Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Steffen Bachmand Bach
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark i vikingetiden
Titel 2 Danmark i 1800-tallet (DHO)
Titel 3 Det sorte USA
Titel 4 Antikkens Grækenland
Titel 5 Miniforløb: Israel-Palæstina-konflikten
Titel 6 Ofrets århundrede 1914-1945
Titel 7 Den franske revolution
Titel 8 Kina
Titel 9 Folkedrab
Titel 10 Kold Krig
Titel 11 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark i vikingetiden

Forløbet tager udgangspunkt i perioden ca. 800-1050 - vikingetiden. I forløbet er følgende aspekter og faglige arbejdsmetoder og teorier belyst: Togter, skikke, skibsteknologi, samfundsstruktur, livet i vikingetiden, religion, overgangen til kristendommen, statsdannelse, vikingetiden i historieskrivningen, vikingetiden i eftertiden, push- og pullfaktor, kildekritik, periodiseringsprincipper og historiebrug.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globaleudvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Materiale (omfang inkl. kildemateriale: 65 sider):
- Bech, Trine Hørlyck, m.fl., Guldfund i Verdensklasse, DR.dk, 5/9 2021, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/guld
- Blom, Mads, m.fl., Vinkler på vikingetiden , Nationalmuseet, 2013, s. 20-22, 25-28, 87-90
- DR, Historien om Danmark: 3. Vikingetiden, 2017, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
- Hirst, Michael, Vikings, Sæson 1, Episode 2 (uddrag: angrebet på Lindisfarne (5 min.)), History,
https://www.youtube.com/watch?v=JRNBvID8PhQ
- Larsen, Henrik Bonne og Smitt, Thorkil, Introduktion til historie, Periodiseringsprincipper, Systime,2005
- Nationalmuseet, Vikingernes byer, https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/om-trelleborg/udstillinger/vikingernes-byer/
- Roesdahl, Else, Vikingetiden, ca. 800-1050, i Danmarkshistorien på lex.dk. https://danmarkshistorien.lex.dk/Vikingetiden,_ca._800-1050. Følgende afsnit: Broer, ringborge og Dannevirke, De sidste årtier af vikingetiden, Rigsdannelsen: 'Danmark' og 'danerne', Vikingetidens samfund
- Schou, Lotte & ørnstrøm, Susanne, Danmark i verden, Columbus, 2011, s. 17-32
- Thomsen, Kasper, Historiefaglig arbejdsbog (iBog), Systime, p. 186, p. 275, p. 294, https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=186&L=0
(28/10 2020)
- Vikingeskibsmuseet, https://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/e-laering/sejladsviden
- Vikingeskibsmuseet, https://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/e-laering/sejladsviden/instrumentnavigation
- Vikingeskibsmuseet, https://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/e-laering/sejladsviden/natur-og-sansenavigation
- Vikingeskibsmuseet, https://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/e-laering/sejladsviden/vikingeskibenes-sejl

Kildemateriale:
- Den store Jellingesten (ca. 965), https://danmarkshistorien.lex.dk/Vikingetiden,_ca._800-1050
- Det lille krigsskib fra Skuldelev fra Madsen, Bent, Danske Vikinger, Munksgaard, 1985, s. 9
- Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922 (uddrag),
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922
- Lindisfarne og Den angelsaksiske Krønike (uddrag) fra Sørensen, Carl Harding, Vikinger og togter, 1. udgave, 1. oplag, Nordisk Forlag, Gyldendal, 1990, s. 81
- Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo,
https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_Widukinds_Sakserkr%C3%B8nike_-_Harald_Bl%C3%A5tand_og_Poppo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Danmark i 1800-tallet (DHO)

DHO-forløb om Dannmark i 1800-tallet. Flerfagligt forløb med dansk, hvor den litterære periode Det moderne gennembrud er central. Forløbet afsluttes med DHO og tilhørende mundtlig prøve.

Forløbet tager kort udgangspunkt i industrialiseringen i Storbritannien og USA for derefter at rette fokus mod Danmark, hvor følgende emner belyses: industrialisering, urbanisering, kvindens position, udviklingen på landet og i byen, levevilkår, arbejderbevægelse og politiske partier.

Undervejs trænes elevernes evne i skriftlig og mundtlig formidling samt litteratur- og informationssøgning.

I forlængelse af forløbet får eleverne besøg af Grænseforeningen med fokus på at være mindretal. Derudover besøges Flensborg og Dybbøl Mølle i samarbejde med fagene tysk og samfundsfag, hvor eleverne stifter bekendtskab med erindringshistorie med fokus på 1864 samt Genforeningen, 1920.

Materiale (81 sider, ekskl. kildeforslag til DHO):
- Adriansen, Inge, m.fl., Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal, 2008, s. 141-156.
- Kühle, Ebbe, Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008, s. 129-162, 191-207, 211-219.
- Historien om Danmark, afsnit 8: Grundloven, folket og magten, cfu
- Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergård, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Columbus, 2020, p. 153, 155, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 299
- Kort over den danske helstat (1814-1864), Fra: danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/krigen-i-1864, (27/04/2023). Nu: https://danmarkshistorien.lex.dk/Krigen_i_1864_(2._Slesvigske_Krig)
- Historien bag kampen om Als, https://1864dage.dk/historien/ (27/04/2023)
- Kort over zoner og grænsedragning i forbindelse med afstemning og genforening i 1920, https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/genforeningen (27/04/2023)
- Plakat fra genforeningen 1920, "Det lyder som et eventyr, et sagn fra gamle dage", https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/genforeningen (27/04/2023)

Kildeforslag til DHO (eleverne har inddraget 1 (enkelte 2) i deres DHO):
- En ufaglært kvindes erindringer, 1932, i Frederiksen, Peter, m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006
- Lov om alderdomsunderstøttelse, 1891, https://danmarkshistorien.lex.dk/Lov_om_Alderdomsunderst%C3%B8ttelse,_9._april_1891
- Pio, Louis, Maalet er fuldt!, 1872, i Jacobsen, Jørn & Paldam, Conni, De Moderne Gennembrud 1870-1914, Systime, 2011.
- Meyer, Johanne, Hvad er kvindesagen?, 1888, i Jacobsen, Jørn & Paldam, Conni, De Moderne Gennembrud 1870-1914, Systime, 2011
- Høringssvar om kvinders adgang til universitetet, 1874 (uddrag), https://danmarkshistorien.lex.dk/H%C3%B8ringssvar_om_kvinders_adgang_til_universitetet,_1874
- Grundtvig, Elisabeth, Nutidens sædelige lighedskrav uddrag, 1887, i Jacobsen, Jørn & Paldam, Conni, De Moderne Gennembrud 1870-1914, Systime, 2011
- Jensen, Anna, Proletarkvinden som Hjem- og Industrislavinde, 1892, i Jacobsen, Jørn & Paldam, Conni, De Moderne Gennembrud 1870-1914, Systime, 2011
- Pio, Louis, Fabrikarbejderne, 1871, https://danmarkshistorien.lex.dk/Louis_Pio_%22Fabrikarbejderne%22,_1871
- Mikkels Christensens Erindringer, 1880, https://danmarkshistorien.lex.dk/Mikkel_Christensens_erindringer_1880'erne-1909
- Peder Lykkes Nielsens Erindringer, 1877-ca. 1900, https://danmarkshistorien.lex.dk/Peder_Nielsen_Lykkes_erindringer_1877_til_ca._1900
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det sorte USA

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne.
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt-
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold:
- Eleverne skal opnå viden om og indsigt i USA’s historie gennem følgende fokuspunkter; Revolution og uafhængighed 1776-1789, Borgerkrig 1861-1865, Rekonstruktionen 1865-1877, Jim Crow-systemet 1890’erne-1960’erne, Borgerrettighedsbevægelsen 1950’erne og 1960’erne, Black Lives Matter-kampagnen 2010’erne og 2020’erne.
- Eleverne skal opnå viden om og indsigt i udviklingen i sorte amerikaneres forhold fra USA’s uafhængighed i 1776 til i dag gennem ovenstående nedslag.
- Eleverne skal opnå indsigt i den historiske baggrund for Black Lives Matter-kampagnen.
- Eleverne skal kunne vurdere og anvende kildekritik i forbindelse med undersøgelse af historiske begivenheder, perioder og forhold.

Fremstillingsmateriale:
- Brøndal, Jørn, Det sorte USA – Fra Uafhængighedserklæringen til Barack Obama, Gads Forlag, 1. udgave, 2016, s. 11-14, 118-127, 132-134, 181-184, 189-195, 235-242, 359-360, 367-368, 376-379.
- Bryld, Carl-Johan, Verden før 1914, Systime, 2021, p421 & p429
- Virginia Museum of History & Culture, What caused the civil war?, https://www.youtube.com/watch?v=cUKA8jQQlkk
- Guelzo, Allen, Gettysburg College, Reconstruction: The Good, the Bad and the Ugly, https://www.youtube.com/watch?v=icOFEc5uVts
- Countdown 2020 (SDU): Episode 5. Den historiske baggrund: Black Lives Matter og sportsverdenen i USA https://podcasts.apple.com/dk/podcast/episode-5-den-historiske-baggrund-black-lives-matter/id1534117757?i=1000493653196
- Bill of Rigts Institute Homework Help Series, Plessy vs. Ferguson https://www.youtube.com/watch?v=2ka0iFmU7Jk
- Troelsen, Anders & Ditlevsen, Kasper, Historielærerens øvelsesbog, Columbus, 2017, s. 143, 146
- Thomsen, Kasper, Historiefaglig arbejdsbog, Systime, 2018, s. 70-71
- Dokumentar om Bloody Sunday, 1965: https://www.youtube.com/watch?v=TYtO7zj2zz8

Kildemateriale:
- Black Lives Matter: https://blacklivesmatter.com/
- Den amerikanske uafhængighedserklæring, 4. juli 1776, (uddrag fra Allan Ahle: Den amerikanske borgerkrig. Systime, 2001. s. 17-19 (Hentet fra: Verden før 1914, p103))
- Colarossi, Natalie, Photos show how the Robert E. Lee statue in Virginia has been reclaimed to support the Black Lives Matter movement, Insider, 22/7 2020, (Nyhedsbillede med tilhørende overskrift og forklaring) https://www.insider.com/robert-e-lee-statue-repurposed-black-lives-matter-images-2020-7 (Hentet 24/2 2021)
- Lucas, Joyner, I’m not racist, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
- Louisiana Voter Literacy Test, ca. 1964, https://slate.com/human-interest/2013/06/voting-rights-and-the-supreme-court-the-impossible-literacy-test-louisiana-used-to-give-black-voters.html (hentet 8/3 2021)
- Rice, Thomas D., The original Jim Crow, 1828, words and sheet music cover, https://www.ferris.edu/htmls/news/jimcrow/who/index.htm (hentet 16/04 2021)
- Childish Gambino, This is America, 2018, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=VYOjWnS4cMY
- King, Martin Luther, I have a dream, speech, 28/8 1963, https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety?t=1607405866588&t=1613488158838
- Obama- 50 års dagen for Selma (Edmund P. Bridge) https://www.youtube.com/watch?v=Fp-Vy1lB6YY
- Jackson, Michael, They Don’t Care About Us, 1996, https://www.youtube.com/watch?v=zFUvTE7TK6s
- Derrick Adams, MLK’s Tropic Interlude (Martin and Coretta), 2021, https://blacklivesmatter.com/blmgn-mlk-artist-series/
- Monáe, Janelle, Turntables, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=8CFrCk6_0rM
- Jama, Sofie, Alle brokker sig over woke-kulturen. Men antiwoke-bevægelsen er langt stærkere, Information, 17. marts 2021
- Plads udenfor Det Hvide Hus omdøbes til Black Lives Matter Plaza, B.T., 5. juni 2020
- Honoré, David Rue, Politikere, sportsstjerner og virksomheder står i kø til opbakning: Black Lives

Forløbet er brugt som afsæt for en temadag med tværfaglighed i engelsk og historie, RS5 Medborgeren - at være menneske blandt andre, med fokus på debatten om historiske mindesmærker og statuevæltning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Antikkens Grækenland

Forløbet har vægt på Antikkens Grækenland, perioden ca. 750 f.v.t - 323 f.v.t. e.v.t. I forløbet er følgende belyst: Den græske kolonitid, krigene mod perserne, demokratiets vugge, det athenske demokrati, styreformer, udblik til Romerriget, den peloponnesiske krig, græsk kultur, videnskab, hellenismen, antikken i nutiden, problemstilling, bagvedliggende/udløsende faktorer, push- og pullfaktorer, kildekritik.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globaleudvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Materiale (omfang inkl. kildemateriale: 43 sider):
- Clientela-systemet, figur fra Columbus, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/historiens-kernestof/figurer-og-tabeller/
- Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, Columbus, p. 137, 138, 139, 140, 141, 142, 145, 179,187, 188
- Larsen, Henrik Bonne og Smitt, Thorkil, Introduktion til historie, Periodiseringsprincipper, Systime,2005
- Thomsen, Kasper, Historiefaglig arbejdsbog (iBog), Systime, p. 186, p. 275, p. 294
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=186&L=0

Kildemateriale (indeholdt i ovenstående angivelse, hvis ikke andet er angivet):
- Aristoteles om slaver
- Athenernes statsforfatning
- Herodot om Oraklet i Delfi
- Lykketoft, Mogens, Det danske valgsystem er den bedste garanti mod populisme og autokrati, Altinget, 5/11 2021, https://www.altinget.dk/artikel/mogens-lykketoft-det-danske-valgsystem-er-den-bedste-garanti-mod-populisme-og-autokrati?fbclid=IwAR2VsAGtwl_AId8K58vhxDtTqWTPhPwXn01q1tcxLmzXSz10yHeDV1FiVsE
- Perikles' gravtale
- Thukydid om det at føre krig
- Thukydid om pesten i Athen
- Xenofon om kvinden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Miniforløb: Israel-Palæstina-konflikten

Miniforløb med fokus på at opnå overfladisk indsigt i baggrunden for konflikten samt mulige løsninger og udfordringer for disse. Eleverne indgår i rollespil, hvor de inddeles i grupper, der repræsenterer forskellige aktører i konflikten; Bosættere, Likud, Hamas, Fatah, FN, USA, Iran. Hver gruppe har analyseret udvalgt kildemateriale mhp. at undersøge aktørens standpunkt. Herefter høres foredrag, som nuancerer synspunkterne og slutteligt forhandler eleverne om en mulig fredsløsning i matrixgrupper, som er afsæt for fælles opsamling om konfliktens kernepunkter og udfordringer.

Foredrag med Deniz Serinci med titlen: Hvad er de historiske årsager til konflikten, konsekvenserne og mulig løsning på striden?

Materiale (Samlet her: https://padlet.com/sh754/israel-pal-stina-konflikten-e3up07mikvkt1xgt):
Fra Mortensen, Henrik Wive, Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, 2017:
- Uddrag fra: Kilde 1: Uddrag fra Theodor Herzls Den Jødiske stat, 1896
- Kilde 2: Baselprogrammet, 1897
- Balfour-erklæringen 2. november 1917
- Kort over Mandatområderne og uddrag af forklarende tekst i afsnittet Versailles-traktaten og mandatforordningen
- Uddrag af Kilde 3: Hussein McMahon-brevveksling, 1915–1916
- Uddrag af Kilde 7: Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948
- Uddrag af Kilde 8: Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948
- Uddrag af Kilde 14: FN-resolution 242, 22. november 1967
- Uddrag af Kilde 25: Bush-doktrinen, 1. juni 2002

Materiale (fortsat):
- Israel map throughout history: https://youtu.be/4FspfOI_YRU
- Uddrag fra Andersen, Villads, Undertrykte undertrykkere, Information, 14. oktober 2023
- Citater af Meir Goldmintz og uddrag fra Jensen, Steffen, De jødiske bosættere: Det her er vores land, 2013, http://www.steffen-jensen.dk/dan/blog/463-de-jodiske-bosaettere-det-her-er-vores-land/
- Uddrag fra: Debatindlæg: Søndergaard, Rasmus Sinding, Bidens balancegang om Israel er vanskelig – både ude og hjemme, Jyllands-Posten, 04/11/2023
- Citat af Allan Sørensen, Kristeligt Dagblads Mellemøstkorrespondent til DR: https://www.dr.dk/nyheder/udland/israels-nye-regering-er-taget-i-ed-det-er-en-ganske-anderledes-regering-end-dem
- Uddrag fra: Andersen, Lars Erslev, Hemmelige mord og offentlige likvideringer hører til dagens orden i USA og Israels spionkrig mod Iran, seniorforsker ved DIIS, Dansk institut for internationale studier, 18/12/2020, https://www.diis.dk/publikationer/hemmelige-mord-offentlige-likvideringer-hoerer-dagens-orden-usa-israels-spionkrig
- Biden, Joe, Opslag på det sociale medie X, 09/11/2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ofrets århundrede 1914-1945

Med forløbet om ofrets århundrede kigger vi på den historiske udvikling i begyndelsen af 1900-tallet, hvor mange befolkningsgrupper bliver ofre primært i kraft af nye ideologiers ekstreme dominans. Det er særligt disse nye ideologier, der fra starten af 1900-tallet præger Europa, som vi også vil have fokus på. Vi vil se på, hvordan der i kampen for det gode samfund efter 1. Verdenskrig opstår politiske kampe, der i det gode de kæmper for, slår om i sin modsætning og bliver til ekstreme, totalitære regimer, fx fascismen, nazismen og kommunismen. Forløbet centrerer sig om følgende nedslag: Versaillestraktaten, Italiens fascisme, Tyskland i mellemkrigstiden, nazismen i Tyskland, Weimarrepublikken, De brølende 20'ere, krisen i 30'erne, Hitler og nazistpartiet, Nazismens propaganda, Holocaust, Wannsee, Ansvar og historiens tyngde.

Begreberne historieskabt, historieskabende og årsagsforklaringer samt komparativ analyse trænes.

Begreberne historieskabt, historieskabende og årsagsforklaringer samt komparativ analyse trænes.

Materiale:
- Thomsen, Kasper, Historiefaglige arbejdsbog, Systime, 2018, s. 61-64
- Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, s. 86-120
- Andersen, Lars m.fl., Fokus 3 Fra verdenskrig til velfærd:  9-17
- Dokumentar: Hitlers vej til magten (1): Truslen, DR Kultur, 2014, 55 minutter, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Hitlers%20vej%20til%20magten&orderby=title&SearchID=017329c1-6856-4be6-91fb-3e40e7720ce8&index=5
- Wannsee-konferencen, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen

Kildemateriale (udover det indeholdte ovenfor):
- Præsident Wilsons 14 punkter, Fra Adriansen, Inge, m.fl., Fokus 2 – Fra oplysningstid til europæisk ekspansion, Gyldendal, 2019, Også i sammenfattet form af Carl-Johan Bryld i: Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, Systime, 2019
- Wilsons idéer, Tegning af Alfred Schmidt. Blæksprutten. Gyldendal, 1922, Fra Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, Systime, 2019
- Uddrag af fredstraktaten med Tyskland 28. juni 1919, Paul Holt: Tekster og tal til verdenshistorien 1900-1938. Her efter udgaven af Hans Mikael Holt. Gads Forlag, 1972. s. 47-51. I: Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, Systime, 2019
- Europakort 1914 og 1923
- Tysklands afståelser ifølge Versaillestraktaten, Paul Holt: Tekster og tal til verdenshistorien 1900-1938. Her efter udgaven af Hans Mikael Holt. Gads Forlag, 1972. s. 91. I: Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, Systime, 2019
- Nazistpartiets program 1920, Alfred Rosenberg: Das Parteiprogramm, Wesen, Grundsätze und Ziele der NSDAP. 1941. Her efter Walther Hofer: Nationalsocialismen - en dokumentarisk fremstilling. Hasselbalch, 1963. s. 28 ff.
- Nazistiske propagandaplakater: 'Hilf auch Du mit', 'Ein Volk, ein Reich, ein Führer!', 'Es lebe Deutschland!', 'Die Judennase', 'Der deutsche Student', 'Nun haben wir wieder eine glückliche Zukunt!', 'Winterhilfswerk'.
- Wansee-konferencen, 1942, forhandlingsprotokol, Trials of
War Criminals Before the Nuernberg Military Tribunals Under Control Council Law No. 10. Her efter Walther Hofer: Nationalsocialismen - en dokumentarisk fremstilling. Hasselbalch, 1963. s. 307-308.
- Uddrag af Daniel Goldhagen, Hitlers villige bødler, Excerpts
from Hitlers Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust by Daniel Jonah Goldhagen,
copyright © 1996 by Daniel Jonah Goldhagen s. 468 469 og s. 450 451. Oversat af Carl-Johan Bryld.
- Uddrag af Ernst Nolte, Fortiden, der ikke vil høre op, Ernst Nolte: Vergangenheit, die nicht vergehen will. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6. juni 1986. Her efter Rudolf Augstein m.fl.: Historikerstreit. Piper, 1987. s. 39-45. Oversat af Carl-Johan Bryld.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den franske revolution

Forløbet tager udgangspunkt i at undersøge den franske revolution; optakt, revolutionen og konsekvenserne. Disse belyses gennem nedenstående fremstillings- og kildemateriale med fokus på følgende historiefaglige begreber: historieskabt/historieskabende, bagvedliggende og udløsende faktorer. Hertil kommer kildekritiske overvejelser ved inddragelse af kilder ud fra det funktionelle kildebegreb.

Gennem fokuspunkter i Vores Verdenshistorie behandles - med udgangspunkt i forløbet - følgende begreber: Statsdannelse, Magt og Revolution.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere
periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og
historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler
på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
- Wille, Asger, Mennesket fødes frit… En lang historie kort, Episode 6, Sæson 2, 22. december 2021
https://enlanghistoriekort.buzzsprout.com/1645069/9774786-mennesket-fodes-frit
- Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie 2, Columbus, 2020, s. 62-72, 93-105.
- Afsnittet 'Fra idealer til lovgivning' på https://menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder/menneskerettigheder-fn/fns-menneskerettighedssystem

Kildemateriale (indeholdt i ovenstående, hvis andet ikke er angivet):
- Gud skaber konger, Jacques Bénigne Bossuet, 1709, posthumt udgivet.
- Bekendtgørelse om afskaffelsen af religionsfriheden, 1685
- Kongens brevspioner, Louis de Rouroys, 1740
- Louis de Rouroys om kongens morgenkur, Louis de Rouroys, 1740
- Portræt af Ludvig 14, Charles Poerson
- Portræt af Ludvig 14, Riguad, 1701
- Uddrag af Menneskerettighedserklæringen, 1789
- Erklæring om kvindens og borgerindens rettigheder, 1791
- Rosseau om kvinden, Rousseau, 1762
- Mary Wollstonecraft om kvinders rettigheder, 1792
- Frederik IV af Bénoit Le Coffre (maleri),
https://danmarkshistorien.systime.dk/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/Kapitel_5/046-2909030.jpg
- Verdenserklæringen om menneskerettighederne, FN, 1948, artikel 1-2, 18-19, 30. Hentet fra: https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kina

Forløbet tager udgangspunkt i nutidens Kina, hvor overvågning og manglende menneskerettigheder - set med europæiske øjne - er et problem, og hvor der i efterår/vinter 2022/2023 er demonstrationer med hvide, blanke papirer. I forløbet behandles Kinas historie, med fokus på tiden efter 1949, gennem følgende nedslag: Kejsertid med fokus på konfucianisme, KKP's overtagelse 1949, Kina under Mao med fokus på Det store spring fremad og Kulturrevolutionen, Deng Xiaopings reformer, Studenteroprøret på Den himmelske freds plads i 1989, Kina i 1990'erne og 2000'erne (elevoplæg om forskellige emner) og afslutningsvis problemstillingsarbejde om Kina i dette årtusinde.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet bidrager til:
- Almendannelse gennem indsigt i fortidsfortolkningernes betydning for individers og fællesskabers identiteter.
- Udvikling af elevernes personlige myndighed.
- Opnå forståelse af den komplekse verden, eleverne lever i.
- Eleverne skal opnå viden om og indsigt i et samfundssystem og en kultur, der adskiller sig fra det, de kender.
- Eleverne skal opnå viden om og indsigt i Kinas historie og landets udvikling fra kejserdømme over kommunistisk folkerepublik til den nuværende hybrid mellem kommunisme og kapitalisme.
- Eleverne skal kunne vurdere og anvende kildekritik i forbindelse med undersøgelse af historiske begivenheder, perioder og forhold.

Dokumentarer:
- Horisont: Staten ser alt, DR, 2019, (23 min), http://via.mitcfu.dk/ TV0000115005
- Mao: Revolutionen er ikke et te-selskab, Engelsk dokumentar fra 2005, cfu
- Den lange march, Engelsk dokumentar fra 2010, cfu

Fremstillingsmateriale:
- Frederiksen, Peter, Vores verdenshistorie (iBog), Systime, p. 160-161 & 195
- Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkil, Verden i nyeste tid, Systime, 2008, s. 127-146
- Smitt, Thorkil & Larsen, Henrik Bonne, Kina efter 1840 – riget i midten i fokus på ny, Systime, 2010, s. 51-60
- Uddrag fra opslaget 'Det Store Spring Fremad' på Den Store Danske (https://denstoredanske.lex.dk/Det_Store_Spring_Fremad) om 'Folkekommunerne'

Kildemateriale:
- Landbrugsreformer (fra www.his2rie.dk)
- Det store spring i afgrunden (Information, 20. december 2011)
- Spurvejagt, Folkets Dagblad, april 1958 (https://www.his2rie.dk/kildetekster/ kina-fra-kejserdoemme-tilkapitalisme/kilde-27/)
- Togpassagerer på vej mod Beijing d. 8. marts 1974, Li Zhensheng : Red-color - News Soldier, 2003, s. 265 (hentet fra Leholt, Otto, Kinas historie – kilder til Kinas historie, http://www.kinahistorie.dk/tekster/kina-bog/kilder-til-kinas-historie.pdf)
- Erfaren aktivist forudser revolution i Kina: - Det kan ske i morgen, Boutrup, Christina, TV2, tv2.dk, 29/12 2022
- Kjeldtoft, Sebastian Stryhn & Andersen, Sebastian Skov, Her er alt du skal vide om den vigtigste uge i moderne kinesisk historie, Politiken, 16/10 2022

Følgende materiale er benyttet til problemstillingsarbejde om Kina i det 21. århundrede
- Definition på en supermagt (Alice Lyman Miller, Hoover Institution, Stanford University)
- Konfucius gør comeback i Kina, Kristeligt Dagblad, 30/07 2008
- BNP pr. indbygger i US$ for udvalgte lande. Kilde: Verdensbanken, https://databank.worldbank.org/home.aspx (hentet 27/09 2024)
- Kronik: Modstridende scenarier for Kinas fremtid, Politiken, 09/06 2011
- Teenageren Kina har vokset sig til en frygtet gigant, Berlingske, 24/01 2021
Følgende er supplerende materiale til problemstillingsarbejde om Kina i det 21. århundrede
- Markant dyrere end Marshallplanen: Kina afslører gigantisk, internationalt byggeprojekt søndag, Jyllandsposten, 12/05 2017
- Kinas kommunistparti fejrer 70 år ved magten med militærparade og store ambitioner, Information, 1/10 2019
- Riget i Midten er vågnet, Mandag Morgen, 15/04 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Folkedrab

Projektforløb, der skal give eleverne indsigt i forskellige folkedrab i tiden fra ca. 1900 og frem. Eleverne inddeles i grupper, som arbejder med hver deres folkedrab. Projektet afsluttes med oplæg for klassen. Eleverne skal inddrage selvvalgt kildemateriale og analyse heraf i deres projekter. Forløbet tager afsæt i hjemmesiden folkedrab.dk, hvor hver gruppe tildeles et eksempel på et folkedrab. Herudover inddrages teori om årsagerne til at folkedrab (https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud) sker samt definition af folkedrab (https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab). Efter fremlæggelse diskuteres efterspil med fokus på hvordan man efterfølgende kan forholde sig til folkedrab (https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-tilgives).

Folkedrab:
- Armenien, 1915-1918, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/armenien
- Bosnien, 1992-1995, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien
- Cambodja, 1975-1979, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/cambodja
- Darfur, 2003-, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/darfur
- Irak, 1988, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/irak
- Rwanda, 1994, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda
- Stalinismen, 1928-1956, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser

Produkt:
- Præsentation 10-15 minutter
- Skal indeholde visuel præsentation. Tænk på modtagere og målret præsentationen.

Opgave:
- Redegør for folkedrabet (geografi, aktører, tid, osv.)
- Analyser de mulige årsager til folkedrabet
- Diskutér hvorvidt folkedrabet er et folkedrab samt hvilken teoretisk forklaring, der passer på folkedrabet
- Vurder folkedrabets betydning i eftertiden (hvad skete der efterfølgende, hvordan har folkedrabet påvirket fx befolkningen, området, regionen, kulturen, verden)
- I skal inddrage selvvalgt kildemateriale i besvarelsen af opgaven.
- Der skal indgå fremstillingsmateriale.

Forløbet bidrager til opfyldelse af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløbet bidrager til opfyldelse af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- (politiske og sociale revolutioner)
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kold Krig

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globaleudvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutereperiodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herundereksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde deformidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Indhold:
I dette forløb er der arbejdet med følgende temaer med Den Kolde Krig som overliggende tema; Fredsslutning efter 2. Verdenskrig (Potsdam og Jalta), Jerntæppet, FN, ideologiernes kamp,Marshall-planen, Trumandoktrinen, Komintern, Koreakrigen, våbenkapløb, Cuba-krisen, Berlinmuren samt murens fald og Sovjetunionens opløsning, Ansvaret: Revisionisme og traditionalisme.
Som en del af forløbet har eleverne været på besøg i bunkeren i Vestparken i Randers mhp. at se hvordan spændingerne påvirkede livet i Danmark - herunder beredskabet.

Fremstillingsmateriale:
- Bryld og Haue, Den nye verden 1945-2000, Systime, 2002, s. 9-14, 15-16, 25-26
- Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 3. udgave, 2008, s. 149-161, 165-180.
- Simple History: The Korean War, https://www.youtube.com/watch?v=yxaegqvl4aE (11/11 2020)
- Roslyng-Jensen, Palle, Overblik - det 20. århundredes historie, Gyldendal, 2013, s. 80-81, 110-110, 118-125, 128-130, 141-145
Spillefilm:
- Donaldson, Roger, Thirteen Days, Constantin Film, 2000

Kilder:
- Kort over Europa 14. maj 1945, https://omniatlas.com/maps/europe/19450514/ (3/11 2020)
- Tab af menneskeliv under Anden Verdenskrig (tabel) fra Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914 – idansk perspektiv, Systime, 2008, s. 140
- Churchill, Winston, Jerntæppe-talen, uddrag fra Bryld, Carl-Johan & Hansen-Damm, Peter,Verdenshistorie til HHX, https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=244 (28/10 2020)
- Erklæring fra Kominform 23. september 1947, J. Hagel og K. Rosdahl, Den kolde krig, 1975, s.110-112
- Atlantpagten, 4. april 1949, Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime,2008, s. 159
- Hvis krigen kommer, s. 1-3, 6-9, Statsministeriet, Egmont, 1962
- Citater om spillefilmen Thirteen Days' budskab frahttps://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/thirteen-days?sub=5702#chapter (30/11 2020)
- J. F. Kennedy, TV-tale, 22. oktober 1962, fra I. Bertelsen og K. Jacobsen, Cubakrisen 1962, 1971,s. 49-55 og https://www.youtube.com/watch?v=u07rkwHTPLk
- Referat af samtale mellem Ulbricht og Khrustsjov fra Barner, Kai Otto von, Den Kolde Krig,Systime, 2011, s. 72
- Brev fra Ulbricht til Khrustsjov om Berlin fra Barner, Kai Otto von, Den Kolde Krig, Systime, 2011,s. 72
- Svar fra Khrustsjov til Ulbricht fra Barner, Kai Otto von, Den Kolde Krig, Systime, 2011, s. 72-73
- Fra Khrustsjovs erindringer: Om Berlinmuren fra Barner, Kai Otto von, Den Kolde Krig, Systime,2011, s. 73
- Referat af møde mellem USA's udenrigsminster og forsvarets ledelse fra Barner, Kai Otto von,Den Kolde Krig, Systime, 2011, s. 74
- Memorandum fra præsident Kennedy til udenrigsminister Rusk fra Barner, Kai Otto von, DenKolde Krig, Systime, 2011, s. 74
- Scorpions, Wind of Change, 1990
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologi

Forløbene fra alle år gennemarbejdes på ny med fokus på periodiseringsprincipper, herunder begreberne brud og kontinuitet samt centrale problemstillinger. Ved de fleste forløb er en samling af kendte kilder behandlet mhp. at opstille og besvare problemstillinger, samt inddrage relevante metoder og teorier - herunder kildekritik. DHO-forløbet Danmark i 1800-tallet har dannet grundlag for prøveeksamen. Materialet er angivet herunder:

Antikkens Grækenland:
- Kort over græske kolonier ved Middelhavet og Sortehavet. (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Kort over Perserriget, ca. 500 f.v.t. (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Maleri af Perikles, der holder sin gravtale. (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Perikles’ gravtale (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Athenernes statsforfatning, ca. 425 f.v.t. (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Mogens Lykketoft: Det danske valgsystem er den bedste garanti mod populisme og autokrati (Fra: Altinget, 5/11 2021)

Vikingetiden i Danmark
- Det lille krigsskib fra Skuldelev
(Fra: fra Madsen, Bent, Danske Vikinger, Munksgaard, 1985, s. 9. 0,5 sider)
- Kort over vikingernes rejser og handelsvarer
(Fra: Schou, Lotte & ørnstrøm, Susanne, Danmark i verden, Columbus, 2011, s. 23. 0,5 sider)
- Ibn Fadlan om vikingernes skikke, ca. 922
(Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922. 1,5 sider)
- Uddrag af Widukinds Sakserkrønike, ca. 967
(Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_Widukinds_Sakserkr%C3%B8nike_-_Harald_Bl%C3%A5tand_og_Poppo. 0,8 sider)
- Åby-krucifikset, ca. 1100
(Fra: https://samlinger.natmus.dk/dmr/asset/167915. 0,5 sider)
- Dansk pas og Den store jellingesten
(Fra hhv.: Sonne, Katrine I., Kender du dit pas – indeni?, Berlingske, 8. juli 2017 og Jellingestenene, ca. 950-965, https://danmarkshistorien.lex.dk/Jellingstenene,_ca._950-965. 0,5 sider)


Den Franske Revolution
- Gud skaber konger, 1709 (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Louis de Rouroys om kongens morgenkur, 1740 (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Portræt af Ludvig 14. af Charles Poerson (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Folket under det gamle regime, satiretegning (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Uddrag af Menneskerettighedserklæringen (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Bekendtgørelse af konvention af 18. december 1979 om afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder (Fra: https://menneskeret.dk/monitorering-0/internationale-rapporter/menneskerettighedskonventioner/kvindekonventionen)

Det sorte USA
- Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776 (Fra: Allan Ahle: Den amerikanske borgerkrig. Systime, 2001. s. 17-19)
- The Original Jim Crow, 1828 (Fra: https://www.ferris.edu/htmls/news/jimcrow/who/index.htm)
- Louisiana Voter Literacy Test, 1960’erne (Fra: http://www.slate.com/blogs/the_vault/2013/06/28/voting_rights_and_the_supreme_court_the_impossible_literacy_test_louisiana.html)
- Fotografi af lynchning, Marion, Indiana 1930 (Fra: James Allen et al. (2000) Without Sanctuary)
- I have a dream, 1963 (Fra: https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety?t=1607405866588&t=1613488158838)
- MLK’s Tropic Interlude (Martin and Corette), 2021 (Fra: https://blacklivesmatter.com/blmgn-mlk-artist-series/)

Ofrets århundrede 1914-1945
- Versaillestraktaten, 1919
- Nazistpartiets program 1920
- Es lebe Deutschland!
- Ein Volk hilft sich selbst!
- Hitlers villige bødler, 1996

Kina
- Peter Frederiksen om ’himlens mandat’ og dynastier (Fra: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie)
- Landbrugsreformer (Fra: His2rie.dk)
- Spurvejagt (Fra: His2rie.dk)
- Togpassagerer på vej mod Beijing d. 8. marts 1974 (Fra: Li Zhensheng: Red-color - News Soldier, 2003, s. 265)
- Tank-man (Fra: DR.dk)
- Erfaren aktivist forudser revolution i Kina: - Det kan ske i morgen (Fra: Boutrup, Christina, TV2, tv2.dk, 29/12 2022)

Den kolde krig
- Kort over Europa 14. maj 1945 (Fra: https://omniatlas.com/maps/europe/19450514/)
- Erklæring fra Kominform (Fra: J. Hagel og K. Rosdahl, Den kolde krig, 1975, s. 110-112)
- Omslaget på pjecen ’Hvis krigen kommer’ (Fra: Statsministeriet, Egmont, 1962)
- Tale af J. F. Kennedy, 1962 (Fra: I. Bertelsen og K. Jacobsen, Cubakrisen 1962, 1971, s. 49-55)
- Berlinmuren ved Brandenburger Tor (Fra: Bundesarchiv, hentet fra https://da.wikipedia.org/wiki/Dieter_Beilig)

Danmark i 1800-tallet (DHO)
- Statistisk materiale for Danmark i 1800-tallet
(Fra: Kühle, Ebbe, Danmarks historie – i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008. 0,5 sider)
- Regnskab for en snedkersvend i Hobro, 1879
(Fra: Busk, Katrine C., Danmark i 1800-tallet, Systime, 2023, https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=217. 1,5 sider)
- Fabrikarbejderne, 1871
(Fra: Fra Katrine Charlotte Busks Danmark i 1800-tallet, systime 2023. https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=206#c642. 0,8 sider)
- Kontrakt for Strelluf Anderlsmejeri, 12. januar 1883
(Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kontrakt_for_Strelluf_Andelsmejeri,_12._januar_1883. 0,7 sider)
- Industriens mænd, 1903-1904
(Fra: Busk, Katrine C., Danmark i 1800-tallet, Systime, 2023, https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=229. 0,5 sider)
- Pigen i køkkenet, 1883
(Fra: Kühle, Ebbe, Danmarks historie – i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008. 0,5 sider)
- Kort over den danske helstat (1814-1864)
(Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Krigen_i_1864_(2._Slesvigske_Krig). 0,5 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer