Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Adonis Barbaso
|
Hold
|
hj23hh1h Ma (hjhh1h Ma, hjhh2h Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Finansielregning
Der anvendes i-bogen "Plus 1 hhx (eux)", Kapitel 6 af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard. Der behandles følgende:
*) Grundlæggende forståelse af procentregning (repetition);
*) Frem- og tilbageføring af kapital; enkelt og flere betalingsrækker;
*) Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt;
*) Udfærdigelse af amortisationstabel,
*) Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentielle udviklinger,
*) Forståelse af relevante faglige begreber - Kapital, rente (per termin, effektiv og gennemsnitlig), terminer, fremskrivningsfaktor, annuitet, amortisationstabel, ydelse, opsparing, lån/gæld.
Den mundtlige del af emnet
*) Udledning/isolering af størrelserne K0, r og n i kapitalfremskrivningsformlen:
*) Udledning af opsparingsformlen;
Den skriftlige del af emnet
*) En skriftlig prøve;
*) Emneopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til den skriftlige prøve d. 8-12-2023
|
05-12-2023
|
Emneopgave i finansielregning
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Der bruges afsnit 3.1- 3.5 af i-bogen "Matematik C", af Hans H. Hansen, Jytte Melin, Ken E. Nielsen, Niels H. Poulsen og Johny Weile,
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde. Karakteristika for eksponentielle funktioner (bl.a vækstegenskaben)
Forskrift, graf, bestemmelse af a = 1 + r, hvor r er vækstrate, ud fra absolut tilvækst i x. Bestemmelse af parametrene a og b når 2 punkter på grafen er kendt for en eksponentiel funktion.
Der afsættes 5 moduler til SO1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO#1
|
27-01-2024
|
Emneopgave i eksponentielle funktioner
|
11-02-2024
|
Eksponentielle funktioner - mundtlig aflevering
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistik I
Der anvendes i-bogen "Matematik C", Kapitel 5 af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Weile. Der behandles følgende:
*) Diskrete og grupperede variable;
*) Positions- og variationsmål;
*) Figurer -> pinde- og trappediagram, histogram, sumkurve;
Særlig fokus på formlen for 'gennemsnittet' for det ugrupperede og det grupperede tilfælde;
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra, og Systime-værktøjet "Statistik" .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2.gradspolynomier
Der anvendes i-bogen "Matematik C", Kapitel 6 af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Weile. Der behandles følgende:
*) Koefficienterne for andengradspolynomium;
*) Forskriften for et andengradspolynomium;
*) Parablen for andengradspolynomium;
*) Nulpunkts- og toppunktformlen for et andengradspolynomium;
*) Funktionsanalyse af andengradspolynomium;
Særlig fokus på beviset for nulpunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lineær programmering
Der bruges kapitel 7 af i-bogen "Matematik C hhx" af Melin, Jytte et. al.
Eleven bliver præsenteret i kernestoffet "optimering af lineære funktioner i to variable" også kaldet "lineær programmering". Centrale elementer i kernestoffet er
*) Systemer af lineære uligheder;
*) Polygonområde;
*) Niveau-linje;
*) Kriteriefunktion;
*) Ressource-skema;
Som supplerende stof inddrages "Følsomhedsanalyse" i samme kapitel.
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra, og Systime-værktøjet "Lineær programmering" .
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
- en skiftlig aflevering (individuel);
- en emneopgave i emnet (gruppe eller individuel);
- en skriftlig prøve (individuel);
Gennem forløbet vil der ligeledes være fokus med mindstekravsopgaver i emnet. Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
NB: Der tages højde for evt. tværfaglige aktivitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1- Lineær programmering
|
04-10-2024
|
Emneopgave i Lineær programmering
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO#3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning I
Der anvendes i-bogen "Lærebog i matematik hhx 2", Kapitel 2 og 4 af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard og Nicoline M. Trane.
Eleven bliver præsenteret i kernestoffet: a) grundlæggende differentialregning, heri polynomier, b) sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, c) differenskvotient, overgang fra sekant til tangent.
Eleven skal altså opnå forståelse
*) af sammenhæng mellem differens- og differentialkvotient;
*) af sammenhæng mellem differentialkvotient og monotoniforhold & ekstrema;
Desuden skal eleven kunne
a ) bestemme differentiation af sum, differens og konstant mulitipliceret med en funktion;
b ) bestemme differentialkvotienten for funktionerne: lineære, eksponentielle, polynomier og som supplement kvadratrodsfunktionen og 1/x.
c) bestemme tangentens ligning.
Der bruges CAS-værktøjet GeoGebra. Eleven læres i at kunne bruge værktøjet i forbindelse med at løse relaterede opgaver.
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal bruge i-bogen nedenfor og starter med at læse afsnit 2.1 og løser Øvelse 211 og Øvelse 215 i hånden.
-
.
-
Vi gør status.
-
Skriftlig prøve uden hjælpemidler - 1 time.
-
I modulet skal vi læse afsnit 3.1 om et nyt begreb kaldet grænseværdi. Det er vigtigt at I læser/løser eksemplerne.
-
I dette modul løser vi Øvelse 311, Øvelse 312, Øvelse 313.
-
Læs afsnit 3.2 inden modulstart.
-
Afsnit 4.1, Øvelse 411
-
Afsnit 4.2, Øvelse 421, Øvelse 422
-
At differentiere polynomier af n'te grad.
-
Afsnit
-
afsnit 4.3
-
Vi starter med at læse afsnit 4.5
-
Øvelse 454, Øvelse 457, Øvelse 459
-
Øvelse 443, Øvelse 444, Øvelse 445
-
Øvelse 448, Øvelse 449
-
Øvelse 512, Øvelse 513, Øvelse 516
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2 - Differentialregning I
|
29-11-2024
|
Emneopgave i Differentialregning I
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning II
En fortsættelse af forrige forløb ' Differentialregning II '.
Der anvendes i-bogen "Lærebog i matematik hhx 2", Kapitel 5 og 6 af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard og Nicoline M. Trane.
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
Der anvendes i-bogen "Statistik C” Kapitel 1, 2 og dele af kapitel 3 og 4 af Lars Gråbæk, Simon Nitschky Schmidt og Lars Vestergaard. Der behandles bla:
*) Grundlæggende sandsynlighedsregning (betinget sandsynlighed og Bayes formel inkl.);
*) Kombinatorik;
*) Binomialfordeling;
*) Normalfordeling;
Der anvendes CAS-værktøjet GeoGebra (ver. 5 og 6)
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved bl.a.
en skiftlig aflevering (individuel);
en skriftlig emneopgave (gruppe);
en skriftlig prøve (individuel);
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal bruge i-bogen 'Statistik C' og læser afsnit 1.0, afsnit 1.1 og løser Øvelse 1.1.1 og Øvelse 1.1.2
-
Øvelse 1.1.3, Øvelse 1.1.5, Øvelse 1.1.6
-
afsnit 1.2, Øvelse 1.2.1, Øvelse 1.2.2, Øvelse 1.2.3
-
afsnit 1.4, Øvelse 1.4.2, Øvelse 1.4.3
-
afsnit 1.5, Øvelse 1.5.1, Opgave 1.6.3
-
afsnit 2.0, afsnit 2.1, afsnit 2.2, afsnit 2.3
-
Øvelse 2.1.1, Øvelse 2.1.4, Øvelse 2.1.5
-
Øvelse 2.2.4, Øvelse 2.2.6, Øvelse 2.2.7, Øvelse 2.2.9,Øvelse 2.2.10
-
Øvelse 2.3.1, Øvelse 2.3.3, Øvelse 2.3.9,
-
afsnit 3.2, afsnit 3.3
-
afsnit 3.4, afsnit 3.5
-
afsnit 4.1, afsnit 4.1.1
-
afsnit 4.1.2, afsnit 4.1.3
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Statistik II
Der anvendes i-bogen "Statistik C” dele af kapitel 5, 6, 7 og 8 af Lars Gråbæk, Simon Nitschky Schmidt og Lars Vestergaard. Der behandles bla:
*) Chi-i-anden fordelingen
*) Chi-i-anden test (hypoteser, antalstabel, forventede værdier, teststørrelse, kritisk værdi, signifikansniveau, p-værdi)
*) Konfidensinterval for andele
Der anvendes CAS-værktøjet GeoGebra (ver. 5 og 6)
I forløbet med kernestoffet vil eleven, ud over deltagelse i undervisningen, kunne opnå fordybelse og viden ved en skriftlig emneopgave (gruppe);
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Projektforløb
Der afsættes 10 moduler til vejledningen af matematikprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491342",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491342",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637491342"
}