Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Frederik Gustaf Bodin
|
Hold
|
hj23hh2b Hi (hjhh2b Hi, hjhh3b Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De store opdagelser og dansk Vestindien
Overordnet formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af opdagelsestiden med særligt fokus på de europæiske opdagelsesrejser i 1400- og 1500-tallet. Eleverne arbejder med baggrunden for opdagelserne, de konkrete ekspeditioner og de vidtrækkende konsekvenser for både opdagelseslandene og de koloniserede områder. Et særligt fokus er lagt på de historiske kulturmøder, menneskesyn og magtforhold, som blev etableret og udviklet i denne periode, herunder også Danmarks rolle i kolonitiden med fokus på Dansk Vestindien.
Indhold og temaer:
Baggrunden for de europæiske opdagelser: økonomiske, religiøse og politiske motiver
De store opdagelsesrejser: Columbus, Vasco da Gama, Magellan m.fl.
Søvejen til Indien og opdagelsen af Amerika
Konsekvenser for oprindelige folk og nye magtforhold
Dansk kolonihistorie med fokus på Dansk Vestindien
Menneskesyn og kulturmøder mellem europæere og oprindelige folk
Columbian Exchange: udveksling af varer, sygdomme, teknologi og ideer
Trekantshandlen og slavehandlens mekanismer og konsekvenser
Merkantilisme og de økonomiske rationaler bag kolonierne
Historiebrug: hvordan har eftertiden fortolket og vurderet opdagelsernes tid og kolonialismen?
Særlige fokuspunkter i forløbet:
Menneskesyn og kulturmøder: Hvordan så europæerne på "de andre", og hvordan blev disse syn nedfældet i samtidige kilder? Hvilke konsekvenser fik kulturmøderne?
Columbian Exchange: Gennemgang af de gensidige, men ulige udvekslinger af varer, sygdomme og teknologier mellem den gamle og den nye verden.
Trekantshandel og slavehandel: Undersøgelse af trekantshandlens økonomiske struktur og menneskelige omkostninger. Fokus på Danmarks rolle i den transatlantiske slavehandel.
Merkantilisme: Introduktion til det økonomiske system, som prægede perioden, og hvordan det legitimerede kolonisering og handel.
Eftertidens syn: Kritisk refleksion over, hvordan opdagelserne og kolonialismen er blevet fremstillet i historiebøger, film og offentlige debatter – fra glorificering til kritisk revurdering.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde og klasseundervisning
Kildearbejde med primære og sekundære historiske kilder
Kortlæsning og analyse af handelsruter og kolonier
Perspektiverende samtaler og refleksioner over nutidens syn på kolonialismen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære klasseHåber I har haft en god ferie, og jeg glæder mig til at møde jer. :-). I bedes læse s. 3-6 i jeres nye kompendium om "De store opdagelser og Dansk Vestindien", som I finder nedenunder.Bedste hilsner FrebKompendium (De store opdagelser - og
-
International handel før de store opdagelser.docx
-
Kære klasse I bedes læse s 7-9 i Jeres Opdagelseskompendium
-
Columbus opdager Amerika.docx
-
I bedes læse s. 9-16. Mvh. Freb
-
Mødet mellem den nye og den gamle verden.docx
-
I bedes læse s. 17-22 i jeres Imperialisme-kompendium.
-
SLAVERI.docx
-
Hvordan Columbus' opdagelser udbredte det spanske sprog
-
Portugisisk i verden
-
Vestindien quiz
-
I bedes læse s. 22-25 i Opdagelseskompendium
-
Merkantilisme og danske tropekolonier.docx
-
I bedes læse s. 26-29 i Opdagelseskompendium
-
Spørgsmål til udsendelsen _Slavenation Danmark (del 1)_.docx
-
I bedes læse s. 30-37 i Opdagelseskompendium
-
Skattejagt om Store opdagelser
-
Hvis skattejagten ikke vil starte og du har Iphone, bedes du gå ind under 'indstillinger' og åbne 'safari' i bunden kommer der et sted, der hedder 'lokaliteter' og give åbne op for, at apps kan se lokation.Hvis det ikke virker, så gå ind i 'Anonymite
-
Mødet med aztekerne https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244&ADMCMD_simUser=1&loopRedirect=1#c888
-
I bedes læse s. 38-41 i kompendiet
-
Skal vi sige undskyld for slavetiden.docx
-
Group 1
-
I bedes læse resten af kompendietHjemmeside om De storeopdageser opgave.docx
-
hjhh2b 26 Simon Kaare Jensenhjhh2b 07 David Kjærgaard Jensenhjhh2b 03 Bertram Dalgas Rasmussenhjhh2b 20 Nikolai WibergGroup 2:hjhh2b 23 Rajab Ali Ahmedhjhh2b 27 Victor Rosenfeldt Dahlhjhh2b 13 Magnus Wiuff Buchmannhjhh2b 02 Anton SeehausenGroup 3:hjh
-
I bedes læse:Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
-
Vi arbejder med hjemmesider om Opdagelser.
-
Quiz: Hvad ved du EGENTLIG om dansk kolonihistorie?
-
Afsnit
-
Vi afslutter forløb. Læs venligst.Dansk Vestindien
-
Hvad er merkantilisme, og hvordan påvirkede denne økonomiske doktrin kolonidannelser i Europa?Hvilken rolle spillede Christoffer Columbus i opdagelsen af Amerika, og hvilken nation finansierede hans rejser?Hvad var Den Trekantede Handel, og hvordan v
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Slaveri
|
24-08-2023
|
Ny opgave
|
24-08-2023
|
Merkantilisme
|
29-08-2023
|
Slavenation Danmark
|
01-09-2023
|
Skal vi sige undskyld for slavetiden?
|
12-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstiden
Oplysning og forandring – idéernes magt i 1700-tallet og i dag
Placering i skoleåret:
Andet historiske forløb (eller efter behov) – følger efter forløb om opdagelserne. behandlet.
Overordnet formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse for oplysningstiden som en kulturel og intellektuel revolution, der havde vidtrækkende konsekvenser for politik, videnskab, religion og samfundsforhold – både i samtidens Europa og i Danmark. Gennem arbejde med historiske kilder, idéstrømninger og centrale tænkere opnår eleverne indsigt i, hvordan oplysningstidens idealer har præget udviklingen frem mod moderne demokratier og retsstater.
Indhold og temaer:
Samfundet før oplysningstiden: enevælde, autoritetstro og kirkens rolle
Oplysningstidens centrale idéer: fornuft, frihed, lighed og fremskridt
Centrale tanker
Oplysningstidens betydning for styreformer: magtens tredeling, menneskerettigheder og spirende demokrati
Naturvidenskabelige nybrud: ved astronomi, lægevidenskabens udvikling og fysik
Oplysningstiden i Danmark
Mødet mellem religion og rationalisme – opgøret med dogmer og kirkens magt
Arven fra oplysningstiden: Hvad har vi taget med os, og hvordan diskuteres idéerne i dag?
Særlige fokuspunkter i forløbet:
Religion og rationalitet: Undersøgelse af opgøret med kirkens autoritet og troen på fornuftens kraft til at forklare og forbedre verden. Fokus på sekulariseringens begyndelse.
Politisk påvirkning: Analyse af oplysningstidens betydning for moderne styreformer – herunder ideen om magtens tredeling, borgerrettigheder og den amerikanske og franske revolution.
Videnskabelige gennembrud: Gennemgang af væsentlige fremskridt inden for naturvidenskab, lægevidenskab og astronomi – og deres betydning for verdenssyn og samfund.
Verden i dag: Kritisk diskussion af oplysningstidens relevans i nutidige debatter om ytringsfrihed, menneskerettigheder, videnskab og demokratisk dannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Urkatastrofen
|
29-09-2023
|
Mennesker & samfund
|
05-10-2023
|
Enevælde og oplysning
|
01-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks Industrialisering og politiske udvikling
Overordnet formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at give eleverne indsigt i den store samfundsforandring, Danmark gennemgik i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet – fra et traditionelt landbrugssamfund til et industrialiseret og moderne velfærdssamfund i støbeskeen. Eleverne arbejder med både de økonomiske og sociale forandringer, som industrialiseringen medførte, samt den parallelle politiske udvikling fra enevælde til folkestyre med fokus på grundloven af 1849, forfatningskampen og opbygningen af parlamentarisk demokrati.
Indhold og temaer:
Overgangen fra landbrugssamfund til industrisamfund
Økonomiske og teknologiske forudsætninger for industrialiseringen
Urbanisering og ændrede levevilkår i by og på land
Ændringer i ernæring, sundhed, bolig og arbejde
Sociale klassers opståen og udvikling – arbejderbevægelse og fagforeninger
Kvinders rolle og ændrede vilkår i perioden
Grundloven af 1849 og opgøret med enevælden
Forfatningskampen mellem Højre og Venstre (1866–1901)
Systemskiftet i 1901 og etableringen af parlamentarisme
Det politiske landskab frem mod 1920 – partier, stemmeret og folkestyre i praksis
Særlige fokuspunkter i forløbet:
Sociale lag på landet og i byen: Analyse af samfundsstrukturens ændringer, herunder forskelle mellem bønder, husmænd, arbejdere, funktionærer og overklasse.
Industrialiseringen – forudsætninger og konsekvenser: Fokus på hvordan teknologi, international handel og befolkningsvækst påvirkede produktion, arbejdsmarked og levevilkår.
Leveforhold, sundhed og ernæring: Hvordan livet i byerne ændrede sig – med fokus på boligmangel, epidemier, børnearbejde, ernæringsforhold og nye sociale initiativer.
Forfatningskampen og politisk udvikling: Gennemgang af spændingen mellem konge og folk, Højre og Venstre, og hvordan demokratiet gradvist udvidedes til at omfatte større dele af befolkningen.
Danmarks politiske udvikling frem til 1920: Fokus på stemmeret, parlamentarisme, partiernes rolle og hvordan demokratiske principper slog rod i praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Industrialisering
|
21-02-2024
|
Podcast om teknologisk udvikling
|
25-04-2024
|
Sygdomme 1874
|
26-04-2024
|
Arkitektonisk skattejagt
|
06-05-2024
|
Udvikling siden 1800
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Congo fra belgisk koloni til selvstændighed
Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i den europæiske kolonisering af Afrika med fokus på mekanismer, konsekvenser og eftervirkninger – politisk, økonomisk og menneskeligt. Eleverne arbejder særligt med Belgisk Congo som case, og der inddrages både kolonisatorens og den koloniseredes perspektiv. Forløbet afsluttes med fokus på afkoloniseringen i midten af det 20. århundrede og de udfordringer og muligheder, afrikanske lande som Congo står overfor i dag.
Indhold og temaer:
Den europæiske imperialismes fremkomst i 1800-tallet
Kong Leopold 2. og den private koloni i Congo (Congo Free State)
Koloniseringsprocessens økonomiske, politiske og voldelige aspekter
Menneskesyn og racisme som legitimering for koloniseringen
Belgisk kolonistyre og tvangsarbejde, udnyttelse af naturressourcer
Modstand, oprør og dehumanisering i kilder og beretninger
Afkolonisering efter 2. verdenskrig: Congo 1960 som case
Postkoloniale udfordringer: politisk ustabilitet, økonomi, korruption
Afrika i en global verden: afhængighed, råstoffer, udvikling, migration og samarbejde
Særlige fokuspunkter i forløbet:
Koloniseringsprocessen: Undersøgelse af motiverne bag koloniseringen (økonomi, prestige, magt), samt hvordan den foregik i praksis – særligt i Congo.
Menneskesyn: Analyse af de forestillinger om race, civilisation og hierarki, der prægede samtidens tænkning og retfærdiggjorde koloniseringen.
Afkolonisering: Fokus på de faktorer der førte til afkolonisering – både udefra og indefra – samt de konkrete begivenheder i Belgisk Congo i 1960.
Congos udfordringer som selvstændigt land: Indsigt i de vanskeligheder landet stod overfor efter selvstændigheden – fx manglende infrastruktur, uddannelse, institutioner og udenlandsk indflydelse.
Afrikas udfordringer og muligheder i en global verden: Perspektivering til i dag – hvad kæmper lande som Congo med? Og hvor ligger fremtidens potentiale?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Årsager og forudsætninger for kolonisering til Afr
|
16-08-2024
|
Kong Leopolds Arv
|
30-08-2024
|
African Time
|
16-09-2024
|
Congos tragiske rigdom
|
23-09-2024
|
Spørgsmål til kompendium 33-38
|
23-09-2024
|
Befolkningsudvikling
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
USA fra Reagan til i dag
Supermagt i forandring – USA’s rolle i verden og på hjemmefronten fra Reagan til nutiden
Placering i skoleåret:
Temaforløb i forbindelse med valget i USA 2024.
Overordnet formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af udviklingen i USA’s politiske, økonomiske og internationale rolle fra Ronald Reagans præsidentperiode og frem til i dag – herunder sammenhængen mellem indenrigspolitiske forhold og udenrigspolitik. Forløbet giver også eleverne mulighed for at reflektere over amerikansk selvforståelse og den splittelse, som i stigende grad præger landet politisk og kulturelt. Aktuelle begivenheder som præsidentvalget i 2024 anvendes som indgang til at analysere historiske tendenser og begreber i praksis.
Indhold og temaer:
Ronald Reagans præsidentskab og ideologi (1981–1989)
Reaganomics: økonomisk liberalisering, skattelettelser og velfærdsreduktion
Afslutningen på Den Kolde Krig og USA’s opståen som eneste supermagt
Den unipolære verdensorden i 1990’erne og Clintons udenrigs- og økonomipolitik
9/11 og krigen mod terror: Afghanistan og Irak
USA's rolle i verden: interventionisme vs. isolationisme
Obama og idéen om forandring – og reaktionen mod den (Tea Party, Trump)
Donald Trumps "America First"-politik
Polarisering, racekonflikter, identitet og konspirationsteorier i USA
USA’s økonomiske udvikling og ulighed i perioden
Bidens præsidentskab, stormen på Kongressen og kampen om demokratiets fremtid
Valget i 2024 som nutidig refleksion over 40 års politisk og kulturel udvikling
Særlige fokuspunkter:
Reaganomics: Analyse af økonomiske reformer under Reagan og deres langsigtede konsekvenser for økonomisk ulighed, velfærd og statsfinanser.
USA’s rolle i verden: Fra global supermagt efter Den Kolde Krig til debatten om amerikansk tilbageholdenhed.
Isolationisme vs. interventionisme: Undersøgelse af skiftende udenrigspolitiske linjer, med fokus på militære interventioner, alliancer og diplomati.
Amerikansk selvforståelse: Hvad betyder det at være "amerikaner"?
Polarisering og splittelse: Undersøgelse af årsager til den voksende politiske og kulturelle splittelse, herunder mediernes rolle, sociale bevægelser og økonomiske spændinger.
Krige og konflikter: Gennemgang af USA’s militære engagementer og deres konsekvenser – både udenrigs- og indenrigspolitisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1. Verdenskrig - Krigen der forandrede verden.
I dette forløb har eleverne arbejdet med en dybdegående analyse af Første Verdenskrig, med fokus på følgende centrale temaer:
Årsager til krigsudbruddet, herunder politiske, økonomiske og sociale faktorer. Vi har undersøgt både de langsigtede strukturelle årsager (nationalisme, imperialisme, alliancepolitik og oprustning) samt de udløsende begivenheder omkring mordet i Sarajevo og juli-krisen i 1914.
Krigens udbrud og forløb, hvor eleverne har opnået indsigt i de militære strategier og alliancer, der prægede konflikten. Herunder er krigens globale dimensioner og centrale begivenheder blevet behandlet.
Teknologisk udvikling og krigsførelse, med fokus på nye våbentyper (maskingeværer, gas, tanks, fly og ubåde), og hvordan den industrielle udvikling ændrede karakteren af krigsførelse og bidrog til de enorme menneskelige omkostninger.
Versaillestraktaten og fredsslutningen, hvor eleverne har analyseret traktatens hovedpunkter, skyldsspørgsmålet, og traktatens betydning for det efterfølgende geopolitiske landskab i Europa og verden.
Konsekvenser af krigen, herunder samfundsmæssige, politiske og kulturelle følger. Vi har drøftet både de kortsigtede konsekvenser (f.eks. revolutioner og samfundskriser) og de langsigtede virkninger (f.eks. fremvæksten af nye ideologier og vejen mod Anden Verdenskrig).
Kompetencer og arbejdsformer
I forløbet har eleverne udviklet deres evne til at:
analysere historiske årsags- og virkningssammenhænge
arbejde med og diskutere historisk kildemateriale
anvende historiske begreber og perspektivere til samtid og nutid
deltage i faglige diskussioner og samarbejde i grupper
Undervisningen har vekslet mellem læreroplæg, gruppearbejde, kildeanalyser, filmklip og elevfremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
USA præsidenter
|
03-12-2024
|
Versailles-traktaten
|
07-01-2025
|
Projektopgaven
|
14-03-2025
|
Øvelse om holocaust
|
26-03-2025
|
Øvelse i kilde om Holocaust
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637489822",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637489822",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637489822"
}