Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Agnete Bilgaard Nicolaisen, Johannes Larsen
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lyrik - TV2
Titel 2 Retorik og argumentationsanalyse
Titel 3 Mytemotiver
Titel 4 Saga
Titel 5 Folkeviser
Titel 6 Repetition retorik og argumentation + diskursanaly
Titel 7 Barokken
Titel 8 Rap og vrede unge mænd
Titel 9 Nytårstaler rep. Virtuelt modul på grund af sne
Titel 10 Oplysningstiden
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Træning til årsprøve
Titel 13 Fiktionalitet
Titel 14 Basal tekstanalyse
Titel 15 Generation News Avoidance - konstruktive nyheder
Titel 16 Det moderne gennembrud
Titel 17 Nyeste litteratur
Titel 18 Nyhedsformidling
Titel 19 Realisme og modernisme
Titel 20 Værker
Titel 21 Kommunikation + Facework.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lyrik - TV2

I forløbet arbejdede vi med lyrik og et par TV2 tekster, op til at TV2 besøgte Randers statsskole. Herunder laves en kort analyserende artikel som individuel opgave.

Tekster:
De første kærester på månen
Randers station
Alt hvad hun ville var at danse

Teori fra grundforløbet:
Lyrik + analysemodel (Litthis på langs-tværs)
Sprog og stilistisk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik og argumentationsanalyse

I forløbet sætter vi fokus på argumentationsteknikker og retoriske virkemidler.
Først arbejdes med taler, hvor talegenrerne analyseres, begreberne Ciceros pentagram, etos, logos, patos undersøges.
Herefter fokuseres mere på argumentationsanalysen hvor vi kommer derefter ind på Toulmins model, både basis- og den udvidede form, samt argumenttyper.
I forløbet arbejder vi både med taler i skreven form og videoemner, samt mere løse medieforme (emner fra diverse sociale medier).

Afleveringsopgave i form af en debatterende artikel som tager udgangspunkt i en artikel omkring ChatGPT fra DR.

Tekster:
Dronning Margrethes nytårstale 2021
Udsnit af pressemøde 11.03.2020 (coronatale)
Lars Løkke Rasmussens tale ved folketingets åbningsdebat 2022
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens - Kristeligt dagblad
Indiana Menzel - Baby it's cold outside
Absurdistan rygefordrag (YouTube)
Gymnasieelever ønsker regler for brugen af banebrydende chatbot - DR teknologi.

Teori - Håndbog til dansk:
4.9 Retorik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mytemotiver

I forløbet arbejdes med mytemotivet narcissisme ift. Ovids Narcissus og Ekko. Forløbet tager udgangspunkt i en læsning af den gamle tekst og arbejde med forståelsen. Den narcissistiske socialkarakter diskuteres, og myten forholdes til nyere tekster, både digte og noveller.
Derudover perspektiveres til billeder (reklamer) og sociale medier.

Tekster (At se, jeg ser... - Kompendium):
Bjarne Reuter: uddrag af Lille spejl på væggen der...
Søren Damm. Uddrag af Transit
Casper Eric: Jeg har en samtale
Sidsel Falsig Pedersen: Heavy Metal
Ovid: Narcissus og Ekko

Teori (At se, jeg ser... - Kompendium):
Steffen Mailand og Susan Mose: af Psykologi i dansk: At være selvoptaget - introduktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Saga

I forløbet arbejdes med vikingetiden som litterær periode og der arbejdes med saga som analyseemne. Forløbet fungerer derudover også som en introduktion til danskhistorieopgaven, som skrives og afleveres sideløbende med forløbet.
Det primære emne i forløbet er sagaen "Ravnkel Frøjsgodes Saga", og til DHOen læses et uddrag af Gisle Surssøn sagaen. Derudover analyseres Vølvens spådom, og vi ser og perspektiverer til filmen "The Northman" (2022)

Tekster (kompendium Saga):
Ravkel Frøjsgodes Saga (Værk)
Vølvens Spådom
The Northman (2022)

Teori (kompendium Saga)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie 15-36

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Folkeviser

I forløbet arbejdes med middelalderen som litterær periode, hvor folkeviser er det primære emne. Vi arbejder her med trylle- og ridderviser som emner.
Vi når at arbejde med 2 folkeviser i undervisningen, samt 1 folkevise overladt til individuel opgave.
Eleverne bliver her også bedt om at aflevere et resume af en folkevise, udført som en medieaflevering (video af skuespil).

Folkeviser:
Torbens Datter
Harpens Kraft
Ridder Stigs Runer og Bryllup

Teori:
s. 65 - 74, Folkeviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition retorik og argumentation + diskursanaly

Repetitionsforløb, hvor vi har repeteret følgende:
- Ciceros retoriske pentagram
- Appelformer: Patos, etos og logos.
- Toulmins udvidede argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør)
- Ordvalgsargumenter
- Diskursanalyse: (nodalpunkt, ækvivalenskæder og antagonismepar)

Tekster:
Baggrund:

Analysetekster:
Reklamevideo: Simple feast: "Maybe it's time to quit meat"
Eksamenscase: Sofie Lindes Zulu Comedy Galla-tale
Zetland: Nanna Schelde: "Min datter er den eneste i sin klasse uden telefon. Her kommer mit opråb"
Sundhedsstyrelsen "Et god liv uden røg"
Marlboro-reklame

Analyserende artikel: "Du er så fucking sexistisk Niarn"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Barokken

Formål:
Eleverne skal i forløbet have lært om:
Barokkens forskellige genrer især med fokus på salmen og lejlighedsdigtning
Kendskab til den historiske baggrund og enevældens legitimerede magt: Især med fokus på iscenesættelsen af den enevældige konge som Guds stedfortræder på jord.
Kendskab til temaer og virkemidler i Thomas Kingos litteratur:
- Den dualistiske verdensopfattelse
- Den eksistentielle kedsomhed
- Forgængelighed og forfængelighed
- Vanitassymboler
- Antiteser
- Det pompøse iscenesatte, kunstige brug. Brug af apostrofen, besjælinger, metaforer, anaforer mm.

Tekster:
Thomas Kingo: "Dend fjerde aftensang"
Thomas Kingo: "Keed af verden, Kier ad himmelen"
Thomas Kingo: "Sølvbjerget ved Kongsberg"
Aflevering: Analyserende artikel om "Dend fjerde aftensang"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rap og vrede unge mænd

I forløbet skal eleverne have kendskab til rappens historie. Forskellen på dansk og amerikansk rap - især i forhold til autenticitet.

Eleverne skal have kendskab til rapgenrens karakteristika herunder de fire hovedgenrer harcore rap, bevidst rap, status rap og festrap samt karakteristika ved raplingo.
Vreden og den sociale indignation, vi har mødte hos rapperne fortsætter som et tema i litteraturen. Her har vi lavet historiske nedslag på vrede unge mænd.
Under forløbet er eleverne blev introduceret til begreber som autofiktion, social indignation, ekspressionisme, sociolekt, dialekt, etnolekt, kunstnerisk ytringsfrihed, udsigelsesposition og performativ biografisme (herunder biografisk irreversibilitet og feedback kredsløb)

Forløbet mundede ud i at eleverne selv producerede en rap med nogle faglige bespænd.  

Baggrundslitteratur:
Jon Helt Haarder "Litteraturens store reality-show"
Søren Lund Olsen "Rap historie og analyse" 2012 s. 72-93

Tekster:
Per Vers: "Black Power"
Eaggerstunn: "Kugledans"
Tessa: "Sårn der"
Niarn: "Årgang 79"
Yahya Hassan: "GHETTOGUIDE og FLYTNING"
Athena Farrokhzad: "Hans Raceri hyllas av danska Racister" (svensk)
Uddrag af Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" Uddrag af kapitlet "PROVINSBØSSER ER GUD" s. 216 - 229.
Genstart: "Klassen forfølger dig"
Uddrag af Morten Papes "Planen" s. 238-242 + 338-346

Værklæsning: Broby Johansen: "BLOD" 1922.

Skriftlig aflevering knyttet til forløbet: Debatterende artikel om skønlitteratur og social ulighed.
Tekster: "Klassekampen lever - også i skønlitteraturen" Information.
"Bekæmp din millionærfobi, Glenn Bech", Weekendavisen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nytårstaler rep. Virtuelt modul på grund af sne

Dronnings nytårstale 2023
Statsministerens nytårstale 1. januar 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Oplysningstiden

Kort introduktion til oplysningstiden. Med særligt fokus på oplysning, rationalisme og Holbergs humor.
Uddrag af Ludvig Holbergs "Pernilles Korte Frøkenstand", 1727.  
Dramaopførsel.
Baggrund: Rather Homemade produktion: "Oplysningstiden. Hvad fanden skete der lige der?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Romantikken

Eleverne skal I dette forløb have kendskab til romantikken herunder romantisme som litteraturhistorisk
periode.
Forløbets deles op i tre:
1) Nationalromantikken: Eleverne skal kunne redegøre for det særegne ved den nationalromantiske digtning såsom mottoet: Hvad udad tabes, skal indad vindes, samt kendetegn for perioden i form af den idylliske dyrkelse af naturen, det oldnordiske, sproget, kulturen og det særegne danske.
2) Universalromantikken: Eleverne skal her kunne redegøre for begreber såsom organismetanken, platonisme, monisme, forestillingen om, at der er en ånd i alt samt buzzword som anelse, drøm og sang.
Under universalromantikken stifter eleverne ligeledes kendskab til nyplatonismen, hvor eleverne skal kunne redegøre og anvende begreber som dualisme, og fænomenernes og ideernes verden.
3) Romantisme: Her stifter eleverne bekendtskab med den mere dystre og splittede side af romantikken.
Eleverne skal kunne redegøre for og anvende begreber som: splittelse, det interessante, livets skyggesider og dobbeltgængermotivet.
I forløbet stifter eleverne også kendskab til KANONforfatterne Oehlenschläger,  Grundtvig, Blicher og H.C. Andersen.
Eleverne skal ligeledes kunne differentiere litteraturen fra denne periode fra tidligere og efterfølgende litteraturhistoriske perioder.

Baggrundslitteratur: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" s. 91-114

Tekster:
Schack von Staffeldt" Indvielsen"
H.C. Andersen: "Klokken" og "Skyggen"
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Steen Steensen Blicher "Sildig Opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Træning til årsprøve

Miniforløb som trænings til årsprøven.

Formålet med forløbet er at opfriske fagbegreber inden den skriftlige årsprøve:

Baggrundslitteratur:

Håndbog til dansk s. 38-70 (Litterære analysebegreber (Fortæller, fremstillingsform, synsvinkel, miljø + personkarakteristik)
Håndbog til dansk s. 293-303 (Filmiske virkemidler)

Analysetekster:
Tove Ditlevsen "En morgen i et villakvarter" 1952
DR: "The Story of Nadia Nadim" - Dokumentar.  Værk. 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Fiktionalitet

Formål:
Eleverne skal have kendskab til begrebet fiktionalitet. Vi skal arbejde med begrebet som egenskab og ikke genremarkør, som tidligere har været fokusset inden for fiktionsstudier. Målet med forløbet er, at eleverne kan analysere sig frem til, hvordan fiktionalitet kan bruges strategisk til fx selvfremstilling, politisk spin, samfundskritik og ikke mindst som et værktøj til at sige noget om og påvirke virkeligheden.

Indhold og fokusområder:
- Definition af begrebet fiktionalitet og fiktiobiografisme.
- Hvilke analytiske konsekvenser har fiktionalitet?
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan bruges som en retorisk strategi i politiske taler.
- Kenskab til, hvordan fiktionalitet og fiktiobiografisme kan bruges som en performativ strategi.
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan bruges som et værktøj til at sløre adskillelsen mellem fiktion og ikke-fiktion. Identitet og rolle.
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan lave en skabende vekselvirkning på tværs af medier.
- Kendskab til de analytiske konsekvenser det får, når vi ikke kan adskille person fra rolle.
- Kan diskutere humor og pinlighed i forhold til fiktiobiografisme, samt redegøre for, hvordan fiktiobiografisme kan bruges som selvfremstillingsstrategi på tværs af medier.
- Redegørelse for selvironiens rensende effekt Katharsis.

Baggrundsmateriale:
- Kompendium fiktionalitet Uddrag af bogen "Fiktionalitet" Henrik Nielsen mf.
- Rosenmeier: “Suverænen og Subjektet”

Analysetekster:
- Uddrag af Das Beckwerks "Suverænen".
- Max Kesners "I Am Fiction" / "Identitetstyveriet" Uddrag
- Klovn "Jarlens død"
- Interview i TV2 Lorry ”Diskotek Eye Candy”
- Den korte radioavis: afsnittet: med Johnson, terrorbetting og Henrik Sass.
- Eksempel på den skabende vekselvirkning: Kirsten Birgit og Lars Løkke i debathttps://
www.bt.dk/danmark/lars-lokke-i-krig-med-avis-i-nat-min-kone-er-ikke-blevet-fyret
- Sverigedemokraternes valgvideo 2010 (Svensk)
-President Obama - Trump beef at The White House correspondents dinner.
- Sketch: Min datter er for ung til at arbejde for Casper Christensen-testen.
- Fejø-debatten + Diez-debatten.

Reflekterende artikel om satire.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Basal tekstanalyse

I dette forløb har eleverne trænet basal tekstanalyse.
Baggrundslitteratur:

Håndbog til dansk s. 38-51, 54-69, 127-140.

Analysetekster:

Tine Høeg: "Jeg vælger Valencia"
Thomas Korsgaard: "Vintermedister"
Herman Bang: "Foran Alteret" + chatGPT fortsættelse. (Sprogligt fokus)
Helle Helle: "Fasaner"

Reflekterende artikel om virkelighed og fiktion: Uddrag s. 1-10 af Thomas Bobergs "Insula".

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Generation News Avoidance - konstruktive nyheder

Besøg af journalister fra Constructive Institutive med fokus på konstruktive nyheder.
Eleverne sluttede dagen af med at producere deres egne nyheder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Det moderne gennembrud

Eleverne skal her arbejde med litteratur, der på flere måder sætter problemer til debat.
Eleverne skal i dette forløb have kendskab til de litteraturhistoriske træk og begreber fra denne perioder, herunder begreber som: Naturalisme, darwinisme, impressionisme, sædelighedsfejden, religionskritikken, politiske og sociale forhold samt de tre k'er, køn, kirke og klasse.
Derudover stiftes bekendtskab med kanonforfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan og J. P Jacobsen.

Baggrundslitteratur: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" Barbara Kjær Hansen mf. s. 116-135.

Analysetekster:
Amalie Skram. Uddrag af "Forraadt" 1892
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Herman Bang "Den sidste balkjole"
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem" uddrag (norsk) samt tv-dramaversionen med Ghita Nørby og  Per Nedergaard.
J. P Jacobsen "To verdener"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Nyeste litteratur

Eleverne har i dette forløb fået kendskab til noget nyere dansk litteratur med særlig fokus på tendenser som: autofiktion, kulturmødet, steder, maskulinitet, identitetspolitik, medialiserede unge stemmer, vrede og køn, krop og seksualitet.

Teoritekster:
Fra "Fuck normen" af Helle Juhl Lassen. Crip-teori
Queer-teori s. 53-56 + 85-88.
5 års litteratur, Systime.


Caspar Eric - Uddrag af "Nye Balancer"  
Glen Bech Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Jens Rosendahl: "Du kom med alt det der var dig"
Anna Juul uddrag af "Superskurk"
Yahya Hassan 2: "STOP IKKE FOR RØDT", "SKUDT"
Haidar Ansari: Uddrag af "Institutionaliseret"

Webinar med Anna Juul og Caspar Eric.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Nyhedsformidling

Eleverne skal efter dette forløb kunne redegøre for og anvende begreber som nyhedskriterier, de forskellige avistyper, indre og ydre komposition, kilder, genre, vinkling, nyhedstrekanten, fortællende journalistik, web 2.0, clickbait, og deiksis.

Håndbog til dansk s. 200-215, 221-223 + Web 2.0 ( Mig og digital dannelse) s. 7-16 + 24-25 + 36-37

Tekster:
Vinkling: Forskellige forsider terrorangrebet i London  (JP + Politiken)
Fortællende journalistik: "Toger der ruller ud fra banegården i Lviv river hjerter, Politiken.
Fortællende journalistik , Morten Sabroe "Ildkuglen i fjernsynet".  

Clickbait vs. omnibus: Skisportsskandalen sammenlignende artikel BT og DR 2025.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Realisme og modernisme

Eleverne har I dette forløb fået kendskab til de forskellige perioder af realisme og modernisme samt de sidste kanonforfattere.

Modernisme:
Ekspressionisme
konfrontationsmodernisme

Realisme:
Det folkelige gennembrud

Baggrundslitteratur:
"Håndbog til dansk - litteraturhistorie" Systime d. 201-208 + 213  + 223 + 247-248 + 252 + 256-261.

Tekster:
Johannes V. Jensen : "Interferens" (1906)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål "(1920)
Klaus Rifbjerg "Det er blevet os pålagt" (1960)
Martin A. Nexø "Tyvetøs" (1901)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)
Martin A. Hansen "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen Ringen (1958)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Værker

Broby Johansen "Blod" - digtsamling
Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" Lang novelle.  
Nadia Nadim . Dokumentar, DR.  
Genrik Ibsen "Et Dukkehjem" - Drama
Ravnkel Frøjsgodes Saga
Selvvalgt værk (aflevering)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Kommunikation + Facework.

Eleverne har I dette forløb fået kendskab til begreberne samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet samt Goffmans Facework.

Baggrundslitteratur: Håndbog til Dansk s. 186-193

Analysecase: Yahya Hassan og TV2-interview.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer