Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Wilde Langballe
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Julens litteratur
Titel 2 Ældste tid (VÆRK)
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Nyhedsformidling (VÆRK)
Titel 5 Oplysningstid og romantikken (Værk)
Titel 6 Lyrikanalyse
Titel 7 Den reflekterende artikel
Titel 8 Dystopier
Titel 9 Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 10 Studietur til Wien
Titel 11 Mellemkrigstiden (VÆRK)
Titel 12 Nyere litteratur
Titel 13 Eksperimenterende realisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Julens litteratur

Vi indleder studieretningsforløbet med at arbejde med en række kanonforfattere i forbindelse med julen. Fokus er på tekstanalyse og nedslag i litteraturhistorien. Desuden integreres den første stil (en analyserende artikel om Leif Panduros "Uro i forstæderne" i forløbet (selvom den ikke har noget med jul at gøre).
Vi læser.
"Soldatens juleaften" af Villy Sørensen
"Mortens juleaften" af Johs. V. Jensen
"Agerhønen" af Martin A. Hansen
"Karens jul" af Amalie Skram
"Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C.Andersen

Vi slutter af med "Jul, det' cool" af MC. Einar - hvor eleverne også skriver en fortsættelse til rappen og indsynger den.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ældste tid (VÆRK)

Vi arbejder med ældste tid. Vi læser uddrag af Ravnkel Frøjsgodes Saga og etablerer en grundviden om sagagenren. Derefter læser vi Gunlaug Ormstunges Saga som værk og går derefter videre med folkeviser og folkeeventyr. Forløbet har et litteraturhistorisk tilsnit, men vi arbejder også med sproglige virkemidler.
Vi arbejder med de gængse begreber for folkeviser som syrebadsteknik, isocolon, epanastrofe mv.
Vi læser ud over uddraget af Ravnkel Frøjsgodes Saga og Gunlaug Ormstunges Saga:
"Harpens Kraft"
"Ebbe Skammelsøn"
"Der stode tre skalke"

Vi læser også
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm

Forløbet slutter med optakt til DHO. Vi ser de 3 første afsnit af Vikings sæson 1 (Michael Hirst  2013) og arbejder med dem. Vi arbejder filmanalytisk med afsnittene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Retorik og argumentation


Vi arbejder med retorik og argumentation, hvor vi ser på den klassiske retorik, Ciceros pentagram, appelformerne og retoriske virkemidler samt en indføring i Toulmins argumentationsanalyse. Forløbet munder ud i dels et arbejde med den debatterende artikel samt taler, som eleverne på tur holder for klassen.
Vi har set:
Talen fra "Festen" af Thomas Vinterberg
Talen fra Royal Blues
samt læst:
Selvvalgte taler fra "dansketaler.dk"
Forløbet afrundes med at eleverne skriver korte taler, som de holder for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling (VÆRK)

Vi arbejder med nyhedsformidling i et bredt perspektiv. Med udgangspunkt i de klassiske nyhedsmedier arbejder vi med nyhedskriterier, vinkling, form og genrer. Vi breder perspektivet ud og arbejder med nyhedsstrømme på andre platforme samt snakker om fænomenet "fake news".
Vi tager udgangspunkt i et uddrag af "Ryd forsiden" som teoretisk grundlag for forløbet (siderne 38-63 og 70-85 og 92-99.
Vi ser afsnit 1 sæson 1 af The Newsroom (Aaron Sorkin) 2012
Vi ser dokumentaren "Ekstrabladet - uden for citat" Mikala Krogh - 2014 (VÆRK)
I den forbindelse læser vi uddrag fra DOX - om dokumentarfilm, Dorte Granild og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof - side 15-26 og 33-43
Vi slutter forløbet af med at læse "Branden" af Herman Bang og laver moderniserede udgaver af teksten ved hjælp af chatbots.
Vi slutter forløbet med introduktion til den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstid og romantikken (Værk)

Vi arbejder med oplysningstiden og romantikken samt romantismen. Med udgangspunkt i  en læsning af "Erasmus Montanus" ser vi på Holbergs syn på oplysningstanken. Efterfølgende drejer forløbet over på romantikken hvor vi tager udgangspunkt i nyplatonismen med en analyse af "Indvielsen" af Staffeldt. Vi går videre med universalromantik og nationalromantik. Vi ser på kunst og litteratur og arbejder med begrebet "det sublime". I forbindelse med nationalromantik arbejder vi med fædrelandssange.
Vi tage også en afstikker til romantismen og ser nærmere på dobbeltgængermotivet i "Skyggen af Andersen, som vi læser som værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Lyrikanalyse

Vi arbejder med lyrikanalyse hen mod skoleårets slutning - og runder forløbet af i starten af 3.g. Vi tager udgangspunkt i et fyldigt uddrag om lyrikanalyse fra "Textanalyse.dk" - siderne 80-101 og 105-124

Vi indleder med at gennemanalysere Emil Aarestrups digt "Angst". Efterfølgende arbejder vi med "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg som en kontrast til Aarestrups digt. Vi analyserer dernæst selvvalgte digte/sangtekster og fremlægger resultaterne.
Vi runder forløbet af med en værklæsning af Inger Christensens "Sommerfugledalen".
Materialet fra Textanalyse.dk gennemgår de fleste gængse lyrikanalysebegreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den reflekterende artikel

Klassen arbejder med den reflekterende artikel. Vi tager udgangspunkt i materiale fra "Eksamensgenrerne i dansk" fra Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dystopier

Vi arbejder med den dystopiske fortælling i litteratur og film. Hvorfor er undergangen så fascinerende en fortælling for mennesker. Forløbet indledes med en snak om Thomas Moores Utopia og dens modsætninger. I snakken vender vi kort religiøse undergangsfortællinger.
Vi sporer os ind på emnet gennem uddrag af:
"Processen" af Franz Kafka
"Fahrenheit 451" af Ray Bradbury samt vi ser anslaget til filmatiseringen af Fahrenheit 451 af Truffaut
"Vejen" af Cormac McCarthy
Vi ser filmatiseringen "The Road" af John Hillcoat (baseret på "Vejen" af McCarthy)

Hovedomdrejningspunktet i forløbet er en værklæsning af "1984" af George Orwell.


I forløbet arbejder vi med at trække tråde til samfundrelevante problemstillinger, som værkerne rejser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud (VÆRK)

Vi arbejder med det moderne gennembrud. Med udgangspunkt i Brandes "Indledning til Hovedstrømninger i det 19nde Aarhundredes litteratur" arbejder vi med dels religionskritikken og dels med kvindernes rolle i det moderne gennembrud.
Brandes tanker om at "sætte problemer til debat" er omdrejningspunktet for vores arbejde i forløbet. Vi trækker også linjer op til nutidens feministiske strømninger og taler om kvinders forhold idag.
Vi hører henimod slutningen af forløbet en 3-episoders podcastværk bygget over Kongens Fald af Johs. V. Jensen. (VÆRK) som vi arbejder med. Vi sammenligner podcasten med uddrag fra romanen. Særligt kapitlet "Mikkel Synker" (den berømte hesteslagtning) samt "Blodbadet i Stockholm" og endeligt Mikkels møde med Carolus i Lübeck.

Vi læser:
"Den grimme ælling" af H.C.Andersen
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan
Uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" af Georg Brandes
Uddrag af "Fru Marie Grubbe" af J.P.Jacobsen fra Falkenstjerne 2
Holbergs Epistel 89 (hvor han beskriver sit møde med Marie Grubbe)
Uddrag af "Niels Lyhne" af J.P.Jacobsen fra Falkestjerne 2
Uddrag af "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen - slutscenen
Baggrund om religionskritik og kønspolitik siderne 10-11 samt 138-139 i "De moderne gennembrud - 1870-1914 af Jørn Jacobsen og Conni Paldam, Systime 2011
Kapitlet "En litterær revolution" fra Litteraturens Veje (iBog) af Fibiger og Lütken
Kapitlet "Romantisk efterklang" Ibid
Kapitlet "Jacobsens Fru Marie Grubbe og Niels Lyhne" Ibid
Uddrag af "Albertine" af Kristian Krogh (Kapitlet hos politilægen samt sidste kapitel) samt Kroghs maleri "Albertine i politilægens venteværelse" (1887)
Uddrag af "Lykke-Per" af Henrik Pontoppidan - samt sammenligning med filmatiseringen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Studietur til Wien

Vi arbejder med studieturen. Fokus for dansk er formidling. Klassen laver research på de ting, vi skal se i Wien, og forbereder oplæg. Klassen bliver også præsenteret for de formidlingsopgaver, som de skal lave på turen. Eleverne producerer rejse-vlogs undervejs og viser dem, når vi kommer hjem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Mellemkrigstiden (VÆRK)

Vi arbejder med mellemkrigstiden som litterær periode. Indledningsvis ser vi på optakten til 1.verdenskrig.

Vi læser første kapitel af "Jørgen Stein" af Jacob Paludan.
Herefter dykker vi ned i Marinettis "Futurismens manifest" og sammenligner med Bønnelyckes "Aarhundredet". Vi læser "Intet nyt fra vestfronten" af Remarque (VÆRK) og sammenligner med filmen.
Vi arbejder derefter med ekspressionistiske tekster fra perioden.
Vi læser blandt andet: Foraaret kommer til Caféen" af Broby-Johansen
"Nat i Berlin" og "Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen
"Ulykken" af Tom Kristensen
Den teoretiske og litteraturhistoriske baggrund for forløbet kommer fra kapitlerne om mellemkrigstiden fra Litteraturens veje (Fibiger, Lütken)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nyere litteratur

Vi tager udgangspunkt i minimalistiske forfattere som Naja Marie Aidt og Helle Helle og arbejder med tekstens tomme pladser og den læserorienterede metode. Sidenhen svinger vi over i det mere absurde og læser uddrag af Jens Blendstrups "Gud taler ud".
Eleverne arbejder med en gendigtning af Naja Marie Aidts "Store træers grønne mørke", hvor de gendigter novellen, men skifter synsvinkel fra den mandlige jeg-fortæller til den kvindelige hovedfigur.
Undervejs har vi besøg af en praktikant fra universitetet, som læser et uddrag af "Vandpest" af Merete Pryds Helle, og "Paragraf 3" af Solvej Balle
Slutteligt samler vi op på disse gendigtninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksperimenterende realisme

I dette forløb udfordres eleverne i rollen som "studerende" frem for "elever". Projektet går ud på at eleverne får en række teoritekster og dertilhørende prosatekster. De skal i små grupper researche begrebet "eksperimenterende realisme" og sætte sig ind i emnet. Siden skal de anvende teorien til at analysere deres valgte prosatekst.
Materialet er samlet fra Systimes iBog Litteraturhistorien på langs og på tværs. Forløbet afsluttes med grundige oplæg om gruppernes valgte tekster.
Grupperne vælger mellem følgende tekster:
Zeuthen, Nikolaj: Buemundet Guitarfisk (uddrag)
Llambías, Pablo: Zombierådhus (uddrag)
Ejersbo, Jakob: "Sushi Sunshine (novelle)
Eric, Caspar: "Jeg vil ikke tilbage" (digte)
Hørslev, Lone: "Giftige blomster og bær" (digt)
Askov, Stine: "Katalog over katastrofer" (uddrag)
Viemose, Hanne H. : "Dødsknaldet i Amazonas" (uddrag)
Ravn, Olga: "Mit arbejde", (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer