Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Grenaa Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks-hi, 1r ks-re, 1r ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det 3. rige/Holocaust
Titel 2 Kristendommen
Titel 3 Styreformer
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Velfærdsstatens historie
Titel 6 Velfærdsstaten (Religion)
Titel 7 Historieopgave 1.hf

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det 3. rige/Holocaust

Fokuspunkter i forløbet:
- intro til historie
- nazistisk ideologi
- nazisternes vej til magten
- jødeforfølgelse og holocaust
- andre eksempler på folkedrab
- kort om holocaustbenægtelse og afnazificering og hvordan man kan forholde sig til holocaust i dag.

Intro til historie - identitet og metode: C. Black Hansen m.fl: Kultur og Samfund, 3.udg, Systime 2019 s. 6-12 + side 15-16

Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Columbus 2020 s. 74-83

Peter Frederiksen: Det Tredje Rige, Systime 2009 side 31-33 (afsnit om racelæren og NSDAP organisation og struktur) + 75-79 + 109-111
+ kildetekst 28 (en tysk skolepiges syn på jøderne) og 30 (lov til beskyttelse af det tyske blod og ære)

Krehan og Springer: Tyskland - et land i forandring, Columbus 2016 side 13-16

Kilde: Darwinistisk ideologi fra Walther Hofer: Nationalsocialismen, Gyldendal 1975, side 32-33

plakater:
NSDAP valgplakat fra 1932 + nazistisk plakat fra 1930'erne

Dokumentarer:
Hitlers Holocaust - (afsnit 2) Beslutningen (00-20min)
Fotografierne fra Auschwitz (Tysk dokumentar fra 2021. Programmet anvender øjenvidneberetninger og rekonstruktion ud fra SS¬-officer Bernard Walter fotografier i lejren i maj 1944.)
Holocaustbenægtelse gennem tiden (2020)

Artikel: Efterkommer til KZ-offer frygter tysk højredrejning: »Vi er nødt til at forholde os til, at fortiden kan gentage sig« 20. september 2024 Information.dk Nina Branner (uddrag)


fra folkedrab.dk
Wannsee-konferencen: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
tilskuere til holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/tilskuere-til-holocaust-0
hvad er folkedrab (eksempler på folkedrab) https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
Hvordan opstår folkedrab - teoretiske bud (klassen har kun arbejdet med Stanton): https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud

Eleverne har lavet gruppeoplæg om forskellige folkedrab


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendommen

Forløbet om Kristendommen er bygget op omkring Ninian Smarts model, som en gennemgående teori igennem forløbet. De forskellige moduler i forløbet gennemgår hver af de syv dimensioner. Samtidig er forløbet kronologisk opbygget og starter med de tidligste tekster i Det Gamle Testamente og slutter med Folkekirken i dag.
Forløbet blev afsluttet med analyse af tekster baseret på den viden, eleverne har opnået i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Styreformer

Styreformer:
Forløbet er et kronologisk forløb, hvor styreformer er det gennemgående tema. Der tages udgangspunkt i følgende nedslag i historien:
- Det athenske demokrati
- Enevælden
- Oplysningstiden og den franske revolution
- Det moderne demokrati
Undervejs i forløbet er der arbejdet med forskellige kilder og herunder trænet kildearbejde og kildekritik

Materiale:
Uddrag fra denstoredanske.dk ”Demokrati” - nyt link: https://lex.dk/demokrati
Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 2.udgave, s. 120-122

P. Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, Columbus 2019 s. 22-25, 26-28, 30-32, 33-36 (eksl side 35), 42

Thiedecke ”Ansigt til ansigt med grækerne” s. 20-23, 28-29
Birk Nielsen ”Torv og tempel”, afsnittet "Oligarki og demokrati - styreformer" s. 69-71, 73-74 (inkl Perikles gravtale)
Senere vurderinger af Perikles' "gyldne tid"

Jesper Bek: "Magtens billeder":  s. 27-29, 31-32 om enevælden inkl kongeloven og 35-37 om oplyst enevælde

P. Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, Columbus 2020 s. 64 + 93-97 + 102-105
inkl menneskerettighedserklæringen (1789)

Visti Hansen m.fl: Overblik - Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010 s. 80-86

Uddrag af Junigrundloven (afsnit 5 §§34-40)

Schroeder: Det 20. århundredes Danmarkshistorie, Columbus 2007  s. 38 (oversigt over de danske grundlove)

Carl-Johan Bryld: Danmark – tider og temaer: Hvem havde magten – et industrisamfund på vej fra http://danmark.systime.dk/index.php?id=166

Uddrag af dokumentar: "Sandheden om Athens demokrati (1)"

Video: Mogens Herman Hansen om det direkte demokrati: https://verdenidanskperspektiv. systime.dk/index.php?id=1436

Video: Mogens Herman Hansen om moderne demokrati og Athens demokrati. https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=497&L=0

Video: Michael Bregnsbo om enevælden: https://danmark.systime.dk/?id=661

Video: miniforedrag - den danske enevælde https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI

video: Klip fra dokumentar – revolution ca. 12:40-26:00

Video: Dr.dk: ”Historien om Danmark” afsnittet ”Grundloven, folket og magten” https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572

Video: Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849 https://www.youtube.com/watch?v=rRioMK85mDs  

video: Grundlovsændringen i 1915: Historien om de 7 F'er https://www.youtube.com/watch?v=fz71wkiH4ig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

I vores Buddhismeforløb har vi både arbejdet med grundlæggelsen af Buddhismen, indholdet i Buddhismen samt Buddhismens udvikling i forskellige retninger.
Forløbet har dog haft hovedfokus på de buddhistiske dogmer samt på Buddhisme i det senmoderne vestlige samfund og hvordan den udgave af Buddhismen adskiller sig fra den etniske Buddhisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærdsstatens historie

Den danske velfærdsstats historie. Forløbet handler om den danske velfærdsstat, dens rødder og udvikling. Forløbet er bygget op omkring fire faser i velfærdsstatens historie: reformer i slutningen af 1800-tallet, mellemkrigstiden og socialreformen i 1933, højkonjunktur og velfærd i efterkrigstiden - særligt i 1960'erne, og endeligt krise og kritik i 1970'erne og 1980'erne.

Materiale:
fra Kühle: vilkår og mennesker: Katrines historie/et livsforløb side 9-14

Jensen: "Veje til velfærd", Columbus 2024 s. 6-7, 10-20, 34-40, 54-62, 74-86, 100-107

inkl følgende kilder:
- skildring af den uværdigt trængende familie (s. 38)
- skildring af den værdigt trængende familie (s. 39)
- Jakob knudsen: det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (s. 55)
- interview med arbejdsløs i 1930'ernes københavn (s. 56)
- Anders Fogh Rasmussens bemærkninger ved præsentation af udspillet "fremtidens velstand og velfærd 2006 (s. 106)

andre kilder:
Uddrag af Fremskridtspartiets første program 1973
"Sådan klarer vi os" - kildetekst 2 fra "Gør gode tider bedre"

video:
Historien om Danmark - uddrag og klip fra afsnit 8 (31:00 og frem) , 9 (38:30-44:40) og 10 (32:40-51:10)
Dokumentar: velfærd fra vugge til grav afsnit 5
klip fra dokumentar: 24 timer vi aldrig glemmer om Jordskredsvalget.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Velfærdsstaten (Religion)

Forløbet er en del af et tværfagligt forløb med Samfundsfag og Historie.
Forløbet er centreret om etik og indledes med kristen etik. Her efter arbejdes der med sekulær etik med fokus på lykkeetik, pligtetik og situationsetik. I slutningen af forløbet lægges fokus på sundhedsvæsnet og de etiske udfordringer, der kan opstå her. I den forbindelse inddrages brugen af begrebet QALY i forbindelse med prioriteringer i sundhedsvæsnet.
Forløbet blev afsluttet med en tværfaglig prøveeksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Historieopgave 1.hf

Emne: Fattigfirserne

Opgaveformulering:
Redegør for den politiske og økonomiske situation i Danmark i 1982.
Analyser nedenstående kilder med henblik på at belyse hvordan Schlüter-regeringen forsøgte at håndtere de udfordringer som velfærdsstaten stod overfor i begyndelsen af 1980’erne.


Kilder:

Statsminister Poul Schlüters (C) nytårstale, 1. januar 1983
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-poul-schlueters-nytaarstale-c-1-januar-1983
Video af talen https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/poul-schlueters-nytaarstale-1-januar-1983/

Modernisering af den offentlige sektor (i Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021. Tekst 81, side 265)


Fremstillingsstof:

Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021 (side 264-268)

Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarkshistorie. Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof 2014 (side 96-97)

Jensen, Veje til velfærdsstaten, Columbus 2024 (materiale brugt i undervisningen)

Schlüter-regeringerne 1982-1993 – velfærdsstatens redning eller undergang? https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/schlueter-regeringerne-1982-1993-velfaerdsstatens-redning-eller-undergang (video)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer