X - Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
2024 ks/r (
1r ks
,
1r ks-hi
,
1r ks-re
,
1r ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det 3. rige/Holocaust
Titel 2
Kristendommen
Titel 3
Styreformer
Titel 4
Buddhisme
Titel 5
Velfærdsstatens historie
Titel 6
Velfærdsstaten (Religion)
Titel 7
Historieopgave 1.hf
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det 3. rige/Holocaust
Fokuspunkter i forløbet:
- intro til historie
- nazistisk ideologi
- nazisternes vej til magten
- jødeforfølgelse og holocaust
- andre eksempler på folkedrab
- kort om holocaustbenægtelse og afnazificering og hvordan man kan forholde sig til holocaust i dag.
Intro til historie - identitet og metode: C. Black Hansen m.fl: Kultur og Samfund, 3.udg, Systime 2019 s. 6-12 + side 15-16
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Columbus 2020 s. 74-83
Peter Frederiksen: Det Tredje Rige, Systime 2009 side 31-33 (afsnit om racelæren og NSDAP organisation og struktur) + 75-79 + 109-111
+ kildetekst 28 (en tysk skolepiges syn på jøderne) og 30 (lov til beskyttelse af det tyske blod og ære)
Krehan og Springer: Tyskland - et land i forandring, Columbus 2016 side 13-16
Kilde: Darwinistisk ideologi fra Walther Hofer: Nationalsocialismen, Gyldendal 1975, side 32-33
plakater:
NSDAP valgplakat fra 1932 + nazistisk plakat fra 1930'erne
Dokumentarer:
Hitlers Holocaust - (afsnit 2) Beslutningen (00-20min)
Fotografierne fra Auschwitz (Tysk dokumentar fra 2021. Programmet anvender øjenvidneberetninger og rekonstruktion ud fra SS¬-officer Bernard Walter fotografier i lejren i maj 1944.)
Holocaustbenægtelse gennem tiden (2020)
Artikel: Efterkommer til KZ-offer frygter tysk højredrejning: »Vi er nødt til at forholde os til, at fortiden kan gentage sig« 20. september 2024
Information.dk
Nina Branner (uddrag)
fra
folkedrab.dk
Wannsee-konferencen:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
tilskuere til holocaust:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/tilskuere-til-holocaust-0
hvad er folkedrab (eksempler på folkedrab)
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
Hvordan opstår folkedrab - teoretiske bud (klassen har kun arbejdet med Stanton):
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
Eleverne har lavet gruppeoplæg om forskellige folkedrab
Indhold
Kernestof:
Introduktion til historie som er en del af kultur- og samfundsfaggruppen på HF. Jeg glæder mig til at møde jer.
Kristendommen 2. Kristendommens myter.pdf
Arbejdsark modul 19 august.docx
Medbring hæftet til introduktion til historie. Vi læser side 9-12
Medbring hæftet om holocaust. Vi læser side 1-5 i timen (håndskrevne tal)
Arbejdsark 26 august nazisternes vej til magten.docx
Husk kompendium. Vi læser side 5-9midt i timen.
Kristendommen 3. Hvad tror de kristne på.pdf
Læs dokumentet her på lectio om hvad de kristne tror på. Svar samtidig på spørgsmålene og skriv dem ned:
OBS: Vi mødes i klassen 13.25
Eric Idle - "Always Look On The Bright Side Of Life" - STEREO HQ
Husk at være på skolen kl 11:15 klar til at tage afsted
Kristendommen 4. Kristne ritualer.pdf
Husk at medbringe kompendium/hæftet til historie
Kristendommen 5. Kkristne billeder og hellige steder.pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 13.15!
Folkekirken er evangelisk-luthersk
Vi genlæser afsnit om nazisternes racelære s. 10 og 12 + kildeteksten side 31
Vi samler op fra fredag. Medbring jeres arbejde og hæftet til forløbet.
The Story of Martin Luther (Playmobil Animation)
Folkekirken.dk: Hvordan lever man som kristen?
OBS: Vær tilbage i klassen 13.15 (hold selv 5 minutters pause!)
Læs artiklen og skriv med dine egne ord en lille tekst som forklarer, hvad Protestantismen går ud på.
Medbring jeres hæfter til historie og noter fra i mandags.
En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis.docx
Religionssociologi og religionsfænomenologi.docx
Lav en tekstanalyse i små grupper ud fra følgende:
5. Nikolaj Nicolas og ham der Gud.docx
Husk at medbringe hæftet til historie
Vi samler på fra mandag dvs kildetekst 28 side 23-24.
Opsamling på vores forløb ved at eleverne udfylder et skema, jeg har lavet til dem, hvor jeg har plottet alle vores moduler ind. De skal selv udfylde med materiale, kerneord og dimensioner.
Lav et lille feltarbejde på nettet ved at kigge på hjemmesiden Folkekirken.dk
Ninian Smarts model (2).pdf
Ideologier generelt - arbejdsark.docx
KS sa Partier og Ideologier (version 2.0) (1).pdf
Husk hæftet til forløbet. Vi arbejder videre med emnet: holocaust.
Spørgsmål liberalismen - 1r.docx
Vi samler op på side 34-36 om tilskuere til Holocaust + dokumentaren vi så. Vi skal desuden læse side 37-42 om andre folkedrab, så husk at medbringe kompendiet.
I får lidt tid til at gøre arbejdet med jeres emne færdigt (ca. 15-20 minutter). Derefter skal I være klar til at dele med andre grupper. Vi går også i gang med at læse side 44-46.
Husk hæftet. Vi arbejder med Gregory Stantons teori om folkedrab på side 44-46.
Vi samler op på side 13-16 Tyskland – et land i forandring (ligger også på teams) og læser artiklen om efterkommere til KZ-ofre
Vi ser dokumentar om Holocaust-benægtelse
Opsamling på vores forløb om Holocaust
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 62
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kristendommen
Forløbet om Kristendommen er bygget op omkring Ninian Smarts model, som en gennemgående teori igennem forløbet. De forskellige moduler i forløbet gennemgår hver af de syv dimensioner. Samtidig er forløbet kronologisk opbygget og starter med de tidligste tekster i Det Gamle Testamente og slutter med Folkekirken i dag.
Forløbet blev afsluttet med analyse af tekster baseret på den viden, eleverne har opnået i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Kristendommen 2. Kristendommens myter.pdf
Arbejdsark modul 19 august.docx
Medbring hæftet til introduktion til historie. Vi læser side 9-12
Medbring hæftet om holocaust. Vi læser side 1-5 i timen (håndskrevne tal)
Arbejdsark 26 august nazisternes vej til magten.docx
Husk kompendium. Vi læser side 5-9midt i timen.
Kristendommen 3. Hvad tror de kristne på.pdf
Læs dokumentet her på lectio om hvad de kristne tror på. Svar samtidig på spørgsmålene og skriv dem ned:
OBS: Vi mødes i klassen 13.25
Eric Idle - "Always Look On The Bright Side Of Life" - STEREO HQ
Husk at være på skolen kl 11:15 klar til at tage afsted
Kristendommen 4. Kristne ritualer.pdf
Husk at medbringe kompendium/hæftet til historie
Kristendommen 5. Kkristne billeder og hellige steder.pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 13.15!
Folkekirken er evangelisk-luthersk
Vi genlæser afsnit om nazisternes racelære s. 10 og 12 + kildeteksten side 31
Vi samler op fra fredag. Medbring jeres arbejde og hæftet til forløbet.
The Story of Martin Luther (Playmobil Animation)
Folkekirken.dk: Hvordan lever man som kristen?
OBS: Vær tilbage i klassen 13.15 (hold selv 5 minutters pause!)
Læs artiklen og skriv med dine egne ord en lille tekst som forklarer, hvad Protestantismen går ud på.
Medbring jeres hæfter til historie og noter fra i mandags.
En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis.docx
Religionssociologi og religionsfænomenologi.docx
Lav en tekstanalyse i små grupper ud fra følgende:
5. Nikolaj Nicolas og ham der Gud.docx
Husk at medbringe hæftet til historie
Vi samler på fra mandag dvs kildetekst 28 side 23-24.
Opsamling på vores forløb ved at eleverne udfylder et skema, jeg har lavet til dem, hvor jeg har plottet alle vores moduler ind. De skal selv udfylde med materiale, kerneord og dimensioner.
Lav et lille feltarbejde på nettet ved at kigge på hjemmesiden Folkekirken.dk
Ninian Smarts model (2).pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Styreformer
Styreformer:
Forløbet er et kronologisk forløb, hvor styreformer er det gennemgående tema. Der tages udgangspunkt i følgende nedslag i historien:
- Det athenske demokrati
- Enevælden
- Oplysningstiden og den franske revolution
- Det moderne demokrati
Undervejs i forløbet er der arbejdet med forskellige kilder og herunder trænet kildearbejde og kildekritik
Materiale:
Uddrag fra
denstoredanske.dk
”Demokrati” - nyt link:
https://lex.dk/demokrati
Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 2.udgave, s. 120-122
P. Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, Columbus 2019 s. 22-25, 26-28, 30-32, 33-36 (eksl side 35), 42
Thiedecke ”Ansigt til ansigt med grækerne” s. 20-23, 28-29
Birk Nielsen ”Torv og tempel”, afsnittet "Oligarki og demokrati - styreformer" s. 69-71, 73-74 (inkl Perikles gravtale)
Senere vurderinger af Perikles' "gyldne tid"
Jesper Bek: "Magtens billeder": s. 27-29, 31-32 om enevælden inkl kongeloven og 35-37 om oplyst enevælde
P. Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, Columbus 2020 s. 64 + 93-97 + 102-105
inkl menneskerettighedserklæringen (1789)
Visti Hansen m.fl: Overblik - Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010 s. 80-86
Uddrag af Junigrundloven (afsnit 5 §§34-40)
Schroeder: Det 20. århundredes Danmarkshistorie, Columbus 2007 s. 38 (oversigt over de danske grundlove)
Carl-Johan Bryld: Danmark – tider og temaer: Hvem havde magten – et industrisamfund på vej fra
http://danmark.systime.dk/index.php?id=166
Uddrag af dokumentar: "Sandheden om Athens demokrati (1)"
Video: Mogens Herman Hansen om det direkte demokrati: https://verdenidanskperspektiv.
systime.dk/index.php?id=1436
Video: Mogens Herman Hansen om moderne demokrati og Athens demokrati.
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=497&L=0
Video: Michael Bregnsbo om enevælden:
https://danmark.systime.dk/?id=661
Video: miniforedrag - den danske enevælde
https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI
video: Klip fra dokumentar – revolution ca. 12:40-26:00
Video:
Dr.dk
: ”Historien om Danmark” afsnittet ”Grundloven, folket og magten”
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572
Video: Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
https://www.youtube.com/watch?v=rRioMK85mDs
video: Grundlovsændringen i 1915: Historien om de 7 F'er
https://www.youtube.com/watch?v=fz71wkiH4ig
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte nyt forløb med nyt materiale som udleveres i timen.
Opsamling på de klassiske ideologier og kobling til de ideologiske forgreninger (3).docx
Medbring tekst og noter fra sidste gang.
arbejdsark 2. modul side 3-7 i kompendium I_det antikke grækenland.docx
Medbring kompendium til det antikke Grækenland
nyheder.tv2.dk
Molins model - arbejdsark.docx
Liberal alliance skruer ned for skattelettelser
Husk at tage hæftet til Grækenland med
CFU-login: "5 skarpe om Buddhismen", DR
Buddhismen 1. Introduktion..pdf
Lav en sammenligning af de to tekster (tekst 1 på s. 145 og tekst 2 på s. 146).
Husk at medbringe hæfter til Grækenland. Vi læste side 27-30
Buddhismen 2. Buddhismens historiske udvikling.pdf
Husk hæfte og noter til det antikke grækenland
Buddhisme 3. Ritualer i Buddhismen.pdf
Lav øvelsesboks 4 på s. 153. Skriv svarene ned. Teksterne kommer på siderne efter.
Medbring noter og hæfte. Vi arbejder videre med Perikles - vi skal læse talen, der blev nævnt sidste gang.
Buddhisme 4. Dogmerne i Buddhismen..pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 13.30! Hold selv en lille pause undervejs
Det skal handle om enevælde og der udleveres nyt materiale
Buddhisme 5. De forskellige buddhistiske retninger.pdf
Medbring det nye hæfte om det moderne demokrati. Vi arbejder videre med enevælden.
Undersøgelse af job og uddannelse.docx
Buddhisme 6. Buddhisme i det senmoderne samfund.pdf
Youtube-klip: Christian Stadil: God eller ond verden?
Husk at medbringe jeres hæfte til demokrati for og nu - det moderne demokrati.
Oplysningstiden og den franske revolution.
Situiden.pdf
Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama
Medbring hæftet til "det moderne demokrati". Det skal handle om den franske revolution i dag.
Buddhisme 8. Konvertitbuddhister.docx
Rambos konversionsteori fra bogen Radikalisering og terrorisme s. 20 til 21.pdf
Vi skal arbejde med enevældens afskaffelse og demokrati i Danmark. Medbring hæfte til det moderne demokrati. Vi ser historien om danmark afsnit 8 (de første 24 minutter) og læser side 20-26 i hæftet om det moderne demokrati.
Hej 1r.
Eksempel på eksamenstekst til Buddhisme i det senmoderne samfund.docx
Vi samler op på det læste fra mandag: side 20-26 i hæftet om enevældens afskaffelse og Junigrundloven 1849 - der er arbejdsspørgsmål på teams.
Vi læser de sidste sider i hæftet (side 27-30)
Opsamling på vores forløb om demokrati før og nu. Medbring hæftet, mindmap, arbejdsark og noter.
Vi samler trådene fra forløbet om styreformer vi havde inden ferien, så husk at medbringe hæfter, noter og arbejdsark.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Buddhisme
I vores Buddhismeforløb har vi både arbejdet med grundlæggelsen af Buddhismen, indholdet i Buddhismen samt Buddhismens udvikling i forskellige retninger.
Forløbet har dog haft hovedfokus på de buddhistiske dogmer samt på Buddhisme i det senmoderne vestlige samfund og hvordan den udgave af Buddhismen adskiller sig fra den etniske Buddhisme
Indhold
Kernestof:
CFU-login: "5 skarpe om Buddhismen", DR
Buddhismen 1. Introduktion..pdf
Lav en sammenligning af de to tekster (tekst 1 på s. 145 og tekst 2 på s. 146).
Husk at medbringe hæfter til Grækenland. Vi læste side 27-30
Buddhismen 2. Buddhismens historiske udvikling.pdf
Husk hæfte og noter til det antikke grækenland
Buddhisme 3. Ritualer i Buddhismen.pdf
Lav øvelsesboks 4 på s. 153. Skriv svarene ned. Teksterne kommer på siderne efter.
Medbring noter og hæfte. Vi arbejder videre med Perikles - vi skal læse talen, der blev nævnt sidste gang.
Buddhisme 4. Dogmerne i Buddhismen..pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 13.30! Hold selv en lille pause undervejs
Det skal handle om enevælde og der udleveres nyt materiale
Buddhisme 5. De forskellige buddhistiske retninger.pdf
Medbring det nye hæfte om det moderne demokrati. Vi arbejder videre med enevælden.
Undersøgelse af job og uddannelse.docx
Buddhisme 6. Buddhisme i det senmoderne samfund.pdf
Youtube-klip: Christian Stadil: God eller ond verden?
Husk at medbringe jeres hæfte til demokrati for og nu - det moderne demokrati.
Oplysningstiden og den franske revolution.
Situiden.pdf
Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama
Medbring hæftet til "det moderne demokrati". Det skal handle om den franske revolution i dag.
Buddhisme 8. Konvertitbuddhister.docx
Rambos konversionsteori fra bogen Radikalisering og terrorisme s. 20 til 21.pdf
Vi skal arbejde med enevældens afskaffelse og demokrati i Danmark. Medbring hæfte til det moderne demokrati. Vi ser historien om danmark afsnit 8 (de første 24 minutter) og læser side 20-26 i hæftet om det moderne demokrati.
Hej 1r.
Eksempel på eksamenstekst til Buddhisme i det senmoderne samfund.docx
Vi samler op på det læste fra mandag: side 20-26 i hæftet om enevældens afskaffelse og Junigrundloven 1849 - der er arbejdsspørgsmål på teams.
Vi læser de sidste sider i hæftet (side 27-30)
Opsamling på vores forløb om demokrati før og nu. Medbring hæftet, mindmap, arbejdsark og noter.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Velfærdsstatens historie
Den danske velfærdsstats historie. Forløbet handler om den danske velfærdsstat, dens rødder og udvikling. Forløbet er bygget op omkring fire faser i velfærdsstatens historie: reformer i slutningen af 1800-tallet, mellemkrigstiden og socialreformen i 1933, højkonjunktur og velfærd i efterkrigstiden - særligt i 1960'erne, og endeligt krise og kritik i 1970'erne og 1980'erne.
Materiale:
fra Kühle: vilkår og mennesker: Katrines historie/et livsforløb side 9-14
Jensen: "Veje til velfærd", Columbus 2024 s. 6-7, 10-20, 34-40, 54-62, 74-86, 100-107
inkl følgende kilder:
- skildring af den uværdigt trængende familie (s. 38)
- skildring af den værdigt trængende familie (s. 39)
- Jakob knudsen: det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (s. 55)
- interview med arbejdsløs i 1930'ernes københavn (s. 56)
- Anders Fogh Rasmussens bemærkninger ved præsentation af udspillet "fremtidens velstand og velfærd 2006 (s. 106)
andre kilder:
Uddrag af Fremskridtspartiets første program 1973
"Sådan klarer vi os" - kildetekst 2 fra "Gør gode tider bedre"
video:
Historien om Danmark - uddrag og klip fra afsnit 8 (31:00 og frem) , 9 (38:30-44:40) og 10 (32:40-51:10)
Dokumentar: velfærd fra vugge til grav afsnit 5
klip fra dokumentar: 24 timer vi aldrig glemmer om Jordskredsvalget.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med velfærdsstatens historie. Kompendium udleveres.
Hvad er etik og moral?
Den danske velfærdsstats historie 1.r
Medbring kompendium til velfærdsstatens historie
Luk samfundet op 4 udg_side 196 til 220 (velfærdsstaten).pdf
Husk jeres kompendier til velfærdsstatens historie
Spørgeskema
Velfærdskompendium 2024.pdf
I grupper: Læs de 10 bud på side 1 i kompendiet. Én i gruppen læser teksten højt for resten af gruppen.
I grupperne:
Læs kompendiet s. 8-10 og besvar:
læseguide side 36-40.docx
Vi samler op på afsnittet af Historien om Danmark, så HUSK at medbringe jeres noter fra sidste gang.
Vi samler op på de to kilder I læste tirsdag (side 38-39) og læser videre (side 54 + kildetekst side 55).
læseguide Jakob Knudsen.docx
Den barmhjertige samaritaner.docx
Læs kompendiet s. 11-13 og løs følgende opgaver:
Medbring læseguide og noter til kildetekst 13 på side 55 (Jakob Knudsen) + hæftet
Brugerbetaling hos lægen er sund fornuft.docx
Løsninger - nedskæringsstrategien .docx
Husk at medbringe hæfter til velfærdsstatens historie.
læseguide side 54-57.docx
Læseguide side 58-62.docx
Vi læser side 58-62 i hæftet og ser klip fra Historien om Danmark (9)
Opsamling på 1. og 2. fase af velfærdsstatens udvikling
Arbejdsark vugge til grav.docx
Læs komp s. 6-7 om religiøs etik og sekulær etik
Læs kompendiet s. 14-18. Skriv undervejs nogle stikord til lykketik, pligtetik og situationsetik
Lykkeetik v2
Løsninger - ark .docx
Medbring hæftet til velfærdsstatens historie
Husk jeres hæfter til forløb om velfærdsstatens historie.
Læseguide side 77-81.docx
OBS: Vær tilbage i klassen 10.00
Filosofisk pligtetik v3
Medbring hæfte til velfærdsstatens historie
Løsningsstrategier til udfordringer - udfyldt (4).docx
læseguide side 83-86.docx
Læs artiklen s. 24-25 i kompendiet og lav en analyse af teksten ved at besvare følgende:
Medbring hæftet til forløbet og jeres noter fra sidste gang.
Medbring hæftet til forløbet om velfærdsstaten historie
læseguide side 103-107.docx
Læs kompendiet s. 23 om QALY
Brug nu jeres viden om QALY til at analysere en tekst.
Vi samler op på side 103-107 og skal læse kildeteksten side 106.
samlet dokument til prøveeksamen velfærdsstaten.docx
Synopsis - samfundsfag(eksempel).docx
Medbring alt materiale til forløbet og prøveeksamen.
I modulet her arbejder I videre med jeres synopsis
GruppeTidspunktAstrid, Frida, Ace, Julie Sofie10.25-10.45Victor, Albert, Jakob, Karl10.45-11.05Maria, Camilla, Thea, Julie Bager11.10-11.30Birk, Emil G, Frederik, Silas11.30-11.50Annabell, Alberthe12.30-12.50Zara, Sofie, Laura12.50-13.10Karla, Signe,
GruppeTidspunktAstrid, Frida, Ace, Julie Sofie10.25-10.45Julie Bager, Maria, Camilla, Thea10.45-11.05Victor, Albert, Jakob, Karl11.10-11.30Birk, Emil G, Frederik, Silas11.30-11.50Annabell, Alberthe12.30-12.50Zara, Sofie, Laura12.50-13.10Karla, Signe,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Velfærdsstaten (Religion)
Forløbet er en del af et tværfagligt forløb med Samfundsfag og Historie.
Forløbet er centreret om etik og indledes med kristen etik. Her efter arbejdes der med sekulær etik med fokus på lykkeetik, pligtetik og situationsetik. I slutningen af forløbet lægges fokus på sundhedsvæsnet og de etiske udfordringer, der kan opstå her. I den forbindelse inddrages brugen af begrebet QALY i forbindelse med prioriteringer i sundhedsvæsnet.
Forløbet blev afsluttet med en tværfaglig prøveeksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med velfærdsstatens historie. Kompendium udleveres.
Hvad er etik og moral?
Den danske velfærdsstats historie 1.r
Medbring kompendium til velfærdsstatens historie
Luk samfundet op 4 udg_side 196 til 220 (velfærdsstaten).pdf
Husk jeres kompendier til velfærdsstatens historie
Spørgeskema
Velfærdskompendium 2024.pdf
I grupper: Læs de 10 bud på side 1 i kompendiet. Én i gruppen læser teksten højt for resten af gruppen.
I grupperne:
Læs kompendiet s. 8-10 og besvar:
læseguide side 36-40.docx
Vi samler op på afsnittet af Historien om Danmark, så HUSK at medbringe jeres noter fra sidste gang.
Vi samler op på de to kilder I læste tirsdag (side 38-39) og læser videre (side 54 + kildetekst side 55).
læseguide Jakob Knudsen.docx
Den barmhjertige samaritaner.docx
Læs kompendiet s. 11-13 og løs følgende opgaver:
Medbring læseguide og noter til kildetekst 13 på side 55 (Jakob Knudsen) + hæftet
Brugerbetaling hos lægen er sund fornuft.docx
Løsninger - nedskæringsstrategien .docx
Husk at medbringe hæfter til velfærdsstatens historie.
læseguide side 54-57.docx
Læseguide side 58-62.docx
Vi læser side 58-62 i hæftet og ser klip fra Historien om Danmark (9)
Opsamling på 1. og 2. fase af velfærdsstatens udvikling
Arbejdsark vugge til grav.docx
Læs komp s. 6-7 om religiøs etik og sekulær etik
Læs kompendiet s. 14-18. Skriv undervejs nogle stikord til lykketik, pligtetik og situationsetik
Lykkeetik v2
Løsninger - ark .docx
Medbring hæftet til velfærdsstatens historie
Husk jeres hæfter til forløb om velfærdsstatens historie.
Læseguide side 77-81.docx
OBS: Vær tilbage i klassen 10.00
Filosofisk pligtetik v3
Medbring hæfte til velfærdsstatens historie
Løsningsstrategier til udfordringer - udfyldt (4).docx
læseguide side 83-86.docx
Læs artiklen s. 24-25 i kompendiet og lav en analyse af teksten ved at besvare følgende:
Medbring hæftet til forløbet og jeres noter fra sidste gang.
Medbring hæftet til forløbet om velfærdsstaten historie
læseguide side 103-107.docx
Læs kompendiet s. 23 om QALY
Brug nu jeres viden om QALY til at analysere en tekst.
Vi samler op på side 103-107 og skal læse kildeteksten side 106.
samlet dokument til prøveeksamen velfærdsstaten.docx
Synopsis - samfundsfag(eksempel).docx
Medbring alt materiale til forløbet og prøveeksamen.
I modulet her arbejder I videre med jeres synopsis
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 68
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Historieopgave 1.hf
Emne: Fattigfirserne
Opgaveformulering:
Redegør for den politiske og økonomiske situation i Danmark i 1982.
Analyser nedenstående kilder med henblik på at belyse hvordan Schlüter-regeringen forsøgte at håndtere de udfordringer som velfærdsstaten stod overfor i begyndelsen af 1980’erne.
Kilder:
Statsminister Poul Schlüters (C) nytårstale, 1. januar 1983
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-poul-schlueters-nytaarstale-c-1-januar-1983
Video af talen
https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/poul-schlueters-nytaarstale-1-januar-1983/
Modernisering af den offentlige sektor (i Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021. Tekst 81, side 265)
Fremstillingsstof:
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021 (side 264-268)
Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarkshistorie. Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof 2014 (side 96-97)
Jensen, Veje til velfærdsstaten, Columbus 2024 (materiale brugt i undervisningen)
Schlüter-regeringerne 1982-1993 – velfærdsstatens redning eller undergang?
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/schlueter-regeringerne-1982-1993-velfaerdsstatens-redning-eller-undergang
(video)
Indhold
Kernestof:
1983 Schlüter nytårstale.docx
Vi arbejder videre med historieopgaven. Sørg for at have fundet alt materialet til opgaven inkl. den online guide. Link: vejledning til historieopgaven 1hf
eksempel A på en historieopgave 1hf.docx
Vi skal i gang med at skrive redegørelsen til historieopgaven. Kom i gang med at læse jeres fremstillingsstof og se evt. videoen fra timen i tirsdags igen. Skriv noter og skriv ned hvor I finder oplysningerne.
Skrivning af redegørelsen
Redegørelsen skal afleveres efter dette modul. Nedenfor finder I links til materiale, der kan bruges i redegørelsen særligt om den politiske situation.
Genopretningspolitikken, 1982-1993 – Danmarkshistorien | Lex
Lektie til modulet: læs de to kilder: nytårstalen og den korte kildetekst 81 i pdf-filen Vores Danmarkshistorie (den er på side 265)
analyse.pptx
Sidetal fra side 3 (og uden sidetal på side 1 og 2)
Skrivedag på skolen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902830", "T": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902830", "H": "/lectio/1241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74113902830" }