X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Agnete Bilgaard Nicolaisen, Johannes Larsen
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Lyrik - TV2
Titel 2
Retorik og argumentationsanalyse
Titel 3
Mytemotiver
Titel 4
Saga
Titel 5
Folkeviser
Titel 6
Repetition retorik og argumentation + diskursanaly
Titel 7
Barokken
Titel 8
Rap og vrede unge mænd
Titel 9
Nytårstaler rep. Virtuelt modul på grund af sne
Titel 10
Oplysningstiden
Titel 11
Romantikken
Titel 12
Træning til årsprøve
Titel 13
Fiktionalitet
Titel 14
Basal tekstanalyse
Titel 15
Generation News Avoidance - konstruktive nyheder
Titel 16
Det moderne gennembrud
Titel 17
Nyeste litteratur
Titel 18
Nyhedsformidling
Titel 19
Realisme og modernisme
Titel 20
Værker
Titel 21
Kommunikation + Facework.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Lyrik - TV2
I forløbet arbejdede vi med lyrik og et par TV2 tekster, op til at TV2 besøgte Randers statsskole. Herunder laves en kort analyserende artikel som individuel opgave.
Tekster:
De første kærester på månen
Randers station
Alt hvad hun ville var at danse
Teori fra grundforløbet:
Lyrik + analysemodel (Litthis på langs-tværs)
Sprog og stilistisk
Indhold
Kernestof:
TV2 - De første kærester på månen.docx
TV2 - Randers Station.docx
TV2 - Alt hvad hun ville var at danse.docx
Supplerende stof:
Lyrik + analysemodel (Litthis på langs-tværs) (1).docx
Sprog og stilistisk.docx
Grundforløb nyscannet kompendium 2022.pdf
Citatteknik. Sådan gør du ved brug af citater.docx
Analyserende artikel - TV2.odt
Analyserende artikel - Alt hvad hun... - JEksempel.odt.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentationsanalyse
I forløbet sætter vi fokus på argumentationsteknikker og retoriske virkemidler.
Først arbejdes med taler, hvor talegenrerne analyseres, begreberne Ciceros pentagram, etos, logos, patos undersøges.
Herefter fokuseres mere på argumentationsanalysen hvor vi kommer derefter ind på Toulmins model, både basis- og den udvidede form, samt argumenttyper.
I forløbet arbejder vi både med taler i skreven form og videoemner, samt mere løse medieforme (emner fra diverse sociale medier).
Afleveringsopgave i form af en debatterende artikel som tager udgangspunkt i en artikel omkring ChatGPT fra DR.
Tekster:
Dronning Margrethes nytårstale 2021
Udsnit af pressemøde 11.03.2020 (coronatale)
Lars Løkke Rasmussens tale ved folketingets åbningsdebat 2022
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens - Kristeligt dagblad
Indiana Menzel - Baby it's cold outside
Absurdistan rygefordrag (YouTube)
Gymnasieelever ønsker regler for brugen af banebrydende chatbot - DR teknologi.
Teori - Håndbog til dansk:
4.9 Retorik
Indhold
Kernestof:
Talegenrer og ciceros pentagram.odt
Dansk retorik 2. Taler. PP.pdf
Retorik 4 - Toulmins argumentationsmodel.pptx
Læs afsnittet Omkring Toulmins udvidede model og lav opgave 1 & 2 færdige. Afsnit 4.10 - Argumentationsanalyse.
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens
Retorik 6 - Argumenttyper - Kopi (2).pptx
Supplerende stof:
Dronningens Nytårstale 2021-22.docx
Lars Løkke Rasmussen tale ved Folketingets åbningsdebat 2022.docx
Udsnit af pressemødet 11.03.2020.docx
Absurdistan - Rygning 1. halvdel.odt
Indiana Menzel - Baby It's Cold Outside.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mytemotiver
I forløbet arbejdes med mytemotivet narcissisme ift. Ovids Narcissus og Ekko. Forløbet tager udgangspunkt i en læsning af den gamle tekst og arbejde med forståelsen. Den narcissistiske socialkarakter diskuteres, og myten forholdes til nyere tekster, både digte og noveller.
Derudover perspektiveres til billeder (reklamer) og sociale medier.
Tekster (At se, jeg ser... - Kompendium):
Bjarne Reuter: uddrag af Lille spejl på væggen der...
Søren Damm. Uddrag af Transit
Casper Eric: Jeg har en samtale
Sidsel Falsig Pedersen: Heavy Metal
Ovid: Narcissus og Ekko
Teori (At se, jeg ser... - Kompendium):
Steffen Mailand og Susan Mose: af Psykologi i dansk: At være selvoptaget - introduktion.
Indhold
Kernestof:
Ovids Forvandlinger - Narcissus og Ekko.pdf
At være selvoptaget - den narc. socialkarakter.pdf
At se, jeg ser - bliver jeg set - kompendium.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Saga
I forløbet arbejdes med vikingetiden som litterær periode og der arbejdes med saga som analyseemne. Forløbet fungerer derudover også som en introduktion til danskhistorieopgaven, som skrives og afleveres sideløbende med forløbet.
Det primære emne i forløbet er sagaen "Ravnkel Frøjsgodes Saga", og til DHOen læses et uddrag af Gisle Surssøn sagaen. Derudover analyseres Vølvens spådom, og vi ser og perspektiverer til filmen "The Northman" (2022)
Tekster (kompendium Saga):
Ravkel Frøjsgodes Saga (Værk)
Vølvens Spådom
The Northman (2022)
Teori (kompendium Saga)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie 15-36
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Saga.pdf
Vølvens spådom med ordforklaringer (1).pdf
Supplerende stof:
Dansk-Historie opgave.pptx
RS 2, DHO 2023, elevinformation.pdf
DHO hjælpeliste
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Folkeviser
I forløbet arbejdes med middelalderen som litterær periode, hvor folkeviser er det primære emne. Vi arbejder her med trylle- og ridderviser som emner.
Vi når at arbejde med 2 folkeviser i undervisningen, samt 1 folkevise overladt til individuel opgave.
Eleverne bliver her også bedt om at aflevere et resume af en folkevise, udført som en medieaflevering (video af skuespil).
Folkeviser:
Torbens Datter
Harpens Kraft
Ridder Stigs Runer og Bryllup
Teori:
s. 65 - 74, Folkeviser
Indhold
Kernestof:
Folkeviser. 65-69.pdf
Spørgsmål til Folkeviser.odt
Folkeviser gloser.doc
Harpens kraft.pdf
Folkeviser 65-74.pdf
Læs side 68-71 fra "Trylleviser" til "Trylleviserne i dybdepsykologisk lys". Besvar dertil læsespørgsmålene
Torbens Datter.pdf
Torbens datter - spørgsmål.doc
Læs Ridderviser afsnittet (72-74) og læs og besvar spørgsmål til "Torbens Datter".
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition retorik og argumentation + diskursanaly
Repetitionsforløb, hvor vi har repeteret følgende:
- Ciceros retoriske pentagram
- Appelformer: Patos, etos og logos.
- Toulmins udvidede argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør)
- Ordvalgsargumenter
- Diskursanalyse: (nodalpunkt, ækvivalenskæder og antagonismepar)
Tekster:
Baggrund:
Analysetekster:
Reklamevideo: Simple feast: "Maybe it's time to quit meat"
Eksamenscase: Sofie Lindes Zulu Comedy Galla-tale
Zetland: Nanna Schelde: "Min datter er den eneste i sin klasse uden telefon. Her kommer mit opråb"
Sundhedsstyrelsen "Et god liv uden røg"
Marlboro-reklame
Analyserende artikel: "Du er så fucking sexistisk Niarn"
Indhold
Kernestof:
DRTV - Løvens Hule: Janteloven er smidt på porten
Sofie Lindes Zulu-tale
Hvis I ikke nåede at blive færdig med eksamensspørgsmålet, er det lektie at færdiggøre det hjemme, så I er klar til fælles gennemgang på modulet.
Min datter er den eneste i sin klasse uden en telefon. Her er mit nødråb
I bedes læse om diskursanalyse på side 1-4 i kompendiet.
Repetitionskompendium argumentation; sider: 1-4
Et godt liv uden røg - Dansk - Video fra Sundhedsstyrelsen
Diskursanalyse og afleveringer.pptx
Simple Feast-reklame
Indsæt videoen i det retoriske pentagram Hvad er filmens påstand, belæg og hjemmel? Hvilke virkemidler gør filmen brug af. Hvilken effekt har det? Lav en diskursanalyse af filmen: q Hvad er diskursen for nodalpunktet ‘Kød’ Hvad er påstanden / budskab
Den analyserende artikel .pptx
du-er-fucking-sexistisk-niarn1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Barokken
Formål:
Eleverne skal i forløbet have lært om:
Barokkens forskellige genrer især med fokus på salmen og lejlighedsdigtning
Kendskab til den historiske baggrund og enevældens legitimerede magt: Især med fokus på iscenesættelsen af den enevældige konge som Guds stedfortræder på jord.
Kendskab til temaer og virkemidler i Thomas Kingos litteratur:
- Den dualistiske verdensopfattelse
- Den eksistentielle kedsomhed
- Forgængelighed og forfængelighed
- Vanitassymboler
- Antiteser
- Det pompøse iscenesatte, kunstige brug. Brug af apostrofen, besjælinger, metaforer, anaforer mm.
Tekster:
Thomas Kingo: "Dend fjerde aftensang"
Thomas Kingo: "Keed af verden, Kier ad himmelen"
Thomas Kingo: "Sølvbjerget ved Kongsberg"
Aflevering: Analyserende artikel om "Dend fjerde aftensang"
Indhold
Kernestof:
Kompendium Barok 2023.pdf
Kompendium barokken; sider: 5-12
•Redegør for salmens metrik (antal strofer, vers, verselængde, rimstruktur og form). Marker hver strofe numerisk, så I lettere kan henvise til den. •Opdel salmen tematisk i 3 dele. Fx strofe 1-5 handler om…. •Hvilken genre er det? Lejlighedssang, sal
Omskriv følgende formuleringer.docx
•Redegør for salmens metrik (antal strofer, vers, verselængde, rimstruktur og form) •Opdel salmen tematisk i 3 dele. Fx strofe 1-5 handler om…. •Hvilken genre er det? Lejlighedssang, salme eller hyrdedigtning? •Redegør for sangens realplan (hvad sker
•Giv hver strofe en overskrift •Redegør for salmens metrik – herunder digtets asymmetriske komposition. •Begrund hvorfor det er en salme •Hvordan er digtets verdensopfattelse? Hvordan beskrives henholdsvis det jordiske og metafysiske? •Find stilistis
Giv hver strofe en overskrift
Arbejdsspørgsmål til "Allerunderdaniste tanker..."
Redegør for metrikken Hvordan beskrives bjerget? Hvordan beskrives sølvet? Hvordan beskrives kongen? Find tekstens antiteser Redegør for Kingos brug af billedsprog og virkemidler (Apostrofe, metaforer, allitteration, assonans, sammenligning osv.) Kar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Rap og vrede unge mænd
I forløbet skal eleverne have kendskab til rappens historie. Forskellen på dansk og amerikansk rap - især i forhold til autenticitet.
Eleverne skal have kendskab til rapgenrens karakteristika herunder de fire hovedgenrer harcore rap, bevidst rap, status rap og festrap samt karakteristika ved raplingo.
Vreden og den sociale indignation, vi har mødte hos rapperne fortsætter som et tema i litteraturen. Her har vi lavet historiske nedslag på vrede unge mænd.
Under forløbet er eleverne blev introduceret til begreber som autofiktion, social indignation, ekspressionisme, sociolekt, dialekt, etnolekt, kunstnerisk ytringsfrihed, udsigelsesposition og performativ biografisme (herunder biografisk irreversibilitet og feedback kredsløb)
Forløbet mundede ud i at eleverne selv producerede en rap med nogle faglige bespænd.
Baggrundslitteratur:
Jon Helt Haarder "Litteraturens store reality-show"
Søren Lund Olsen "Rap historie og analyse" 2012 s. 72-93
Tekster:
Per Vers: "Black Power"
Eaggerstunn: "Kugledans"
Tessa: "Sårn der"
Niarn: "Årgang 79"
Yahya Hassan: "GHETTOGUIDE og FLYTNING"
Athena Farrokhzad: "Hans Raceri hyllas av danska Racister" (svensk)
Uddrag af Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" Uddrag af kapitlet "PROVINSBØSSER ER GUD" s. 216 - 229.
Genstart: "Klassen forfølger dig"
Uddrag af Morten Papes "Planen" s. 238-242 + 338-346
Værklæsning: Broby Johansen: "BLOD" 1922.
Skriftlig aflevering knyttet til forløbet: Debatterende artikel om skønlitteratur og social ulighed.
Tekster: "Klassekampen lever - også i skønlitteraturen" Information.
"Bekæmp din millionærfobi, Glenn Bech", Weekendavisen.
Indhold
Kernestof:
Rapkompendium 2023.pdf
Rap-kompendium; sider: 1-21, 29-30, 39-45
Rap introduktion.pptx
Yo 2. d. Gangstas.
2. modul Black power.pptx
Redegør for sangens metrik. Redegør for sangens brug af slang. Redegør for tekstens brug af stilistiske og sproglige virkemidler Fortolk på titlen. Lav semantiske felter ud fra ‘kaffe’ som drik og kaffe som våben mod trætheden. Beskriver sangen et na
www.youtube.com
Årgang 79.docx
Redegør for rappens metrik Karakteriser det miljø, Niarn skildrer. Nævn nogle af de temaer, Niarn skildrer. Hvordan opfylder rappen autenticitetskravet? Karakteriser, hvilken rapgenre, ”Årgang 79” er. Karakteriser Niarns brug af stilistiske og sprogl
I bedes læse opgavebeskrivelsen til jeres næste aflevering.
Lektie: Læs venligst "Så'n der" i kompendiet side 29-30.
•Redegør for rappens metrik •Karakteriser det miljø, Tessa skildrer. •Karakteriser, hvilken rapgenre, ”Så’n der” er. •Karakteriser Tessas sprog og brug af stilistiske og sproglige virkemidler samt effekt. •Kom med eksempler på referencer i rappen. •H
I bedes læse digtene "GHETTOGUIDE" og "FLYTNING" samt avisartiklen og YH's modtagelse i Sverige. I finder det hele fra side 39-45 i kompendiet.
Udgivelsesforløbet 1. modul YH.pptx
Arbejdsspørgsmål: Hvad handler digtet om? Redegør for digtets metrik. Redegør for sproget i digtene. Herunder stilistiske virkemidler. Hænger sprog og tematik sammen? Hvordan er diskursen omkring ‘indvandreren’ og ‘muslimen’? Undersøg hvad ‘sociolekt
Færdiggør arbejdsspørgsmålene til "Ghettoguide"
https://forfatterweb.dk/oversigt/genrer-og-tematikker/autofiktion
I bedes læse digtet "FLYTNING" af Yahya Hassan i kompendiet fra side 41-43.
Yahya Hassan - Overfaldet
Yahya Hassan 2. modul.pptx
VIDEO: H.M. Dronningens nytårstale 2023
Dronningens nytårstale 2023.docx
Arbejdsspørgsmål Statsministerens nytårstale 2024.docx
Statsministerens nytårstale 2024.docx
Som lektie til dagens modul bedes I høre Genstart-podcasten med Glenn Bech, som jeg har linket til. Hvorfor er Glenn Bech vred?
Glenn bech.pptx
Undersøg, hvad der ligger i genren ‘manifest’. Er Glenn Bechs bog et typisk manifest baseret ud fra de uddrag I har læst?
Vi bryder kort forløbet om vrede unge mænd op for, at I kan komme godt i gang med jeres debatterende artikel. I bedes læse "Biblen til eksamen i dansk" som I fik udleveret forrige modul. I skal også læse det gode eksemplar af en debatterende artikel,
Som lektie bedes I som minimum at have skrevet en tragtindledning. Så I kan få hjælp til at komme i gang med analysen.
Arbejdsspørgsmål: Morten Pape ”Planen”
Morten Pape Planen.pdf
30_erne og Broby-Johansen.pptx Nyeste.pptx
Evaluering - skønlitteratur og ulighed.pptx
Jeg sidder i lokale 31. I kommer bare, hvis der er noget :)
Lav din egen rap:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nytårstaler rep. Virtuelt modul på grund af sne
Dronnings nytårstale 2023
Statsministerens nytårstale 1. januar 2024
Indhold
Kernestof:
VIDEO: H.M. Dronningens nytårstale 2023
Dronningens nytårstale 2023.docx
Arbejdsspørgsmål Statsministerens nytårstale 2024.docx
Statsministerens nytårstale 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Oplysningstiden
Kort introduktion til oplysningstiden. Med særligt fokus på oplysning, rationalisme og Holbergs humor.
Uddrag af Ludvig Holbergs "Pernilles Korte Frøkenstand", 1727.
Dramaopførsel.
Baggrund: Rather Homemade produktion: "Oplysningstiden. Hvad fanden skete der lige der?"
Indhold
Kernestof:
I bedes læse om Ludvig Holberg og hans foretrukne genre, dramaet her: https://litthist.systime.dk/?id=209 Og så bedes I kort læse om oplysningstiden her: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3445
Pernilles korte frøkenstand .pptx Moliere er foregangsmanden. Kropskomik og karakterkomedie: En dominerende egenskab forstørres. En dårskab. Afsløringen af karakteren er det væsentligste træk ved klassicismens drama. Stykkerne er underlagt kravet om
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken
Eleverne skal I dette forløb have kendskab til romantikken herunder romantisme som litteraturhistorisk
periode.
Forløbets deles op i tre:
1) Nationalromantikken: Eleverne skal kunne redegøre for det særegne ved den nationalromantiske digtning såsom mottoet: Hvad udad tabes, skal indad vindes, samt kendetegn for perioden i form af den idylliske dyrkelse af naturen, det oldnordiske, sproget, kulturen og det særegne danske.
2) Universalromantikken: Eleverne skal her kunne redegøre for begreber såsom organismetanken, platonisme, monisme, forestillingen om, at der er en ånd i alt samt buzzword som anelse, drøm og sang.
Under universalromantikken stifter eleverne ligeledes kendskab til nyplatonismen, hvor eleverne skal kunne redegøre og anvende begreber som dualisme, og fænomenernes og ideernes verden.
3) Romantisme: Her stifter eleverne bekendtskab med den mere dystre og splittede side af romantikken.
Eleverne skal kunne redegøre for og anvende begreber som: splittelse, det interessante, livets skyggesider og dobbeltgængermotivet.
I forløbet stifter eleverne også kendskab til KANONforfatterne Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher og H.C. Andersen.
Eleverne skal ligeledes kunne differentiere litteraturen fra denne periode fra tidligere og efterfølgende litteraturhistoriske perioder.
Baggrundslitteratur: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" s. 91-114
Tekster:
Schack von Staffeldt" Indvielsen"
H.C. Andersen: "Klokken" og "Skyggen"
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Steen Steensen Blicher "Sildig Opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
I skal være klar til at fremføre jeres rap eller vise jeres musikvideo. Det er lektien.
Som lektie bedes I undersøge følgende begreber: 1) "Hvad udad tabes, skal indad vindes" --> Forklar dette motto ud fra historiske begivenheder. 2) Universalromantikken 3) Nyplatonisme 4) Nationalromantikken
Giv hver strofe en overskrift Redegør for digtets metrik Hvad beskriver digtet? Opstil digtets modsætninger. Hvad er en muse, og hvad er musen her en metafor for? Hvordan kommer det romantiske kunstnersyn til udtryk i teksten? Hvor ses et eksempel på
Lektie: Læs venligst H.C. Andersens fortælling "Klokken" fra side 29-31 i kompendiet. Når I læser teksten, skal I især have fokus på, hvordan kongesønnens vej gennem skoven er i forhold til den fattiges søn.
Romantikken kompendium; sider: 18-21, 29-31
Besøg klokken.pptx
Værktøjskassen.pdf
Lav en sammenligende analyse af "Det er et yndigt land" og "Danmarks Trøst" med fokus på, hvordan de fremstiller DK og placer dem litteraturhistorisk.
I bedes færdiggøre jeres sammenlignende analyse af "Danmarks Trøst" og "Det er et yndigt land" derhjemme. Den sammenlignende analyse skal have særligt fokus på, hvordan fremstillingen af Danmark er i de to sange samt en begrundet litteraturhistorisk
I bedes læse om perioden i kompendiet fra side 18 -21 til afsnittet ´, der hedder "skrivesti og sprog"
I bedes læse om perioden i kompendiet fra side 18 -21 til afsnittet , der hedder "skrivestil og sprog".
Romantismen.pptx
•Lav en kort personkarakteristik af den lærde mand og Skyggen. Opstil hjem-ude-hjem-motivet for dem begge. •Karakteriser sproget. Kom med eksempler på levn fra den mundtlige fortælletradition, fortællekommentarer, ironi osv. •Hvordan er skyggen bleve
Sildig opvaagnen.pptx.pptx
Hvordan forholder fortalt tid og fortælletid sig til hinanden? Lav en tidslinje. Tegn et relationstræ over de tre mandlige karakterer og deres koner. Husk at placer alle deres navne, så I har styr på det. Hvilken type fortæller har vi med at gøre? Li
Hvis I ikke blev færdig med arbejdsspørgsmålene, er det lektie til i dag, hvor vi vil gennemgå "Sildig Opvaagnen".
Bibel til eksamen - kompendium til skriftlighed..pdf
Den analyserende artikel .pptx
Den debatterende artikel .pptx
I må meget gerne skimme fra side 62-85 for at se, om der er noget, I særligt skal læse op på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Træning til årsprøve
Miniforløb som trænings til årsprøven.
Formålet med forløbet er at opfriske fagbegreber inden den skriftlige årsprøve:
Baggrundslitteratur:
Håndbog til dansk s. 38-70 (Litterære analysebegreber (Fortæller, fremstillingsform, synsvinkel, miljø + personkarakteristik)
Håndbog til dansk s. 293-303 (Filmiske virkemidler)
Analysetekster:
Tove Ditlevsen "En morgen i et villakvarter" 1952
DR: "The Story of Nadia Nadim" - Dokumentar. Værk. 2021.
Indhold
Kernestof:
del. Læs novellen: ”En morgen i et villakvarter” af Tove Ditlevsen.Arbejdsspørgsmål til ”En morgen i et villakvarter” Karakteriser fortællestilen, fremstillingsformen, synsvinkelforhold og brug af dialog samt hvilken effekt det har.Karakteriser miljø
Filmiske virkemidler fra håndbog i dansk.pdf
I bedes læse vedhæftede om filmiske virkemidler.
DRTV - Nadia Nadim
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Fiktionalitet
Formål:
Eleverne skal have kendskab til begrebet fiktionalitet. Vi skal arbejde med begrebet som egenskab og ikke genremarkør, som tidligere har været fokusset inden for fiktionsstudier. Målet med forløbet er, at eleverne kan analysere sig frem til, hvordan fiktionalitet kan bruges strategisk til fx selvfremstilling, politisk spin, samfundskritik og ikke mindst som et værktøj til at sige noget om og påvirke virkeligheden.
Indhold og fokusområder:
- Definition af begrebet fiktionalitet og fiktiobiografisme.
- Hvilke analytiske konsekvenser har fiktionalitet?
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan bruges som en retorisk strategi i politiske taler.
- Kenskab til, hvordan fiktionalitet og fiktiobiografisme kan bruges som en performativ strategi.
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan bruges som et værktøj til at sløre adskillelsen mellem fiktion og ikke-fiktion. Identitet og rolle.
- Kendskab til, hvordan fiktionalitet kan lave en skabende vekselvirkning på tværs af medier.
- Kendskab til de analytiske konsekvenser det får, når vi ikke kan adskille person fra rolle.
- Kan diskutere humor og pinlighed i forhold til fiktiobiografisme, samt redegøre for, hvordan fiktiobiografisme kan bruges som selvfremstillingsstrategi på tværs af medier.
- Redegørelse for selvironiens rensende effekt Katharsis.
Baggrundsmateriale:
- Kompendium fiktionalitet Uddrag af bogen "Fiktionalitet" Henrik Nielsen mf.
- Rosenmeier: “Suverænen og Subjektet”
Analysetekster:
- Uddrag af Das Beckwerks "Suverænen".
- Max Kesners "I Am Fiction" / "Identitetstyveriet" Uddrag
- Klovn "Jarlens død"
- Interview i TV2 Lorry ”Diskotek Eye Candy”
- Den korte radioavis: afsnittet: med Johnson, terrorbetting og Henrik Sass.
- Eksempel på den skabende vekselvirkning: Kirsten Birgit og Lars Løkke i debathttps://
www.bt.dk/danmark/lars-lokke-i-krig-med-avis-i-nat-min-kone-er-ikke-blevet-fyret
- Sverigedemokraternes valgvideo 2010 (Svensk)
-President Obama - Trump beef at The White House correspondents dinner.
- Sketch: Min datter er for ung til at arbejde for Casper Christensen-testen.
- Fejø-debatten + Diez-debatten.
Reflekterende artikel om satire.
Indhold
Kernestof:
Sverigedemokraternas valfilm 2010President Obama Roasts Donald Trump At White House Correspondents' Dinner!
Sverigedemokraternas valfilm 2010
Kompendium 2024 fiktionalitet.pdf
Fiktionaliet første modul.pptx
Den korte radioavis .pptx
Titel
Gode ark den reflekterende artikel.pdf
Reflekterende artikel - eleveksempel God besvarelse.docx
I bedes læse om teorien "Fiktiobiografisme" i kompendiet fra side 9-11. Som læsefokus skal I kunne redegøre for, hvad fiktiobiografisme, og biografisk uafgørlighed betyder.
Fiktionalitetskompendium; sider: 9-14
Klovn - fiktionalitet som performativ strategi.pptx
Jarlens Død
•1) Lav en personkarakteristik af Casper og Frank og beskriv deres indbyrdes forhold. •2) Hvor ses fakta- og fiktionskoder? Nævn eksempler på, hvor der opstår fiktiobiografisk tøven? •3) Hvilke selvfremstillingsstrategier ses i afsnittet "Jarlens død
I bedes læse om det litterære identitetstyveri i kompendiet fra side 11-14 til afsnittet: "Dommen set i et bredere perspektiv". Hvis I bliver helt fanget af sagen, læser I selvfølgelig bare videre :)
I bedes læse om det litterære identitetstyver i kompendiet fra side 11-14 til afsnittet: "Dommen set i et bredere perspektiv". Hvis I bliver helt fanget af sagen, læser I selvfølgelig bare videre :)
Identitetstyveriet
Debatten om Fejø
I bedes læse fra side 38-51 i "Håndbog til dansk" til afsnittet "Indre komposition i lyrik". Jeg ved godt, det er mange sider, men meget af det kender i og der er mange eksempler og billeder på siderne, i kan skippe, hvis I forstår teorien fint.
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 38-51
Arbejdsspørgsmål: Jeg vælger Valencia •Redegør for tekstens komposition – både den indre og den ydre. Brug gerne begreber som in medias res, åben eller lukket slutning, flash back, mm. •Karakteriser tid og miljø. Hvilken tid foregår teksten i (begrun
Morten Olsen fra Eye Candy i TV2 Lorry
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Basal tekstanalyse
I dette forløb har eleverne trænet basal tekstanalyse.
Baggrundslitteratur:
Håndbog til dansk s. 38-51, 54-69, 127-140.
Analysetekster:
Tine Høeg: "Jeg vælger Valencia"
Thomas Korsgaard: "Vintermedister"
Herman Bang: "Foran Alteret" + chatGPT fortsættelse. (Sprogligt fokus)
Helle Helle: "Fasaner"
Reflekterende artikel om virkelighed og fiktion: Uddrag s. 1-10 af Thomas Bobergs "Insula".
Indhold
Kernestof:
•Redegør for tekstens komposition – både den indre og den ydre. Brug gerne begreber som in medias res, åben eller lukket slutning, flash back, mm. •Karakteriser tid og miljø. Hvilken tid foregår teksten i (begrund) og hvilket miljø. Både det fysiske
Selvvalgt værk.pptx
Vi fortsætter vores forløb om basal tekstanalyse. Denne gang bedes I læse fra side 54-69 i håndbog til dansk.
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 54-69
Arbejdsspørgsmål "Vintermedister"
Vintermedister.pdf
Afs
Afsnit
Lektie: Færdiggør venligst arbejdsspørgsmålene til "Vintermedister, hvis I ikke blev færdig på modulet"
I bedes have læst teksterne til den opgave, I har valgt at arbejde med grundigt. Vi laver små workshops på timen, så I kommer godt i gang med afleveringen.
Hjælpeark til den reflekterende artikel om fiktion og virkelighed.docx
Opgaver til at komme godt i gang med en debatterende artikel om etablerede mediers ansvar for den offentlige debat.docx
Arbejdsark til GadeJørgen analyserende artikel.docx
Vi fortsætter vores basale tekstanalyse nu med fokus på sprog. I bedes derfor læse om sætningsopbygning og ordklasser fra side 127 - 140 i "Håndbog til dansk". Meget af det skulle gerne være letgenkendelig fra AP i grundforløbet :) Husk at medring je
Arbejdsspørgsmål Bang:
I bedes færdiggøre arbejdsspørgsmålene til "Foran Alteret" + ChatGPT derhjemme.
Vi afslutter forløbet om basal tekstanalyse med en Helle Helle-tekst, der hedder fasaner.I bedes google "Minimalisme" og "Helle Helle" og læse om det. Når I har fundet relevant og fyldestgørende information, skal I kunne svare på, hvad 'isbjergstekni
Arbejdsspørgsmål Fasaner:
Vi skal snakke om "Fasaner". Blev I ikke færdig med arbejdsspørgsmålene er det lektie til dette modul.
Supplerende stof:
Generation News Avoidance-Torsdag.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Generation News Avoidance - konstruktive nyheder
Besøg af journalister fra Constructive Institutive med fokus på konstruktive nyheder.
Eleverne sluttede dagen af med at producere deres egne nyheder.
Indhold
Kernestof:
Afs
Afsnit
Supplerende stof:
Generation News Avoidance-Torsdag.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Det moderne gennembrud
Eleverne skal her arbejde med litteratur, der på flere måder sætter problemer til debat.
Eleverne skal i dette forløb have kendskab til de litteraturhistoriske træk og begreber fra denne perioder, herunder begreber som: Naturalisme, darwinisme, impressionisme, sædelighedsfejden, religionskritikken, politiske og sociale forhold samt de tre k'er, køn, kirke og klasse.
Derudover stiftes bekendtskab med kanonforfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan og J. P Jacobsen.
Baggrundslitteratur: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" Barbara Kjær Hansen mf. s. 116-135.
Analysetekster:
Amalie Skram. Uddrag af "Forraadt" 1892
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Herman Bang "Den sidste balkjole"
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem" uddrag (norsk) samt tv-dramaversionen med Ghita Nørby og Per Nedergaard.
J. P Jacobsen "To verdener"
Indhold
Kernestof:
I bedes derfor læse om perioden og periodens litterære tendenser fra side 1-6 til afsnittet 'impressionisme som skrivestil og teknik' og igen fra side 9 fra afsnittet 'Det moderne gennembruds genrer' og siden ned + side 15 - 16 om Henrik Pontoppidan
Det moderne gennembrud - kompendium; sider: 1-6, 9-18
Henrik pontoppidan .pptx
Husk at medbringe jeres selvvalgte værk.
Vi skal videre til det næste af det 3 K'er som er 'køn'. Til det bedes I læse om 'Køn, kærlighed og seksualitet' og Herman Bang fra side 10-12 i kompendiet og igen fra side 13-14 om "Thomas Bangs" stille eksistenser ;)
Amalie Skram: Var et af det moderne gennembruds førende kvindelige forfattere. Hun giftede sig som 17-årig med en skibskaptajn. Ægteskabet var ulykkeligt, og Amalie Skram fik som følge flere sammenbrud. Hun blev helt usædvanligt for tiden skilt og se
Den sidste balkjole.pptx
Redegør for tekstens komposition Karakteriser fortællestilen og fremstillingsformen. Hvor gammel er Antonie og Emma? Hvordan ses den impressionistiske fortællestil? Kom med eksempler på tomme pladser. Hvilken effekt har tankestregerne og prikkerne? K
Se venligst de første 3.30 minutter af vedhæftede video om Amalie Skram:
Lav en kort personkarakteristik af Riber og Ory/Aurora. Lav en miljøkarakteristik. Hvad laver Riber inden bryllupsnatten? Hvordan skildres kvinders rettigheder? Karakteriser skrivestilen (Prøv at anvend ord som realisme og naturalisme) og fortællerty
Arbejdsspørgsmål "Forraadt" Lav en kort personkarakteristik af Riber og Ory/Aurora. Lav en miljøkarakteristik. Hvad laver Riber inden bryllupsnatten? Hvordan skildres kvinders rettigheder? Karakteriser skrivestilen (Prøv at anvend ord som realisme og
Et dukkehjem og det naturalistiske drama .pptx
DRTV - Et dukkehjem
Som lektie bedes I i stedet læse om J. P. Jacobsen på side 10 i kompendiet om og "Kirke og religion" på side 17-18 i kompendiet.
To verdener.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Nyeste litteratur
Eleverne har i dette forløb fået kendskab til noget nyere dansk litteratur med særlig fokus på tendenser som: autofiktion, kulturmødet, steder, maskulinitet, identitetspolitik, medialiserede unge stemmer, vrede og køn, krop og seksualitet.
Teoritekster:
Fra "Fuck normen" af Helle Juhl Lassen. Crip-teori
Queer-teori s. 53-56 + 85-88.
5 års litteratur, Systime.
Caspar Eric - Uddrag af "Nye Balancer"
Glen Bech Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Jens Rosendahl: "Du kom med alt det der var dig"
Anna Juul uddrag af "Superskurk"
Yahya Hassan 2: "STOP IKKE FOR RØDT", "SKUDT"
Haidar Ansari: Uddrag af "Institutionaliseret"
Webinar med Anna Juul og Caspar Eric.
Indhold
Kernestof:
Vi har afsluttet det moderne gennembrud og springer nu til et forløb om nyeste danske litteratur. Til det bedes I læse om Crip-teori fra side 19-22 i vedhæftede kompendium og besvare begrebsskemaet side 22.
Nyeste litteratur - kompendium; sider: 1-22
Nyeste litteratur kompendium 2025.pdf
På timen er læst om tendenser i nyeste litteratur.
Som lektie bedes I lave research hjemme om Caspar Eric og skrive 5 linjer ned om, hvad der kendertegner hans litteratur. Forfatterweb er altid et godt sted at finde information, hvis det er :)
Caspar Eric
Kære 3d Vi skal gennemgå Casper Eric. I bedes færdiggøre analysen af CE-teksterne derhjemme.
I bedes læse om Queer-teori til dette modul i kompendiet fra side 15-18. Som lektie bedes I også udfylde begrebsarket på side 17.
Vejledning til Netprøver.pptx
Du kom med alt det der var dig.docx
I dette modul skal vi arbejde med Anna Juul. Som lektie bedes I læse om Anna Juul derhjemme og skrive et par sætninger ned om, hvad der kendetegner hendes stil. Forfatterweb er et godt sted at starte, hvis I har adgang.
Anna Juul.pptx
•Redegør for kompositionen af uddraget. •Lav en karakteristik af jeg-fortælleren. •Karakteriser sproget og stilen samt stilistiske virkemidler. •Hvilke tematikker behandler romanuddraget? •Er det god litteratur? •Hvordan passer romanen ind i tendense
Kunne man putte danskundervisningen ind i berettermodellen, så må dette modul være klimaks. Yahya Hassan! Den litterære komet, der i 2013 rydder den litterære scene med sin debutantdigtsamling "Yahya Hassan", der bliver den bedst sælgende digtsamling
Litteraturens store reality show.docx performativ biografisme.docx
Yahya Hassan nyeste litteratur .pptx
Yahya Hassan påkørt under flugt: Jeg blev overfaldet med sabler og køller i aftesYahya Hassan nyeste litteratur [Gemt automatisk].pptx
Yahya Hassan påkørt under flugt: Jeg blev overfaldet med sabler og køller i aftes
Den sidste forfatter, vi skal arbejde med inden for nyere tid er Haidar Ansari. Som lektie bedes I læse om ham på Forfatterweb.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Nyhedsformidling
Eleverne skal efter dette forløb kunne redegøre for og anvende begreber som nyhedskriterier, de forskellige avistyper, indre og ydre komposition, kilder, genre, vinkling, nyhedstrekanten, fortællende journalistik, web 2.0, clickbait, og deiksis.
Håndbog til dansk s. 200-215, 221-223 + Web 2.0 ( Mig og digital dannelse) s. 7-16 + 24-25 + 36-37
Tekster:
Vinkling: Forskellige forsider terrorangrebet i London (JP + Politiken)
Fortællende journalistik: "Toger der ruller ud fra banegården i Lviv river hjerter, Politiken.
Fortællende journalistik , Morten Sabroe "Ildkuglen i fjernsynet".
Clickbait vs. omnibus: Skisportsskandalen sammenlignende artikel BT og DR 2025.
Indhold
Kernestof:
Som lektie bedes I læse fra side 200 - 215 i "Håndbog til dansk" (til afsnittet fortællende journalistik). Jeg ved godt, det er mange sider, men det er let læst.
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 200-223
Avismediet 2025 den rigtige (3).pptx
Forskellige forsider terrorangreb london 2017 pol JP.pdf
I bedes læse om fortællende journalistik og undergenrerne new journalism, feature, og den tredje fortællemåde fra side 215 - 221 ( I kan springe afsnittet om Hey-you-see og Jon Franklins Story model over), og derudover skal I også læse om nyhedstreka
Toget der ruller ud fra banegården i Lviv river (e8b6dd5f).pdf
WEB 2.0 de gode sider.pdf
Vi haster videre med vores forløb om nyhedsformidling og kommunikation. I dette modul skal vi have fokus på, når nyhedsformidling og kommunikation bliver digital. I bedes derfor læse vedhæftede sider med fokus på følgende: - Hvad er WEB 2.0? - Hvad e
Clickbait-artikler.pptx
Sammenlignende nyhedsartikel BT og DR .docx
•1) Præstenation af artiklen: Hvem , hvor og hvornår. •2) Hvilken avistype (omnibus – tabloid) •3) Hvilket stofområde: (intims, social, politisk eller kulturelsfære) •4) Hvordan anvendes nyhedskriterierne? •5) Genre: Nyhedsartikel, menings, eller for
Sabroe Ildkuglen i fjernsynet Politiken 21.10.1994.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Realisme og modernisme
Eleverne har I dette forløb fået kendskab til de forskellige perioder af realisme og modernisme samt de sidste kanonforfattere.
Modernisme:
Ekspressionisme
konfrontationsmodernisme
Realisme:
Det folkelige gennembrud
Baggrundslitteratur:
"Håndbog til dansk - litteraturhistorie" Systime d. 201-208 + 213 + 223 + 247-248 + 252 + 256-261.
Tekster:
Johannes V. Jensen : "Interferens" (1906)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål "(1920)
Klaus Rifbjerg "Det er blevet os pålagt" (1960)
Martin A. Nexø "Tyvetøs" (1901)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)
Martin A. Hansen "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen Ringen (1958)
Indhold
Kernestof:
Sammenlignende nyhedsartikel BT og DR .docx
•1) Præstenation af artiklen: Hvem , hvor og hvornår. •2) Hvilken avistype (omnibus – tabloid) •3) Hvilket stofområde: (intims, social, politisk eller kulturelsfære) •4) Hvordan anvendes nyhedskriterierne? •5) Genre: Nyhedsartikel, menings, eller for
Sabroe Ildkuglen i fjernsynet Politiken 21.10.1994.pdf
Vi skal nu samle op på de forfattere vi mangler at arbejde med. Vi lægger ud med gode gamle Ludvig Holberg. Som lektie bedes I læse om Holberg og oplysningstiden.
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
60_ernes velfærdssamfund.pptx
Vi haster videre med vores kanonforfattere. Vi er nu nået til en realismeperiode nemlig det folkelige gennembrud, hvor vi skal arbejde med kanonforfatteren Martin Andersen Nexø. I bedes læse om det folkelige gennembrud og Nexø i kompendiet fra side 5
Modernisme, realisme og kanonforfattere; sider: 5-7
Tyvetøs og Martin Andersen Nexø.pptx
•Lav en kort karakteristik af kompositionen •Lav en personkarakteristik af Boline •Lav en miljøkarakteristik •Karakteriser tekstens sprog med særligt fokus på tekstens metaforer og kontraster og beskriv, hvilken effekt de har •Karakteriser fortællete
Agerhønen.pptx
Samarbejdsprincip + facework mm. Håndbog til dansk.pdf
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 186-193, 230-239
Talehandlinger.pptx
nyheder.tv2.dk
I skal have jeres sidste afleveringer retur og så bruger vi modulet på at gøre jer klar til den skriftlige eksamen. I bedes alle medbringe håndbog til dansk.
Tjekliste til eksamen 3d.docx
Læreren AN - Agnete Bilgaard Nicolaisen - Undervisningsbeskrivelse - Lectio - Randers Statsskole 3d.pdf
Vi laver en dokumentaranalyse som repetition. Som lektie bedes I skimme siderne: 230 - 239 i håndbog til dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Værker
Broby Johansen "Blod" - digtsamling
Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" Lang novelle.
Nadia Nadim . Dokumentar, DR.
Genrik Ibsen "Et Dukkehjem" - Drama
Ravnkel Frøjsgodes Saga
Selvvalgt værk (aflevering)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Kommunikation + Facework.
Eleverne har I dette forløb fået kendskab til begreberne samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet samt Goffmans Facework.
Baggrundslitteratur: Håndbog til Dansk s. 186-193
Analysecase: Yahya Hassan og TV2-interview.
Indhold
Kernestof:
Samarbejdsprincip + facework mm. Håndbog til dansk.pdf
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 186-193
Talehandlinger.pptx
nyheder.tv2.dk
I skal have jeres sidste afleveringer retur og så bruger vi modulet på at gøre jer klar til den skriftlige eksamen. I bedes alle medbringe håndbog til dansk.
Tjekliste til eksamen 3d.docx
Læreren AN - Agnete Bilgaard Nicolaisen - Undervisningsbeskrivelse - Lectio - Randers Statsskole 3d.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709954", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709954", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709954" }