Holdet hj24hh3vf1 TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Gitte Tang Pinnerup
Hold hj24hh3vf1 TY (hjhh3vf1 TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gesellschaft und Trends - Teil I
Titel 2 Gleichstellung der Geschlechter (Eksamensemne)
Titel 3 Gesellschaft und Trends - Teil II
Titel 4 Berlin - Hauptstadt und Metropole (Eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gesellschaft und Trends - Teil I

Emnets faglige fokus:
Fokus på Nebenjob, og fremtidsdrømme i erhvervslivet. Eleverne skal tilegne sig viden om tyske virksomheder og tysk forretningskultur med fokus på fagterminologi og udarbejdelse af forretningskorrespondance. Der er også fokus på præsentationsteknik i form af kortere mundlige præsentationer i små grupper. Generelt 0parbejdelse og styrkelse af ordforråd (relevant fagterminologi)

KERNESTOF:
Meine Karriere fra Genau, i-bog (https://genau.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=142):
-Einstieg zum Thema
-Vor dem Sprung in die Arbeitswelt (5 kleine Texte, wo junge Leute über ihre beruflichen Träume, Erfahrungen etc. berichten.) :
o Lorenz Coumo, 17: Mein Traum wäre, mein Hobby zum Beruf zu machen
o Jasmina Dizdarevic, 15: Das Allerwichtigste ist, dass ich Freude am
Beruf habe
o Stefanie Schüpfer, 15: Tiere sind mir wichtiger als ein guter Monatslohn
o Valeria Fröhlicher, 16: Mit ist bewusst, dass die Jobaussichten
schlecht sind
o Aaron Widmer, 15: Als Lehrer muss man viel reden – das liegt mir
nicht so
-Artikel: "Sarah Doege Lassen will Neues erleben in Achim", www.dernordschleswiger.dk
-Artikel: „Generation Z – wie dies jungen Menschen Karriere definieren“, von Tabea Dammann, www.jobverde.de, 23. Oktober 2021,
(https://www.jobverde.de/magazin/news-tipps/die-generation-z-wie-die-jungen-menschen-karriere-definieren)
-Artikel: "Burn-out bei Kindern", WirtschaftsWoche, 12.03.2015



HANDELSKORRESPONDANCE (Sehr geehrte Damen und Herren, Henrik Thomasen og Dorthe Unnerup-Madsen, 4. udgave):
• Tyske forretningsbreve (forespørgsler, tilbud)
• Skriftlig opgave: Udarbejdelse af et handelsbrev (e-mail)med korrekt opstilling, og sprog

SUPPLERENDE STOF:
• Wirtschaftsvokalben (Quizlet mit 69 nützliche Vokabeln zum Thema)
• Ein Moodboard kreieren: Meine Zukunft und meine beruflichen Pläne
(selbständiges Erzählen 2 Minuten ohne Notizen)
•OPU  (Praktikum in Deutschland  -  oplæg mm.)
•"Die Welt retten, ohne sich einzuschränken - geht das?", von Simon Hage et al., spiegel.de 12.07.2019
-"Stalking - Opfer oder Täter", von Wolfram Eberhardt, Psychologie Heute, 13.06.2018
-"Knallt auch ohne Alk", von Leonard Maximilian Schulz, taz.de, 12.03.22
• Diverse opgaver, spørgsmål mv. til ovenstående tekster og videoer

OBS! Eleverne på Tysk A-holdet kommer fra 3 forskellige Tysk B-hold, og hovedparten af emnerne er de samme, men der er forskelle og ligeledes i det gennemgåede materiale. Det er væsentligt, at hver enkelt elev orientere sig i den pågældende undervisningsbeskrivelse fra Tysk B (1. og 2. år)

Omfang ca. 20%

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 1 04-09-2024
Virtuelt modul 09-09-2024
Virtuel undervisning 02-10-2024
Aufgabe 2 06-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Gleichstellung der Geschlechter (Eksamensemne)

Emnets faglige fokus: Med afsæt i FNs verdensmål arbejdes der med ligestilling mellem køn som et vigtigt og aktuelt emne. Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i eleverne selv og i en global verden og dernæst primært fokus på det tyske samfund. Her er der særligt fokus på tyske kulturelle og samfundsmæssige forhold indenfor emnet. I forløbet har holdet forberedt sig på og deltaget i åbningsudstillingen af Käthe Kollwitz's (tegner, grafiker og skulptør) værker på SMK, og arbejdet med problemstillinger relateret til det at være kvindelig kunstner i 1900-tallets Tyskland.

KERNESTOF:
-17 Ziele für eine nachhaltige Entwicklung
-Fokuspunkt: Ziel 5:  https://www.youtube.com/watch?v=VoGDHFkMPWg
-Ein Gespräch über Gleichstellung: https://www.youtube.com/watch?v=vF-Kgmm0IIE
-Text 1: "Geschlechtergleichheit. Warum ist es wichtig?" (mit verschiedenen Arbeitsaufgaben)
-Text 2: "Wie sieht es in Deutschland aus?" (Übersicht - Gender Pay Gap in Deutschland), (Statischtisches Bundesamt, 2024)
-Text 3 - Videogespräch: "Wer macht was?" - https://www.youtube.com/watch?v=3pGagCLz4n4 (mit Aufgaben zum Video)
-Text 4 - Video und Text/Aufgaben "Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt" (ein Video mit Franziska Meyfarth sehen, sie ist Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt)
-Text 5 - Video und Text/Aufgaben: "Internationaler Frauentag in DE": https://www.youtube.com/watch?v=kojvSOviUpg
"Wie sieht es in DE aus? - Teilhabe von Frauen am Erwerbsleben", (Statischtisches Bundesamt, 2024) (Aufgaben: Bilder beschreiben, Diskussion u.a. für/gegen Frauentag als Feiertag)
Ovenstående videoer og tekster er anvendt med inspiration fra materiale udarbejdet af Materialet er udviklet af Wiebke Petrowitz & Lone Holm Kruses Gymnasium for Mellemfolkeligt Samvirke med støtte fra NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog

-Käthe Kollwitz (forberedelse til besøg af åbningsudstilling på SMK)
https://www.smk.dk/event/udstillingsaabning-kaethe-kollwitz-mensch/
-Mundtlig afleveringsopgave: præsentation af kunstner, vurdering af udstilling, koncert med Oh Land


SUPPLERENDE MATERIALE:
-Neujahrsansprache des Bundeskanzlers:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/service/archiv/archiv-mediathek/neujahrsansprache-2025-kanzler-2328838
-Artikel: "Ich bin die dicke Frau mit den Akten unter dem Arm", von Juli Katz, ZEIT ONLINE, 6. November 2018

Omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning - mandag 1. og 2. modul 28-10-2024
Aufgabe 4 21-11-2024
Aufgabe 5 15-12-2024
Selbstständige Arbeit 13-01-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Gesellschaft und Trends - Teil II

Særligt fokuspunkt er det kommende tyske valg. Eleverne får et indblik i det tyske politiske system og partierne.

KERNESTOF:
Gesellschaft - die deutsche Wahl:
-https://www.dr.dk/stories/1288510966/afd-populaert-blandt-unge-dante-er-stolt-af-at-blive-stemplet-som-ekstremistisk
-Überblick der politischen Landschaft - video: https://www.youtube.com/watch?v=H6QqZcYNx_0
-Parteien in DE: https://www.zdf.de/kinder/logo/parteien-100.html
-Deutschland geht wählen: https://www.tagesschau.de/wahl/
-Oplæg af Lasse Soll Sunde om det tysk valg

Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-nu-faar-vi-de-tyskere-vi-har-sukket-efter

Omfang ca. 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde

Titel 4 Berlin - Hauptstadt und Metropole (Eksamensemne)

Emnets faglige fokus:
Planlægning af studietur til Berlin. Det er eleverne, der udarbejder programmet for de enkelte dage, hvilket sætter elevernes selvstændige og undersøgende kompetencer i spil. Dette arbejde præsenteres på holdet inden studieturen, og eleverne er ansvarlige for den gennemførelsen af dagens program.

Kernestof:
-Aus aktuellem Anlass/Systime: Abschnitt 1.2.4. Berlin, 1.2.5 Berliner Kiezleben, 1.2.6. Berliner Street-Art
-Eleverne har bl.a. besøgt følgende seværdigheder/mindesmærker på studietur og har selv stået for indsamling af materiale/planlægning/præsentation i klassen og på turen. De har grundlæggende viden om:
-Deutscher Bundestag: https://www.bundestag.de/parlament/geschichte (guide)
-Olympiastadion: https://olympiastadion.berlin/de/start/ (Daten, Fakten, Geschichte) (guide)
-Die Berlinermauer: https://www.visitberlin.de/de/east-side-gallery
-Denkmal für die ermorderten Juden Europas: https://www.stiftung-denkmal.de/ (Denkmal und Ausstellung)

Supplerende materiale:
-https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-vestkysten-til-volkswagen-forstaa-hvorfor-dansk-og-tysk-oekonomi-er-taet
-Artikel: "Vom Graffitisprayer zum Illustrator", von Kristina Auer, www.rnd.de, 18.10.2021
-Einstieg - Stolpersteine, Kilde: Tyskbogen/Systime. Grundbogen til niveau B og A, Systime

Omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde