Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - UNORD
|
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
|
Lærer(e)
|
Knud Winkel Stuhlmann Agger
|
|
Hold
|
cb25ht1c-tekb-gf (cbht1c-tekb-gf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bæredygtig by
lf(l)lge planlovgivningen er hele Danmark opdelt i byzoner, landzoner og sommerhusomrader. En by er
altsa et omrade beliggende i byzonen.
Som en f(l)lge af industrialiseringen er befolkningen blevet koncentreret i byerne. Langt den
st(l)rste del af danskerne, omkring 90 %, bar i byerne. Det er her vi udfolder os bade i
skoletiden, arbejdstiden og fritiden, nar vi er b(l)rn og nar vi er garnie. Det er her at arbejdet
findes, og der er desuden kulturelle tilbud og et hav af muligheder for at k(l)be ind, dyrke idrcet
og vcelge uddannelse.
Men det er nok de fcerreste der i dagligdagen tcenker pa om vores by er bceredygtig, faktisk er de
fleste af vores aktiviteter milj(l)belastende. 1 byen er der tcet trafik, med deraf f(l)lgende
luftforurening. Der er store mcengder affald som skal samles ind og behandles. Spildevand fra
husholdning og industri blandes med regnvand og renses centrait inden udledning. Der opf(l)res
store kraft-/varmevcerker som leverer elektricitet og varme.
Rundt om i landet laver man projekter for at g(l)re byerne mere bceredygtige. Der er fors(l)g med
centrale vaskerier for en gruppe beboere, hvor man opsamler regnvand til vaskemaskinerne. Der er
fors(l)g med rodzoneanlceg til rensning af spildevandet fra flere husstande. Der bliver indsamlet
og sorteret affald, som genbruges og komposteres. Der opscettes solceller, solfangere og
vindm(l)ller.
Alt sammen tiltag, som skal g(l)re byen mere bceredygtig.
Men hvad er bceredygtighed? Brundtlandrapporten "Var fcelles fremtid", definerer en bceredygtig
udvikling som: " ... en udvikling, der opfylder de nuvcerende behov uden at bringe fremtidige
generationer i fare." Men hvad er det for behov vi har? Hvad mener du, at din og fremtidige
generationers behov er i din by?
Forl0bet - Introduktion til breredygtighed
Faget produktudvikling er et samspilsforl(l)b mellem samfundsfag, teknologi og teknikfag. 1 dette
korte introforl(l)b, tager vi udgangspunkt i et meget aktuelt samfundsemne, nemlig bceredygtige
byer.
1 introforl(l)bet til PU arbejder vi med bceredygtig by som overordnet emne samt med fcerdigheder,
der er vigtige i projekt- og gruppearbejde. 1 samfundsfag bliver I introduceret til det holistiske
bceredygtighedsbegreb samt resiliente og bceredygtige byer. 1 teknologi vil I arbejde med
introduktion til problemorienteret arbejde, n(l)gleproblemer og problemidentifikation. 1 vil ogsa
arbejde med systematisk projektplanlcegning og vcerkt(l)jer til styring af gruppearbejde.
Tidsplan for forl0bet - Introduktion til béeredygtighed
Uge
Samfundsfag
4 Lektioner
• Det tredelte bëEredygtighedsbegreb
• BëEredygtig by: Resiliente og bëEredygtige byer
4 Lektioner
• O-h2lb: Hillenzid - en bëEredygtig by? Udfordringer og l(Zlsninger
• PrëEsentation af Hiller(Zlds udfordringer og l(Zlsninger med hensyn til bëEredygtighed
Teknologi
4 Lektioner
• Hvad er teknologi, fra problem til l(Zlsning.
• Innovation
• Gruppearbejde, logbog, planlëEgning og skrivevëErkt(Zljer: Teams
• lntroduktion til problemorienteret arbejde
• lntro til procestapet
2 Lektioner
• Gruppekontrakter
• Hvad er et problem? Hvilke problemer arbejder vi med i teknologi?
• Problemidentifikation
• N(Zlgleproblem
6 Lektioner
• ProblemtrëE
• Arsager og konsekvenser
• Formulering af arbejdssp0rgsmal
• lnformationss(Zlgning
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Gruppekontrakt
|
19-08-2025
|
|
Problemtræ
|
26-08-2025
|
|
Belvin test
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bæredygtig skole
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75868112116",
"T": "/lectio/1236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75868112116",
"H": "/lectio/1236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75868112116"
}