 2024).pdf
I får en halv time til at færdiggøre jeres præsentation til vores prøveeksamen, og så trækker vi lod blandt grupperne. I skal altså forberede jer hjemmefra, så I er så langt, at I kan blive færdige på en halv time.
Som afslutning på vores forløb om 1. Verdenskrig ser vi filmen 1917. Den varer 2 timer, så vi går i gang på slaget :)
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7 Tyskland 1919-1945
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien
Kompendium (Tyskland 1919-1945).pdf
Weimar-republikken (de første år).pptx
Kilde (Tysk tegneserie fra 1924).pdf
Læs side 4-5 (indtil ”Før magtovertagelsen”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker fortsat de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 4-5 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 5-9 (indtil ”Tysklands nazificering”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
HistorieStream
Opgaver til side 5-9 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 9-12 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Tidslinje (Hitlers vej til magten).pptx
Læs side 13-19 (indtil ”Eksklusion fra folkefællesskabet”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 13-15 (Tyskland 1919-45).docx
Opgaver til side 16-19 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 19-22 (indtil ”Anschluss og yderligere radikalisering”). Marker de vigtigste pointer undervejs.
Noter til _Hitler_s Circle of Evil (The Rise of Antisemitism)_.docx
Læs side 22-23 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 22-23 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 24-29 (indtil ”Sonderkommando - gaskamrenes jødiske arbejdsmænd”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Antisemitisme og holocaust.pptx
Kilde (Uddrag af Rudolf Höss_ erindringer om _Den endelige løsning_).pdf
I skal INDIVIDUELT løse den vedhæftede opgave og uploade i afleveringsmappen, der er oprettet i Lectio senest 11.35.
Virtuel undervisning 3.z (Tyskland 1919-1945).docx
Vi samler op på jeres virtuelle moduler
Læs side 29-33 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 29-31 (Tyskland 1919-45).docx
Spørgsmål til dokumentaren _Ordinary Men - The Forgotten Holocaust_.docx
Læs side 34-37 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 34-37 (Tyskland 1919-45).docx
Bauman om holocaust.pptx
Vi samler op på emnet 'Tyskland 1919-45'. Som lektie skal I læse de dele af kompendiet, som I ikke har fået læst. Hvis I har læst alt, er der ingen lektier denne gang.
Vi øver, hvordan man kan lave en 'introducerende præsentation' ifm. en eksamen i historiefaget. Ingen lektier.
Den introducerende præsentation (eksamensforberedende øvelse i Historie A).pdf
1. Aktør og struktur | På sporet af historien
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#8 Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
Vi tager en prøve i emnet 'Tyskland 1919-45'. Alt foregår som det plejer.
Kompendium - Den kolde krig.pdf
Vigtige begreber og institutioner i _Den kolde krig_.docx
Læs side 4-10 (indtil ’Danmark i Vestblokken’) i kompendiet ’Den kolde krig’. Det lyder af væsentligt mere end det er, og I kan evt. skippe kildeteksterne, hvis det ellers bliver for meget. Vi skal se lidt film, så husk noget at skrive med (blyant el
Europa under den kolde krig.pptx
Spørgsmål til filmen _Love, Hate and Propaganda (3u og 3z).docx
Læs side 10-12 i kompendiet. Fokus er på Danmarks ageren i den tidlige kolde krig.
Opgaver til side 10-12 (Den kolde krig).docx
Læs side 13-14 i kompendiet, samt nedenstående 2 sider i i-bogen
4.3.3 Optakten. Kennedys Vietnampolitik | Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede?
4.3.4 Optrapningen. Johnsons Vietnamkrig | Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede?
Den kolde krig.aspx
Opgaver til side 13-14 (Den kolde krig).docx
Læs følgende 2 sider i i-bogen:
4.3.7 Modstanden mod Vietnamkrigen | Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede?
4.3.5 Fred med ære? Nixons Vietnamkrig | Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede?
Spørgsmål til dokumentaren _Vietnamkrigen 1964-69_.docx
Kilde (marineinfanterist Jack S. Swender).pdf
Vietnamkrigen.pptx
Læs side 15-17 (indtil ’EU og Europas heling’) i kompendiet
Læs side 17-18 i kompendiet ’Den kolde krig’
Kilde (Putins tale den 21. februar 2022).pdf
Opgaver til side 17-18 (Den kolde krig).docx
Europa efter den kolde krig.pptx
Opsummeringsopgave (Den kolde krig).docx
Vi tager en prøve i emnet 'Den kolde krig'. Alt foregår som det plejer.
Vi tager en eksamensøvelse i emnet 'Den kolde krig'. Sørg for at få læst eksamenssættet grundigt, så I får noget ud af øvelsen.
Eksamensøvelse i emnet _Den kolde krig_ (stx).pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485449", "T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485449", "H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485449" }