X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Christian Wilde Langballe
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Julens litteratur
Titel 2
Ældste tid (VÆRK)
Titel 3
Retorik og argumentation
Titel 4
Nyhedsformidling (VÆRK)
Titel 5
Oplysningstid og romantikken (Værk)
Titel 6
Lyrikanalyse
Titel 7
Den reflekterende artikel
Titel 8
Dystopier
Titel 9
Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 10
Studietur til Wien
Titel 11
Mellemkrigstiden (VÆRK)
Titel 12
Nyere litteratur
Titel 13
Eksperimenterende realisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Julens litteratur
Vi indleder studieretningsforløbet med at arbejde med en række kanonforfattere i forbindelse med julen. Fokus er på tekstanalyse og nedslag i litteraturhistorien. Desuden integreres den første stil (en analyserende artikel om Leif Panduros "Uro i forstæderne" i forløbet (selvom den ikke har noget med jul at gøre).
Vi læser.
"Soldatens juleaften" af Villy Sørensen
"Mortens juleaften" af Johs. V. Jensen
"Agerhønen" af Martin A. Hansen
"Karens jul" af Amalie Skram
"Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C.Andersen
Vi slutter af med "Jul, det' cool" af MC. Einar - hvor eleverne også skriver en fortsættelse til rappen og indsynger den.
Indhold
Kernestof:
Arbejde med Hjulet af Peter Seeberg
Læs "Blot en drengestreg" af Villy Sørensen. Medbring jeres grundforløbskompendium.
Læs "Den analyserende artikel" (link herunder) til i dag. Fokus på begreber.Den analyserende artikel.docx
Videre arbejde med stilen om Uro i forstæderne.
Læs "Agerhønen" af Martin A. Hansen i "Jul i litteraturen - kompendium" som er linket til herunder. Fokus på miljøskildringen.
Læs "Agerhønen" af Martin A. Hansen. Fokus på stemning og miljø
Læs "Mortens Juleaften" af Johs. V. Jensen.
Læs "Den lille pige med svovlstikkerne" samt "Soldatens jul" til i dag. Begge i julekompendiet.
Vi laver podcasts om Soldatens jul.
Vi hører jeres podcasts og snakker om dem 😊
Vi arbejder med Jul det' cool (som nævnt i går :-) )
MC Einar - Jul - Det' Cool (Official Instrumental).mp3
Arbejd selv med at færdiggøre jeres jule-rap.
Vi hører jeres jule-rap - og I får næste danskstil udleveret samt tid til at skrive på den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ældste tid (VÆRK)
Vi arbejder med ældste tid. Vi læser uddrag af Ravnkel Frøjsgodes Saga og etablerer en grundviden om sagagenren. Derefter læser vi Gunlaug Ormstunges Saga som værk og går derefter videre med folkeviser og folkeeventyr. Forløbet har et litteraturhistorisk tilsnit, men vi arbejder også med sproglige virkemidler.
Vi arbejder med de gængse begreber for folkeviser som syrebadsteknik, isocolon, epanastrofe mv.
Vi læser ud over uddraget af Ravnkel Frøjsgodes Saga og Gunlaug Ormstunges Saga:
"Harpens Kraft"
"Ebbe Skammelsøn"
"Der stode tre skalke"
Vi læser også
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm
Forløbet slutter med optakt til DHO. Vi ser de 3 første afsnit af Vikings sæson 1 (Michael Hirst 2013) og arbejder med dem. Vi arbejder filmanalytisk med afsnittene.
Indhold
Kernestof:
I får også dette modul til at skrive på stilen om Hullet. Til idag skal I have færddiggjort jeres research af, hvad eksistentialisme er, så I kan bruge modulet til at skrive. Jeg står til rådighed som vejleder - så gør jer også gerne nogle tanker om,
Vi begynder på et forløb om ældste tid. Læs uddraget af Ravnkel Frøjsgodes SagaRavnkel Frøjsgodes saga.docx
Læs afsnittet om Ravnkel Frøjsgodes saga og dens sagatræk i dette dokument. Fokus på begreber.Ældste tid 1.pdf pfd-side 1-7
Ældste tid 4.pdf -- læs frem til side 31 linje 27 (pdf-side 4)
Læs frem til side 36 i Gunlaug Ormstunges saga (frem til linje 32)
Læs videre i Gunlaug Ormstunges Saga (til afsnit 12 på side 44)
Ældste tid 1.pdf (vi læser pdf-side 11-14)
Læs resten af Gunlaugs Ormstunges Saga
Vi arbejder med folkeviser. Ingen lektier til i dag.
Vi ser jeres Harpens Kraft-videoer
Læs nedenstående folkevise. Fokus på typen af folkevise. Vi arbejder med folkevisebegreber.
Opsamling på Ebbe Skammelsøn
Der stode tre skalke
Læs nedenstående link om "Der stode tre skalke"Der stode tre skalke
Ældste tid 2.pdf PDF-side 4-6
Vi skal se Vikings i forbindelse med jeres DHO. Jeg skal desværre til et møde samtidig med at vi har time, så jeg kommer og sætter serien igang. Tag gerne snolder med, hvis det føles rigtigt. :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Retorik og argumentation
Vi arbejder med retorik og argumentation, hvor vi ser på den klassiske retorik, Ciceros pentagram, appelformerne og retoriske virkemidler samt en indføring i Toulmins argumentationsanalyse. Forløbet munder ud i dels et arbejde med den debatterende artikel samt taler, som eleverne på tur holder for klassen.
Vi har set:
Talen fra "Festen" af Thomas Vinterberg
Talen fra Royal Blues
samt læst:
Selvvalgte taler fra "dansketaler.dk"
Forløbet afrundes med at eleverne skriver korte taler, som de holder for klassen.
Indhold
Kernestof:
Læs resten af dokumentet Klassisk Retorik (link herunder) om appelformer og retorikkens klassiske discipliner.1. Klassisk Retorik.pdf
Læs om argumentation og Toulmins model.
Videre arbejde med argumentation. Eksempler på argumenter samt taler
Læs denne korte oversigt over argumenttyper. Argumenttyper.docx
Argumentation - Danske Taler
Opgave i retorik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nyhedsformidling (VÆRK)
Vi arbejder med nyhedsformidling i et bredt perspektiv. Med udgangspunkt i de klassiske nyhedsmedier arbejder vi med nyhedskriterier, vinkling, form og genrer. Vi breder perspektivet ud og arbejder med nyhedsstrømme på andre platforme samt snakker om fænomenet "fake news".
Vi tager udgangspunkt i et uddrag af "Ryd forsiden" som teoretisk grundlag for forløbet (siderne 38-63 og 70-85 og 92-99.
Vi ser afsnit 1 sæson 1 af The Newsroom (Aaron Sorkin) 2012
Vi ser dokumentaren "Ekstrabladet - uden for citat" Mikala Krogh - 2014 (VÆRK)
I den forbindelse læser vi uddrag fra DOX - om dokumentarfilm, Dorte Granild og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof - side 15-26 og 33-43
Vi slutter forløbet af med at læse "Branden" af Herman Bang og laver moderniserede udgaver af teksten ved hjælp af chatbots.
Vi slutter forløbet med introduktion til den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Blogindlæg_I stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Optakt til Imran Rashid.pptx
Ryd forsiden 2b 2023.pdf
Læs om de fem nyhedskriterier i uddraget fra Ryd forsiden. Pdfside 3-8
Læs om nyhedsgenrer - pdfside 13-20. Lav en liste over de nye begreber, så I har overblik.
Læs om nyhedsindsamling - pdf-side 9-12.
Vi samler jeres avis i dag og læser jeres bidrag.
Vi ser Ekstrabladet uden for citat færdig.
Læs om de klassiske dokumentargenrer i dette dokument fra DOX - forløb i medier. Der er 12 sider, men mange billeder, så det er overskueligt at læse.Dox - om dokumentarfilm2 (1).pdf
Noter til Ekstrabladet uden for citat.
Læs "Branden" af Herman Bang.branden Herman Bang.pdf
ChatGPT udgaver af Branden
Den debatterende artikel.docx Den debatterende artikel - sa_dan gør man.docx Læs disse to tekster (som overlapper en smule) om den debatterende artikel.
Eksempel på stilopgave
Link til stilopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oplysningstid og romantikken (Værk)
Vi arbejder med oplysningstiden og romantikken samt romantismen. Med udgangspunkt i en læsning af "Erasmus Montanus" ser vi på Holbergs syn på oplysningstanken. Efterfølgende drejer forløbet over på romantikken hvor vi tager udgangspunkt i nyplatonismen med en analyse af "Indvielsen" af Staffeldt. Vi går videre med universalromantik og nationalromantik. Vi ser på kunst og litteratur og arbejder med begrebet "det sublime". I forbindelse med nationalromantik arbejder vi med fædrelandssange.
Vi tage også en afstikker til romantismen og ser nærmere på dobbeltgængermotivet i "Skyggen af Andersen, som vi læser som værk
Indhold
Kernestof:
Link til stilopgave
Læs side 1-8 i nedenstående kompendium om oplysningstid og romantik.
Vi har set Historien om Danmark - Envælde og Oplysningstid DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Læs side 9-13 om Klassicisme, Aristoteles' Poetik og Ludvig Holberg.
H.A. Brorson
H.A. Brorson Den yndigste rose
Læs side 90-104 i Erasmus Montanus - om stykkets opfattelse i 1800-1900-tallet samt overvejelser om stykkets komedie/tragedie-karakter.
Arbejdsspørgsmål til efterskrift - Erasmus Montanus
Vi ser jeres dramatiseringer af Erasmus Montanus - og tager fra på Romantikken. Læs om nyplatonisme frem til afsnittet "Universalromantik" i nedenstående kompendium (til øverst på pdf-side 3)Romantikken.pdf
Indvielsen Schack Staffeldt.pdf
Romantik - dansk 1g.ppt
Læs om universalromantik (pdf-side 3-6 - Oehlenschlæger og H.C.Andersen)
guldhornene.pdf
Læs om "nationalromantik" i kompendiet - pdf-side 6-8. Læs også nedenstående fædrelandssange
N.F.S. Grundtvig H.C. Andersen Adam Oehlenschläger
Samme lektie som til sidste (aflyste) gang. Instruktioner om timen i noten.
N.F.S. Grundtvig: "Langt høiere Bjerge", 1820
Læs side 48 - 50 (linje 20) i Skyggen H.C.Andersen.pdf
Læs resten af "Skyggen" af H.C.Andersen
Genbesøg Skyggen af HCA. Vi arbejder med teksten i denne time. (I læste den færdig før ferien :-)
Kære 2.b - Som Mogens skriver til jer, så forsøger vi at afvikle undervisningen på Teams. I skal derfor logge ind på Teams med jeres uniloginbrugernavn@randersstatsskole.dk (mit er eksempelvis chri708r@randersstatsskole.dk) og så jeres unilogin-kode.
Arbejdsark om Skyggen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lyrikanalyse
Vi arbejder med lyrikanalyse hen mod skoleårets slutning - og runder forløbet af i starten af 3.g. Vi tager udgangspunkt i et fyldigt uddrag om lyrikanalyse fra "Textanalyse.dk" - siderne 80-101 og 105-124
Vi indleder med at gennemanalysere Emil Aarestrups digt "Angst". Efterfølgende arbejder vi med "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg som en kontrast til Aarestrups digt. Vi analyserer dernæst selvvalgte digte/sangtekster og fremlægger resultaterne.
Vi runder forløbet af med en værklæsning af Inger Christensens "Sommerfugledalen".
Materialet fra
Textanalyse.dk
gennemgår de fleste gængse lyrikanalysebegreber.
Indhold
Kernestof:
Vi går igang med et forløb om lyrikanalyse. Læs pdf-side 1-11 (siderne er ikke så teksttunge) til i dag.Lyrikanalyse fra Textanalysedk.pdf
De, som ikke kan komme frem, læser videre i lyrikanalysekompendiet. Vi skal have læst det hele, så bare klø på :-)
Læs videre i kompendiet. Pdf-side 12-22. Vi arbejder videre med "Angst" af Aarestrup -Angst af Emil Aarestrup
Lyrikbegreber i Angst
Vi samler op på jeres analyse af Angst fra sidste gang. (Se evt. dokumentet på sidste time) Læs også om stilfigurer pdf-side 33-40 (indtil "klangfigurer")
Læs resten af lyrikkompendiet. Medbring hver især et digt (eller sangtekst) som I godt kan lide.
Videre arbejde med lyrikanalysen
Vi hører et udvalg af jeres digtanalyser. Læs også Klaus Rifbjergs "Livet i badeværelset" i nedenstående dokumentLivet i badeværelset - Klaus Rifbjerg
Vi arbejder med Sommerfugledalen, som jeg læste op for jer sidst, vi sås.
Vi runder vores arbejde med Sommerfugledalen af.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den reflekterende artikel
Klassen arbejder med den reflekterende artikel. Vi tager udgangspunkt i materiale fra "Eksamensgenrerne i dansk" fra
Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Læs side 1-3 i vedhæftede tekst om den reflekterende artikel.Den reflekterende artikel.docx
Korte tekster om kvindesagen
Vi arbejder videre med den reflekterende artikel.
Opgave til reflekterende artikel 1
Powerpoint om den reflekterende artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dystopier
Vi arbejder med den dystopiske fortælling i litteratur og film. Hvorfor er undergangen så fascinerende en fortælling for mennesker. Forløbet indledes med en snak om Thomas Moores Utopia og dens modsætninger. I snakken vender vi kort religiøse undergangsfortællinger.
Vi sporer os ind på emnet gennem uddrag af:
"Processen" af Franz Kafka
"Fahrenheit 451" af Ray Bradbury samt vi ser anslaget til filmatiseringen af Fahrenheit 451 af Truffaut
"Vejen" af Cormac McCarthy
Vi ser filmatiseringen "The Road" af John Hillcoat (baseret på "Vejen" af McCarthy)
Hovedomdrejningspunktet i forløbet er en værklæsning af "1984" af George Orwell.
I forløbet arbejder vi med at trække tråde til samfundrelevante problemstillinger, som værkerne rejser.
Indhold
Kernestof:
Opstart på forløb om dystopier
Vi ser resten af "The Road".
The Road
Vi arbejder med "The Road". Læs nedenstående uddrag af bogen. Det drejer sig om scenen i kannibalhuset samt slutningen. Vejen - Cormac McCarthy.pdf
Arbejdsark med Vejen af Cormac McCarthy
Læs frem til side 117 i 1984 - (til afsnit 5 i anden del som starter med sætningen "Syme var forsvundet".)
Læs uddraget af Processen af Franz Kafka (udleveret i kompendium sidste gang).
Læs uddraget af Fahrenheit 451 af Ray Bradbury.
I skal læse frem til side 178 i 1984.
Vi arbejder med det I læste i 1984 til sidste uge (og evaluerer lige jeres oplevelse på Operaen :-) )
Læs frem til side 217 i 1984.
1984 Ministeriet for kærlighed analyse
Læs resten af 1984
1984 skal være læst til idag :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud (VÆRK)
Vi arbejder med det moderne gennembrud. Med udgangspunkt i Brandes "Indledning til Hovedstrømninger i det 19nde Aarhundredes litteratur" arbejder vi med dels religionskritikken og dels med kvindernes rolle i det moderne gennembrud.
Brandes tanker om at "sætte problemer til debat" er omdrejningspunktet for vores arbejde i forløbet. Vi trækker også linjer op til nutidens feministiske strømninger og taler om kvinders forhold idag.
Vi hører henimod slutningen af forløbet en 3-episoders podcastværk bygget over Kongens Fald af Johs. V. Jensen. (VÆRK) som vi arbejder med. Vi sammenligner podcasten med uddrag fra romanen. Særligt kapitlet "Mikkel Synker" (den berømte hesteslagtning) samt "Blodbadet i Stockholm" og endeligt Mikkels møde med Carolus i Lübeck.
Vi læser:
"Den grimme ælling" af H.C.Andersen
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan
Uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" af Georg Brandes
Uddrag af "Fru Marie Grubbe" af J.P.Jacobsen fra Falkenstjerne 2
Holbergs Epistel 89 (hvor han beskriver sit møde med Marie Grubbe)
Uddrag af "Niels Lyhne" af J.P.Jacobsen fra Falkestjerne 2
Uddrag af "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen - slutscenen
Baggrund om religionskritik og kønspolitik siderne 10-11 samt 138-139 i "De moderne gennembrud - 1870-1914 af Jørn Jacobsen og Conni Paldam, Systime 2011
Kapitlet "En litterær revolution" fra Litteraturens Veje (iBog) af Fibiger og Lütken
Kapitlet "Romantisk efterklang" Ibid
Kapitlet "Jacobsens Fru Marie Grubbe og Niels Lyhne" Ibid
Uddrag af "Albertine" af Kristian Krogh (Kapitlet hos politilægen samt sidste kapitel) samt Kroghs maleri "Albertine i politilægens venteværelse" (1887)
Uddrag af "Lykke-Per" af Henrik Pontoppidan - samt sammenligning med filmatiseringen
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på 1984 (som I jo har fornøjet jer med at læse færdig i ferien :-) )
Læs pdf-side 8-9 i dette kompendium. Georg Brandes - Af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes litteratur", Kompendium Det moderne gennembrud.pdf
Læs pdf-side 1-7 (Den grimme ælling af Andersen og Ørneflugt af Pontoppidan) i kompendiet om det moderne gennembrud.
Læs uddraget af Fru Marie Grubbe af J.P. Jacobsen pdf-side 10-13. Fokus på kvindeskildringen.
På timen læser vi også Epistel 89 af Holberg.
Læs uddraget af Et dukkehjem af Henrik Ibsen. Pdf-side 21-24
Vi filmer og redigerer jeres "Et dukkehjem-videoer".
Medbring de papirer om Wien, I har fået at Tomas. Vi arbejder med turen i timen
Vi ser jeres Et dukkehjem- videoer. Læs også nedenstående uddrag af romanen "Albertine" af Kristian Krogh. Albertine.pdf
Vi arbejder med forberedelse af studieturen.
Arbejde med studieturen.
Formidlingsopgave til Wien skriftlig
Arbejde med oplæg i Wien. Tomas kommer og deltager i timen.
Vi ser jeres vlogs.
Genlæs uddraget af Niels Lyhne, som jeg læste højt for jer sidste gang.
De sidste Vlogs skal være færdige. Vi arbejder videre med det moderne gennembrud. Læs nedenstående uddrag (Scenen hvor Per og Jakobe går i bjergene) fra Lykkeper af Henrik PontoppidanUddrag af Lykkeper.pdf
Vi arbejder videre med uddraget af Lykke-Per
Vi fortsætter med at se Lykkeper.
RS10 materialesamling dansk
Podcast: Kongens fald
Hør første afsnit af podcasten Kongens Fald.
Vi hører - og arbejder med sidste afsnit af podcasten om Kongens Fald. Læs også uddraget "Mikkel synker" i kompendiet om "Det moderne gennembrud" (Pdf-side 26 og 26) samt nedenstående 3 sider om det Stockholmske blodbad.Blodbadet - Kongens fald.pdf
Christian 2. - Konge af Danmark og Norge 1513-1523 - Lex
Vi afrunder "Det moderne gennembrud" med at se et afsnit fra 1800-tallet på vrangen (1800-tallet på vrangen 2. del, dokumentar fra DR. Vi skriver en fælles opsamling på forløbet som ligger i nedenstående dokument
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Studietur til Wien
Vi arbejder med studieturen. Fokus for dansk er formidling. Klassen laver research på de ting, vi skal se i Wien, og forbereder oplæg. Klassen bliver også præsenteret for de formidlingsopgaver, som de skal lave på turen. Eleverne producerer rejse-vlogs undervejs og viser dem, når vi kommer hjem.
Indhold
Kernestof:
Medbring de papirer om Wien, I har fået at Tomas. Vi arbejder med turen i timen
Vi ser jeres Et dukkehjem- videoer. Læs også nedenstående uddrag af romanen "Albertine" af Kristian Krogh. Albertine.pdf
Vi arbejder med forberedelse af studieturen.
Arbejde med studieturen.
Formidlingsopgave til Wien skriftlig
Arbejde med oplæg i Wien. Tomas kommer og deltager i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Mellemkrigstiden (VÆRK)
Vi arbejder med mellemkrigstiden som litterær periode. Indledningsvis ser vi på optakten til 1.verdenskrig.
Vi læser første kapitel af "Jørgen Stein" af Jacob Paludan.
Herefter dykker vi ned i Marinettis "Futurismens manifest" og sammenligner med Bønnelyckes "Aarhundredet". Vi læser "Intet nyt fra vestfronten" af Remarque (VÆRK) og sammenligner med filmen.
Vi arbejder derefter med ekspressionistiske tekster fra perioden.
Vi læser blandt andet: Foraaret kommer til Caféen" af Broby-Johansen
"Nat i Berlin" og "Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen
"Ulykken" af Tom Kristensen
Den teoretiske og litteraturhistoriske baggrund for forløbet kommer fra kapitlerne om mellemkrigstiden fra Litteraturens veje (Fibiger, Lütken)
Indhold
Kernestof:
Læs pdf-side 1-6 i nedenstående kompendium (frem til "De forsinkede krigsromaner")
Læs uddraget af "Jørgen Stein" i kompendiet om mellemkrigstiden. PDF-side 18-23
Læs "Aarhundredet" af Emil Bønnelycke (pdf-side 24-26) Vi laver en sammenlignende analyse af Marinettis Futurismens Manifest og Bønnelyckes digt. Læs også omtalen af Futurismens Manifest på pdf-side 31.
Emil Bønnelycke
Læs pdf-side 9-15 om ekspressionisme og Tom Kristensen
Intet nyt fra Vestfronten skal være læst til i dag.
Vælg et stykke i romanen, som rører jer. En 5-7 linjer I kan læse op. Vi laver læsekreds, når vi arbejder med romanen.
Jeg bliver måske lidt forsinket. I ser videre på Intet nyt fra Vestfronten. Vi er kommet til 27.43
Vi ser Intet nyt fra Vestfronten færdig
Vi runder vores arbejde med "Intet nyt fra Vestfronten af".
IMG_4354.HEIC
Vi færdiggør jeres podcasts - og hører dem.
Vi lægger an til landing med mellemkrigstidsforløbet. I denne time skal vi træne den prøvelignende begivenhed, som I skal til (den med brug af AI) Ingen lektier.
Hov - jeg har vist glemt at give en lektie for. Læs (hvis I kan nå det) novellen "Ulykken" af Tom Kristensen. Den er i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nyere litteratur
Vi tager udgangspunkt i minimalistiske forfattere som Naja Marie Aidt og Helle Helle og arbejder med tekstens tomme pladser og den læserorienterede metode. Sidenhen svinger vi over i det mere absurde og læser uddrag af Jens Blendstrups "Gud taler ud".
Eleverne arbejder med en gendigtning af Naja Marie Aidts "Store træers grønne mørke", hvor de gendigter novellen, men skifter synsvinkel fra den mandlige jeg-fortæller til den kvindelige hovedfigur.
Undervejs har vi besøg af en praktikant fra universitetet, som læser et uddrag af "Vandpest" af Merete Pryds Helle, og "Paragraf 3" af Solvej Balle
Slutteligt samler vi op på disse gendigtninger.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et forløb om nyere litteratur fra 90'erne og frem. Læs nedenstående teoritekst (husk på min udlægning af den fra sidste gang) og læs de tre Helle Helle-tekster.
En læserorienteret læsning _ Litteraturens veje (iBog).pdf
Helle Helle Sit eget system (tekst) (2013_11_05 10_05_13 UTC).doc
Helle Helle Hedebølge (tekst) (2013_11_05 10_05_13 UTC).doc
Helle Helle En stol for lidt (tekst) (2013_11_05 10_05_13 UTC).doc
Opsamlingsdokument Helle Helle-tekster
Vi samler lidt op på Helle Helle-læsningen fra sidste uge. Genbesøg jeres noter. Læs også novellen "Torben og Maria" fra Naja Marie Aidt novellesamling "Bavian" Uddrag af Bavian Naja Marie Aidt (1).pdf
Læs novellen "Store træers grønne mørke" af Naja Marie Aidt - fra uddraget af Bavian
Jeg er desværre forhindret i at være der til timen. I skal derfor arbejde selv. Opgaven er, at gendigte "Store træers grønne mørke", men hvor I skifter fortæller, så historien fortælles af den unge kvinde. I skal derfor have styr på analysen af novel
Læs vedhæftede uddrag af "Vandpest" af Merete Pryds Helle. Fokus på naturens rolle samt hvilken rolle citaterne har på læseoplevelsen.Vandpest Merete Pryds Helle.pdf
spørgsmål Merete.docx
Solvej Balle - Paragraf 3
Vi arbejder med Store træers grønne mørke, som I for nylig arbejdede selv med. Læs også Tur i bil - Naja Marie Aidt (Det er den sidste novelle i uddraget fra Bavian)
Test af AI-prøve (3 timer)
FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN.docx
Test at AI-prøve (3 timer)
Vi samler op på arbejdet med Tur i bil af Naja Marie Aidt. Husk jeres noter fra før SRP. Læs også Gud taler ud Jens Blendstrup.pdf
Tekstbank
Eksperimenterende realisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksperimenterende realisme
I dette forløb udfordres eleverne i rollen som "studerende" frem for "elever". Projektet går ud på at eleverne får en række teoritekster og dertilhørende prosatekster. De skal i små grupper researche begrebet "eksperimenterende realisme" og sætte sig ind i emnet. Siden skal de anvende teorien til at analysere deres valgte prosatekst.
Materialet er samlet fra Systimes iBog Litteraturhistorien på langs og på tværs. Forløbet afsluttes med grundige oplæg om gruppernes valgte tekster.
Grupperne vælger mellem følgende tekster:
Zeuthen, Nikolaj: Buemundet Guitarfisk (uddrag)
Llambías, Pablo: Zombierådhus (uddrag)
Ejersbo, Jakob: "Sushi Sunshine (novelle)
Eric, Caspar: "Jeg vil ikke tilbage" (digte)
Hørslev, Lone: "Giftige blomster og bær" (digt)
Askov, Stine: "Katalog over katastrofer" (uddrag)
Viemose, Hanne H. : "Dødsknaldet i Amazonas" (uddrag)
Ravn, Olga: "Mit arbejde", (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Arbejde med eksperimenterende realisme
Videre arbejde med eksperimenterende realisme
Oplæg om eksperimenterende realisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709952", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709952", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709952" }