Holdet hj23hh1d Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gitte Tang Pinnerup, Heiko Thomsen
Hold hj23hh1d Ty (hjhh1d Ty, hjhh2d Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kultur und Landeskunde
Titel 2 Jugend und vernetzt
Titel 3 Unternehmen und Arbeitsmarkt
Titel 4 Migrantenliteratur
Titel 5 Krimi
Titel 6 Clankriminalität in Berlin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kultur und Landeskunde

I dette forløb har vi arbejdet med Tyskland og har fået indblik i forskellige aspekter af landets kultur, samfund og historie. Blandt andet har vi set på forskellige tyske storbyer og også på forskellene mellem den danske og den tyske kultur, samt hvad der er særligt ved den tyske kultur- herunder elementer i den tyske forretningskultur.

Kernestof:

Felix Gruber: Berlin ist eine grosse Stadt. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.

Richard Dehmel: Blick auf Hamburg. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.

Typisch dänisch, typisch deutsch. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.

Was ist deutsch und was ist dänisch? I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.
Siezen und duzen.I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.

Siezen und Duzen – eine unterschiedliche Anredekultur. I: Sita Hessenbruch m.fl. Im Unternehmen. Systime 2022.

Videomaterial – Andreas und Victoria. I: Sita Hessenbruch m.fl. Im Unternehmen. Systime 2022.

Interview: Jost Schlegel. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.

Gefühlvolle Werbung zu Weihnachten. Top-Thema mit Vokabeln. DW.

Heimkommen. Edeka Weihnachtswerbung, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo&ab_channel=EDEKA

Michael Herbig. Ballon (dansk titel "Flugten fra Østtyskland".). Spillefilm. Tyskland, 2018.








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jugend und vernetzt

Eleverne får indblik i andre unges hverdag med fokus på Tyskland, og hvilke temaer de er optagede af. En del af det bearbejdede
materiale lægger op til, at eleverne også kan tage udgangspunkt i deres egen hverdag/komparativt arbejde. I arbejdet med emnet har der været fokus på arbejdet med forskellige medier som bl.a. musik, podcast og små videoer. Arbejdet er afsluttet med elevernes præsentationer, hvor de bl.a. har taget udgangspunkt i en tysktalende berømtheds sociale medier.

Kernestof:
-Video: "So leben Jugendliche in Deutschland", https://www.dw.com/de/so-leben-jugendliche-in-deutschland/av-57380834

-Text: "Internet ist eigentlich Pflicht": 
http://www.schekker.de/content/internet‐ist‐eigentlich‐pflicht‐0?img=0#img

-Artikler fra Auf Uns/Generation Selfie (2016)/Systime:

„Programmiert“ Tim Bendzko (Lied und Aufgaben dazu)
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media (Texte: Paul, Anna-Louisa)

-Fussball in Deutschland (terminologi, eget materiale)

-Film: Der ganz grosse Traum (mitCFU)


Supplerende materiale:

Skriftlig afleveringsopgave: "Vom Influencer zum Sinnfluencer": https://www.ajoure.de/people/sinnfluencer-wie-funktioniert-nachhaltigkeit-auf-social-media/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Unternehmen und Arbeitsmarkt

Unternehmen und Arbeitsmarkt

Undervisningsforløbet ”Wirtschaft und Arbeitsmarkt” er udviklet til brug i 1g. Forløbet
tilgodeser reformens krav om at anvende en bred vifte af materialer, herunder både digitale og
analoge materialer. I forløbet anvendes der desuden flere genrer, da eleverne både arbejder
med fiktion og ikke-fiktion.
I forløbet er der lagt vægt på, at eleverne skal arbejde tekstnært med de enkelte tekster.
Formålet med forløbet er at udvikle elevernes kommunikative kompetencer med vægt på både
receptive og produktive kompetencer. Således arbejdes der grundigt med elevernes
tekstforståelse, ordforrådstilegnelse, grammatik i kontekst samt mundtlig og skriftlig
sprogfærdighed.

I forhold til de faglige mål i læreplanen for tysk fortsætter B realiseres følgende mål i forløbet:

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse
og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender
elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om
emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret
ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant
terminologi

I forhold til krav om kernestof arbejdes der med følgende i forløbet:
- aktuelle kultur- og samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og –genrer
Endvidere er der i materialet lagt vægt på at koble grammatikken til tekstlæsningen, når dette
giver mening. I mange af opgaverne er der implicit ofte også et grammatisk fokus. Materialet i
forløbet er fra tilgængelige antologier og fra internettet.

Kernestof:

• Helen Sibum. Zehn Fakten zum deutschen Arbeitsmarkt. 31.07.2018
https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/der-deutsche-arbeitsmarkt-die-zehn-wichtigsten-fakten

• Starke Marken und ¬erfolgreiche Produkte. 12.09. 2018. https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/made-in-germany-starke-marken-und-erfolgreiche-produkte

• Martin Orth. Warum ist die deutsche Wirtschaft so stark? Export ist nicht alles – wir erklären sechs Faktoren für Deutschlands Wirtschaftskraft. Deutschland.de d. 16.03.2023. https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/warum-ist-die-deutsche-wirtschaft-so-stark-sieben-gruende

• Bundesministerium für Umwelt und Klimaschutz. Die vierte industrielle Revolution. https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Dossier/industrie-40.html

• Thomas Domjahn u. Sebastian Schlenker. Von Allianz bis SAP: Das sind die zehn wertvollsten Unternehmen Deutschlands. Südkurier d. 11.02.2017. https://www.suedkurier.de/ueberregional/wirtschaft/Von-Allianz-bis-SAP-Das-sind-die-zehn-wertvollsten-Unternehmen-Deutschlands;art416,9125875

Franz Hohler. Der Verkäufer und der Elch. I: Kapiert. Gyldendal Undervisning, 1998.

• Philipp Stennert. Die Dasslers. Spillefilm. Tyskland, 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migrantenliteratur

I dette forløb har vi primært arbejdet med kapitlet "Migrantenliteratur" i bogen " Dein Deutschland". Her har vi arbejdet med, hvad der kendetegner "Migrantenliteratur" og når vi har arbejdet med konkrete tekster, har vi analyseret dem med afsæt i integrations- og identitætsteoriene (i samme kapitel). Vi har desuden fokuseret på underemnet "Gastarbeiter", da vi arbejde med Eko Freshs sang "Der Gastarbeiter".
Afslutningsvis har vi arbejdet med spillefilmen "Almanya - wilkommen in Deutschland".


Kernestof:

Migrantenliteratur. i: Rikke Taber m. fl. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2013

Integrationstheorie. i: Rikke Taber m. fl. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2013

Identitätstheorie. i: Rikke Taber m. fl. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2013

Erdoğan Atalay: Die Türkei ist da oben. i: Rikke Taber m. fl. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2013

Aisha Uğurlu: Deutsche Muslimin. i: Rikke Taber m. fl. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2013

Yasemin Şamdereli. Almanya - wilkommen in Deutschland. Spillefilm.

Eko Fresh. Der Gastarbeiter. Fra: Ek to the Roots. FRESH ENTERTAINMENT, 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krimi

I dette forløb har vi arbejdet med krimigenren og forskellige krimier, både på skrift, i film og som podcast. Vi har arbejdet aktivt med ordforråd til emnet, samt analysen af forskellige krimier. Formålet med dette forløb har været at introducere eleverne til krimigenren og det særlige ordforråd, der knytter sig til genren.
Fokus har blandt andet været på de forskellige motiver, der er i spil i de forskellige tekster samt på
de etiske problemstillinger, der er forbundet med selvtægt.



Begriffskarte Krimi. I: Helle Egendal. Gattungen. Gyldendal, 2017.

Merkmale des Krimis. I: Helle Egendal. Gattungen. Gyldendal, 2017.

Ferdinand von Schirach: Einsam. I: Helle Egendal. Gattungen. Gyldendal, 2017.

Ferdinand von Schirach: Anatomie. I: Helle Egendal. Gattungen. Gyldendal, 2017.

Annik Rubens. Der Kaufhauserpresser. Slowgerman.com, 2019. https://slowgerman.com/2021/02/09/der-kaufhaus-erpresser-dagobert-sg-229/

Hannu Salonen. Anatomie (del af serien "Schuld", efter Ferdinand von Schirach). ZDF, 2018.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Clankriminalität in Berlin

Dette forløb er opbygget omkring de første tre afsnit af den første sæson af den tyske serie "4 Blocks", der handler om clankriminalitet i Berlin. I undervisningen blev der arbejdet med serien. Efter hvert afsnit eller undervejs i afsnittet arbejdes der med spørgsmål. Ved siden af serien, er der brugt andre tekster og korte videoer, der definerer, hvad clankriminalitet er og hvordan den kommer til udtryk i Tyskland.

Kernestof:

Kren, Marvin. 4 Blocks. Die erste Staffel. Wiedemann & Berg Television. TNT 2017.

Lehning, Torben. Organisiertes Verbrechen: Was ist Clankriminalität. Tagesschau.de d. 15.01.2020

Stahl, Christian. Die Gang als Heimat. Die Zeit, d. 19.06.2017



Supplerende stof:

Mathias Sonne. De lever i en familieverden, hvor det kun er ære, penge og magt, der tæller. Information, december 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer