Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Lise Kappel Heje Pedersen
|
Hold
|
hj24hh2c er (hjhh2c er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2c Erhvervsjura C 24/25 - oversigt
Forløb 1: Intro og Demokrati, etik, moral & jura
Forløb 2: Retskilder og det danske retssystem
Forløb 3: Erstatning udenfor kontrakt (herunder overfladisk om forsikring) og juridisk metode
Forløb 4: Markedsføringsret (supplerer SO#3 om iværksætteri - særligt fokus)
Forløb 5: Aftaleret
Forløb 6: Forbrugerret (forbrugerkøb, forbrugeraftaler)
Forløb 7: Handelskøb
Forløb 8: Kredit og kreditsikring i forbrugerforhold (kreditaftaler, pant i forbrugerforhold, løsørepant, tinglysning)
Forløb 9: Fysiske personers hæftelse og overfladisk om inkasso
Forløb 10: Repetition og eksamenstræning
Kernestofområdet digital dannelse og adfærd på nettet i juridisk kontekst var en del af seksualundervisningen i 1g og indgår derfor ikke i undervisningen i 2g.
Herudover gennemførtes et halvdagsbesøg i retten med overværelse af straffesag, hvor eleverne forud for besøget arbejdede virtuelt i to moduler med straffesagens aktører og straffesagens gang.
Anvendt lærebog:
Erhvervsjura C & B, juraens grundregler, Bogforlaget Systime 2024-25, ISBN: 9788761687166 (iBog)
Øvrigt materiale:
Online: Lawshool.dk, domstol.dk, anklagemyndigheden.dk, folketinget.dk, forbrugerombudsmanden.dk, retsinformation.dk
Domme i erstatningsret: U.1980.424/2V, U.2012.1367Ø, U.2008.1336V, U.2009.1652V, U.2005.2645Ø (brugt i gruppearbejde)
Diverse materialer eleverne selv har fremsøgt
Omfang: 70 moduler af 60 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1 Intro og Demokrati, moral, etik & jura
Faget ER C introduceres med gennemgang af indhold, omfang, formål, faglige mål, materialer, undervisning og arbejdsmetoder, evaluering og lidt om eksamen.
Hernæst arbejdes med Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura med fokus på magtens tredeling, retssikkerhed, borgerrettigheder og relationen mellem moral, etik og jura
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 2 Retskilder og retssystemet
Der arbejdes i grupper med retskilder og fortolkning af retsregler, og på et virtuelt site med film og tekst om det danske retssystem, samt spørgsmål til besvarelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Retssystemet arbejdsspørgsmål
|
20-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 3 Erstatning udenfor kontrakt + jur.metode
Der arbejdes med det almindelige culpabaserede erstatningsansvar udenfor kontrakt, objektivt ansvar, samt de objektive hæftelsesansvar arbejdsgiveransvaret og produktansvar
Disse emner er på det analyserende og vurderende niveau med ekstra fokus på at træne begreber og juridisk metode.
Lidt om forsikring (redegørende niveau)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 4 Markedsføringsret
Der arbejdes med markedsføringsloven, først i form af at lave en oversigt over teori mhp overblik over stoffet, for siden at i SO#3 grupperne analysere "virksomhedens" planlagte markedsføringstiltag og fremlægge for klassen med peer feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 Aftaleret
Der arbejdes med underemnerne indgåelse af aftaler, indgåelse af aftaler via fuldmagt, samt aftalers ugyldighed, herunder de stærke og svage ugyldighedsgrunde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aftaleret
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb 6 Forbrugerret
Der arbejdes med forbrugerkøb og forbrugeraftaleloven, samt betalingskortreglerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Forløb 7 Handelskøb
Der arbejdes med sælgers og købers pligter, herunder særligt begrebet levering inkl. transportklausuler, fordringshavermora og SAS-reglen, misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne med fokus på sælgers misligholdelse, men også købers forsinkelse og jerntæppereglen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8 Kredit + kreditsikring i forbrugerforhold
Der arbejdes med kreditaftaleloven, pant i løsøre, ejendomsforbehold, og tinglysning. Bl.a. PBL-gruppeforløb med optagelse af digitalt produkt (film, podcast, speaket pptx) som vises for andre grupper.
Lidt om inkasso (virtuelt asynkront selvstudium på lawschool)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Besvarelse virtuel UV 12/3
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9 Fysiske personers hæftelse
Ægtefæller (og samlevendes) økonomiske forhold i ægteskabet og ved skilsmisse/samlivsophør. Hæftelsesformerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Forløb 10 Repetition og eksamenstræning
Der arbejdes med repetition af teori og eksamenslignende caseopgaver som gennemgås i plenum eller i eksamenslignende rollespil elev-elev
Erstatningsret
Aftaleret
Forbrugerkøb
Handelskøb
Markedsføringsret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493843",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493843",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637493843"
}