Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Susanne Maj Egholm Pedersen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Liv og død
Titel 3 Korsgaard - Værk 1
Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 5 Podcast - Kvinden på isen
Titel 6 Ord har magt!
Titel 7 Argumentationsteori
Titel 8 Blod - ekspressionisme - Værk 2
Titel 9 Grænsen mellem virkelighed og fiktion - værk 3
Titel 10 Den sorte svane - Værk 4
Titel 11 Nyhedsformidling og formidlende journalistik
Titel 12 RS 10 Sandt og falsk
Titel 13 Oplysning og Holberg - Værk 5
Titel 14 Romantikken, romantismen og køn - værk 6
Titel 15 Eksistens og strømninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Introduktionsforløb med fokus på to af danskfagets stofområder/perspektiver:
- det litterære stofområde
- det sproglige stofområde

Litteratur:
Darger,Birgitte, et.al., "Begreb om dansk", 2009, s. 7-23, 47-49
Langdahl, Berit et.al., "Krydsfelt", 2013, s. 85
Schultz Larsen, Ole, "Håndbog til dansk", 2015, s. 46-52, 54-65
Fibiger og Lütken, "Litteraturens veje", 2012, s. 552
Christensen, Bent et.al., "Babelstårnet - almen sprogforståelse", 2005, s. 52-61, 65-69
Dideriksen, Marianne, "AT-håndbogen", 2009, (3 sider om metoder i dansk)
Øvelseskompendium til svensk/norsk

Tekster:
H.C.Andersen, "Tepotten", 1862/63
Jakob Ejersbo, uddrag af "Punk Afrique", 2009
Sys Bjerre, "Marlene", 2008
Emil Aarestrup, "Til en veninde", 1838
Charlotte Weitze, "Villy", 1999
Christina Hesselholdt, "Shake", 1998
Malk De Koijn,"Braget", 2011
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Liv og død

Vi arbejder med et forløb i dansk, som kredser om temaet ”Liv og død”.
Vi læser tekster, som kredser om temaet, og i analysearbejdet vil der blive lagt vægt på modsætningsforhold i teksterne. Forløbet vil også kredse om det selvbiografiske i flere af teksterne og introducere et begreb som autofiktion.
Forløbet fungerer som en optakt til en værklæsning af romanen ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” skrevet af Thomas Korsgaard.
I forløbet præsenterer eleverne på skift dagens sang, hvor der er fokus på sangens betydning for dem selv.

Tekster:
”Sorgens have” af Caroline Albertine Minor, 2017
"Forelskelsessang" af Jens Rosendal, 1981
"Fortabt er jeg stadig" af Stine Pilgaard, 2018.
Digtene "En middag", "Angst" og "Paa sneen" (1838) af Emil Aarestrup
Essayet ”Glæden ved vin” af Klaus Rifbjerg, 1991.
Sange af nutidige kunstner, som eleverne laver en kort fremlæggelse af.

Supplerende læsning:
”Man ved jo godt, at folk kan dø, men ikke hvordan det er, når de ikke længere kan genkende en” af Mathilde Moestrup, 22. april 2017, Information: Caroline Albertine Minor:
”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” af Ole Schultz, Systime, 2015 - Kapitel 3.1-3.3

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glæden ved... 18-12-2022
Analyse og fortolkning af "Sorgens have" 22-01-2023
Kreativ opgave - miljøbeskrivelse 20-02-2023
Viden om 1870-1890 27-02-2023
Analyse - Hvis der skulle... 19-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Korsgaard - Værk 1

Værklæsning af "Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard. I dette forløb skal eleverne ikke kun læse og lytte, men også være aktive læsere og lyttere, idet de skal skabe forskellige typer af tekster, som skal samles i en portfolio. Eleverne skal skal altså lave en slags interaktiv læsning af teksterne, hvor de  løbende vil blive bedt om at lave forskellige produkter. Det kan f.eks. være en billedserie eller en videosekvens.

Tekster:
”Hvis der skulle komme et menneske forbi” af Thomas Korsgaard, 2017 (Værk)

Supplerende tekster:
”Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far” af Simon Roliggaard, 28. januar 2017, Politiken
”Lillebror om debutantforfatter: »Det er usandt og for groft«” af Sofie Sørensen, 9. feb. 2017, Politiken
”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” af Ole Schultz, Systime, 2015 - Kapitel 3.4-3.6
”Selvfortalt – Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film” af Poul Brhrendt & Mads Bunch, Dansklærerforeningens forlag, 2015 (1. del ”Tre slags autofiktion s. 11-22)
”Autofiktion: Autofiktion (gymdansk.dk) (besøg onsdag den 17/3 -2021)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud

I forbindelse med udarbejdelse af dansk/historieopgaven arbejder klassen med det moderne gennembrud. Forløbet fungerer derfor både som en indføring i de litterære strømninger under det moderne gennembrud, men også som et skriveforløb i forbindelse med elevernes DHO-skrivning.

Formål med forløbet:
- Kendskab til centrale forfattere, værker og strømninger i det moderne gennembrud
- Viden om gennembruddets litteratur og litteraturens samspil med de samfundsmæssige forhold
- Nuancering af tekst- og stilanalytiske metode og evne til litteraturhistorisk perspektivering
- Opnåelse af en faglig basis for udarbejdelse af dansk-historieopgaven

Tekster:
Herman Bang, ”Foran alteret”, 1880
Herman Bang, Uddrag af ”Impressionisme. En lille replik”, 1890
J. P. Jacobsen, uddrag af Fru Marie Grubbe, 1876
Henrik Pontoppidan, ”Naadsensbrød” fra novellesamlingen Fra hytterne, 1887
Amalie Skram, Uddrag af "Professor Herironymus”,1895

Supplerende tekster:
”Håndbog til dansk – litteraturhistorie” af Ole Schultz Larsen – s. 171-195 (uddrag findes i kompendium til DHO)
Kjær-Hansen og Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, 2014-2016 Kap. 6 "1870-1890: Det moderne gennembrud"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kvinden på isen 22-05-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Podcast - Kvinden på isen

I forløbet bliver eleverne introduceret for podcastgenren og dens centrale virkemidler. Der lyttes til podcasten "Kvindens på isen" produceret af Third Ear, 12. marts 2014.
I forlængelse heraf repeteres nogle af de centrale begreber fra det moderne gennembrud.
Der arbejdes ligeledes med slags remediering/kreativ bearbejdning af podcasten via en skriftlig opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Ord har magt!

I dette forløb arbejder vi med fokus på appelformer, retoriske virkemidler og Ciceros pentagram. Der vil bl.a. være fokus på, hvordan man indenfor flere medier og genrer (blogindlæg, lyrik, sangtekster, taler og avisartikler) kan benytte de forskellige appelformer til at fremme sit budskab. I forbindelse med forløbet skal eleverne skrive og holde en tale.

Eleverne introduceres ligeledes til den debatterende artikel, hvor der arbejdes procesorienteret i et skriveforløb.

Tekster:
"I stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave" af Tom Jensen, 14. maj 2027
"JEG ÆDER MIG SELV SOM LYNG" af Olga Ravn, 2012
Debatindlæg: ”Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær” af Katja Bitsch, 2019, Information.  
”Børns fritid: Virtuel eller virkelig?” af Nicoline Siegfredsen, 2019
Uddrag af filmen "Festen" af Thomas Vinterberg 1998 - fokus på talen
Uddrag fra filmen "Royal Blues" af Lotte Svendsen fra 1997 - fokus på talen,
"Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya", 24. juli 2011, Oslo Domkirke (både som tekst og video)
Præsident George Bush - tale til nationen 11/9 2001
Debatten: "Klar til kunstig intelligens?
DR1 13. april 2023.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-klar-til-kunstig-intelligens_379989

Supplerende tekster:
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2005 - Afsnit 4.3 "Sproglige figurer" og afsnit 4.9 "Retorik"
Uddrag af ”Skriveøvelser til dansk” af Anette Nielsen og Lene Trolle Schütter.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rundbolddigt 15-08-2023
Skriv en redegørelse 03-09-2023
Redegørelse og diskussion 12-10-2023
Skriv en tale 19-11-2023
Analyserende artikel - retorik 03-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Argumentationsteori

Dette forløb bygger videre på det forrige forløb "Ord har magt!", hvor der var fokus på især de retoriske virkemidler. I dette forløb er der fokus på argumentationsteori. Eleverne introduceres for forskellige argumentationstyper og ordvalgsargumenter. Forløbet skal hjælpe til at styrke elevens evne til at læse, analysere og vurdere holdningsprægede tekster.

Tekster:
"Tessas Nytårstale" Deadline DR, 2. januar, 2021 (Både tekst og video)
"Hvis Tessa ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke" af Anne Sophia Hermansen 5. januar, 2021
"Juridisk kønsskifte er det rene nonsens" af Christian Borrisholt Steen, Kristeligt Dagblad, 12. maj 2015

Supplerende tekster:
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2005 - Afsnit 4.10 "Argumentation"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Blod - ekspressionisme - Værk 2

I dette forløb har vi fokus på digte og digtoplæsning. Der vil være fokus på digte af Emil Bønnelycke, Tom Kristensen, Johannes Broby-Johansen og Yahya Hassan.
I forløbet vil der være særligt fokus på den tidlig modernisme, særligt ekspressionismen og dens stiltræk. Eleverne skal i forbindelse med forløbet læse digtsamlingen "Blod" af Johannes Broby-Johansen og i forlængelse heraf arbejde med at analyse og fortolke udvalgte digte fra digtsamlingen.

Formål:
- At analysere og fortolke digte med fokus på sproglige og stilistiske virkemidler
- At opnå viden om sammenspillet mellem digtene og det omgivende samfund
- At øve sig i at lave en skriftlige sammenlignende analyse og fortolkning af to digte.


Tekster læst i forløbet:
Digtsamlingen "Blod" af Broby-Johansen, 1922
"Aarhundredet" af Emil Bønnelycke, 1918.
"Drengen med æblet" af Tom Kristensen, 1922
"Angst" af Tom Kristensen, 1922
"Landet Atlantis" af Tom Kristensen
"Det er forvirrede tider" af Theis Ørntoft,
"BARNDOM", "UDEN FOR DØREN" og "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR", af Yahya Hassan, 2013.


Supplerende læsning:
Uddrag af ”Forbudt litteratur” af Christina Holst Færch og Trols Solgaard Andersen, Systime, 2022
Uddrag af "Forsvarstale for Blod" : holdt i Københavns Byret 22-1-23. D.N.N.S., Det Ny Studentersamfund.
"Håndbog til dansk" afsnit 4.1-4.5 og afsnittet "Litterær analyse af digte"
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" - kapitel 7 fra starten til om med afsnittet "Tidlig modernisme (1890-1945)"
"Danske digtere 1918-1930", DR2, 2002

Interview med Yahya Hassan, "Poem of Rage", Louisiana Channel, 8. april 2014: https://www.youtube.com/watch?v=1HE6ZsH8ldU

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse ekspressionistiske digte 25-02-2024
Analyserende artikel - digtanalyse 09-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 9 Grænsen mellem virkelighed og fiktion - værk 3

I dette forløb er der fokus på at analysere og fortolke medieværket "En fremmed flytter ind". Der vil i forløbet bliver arbejdet med autenticitetsmarkører, fakta.- og fiktionskoder og en indholdsmæssig analyse af dokumentaren og dens udsagn.
I forbindelse med forløbet og analysen af medieværket skal eleverne også arbejde med en debatterende artikel, som har fokus på kunstner og kunstværk. Eleverne er derfor på besøg på Randers Kunstmuseum den 17/5 2024, hvor de modtager en rundvisning i særudstillingen af Julie Nord samt baggrunden for kunstværket "Bar Roma", som har fået en særlig plads i Randers bymidte.  

Formål:
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster/dokumentar bevægelse mellem virkelighed og fiktion.
- At kunne definere og genkende de forskellige dokumentartyper og fortælleformer inden for genren.
- Demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede.
- At kunne identificere og analysere filmiske virkemidler i faktatekster.
- At opnå kendskab til og kunne identificere fakta- og fiktionskoder i værket.

Tekster:
Medieværk
Titel: "En fremmed flytter ind"
Årstal: 2017
Spilletid: 82 min.
Instruktør: Nicole N. Horanyl

Uddrag af Dokumentar: "Armadillo" DK, Dokumentarfilm, 2010, Instruktør: Janus Metz
Dokumentarfilmen "Min tro – Be´ om et mirakel", Cathrine Marchen Asmussen, 2018.
Uddrag af "Den dyre støtte" og  "Min morfars morder"

Supplerende læsning:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier, Systime, 2015  afsnit 5.2 og "Oversigt til film"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min tro – Be´ om et mirakel- kristendom 01-05-2024
Debatterende artikel - grænsebrydende kunst 26-05-2024
2x DA skr. prøve 10-06-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Den sorte svane - Værk 4

I dette forløb er der fokus på at analysere og fortolke medieværket "Den sorte svane". Der vil i forløbet bliver arbejdet med autenticitetsmarkører, fakta.- og fiktionskoder og en indholdsmæssig analyse af dokumentaren, iscenesættelse, brugen af filmiske virkemidler og en vurdering af dokumentarfilmens troværdighed.

Eleverne skal i forbindelse med forløbet holde oplæg og skrive en debatterende artikel.

Formål:
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster/dokumentar bevægelse mellem virkelighed og fiktion.
- At kunne definere og genkende de forskellige dokumentartyper og fortælleformer inden for genren.
- Demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede.
- At kunne identificere og analysere filmiske virkemidler i faktatekster.
- At opnå kendskab til og kunne identificere fakta- og fiktionskoder i værket.

Tekster:
Medieværk
Titel: "Den sorte svane"
Årstal: 2024
Instruktører: Peter Vesterlund, Steen Schat-Holm, Thomas Østerlin Koch, Mads Brügger
Producenter: TV 2, Wingman Media og NRK
Spilletid: 275 min.

Supplerende læsning:
"Det er djævelsk godt TV, men vi skal gøre os fuldstændig klart, hvad vi giver køb på" af Janus Malcom Pedersen, Politiken, 18. juni 2024
Kapitel 5.2 i "Håndbog til dansk"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PowerPoint-præsentation - DSS 09-09-2024
Analyserende artikel - dokumentarfilm 22-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 Nyhedsformidling og formidlende journalistik

Forløbet starter med workshoppen "Generation News Avoidance", hvor det er fokus på journalistik, medier og demokrati.
Dernæst bliver eleverne  introduceret avisens historie, nyhedsgenrer, nyhedstrekanten, nyhedskriterier, layout og de udvidede nyhedsgenrer. Det er også et forløb, hvor vi arbejder med den populærvidenskabelige artikel, og eleverne skriver i forbindelse med forløbet en formilende artikel. Forløbet er dermed med til at forberede eleverne til at skrive en formidlende artikel i forbindelse med deres SRP.

Tekster:
"Fiskeri og følelser kan forhindre en fornuftsaftale og fremtvinge no deal-Brexit" af Jacob Illeborg, Information, 7/9 2021
"Branden" af Herman Bang, Nationaltidende 4. oktober, 1884
"Et svin i Berlin" af Morten Sabroe, Information, 2/1 1990
"Virus er vores bedste fjende" Illustreret Videnskab, 19- 2020
"Mød dit ansigts små beboere" af Erika Engelhaupt, National Geographic, 14/2020

Supplerende læsning:
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2005 - Afsnit 4.1 "Ordenes betydninger"

Beskrivelse af projektet Generation News Avoidance: 
Hele 2024 besøger jeg med andre gode, journalistiske kræfter - en masse uddannelsesinstitutioner i Danmark med et projekt, der handler om unge, medier og demokrati.
 ”Generation News Avoidance” hedder det, og det kører hele 2024. Målgruppen er unge i alderen 16-25 - og jer som undervisere. 
Projektet er støttet af Tuborgfondet, og derfor koster det jer ikke noget!

Projektet er støttet af Tuborgfondet, og derfor koster det jer ikke noget!

Kort fortalt handler projektet om, at: 
1) Unge flygter i stigende grad fra klassiske nyhedsmedier

2) Unge trækker sig i stigende grad fra den offentlige samtale/debat

3) Unge har en stigende mistillid til medier (+ politikere) 

Det vil vi gerne gøre noget ved! Derfor afholder vi workshops og oplæg, hvor vi giver de unge nogle journalistiske værktøjer til at producere korte historier, så de er bedre rustet til at deltage i den offentlige samtale. Fokus bliver på unge, medier og demokrati – og eleverne skal selv ud at lære at være med-skabere af journalistik.  

 I kan læse mere om projektet her: 

https://constructiveinstitute.org/generation-news-avoidance-2/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en nyhedsartikel 09-10-2024
Perspektivering - skriveøvelse 08-11-2024
Formidlende artikel 15-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 RS 10 Sandt og falsk

Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med fake news og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer.

Fokus
•At afgrænse, formulere og begrunde en problemformulering på baggrund af en kompleks faglig problemstilling
•At gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling

Faglige kompetencemål
•Afgrænse, formulere og begrunde en problemformulering på baggrund af en kompleks faglig problemstilling
•Planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag  
•Demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder  
•Udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
•Gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling  

Overordnet
“RS11 Vidensmønstre viden og videnskab” (dokumentet er også udleveret i 1.g)
“RS11 Videnskabsteori og faglige metoder - skema” (supplerende dokument til “Viden og videnskab” med oversigt over fakulteternes videnskabsteoretiske tilgange).
“RS11 Problemformulering og metodeafsnit”
“Videnskabelig basismodel 2” (dokumentet er også udleveret i 1.g)
“RS11 pp-præsentation”

Primærlitteratur dansk
“HPV Vi skeptiske… - debatbrev”

Sekundærlitteratur dansk
“Metoder i dansk”
“Fake News - fra Krydsfelt”
“Falske nyheder - Dansklf”
“Guttenberg og Google - uddrag”
“Nyheder - fra medieDK”
“HPV Morten Elsøe Kritik via Facebook”
“HPV Politikens Chefredaktør og debat på Twitter”
“HPV Politikens Chefredaktør - lukket facebook”

Kernestof oldtidskundskab
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)

Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Oplysning og Holberg - Værk 5

Dette forløb tager udgangspunkt i oplysningstiden og overgangen til romantikken. Eleverne skal undersøge Ludvig Holbergs betydning for dansk litteratur og særlig dramaets udvikling. Der læses i forbindelse med forløbet et drama af Holberg, og der er ligeledes fokus på at skrive reflekterende og i den forbindelse læses epistler af Holberg.

Tekster i forløbet:
"Julestue" af Holberg
"Epistel 89 - Fordærvet smag i kærlighed" af Ludvig Holberg, 1748
"Epistel 395 - Kun censur for umodne personer" af Ludvig Holberg, 1749

Supplerende tekster:
Kjær-Hansen og Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs - Kapitel 4 "1720-1800: Oplysningstiden" og kapitel 12 "Drama" s. 270-277
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idolbeskrivelse af Ludvig Holberg 19-12-2024
Reflekterende 1 12-01-2025
Reflekterende 2 02-02-2025
3x DA skr. prøve 06-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning

Titel 14 Romantikken, romantismen og køn - værk 6

I dette forløb skal eleverne stifter bekendtskab med ideologier og litterære strømninger i litteraturen med fokus på universalromantikken, nyplatonismen, poetisk realisme og romantismen. I forløbet er der også fokus på fremstillingen af kønsroller og klasser i teksterne, og som en perspektivering inddrages uddrag af Gleen Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet". Som værk ses dramaet "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" på Aalborg Teater torsdag den 20/2 - 2025

Forløbets formål:
• At analysere teksterne i sig selv og se dem i deres (litteratur)historiske kontekst
• At I opnår en indsigt i den litteraturhistoriske udvikling i første halvdel af 1800-tallet
• At I nuancerer jeres analytiske begrebsapparat inden for lyrikken
• At I opnår viden om ligheder og forskelle mellem nogle af de litterære retninger


Tekster læst under forløbet:
St. St. Blicher "Brudstykker af en landsbydegns dagbog" i uddrag, 1824
"Skyggen" af H.C. Andersen, 1847
"Guldhornene" af Adam Oehlenschläger, 1802
"Simon Peder" af Adam Oehlenschläger, 1805
”Indvielsen” af Schack von Staffeldt, 1804
"Liljen og dugdråben" af Schack von Staffeldt, 1808
"Middag", "Angst" og "På sneen" af Emil Aarestrup, 1938
Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech, 2023

Værk:
Teaterstykket "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", instrueret og iscenesat af Niels Erling og opført på Aalborg Teater 24. januar - 8. februar.
https://www.aveny-t.dk/forestillinger/jailja

Supplerende tekster:
Kjær-Hansen og Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, 2014-2016 Kap. 5 "1800-1870: Romantikken"

"Håndbog til dansk" afsnit 4.1-4.6 og afsnittet "Litterær analyse af digte"

Uddrag af ”Litteraturportalen om Glenn Bech:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1226&L=0

Interview med Gleen Bech vist i Forfatterstafetten 29/9 2022
https://www.google.com/search?sca_esv=ff21b54c5ea83dff&rlz=1C1GCEA_enDK1139DK1139&q=Glenn+bech+lyrikporten&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfJqGkkqki750M79P4CCNPfXbeGzIDsAfWa9j6SnfDZGWI2HcK16tRVNxb4ObHFaI17a3be-HJK0SUJOz-uQ5jXZg1pKljRAaxvzN7GVII9CV8AJdROKZtM9__Wte4Kg60KZ5gQ_HIcGIy2U98wWtEtBgfoA8&sa=X&ved=2ahUKEwiO_ZzT8pqLAxVPPxAIHWF-FDcQtKgLegQIEhAB&biw=1036&bih=502&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:ddffefed,vid:LzybHTlVXXE,st:0
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minioplæg 05-03-2025
Minianalyse 06-03-2025
To valg - Køn og fantasy 16-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 Eksistens og strømninger

I dette forløb er der fokus på eksistens og livsomvæltninger. Der læses tekster af centrale kanonforfattere, og begreberne realisme og modernisme repeteres. Der arbejdes ligeledes med eksempler på eksamensopgaver.

Tekster:
Folkeviserne "Elverskud" og "Torbens datter"
”Naaede de Færgen” af Johannes V. Jensen, 1925
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
"Patienten" af Peter Seeberg, 1962
"Ringen" af Karen Blixen, 1958
Alexander Skarsgård - Att döda ett Barn (To kill a Child) short movie - YouTube
"Att döda ett barn" af Stig Dagerman, 1948
Martin A. Nexø: "Sevilla", 1903

Supplerende tekster:
Kjær-Hansen og Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, 2014-2016 Kap. 5 "1800-1870: Romantikken" Kapitel "1000-1500: Middelalderen" s. 34-39 om folkeviser og kapitel 7. "1890-2000 - Modernisme og realisme fra afsnit "Folkelig realisme og social realisme indtil afsnittet "60´er-modernisme"

"Øgendahl og de store forfattere - Karen Blixen", DR1, Sæson 1, afsnit 5, 2018 (Dokumentar om Karen Blixen: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000111921&s=43066367&n=1&o=hits)

"Litteraturens Veje" af Fibiger et. al., Systime s. 555-556 og s. 562-563

Peter Seeberg – uddrag fra ”Forfatterskaber – fra 1660 til i dag”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde