Titel
2
|
Danmark i middelalderen (DHO)
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i at undersøge middelalderen med udgangspunkt i Danmark. Der vil være udblik til Europa med fokus på kulturmøder og den europæiske påvirkning. Forløbet danner rammen om dansk-historie-opgaven med tilhørende mundtlig prøve og er et flerfagligt forløb i fagene dansk og historie.
Følgende fokuspunkter er undersøgt af eleverne, som har holdt oplæg om forskellige fokuspunkter for resten af holdet: kirken og kongen, korstog og kulturmøder, love og håndfæstninger, konflikt og union, folket, religiøsitet og livet på landet, livet i byen, sygdom: pesten.
I forlængelse af forløbet, har eleverne været på byvandring i Randers by for at undersøge udvalgte erindringssteder og stiftet bekendtskab med erindringshistorie.
Materiale (40 sider ekskl. kildeforslag + dokumentar á 60 minutter):
- DR, Historien om Danmark, afsnit 4: Tidlig middelalder, 2017, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567
- Frederiksen, Peter, Vores Danmarkshistorie, 1. udgave, 2. oplag, 2022, Columbus, s. 48-79
- Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergård, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Columbus, 2020, p. 153, 155, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 299
Kildeforslag til DHO (eleverne har inddraget 1 eller 2 i deres DHO):
- Sjællandske Lov om ægteskabsbrud, ca. 1200, Fra: Erik Kroman og Stig Juul, Danmarks gamle Love paa Nutidsdansk, bd. 2, 1945, her citeret fra M. Carstensen og J- Olsen, Middelalderliv, 1987, s. 111.
- Uddrag af Jyske Lov, 1241, Fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/udvalgte-lovbestemmelser-fra-jyske-lov-1241 (16/03 2023)
- Ægteskabsscene fra 'Histoire des Nobles Princes de Hainaut', af Jacques de Guise. Bridgeman Art Library, Fra: Historieportalen, Systime, 2023, https://historieportalen.systime.dk/?id=310
- Margery Kempe om livet som kvinde
- Råd til en gift kvinde
- Roskildekrøniken om hungersnød, Fra: Roskildekrøniken, oversat af Michael Gelting, 1979, s. 23-24
- Skånske lov om jernbyrd, Fra: Erik Kroman, Danmarks Gamle Love, 1945, bd. 1, s. 54-55
- Bernhard af Clairvaux De nye riddere – tempelherreorden
|