Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Oehlenschläger Stoltze, Louise Dahl Kristensen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfortællinger i SoMe og dokumentarer + VÆRK
Titel 2 National identitet/danskhed
Titel 3 DHO
Titel 4 Taler og retorik
Titel 5 Den debatterende artikel
Titel 6 Provokunst + VÆRK
Titel 7 Forløb om klima
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Minimalisme + VÆRK
Titel 10 Novellen og det eksistentielle valg
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Forløb om den svære kærlighed + 2 VÆRKER
Titel 13 Modernisme
Titel 14 Forberedelse til mundtlig eksamen i dansk + VÆRK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfortællinger i SoMe og dokumentarer + VÆRK

Et mediemæssigt og sprogligt forløb

Formål:
- kendskab til (sociale) medier som selvfortællinger
- med fokus på den intime dokumentar opnås et kendskab til dokumentargenrer og dokumentarens virkemidler som del af dens selvfortælling - samt evne til at producere en intim dokumentar
- kendskab til sociale mediers kommunikationsform og sproghandler som del af deres selvfortælling
- anvendelse af Goffmanns front- og backstage som middel til at forstå selvfortællinger
- begyndende forståelse for at skrive en redegørelse for synspunkter

Tekster:
Mette Korsgaard: Min barndom i helvede, 2012 - intim dokumentar
Tom Jensen: I stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave, Berlingske, 14. maj, 2017
Div. Facebook og Instagramopslag, bla. Mette Frederiksens Facebook og elevernes egne sociale medier

Teori:
Mischa Sloth Carlsen: Fortællingens spejl, 2017, s. 67 - 75 samt 79 - 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 National identitet/danskhed

Et litterært og sprogligt forløb.

Formål:
Forståelse af udviklingen i forståelsen af begrebet danskhed i udvalgte historiske perioder – samt en bred historisk og kulturel forklaring af dette.
Begyndende evne til at kunne debattere - også på skrift

I forløbet dykker vi ned i følgende litteraturhistoriske perioder:
- Romantik
- Vores samtid

Vi arbejder analytisk med fokus på
- Analyse af digte sange med fokus på anvendelsen af sproglige og stilistiske virkemidler (særligt metafor, symbol, sammenligning)

- Vores samtid:
o Henrik Nordbrandt: Vuggevise, 2015
o Ulige Numre: Frit land, 2015
o DR: Min sang til Danmark, 2022, S1:E2

- Nationalromantikken
o St. St. Blicher: Kjær est du Fødeland (1814
o Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
o H. C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)

Sekundær litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - om romantik, særligt nationalromantik: Intro til romantikken, romantikkens samfund, nationalromantikken
Håndbog til dansk - om sproglige billeder: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO

Et litterært og mediemæssigt forløb.

Formål:
- Kendskab til vikingetid og middelalder som litterære perioder
- Kendskab til periodernes genrer, folkevise og folkeeventyr
- Kendskab til problemstillinger, der knytter sig til nutidige fortællinger om svundne tider

Fokus på:
• tekstlæsning i en historisk sammenhæng
• faglig formidling
• danskfagets identitet og metode - nykritisk og socialhistorisk læsning

Tekster:
Michael Hurst: Vikings, S1:E1-2
Klotte-Hans, skæmteeventyr
Elverskud, tryllevise
Nilus og Hilelil, riddervise
Decameron: Falken

Teori:
Litteraturens veje: Om vikingetid, afsnit "Den sociale orden", "Æt og ære", "Nordisk religion" og "Sagatiden: Islandsk samfund og lov"
Historienet.dk: "Vikings - fakta eller fri fantasi"
Læreroplæg om middelalderen og folkeeventyr som genre på baggrund af litteraturens veje, kapitel Middelalderen
Søren Vrist Christensen om folkeviser: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Taler og retorik

Et sprogligt forløb

Formål:
- at kunne skrive og holde en tale

Analytisk fokus på:
- Ciceros pentagram
- de tre taleformer
- de tre appelformer
- udvalgte retoriske virkemidler: anafor, epifor, triade, allitteration, udråb og evidentia
- Toulmin - ganske overordnet

Tekster
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi, 2022

Sekundær litteratur
Håndbog til dansk: Om appelformer, Ciceros pentagram, argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Provokunst + VÆRK

Forløbet er et litterært og sprogligt forløb, og det kommer først og fremmest til at handle om Yahya Hassans første digtsamling: "Yahya Hassan". Vi læser digtet "Barndom" sammen, og derefter skal I i grupper forberede oplæg på baggrund af en tematisk læsning af udvalgte digte fra bogen. De tre temaer er: barndom og forældre, identiteten - fanget mellem to kulturer og kritikken af islam. Som en afslutning på værklæsningen skal I lave en anmeldelse af digtsamlingen. Vi udvider perspektivet på den provokerende kunst og ser en udsendelse med diverse eksempler på provokerende kunst, og derudover nærlæser vi et kontroversielt digt af Rudolf Broby-Johansen samt et uddrag af hans forsvarstale.

Tekster:
- Yahya Hassan: digtsamlingen "Yahya Hassan" (2013)
- Eske Holm "Teenagedigteren Hassan er selv en hykler" (anmeldelse af digtsamlingen fra Politiken d. 29/11 2013)
- Rudolf Broby-Johansen: digtet "Bordelpige dræber ufødt" fra digtsamlingen "Blod" (1920)
- Rudolf Broby-Johansen: uddrag af forsvarstalen for Blod (1923)
- DR-udsendelsen: "Pik, lort og hundehvalpe - Provokationens kunst" (1. episode, 2014)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb om klima

Forløbet er primært litterært og sprogligt, men det mediemæssige aspekt kommer også i spil.

Charlotte Weitze: "Den afskyelige" (uddrag af roman)
"Nature is speaking - Julia Roberts is Mother Nature" (kampagnefilm fra Conversation International (CI))
Gudrun Steen-Andersen: "HEADS UP!" (kunstværk)
Kap. 1 i Biblens "Skabelsesberetning"
Silja Henderson: "1,7 tipping point" (uddrag af roman)
"Kom ind i kampen" (reklamefilm fra Oddset)
"Miljøvenlige døre" (reklamefilm fra Sweedoor)
Theis Ørntoft: "Bølge" (uddrag af digt) fra digtsamlingen "Digte 2014".

Rasmus Elmelund: "Klimakrisen er også en forestillingskrise, men litteraturen kan hjælpe os" (artikel fra Information d. 4/10 2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nyhedsformidling

I medieforløbet om nyheder er der fokus på det nye mediebillede, som er opstået i kølvandet på internettets og de sociale mediers fremkomst. Vi skal lære falsumartiklen, den opponerende artikel, den manipulerende artikel og clickbaitartiklen at kende og i det hele taget forholde os kritisk og reflekteret til det virkelighedsbillede, som medierne fremviser. Igennem flere komparative analyser af nyhedshistorier skal vi vurdere, hvilken historie, der forekommer mest objektiv, saglig og pålidelig. Mediernes magt og rolle ift. demokratiet bliver også et omdrejningspunkt.

Materiale:
- Afsnittet "Journalistik på sociale medier og internettet" (s. 21-41) fra "Dig og digital dannelse i dansk" af Jan Aasbjerg Petersen m.fl., Gyldendal 2018
- "Mediernes magt" fra https://faktalink.dk/mediernes-magt
- Afsnittet "Offentlighed og demokrati" fra "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" af Mimi Sørensen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag 2023
- "Professor forstår folks skepsis" af Signe Stoumann Fosgrau fra Berlingske 1/9 2020
- 3 vaccinekritiske Facebookopslag (fra d. 5/1, 6/1 og 30/1 2022) af Saseline fra https://www.facebook.com/saselines/
- "Syrer tiltalt for bombeplaner" af Ronja Melander fra Jyllands-Posten d. 16/5 2017
- "Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København" af Poul Erik Andersen fra Den Korte Avis d. 17/5 2017
- "Man skal ikke bruge medier til at forstå verden", uddrag af DR2-udsendelse fra d. 2/9 2015
- Diverse falsumartikler, opponerende artikler, manipulerende artikler og clickbaitartikler til genrebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Minimalisme + VÆRK

Forløbet om 1990'ernes store isme, minimalismen, tager afsæt i Helle Helles novelle "En stol for lidt" fra 1996 og Simon Fruelunds punktroman "Borgerligt tusmørke" fra 2006. Fokus vil primært være litterært, men vi skal også se på, hvordan minimalismen kommer til udtryk på det sproglige plan. I skal prøve at lave en explainervideo om minimalisme.

Materiale:
- Om minimal modernisme s. 181-183 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl., 2. udg., Systime 2016
- Om minimalisme og Helle Helle: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
- Om formel og semantisk reduktion på://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
- Om "Borgerligt tusmørke": https://www.information.dk/2006/08/tusmoerke-danmark
- PP om periodelængde, bagvægt og forvægt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Novellen og det eksistentielle valg

I dette litterære forløb skal I lære novellens genrekarakteristika at kende, og I skal bestemme determinationspunktet/den afgørende begivenhed og kulminationspunktet/tolkningspunktet i flere noveller. Alle de læste noveller har det eksistentielle valg som et fælles omdrejningspunkt, men hovedpersonerne træffer ganske forskellige valg. I skal undervejs stifte bekendtskab med hhv. den religiøse og den ateistiske eksistentialisme. Vi har lidt fokus på fortællertyperne og synsvinklerne.  

Noveller:
- Naja Marie Aidts "Myggestik"  fra 2006
- Martin A. Hansens "Agerhønen" fra 1947
- Peter Seebergs "Hvile" fra 1962

Teori:
- ”Novellen og tilværelsens afgørende øjeblikke” s. 88 i "Krydsfelt – grundbog i dansk" af Berit Riis Langdahl m.fl., 1. udg., Gyldendal 2010
- ”Eksistentialistisk læsning i praksis” og ”Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur” fra https://eksistentialismeidansk.systime.dk/
- ”Eksistentialistisk filosofi” s. 252 i "Håndbog til dansk – litteraturhistorie" af Ole Schultz Larsen, 1. udg., Systime 2022
- ”Fortælleteknikken i en episk tekst” s. 128 i "Krydsfelt – grundbog i dansk" af Berit Riis Langdahl m.fl., 1. udg., Gyldendal 2010
- ”Fortæller” s. 54-60 i "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" af Ole Schultz Larsen, 4. udg., Systime 2015-2017

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Forløb om den svære kærlighed + 2 VÆRKER

Forløbet er litterært og sprogligt og har fokus på, hvordan kærligheden fremstilles i (primært realistiske) tekster fra oplysningstiden og frem til i dag. Mao. skal forløbet give jer et overblik over litteraturhistorien. Vi skal beskæftige os med forskellige litterære genrer: et essay, et drama, et romanuddrag samt digte og noveller.

Tekster:
Oplysningstid
- Ludvig Holberg: ”Sælsomme ægteskaber” (1748)

Romantik
- N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad” (1855)

Romantisme
- Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838)

Det moderne gennembrud: naturalisme, kritisk realisme og impressionisme
- J.P. Jacobsen: Indledningen til ”Fru Marie Grubbe” (1876)
- August Strindberg: ”Den Starkare” (1890), VÆRK
- Henrik Pontoppidan: ”Idyl” (1887)                          
- Herman Bang: ”Frøkenen” (1883)

Det folkelige gennembrud
- Johannes V. Jensen: ”Cecil” (1898)
- Martin A. Nexø: ”Lotterisvensken” (1898), VÆRK

60’er-modernisme
- Klaus Rifbjerg: ”Et kys” (1964)

Nutid
- Mads Eslund: ”Hvad tænker Ingrid på” (2018)
- Guldimund: ”Dem, vi plejede at være” (2021) + musikvideoen til sangen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ie5lHUuAWUY


Teori:
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 83-84, 108-110, 116-121, 125, 130-131
- "Dansk på ny", s. 104-106 (om dramagenren)
- https://www.gymdansk.dk/argumenttyper.html (om argumenttyper)
- https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE (om det moderne gennembrud)
- https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc (om impressionisme)
- https://www.youtube.com/watch?v=m7zsZMdhsGI (om fortælleformer)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernisme

Forløbet har fokus på den sproglige nyskabelse i hhv. ekspressionismen og konfrontationsmodernismen. I forløbet skal I lære at skelne mellem modernisme og realisme.

Tekster:
Ekspressionisme:
- Tom Kristensens digt "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Emil Bønnelyckes digt "Aarhundredet" (1918)
- Pär Lagerkvists digt "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916)

Konfrontationsmodernisme:
- Klaus Rifbjergs digt: "Det er blevet os pålagt" (1960)
- Klaus Rifbjergs digt: "Terminologi" (1960)

Teori:
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 147-149
- https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM (om konfrontationsmodernisme)
- https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Klaus%20Rifbjerg%20-%20kulturens%20slagsbror&orderby=title&SearchID=4dc7b638-d4e1-4179-8a8b-865cdc3df85a&index=1 (dokumentarfilmen "Kulturens slagsbror")
- https://www.youtube.com/watch?v=2lOmurbBez8 (om ekspressionisme)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forberedelse til mundtlig eksamen i dansk + VÆRK

Forløbet skal forberede jer på den skriftlige og mundtlige eksamen i dansk. Vi har fokus på:
- Kommatering
- Typiske sprogfejl
- At bruge overbevisende konkrete eksempler inden for alle de skriftlige genrer
- At forskellige tekster kræver forskellige analytiske tilgange/metoder
- At få et litteraturhistorisk overblik
- At afkode, hvorfor eksempelstile har opnået topkarakteren
- At udforme et talepapir ud fra et eksamensspørgsmål
- At vise danskfaglighed i et mundtligt (gruppe)oplæg
- At lave en medieanalyse af en kampagnefilm (VÆRK)
- At gå til eksamen i mundtlig dansk - vi ser "Ved det grønne bord"

Tekster:
- Kampagnefilmen for Kræftens bekæmpelse og Trygfonden: "Man kan da aldrig få for meget pølse" (2019) af Nikolaj Lie Kaas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer