X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Trine Lund
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#1 Folkedrabet i Rwanda
Titel 2
#2 Danmarks tilblivelse - Vikingetiden (DHO)
Titel 3
#3 Europæisk middelalder
Titel 4
#4 Renæssance og reformation
Titel 5
Israel-Palæstina-konflikten
Titel 6
#5 Mellemkrigstiden i Tyskland
Titel 7
#6 Fra enevælde til demokrati
Titel 8
#7 Romerriget
Titel 9
#8 Kampen om det gode samfund
Titel 10
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#1 Folkedrabet i Rwanda
Forløbet tager udgangspunkt i folkedrabet i Rwanda i 1994 - et moderne folkedrab i al dets gru. Vi har fokus på perioden fra ca. 1920-1994 og kort om det efterfølgende forløb. Forløbet fokuserer på, hvad folkedrab er, og hvordan det kan opstå, hvilke historiske forklaringer, der kan ligge til grund for dette folkedrab, folkedrabets forløb og aktører, herunder ofre, gerningsmænd og bagmænd (og teorier om gerningsmænd) og propagandaens rolle, herunder fjendebilleder.
Vi arbejder med redegørelse som kernedisciplin, herunder at håndtere store mængder viden og at formulere os reflekteret om fortidens kompleksitet.
Vi arbejder med udgangspunkt i
folkedrab.dk
- men med materialet i printet version.
Folkedrabet i Rwanda perspektiveres afslutningsvist til Holocaust.
I 3.g arbejder vi med et prøveeksamenssæt i forbindelse med eksamenstræning og repetition.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Holocaust og andre folkedrab
Indhold
Kernestof:
Folkedrab.dk: Hutuer og tutsier
Kolonitiden 1884-1962 – de hvide kommer til Rwanda
Kolonihistoriske årsager
Hvad er folkedrab ?
FNs folkedrabskonvention
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Revolution vender op og ned på Rwanda
Krav om magtdeling
Økonomisk nedtur
Mediernes rolle i Rwanda
Propagandaens fjendebilleder
Fordomme
Stereotyper
Propaganda
Fjendebilleder
Ofre
Hvem var gerningsmændene?
Gerningsmænd - kan alle blive gerningsmænd?
Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd
Hvem var bagmændene?
Folkedrabet i Rwanda
Mediernes ansvar
Podcast: Bakspejl | Rwandas folkemord | DR LYD ( 30 min)
Opération Turquoise
Romeo Dallaire – alle valg har en pris
Hvem stoppede folkedrabet?
NGO;er i Rwanda
George, Terry (instruktør): "Hotel Rwanda" (2004)
Folkedrab.dk: Holocaust
Folkedrab.dk: De mennesker, der spillede en rolle under Holocaust
Folkedrab.dk: Hvad skete der under Holocaust?
Folkedrab.dk: Gerningsmænd under Holocaust
Kildesæt - Folkedrabet i Rwanda - 2025 - Prøvesæt.pdf
Kilde: Dansk rejsebog om etniske grupper i Rwanda (1957) (uddrag)
Kilde: Bahutu manifestet (1957) (Uddrag)
Kilde: Forsiden af Kangura. Novemberudgaven 1991.
Kilde: Vidnesbyrd fra en overlever af folkedrabet i Rwanda: Eric Eugène Murangwa (Uddrag) (Ukendt år)
Kilde: Forsoningskomiteens udlægning af tiden efter folkedrabet og behovet for national forsoning (Uddrag)
Huskeliste til eksamen - Historie.pdf
Supplerende stof:
Folkedrabet i Rwanda - Folkedrab.dk - Kompendium - 2022.pdf
Folkedrabet i Rwanda - modul 2 - 2022.docx
Dilemmaspillet: Folkedrabet på Bantikka
Bantikka - Information til dilemmaspil.docx
Mediernes rolle - Arbejdsark d. 13.12.2022 - 1.b.docx
Folkedrabet i Rwanda - Gerningsmænd, bagmænd og teorierne om gerningsmænd - 2023.docx
Hotel Rwanda - opgave - 2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#2 Danmarks tilblivelse - Vikingetiden (DHO)
Danmarks tilblivelse: Vikingetiden (DHO)
Forløbet beskæftiger sig med Danmarks tilblivelse og vikingernes samfund. Vi går særligt i dybden med slægtens betydning, togter, overgangen til kristendom og vikingernes erobringer og udbredelse i perioden omkring 800-1050. Vi arbejder desuden med, hvordan vikinger og vikingetiden er blevet brugt fra 1800-tallet og frem til i dag, og i den forbindelse introduceres I for teori om historiebrug. Derudover arbejder vi med begrebet 'periodisering'.
Forløbet leder frem til danskhistorieopgaven, hvorfor der bruges tid på disciplinen at skrive en større skriftlig opgave, herunder opbygning af opgave, historisk redegørelse, kildekritisk analyse, historiebrug, brug af henvisninger, informationssøgning, mv.
Vi arbejder med populærhistoriens brug og reaktualisering af historiske perioder, begivenheder og aktører, og i den forbindelse anvender vi Robert Rosenstones genretræk til at fokusere på filmmediets evne til primært at dramatisere, emotionalisere og aktualisere historiske perioder.
En ekskursion til Moesgård Museum indgår i forløbet - i den forbindelse arbejdes der kort med museologi og museumsanalyse, herunder formidlingsstrategier (det didaktiske, æstetiske og affektive princip + kropslig erindring)
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiebrug og –formidling
- historiefaglige teorier og metoder
- udadvendte aktiviteter og ekskursioner
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, Peter: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 27-35
"Vikingetidens begyndelse" fra: Danmarkshistorien.dk: Vikingetidens forudsætninger og begyndelse
Danmarkshistorien.dk: Vikingetidens runealfabet (futhark)
Podcast - Kongerækken #2: Harald Blåtand (18 min)
Dokumentar: DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden (3) (59 minutter)
"From kristen eller dreven politiker?" Fra: Matsen, Bjørn; Petersen, Ole Bjørn: "Vikinger. Indsigt og udsyn." Systime, 2006 (side 118-120) (Ark)
Sune Weile: Om at skrive en historisk redegørelse
Natmus.dk: Litteraturliste om vikingerne
Danmarkshistorien.dk: Vikingetogter i England 793-896
Danmarkshistorien.dk: Erobringstogter til England 991-1016
"Redegørelse" I: Larsen, Brian; Madsen, Adam Lund: DHO – en skriveguide. Systime, 2021 (se ppx)
"Opgavens opbygning" I: Larsen, Brian; Madsen, Adam Lund: DHO – en skriveguide. Systime, 2021 (se ppx)
Info-søgning: Wikipedia.dk(litteraturliste), faktalink.dk(litteraturliste), google.dk, schoolar.google.dk, Randersbib.dk (+ book en bibliotekar (søgning i digitale databaser - intro senere)), bibliotek.dk, natmus.dk, danmarkshistorien.dk, vikingeskib
Djupdræt, Martin Brandt: ”Vikingetiden bliver til” (s. 6-15) Fra: Blom, Mads; m.fl. (red.): "Vinkler på vikingetiden", 2013
Iversen, Kristian; Pedersen, Ulla Nedergård: "Museer" I: "Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel. Columbus, 2. udg., 2015 (s. 74 + 79-87)
Podcast: "Vores Danmarkshistorie - Vikingetiden" Peter Frederiksen, indtalt af Asger Wille, 2023 (34 min)
"Filmanalyse" Fra: Lund, Christian; Larsen, Brian Dupont: På sporet af historien. Systime Ibog: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=137#c828 (besøgt d. 27.3.2023)
”Historiebrug” fra: Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime Ibog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144
Danmarkshistorien. dk: Historiebrug - hvad er det?
"Historiebrug" i: Christian Lund + Brian Dupont Larsen - På sporet af historien - Gyldendal - 2019 - s. 60-63
"Historiebrug" i: Færk; Petersen: "Historie i brug", 2013 (s. 17-20)
”Historiebrugsformer” fra: Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime Ibog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=186
Metoder - i oversigtsform - I Larsen, Brian. Madsen, Adam Lund - DHO – en skriveguide - Systime Ibog - 2019 (dansk).docx
Nordiske Nätter 2015: "Vikings! - historiebrug og videobattle" - del 2 (19 min)
Supplerende stof:
Redegørelse - 1b - 2023.pptx
https://stopplagiat.nu/
Museumsopgave - Forberedelse - Moesgaard Museum - 1b - 2023.docx
Ekskursion til Moesgaard Museum - 1b - 2023 CW TL.pdf
RS 2, DHO 2023, elevinformation.pdf
Historiebrug - Vikingetiden - 2023.pptx
Metoder i historie - 1b - 2023.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 Europæisk middelalder
Forløbet centrer sig om europæisk middelalder i tidsperioden ca. 500 -1400.
I dette forløb fokuseres der på feudalisme som dominerende samfundsstruktur sammenholdt med en begyndende centralisering af statsmagten og kongemagtens funktion, den kristne kirke som en bærende institution og forholdet mellem kirke og stat. I arbejdet med kristendommens udvikling mod en europæisk enhedskultur fokuseres på kulturmødet med islam med korstogstanken som centralt udgangspunkt.
Middelalderens menneske- og verdenssyn står i centrum af forløbet og belyses ud fra vinkler som samfundsstruktur og sociale forhold, kristendom, pestens rolle og sidst i forløbet den glidende overgang til renæssancens brud med tidligere verdensopfattelser.
Periodisering indgår i forløbet.
Innovation indgår ligeledes i dette forløb. Eleverne udarbejder brætspil, der centrerer sig om den viden, som de har fået i dette forløb.
Klassen er på en mini-ekskursion rundt i Randers med udgangspunkt i Stjerneruten, udarbejdet af Visit Randers, hvor eleverne introduceres til byens historiske rødder, særligt hvordan middelalder og reformation har sat sine spor i bybilledet.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder
- udadvendte aktiviteter og ekskursioner
- historiebrug og –formidling
Indhold
Kernestof:
Dokumentar: "Historien om Danmark: Tidlig middelalder". DR (2017) (59 min)
Frederiksen, Peter: "Middelalderens Europa - Kirken i Centrum (500-1500) - Indledning + periodisering" Fra: Vores verdenshistorie, Systime, (s.120-121)
Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 i dansk perspektiv, Systime; sider: 69-100
Kilde: Brev om lensrettigheder og - pligter i Frankrig, 1020 (ark)
"Grundlæggende kildebrug" Fra: Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime IBog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=193
"Historiebrug" Fra: Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime IBog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=144
"Historiebrugsformer" Fra: Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime IBog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=144
Video: En kort film om kildekritik fra Rigsarkivet (4 min)
Niels Randbo Back: SRP Historisk kildekritik (6 min)
Kilde: De tre stænder - middelalderligt bogmaleri (Ukendt årstal) (Fra: Ibog: De tre stænder | Verden før 1914 – i dansk perspektiv (systime.dk)) Ark
Kilde: Pesten i Firenze - "Indledning til Giovanni Boccaccios Dekameron" - 1348 - Uddrag.pdf
Danmarkshistorien.dk: Den sorte død i 1350
"Hvad er korstog og hvad er hellig krig?" - Lars Peter Vistisen. Fra: "Korstogene - Ide og virkelighed", 2004 (Side 7-14)
Kilde: Pave Urban II's tale, 1095 (Roberts Munkens version)
Dokumentar: "Den hellige krig - Korstogene (1)", 2012 (Uddrag: 00.00.00-00.15.30)
Kristelig Dagblad: "Korstogene splittede kristne og muslimer" (3.10.2008)
Spillefilm: Peter Flinth (instruktør): "Arn: Tempelridderen", 2007
H. M. Brix: "Korstogene som kristen generobring", 2004, i: L.P.V.Hansen: Korstogene, systime 2004, side 141. (pdf)
”En arabisk historikers vurdering af korstogene”, 1983, i: L.P.V.Hansen: Korstogene, systime 2004, side 144 (pdf)
David Gress om korstogene, i: Jyllandsposten 21/2-2008. (pdf)
Supplerende stof:
Oversigt over forløbet.docx
Europæisk middelalder - Bryld - Verden før 1914 - Arbejdsspørgsmål til s. 69-75 1b.docx
Brochure: Stjerneruten Visit Randers
Gør det selv - trin for trin-manual til udvikling af brætspil - uddrag.docx
Middelalderligt bogmaleri + Arbejdsspørgsmål til side 97-100 i Verden før 1914.docx
Arbejdsspørgsmål til Boccaccios Pesten i Firenze .docx
Mini-kompendium - Korstog.pdf
Pave Urbans tale - kildeanalyse og plakatproduktion.docx
Arn Tempelridderen - Arbejdsark med tekster.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 Renæssance og reformation
Forløbet indledes med en afgrænsning af begrebet 'renæssance'. Fokus vil være på de forskellige træk, som er tidstypiske for renæssancen: antikkens genoplivning, humanismen, byernes vækst, centralmagtens større magt, kunsten, kunstnerrolle og centralperspektivet, det forandrede verdensbillede - indledningsvist med Italien i centrum.
Vi undersøger den katolske kirkes rolle i renæssancen og den voksende kritik af den katolske kirke, der førte til reformationen, herunder hvilke konsekvenser reformationen fik for samfundet og religionen. Vi zoomer afslutningsvist ind på Danmark og arbejder med trolddom og heksejagt.
Derudover arbejder vi kort med baggrunden for de store opdagelser i 1500-1600-tallet.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 i dansk perspektiv, Systime; sider: 123-140, 157-159
Kilde: Alberti om billedkunsten
Kilde: Pico della Mirandola: ”Om menneskets værdighed” (1486)
Kilde: Maleri: Rafael - Skolen i Athen (1509-1510)
Sanne S. Knudsen mfl - Renæssancen. Da mennesket kom i centrum - Sociale forhold - Systime - 2005 - s 73-80.pdf
Søren Vrist Christensen: "Renæssancen - verdenshistorie" (14 min)
Kilde: Martin Luthers 95 teser (1517)
Dokumentar: "Historien om Danmark: Renæssance og reformation" (2017) (59 min)
Gustav Henningsen: Fra heksejagt til heksekult. Gyldendal, 1984 (s.20-23 +32) (I kompendiet)
Thiedecke, Johnny: "De satans kvinder", Pantheon, 1990 (s. 34-38) (I heksekompendiet)
Danmarkshistorien.dk: Miniforedrag - Renæssancen i Danmark (00.03.10 min)
Thiedecke, Johnny: "De satans kvinder", Pantheon, 1990 (s. 52-55) (I heksekompendiet)
Thiedecke, Johnny: "De satans kvinder", Pantheon, 1990 (s. 65-68) (I heksekompendiet)
Danskernes Akademi: 1600-tallets kultur og mentalitet. DR2 (2012) (00.55.15-01:29:20) (34 min)
Danmarkshistorien.dk: Djævelen og trolddom i Danmark i 1500- og 1600-tallet
Kilde: Trolddomsforordningen, 12. oktober 1617 (Gruppe 1: Mathias, Tilde, Cilla, Gruppe 2: Merle, Filippa, Noah)
Kilde: Uddrag af "Den kalundborgske reces" om trolddomssager, 21. november 1576 (Gruppe 3: Mads, Isak, Selin, Gruppe 5: Alana, Esther, Sebastian)
Kilde: Uddrag af Peder Palladius" "En Visitatsbog": Om troldkvinder en formaning og undervisning, ca. 1543 (Gruppe 4: Luna, Anine, Anders)
Kilde: Hekse-Anna fra Ribe (1613)
Supplerende stof:
Renæssance og reformation - Bryld - Verden før 1914 - s. 123-128.docx
Kilde Pico della Mirandola Om menneskets værdighed 1486 - arbejdsspørgsmål - 2023.docx
Skolen i Athen - Wikipedia, den frie encyklopædi
Tomt vendespil.docx
Kapiteloversigt til Historien om Danmark - Renæssance og reformation - Delvist udfyldt.docx
Kapiteloversigt til Historien om Danmark - Renæssance og reformation - Udfyldt.docx
Hekse - 2b - 2024.docx
Hekse-kompendium.pdf
Reformationens betydning for hekseforfølgelser i Danmark.docx
Hekse-Anna fra Ribe. Arbejdsspørgsmål..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Israel-Palæstina-konflikten
Foredrag om Israel-Palæstina-konflikten ved Deniz B. Serinci - Omdrejningspunktet er: Hvad er de historiske årsager til konflikten, konsekvenserne og mulig løsning på striden?
En lektion er brugt som optakt til foredraget.
Indhold
Kernestof:
Globalis.dk - Israel-Palæstina (opdateret d. 16.10.2023)
Podcast: Kampen om historien | Israel & Palæstina - konflikten uden ende | DR LYD 7.2.2023
DR Explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
Supplerende stof:
Optakt til foredrag om Israel-Palæstina-konflikten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#5 Mellemkrigstiden i Tyskland
Forløbet om mellemkrigstiden i Tyskland har fokus på ideologiske modsætninger, nazismens om ideologi og dens tiltrækningskraft og forudsætningerne for Hitlers vej til magten. Forløbet tager afsæt i arven fra 1. verdenskrig med fokus på ulmende konflikter, herunder den tyske krigsskyld og krigsskadeerstatninger. Vi fokuserer på den politiske og kulturelle udvikling i Tyskland i perioden, herunder nazismen som ideolog. Derudover arbejder vi med den tyske udenrigspolitik med udgangspunkt i begrebet Lebensraum.
Afslutningsvis arbejdes der kort med Kanslergadeforliget og den politiske situation i Danmark. Ligesom vi kort arbejder med Holocaust.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier
- Holocaust og andre folkedrab
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl Johan: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, 3. udg.; sider: 46-56, 81-84, 89-109, 114-118
Kilde: "Versaillestraktaten" (1919) (Uddrag) (Fra: Frederiksen, Peter: Det Tredje Rige. Systime, 2001, s. 124-126)
Dokumentar: Uddrag af: "Historiske øjeblikke" (Tyskland 1871-1940) (1.01.47-1.22.35), Sportgoodsfonden, 2019 (21 min)
Kilder: Vurderinger af Versaillestraktaten (John Foster Dulles (1940), Ruth Henig (1984), R.J. Crampton (1997)) (Bryld, side 55-56)
Kilde: "Partiprogrammet "De 25 punkter" (1920) (Fra: Frederiksen, Peter: Det Tredje Rige. Systime, 2001, s. 133-135)
Kilde: Postkort fra 1920'erne (Bryld, side 101)
Frederiksen, Peter: Det tredie rige - Tyskland 1914-1945, Systime; sider: 54-67
Frederiksen, Peter: "Livet i det tredie Rige" + "Nazistisk kunst" - Det tredie Rige - Systime 2012 - side 54-67.pdf
Kilde: Plakat: "Mutter und kind" (1930'erne) (Frederiksen s. 60) (Gruppe: Gruppe 1)
Kilde: Maleri i spisesal (Frederiksen s. 59) (Gruppe: Gruppe 2 og 3)
Kilde: Propagandaplakat: "Hjælp Hitler med at bygge - køb tyske varer" (1930'erne) (Frederiksen s. 54) (Gruppe: Gruppe 4)
Frederiksen, Peter: "Jødeforfølgelse, 1933-1939" I: "Det tredie Rige. Systime, side 75-79
Kilde: "En tysk skolepiges syns på jøderne" I: Frederiksen, Peter: "Det tredie Rige. Systime, side 183-184
Kilde: "Rigsborgerloven", 1935, I: Frederiksen, Peter: "Det tredie Rige. Systime, side 184
Kilde; Der Ewige Jude (The Eternal Jew), 1940 (: Internet Archive)
Kilde: Filmplakat til "Der Ewige Jude", 1940
Folkedrab.dk: Propaganda
Folkedrab.dk: Fjendebilleder
Folkedrab.dk: Propagandaens fjendebilleder
»The Warsaw Ghetto« (US Holocaust Memorial Museum, 3 min.)
»Seven minutes in the Warsaw Ghetto« (Johan Oettinger, 2012, Basmati film, 8 min.)
”Nazisternes kolonivision: ”Lebensraum” i Europa.” I: Bang, Peter Fibiger (m.fl.): Imperier. Columbus Ibog: https://imperier.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153 (besøgt d. 23.5.2024)
”Ghettoer” I: Berlau, Solvej; Thuge, Stine: Vejen til folkedrab: Columbus Ibog: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139&L=10 (besøgt d. 23.5.2024)
Danmarkshistorien.dk: Kanslergadeforliget 1933
Rigsdagen - Wikipedia, den frie encyklopædi
Kilde: Den amerikanske historiker Daniel Goldhagen, 1996 (uddrag) (Bryld side 107)
Kilde: Den tyske professor Ullrich Herbert: Det rigtige spørgsmål, 1996 (uddrag) (Bryld side 109)
Supplerende stof:
Weimarrepublikkens svageheder - Bryd - Verden efter 1914 - side 89-93 - arbejdsspørgsmål.docx
Kildearbejde - De 25 punkter - Arbejdsspørgsmål.doc
Der Ewige Jude - Arbejdsspørgsmål - 2b - 2024.docx
Lebensraum - Ghetto på film - Mellemkrigstiden i Tyskland - 2b - 2024.docx
Kanslergadeforliget 1933.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#6 Fra enevælde til demokrati
Forløbet arbejder med udviklingen fra dansk enevælde til dansk demokrati i perioden fra 1660 til 1849.
Forløbet tager udgangspunkt i den danske enevælde, der sættes i relation til den franske enevælde. Vi arbejder med samfundsændringerne i perioden, der leder frem mod oplysningstiden, herunder relevante oplysningstænkere og oplysningstidens tankersæt.
Herefter sættes der fokus på forholdene i Danmark. Vi arbejder med den oplyste enevælde og tiden under Christian VII og oplysningstankernes indflydelse på dansk politik. I forløbet trækkes der endvidere linjer til den franske revolution.
Afslutningsvist arbejder vi med forholdene for de danske bønder med udgangspunkt i landboreformerne frem til 1800-tallets politiske omvæltninger frem mod grundlovens indførelse, herunder udviklingen af den danske identitet.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, Peter: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 96-107, 114, 116-117, 125-129, 133-138, 144-147
Kilde: Frederik d. 3.’s Håndfæstning (1648)
Podcast: "Vores Danmarkshistorien - Enevælde" Peter Frederiksen, indtalt af Asger Wille, 2023 (27 min) (Vores Danmarkshistorie on Apple Podcasts)
Kilde: Maleri: Wolfgang Heimbach: Maleri fra 1670'erne af Frederik III knælende før slaget ved Nyborg i november 1659.
Kilde: Kongeloven (1665)
Dokumentar: Historien om Danmark: "Enevælde og oplysningstid (7)" (00.00.00-00.12.57)
Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 i dansk perspektiv, Systime; sider: 181-189, 192-201, 205, 211-216
Kilde: Uddrag: Charles de Secondat, baron de Montesquieu: Om Lovenes Ånd, 1748 (Verden før, s. 196)
Kilde: Uddrag: Jean Jacques Rousseau: Contrat Social, 1762 (Verden før, s. 198)
Kilde: Uddrag: Francois de Voltaire i anonymt udgivet skrift (Verden før, side 198)
Dokumentar: Historien om Danmark: "Enevælde og oplysningstid (7)" (00.43.09-00.54.20)
"Oplysning, magt og politik. Struensee og hans vej til magten" I: Thiedecke, Johnny (red.): For folket. Oplysning, Magt og Vanvid i Struensee-tidens Danmark. Pantheon, 2004 (s. 61-63)
Kilder: Udvalg af kabinetsordrer, som Struensee udstedte i sin 16 måneders regeringstid. I: Thiedecke, Johnny (red.): For folket. Oplysning, Magt og Vanvid i Struensee-tidens Danmark. Pantheon, 2004 (s. 76-81 (Tekst 12 og 13))
"Hvorfor mislykkedes Struensees politik?" I: Thiedecke, Johnny (red.): For folket. Oplysning, Magt og Vanvid i Struensee-tidens Danmark. Pantheon, 2004 (s. 101-102 (Tekst 20))
Podcast: "Vores Danmarkshistorie - Oplysningstid og landboreformer" Peter Frederiksen, indtalt af Asger Wille, 2023 (26 min)( Vores Danmarkshistorie on Apple Podcasts)
Kilde: Ebbe Kløvedal Reich: "Hoter bliver selvejer" (1983)
Kilde: Tredjestand udråber sig til nationalforsamling 17. juni 1789
Kilde: Karikaturtegning fra 1789. Det franske stændersamfund. (Bryld, Verden før 1914, s. 212)
Kilde: Uddrag: Bønders klagebrev på opfordring af Ludvig d. 16. Brev fra Fleurs, Sézanne-distriktet: (Fra: Historieportalen. Systime Ibog: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3782) (udleveret som ark i quiz)
Danmarkshistorien.dk: Mini-foredrag: Landboreformerne
Danmarkshistorien.dk: Offentlige debatfora 1830-1849
Kilde: Orla Lehmanns tale, den 30. januar 1841
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (00.00.00.00-40.00)
Supplerende stof:
DRTV - Gøngehøvdingen: En ærlig mand (00.00.00-00.05.00+00.23.00-00.25.00)
Struensee og magten (kompendium med spørgsmål).pdf
Struensee og magten.docx
Kongeloven, 1665.docx
Arbejdsark . Landboreformerne. 2024 3b.docx
Fransk revolution - Bryld s. 211-213 - 3b - 2024.docx
Enevælden i modvind og nationale identiteter - 2024.docx
De slesvigske krige og ny grundlov - 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#7 Romerriget
Dækker perioden fra ÷753 til 476. Vi arbejder blandt andet med styreformer og forskellige politiske systemer. Derudover arbejder vi med Roms overgang fra kongedømme til republik, erobringskrige, slaver og slaveoprør, gladiatorer og overgangen fra republik til kejserdømme. Afslutningsvist zoomer vi ind på slavernes funktion i Romerriget med udgangspunkt i forskellige kilder.
Vi trækker linjer mellem gladiatorkampe som underholdning og vold i underholdningen i dag.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden før ca. 500
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Polis - Bryld - Verden før 1914 - Ibog.docx
Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 i dansk perspektiv, Systime; sider: 37-66
Kompendium - Romerriget - Vinter 2024.pdf
Skema over det politiske system i republikken - Overblik - Grubb. m.fl. - 2007.pdf
Ark: Figur: Teorien om de 6 styreformer (Tyranni, Oligarki, Demokrati - Monarki, Aristokrati, Politeia)
Kilde: "Den lille bog om at stille op til valg" af Quintus Cicero. 1. årh.f.Kr (Fra: Andersen; m.fl.: Fokus 1. Ibog)
Romerriget - udvikling.docx
Informationssøgning til SRP: Randersbib.dk (herunder databaser) + bibliotek.dk + infomedia.dk, systime.dk + forlagetcolumbus.dk + ai (Copilot, ChatGPT)
Det romerske kejserdømme - Vores Verdenshistorie - Peter Frederiksen - Columbus - Ibog (Komp. s. 20-23)
Dokumentar: Colosseum - dødens arena i det gamle Rom (50 min)
Kilde: Kejser Augustus: Mine bedrifter (uddrag) (Kompendiet s. 21)
Romersk byggekunst - Vores Verdenshistorie - Peter Frederiksen - Columbus - Ibog
Slaveri og gladiatorkampe - Vores Verdenshistorie - Peter Frederiksen - Columbus - Ibog (Kompendium s. 35-37)
Om slaver - På sporet af Romerriget - Kristian J. Steg - 2015 - s. 97-109.pdf
Kilde: Seneca "Om slaveri" (Side 105-106)
Kilde: Plinius den Yngre: "Mordet på en senator" (side 106-107ø)
Kilde: Varro: "Om landbrugets slaver"
Kilde: Cato: "Om slaverationer"
Fight Turn Messy (The Jerry Springer Show) (00.00.00-00.02.20)
Dokumentar: "Jerry Springer: Fights, Camera, Action" Netflix, 2025 (Episode 1) (00.00.00-00.03.00)
Vold i underholdning - dengang og nu - Gladiatorkamp vs. The Jerry Springer Show - 2025.docx
Martin Zimmermann: Om nutidens moralske syn på gladiatorkampe (2013) (side 108-109)
Supplerende stof:
Romerriget - Opstart - Ordliste.docx
Informationssøgning 3b 2024.pptx
Arbejdsspørgsmål til Bryld Verden før 1914 s. 60-66.docx
6.1.25 3b Romerriget.pptx
Slaver - Kilder - Sammenligningsøvelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#8 Kampen om det gode samfund
I dette forløb arbejder vi med ideologiernes kamp og dækker perioden 1945-1989 - med særligt fokus på 1945-1962. Det grundlæggende omdrejningspunkt er henholdsvis østmagternes og vestmagternes kamp for det gode samfund efter 2. verdenskrig. Den storpolitiske situation i verden efter verdenskrigen gennemgås for at danne en forståelsesplatform for de to stormagters tankegang og blokpolitik i perioden. Vi fokuserer på særligt på Marshallplanens betydning, internationale samarbejder, Berlinmuren og Cubakrisen.
Forløbet afsluttes med Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud, samt Fukuyama og Huntingtons teorier om ideologiernes kamp.
Vi trækker linjer til i dag og reflekterer kort over, om der en ny kold krig på vej - og hvorvidt det giver mening at bruge historiske begreber i nutiden.
Derudover har vi fokuseret på at formulere den gode problemstilling og eksamenstræning.
Kernestof:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl Johan: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, 3. udg.; sider: 149-164, 169-178, 285-288, 300-304
Dokumentar: "Den kolde krig (2). Jerntæppet 1045-47." DR2, 2006 (47 min)
Kilde: Jalta-aftalen om Europa 11.2.1945
Kilde: Winston Churchills jerntæppetale, 5. marts 1946
Kompendium - Kampen om det gode samfund - 3b -2025.pdf
Kilde: George Kennans X-artikel, 22.2 1946
Tiden | Vor tids fred? | DR LYD
Kilde: Marshallplanen, 1947
Danmarkshistorien.dk: Marshall-planen, 1948-1953 (+ filmen sidst på hjemmesiden)
Dokumentar: "Den kolde krig (9): Berlinmuren 1958-1963", DR2, 2006 (46 min)
Kilde: Warszawapagtlandene om Berlinmuren, 1961 (Fra: Frederiksen, Peter: Verden efter 1914. Systime Ibog - https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=225#c732) (ark)
Tabel over flygtninge fra øst til vest 1949-1961.docx (Fra: Frederiksen, Peter: Verden efter 1914. Systime Ibog - https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=225#c732) (ark)
Dokumentar: ”Billeder der ændrede verden - Cubakrisen” DRKultur (9 min)
Kilde: Kennedys tv-tale. 22.10.1962
"En ny verdensorden?" I: Olsen, Knud Ryg; Søndberg, Olaf: "Grundbog til historie". Systime, 2009 (s. 297-302)
Kilde: Fukuyama: "Den historie udvikling er afsluttet" (1992) I: Olsen, Knud Ryg; Søndberg, Olaf: "Grundbog til historie". Systime, 2009 (s. 303-306)
Kilde: Huntington: "Civilisationernes sammenstød" (1993) I: Olsen, Knud Ryg; Søndberg, Olaf: "Grundbog til historie". Systime, 2009 (s. 306-309)
Eksamenssæt fra "Ved det grønne bord" - indeholdende nedenstående kilder:
Tekst 3: Teorier om den kolde krigs årsager. 1980 (uddrag)
Tabel 1: Tabel over flygtninge fra øst til vest 1949-1961
Tekst 1: En vesttysk skolebog om årsagen til Berlinmuren
Tekst 2: En østtysk skolebog om årsagen til Berlinmuren
Billede 1: Udvalgt grafik fra artiklen: "Muren trækker stadig sine spor gennem Tyskland", Berlingske d. 1.11.2014.
Den Anden Koldkrig - Martin Krasnik - Weekendavisen - 7.1.2011.pdf
Podcast: Kampen om historien | Det gamle jerntæppe - og det nye | DR LYD (00.40.40-00.56.00)
Videnskab.dk: Nej, vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil (18.5.2023)
TV2: Ny verdensorden efter Ruslands krig – et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter. (25.2.2023)
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Jerntæppet 1945-47 .docx
Jaltakonferencen - Topmøde under 2. Verdenskrig - Lex
Sir Winston Churchill – Sinews of Peace (Iron Curtain) Speech
Øvelse - Kennans X-artikel - 3b - 2025.docx
Arbejdsspørgsmål til Marshallhjælpen - 2025.docx
Dagens opgave d. 3.3.2025 - 3b - Skriveøvelse.docx
Dilemmaspil. DR.dk: Vil du flygte fra DDR
Fukuyama og Huntington - 2025.docx
Læreplanen om Eksamen 3b.pptx
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Historie - Karakterskala - Mundtlig prøve.docx
Er vi på vej mod en ny kold krig. 22.4.25 3b.4.25 3b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kronologiforløb
Obligatorisk kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Indhold
Kernestof:
Emkjær, Stefan(red.): Verdenshistorisk oversigt, Systime; sider: 17-31, 33-48, 51-60, 64-73, 78-83
Supplerende stof:
Oversigt over forløbet - udfyldes af elev.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709961", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709961", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709961" }