UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj24hh3vf1 mu lc - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - UNORD
Fag og niveau
Musik C
Lærer(e)
Jonas Ingemann Bangstrup
Hold
hj24hh3vf1 mu lc (
hjhh3vf1 mu lc
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
sampil
Titel 2
Introduktion til elementær musikteori og samspil
Titel 3
Analyse af rytmisk musik, herunder harmonik
Titel 4
Tematisk Forløb 2: Musikalsk Genbrug
Titel 5
Særligt studeret emne: Soul
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
sampil
Formålet har været at eleverne har kunnet blive komfortable ved flere instrumenter og i samspilssituationen. De har selv valgt numrene vi spiller
Indhold
Kernestof:
Nøgle til musikken:
Nøgle til musikken Læs: 1.3 – 1.3.2 1.3 Intervaller
Nøgle til Musikken
Læs: 3-3.5 i nøgle til musikken
Læs: 1.4 – 1.5 i Nøgle til Musikken
Læs: 1.7-1.7.3
Lav opgaverne og aflever ved timens udgang
Mit powerpoint om musikteori
Afsnit
læs side 1-7 af denne tekst: Analyse af rytmisk musik.pdf
Læs: Rockmusik i tid og rum, 54-56.pdf
Læs om modalharmonik: s. 56-59: Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Læs om Trinanalysen: 2.3 Trinanalyse | Nøgle til musikken
Kig på nodeeksemplet af Smuk & Dejlig:
Lav trinanalyser på de opgaver vi arbejdede på i sidste time (She og Clocks)
Læs om funktionsharmonik, s 59-61: Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Skriv en tonal kadence F-dur og d-mol på noder (husk dur-dominant i d-mol).
Her er hvad I skal lave: Virtuel undervisning musik december.pdf
Lidt hjælp:
Læs s. 61-65 i Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Skriv en blues skala ud fra tonen c på noder
Tænk over nogle sange, som I synes kan være fede at spille. Og måske endnu vigtigere: Tænk over hvilket instrument I gerne vil prøve kræfter med - ambitionen er at alle får et nyt instrument ift. til det I havde i Adele
Vi prøver lige at analysere Hound dog ud fra noden alene!
Læs: Juleoratoriet (program fra Odense).pdf
Læs: Alle nye ideer er blevet udbredt gennem kopiering.docx
læs: Pladevenner (Den Sorte Skole).pdf
Find et eks. på vellykket musikalsk genbrug og forklar med musikalske fagbegreber, hvorfor det fungerer. Forbered også en afspilning af uddrag fra forlæg og genbrug, som tydeliggør genbruget. NB: Der er ikke tid til at høre hele numre, så I skal vide
Læs om den historiske kontekst for Soul (2.1) og introduktionen til selve genren (2.2)
Læs:
Læs: 3.4.3 Aretha Franklin | soul & 3.4.3.1 Respect | soul
Lidt sen lektie - hvis I har tid kan I læse følgende underkapitler om Motown: 5, 5.1, 5.2, 5.2.1, 5.2.2: 5. Motown – The Sound of Young America | soul
Baby Love Analyse.docx
Læs om Marvin Gaye og hans Album What's Going On og sangen af samme navn (5.3.2. og 5.3.2.1) : 5.3.2 Marvin Gaye | soul
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktion til elementær musikteori og samspil
- At gøre eleverne bekendt med basal nodelære og musikteori, så vi fremadrettet kan arbejde med analyse af forskellige musiktyper
- Introduktion til den praktiske del af musikundervisningen, herunder instrumentlære, sang, rytmik, opvarmning
Indhold
Kernestof:
Nøgle til musikken:
Nøgle til musikken Læs: 1.3 – 1.3.2 1.3 Intervaller
Nøgle til Musikken
Læs: 3-3.5 i nøgle til musikken
Læs: 1.4 – 1.5 i Nøgle til Musikken
Læs: 1.7-1.7.3
Lav opgaverne og aflever ved timens udgang
Mit powerpoint om musikteori
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Analyse af rytmisk musik, herunder harmonik
Forløbet skal gøre eleverne i stand til at identificere forskellige musikalske parametre i forskellige typer musik og beskrive dem med fagbegreber. Fokus har været form, instrumentering, sound, groove og harmonisk analyse, og desuden at sætte musikken i kulturel og historisk kontekst. Om harmonik har fokus været at belyse forskellene ved funktionsharmonik, bluesharmonik og modalharmonik, og hvordan disse repræsenteres i forskellige genrer, herunder klassisk musik.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
læs side 1-7 af denne tekst: Analyse af rytmisk musik.pdf
Læs: Rockmusik i tid og rum, 54-56.pdf
Læs om modalharmonik: s. 56-59: Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Læs om Trinanalysen: 2.3 Trinanalyse | Nøgle til musikken
Kig på nodeeksemplet af Smuk & Dejlig:
Lav trinanalyser på de opgaver vi arbejdede på i sidste time (She og Clocks)
Læs om funktionsharmonik, s 59-61: Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Skriv en tonal kadence F-dur og d-mol på noder (husk dur-dominant i d-mol).
Her er hvad I skal lave: Virtuel undervisning musik december.pdf
Lidt hjælp:
Læs s. 61-65 i Rockmusik i Tid og Rum 53-65 + 69.pdf
Skriv en blues skala ud fra tonen c på noder
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tematisk Forløb 2: Musikalsk Genbrug
Forløbets har haft en mere mere diskussionsbaseret undervisningsform med det formål at vise at al musik er inspireret af noget andet og at genbrug har været helt almindelig praksis gennem tiden. Fokusset har derfor ikke været så meget på det musikteoretiske, men snarere at snakke om musik som en kulturel udtryksform og at dykke ned gråzonen mellem inspiration og plagiat.
Indhold
Kernestof:
Tænk over nogle sange, som I synes kan være fede at spille. Og måske endnu vigtigere: Tænk over hvilket instrument I gerne vil prøve kræfter med - ambitionen er at alle får et nyt instrument ift. til det I havde i Adele
Vi prøver lige at analysere Hound dog ud fra noden alene!
Læs: Juleoratoriet (program fra Odense).pdf
Læs: Alle nye ideer er blevet udbredt gennem kopiering.docx
læs: Pladevenner (Den Sorte Skole).pdf
Find et eks. på vellykket musikalsk genbrug og forklar med musikalske fagbegreber, hvorfor det fungerer. Forbered også en afspilning af uddrag fra forlæg og genbrug, som tydeliggør genbruget. NB: Der er ikke tid til at høre hele numre, så I skal vide
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Særligt studeret emne: Soul
Forløbet har stillet skarpt på soul som genre og dens rolle i sort amerikansk kultur og historie. Der er arbejdet ud fra præmissen om en nord/syd-dikotomi mellem Motown-soul og Sydstatssoul, hvor der henholdsvis er arbejdet med kunstnerne Marvin Gaye og The Supremes, samt Aretha Franklin og Sam & Dave. I denne har fokusset været, hvordan Motown søgte at blive ”the Sound of Young America” mens Sydstatssoul i langt højere grad reflekterede de politiske bevægelser fra borgerrettighedsbevægelsen. Der har desuden været fokus på de musikalske parametre form, groove, sound, harmonik og instrumentering og hvordan disse bruges forskelligt i Motownsoul og Sydstatssoul.
Indhold
Kernestof:
Læs om den historiske kontekst for Soul (2.1) og introduktionen til selve genren (2.2)
Læs:
Læs: 3.4.3 Aretha Franklin | soul & 3.4.3.1 Respect | soul
Afsnit
Lidt sen lektie - hvis I har tid kan I læse følgende underkapitler om Motown: 5, 5.1, 5.2, 5.2.1, 5.2.2: 5. Motown – The Sound of Young America | soul
Baby Love Analyse.docx
Læs om Marvin Gaye og hans Album What's Going On og sangen af samme navn (5.3.2. og 5.3.2.1) : 5.3.2 Marvin Gaye | soul
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493275", "T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493275", "H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493275" }