X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lene Christensen
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk grundforløb
Titel 2
Ung
Titel 3
Retorik og argumentation
Titel 4
Det moderne gennembrud + skriftlighedsforløb
Titel 5
Verdenslitteratur
Titel 6
Barn
Titel 7
Nyheder på tryk
Titel 8
Hjemme og ude - med fokus på romantik
Titel 9
Modernisme
Titel 10
Autofiktion
Titel 11
Skrivestile - skriveforløb
Titel 12
Voksen
Titel 13
Oplysning og følsomhed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk grundforløb
Forløb med introduktion til litterær analyse og fortolkning med inddragelse af relevante begreber.
Desuden relation til en del af AP-undervisningen med inddragelse af sociolingvistik.
Kernestof:
Sys Bjerre: Malene
Charlotte Weitze: Villy
Jakob Ejersbo: Danmark (af Punk Afrique)
Emil Aarestrup: Til en veninde
Benny Andersen: Verdensborger i Danmark
Per Vers:
Verdensborger.dk
Supplerende stof:
I gang med tekster + Fakta og fiktion (af Begreb om dansk, kap. 1)
Fiktive tekster og fiktionskoder (Begreb om dansk)
Genretræets grene (Krydsfelt)
Komposition + Fortæller + Fremstillingsformer (Håndbog til dansk)
Tekster handler om noget (Begreb om dansk)
Lyrik (uddrag fra Barbara Kjær-Hansen m.fl: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”)
Sociolingvistik (Babelstårnet)
Indhold
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ung
Litterært emne, hvor teksterne omhandler unge.
Emnet har primært fokus på prosa og lyrik, herunder at arbejde metodisk med tekster.
Der trækkes på elevernes viden fra folkeskolen og grundforløbet.
Der vil desuden blive arbejdet med faglig læsning i dansk.
Eleverne må anvende
ordnet.dk
til eksamen.
Indhold
Kernestof:
TV2: De Første Kærester På Månen
Marianne Larsen: "14 år"
Seamus Heaney: Afmærkninger
Jacob Paludan: af Jørgen Stein (Dansk litteratur 3)
Leif Esper Andersen: Vi kan jo snakke om det
Michael Strunge: Det kommende
Mette Thomsen: af Plastic
Fine Gråbøl: af Ungeenheden
Kampagnefilm fra Kræftens bekæmpelse og TrygFonden: ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” 2019
Supplerende stof:
ungdom (uddrag fra denstoredanske)
”Litterære metoder” (Håndbog til dansk)
Livets hastighed (fra forfatterweb)
Strunge - om Livets hastighed (forfatterweb).pdf
At være selvoptaget - den narc. socialkarakter.pdf
At være selvoptaget - opgaver.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Retorik og argumentation
Forløbet lærer eleverne om begreber indenfor retorik og argumentation. Der arbejdes med forskellige typer af faktatekster.og herunder de sociale medier.
Indhold
Kernestof:
”Toulmins argumentationsmodeller” (”Forløb i sprog”)
”Retoriske virkemidler og appelformer” (”Forløb i sprog”)
Debat: ”Perfekthedskultur”, 2. aug. 2022, Politiken
Piger fik udseende ranglistet og delt på sociale medier... (Jydske Vestkysten, 2022)
TikTok Jasmin Lind
TikTok Alexander Clausen
- Uffe Holm: ”Derfor er Holly på Instagram?..” https://www.youtube.com/watch?v=0AUvfVagYuQ&ab_channel=FredrikPlejdrup
Debat: ”Influencer marketing: Børn som content – hvem tager ansvaret?” af Camilla E. Vingaard, 7. apr. 2020
Supplerende stof:
”Kommunikationsmodel” (Netværker – digitale medier i dansk)
Sproget på de sociale medier: ”Tale eller skrift” (sproget.dk)
Instagram: Uffeholmchamp
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel - retorik og argumentation
30-01-2023
Vigtigt i en diskussion
02-02-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne gennembrud + skriftlighedsforløb
Forløb om perioden det moderne gennembrud fra 1870-90 i samarbejde med historie.
Forløbet indeholder samtidig lange linjer i litteraturhistorien og er en del af skriftlighedsforløbet i 1.g.
Indhold
Kernestof:
Holger Drachmann: Engelske socialister
Af Socialisten: Ide og Virkelighed, 1871
Georg Brandes: af ”Indledninger til Hovedstrømninger i det 19’ende Aarhundredes Litteratur”, 1871 (D2, s. 106-109)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885 (Dansk litteratur 2)
Maleri: Hans Andersen Brendekilde: Udslidt, 1889
”Væverskens Strejkesang”, 1886
Maleri: P. S. Krøyer: Burmeiser og Wain, 1884
Herman Bang: Frøkenen, 1883 (Dansk litteratur 2)
I. P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (værk)
Supplerende stof:
”Det moderne gennembrud (1870-1914)” (Håndbog i dansk - Litteraturhistorie p140)
”I. P. Jacobsen og naturalismen” (L. p193))
”Litteratur som videnskab” (L. p234)
”Georg Brandes”: Sætte problemer til debat (L. p189)
”Det moderne gennembruds litteratur” (L. p192)
Kritisk realisme - Henrik Pontoppidan - fra kritisk realisme til naturalisme (p198 i Litteraturhåndbogen - litteraturhistorie)
Herman Bang og impressionismen - To spor (L. p194)
”Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik” (”Litt. his. på langs og på tværs”, s. 121-123)
”Sædelighedsfejden” (L. p195)
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Verdenslitteratur
Læsning af engelsk- og tysksproget litteratur i oversættelse.
Indhold
Kernestof:
Siegfried Lenz: Tysktime - Maleforbudet (uddrag)
Siegfried Lenz: Tysktime
Alice Munro: Båden de fandt
Supplerende stof:
Siegfried Lenz: https://forfatterweb.dk/oversigt/lenz-siegfried
Alice Munro https://forfatterweb.dk/oversigt/zmunro00?check_logged_in=1
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Barn
Forløb med fokus på analyse og fortolkning af litterære tekster med inddragelse af Freuds personlighedsmodel.
Indhold
Kernestof:
Martha Christensen: Dragen
Maiken Abildgaard: "Himmelsengen"
H. C. Branner: De blaa Undulater
Vita Andersen: af "Hva'for en hånd vil du ha'
Novellefilm: Drengen der gik baglæns
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Pär Lagerkvist: Far och jag
Supplerende stof:
Fortæller og fremstillingsformer (Håndbog i dansk)
Freuds psykoanalyse (fra ”Psykologi i dansk” og ”Den nye psykologihåndbog”)
Komposition (Litt. veje)
Eksistentialisme (Litt. veje)
Martin A. Hansen (c674) (Håndbog til dansk - Litteraturhistorie)
Pär Lagerkvist
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nyheder på sociale medier
18-08-2023
Analyse og fortolkning - Rikkes fødselsdag
01-09-2023
Perspektivering - Rikkes fødselsdag
29-09-2023
Analyserende artikel - Barnerøv (analyse)
26-10-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyheder på tryk
Der arbejdes med nyhedsgenren på tryk i avisen og på internettet.
Desuden arbejde med den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Forældre skælder ud på minister: Det er ikke o.k. altid at hente sine børn ved lukketid, Jyllands-Posten, 1/11 2023
Børn er jo ikke dumme, Weekendavisen 2018
En livlig fantasi, Weekendavisen, 14. dec. 2018
Eksplosionen – af et Øjenvidne, Dags-Avisen, 20/5 1882
Et frirum, en fest for britiske unge, forvandlet, Politiken 24/5 2017
Analyse af udvalgte internetsider med nyheder
Supplerende stof:
”To medierevolutioner” (”Gutenberg og Google”, s. 8-9, 34)
“Nyheder” - (”medieDK”, s. 11-12)
Artikeltyper: https://skoleavis.dk/journalistik/artikeltyper/
Artiklens elementer (design): https://skoleavis.dk/journalistik/artiklens-elementer/
Nyhedskriterier: https://skoleavis.dk/de-fem-nyhedskriterier/
”Reportagen – genren, historien og objektiviteten” (”Reportagen i ord og billeder, s. 5-6)
”Arbejdet med reportagerne” og ”Analysemodel” (”Reportagen i ord og billeder, s. 20-23)
Lars H. Christensen: ”Glem forsiden – nyhedsformidling på sociale medier”, Dansk noter, nr. 4, 2016
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hjemme og ude - med fokus på romantik
Forløb med tekster som afspejler forskellige situationer, hvor personer er hjemme og/eller ude. Der vil være fokus på romantikken, men også værklæsning af roman under nyeste tid.
Indhold
Kernestof:
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Folkevise: Harpens kraft
Dante Alighieri: af Den guddommelige komedie
Heinrich Steffens: af ”Indledning til filosofiske forelæsninger”, 1803
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Maleri: Johan Thomas Lundbye: ”Landskab ved Arresø”, 1838
Tegning: Johan Thomas Lundbye: ”Compagnien ved Rom”, 1845
Schack von Staffeldt: Indvielsen
N. F. S. Grundtvig: De levendes land, ca. 1824 (F1, s. 292-294)
B. S. Ingemann: I Østen stiger Solen op, 1837 (F1, s. 306)
H. C. Andersen: Den standhaftige tinsoldat, 1838 (F2, s. 17-21)
J. W. von Goethe: Mignon, 1795
H. C. Andersen: af En digters Bazar
Henriette E. Møller: Danskerheld (værk)
Mette Frederiksen: af ”Statsminister Mette Frederiksens tale ved Flagdag den 5. september 2019
Vilhelm Kyhn: Fra egnen ved Himmelbjerget, 1882 (Randers Kunstmuseum)
Vilhelm Kyhn: Forsommer. Landskab i den romerske Campagne, 1851 (Randers Kunstmuseum)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis station, 1904
Martin Andersen Nexø: af Pelle Erobreren – første bog
Karen Blixen: af Den afrikanske Farm, 1937 (F3, s. 126-132)
Christina Hagen: I Tanzania
Doris Lessing: af Græsset synger/The Grass is Singing, 1950 (”Verdenslitteratur”, Falkestjerne)
Supplerende stof:
”Slægtens magt” (Håndbog til dansk – litt.his. p150)
”Folkeviser” (Håndbog til dansk – litt.his. c327)
”Ridderviser” (Håndbog til dansk – litt.his. c329)
Trylleviser (Håndbog til dansk – litt.his. c330)
„Adam Oehlenschläger“ (Håndbog til dansk – litt.his. p176)
”Universalromantik” (Håndbog til dansk – litt.his. p175)
”Nyplatonisme” (Håndbog til dansk – litt.his. p179)
Dokumentar: ”1800-tallet på vrangen 1” Guld, hor og romantik 1800-1814
”Nationalromantik” (Håndbog til dansk – litt.his. p180)
„Dannelse og dannelsesroman“ (Håndbog til dansk – litt.his. p186)
”Interferens” (Håndbog til dansk – litt.his. c655)
”Den ødelæggende modernitet” (c650) (Håndbog til dansk – litteraturhistorie c650)
”Den nye verden det nye menneske” (Håndbog til dansk – litt.his. c651)
”Martin Andersen Nexø” (Håndbog til dansk – litt.his c509)
Karen Blixen: ”Den afrikanske farm” (c673) (Håndbog til dansk – litteraturhistorie)
”Out of Africa” uddrag fra filmen, 1985 (Flying over Africa 4:53 min, https://www.youtube.com/watch?v=CKlA15b0Unc)
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Modernisme
Forløb om modernisme i det 20. åhr. med værklæsning.
Indhold
Kernestof:
Maleri: Max Beckmann: Natten
Tom Kristensen: "Fribytter"
Rudolf Broby-Johansen: Blod (værk)
Rudolf Broby-Johansen: ”Forsvarstale for Blod” (i ”Blod”)
Maleri: Wilhelm Freddie: Psyko-Fotografisk Fænomen: Verdenskrigens Faldne
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (læst i 2.g)
Maleri: Sven Dalsgaard: Madonna
Klaus Rifbjerg: Frihavnen (F3, s. 257)
Peter Seeberg: Patienten
Supplerende stof:
”Hvad er modernisme?”(Litthis., p220)
”Modernismer i mellemkrigstiden” (Litthis., p204)
Tom Kristensen - Kanon14 - podcast til undervisning (6:04-10:20)
”Klassisk dansk: Rudolf Broby-Johansen – Ekspressionisme” (video: Ekspressionisme | forfatterweb)
”Surrealisme” (Litthis., se oversigt under p204)
Konfrontationsmodernisme (Håndbog i dansk - litteraturhistorie p221)
”Klaus Rifbjerg (Litthis., c554)
Peter Seeberg - https://litteratursiden.dk/forfattere/peter-seeberg
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Autofiktion
Forløb om genren autofiktion med værklæsning.
Der har desuden været arbejdet med emnet i et RS10-forløb med oldtidskundskab.
Indhold
Kernestof:
Thomas Korsgaard - af "Hvis der skulle komme et menneske forbi”
Édouard Louis: af Færdig med Eddy Belleguelle
Leonora Christina Skov: af Den der lever stille
Supplerende stof:
”Lige om lidt kommer katastrofen...”, Politiken 28/1 2017
”Familie om debutantforfatter_ Det er usandt og...”, Politiken 9/2 2017
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
“Leg med virkeligheden” - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur” - introduktion fra Livsværk”
”Skammen sidder fast i tænderne” fra Politiken 1/2 2015
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Skrivestile - skriveforløb
Skriveforløb med fokus på de tre eksamensgenrer i dansk.
Indhold
Kernestof:
Anmeldelse: ”Det stille liv kan være mere sårende end mange ord”, Information 13/1, 2018
Analyserende artikel med litterært fokus ”Jul i fiktion”.
Serieanmeldelse: ”Kvindefængslet”, Ekko, 22. nov. 2024
Mette Frederiksens tale ved udvidet spørgetime i Folketingssalen 26. nov. 2024
Elevstil ”Nedsættende ord” - debatterende artikel
Suzanne Brøgger: af Ædedolke-kulturen, 1976
Elevstil ”Den gode fortælling” - reflekterende artikel.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivestile
18-12-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Voksen
Forløb, hvor alle teksterne kredser om voksenlivet. En forlængelse af de tidligere forløb om "Barn" og "Ung".
Indhold
Kernestof:
Sofie1998: Marianne og Henrik
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Ingvild H. Rishøi: "Vi kan ikke hjelpe alle"
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark"
Steen Steensen Blicher: Sildig opvaagnen (værk)
Kortfilm: Under bæltestedet
Simon Grotrian: Vielse
Pia Juul: Jeg ville heller ikke det
"Gift ved første blik" sæson 10, afsnit 4 "Se Venedig og dø" (værk)
Dokumentarklip: "Dronningeriget - Dorothea af Brandenburg", "Kampen om Grønland", "Indefra med Anders Agger - Sikringen, "Slave af Danmark", "National romantik" om Tobias Rahim, "Krigsfotografen" om Jan Grarup
Supplerende stof:
Kommatering - kursus Dansk Sprognævn.docx
”Livsaldre”, lex.dk (fil)
”Den realistiske strømning” (Håndbog til dansk – litt.his. c895)
Steen Steensen Blicher - Kanon14 - podcast til undervisning 4:36-11:06
”Poetisk realisme” (af lex.dk)
”Dokumentar: Historier fra virkeligheden” (MedieDK)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Oplysning og følsomhed
Periodeforløb om oplysningstiden med fokus på Holberg, herunder værklæsning af "Den politiske kandstøber".
Indhold
Kernestof:
Immanuel Kant: af Hvad er oplysning? (uddrag)
Ludvig Holberg: Censur
Ludvig Holberg: Den politiske kandestøber (værk)
Johannes Ewald: Rungsteds lyksaligheder
Supplerende stof:
”Kant og oplysningstiden”, af ”Sofies verden”, del 2 af Vincent Zabus og Nicoby
”Oplysningstid 1720-1800” (Håndbog til dansk – litt.his. p138)
”Ludvig Holberg” (Håndbog til dansk – litt.his. p169, første del)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709951", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709951", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709951" }