Holdet hj24hh3vf1 mu lc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Jonas Ingemann Bangstrup
Hold hj24hh3vf1 mu lc (hjhh3vf1 mu lc)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 sampil
Titel 2 Introduktion til elementær musikteori og samspil
Titel 3 Analyse af rytmisk musik, herunder harmonik
Titel 4 Tematisk Forløb 2: Musikalsk Genbrug
Titel 5 Særligt studeret emne: Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 sampil

Formålet har været at eleverne har kunnet blive komfortable ved flere instrumenter og i samspilssituationen. De har selv valgt numrene vi spiller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion til elementær musikteori og samspil

- At gøre eleverne bekendt med basal nodelære og musikteori, så vi fremadrettet kan arbejde med analyse af forskellige musiktyper
- Introduktion til den praktiske del af musikundervisningen, herunder instrumentlære, sang, rytmik, opvarmning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Analyse af rytmisk musik, herunder harmonik

Forløbet skal gøre eleverne i stand til at identificere forskellige musikalske parametre i forskellige typer musik og beskrive dem med fagbegreber. Fokus har været form, instrumentering, sound, groove og harmonisk analyse, og desuden at sætte musikken i kulturel og historisk kontekst. Om harmonik har fokus været at belyse forskellene ved funktionsharmonik, bluesharmonik og modalharmonik, og hvordan disse repræsenteres i forskellige genrer, herunder klassisk musik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tematisk Forløb 2: Musikalsk Genbrug

Forløbets har haft en mere mere diskussionsbaseret undervisningsform med det formål at vise at al musik er inspireret af noget andet og at genbrug har været helt almindelig praksis gennem tiden. Fokusset har derfor ikke været så meget på det musikteoretiske, men snarere at snakke om musik som en kulturel udtryksform og at dykke ned gråzonen mellem inspiration og plagiat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Særligt studeret emne: Soul

Forløbet har stillet skarpt på soul som genre og dens rolle i sort amerikansk kultur og historie. Der er arbejdet ud fra præmissen om en nord/syd-dikotomi mellem Motown-soul og Sydstatssoul, hvor der henholdsvis er arbejdet med kunstnerne Marvin Gaye og The Supremes, samt Aretha Franklin og Sam & Dave. I denne har fokusset været, hvordan Motown søgte at blive ”the Sound of Young America” mens Sydstatssoul i langt højere grad reflekterede de politiske bevægelser fra borgerrettighedsbevægelsen. Der har desuden været fokus på de musikalske parametre form, groove, sound, harmonik og instrumentering og hvordan disse bruges forskelligt i Motownsoul og Sydstatssoul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer