X - Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2025/26
Institution
X - Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
2024 ks/q (
1q ks
,
1q ks-hi
,
1q ks-re
,
1q ks-sa
,
2q ks
,
2q ks-hi
,
2q ks-re
,
2q ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det Tredie Rige
Titel 2
Styreformer
Titel 3
Velfærdsstaten Historie Flerfaglig
Titel 4
Historieopgaven
Titel 5
Kulturmøde
Titel 6
Repetition
Titel 7
Forløb#5
Titel 8
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det Tredie Rige
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op!, Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus, 2017, 3.udg; sider: 174-177, 184-198
Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)
Arbejdsark_vækst (BNP).docx
Karpenhøjtur 1q 2024.docx
Arbejdsløse
Prisen på chokolade er på himmelflugt
Arbejdsark_arbejdsløshed.docx
Arbejdsark_inflation.docx
Betalingsbalancens løbende poster
Offentlig sektors økonomi
Arbejdsark_Det økonomiske kredsløb.docx
Arbejdsark_det økonomiske kredsløb_Øvelse.docx
Arbejdsark_Konjunktursvingninger.docx
Artikel_Regeringen vil genoplive håndværkerfradraget.docx
1q historie Holocaust Lektion 6.docx
Nordjyske virksomheder er hægtet af udviklingen: 'Vi har brug for hjælp fra Christiansborg' siger regionsrådsformand
Flash cards - økonomisk politik
Quiz - økonomisk politik
Emne: Romerriget.Format: Eleverne opdeles i grupper, der repræsenterer forskellige dele af Romerriget (Senatet (dem, der bestemmer), de kristne, almindelige borgere).Aktivitet: Grupperne skal debattere et politisk spørgsmål fra Romerriget, f.eks. om
2.10.2024.pptx
folkedrab.dk
8.10.2024.pptx
Hvor mange har en negativ opfattelse af religion?Hvilken anden religion har fået kritik i Danmark og hvordan er den danske folkekirke blevet kritiseret?Hvad mener Iben Krogsdal om at være kritisk om egen tradition og religion?Er artiklen udtryk for r
Vidner fra Holocaust.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 69
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Styreformer
Indhold
Kernestof:
Søg fx efter ”frelse”
"Julens kirkegang vidner om danskernes sammensatte tro":
Fire sociologiske teorier om.docx
Luk samfundet op!, Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus, 2017, 3.udg; sider: 108-123, 126-133, 135-137
Tjek på lektien_demokratiformer.docx
Deltagelsesmuligheder i demokratiet - Luk samfundet op!
Unges lave deltagelse - Luk samfundet op!
Øvelse_Indflydelse og deltagelse.docx
Gruppearbejde_den parlamentariske styringskæde.docx
Dit Demokrati | Demokratiformer
Dit Demokrati | Regeringen
Dit Demokrati | Fra idé til lov
Dit Demokrati | Kontrol med regeringen
Tjek på lektien_partier_interesseorganisationer og grædsrodsbevægelser.docx
Undersøgelse af job og uddannelse.docx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Hvad er liberalisme? | Liberal Alliance
Revser skolemadsordning: Super dårlig ide!
SF: Skolemad er ikke en luksus. Det burde derimod være en rettighed
Konservativ: Gratis skolemad er en virkelig dårlig idé
Øvelse_ideologi og skolemad.docx
Hvordan vil ideologierne forholde sig til.docx
Opsamling på de klassiske ideologier og kobling til de ideologiske forgreninger.docx
Styreformer Demokratiet i Danmark.docx
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Tjek på lektien_partier og ideologier_noter.docx
Øvelse_partiadfærd og skolemad.docx
Molins model_Hjælpenoter.pdf
Opsamling på politikforløb_vigtige begreber og teorier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærdsstaten Historie Flerfaglig
Indhold
Kernestof:
1q Historie Grundloven 1849.docx
Luk samfundet op!, Brøndum/Hansen, Columbus, 2021, 4.udg.; sider: 196-220
Velfærdstrekanten_Øvelse.docx
Miniforedrag - Velfærdsstaten
Velfærdsstaten, 1945-1973
Arbejdsark_Den korporative velfærdsmodel.docx
Arbejdsark_Den residuale velfærdsmodel.docx
Arbejdsark_Den universelle velfærdsmodel.docx
Arbejdsark_den demografiske udfordring og nye familiemønstre.docx
KS Historie velfærdsstaten s. 18-19.docx
image.png
1q KS Historie Velfærdsstaten s. 34-37.docx
11-årige Mathias har muskelsvind - men han får igen nej til kostbart lægemiddel
Arbejdsark_ Forventningspres og ulighed.docx
Kristendom og velfærdsstaten - Etik - 24-25.pdf
Lignelsen om det mistede får
1q KS Velfærdsstaten s 38-40.docx
Den Danske Model - Flexicurity
Arbejdsark_udfordringer for det danske arbejdsmarked.docx
Montricepigernes kamp (1), DR - uddrag
Arbejdsark_velfærdsstatens eksterne udfordringer.docx
Lægeløftet.docx
Kvindeliv og kønsroller, 1945-1973
S. 24-26
Arbejdsark_løsninger på velfærdsstatens udfordringer_noter.docx
Skal der sættes pris på et menneskeliv.docx
Glidebaneargumentet
KS Historie Velfærdsstaten 1990erne og Opsummering.docx
Indfører brugerbetaling på 135 kr for lægebesøg.docx
Pedro, Pjotr og Paula – Danmark i ny rekord for udenlandsk arbejdskraft
1. Hvilket problem fremhæver artiklen i forbindelse med prioritering i sundhedsvæsenet? 2. Hvad var konsekvensen af, at den ældre kvinde med hoftebrud måtte vente på operation? 3. Hvilken kritik retter Det Etiske Råd mod prioriteringen i det danske s
https://docs.google.com/document/d/1ZrLcx_UogmU-N0IPBbpPx9ueOOe2hdo4kUgCk-o5Ft4/edit?usp=sharing
Log på
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 96
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Historieopgaven
Indhold
Kernestof:
Statsminister Poul Schlüters (C) nytårstale, 1. januar 1983 – Danmarkshistorien | Lex
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kulturmøde
Indhold
Kernestof:
Push-pull-modellen.docx
Kulturmøde - Historiedel - kompendium 1.pdf
PerkerDansker: Traditioner, DR3, 2015(skal ses i timen)
Klassisk og moderne islam. Intro
Medbring kompendiet, I fik udleveret i sidste historietime.
Tyske flygtninge - spørgsmål (fælles dokument).docx
Kompendium 2025-2026.pdf
Husk at medbringe kulturmødekompendiet til historie.
Den Kolde Krig.docx
Ungarske flygtninge - spørgsmål.docx
Gæstearbejderne 1967-73.docx
Forberedelse (hjemme)
Tyske og ungarske flygtninge.docx
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.2-3
Forberedelse (lektie - skal laves inden timen):
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.3-4
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.5
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.6-7 + s.18-19
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.7-8 + s.16-17
Kompendium: Kulturmøder - samfundsfaglig del, s.9-11 + s.15
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902829", "T": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902829", "H": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902829" }