Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kristina Mandal Søndergaard Fisker
|
Hold
|
2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intertekstualitet
I forløbet arbejder vi med en lang række tekster, der på forskellig vis leger med andre tekster. Følgende begreber kobles på tekstarbejdet:
primær- og sekundærtekst, genkendelsens glæde, direkte citat, pastiche/parodi og genreforventninger.
Formålet er at åbne læseoplevelsen op via en påvisning af de mange intertekstuelle referencer.
Materiale:
- Introduktion via IKEA-reklamer (Stranger Things, Friends og The Simpsons)
- Intertekstualitetsbegreber (sammenskrivning af "Litteraturens Veje", "Tekst efter Tekst" (Dansklærerforeningen 2006) og "Medietid" (2002)
- "Fadervor" + "Bøn fra en player" (Jokeren, 2003)
- 2. og 3. kapitel i 1. Mosebog +
*diverse reklamer med syndefaldsmotiv
* "Den blomstrende have" (Naja Marie Aidt, 1993)
* "Adams æbler" (film, 2005)
- "Narcissus og Ekko" (Ovid, Fortællinger) + "Lille spejl på væggen der" (Bjarne Reuter, 1983)
- "Det er Knud som er død" (Tom Kristensen, 1933 + The Minds of 99, 2012)
Supplerende:
- diverse tekster af Steffen Brandt som optakt til besøg på fællessamling. Kobling til forløbet via de intertekstuelle referencer i "Dig og så mig og så alt det derude" (Steffen Brandt, 2015)
- "Guldjul" (Gulddreng, 2016)
Supplerende:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Vikingetiden (+ værk)
Periodelæsning og optakt til DHO. Fokus: Litterære genretræk, religionens rolle, kønsroller samt begreberne slægt, ære og hævn.
Materiale:
- "Ravnkel Frøjsgodes saga" (værk)
- "Gisle Sursøns saga (uddrag)
- "Vølvens spådom" (edda + filmatisering: https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c)
- "The Northman" (film, 2022)
- Om vikingetiden, eddadigtning og islændigesagaerne i "Håndbog til dansk - LItteraturhistorien" (s. 15-36)
Supplerende:
- introduktion til museologi, herunder udstillingsprincipper og kommunikationsstrategier
- besøg på Museum Østjylland: "Livet ved fjorden" https://museumoj.randers.dk/udstillinger/udstillinger-i-randers/livet-ved-fjorden/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Argumentation og retorik (Vol 1) *
Vi arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, Toulmins udvidede argumentationsmodel, appelformerrne (med udvidet fokus på etos) og de grundlæggende retoriske virkemidler.
Materiale:
- "Håndbog til dansk" (s. 150-160 + 123-126)
- Studentertalen ved dimissionen 2022 på Randers Statsskole (v. Rasmus Bådsgaard Hansen)
- Zelenskyjs tale til Danmark 4. maj 2022
- "Forslag B173" (om gratis menstruationsprodukter, De frie Grønne, 2021)
- Lars Boje Mathiesens tale imod forslag B173
Supplerende:
Fokus på hovedpåstande, appelformer og retoriske virkemidler i:
- Annika Aakjærs sang om menstruation ved ZULU Comedy Gala 2019
- Planbørnefondens kampagne til den internationale menstruationsdag 28. maj 2023 (https://planbornefonden.dk/menstruation/)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Mobilfrihed (Argumentation og retorik, Vol 2)
Videreudbygning af Argumentation og retorik, vol 1
Afsæt i skolens nye mobilregler med fokus på argumenttyper - og kneb
Svend Åge Madsen: "Skabt for hinanden"
Foredrag med Imran Rashid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Klimalitteratur (+værk) *
Nik og Jay: Dråber af lys
Yahya Hassan: Knæl for monsunen
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider
Siri Jacobsen: Havbrevene (uddrag, 1. kapitel: Planen)
Mikael Niemi: Faldvand (roman, 2013)
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (aflevering)
Conservation International: Nature is speaking (kampagnefilm):
- Julia Robert is Mother Nature
- Harrison Ford is The Ocean
Gudrun Steen Andersen: Heads up (flydeskulptur, Floating Art Vejle Fjord, 2017)
Thor Gustafsson: Klimalitteratur i dansk (artikel, EMU) ->
Fire centrale tendenser i klimalitteraturen
1) Nyt forhold ml. menneske og natur
2) Menneskets magt og afmagt
3) Krydsfeltet mellem det globale og det lokale
4) Sproget
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Natursynet i romantikken *
I dette forløb sammenligner vi klimalitteraturens syn på naturen med det natursyn, der findes i (universal)romantikken.
Indhold:
"Morgen-Vandring" (Oehlenschläger)
"Klokken" (H C Andersen)
"I Danmark er jeg født" (H C Andersen, inkl. H C Ørsteds ekstra strofe)
"Grantræet" (H C Andersen)
Supplerende:
Podcast om H C Andersenes forfatterskab: ”Ind i sjælen ud i verden”:
- ep. 8: Grantræet
- ep. 11: Klokken
"Valdes jul" (årets julekalendersang af Christoffer; perspektivtekst til "Klokken")
"Grantræet" (kortfilm, 2011; Filmstriben)
Introduktionsvideo til romantikken (Litteraturhistorien - på langs og på tværs)
"Naturen kalder. Ånd og naturlængsel i romantikken og i dag" (fs-oest.dk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Romantisk gys og gru (+værk) *
I dette forløb sætter vi fokus på gysergenren med afsæt i romantismens dobbeltgængermotiv og det interessante som begreb. Vi arbejder med både en psykoanalytisk og en litterærdarwinistisk læsning af gyserteksterne.
Vi kobler en selvvalgt gyserroman på.
Indhold:
"Glasskabet" (BS Ingemann)
"Paa Sneen" (Emil Aarestrup)
"Skriftestolen" (Christian Winther)
"De forsvundne ansigter" (Tom Kristensen)
"Laura hasn't slept" (kortfilm, 2020) + traileren til filmen "Smile" (2022)
"The picture of Dorian Grey" (film, 2009)
Selvvalgt gyserroman (behandlet mundtligt i læsekreds og skriftligt med fokus på genretræk)
Supplerende:
- Om BS Ingemann fra forfatterweb
- "Romantismen" fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- teori om gysergenren - sammenskrevet af:
* Skoletjenesten Københavns Befæstning
* www.gyseren.dk/hvad-er-en-gyser/
* www.filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer
- Freuds psykoanalyse som litterær metode: https://metodebogen.dk/index.php?id=6010#c16736
- "Hulemanden i det moderne menneske" (Mathias Clasen om litterær darwinisme, DR2, 2008)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. At sætte problemer under debat (+ medieværk)
I dette forløb kombinerer vi det moderne gennembrud og Brandes' krav om, at litteraturen skal sætte problemer under debat med
1) en introduktion til den debatterende artikel
2) den danske rapper Tessa og DR-podcasten: "Hvem er Tessa?" (medieværk)
Introduktionen til den debatterende artikel er baseret på "Eksamensgenrerne dansk stx" (systime, 2024), og eleverne arbejder undervejs med at skrive en debatterende artikel om emnet: Skal kunstnere blande sig mere i samfundsdebatten? (opgave 4 i opgavesættet fra d. 18/5 2022)
Tessa bruges som et eksempel på en kunstner, hvis tekster sætter problemer under debat, og som også bruger sin egen stemme i samfundsdebatten. Tessa blander sig i sexismedebatten, og hendes synpunkter har tråde tilbage i kritikken af den seksuelle dobbeltmoral i det moderne gennembrud.
Indhold:
"Ane Mette" (Pontoppidan)
"Constance Ring" (uddrag, Amalie Skram)
Tessas nytårstale på Deadline 2020/21
"Engangspik", "Mums" (Tessa)
2 anmeldelser af Tessas koncert på Jelling Musikfestival 2023:
- "Tessa indtog Jellinge" (Signe Kjær Højbjerg, https://festivalnyt.dk/2023/05/26/tessa-indtog-jelling/)
- "Fissemusik med hul i" (Thomas Treo, https://ekstrabladet.dk/musik/koncert_anmeldelser/fissemusik-med-hul-i/9782202)
"Hvem er Tessa?" (DR Lyd, podcast ep. 1-4, 2024)
Supplerende:
Introduktionsvide til det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
"Mande- og kvinderoller til debat" (i Brug litteraturhistorien)
Podcastanalyse:
https://indidansk.dk/podcast/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Hypede dokumentarer *
Dette forløb tager afsæt i de to dokumentarer, der har fyldt i mediebilledet henover sommeren: "Den sorte svane" på TV2 og "Sexisme i musikbranchen" på DR1 med fokus på at forstå hypen omkring dem og undersøge, hvor grænsen går for dokumentarer.
Vi har fokus på:
- dokumentarens undergenrer og blandingsgenrer
- centrale begreber som autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder
Artikler:
- "Det er djævelsk godt fjernsyn, men vi skal gøre os fuldstændig klart, hvad vi giver køb på" (Janus Malcolm Pedersen, Politiken 18. juni 2024)
- "Landsret slår fast: TV2 får lov at sende omskridt dokumentar" (Journalisten, 24. maj 2024)
Supplerende materiale: Håndbog til dansk: Kap. 5.2
Vi arbejder også med den animerede dokumentar "Flugt" (Jonas Poher Rasmussen, 2021) med fokus på animation som stilistisk virkemiddel i en dokumentar.
Parallelt med det fælles arbejde på klassen, arbejder de tre studieretninger med en selvvalgt dokumentarfilm, der er tonet ift. deres studieretningsfag. De fremlægger deres arbejde for hinanden på tværs af studieretningerne:
Geovidenskab: Earthstorm, episode 3: Jordskælv (Netflix)
Mat/fys: Mars. One day on the red planet (Disney+)
Klassikerne: Romerriget, Julius Cæsar, episode 1: Triumviratet (Netflix)
Forløbet afsluttes med, at eleverne selv producerer en dokumentarfilm under studieturen til Rom.
Temadag: Besøg af Generation News Avoidance. Fagligt fokus: Nyhedsindslag, nyhedskriterier, vinkling
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel: Dokumentarens grænser
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Hjertet på skrift *
I dette forløb undersøger vi, hvordan forskellige hjerteopfattelser kommer til udtryk i litteraturen.
Vi lægger ud med en kulturhistorisk vinkel, der belyser hvordan hjertet er blevet opfattet op igennem tiden, herunder dets rolle i forskellige kulturelle sammenhænge. Herefter dykker vi ned i tekster, der anvender, udfordrer og leger med den todelte hjerteopfattelse - som noget biologisk og/eller noget symbolsk.
I forløbet kigger vi også på den populærvidenskabelige artikel som genre med særligt henblik på SRP.
Alle tre studieretninger forsøges tænkt ind.
Materiale:
- "Hjertets kulturhistorie: Fra Gilgamesh til Grundtvig" (Ole Høystad, Tiderne skifter 2008): s. 11-8 +145-157
-”Du tænker med hjertet” (https://illvid.dk/mennesket/du-taenker-med-hjertet)
+ materiale om den formidlende artikel
- Myten om Apollo og Daphne (Ovid)
- "Så tag mit hjerte" (Tove Ditlevsen, musik af Dorthe Gerlach)
- "Hjertestarter" (tekst og musikvideo, Nephew)
- "Urolige hjerte" (Grundtvig)
- "Røntgen" (Klaus Rifbjerg)
- "Hjertet, der sladrede" (E.A. Poe)
- "Den anatomiske tegning" (Peter Seeberg)
- "Det sidste hjerte" (Jens Blendstrup)
I de sidste timer i december: Hjertet i julesange (og Marias rolle - eller mangel på samme!)
- "Lille Messias" (Anne Linnet)
- "Et barn er født i Bethlehem" (Grundtvig)
- "Det kimer nu til julefest" (Grundtvig)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrivecafe: Hjertet på skrift
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
RS10 Sandt og falsk
Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab/græsk under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer. Forløbet indledes med diskussion af podcasten GENSTARTs afsnit "Fiktion eller Fejø", sendt 22. okt 2024, hvor Anna Ingrisch interviewer Thomas Boberg om hans autofiktive værk "Insula".
Kernestof oldtidskundskab og græsk
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)
Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)
Primærlitteratur dansk
Selvvalgte autofiktions-værker
Sekundærlitteratur dansk
Ingrisch, Anna "GENSTART: Fiktion eller Fejø", DRLyd, sendt 22. okt 2024
“Leg med virkeligheden - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur - introduktion fra Livsværk”
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11. Humor i dansk (+ værk) *
I dette forløb laver vi nedslag i humoristiske tekster fra forskellige perioder og forsøger at forklare humoren ud fra forskellige humorteorier. (overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien). I forløbet arbejdes der også med den reflekterende artikel.
Materiale:
- "Bondedatterens vold" (skæmtevise)
- "Erasmus Montanus" (akt 2 og 3)
- Memes som eksempel på moderne samfundssatire
- "Svantes viser" (værklæsning)
Supplerende tekster:
- "Humorens historie: Derfor holder oldtidens vitser stadig" (Andreas Jensen, 2. september 2024. https://historienet.dk/kultur/humorens-historie-jagten-paa-verdens-bedste-vittighed
- "Er det sjov eller bare upassende? Den danske humor forsøger at bygge bro, men kommer til at grave grøfter" (Torben Sangild, Zetland, 23. april 2022)
- Komedien som genre: https://www.osterbroteater.dk/wp-content/uploads/2018/08/undervisningsmateriale_erasmusmontanus_18-19_atl.pdf
- Hvorfor er Erasmus Montanus aktuel i dag? https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k
- "Da Svante forsvandt" (film, 1975)
- "Humor i dansk" (Michael Balle Jensen, Systime 2007):
* Huller i verden s. 7-13
* Flere betydninger s. 42-49
* Når sproget handler s. 63-68
* Situationer vi forventer s. 83-87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12. Realismer og modernismer (+ værk) *
Udgangspunktet for forløbet er en værklæsning af "Borgerligt tusmørke" af Simon Fruelund (2006). Vi os bagud i tid og undersøger værkets rødder i hhv. realismen og modernismen:
- "Uro i forstæderne" (Leif Panduro, 1965 - 60ermodernisme)
- "Røntgen", "Terminologi" (Klaus Rifbjerg, 1960, konfrontationsmodernisme)
- "Paradisæblerne" (Martin A. Hansen, 1953 - Hereticamodernisme, efterkrigsmodernisme)
-"Sevilla" (Martin Andersen Nexø, 1903 - socialrealisme)
-"Lønningsdag (En Idyl)" (Martin Andersen Nexø, 1900 - socialrealisme)
Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
- s.138-141
- s. 161-166
- s. 191-197
- Om Martin Andersen Nexø og socialrealismen - sidetal!
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter op på sidste danskforløb!
-
Som aftalt: 1. del af "Borgerligt tusmørke" er læst færdig - og stadig med fokus på interessante personer og indbyrdes relationer. 2. del må også meget gerne være læst - i hvert fald lige lugtet lidt til. Vi kommer til at arbejde mere i dybden med de
-
Arb.ark til Borgerligt tusmørke del 1 og 2.docx
-
Midtvejsvejledning med KM: Cirkeline, Hamida, Kasper, Katrine, Luisa, Nina og Thea.
-
Alle, der har afleveret med henblik på feedback, har læst mine kommentarer til afleveringen, så vi kan arbejde fokuseret med genskrivning i noget af modulet. Alle har også læst "Borgerligt tusmørke" færdig, så vi lige kan knytte en afsluttende kommen
-
Vi skal arbejde med Borgerligt tusmørkes rødder i hhv realismen og modernismen. Husk at få læst sidste del, hvis det lige glippede til sidste modul :)
-
Realismer og modernismer - Borgerligt tusmørke.docx
-
Arb.ark til realismer og modernismer.docx
-
Alle læser om 60er-modernisme med fokus på det, der står om "Uro i forstæderne" (som vi læste i timen tirsdag) samt en genopfriskning af Rifbjergs digt "Røntgen" og de modernistiske træk i det.
-
Alle har læst som min frem til markeringen nederst på side 3 i Paradisæblerne af Martin A Hansen. Få styr på handlingen - og se også, om I kan spotte nogle intertekstuelle referencer.
-
Alle læser novellen "Lønningsdag (En idyl)" af Martin Andersen Nexø. Spørgsmålene på sidste side skal vi arbejde med i timen, de er ikke en del af lektien. Tænk gerne over novellens titel under læsningen - vi åbner novellearbejdet med en kommentar he
-
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.docx
-
Vi starter modulet ud med lige kort at få afsluttet Lønningsdag (En idyl) fra sidste time - vi skal have snakket om realismeeffekterne i den og også prøve at sætte ord på de træk fra socialrealismen, man kan finde i Borgerligt tusmørke.
-
Ad Herennium - hyggelæsning.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning 1
|
13-04-2025
|
Genaflevering af danskaflevering
|
22-04-2025
|
Eksamenstræning 2
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709959",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709959",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709959"
}