Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Gitte Tang Pinnerup
|
Hold
|
hj24hh3vf1 TY (hjhh3vf1 TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gesellschaft und Trends - Teil I
Emnets faglige fokus:
Fokus på Nebenjob, og fremtidsdrømme i erhvervslivet. Eleverne skal tilegne sig viden om tyske virksomheder og tysk forretningskultur med fokus på fagterminologi og udarbejdelse af forretningskorrespondance. Der er også fokus på præsentationsteknik i form af kortere mundlige præsentationer i små grupper. Generelt 0parbejdelse og styrkelse af ordforråd (relevant fagterminologi)
KERNESTOF:
Meine Karriere fra Genau, i-bog (https://genau.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=142):
-Einstieg zum Thema
-Vor dem Sprung in die Arbeitswelt (5 kleine Texte, wo junge Leute über ihre beruflichen Träume, Erfahrungen etc. berichten.) :
o Lorenz Coumo, 17: Mein Traum wäre, mein Hobby zum Beruf zu machen
o Jasmina Dizdarevic, 15: Das Allerwichtigste ist, dass ich Freude am
Beruf habe
o Stefanie Schüpfer, 15: Tiere sind mir wichtiger als ein guter Monatslohn
o Valeria Fröhlicher, 16: Mit ist bewusst, dass die Jobaussichten
schlecht sind
o Aaron Widmer, 15: Als Lehrer muss man viel reden – das liegt mir
nicht so
-Artikel: "Sarah Doege Lassen will Neues erleben in Achim", www.dernordschleswiger.dk
-Artikel: „Generation Z – wie dies jungen Menschen Karriere definieren“, von Tabea Dammann, www.jobverde.de, 23. Oktober 2021,
(https://www.jobverde.de/magazin/news-tipps/die-generation-z-wie-die-jungen-menschen-karriere-definieren)
-Artikel: "Burn-out bei Kindern", WirtschaftsWoche, 12.03.2015
HANDELSKORRESPONDANCE (Sehr geehrte Damen und Herren, Henrik Thomasen og Dorthe Unnerup-Madsen, 4. udgave):
• Tyske forretningsbreve (forespørgsler, tilbud)
• Skriftlig opgave: Udarbejdelse af et handelsbrev (e-mail)med korrekt opstilling, og sprog
SUPPLERENDE STOF:
• Wirtschaftsvokalben (Quizlet mit 69 nützliche Vokabeln zum Thema)
• Ein Moodboard kreieren: Meine Zukunft und meine beruflichen Pläne
(selbständiges Erzählen 2 Minuten ohne Notizen)
•OPU (Praktikum in Deutschland - oplæg mm.)
•"Die Welt retten, ohne sich einzuschränken - geht das?", von Simon Hage et al., spiegel.de 12.07.2019
-"Stalking - Opfer oder Täter", von Wolfram Eberhardt, Psychologie Heute, 13.06.2018
-"Knallt auch ohne Alk", von Leonard Maximilian Schulz, taz.de, 12.03.22
• Diverse opgaver, spørgsmål mv. til ovenstående tekster og videoer
OBS! Eleverne på Tysk A-holdet kommer fra 3 forskellige Tysk B-hold, og hovedparten af emnerne er de samme, men der er forskelle og ligeledes i det gennemgåede materiale. Det er væsentligt, at hver enkelt elev orientere sig i den pågældende undervisningsbeskrivelse fra Tysk B (1. og 2. år)
Omfang ca. 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufgabe 1
|
04-09-2024
|
Virtuelt modul
|
09-09-2024
|
Virtuel undervisning
|
02-10-2024
|
Aufgabe 2
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Gleichstellung der Geschlechter (Eksamensemne)
Emnets faglige fokus: Med afsæt i FNs verdensmål arbejdes der med ligestilling mellem køn som et vigtigt og aktuelt emne. Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i eleverne selv og i en global verden og dernæst primært fokus på det tyske samfund. Her er der særligt fokus på tyske kulturelle og samfundsmæssige forhold indenfor emnet. I forløbet har holdet forberedt sig på og deltaget i åbningsudstillingen af Käthe Kollwitz's (tegner, grafiker og skulptør) værker på SMK, og arbejdet med problemstillinger relateret til det at være kvindelig kunstner i 1900-tallets Tyskland.
KERNESTOF:
-17 Ziele für eine nachhaltige Entwicklung
-Fokuspunkt: Ziel 5: https://www.youtube.com/watch?v=VoGDHFkMPWg
-Ein Gespräch über Gleichstellung: https://www.youtube.com/watch?v=vF-Kgmm0IIE
-Text 1: "Geschlechtergleichheit. Warum ist es wichtig?" (mit verschiedenen Arbeitsaufgaben)
-Text 2: "Wie sieht es in Deutschland aus?" (Übersicht - Gender Pay Gap in Deutschland), (Statischtisches Bundesamt, 2024)
-Text 3 - Videogespräch: "Wer macht was?" - https://www.youtube.com/watch?v=3pGagCLz4n4 (mit Aufgaben zum Video)
-Text 4 - Video und Text/Aufgaben "Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt" (ein Video mit Franziska Meyfarth sehen, sie ist Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt)
-Text 5 - Video und Text/Aufgaben: "Internationaler Frauentag in DE": https://www.youtube.com/watch?v=kojvSOviUpg
"Wie sieht es in DE aus? - Teilhabe von Frauen am Erwerbsleben", (Statischtisches Bundesamt, 2024) (Aufgaben: Bilder beschreiben, Diskussion u.a. für/gegen Frauentag als Feiertag)
Ovenstående videoer og tekster er anvendt med inspiration fra materiale udarbejdet af Materialet er udviklet af Wiebke Petrowitz & Lone Holm Kruses Gymnasium for Mellemfolkeligt Samvirke med støtte fra NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog
-Käthe Kollwitz (forberedelse til besøg af åbningsudstilling på SMK)
https://www.smk.dk/event/udstillingsaabning-kaethe-kollwitz-mensch/
-Mundtlig afleveringsopgave: præsentation af kunstner, vurdering af udstilling, koncert med Oh Land
SUPPLERENDE MATERIALE:
-Neujahrsansprache des Bundeskanzlers:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/service/archiv/archiv-mediathek/neujahrsansprache-2025-kanzler-2328838
-Artikel: "Ich bin die dicke Frau mit den Akten unter dem Arm", von Juli Katz, ZEIT ONLINE, 6. November 2018
Omfang ca. 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning - mandag 1. og 2. modul
|
28-10-2024
|
Aufgabe 4
|
21-11-2024
|
Aufgabe 5
|
15-12-2024
|
Selbstständige Arbeit
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Gesellschaft und Trends - Teil II
Særligt fokuspunkt er det kommende tyske valg. Eleverne får et indblik i det tyske politiske system og partierne.
KERNESTOF:
Gesellschaft - die deutsche Wahl:
-https://www.dr.dk/stories/1288510966/afd-populaert-blandt-unge-dante-er-stolt-af-at-blive-stemplet-som-ekstremistisk
-Überblick der politischen Landschaft - video: https://www.youtube.com/watch?v=H6QqZcYNx_0
-Parteien in DE: https://www.zdf.de/kinder/logo/parteien-100.html
-Deutschland geht wählen: https://www.tagesschau.de/wahl/
-Oplæg af Lasse Soll Sunde om det tysk valg
Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-nu-faar-vi-de-tyskere-vi-har-sukket-efter
Omfang ca. 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Berlin - Hauptstadt und Metropole (Eksamensemne)
Emnets faglige fokus:
Planlægning af studietur til Berlin. Det er eleverne, der udarbejder programmet for de enkelte dage, hvilket sætter elevernes selvstændige og undersøgende kompetencer i spil. Dette arbejde præsenteres på holdet inden studieturen, og eleverne er ansvarlige for den gennemførelsen af dagens program.
Kernestof:
-Aus aktuellem Anlass/Systime: Abschnitt 1.2.4. Berlin, 1.2.5 Berliner Kiezleben, 1.2.6. Berliner Street-Art
-Eleverne har bl.a. besøgt følgende seværdigheder/mindesmærker på studietur og har selv stået for indsamling af materiale/planlægning/præsentation i klassen og på turen. De har grundlæggende viden om:
-Deutscher Bundestag: https://www.bundestag.de/parlament/geschichte (guide)
-Olympiastadion: https://olympiastadion.berlin/de/start/ (Daten, Fakten, Geschichte) (guide)
-Die Berlinermauer: https://www.visitberlin.de/de/east-side-gallery
-Denkmal für die ermorderten Juden Europas: https://www.stiftung-denkmal.de/ (Denkmal und Ausstellung)
Supplerende materiale:
-https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-vestkysten-til-volkswagen-forstaa-hvorfor-dansk-og-tysk-oekonomi-er-taet
-Artikel: "Vom Graffitisprayer zum Illustrator", von Kristina Auer, www.rnd.de, 18.10.2021
-Einstieg - Stolpersteine, Kilde: Tyskbogen/Systime. Grundbogen til niveau B og A, Systime
Omfang ca. 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493295",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493295",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493295"
}