Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sabine Gyldenløve Kousgaard
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I sportens verden (+ værk 1)
Titel 2 Middelalderen
Titel 3 Sport og politik
Titel 4 Sociale medier på godt og ondt
Titel 5 Flugt (værk 2 og 3)
Titel 6 Nytårstalen
Titel 7 Mennesket og naturen (værk 4)
Titel 8 Det moderne gennembrud og #MeToo (værk 5)
Titel 9 Det moderne gennembrud og #MeToo
Titel 10 Eksistentialisme (værk 6)
Titel 11 Vrede stemmer (værk 7)
Titel 12 Kort skriftlighedsforløb
Titel 13 Eksperimenterende realisme
Titel 14 Eksperimenterende realisme
Titel 15 Forløb#7
Titel 16 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I sportens verden (+ værk 1)

Formål, indhold og metode:
Vores første forløb i dansk tager afsæt i grundforløbet, hvor I lærte om epik og lyrik, og hvordan vi analyserer disse genrer. Det arbejder vi videre med i dette forløb, hvor vi også skal arbejde med kortfilmen 7-1. Alle teksterne, filmen inklusiv, handler om sport, og forløbet er således tonet efter jeres studieretning. Formålet er dels at opøve jeres tekstanalytiske kompetencer, dels at træne jeres formidlingsbevidsthed og opnå øvelse i at anvende centrale fremstillingsformer, også skriftligt, idet I selv skal skrive en novelle. I får således også udviklet jeres kreative evner.

Materiale:
Kernestof:
- Aakeson, Kim Fupz. Tennis (2007)
- Wung-Sung, Jesper. Bolden (1998)
- Seeberg, Peter. 7-1 (1976)
- Bauhaus, Frans. 7-1 (1990) (= VÆRK)
- Leth, Jørgen. Rundstrækning (1967)
- Aarestrup, Emil. Fjerboldtspillet (1838)
- Rifbjerg, Klaus. Kuglen (2002)

Supplerende stof:
- Larsen, Ole Schultz. Håndbog til dansk. Systime: 2017
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Novelle 19-12-2022
Opsamling 12-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalderen

Formål, indhold og metode:
Vi skruer nu tiden tilbage til Middelalderen (1000-1536) og dens litteratur, nærmere betegnet de mundtlige fortæller folkeviser og folkeeventyr, som vi skal analysere og fortolke og sætte i perspektiv til samtiden. I skulle således gerne opnå viden om perioden og dens litteratur – og sammenhængen herimellem. Undervejs indlægges en skriftlig opgave, som tjener til at styrke jeres skriftlige kompetencer, og som, sammen med forløbet i sin helhed, fungerer som forberedelse til den kommende dansk-historieopgave.

Materiale:
- Kjær-Hansen, Barbara, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen. ”Videointroduktion til middelalderen” i Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime: 2014 (https://litthist.systime.dk/?id=121)
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Middelalderens samfund: et slægtssamfund i ”Brug litteraturhistorien”. Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=155)
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab i ”Brug litteraturhistorien”. Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=154)
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Folkevisens flade personer og voldsomme temaer i ”Brug litteraturhistorien”.  Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=153)
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang i ”Brug litteraturhistorien”. Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=268)
- Analysemodel: folkeviser
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Riddervisens ære og hævn: ’Torbens datter’ i ”Brug litteraturhistorien”. Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=151)
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid. Tryllevisens onde lykke: ’Germand Gladensvend’ i ”Brug litteraturhistorien”. Systime: 2014. (https://bl.systime.dk/index.php?id=149)
- Fibiger, Johannes og Gerd Lütken. Litteraturens veje. ”Folkeeventyr” s. 66-67. Systime 1996.
- ”Kong Lindorm” i Bjerring-Hansen, Mogens, Anders Bollerup, Laurits Gregersen og Peter Boile Nielsen (red.). Falkenstjerne 1. Fra Oldtiden til Aarestrup. Systime 2005. S. 116-119.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Germand Gladensvend 07-02-2023
Germand Gladensvend: rettet 23-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sport og politik

Formål, indhold og metode:
Sport og politik hænger sammen. Det har der været utallige eksempler på gennem historien. Nogle af dem skal vi beskæftige os med i dette forløb, hvor I skal lære at lave en retorisk analyse samt en argumentationsanalyse.

Materiale:
Kernestof:
- Kollerup, Simon. Tale ved fejringen af cykelrytter Jonas Vingegaard 2022. (https://dansketaler.dk/tale/simon-kollerups-tale-ved-fejringen-af-cykelrytter-jonas-vingegaard-2022/)
- Nørhave, Ole. ”Hvorfor er det pludselig i orden at blande sport og politik?” (2022) (https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/hvor-er-det-pludselig-i-orden-at-blande-sport-og-politik/3340191)
- Kobbersmed, Peter. ”Drop de fromme idealer. Sport er politik – og det kommer ikke til at ændre sig.” (2020) (https://www.dr.dk/sporten/drop-de-fromme-idealer-sport-er-politik-og-det-kommer-ikke-til-aendre-sig)
- Reklameplakat fra Amnesty International (2022)
- Lassen, Kurt. ”Nadia Nadim gik lige i propaganda-vaskemaskinen” (2021) (https://pov.international/nadim-gik-lige-i-propaganda-vaskemaskinen/)
- Boye, Asker Hedegaard. ”Problemet er ikke Nadia Nadim” (2022) (https://www.weekendavisen.dk/2022-18/kultur/problemet-er-ikke-nadia-nadim)

Supplerende stof:
Larsen, Ole Shultz. "Håndbog til dansk". Systime: 2015-2017.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 1 22-05-2023
Analyserende artikel 2 24-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociale medier på godt og ondt

Formål, indhold og metode:
Som optakt til fællestimen med Imran Rashid skal vi i dette korte forløb arbejde med sociale medier. Formålet er at få jer til at reflektere over jeres egen brug af sociale medier, samt generelt om fordelene og ulemperne ved sociale medier. Vi skal på den baggrund arbejde med forskellige tekster, som alle tematiserer sociale medier. Vi får herved genopfrisket den retoriske analyse af taler samt argumentationsanalysen. I opnår også øvelse i skriftlig fremstilling, idet I sidst i forløbet skal skrive en debatterende artikel.

Materiale:
Kernestof:
- Pold, Mogens. Dimissionstale 2023. (https://randersstatsskole.dk/aktuelt/rektors-dimissionstale-2023/)
- ”Mobilfrihed”. Randers Statsskole, skoleåret 2023/24.
- "Aftenshowet", 31. juli 2023

Supplerende stof:
- Larsen, Ole Schultz. "Håndbog til dansk". Systime: 2015-2017
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse: debat 31-08-2023
Debatterende artikel: hoveddel (udkast) 28-09-2023
Debatterende artikel 09-10-2023
Debatterende artikel: rettet indhold 25-10-2023
Debatterende artikel: rettet sprog 25-10-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Flugt (værk 2 og 3)

Formål, indhold og metode:

Der kan være forskellige årsager til, at folk flygter. Nogle af dem skal vi se nærmere på i dette medieforløb omhandlende mennesker på flugt. Vi skal arbejde med nyhedsformidling, herunder følgende nyhedsgenrer: nyhedsartikel, reportagen, fortællende journalistik og meningsjournalistik. I opnår i den forbindelse viden om de fem nyhedskriterier, kilder, vinkling, nyhedstrekanten, den tredje fortællemåde samt fakta- og fiktionskoder. Sidstnævnte inddrager vi også i arbejdet med dokumentaren "Flugt", som I også skal skrive en analyserende artikel om. I lærer således både om nyhedsgenrerne og om dokumentargenren samt hvordan vi arbejder med disse i danskfaget.


Materiale:
Kernestof:
- Ejsing, Jens. ”Flygtninge fylder motorvejen”.  7. september 2015, (https://www.berlingske.dk/samfund/flygtninge-fylder-motorvejen)
- Weichert, Stefan. ”Alle indlagte her kunne være min søn”. 2022. (https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2022-6/alle-indlagte-her-kunne-vaere-min-soen)
- Genstart: "Israel under angreb". 10. oktober 2023 (https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-israel-under-angreb-11802350412) (= værk)
- Aryan, Hila. ”Vesten må tage ansvar for den tragedie, den selv har skabt i Afghanistan”. 28. august 2021. (https://www.information.dk/debat/2021/08/vesten-maa-tage-ansvar-tragedie-skabt-afghanistan?lst_tag)
- "Flugt" (2021) (= værk)

Supplerende stof:
Kapitler fra "Håndbog til dansk"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedspodcast 14-11-2023
Stilesæt: flugt (udkast) 15-12-2023
Stilesæt: flugt 22-12-2023
Stilesæt: flugt (rettet) 17-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nytårstalen

Formål, indhold og metode:
Nytårsaften holdt Dronningen traditionen tro sin nytårstale til den danske befolkning. Det skulle vise sig at blive hendes sidste. Vi laver en fælles retorisk analyse af Dronningens nytårstale og undersøger, hvorledes fremførelsen og de filmiske virkemidler understøtter indholdet. Vi bruger hertil Goffmanns begreber front- og backstage. På baggrund heraf skal I gruppevis lave en retorisk analyse af enten Statsministerens, forfatter Maj My Midtgaard Humaidans eller Maria Højsgaard-Lauridsens nytårstale og sætte denne i perspektiv til Dronningens nytårtale. Analysen skal fremlægges. I opnår således øvelse i både den retoriske analyse og i medieanalysen, ligesom I får trænet jeres mundtlige udtryksfærdighed.

Materiale:
Kernestof:
- H. M. Dronningens nytårstale 2023 (https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2023)
- Statsminster Mette Frederiksens nytårstale 2024 (https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/)
- Maj My Midtgaard Humaidans nytårstale 2023 (https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/forfatter-i-nytaarstale-sandheden-er-ingen-ejer-os-heller-ikke-den-danske-stat)
- Maria Højsgaard-Lauridsens nytårstale 2023 (https://play.tv2.dk/afspil/90977d0f-620d-4f88-9097-cd406af25448)
- Gadens Dronning, Brittas, nytårstale 2023 (https://www.facebook.com/watch/?v=1510490399318979)

Supplerende stof:
Håndbog til dansk s. 306-307
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
04.01.23 04-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mennesket og naturen (værk 4)

Formål, indhold og metode:
Naturen har altid været vigtig for mennesket. Det er litteraturen et godt bevis på. Hvordan og hvorfor forsøger vi at finde svar på i forløbet her, som netop sætter fokus på menneskets forhold til naturen. Vi starter med at undersøge, hvilken rolle naturen spiller i den romantiske litteratur. I lærer i den forbindelse om de romantiske strømninger nyplatonisme, universalromantik, den religiøse digtning, nationalromantik og romantisme. Herefter spoler vi tiden frem til i dag og arbejder med klimalitteratur mhp. at undersøge, hvordan klimakrisen behandles heri.

Materiale:
Kernestof:
- Schack von Staffelt, A. W. "Indvielsen" (1804)
- Oehlenschlåager, Adam. "Morgen-Vandring"
- Grundtvig, N. F. S. "Nyaars-Morgen" (uddrag) (1824)
- Oehlenschläger, Adam. "Der er et yndigt land" (1819)
- Blicher, Steen Steensen. "Sig nærmer tiden"
- Aarestrup, Emil. "Angst"

- Ørntoft, Theis. "Af: Digte (2014)
- Nik og Jay. "Dråber af lys" (2019)
- Hassan, Yayah. "KNÆL FOR MONSUNEN" (2019)
- Knausgård, Ove. "Fienden er følelsen av maktesløshed" (2017)
- "Nature is Speaking - Julia Roberts is Mother Nature". Conservation International: 2020.
- Jacobsen, Siri Ranva Hjelm. "Havbrevene". Lindhardt og Ringhof: 2018 (VÆRK)


Supplerende stof:
- Kjær-Hansen, Barbara,  Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen. "1800-1870: Romantikken" i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime: 2012
- Gustafsson, Thor. Uddrag af "Klima og klimakrise" og "Hvad er klimalitteratur" i "Klimalitteratur". Systime: 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det moderne gennembrud og #MeToo (værk 5)

Formål, indhold og metode:
”Det, at en litteratur lever i vore dage, viser sig ved, at den sætter problemer under debat”. Med disse ord skød Georg Brandes i 1871 Det moderne gennembrud i gang. Og at sætte problemer under debat var præcis, hvad litteraturen gjorde i Det moderne gennembrud fra ca. 1870-90. Noget af det, der blev debatteret, var kvindens rolle og status. Meget har ændret sig siden dengang, men #MeToo-debatten har vist, at denne diskussion fortsat er aktuel. Netop kønsdebatten, både dengang og nu, er, hvad forløbet her skal handle om.

Forløbet er todelt: I første del af forløbet skal det handle om kønsdebatten i Det moderne gennembrud. I lærer i forbindelse hermed om naturalisme og impressionisme og opnår øvelse i at analysere og fortolke noveller, romanuddrag og det naturalistiske drama samt at perspektivere teksterne til samtiden. I vores arbejde med dramaet inddrager vi begreber fra samtaleanalysen, herunder taletid, høflighedsprincippet, facework og sproghandlinger, som I dermed lærer at anvende.

Materiale:
Kernestof:
- Bang, Herman, ”Den sidste balkjole” (1887) i Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Det moderne gennembrud #MeToo (iBog). Gyldendal: 2019
- Pontoppidan, Henrik, ”Naadsensbrød” (1887) i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs (iBog). Systime: 2012
- Jacobsen, J. P. Af "Fru Marie Grubbe" (1989) i Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger, Sine Dalsgaard Kristensen, Litteraturens Huse (iBog). Systime: 2010
- Strindberg, August, "Den Starkara" (1890) i Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger, Sine Dalsgaard Kristensen, Litteraturens Huse (iBog). Systime: 2010 (VÆRK)

Supplerende stof:
- ”Georg Brandes indleder perioden”, ”Fra dannelse til udvikling og afvikling”, ”Sædelighedsfejden”, ”Den naturalistiske skrivestil”, ”Impressionisme”, ”Det naturalistiske drama”, ”Analyse af et drama” i Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Det moderne gennembrud #MeToo (iBog). Gyldendal: 2019
- Lerbech, Karen. "TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende". 8. marts 2018. (https://www.dr.dk/historie/webfeature/kvindekamp)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remedieringsopgave 04-09-2024
Opgavesæt 06-09-2024
Opgavesæt: rettet 21-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud og #MeToo

Formål, indhold og metode:

Vi bevæger os fra Det moderne gennembrud til den nutidige diskussion om køn og ligestilling, som herhjemme for alvor blev skudt i gang med Sofie Lindes tale ved Zulu Awards i 2020. Vi skal arbejde med Lindes tale og med andre medietekster omhandlende køn og ligestilling og får ved den lejlighed øvet os i retorisk analyse, argumentationsanalyse og dokumentarfilmanalyse. I skal også skrive en artikel (analyserende eller debatterende) om emnet og får således også øvet jer i skriftlig fremstilling.

Materiale:

Kernestof:
- Linde, Sofie. Tale ved Zulu Comedy Awards 2020
- "Sexisme i musikbranchen" (00:00-01:54)
- Jensen, Andreas. "Vi bliver nødt til at tro på et liv efter indrømmelsen" (2024) (https://www.information.dk/debat/2024/06/noedt-tro-paa-liv-indroemmelsen)
- P1-debat om målmand eller keeper (https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-debat/p1-debat-2024/p1-debat-maalmand-eller-keeper-11162401125)

Supplerende stof:
- Bugge, Mathilde. ”Tidligere topatlet har lagt mærke til, hvordan kvindelige længdespringere får filmet deres bagdel helt tæt på”. 30 juli 2024. (https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tidligere-topatlet-har-lagt-maerke-til-hvordan-kvindelige-laengdespringere-faar)
-  Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose. "Bølger af feminisme helt tilbage fra Det moderne gennembrud", "Fjerde bølge og nydansk kvindekamp" og "#MeToo" i "Det moderne gennembrud #MeToo". Gyldendal: 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksistentialisme (værk 6)

Formål, indhold og metode:
Livet igennem skal vi træffe valg - nogle sværere end andre. Netop valget er omdrejningspunktet i eksistentialismen og i dette forløb, hvor I lærer om Kirkegaards livsstadier, Nietzsches nihilisme og Camus' absurditet. Med afsæt heri arbejder vi med forskellige fiktive tekster, som vi analyserer og fortolker med fokus på de eksistentialistiske temaer i teksterne, og hvordan de er typiske for den tid, de er skrevet i. Som en del af forløbet lærer I også at skrive en reflekterende artikel.

Materiale:
Kernestof:
- Kirkegaard, Søren: ”Forførerens Dagbog” i Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk". Systime: 2021 (i-bog)
- Andersen, H. C.: "Den grimme ælling".
- Pontoppidan, Henrik: ”Ørneflugt” i Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk". Systime: 2021 (i-bog)
- Jensen, Johannes V: ”Paa Memphis Station” i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime": 2021 (i-bog)
- Kristensen, Tom: ”Angst”. http://rod-ord.dk/temaer/tekst-angst-tom-kristensen/.
- Seeberg, Peter: ”Hvile” i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Systime: 2021 (i-bog)
- Hansen, Martin A.: "Agerhønen"
- Blixen, Karen: "Ringen". (https://litthist.systime.dk/fileadmin/indhold/Downloads/Karen_Blixen-Ringen.pdf)
- Helle, Helle: "Fasaner".
- Druk (2020) (værk)

Supplerende stof:
- ”Introduktion: Hvad er eksistentialisme?”, "Eksistentialisme i et litteraturhistorisk perspektiv", ”De eksistentielle fortællinger og læseren” i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Systime: 2021 (i-bog)
- "Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip" i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Systime: 2021 (i-bog)
- "Friedrich Nietzsche: Eksistentialisme er nihilisme" i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Systime: 2021 (i-bog)
- "Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde", "Det absurde og fremmede liv" i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Systime: 2021 (i-bog)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ringen 29-10-2024
Wikipedia-opslag 29-11-2024
Arbejd selv 06-12-2024
Reflekterende artikel 06-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Vrede stemmer (værk 7)

Indhold, formål og metode:

Vrede er en stærk følelse, som vi alle kender. Det samme gør forfatterne til og afsenderne af de tekster, vi skal læse i dette forløb. Hvad de er vrede over, og hvordan de bruger vreden, skal vi forsøge at finde ud af gennem en analyse og fortolkning af deres tekster, hvorved I får oparbejdet jeres tekstanalytiske kompetencer. I får tillige øvet jer i skriftlig fremstilling, idet I skal skrive enten en analyserende artikel, debatterende artikel eller reflekterende om en eller flere vrede tekster.

Materiale:
Kernestof:
- Holberg, Ludvig. "Epistel 395". (http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom4_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd4chap395)
- Nexø, Martin Andersen. "Lønningsdag. En idyl" (1896) i "Bornholmernoveller". Gyldendal: 1977
- Broby-Johansen, Rudolf, ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” i ”BLOD” (1922). Æter: 2015.
- Hassan, Yahya, ”YAHYA HASSAN 2. Digte.”. Gyldendal: 2019. (Værk)
- Løkke, Lars. Alternativ nytårstale (Lars Løkkes alternative nytårstale: https://www.facebook.com/watch/?v=10153783065923788 ) (2016)
- Bech, Glenn. "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" s. 75-78 (e-bog). Glenn Bech og Gyldendal: 2022.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: rettet 24-01-2025
3w DA skr. prøve 06-02-2025
Yayah Hassan noter 19-02-2025
Artikel: udkast 25-02-2025
Udkast 25-02-2025
Opgavesæt: Vrede stemmer 07-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kort skriftlighedsforløb

Formål, indhold og metode:

I dette korte forløb sætter vi fokus på skriftlighed som optakt til SRP'en. I skal lave en kommenteret disposition, læse og arbejde med gode eksempler fra dele af en SRP og lave en foreløbig arbejdsplan. Vi kommer også ind på sproget i SRP'en, herunder typiske sproglige fejl og komma. Vi inddrager slutteligt jeres erfaringer med DHO'en og SRO'en mhp. at undgå samme fejl og mangler i SRP'en. Alt i alt skulle det gerne tjene til at hjælpe godt i gang og i mål med SRP'en.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksperimenterende realisme

Formål, indhold og metode:

Litteraturen i det 20. århundrede deler sig i to spor: realisme og modernisme. Den realistiske litteratur skildrer en genkendelig verden og forholder sig ofte samfundskritisk ved at sætte fokus på problemer i det moderne samfund, mens den modernistiske litteratur gennem sin eksperimenterende stil viser, at gamle værdier og traditioner er brudt sammen.

Disse tendenser fortsætter i det 21. århundredes litteratur, som er kendetegnet ved et fornyet fokus på, at teksterne skal afspejle den virkelige verden. Realismen kombineres ofte med modernistiske stiltræk i form af sprogeksperimenter. Det kalder vi for eksperimenterende realisme.

Hvad der præcist kendetegner denne måde at skrive på, skal vi undersøge i dette forløb, hvor vi arbejder med nyere danske tekster og malerier, som vi laver hhv. en litterær analyse og fortolkning og en billedanalyse af. I lærer i den forbindelse om rå realisme, minimalisme, autofiktion, sampling, readymades og genrehybrider, som alt sammen er kendetegnende for den nyeste danske litteratur.

Materiale:
Kernestof:
- Ejersbo, Jakob: "Sushi Sunshine" (2000) i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime: 2012 (https://litthist.systime.dk/?id=274)
- Helle Helle: kap. 1, 16 og 51 af "de" (2018) i Katrine Haaning
Peter Jensen, Karen Wagner, Nicolai Rekve Eriksen: De seneste fem års litteratur. Styme of forfatterne: 2015. (https://5aarslitt.systime.dk/?id=268)
- Hesselholdt, Christina: kap. "Kælken", "Månestrålesofaen" og "Skridt" (2009) i Mischa Sloth Carlsen: "Fortællingens spejl - grundforløb i dansk". Gyldendal: 2019 (https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=150#c310)
- Bech, Poul Anker: "Herlig en sommernat" (2005) i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime: 2012 (https://litthist.systime.dk/?id=324)
- Hørslev, Lone: "Giftige blomster og bær" (2009) i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime: 2012 (https://litthist.systime.dk/?id=275)

Supplerende stof:
- "Det 21. århundrede" i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime: 2012  (https://litthist.systime.dk/?id=293)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt: autofiktion 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksperimenterende realisme

Formål, indhold og metode.
Litteraturen i det 20. århundrede deler sig i to spor: realisme og modernisme. Den realistiske litteratur skildrer en genkendelig verden og forholder sig ofte samfundskritisk ved at sætte fokus på problemer i det moderne samfund, mens den modernistiske litteratur gennem sin eksperimenterende stil viser, at gamle værdier og traditioner er brudt sammen. Disse tendenser fortsætter i det 21. århundredes litteratur, som er kendetegnet ved et fornyet fokus på, at teksterne skal afspejle den virkelige verden, men denne realisme kombineres med modernistiske stiltræk i form af sprogeksperimenter. Det kalder vi for eksperimenterende realisme. Hvad der præcist kendetegner denne måde at skrive på, skal vi undersøge i dette forløb, hvor vi skal arbejde med nyere danske tekster og malerier inden for følgende skrivestile: samfundskritisk realisme, autofiktion, minimalisme og lyriske nybrud, som I dermed lærer om.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer