Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Afsætning C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
hj25gfeud21AfsætningC (hj2521DAfsC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Afsætning C
Se mere detaljeret om fagets indhold på i pdf-filen:
Vejledning - Afsætning_EUD_2019
https://www.emu.dk/sites/default/files/2019-07/Vejledning%20-%20Afs%C3%A6tning.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skim/læs om forretningsmodeller med underkapitlerne: hvad er en forretningsmodel, traditionelle forretningsmodeller, digitale forretningsmodeller, kombination af forretningsmodeller og forretningsmodeller til det offentlige marked
-
1. Forretningsmodeller
-
Kapitel_1_Forretningsmodeller_Afsaetning F-C til EUD_EUX.pptx
-
Besvar Opgave 1.11: OPI
-
Skim/læs kapitel 2, forretningskoncept med underkapitlerne: forretningskoncept, ide, vision, værdier og profil
-
2. Forretningskonceptet
-
Læs/skim om distributionskæden med underkapitlerne: den generelle distributionskæde, indirekte og direkte distribution og channel marketing
-
3. Distributionskæden
-
Skim/læs om markeder med underkapitlerne: hvad er et marked, konsumentmarkeder og producentmarked
-
-
5. Markeder
-
Hejsa I skal løse følgende opgave: Caseopgave til kapitel 3 | Afsætning F-C til EUD/EUXBoris har delt grupperne:Grupper_280225.docx
-
Skim/læs om lovgivning med underkapitlerne: Købeloven, forbrugeraftaleloven, markedsføringsloven og e-handelsloven
-
6. Lovgivning
-
Resumé: Kapitel 5 | Afsætning F-C til EUD/EUX
-
Opgave 5.6 quiz om lovgivning
-
Quiz om lovgivning. Opgave 5.6
-
Skim/læs om segmentering og målgruppevalg med underkapitlerne: segmentering på konsumentmarkedet, segmenteringsprocessen, livsstilsmodeller. Under supplerende stof skimmes om: segmentering på btb-markedet og segmenteringsvariable på btb-markedet.
-
7. Segmentering og målgruppevalg
-
Læs/skim om købsadfærd på B2C-markedet med underkapitlerne: forbrugernes behov, forbrugernes købemotiver og købsadfærd.
-
7. Købsadfærd på B2C-markedet
-
8. Købsadfærd på B2C-markedet
-
Opgave 7.6: Købemotiver i forskellige butikker
-
Resumé: Kapitel 7 | Afsætning F-C til EUD/EUX
-
Test i Systime om købsadfærd
-
Lav testen
-
Caseopgave til kapitel 7 | Afsætning F-C til EUD/EUX
-
Skim/læs om konkurrence med underkapitlerne: konkurrencesituationen, markedsformer, opdeling af markedet og konkurrentanalyse.
-
8. Konkurrence
-
Besvar grundfagsevaluering
-
Skim/læs om produkt med underkapitlerne: kvalitet, emballage, sortiment, service og mærke.
-
9. Produkt
-
●Løs 5 skarpe til kapitlet
-
Besvar nedenstående:
-
10. Placering | Afsætning F-C til EUD/EUX
-
5 skarpe til kapitel 10
-
11. Pris | Afsætning F-C til EUD/EUX
-
●Opgave 12.3: Fordelingskalkulation af havemøbelsæt i JYSK ●Opgave 12.4: Kalkulationsfaktor for JYSK produkt ●Opgave 12.5: Retrograd kalkulation af boksmadras i JYSK
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fem skarpe til kapitel 1
|
23-01-2025
|
Opgave 1.10: Offentlige institutioner
|
23-01-2025
|
Opgave 1.7: Digitale forretningsmodeller
|
23-01-2025
|
5 skarpe til kapitel 2
|
31-01-2025
|
Opgave 2.3: Visionen hos Too Good To Go
|
31-01-2025
|
5 skarpe til kapitel 3
|
21-02-2025
|
5 skarpe til kapitel 4
|
26-02-2025
|
Opgave 13.3: Betjeningsformer i et fitnesscenter
|
26-02-2025
|
Caseopgave: Zalando og REMA 1000 – SWOT-modellen
|
28-02-2025
|
Opgave 5.1: Købeloven i en dyrehandel
|
07-03-2025
|
pgave 5.2: Købeloven i teknologibutik
|
07-03-2025
|
Forbrugeraftaleloven
|
07-03-2025
|
5 skarpe til kapitel 5
|
12-03-2025
|
Markedsføringsloven
|
13-03-2025
|
Testquiz om lovgivning 5.6
|
16-03-2025
|
Opgave 6.1: Konsumentenheder
|
27-03-2025
|
5 skarpe til kapitel 6
|
03-04-2025
|
Opgave 7.6: Købemotiver i forskellige butikker
|
09-04-2025
|
5 skarpe til kapitel 7
|
10-04-2025
|
Caseopgave: Zalando og REMA 1000 – Købsadfærd
|
11-04-2025
|
Quiz i Systime om købsadfærd
|
13-04-2025
|
Opgave 8.3: Markedsformen – Søstrene Grene
|
24-04-2025
|
Opgave 8.4: Opdeling af markedet – JYSK butik
|
25-04-2025
|
5 skarpe til kapitel 8
|
30-04-2025
|
Opgave 8.11: Disruption i selvvalgte virksomheder
|
30-04-2025
|
5 skarpe til kapitel 9
|
02-05-2025
|
Opgave 9.1: Produkt som parameter i forskellige bu
|
02-05-2025
|
Dokumentationsopgave Afsætning C
|
07-05-2025
|
5 skarpe til kapitel 10
|
08-05-2025
|
Opgave 11.3: Fordelingskalkulation af havemøbelsæt
|
21-05-2025
|
Opgave 11.4: Kalkulationsfaktor for JYSK produkt
|
21-05-2025
|
Opgave 11.5: Retrograd kalkulation af boksmadras i
|
21-05-2025
|
Promotion
|
28-05-2025
|
Promotion Zalando
|
04-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
65,00 moduler
Dækker over:
85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637495671",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637495671",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637495671"
}