Holdet hj24hh1a sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Cecilie Duval Jensen
Hold hj24hh1a sa (hjhh1a sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem har magten - ideologier, partier og demokrati
Titel 2 Økonomi - Grundforløb i samfundssfag
Titel 3 Velfærd og ulighed
Titel 4 Identitet i forandring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem har magten - ideologier, partier og demokrati

Hvem har magten?
Forløb om Ideologierne,  partierne, partiadfærd, herunder Downs, Strøm og Molins modeller. Den parlamentariske styringskæde, samt værdi og fordelingspolitik.
Vi har set på folketinget (som vi også har besøgt), regeringen samt domstolene. Medier og Medialisering samt magtformer. Slutteligt har vi talt om demokratiformer og opfattelser.

Formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet
vil eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder
hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og eleverne vil arbejde
med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem. Forløbet vil endeligt rumme mulighederne for eleverne at arbejde med hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan. I den
forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret

De faglige mål, der er i spil:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå. Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige
problemer. Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold. Demonstrere viden om fagets identitet og
metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge. Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber. Argumentere for egne
synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier. Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng. Politiske
deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi - Grundforløb i samfundssfag

Pensum: Kap 8 i "Luk samfundet op"

Formål:
I dette forløb kommer eleverne til at arbejde med det økonomiske fagområde I løbet af forløbet vil de blive klogere på, hvad der kendetegner økonomi og forskellen på mikro- og makroøkonomi. De vil blive introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik

Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof
- Politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærd og ulighed

Forløbet har omhandlet de forskellige velfærdsmodeller (den universelle, den selektive og den residuale) og deres forskelle og ligheder. Herefter har vi kigget på det danske velfærdsamfund og de udfordringer den indeholder. Slutteligt arbejde vi med fattigdomsbegrebet  ulighed
og  årsager til ulighed. Begreberne funktionalisme samt bourdieus begreb bruges som teoretisk afsæt,

I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus
på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på
samfundsfag C-niveau.

De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på
et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identitet i forandring

Hvad er jeg, hvem er jeg, hvem hører jeg sammen med? Dette er centrale spørgsmål, vi har arbejdet med i dette forløb. Vi har beskæftiget os med, hvorledes menneskers liv ser ud  på forskellige tider i løbet af livet.

I dette undervisningsforløb har vi set på, hvordan vores identitet bliver dannet, og vi har diskuteret om identitet er i forandring her i det senmoderne samfund. Eleverne er blev introduceret til forskellige problemstillinger og teorier om, hvordan socialisationen foregår i det senmoderne samfund. Denne viden og disse begreber har vi i overvejende grad anvendt til at forstå og analysere elevernes eget liv og til at se på, hvordan man som ung kan navigere forskellige sociale arenaer og på, hvordan gruppetilhørsforhold påvirker vores identiet og vores valg  

Eleverne har opnået forståelse af samspillet mellem individ og samfund set fra det enkelte individ (identitetsdannelsen) og samfundet (socialisering), herunder betydningen af socialisering som integrationsskabende proces. Eleverne har opnået viden om identitetsdannelse med særlig fokus på socialisering af det enkelte individ. Dvs. en undersøgelse af de elementer, der bidrager til dannelsen af individets selvopfattelse. I arbejdet med stofområdet har vi beskæftiget os med, hvilke faktorer, der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, venner, uddannelse, arbejde, køn mm og hvor- dan medier, herunder sociale medier, spiller en vigtig rolle for identitetsdannelsen. Eleverne er blevet introduceret til sociologiske begreber som: Normer, roller, rollekonflikter, social kontrol, anerkendelse og dobbeltsocialisering.
Vi har brugt: Giddens, Han og Rosas begreber og syn på at være ung i det senmoderne.


Kernestof:

Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering ̶ sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål:

-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå

-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

-Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder

-Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

-Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde