Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Johannes Larsen, Kerstin Bak Aagaard
|
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lyrik - TV2
I forløbet arbejdede vi med lyrik og et par TV2 tekster, op til at TV2 besøgte Randers statsskole. Herunder laves en kort analyserende artikel som individuel opgave.
Tekster:
De første kærester på månen
Randers station
Alt hvad hun ville var at danse
Teori fra grundforløbet:
Lyrik + analysemodel (Litthis på langs-tværs)
Sprog og stilistisk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Retorik og argumentationsanalyse
I forløbet sætter vi fokus på argumentationsteknikker og retoriske virkemidler.
Først arbejdes med taler, hvor talegenrerne analyseres, begreberne Ciceros pentagram, etos, logos, patos undersøges.
Herefter fokuseres mere på argumentationsanalysen hvor vi kommer derefter ind på Toulmins model, både basis- og den udvidede form, samt argumenttyper.
I forløbet arbejder vi både med taler i skreven form og videoemner, samt mere løse medieforme (emner fra diverse sociale medier).
Afleveringsopgave i form af en debatterende artikel som tager udgangspunkt i en artikel omkring ChatGPT fra DR.
Tekster:
Dronning Margrethes nytårstale 2021
Udsnit af pressemøde 11.03.2020 (coronatale)
Lars Løkke Rasmussens tale ved folketingets åbningsdebat 2022
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens - Kristeligt dagblad
Indiana Menzel - Baby it's cold outside
Absurdistan rygefordrag (YouTube)
Gymnasieelever ønsker regler for brugen af banebrydende chatbot - DR teknologi.
Teori - Håndbog til dansk:
4.9 Retorik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Mytemotiver
I forløbet arbejdes med mytemotivet narcissisme ift. Ovids Narcissus og Ekko. Forløbet tager udgangspunkt i en læsning af den gamle tekst og arbejde med forståelsen. Den narcissistiske socialkarakter diskuteres, og myten forholdes til nyere tekster, både digte og noveller.
Derudover perspektiveres til billeder (reklamer) og sociale medier.
Tekster (At se, jeg ser... - Kompendium):
Bjarne Reuter: uddrag af Lille spejl på væggen der...
Søren Damm. Uddrag af Transit
Casper Eric: Jeg har en samtale
Sidsel Falsig Pedersen: Heavy Metal
Ovid: Narcissus og Ekko
Teori (At se, jeg ser... - Kompendium):
Steffen Mailand og Susan Mose: af Psykologi i dansk: At være selvoptaget - introduktion.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Saga
I forløbet arbejdes med vikingetiden som litterær periode og der arbejdes med saga som analyseemne. Forløbet fungerer derudover også som en introduktion til danskhistorieopgaven, som skrives og afleveres sideløbende med forløbet.
Det primære emne i forløbet er sagaen "Ravnkel Frøjsgodes Saga", og til DHOen læses et uddrag af Gisle Surssøn sagaen. Derudover analyseres Vølvens spådom, og vi ser og perspektiverer til filmen "The Northman" (2022)
Tekster (kompendium Saga):
Ravkel Frøjsgodes Saga (Hovedværk 1)
Vølvens Spådom
The Northman (2022)
Teori (kompendium Saga)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie 15-36
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Folkeviser
I forløbet arbejdes med middelalderen som litterær periode, hvor folkeviser er det primære emne. Vi arbejder her med trylle- og ridderviser som emner.
Vi når at arbejde med 2 folkeviser i undervisningen, samt 1 folkevise overladt til individuel opgave.
Eleverne bliver her også bedt om at aflevere et resume af en folkevise, udført som en medieaflevering (video af skuespil).
Folkeviser:
Torbens Datter
Harpens Kraft
Ridder Stigs Runer og Bryllup
Teori:
s. 65 - 74, Folkeviser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Sociale medier, digital identitet og kommunikation
Forløbet har fokus på kommunikation på digitale medier og skabelsen af digital identitet.
I kommer omkring følgende områder:
-Autenticitet og fiktionalisering på sociale medier
-Influencere på sociale medier: marketing og etik
-Politisk kommunikation på sociale medier
I arbejder analytisk og skabende med følgende begreber:
Online identitet
Spejling og identitet
Influencer marketing
Goffmanns begreber: Frontstage, backstage og middel region
Autenticitet
Fiktionalisering
Ekkokamre
Diskurs
Argumenttyper
Kernetekster i forløbet:
"Rasmus Paludan - Højrenationalist i børnehøjde" (Dokumentar dr.dk, 2019)
Div.Youtupe-klip med influencerne Kristina Sloth og Fie Laursen
Div. Facebookopslag fra aktuelle danske politikere.
Kortfilmen: "What's on your mind" (2014, instrueret af Shaun Higton),
Artikler:
"Forfatter: Jeg er bekymret over de unges ureflekterede godtroenhed og naive tillid til politikernes kommunikation" Politiken 2023.
"Glem de makrelmadder"JP, 2021
"Stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave"
Teori:
"Fiktionalitet på sociale medier"
"Politikerne performance og politik på sociale medier"
"Ekkokamre og politiske diskussioner"
"Influencervideoer på sociale medier"
Tekster er hentet fra Systime-udgivelserne:
"Dig og digital dannelse"
"Håndbog til dansk"
"Textur"
Oplæg ved Imran Rashid
Faglige mål:
Sproglige og mediefaglige begreber vedr. kommunikation, retorik og argumentation samt analytiske tilgange til forskellige medieformater. At analysere multimodalt tekster.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Romantikken
Det litteraturhistoriske forløb "Romantik" giver en indføring i litteraturhistoriske periode fra 1803-1870.
I stifter bekendskab med undergenrerne: Universal romantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermejer og romantisme.
I læser følgende tekster af følgende forfattere:
Adam Oehlanschläger: Guldhornene, 1803
Shack Staffeldt: Indvielsen
H.C. Andersen: "Klokken", "Nattergalen", "I Danmark er jeg født"
Adam Oehlanschläger: "Det er et yndigt land", "Den hemmelige røst"
Grundtvig: "Danmarks trøst", "Folkeligt skal alt nu være"
Sten Steensen Blicher: "Sildig opvangen" (Hovedværk 2)
Emil Aastrup: "Angst"
Baggrundsviden:
"18-tallet-pa-vrangen/18-tallet-pa-vrangen" - dokumentarserie.
"Romantikken" Litteraturhistorien på Langs og på Tværs
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
I forløbet vil der være fokus på væsentlige nybrud i periodens litteratur gennem analyse og fortolkning af centrale tekster fra perioden.
Vi kigger på sproglige virkemidler i den realistiske skrivestil, herunder den naturalistiske, impressionistiske og kritisk realistiske skrivestil, og det naturalistiske drama.
Vi kigger på litteraturens behandlinger af problemer med køn, klasse og kirke.
Vi kigger på baggrunden for og argumenter i sædelighedsfejden.
Tekster:
Amalie Skram: #Karens jul","Det røde gardin", "Constance ring"1885, Uddrag
Herman Bang: "Den sidste Balkjole"1887, "En lille replik"1890, "Fattigliv"1880.
Ibsen: "Et dukkehjem" - uddrag, 1879 (norsk drama)
Charles Darwin: "Arternes oprindelse" uddrag
Henrik Pontoppidan: "Fra hytterne" 1887. Hovedværk 3
George Brandes: "Indledning til hovedstrømninger" 1871 - uddrag
Martin Andersen Nexø: "En lønningsdag" 1900
Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædeligelighedskrav", 1887
"Det ottende Bud". Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig (2), 7. juli 1887
Billeder: H.A. Brandekilde: "Udslidt"1889
Baggrund:
Grundbog: "Litteraturen på langs og på tværs", kapitlet om "Det moderne gennembrud"
Kompendiet "Det moderne gennembrud"
Kompendiet: Det naturalistiske drama og "Et Dukkehjem"
Hovedværk 3: Henrik Pontoppidan: "Fra hytterne" novellesamling.
Pontoppidan: "Fra hytterne" Hovedværk 3
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Reflekterende artikel
|
07-02-2024
|
|
Fra hytterne - Oplæg
|
09-04-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
det moderne gennembrud
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Eksistentialisme
Eksistentialisme
Vi ser på, hvordan den eksistentialistiske tanke kommer til udtryk i det 20. og 21. århundredes litteratur.
I præsenteres for filosofferne Søren Kierkegaard og Jean-Poul Sartre og moderne sociologer Anthony Giddens og Goffman. Herigennem får I kendskab til følgende begreber:
Søren Kirkegaard: De fire stadier: Spidsborgerne, æstetikeren, etikeren og den religiøse
Jean Poul Satre: Fremmedgørelse, dømt til frihed, leve i ond tro, valg og handling.
Anthony Giddens: Flydende identitet og senmodernisten, det falske selv og det sande selv
Goffman: Frontstage og backstage,
I læser skønlitterære tekster af en række kanonforfattere, som ved disse værker også præsenterer forskellige stadier i den modernistiske litteratur.
Martin A Hansen: "Roden" 1955
Karen Blixen: "Ringen" 1958
Peter Seeberg: "Hjulet"1962
Kafka: "Foran Loven"
Camus: "Sisyfos-Myten" (Uddrag)
Ovid: "Narcissus" (Uddrag)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
Journalistik og nyhedsformidling
I forløbet præsenteres I for forskellige former for nyhedsjournalistik, hvor både tv-nyheder og trykte nyheder indgår.
I får kendskab til de forskellige nyhedsgenrer, nyhedskriterier og fremstillingsformer, og arbejder analytisk med flere nyhedsindslag fra tv og fra avisen.
Der er i det analytiske arbejde fokus på, hvordan fakta-og fiktionskoder anvendes i nyhedsformidlingen på tv, og hvordan fortællingens virkemidler kan anvendes i nyhedsjournalistikken.
I arbejder med genren "Fortællende journalistisk". Her læses div. nyere artikler med fortællende elementer og der trækkes tråde til Herman Bangs impressionisme, idet I læser artiklen "Fattigliv" fra 1889. I tilknytning til forløbet skriver I en reportage fra jeres studietur til Athen.
Karrierelæring: Forløbet suppleres af en workshop: "Generation News Avoidance", hvor eleverne med guidning fra professionelle journalister udarbejder nyhedsartikler.
Baggrund:
Kompendie: Ryd forsiden
Kompendie: Nyheder i tv
Kompendie: "Dansk til tiden"
Diverse artikler og klip fra nyhedsudsendelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
13
|
Modernisme og realisme i det 20. og 21. århundrede
Modernismer og realismer:
Vi ser på, hvilke typiske forskelle der er mellem modernistisk og realistisk litteratur og skaber overblik over, hvordan de to strømninger er placeret i forhold til hinanden i litteraturhistorien.i det 20. og 21. århundrede
I får kendskab til følgende stilarter:
Det folkelige gennembrud og social-reallismen
Ekspressionismen
Konfrontationsmodernismen
Nyrealismen
Eksperimenterende realismen: Autofiktion.
Minimalisme
Forløbet bliver samtidig en måde at præsentere kanonforfatterne i det 20. pg 21. århunderede på.
I får kendskab til følgende forfattere og tekster:
Johannes V. Jensen "Arbejderen"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål"
Marten A Hansen: "Roden"
Karen Blixen: "Ringen"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi", "Det er blevet os pålagt"
Peter Seeberg: "Hjulet"
Panduro: "Uro i forstæderne"
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag"
Helle Helle: "Film", "En stol for lidt"
Hanne Højgaard Viemose: HHV, FRSHWN. Dødsknaldet i Amazonas (2019)
Yahya Hassan: "Barndom"
Knud Romer: "Den der blinker er bange for døden". Hovedværk 4 (Roman)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
14
|
Krimi og gys
Hovedværk 5 - Selvvalgt Gyserfilm eller Krimi (Film eller roman)
I skal arbejde med horror- og krimigenren i film og i litteratur. I skal undersøge genrernes karakteristika og deres fascinationskraft. I arbejder analytisk og teoretisk.
Teori til horror:
"Det uhyggelige" af Freud, oversat af Niels Otto Steen.
"Det minstrøse" Jørgen Riber Christensen
"Horrorgenren" i Genrefilm og filmgenre", Systime
"Gys splat og Freud", Gensyn med det uhyggelige.
Teori til krimi:
"Kriminalromanens 10 bud" i "Den kriminelle novelle"
"Kriminalromanen" i "Litteraturen på Langs og på tværs"
"Forbrydelse og opklaring" artikelL
Filmklip:
American Psyko
Nattevagten
Uddrag af McHolland Drive
Uddrag af Rejseholdet" afsnit 1.
5. Hovedværk. Selvvalgt krimi- eller gyserværk.
Det analytiske arbejde med værket præsenteres gennem en faglig samtale i grupper, som i optager på video og afleverer som opgave.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
15
|
Skriftlighed og repetition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709955",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709955",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709955"
}