Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Adonis Barbaso
|
Hold
|
hj23hh1f Ma (hjhh1f Ma, hjhh2f Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Finansielregning
Der anvendes i-bogen "Plus 1 hhx (eux)", Kapitel 6 af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard. Der behandles følgende:
*) Grundlæggende forståelse af procentregning (repetition);
*) Frem- og tilbageføring af kapital; enkelt og flere betalingsrækker;
*) Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt;
*) Udfærdigelse af amortisationstabel,
*) Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentielle udviklinger,
*) Forståelse af relevante faglige begreber - Kapital, rente (per termin, effektiv og gennemsnitlig), terminer, fremskrivningsfaktor, annuitet, amortisationstabel, ydelse, opsparing, lån/gæld.
Den mundtlige del af emnet
*) Udledning/isolering af størrelserne K0, r og n i kapitalfremskrivningsformlen:
*) Udledning af opsparingsformlen;
Den skriftlige del af emnet
*) En skriftlig prøve;
*) Emneopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i finansielregning
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Der bruges i-bog "Plus 1 • hhx", Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761628725
Primært CAS værktøj: Geogebra og EXCEL
Secundær CAS værktøj: i-bogens regressions-værktøj
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde. Karakteristika for eksponentielle funktioner.
Forskrift, graf, bestemmelse af a = 1 + r, hvor r er vækstrate, ud fra absolut tilvækst i x. Bestemmelse af parametrene a og b når 2 punkter på grafen er kendt for en eksponentiel funktion. Halverings- og fordoblingskonstant for eksponentielle funktioner.
Der afsættes 5 moduler til SO1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO#1
|
27-01-2024
|
Emneopgave i eksponentielle funktioner
|
11-02-2024
|
Eksponentielle funktioner - mundtlig aflevering
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistik I
Der anvendes i-bogen "Matematik C", Kapitel 5 af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Weile. Der behandles følgende:
*) Diskrete og grupperede variable;
*) Positions- og variationsmål;
*) Figurer -> pinde- og trappediagram, histogram, sumkurve;
Særlig fokus på formlen for 'gennemsnittet' for det ugrupperede og det grupperede tilfælde;
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra, og Systime-værktøjet "Statistik" .
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i statistik I
|
22-03-2024
|
Statistik I - mundtlig aflevering
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2.gradspolynomier
Der anvendes i-bogen "Matematik C", Kapitel 6 af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Weile. Der behandles følgende:
*) Koefficienterne for andengradspolynomium;
*) Forskriften for et andengradspolynomium;
*) Parablen for andengradspolynomium;
*) Nulpunkts- og toppunktformlen for et andengradspolynomium;
*) Funktionsanalyse af andengradspolynomium;
Særlig fokus på beviset for nulpunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i andengradspolynomier
|
19-04-2024
|
Andengradspolynomier - mundtlig aflevering
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lineær programmering
Der bruges kapitel 7 af i-bogen "Matematik C hhx" af Melin, Jytte et. al.
Eleven bliver præsenteret i kernestoffet "optimering af lineære funktioner i to variable" også kaldet "lineær programmering". Centrale elementer i kernestoffet er
*) Systemer af lineære uligheder;
*) Polygonområde;
*) Niveau-linje;
*) Kriteriefunktion;
*) Ressource-skema;
Som supplerende stof inddrages "Følsomhedsanalyse" i samme kapitel.
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra, og Systime-værktøjet "Lineær programmering" .
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
- en skiftlig aflevering (individuel);
- en emneopgave i emnet (gruppe eller individuel);
- en skriftlig prøve (individuel);
Gennem forløbet vil der ligeledes være fokus med mindstekravsopgaver i emnet. Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
NB: Der tages højde for evt. tværfaglige aktivitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - Lineær programmering
|
04-10-2024
|
Emneopgave i Lineær programmering
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO#3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineær programmering fortsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning I
Eleven bliver præsenteret i kernestoffet: a) grundlæggende differentialregning, heri polynomier, b) sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, c) differenskvotient, overgang fra sekant til tangent.
Eleven skal altså opnå forståelse
*) af sammenhæng mellem differens- og differentialkvotient;
*) af sammenhæng mellem differentialkvotient og monotoniforhold & ekstrema;
Desuden skal eleven kunne
a ) bestemme differentiation af sum, differens og konstant mulitipliceret med en funktion;
b ) bestemme differentialkvotienten for funktionerne: lineære, eksponentielle, polynomier og som supplement kvadratrodsfunktionen og 1/x.
c) bestemme tangentens ligning.
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra. Eleven læres i at kunne bruge værktøjet i forbindelse med at løse relaterede opgaver.
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning II
En fortsættelse af forløbet ' Differentiaregning I ', hvor samme i-bogen anvendes. Kapitel 3, 4 og 5 anvendes.
Eleven arbejder videre med punkterne a)-c) i kernestoffet, nævnt i forrige forløb. Teorien bag differentialregning kommer mere på spil.
Eleven skal altså opnå forståelse;
*) af sammenhængen mellem en sekant og en tangent (mht. bevisførsel, forskel grafen for f'
og f samt regneregler nævnt i kap. 4)
*) af differentiation af vækstfunktioner så som eksponentielle og logaritmefunktioner.
Ved arbejdet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse 3Øvelse 8
-
afsnit 3.5.2
-
afsnit 3.5.3
-
afsnit 3.5.4
-
Øvelse 2, Øvelse 3
-
Øvelse 4, Øvelse 8
-
Øvelse 2, Øvelse 4
-
I mandags arbejde vi med
-
afsnit 5.4, afsnit 5.4.1, Øvelse 1
-
afsnit 4.1
-
Øvelse 2, Øvelse 3, Øvelse 4
-
afsnit 4.3, afsnit 4.3.1
-
afsnit 5.0, afsnit 5.1, afsnit 5.2
-
Øvelse 1,Øvelse 14
-
afsnit 5.3, Øvelse 1, Øvelse 3
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
Der anvendes i-bogen "Statistik C” Kapitel 1, 2 og dele af kapitel 3 og 4 af Lars Gråbæk, Simon Nitschky Schmidt og Lars Vestergaard. Der behandles bla:
*) Grundlæggende sandsynlighedsregning (betinget sandsynlighed og Bayes formel inkl.);
*) Kombinatorik;
*) Binomialfordeling;
*) Normalfordeling;
Der anvendes CAS-værktøjet GeoGebra (ver. 5 og 6)
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal bruge i-bogen 'Statistik C' og læser afsnit 1.0, afsnit 1.1 og løser Øvelse 1.1.1
-
Øvelse 1.1.3, Øvelse 1.1.5, Øvelse 1.1.6
-
afsnit 1.2, Øvelse 1.2.1, Øvelse 1.2.2
-
Øvelse 1.2.3
-
Øvelse 1.3.1, Øvelse 1.3.4, Øvelse 1.3.5
-
afsnit 1.4, afsnit 1.5
-
afsnit 2.0, afsnit 2.1, afsnit 2.2
-
afsnit 2.3, afsnit 2.4
-
Øvelse 2.3.11, Øvelse 2.4.1
-
afsnit 3.0, afsnit 3.1
-
Opgave 2.5.6, Opgave 2.5.7
-
Opgave 2.5.9, Øvelse 3.1.2, Øvelse 3.1.3
-
Forløbige eksamensspørgsmål_17_02_2025.docx
-
afsnit 4.1
-
afsnit 4.1.1, afsnit 4.1.2, afsnit 4.1.3
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4 - Sandsynlighedsregning
|
21-02-2025
|
Emneopgave i sandsynlighedsregning
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Statistik II
Der anvendes i-bogen "Statistik C” dele af kapitel 5, 6, 7 og 8 af Lars Gråbæk, Simon Nitschky Schmidt og Lars Vestergaard. Der behandles bla:
*) Chi-i-anden fordelingen
*) Chi-i-anden test (hypoteser, antalstabel, forventede værdier, teststørrelse, kritisk værdi, signifikansniveau, p-værdi)
*) Konfidensinterval for andele
Der anvendes CAS-værktøjet GeoGebra (ver. 5 og 6)
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved en skriftlig emneopgave (gruppe);
|
Indhold
|
Kernestof:
-
afsnit 5.0, afsnit 5.1, afsnit 6.3, afsnit 6.6
-
6.7 Approksimation af binomialfordeling til normalfordeling | Statistik C
-
afsnit 7.0, afsnit 7.3
-
Projekt Matmatik B intro til klassen 2f LHG.pptx
-
Øvelse 7.3.4, Øvelse 7.3.5, Opgave 7.4.8
-
afsnit 1.5, øvelse 1.5.1, afsnit 8.1
-
afsnit 8.6,Øvelse 8.6.3
-
Øvelse 8.6.4, Øvelse 8.6.5
-
Opgavesæt 1_chi2-test.docx
-
At konstruere en antalstabel i Excel
-
En eksamensopgave om hypotesetest.docx
-
Matematikeksamen på HHX 2019
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Projektvejledning
Der afsættes 10 moduler af til projektvejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forberedelse til en evt. mundtlig eksamen
Forberedelse til en mundtlig eksamen.
*) mundtlig fremlæggelse;
*) skrive dispositioner af foreløbige eksamensspørgsmål;
*) løse eksempler på mindstekravsopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491340",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491340",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491340"
}