Holdet hj24st2u re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Malin Klarskov Falkenvinge
Hold hj24st2u re (hjst2u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til teori og metode
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Sekter
Titel 5 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til teori og metode

Forløbsbeskrivelse:
En kort introduktion til religion som fag, med fokus på metode og teori.

Materiale:
- What is religion? https://www.youtube.com/watch?v=4QPvfpaKuW4
- Introduktion til Nian Smarts dimensioner
- Religionfagets metoder, Religionsportalen, Systime
- Analyse af religionsfagligt materiale, Religionsportalen, Systime

Checkliste termer: Definition af religion, religionens dimensioner ifølge Ninian Smart, Kvantitativ/kvalitativ metode, Humaniora eller naturvidenskab, religion fagets metoder, teorier i religionsfaget: feltarbejde, kulturstudier, sociologi, religionsfagets materieler: Tekster, Billeder og religiøse genstande, Bygninger og rum og Ritualer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet er en tematisk gennemgang af kristendom med fokus på klassisk kristendom og kristendom i Danmark.  

Fagtermer:
Historik (feks formativ periode, nutide kristendom etc), liniær religion, reformationen, protestantisme, aflad/afladsbreve, frelse, tilgivelse, grundmyte, myter & fortællinger proble & løsningsmyte, messiasforestillinger, Bultmanns afmytologisering, ommytologisering, problem- & løsningsmyte, Genneps model for (overgangs)riter, kristen etik,  symbolik, indefra- & udefra tekster, provokation- & investeringskristendom, sekularisering, kosmogoni (verdens skabelse, fra kaos til struktur) & antropogoni (menneskets tilblivelse), monoteisme (en gud), polyteisme (mange guder), fundamentalisme.  


MATERIALE

Historie:
- ”Historisk oversigt af tidlig kristendom”, Religionsfaget, Clio Online
- ” Kirkens historie på 10 minuter”
https://www.youtube.com/watch?v=RQjS6NGvlQ0
- “History of world religions – Christianity”,
https://www.youtube.com/watch?v=tTzC94oOwaY
- "5 skarpe om Luther", DR, findes på bla MitCFU
- "Luthers 95 teser", https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-luthers-95-teser-mod-afladen-31-oktober-1517

Teologisk gennemgang:
- Grundmyte: Skabelse og syndefald, 1. Mosebog 1-3
- Skabelsesmyten fra filmen "Noah", 2014
https://www.youtube.com/watch?v=FFCXHr8aKDk
- Problem og løsningsmyte: Paulus’ første brev til korinterne kap. 15 vers 3-22, Paulus brev til romerne kap. 5 vers 12-21
- "Prinsen af Egypten" DreamWorks, 1998
- “Jødedommens stifter(e)”
https://religion.systime.dk/?id=482#c898
- ” Alt hvad du bør vide om Pesach”
https://joediskinfo.dk/vidensbank/alt-hvad-du-boer-vide-om-pesach
- Gudsbegrebet i kristendom/treenighed
http://www.religion.dk/kristendom/gud-i-kristendommen
- Jesus eller Kristus? Religionsfaget, Clio Online
- Messiasopfattelser og forventninger, Esajas kap 11, v. 1-9, Esajas 52, 13-53,12, Daniel kap 7, 1 og 13-14, Lukas 1, 26-33, Paulus romerbrev 15, 7-13
- Påsken, Markusevangeliet 14, anden Mosebog 12
- Myten om ”Den fortabte søn”
https://www.youtube.com/watch?v=X_QCQ5i7NKs
- "En folkekirke – to evangelier" (om investerings og provokationskristendom), Jens Forman, 1996
- ”Myte” - Begrebsnøglen for religion,
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=148


Etik:
- Den barmhjertige samaritaner, Lukas 10:25-37
- De ti bud, 2.Mos. 20,1-17 og 5.Mos. 5,6-21
- Bjergprædiken, Matt 5-7
https://www.youtube.com/watch?v=-3nN9-C1yKU
- ”Bjergprædikenen på nudansk”
https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsproever/bjergpraedikenen-paa-nudansk


Ritualanalyse:
- Genneps modell for overgansritualer
https://religionb.systime.dk/?id=143
- ”Ritualer”, Religionsportalen, Systime
- “Girl's Rite of Passage” | National Geographic
https://www.youtube.com/watch?v=5B3Abpv0ysM
- Folkekirkens infosite om konfirmation:
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/konfirmation

Analyse af hellige rum (feltarbejde):
- ”Analyse af hellige rum” modell
https://religion.systime.dk/?id=1005#c4377
-  "Guide: Gå på opdagelse i kirkens rum",
https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/guide-p%C3%A5-vandring-gennem-kirkerummet

- Højtider:
     - Jul, Lukasevangeliet 2
     - Påske, 2. Mosebog kap. 12 (jødisk) og  Markus 14:12-25 (kristen) - ommytologisering
https://religion.systime.dk/?id=c3404
     - Pinse og Helligånden
https://www.youtube.com/watch?v=oNNZO9i1Gjc
- ”Afmytologisering”
https://www.religion.dk/leksikon/afmytologisering
- ”Ommytologisering”, Bultmann, Lindhart & Beck, Kristendom og en moderne dansk virkelighed, Poul Storgaard Mikkelsen, Systime 2003


Kristendom i (det moderne) DK:
- "Er Danmark et sekulariseret land?" af Mette Riis Jensen, 2010, http://www.dlm.dk/tema/t70/samtidsanalyse/er‐danmark‐et‐sekulariseret‐
land/
- Grundlovens paragrafer om religion
- "Moderne og senmoderne kristen tænkning",
https://kristendom.systime.dk/?id=146#c304

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Forløbsbeskrivelse:
Tematisk gennemgang af islam med fokus på historik, grundlæggene teologi og Islam i Danmark og verden.

Fagtermer:
Historik, mytologi, profet, åbenbaring, de fem søjler(trosbekendelsen, bønnen, almissen, fasten, pilgrimsrejsen), de seks trosartikler, teologisk fundament, loven - sharia, hajj, Koranen, Hadith, moderne islam og sekularisering, Hjärpes model for personers religiøse ståsted (sekularisme, fundamentalisme, modernisme/traditionalismefundamentalisme), mono- & polyteisme, deterministisk religion, mystik, sunni & shia,

Islam generelt:
- Islam forklaret af en ikke-muslim,
https://www.youtube.com/watch?v=eKB50GYMQ9g
- "Kuplen, muren, graven", s 207-222, Gyldendal, 2007
- The Shia Sunni divide explained, http://www.bbc.com/news/av/magazine-27945271/iraq-crisis-the-sunni-shia-divide-explained  og  https://www.youtube.com/watch?v=5KLvjs7Yrtw

Hellige skrifter
- "Koranen"
https://www.islam.dk/koranen/
- What is Hadith and its role?
https://www.youtube.com/watch?v=UuDanRI-YvA

Centrale myter og kronologi
- "Islam - Empire of faith", Dokumentar, del 1-10
https://www.youtube.com/watch?v=csojgoZvlz8&list=PLC0ACD0B906D68DE1&index=2
- ”Islams historiske udvikling”, Religionsportalen, Systime
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=158#c497
- ”Hvordan islam startede på 10 minutter”, https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo&feature=youtu.be
- ”Muhammeds kaldelse”, fra Sirat Rasul Allah
- ”Profetens himmelrejse”,
http://islamstudie.dk/?page_id=103

Tro, ritualer og højtider
- ” De fem søjler”, Klassisk og moderne islam, Deniz Kitir, Systime, 2010
” The Five Pillars Of Islam”,
https://youtu.be/Jb8Yk8LaUoc
- De seks trosartikler
http://islamstudie.dk/?page_id=153
- ”Guide til bøn”
https://www.youtube.com/watch?v=girbk4odqC8
- Sura 2, v 177-178 om fromhed
- Ramadan - Trudeau's Ramadantale https://www.youtube.com/watch?v=NYtw4Ksoka
- “Hajj Documentary | Sacred Journeys”
https://www.youtube.com/watch?v=JEK3VFYns-A
- Klassisk og moderne Islam (s. 38-41), af Deniz Kitir, Systime, 2010

Islam i Danmark og verden & Sekularisering
- "Drømmen om en moderne islamisk stat", Klassisk og moderne islam, https://islam.systime.dk/?id=218
- "Islam og det senmoderne samfund" s. 98-115
- Sura 24:31-33 og 33:60
- "Koranen og tørklædet", http://islamstudie.dk/?page_id=1629&fbclid=IwAR2zmPwehzFmv3q9OYJnqWOR_pzpBdrX8MGghJd521ikjU5rPlpPhdlVHC0
- Hjärpes model om religions personers religiøse tilhørighed/trosforhold, https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=317#c2043
- "Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form",
http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/?fbclid=IwAR3w83czwmZ1Z5XBHF3bSKXeSw0KFCImfBptRBo5uQ4AMRcpS1JKB8gEJ_M

- "Tro er IKKE en privatsag", Sherin Khankan,
https://www.berlingske.dk/kultur/tro-er-ikke-en-privatsag
- "Hizb ut-Tahrir afviser demokratiet",
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/hizb-ut-tahrir-afviser-demokratiet
- ” Jul og Mawlid al-Nabi”
https://islamikoran.com/genel/jul-og-mawlid-al-nabi.html
- ”Imam: Positivt at danske muslimer fejrer jul”
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/imam-positivt-danske-muslimer-fejrer-jul
- ”Jeres jul er pervers”
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4447144.ece
- ”Afrah er muslim og fejrer jul med en blanding af danske og muslimske traditioner”
https://www.youtube.com/watch?v=LnxO2e-H7Z8

Konversion
- Lewis Rambo's model for konversionens faser
- Konversion - "Begrebsnøglen for religion",  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143
- "Ny gruppe og identitet", begrebsnøglen for religion, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143#c341
- "Konversionsberetningens retorik", https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143#c344

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Sekter

Et projektbaseret forløb hvor eleven præsenteres for basal sekt-teori og derefter bedes at undersøge en selvvalgt sekt og inddrage relevant teori.

Fagtermer:
Ninian Smart: religioners 7 dimensioner, Roy Wallis: 7 kendetegn på en sekt, Roy Wallis: Sekters forhold til verden, Mcguire: definition af sekt/kult/denomination/kirke og individets religiøse orientering, Weber: model for autoritet, Lewis Rambo: konversionsmodel, Nylund: 4 A - en karakteristik af manipulative/farlige sekter, Kimball: fem advarselssignaler, der viser, når en religion er blevet farlig, hvorfor er mennesker troende? - sociologiske forklaringer.

Teori:
- Ninian Smart: religioners 7 dimensioner
- Roy Wallis: 7 kendetegn på en sekt
- Roy Wallis: Sekters forhold til verden
- McGuire: definition af sekt/kult/denomination/kirke og individets religiøse orientering
- Weber: model for autoritet
- Lewis Rambo: konversionsmodel
- Nylund: 4 A - en karakteristik af manipulative/farlige sekter
- Dr. Kimball: fem advarselssignaler, der viser, når en religion er blevet farlig
   https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/n%C3%A5r-en-religion-g%C3%A5r-grassat

Hvorfor er mennesker troende?
    - sociologiske forklaringer - Deprivationsteori, Socialisationsteori, Rational choice theory
      https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=196#c938
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hinduisme

Et forløb om hinduisme med fokus på at give en grundig introduktion til teologien og hvordan troen på hinduisme påvirker dit liv og samfundet.

Fagtermer:
Hinduisme, polyteisme, cirkulær religion, axis mundi, hellig geografi (feks Ganges & Varanasi),  hinduistisk mytologi, de fire livsstadier, de fire kaster, Samsara, Karma, Moksha, Brahman, Atman, Puja, guderne, Veda-skrifterne, Upanishaderne


Materiale:
- Powerpoint om Ninian Smarts dimensioner med hinduisme-vinkel
- ”Hinduism Explained”
https://www.youtube.com/watch?v=xlBEEuYIWwY
- ”Hinduismens hellige skrifter”
https://hinduismen.systime.dk/?id=251
- ”Hinduismens historie og hellige bøger”,
https://hinduismen.systime.dk/?id=244
- ”The Hindu Interpretation of Creation”, National Geographic
https://www.youtube.com/watch?v=bW_awN9uV6w
- ”Brahman og Moksha”
https://hinduismen.systime.dk/?id=255
- ”Tre veje til Moksha”
https://hinduismen.systime.dk/?id=256
- ”Atman, Karma, Samsara”
https://hinduismen.systime.dk/?id=254
- ”What is Samsara”
https://www.youtube.com/watch?v=3d3xxf0KmnU
-”Reincarnation in Hinduism”
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=uehV5MMlsdg
- ”3 slags karma” fra Manus Lovbog
https://religion.systime.dk/?id=560&L=0
-”Hinduismens gudsopfattelse”
https://religion.systime.dk/?id=479#c2324
-“Hindu gods overview” | Khan Academy
https://www.youtube.com/watch?v=INv2gdpfXPQ
- ”Ritualer: Puja og valfart til Ganges”
https://religion.systime.dk/?id=554
”Ritualer i hinduismen”
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/ritualer-i-hinduismen
- "The Ganges with Sue Perkins - ep. 2"
https://www.facebook.com/watch/?v=231051399217824


Livet som hindu og religionens påvirkning på samfundet:
Kastesystemet:
   - generel info
https://religion.systime.dk/?id=479#c2803
   - påvirkning
https://religion.systime.dk/?id=557#c2335
-”Religion og levevis i hinduismen”
https://religion.systime.dk/?id=673
-”Hinduismens fire livsstadier"
https://mitsdu.dk/da/mit_studie/bachelor/religion_bachelor/religionsguiden/hinduisme   (scroll ned for at komme til ” De fire livsstadier”
-”At være hindu i Danmark – et selektivt forhold til julen”
https://pure.au.dk/ws/files/68374867/Hinduer_i_Danmark_og_deres_forhold_til_den_danske_jul_nov.13_1_.docx



Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer