Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Christina Vinther, Mette Kate Jørgensen
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og politiske systemer - 1
Titel 2 Velfærdsstaten
Titel 3 Sundhed i Danmark
Titel 4 Globalisering - 1
Titel 5 Identitet og etnicitet - 1
Titel 6 RS6 + RS7 + RS8
Titel 7 Demokrati og politiske systemer - 2
Titel 8 Sikkerhed og trusler
Titel 9 Demokrati og politiske systemer - 3
Titel 10 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 11 Identitet og etnicitet - 2
Titel 12 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Velfærdsstaten

Formål med forløbet:

Eleverne skal i løbet af forløbet arbejde med at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. Dette skal ske i direkte kobling med SamfundsCup 23 hvor temaet er ”Grænser”.

I forlængelse heraf vil eleverne i forløbet også arbejde med at formulere præcise faglige problemstillinger som de selv skal udvikle innovative løsninger til.

Derudover skal eleverne i løbet af forløbet arbejde med at undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt.

Kernestof i forløbet:
Fra sociologi:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Fra politik
- politiske ideologier
- skillelinjer
- partiadfærd
- vælgeradfærd
Fra økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sundhed i Danmark

Formålet med forløbet er at:
- undersøge og dokumentere et politikområde (sundhedsområdet)
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og regionalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark

Kernestof i forløbet
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering i Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer med særlig fokus på sundhedspolitik
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
- Diskursanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Globalisering - 1

Forløbet har fokus på hvad der karakteriserer globaliseringen samt hvilke udfordringer DK møder i den sammenhæng. Den internationale arbejdsdeling og DK's placering samt udfordringer for den danske velfærds- og arbejdsmarkedsmodel inddrages. Diverse teorier og begreber anvendes for at nuancere tilgangene. DK's muligheder for at agere i globaliseringen vil være afslutningen på forløbet; her vil der være fokus på forskellige former for konkurrenceevne samt andre parametre som er relevante for globaliseringen.

Der er tilknyttet synopsisforløb til temaet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligning - Ideologi - 1 12-09-2023
Sammenligning - Ideologi - 2 15-09-2023
Handelsteori 20-09-2023
Regression 26-09-2023
Sammenligning - Ideologi - 3 10-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 5 Identitet og etnicitet - 1

Forløbet har fokus på integration, - med et økonomisk, sociologisk og politisk perspektiv. Temaet er centralt i samfundsdebatten og eleverne opnår viden om det danske samfund og de udfordringerne, som kan være indeholdt i integrationen i et senmoderne samfund. Partiernes holdninger, sociologiske teorier og statistisk materiale giver grundlag for et nuanceret indblik i området.

Forskellige arbejdsformer, brug af tekstbehandlingsprogram, arkiveringssystem o.a. uddannelsesmæssige relevante funktioner
præsenteres.

Metodisk og videnskabsteoretisk fokus, - i sammenhæng med SRO.
Forløbet indgår i SRO i samarbejde med EN. Tema: Integration i det multikulturelle/senmoderne samfund.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 6 RS6 + RS7 + RS8

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Demokrati og politiske systemer - 2

Forløbet har som udgangspunkt fokus på det politiske system som EU udgør. Herefter inddrages kort det amerikanske og tyske politiske system. Det danske politiske system inddrages i sammenhæng med diskussionen om forskellige grader og typer af demokrati.

Forløbet er delvist gennemgået virtuelt

Forløbet indeholder et miniforløb med fokus på kommunalvalg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 8 Sikkerhed og trusler

Forløbet har fokus på de sikkerhedstrusler, som det internationale samfund kan være præget af. Relevante aktører samt deres dagsorden i forhold til de internationale magtrelationer inddrages ligesom udviklingen i den økonomiske og politiske magt fungerer som baggrund for forståelsen af de nuværende relationer. Udviklingen i polaritetsstrukturen samt betydningen af de ikke-statslige aktører inddrages. Diverse typer af magt og trusler samt DK's udenrigspolitiske muligheder i det internationale samfund er også relevante faktorer i forløbet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypoteser - ideologi/sociologi 22-08-2024
DK som småstat 08-09-2024
IP - Realisme 08-09-2024
Udledning - IP 17-09-2024
Sammenligning - IP 08-10-2024
FN 11-10-2024
Sammenligning - IP - 1 23-10-2024
Sammenligning - IP - 2 24-10-2024
Sammenligning - IP - 3 25-10-2024
Sammenligning - endelig 27-10-2024
Sammenligning - IP - A 29-10-2024
Sammenligning - IP - B 31-10-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 9 Demokrati og politiske systemer - 3

Forløbet har som udgangspunkt fokus på det politiske system som EU udgør. Herefter inddrages kort det amerikanske og tyske politiske system. Det danske politiske system inddrages i sammenhæng med diskussionen om forskellige grader og typer af demokrati.

Forløbet er delvist gennemgået virtuelt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 10 Velfærdsstatens udfordringer

Vi vil dette forløb kigge på den samfundsøkonomiske del af faget.
Målet med dette forløb er introducere eleverne til basale økonomiske begreber og hvordan økonomien fungerer i et land og reagerer på forskellige stød. Eleverne vil også blive introduceret for de forskellige værktøjer der findes til at påvirker et lands økonomi.
Endelig vil eleverne læse om  de økonomiske skoler keynesianisme monetarisme.

Kernebegreber:

BNP
Plan og markedsøkonomi.
De samfundsøkonomiske mål.
Forskellig former for arbejdsløshed.
Det økonomiske kredsløb og multiplikatoreffekten.
Makropolitik - Finanspolitik og pengepolitik.
Strukturpolitik.
Keynesianisme og monetarisme.

Materiale:

Bøger

Samfundsfag C: Afsnit 12, 13, 20.7
ØkonomiNU: Afsnit 3.1, 3.4, 7.1, 7.2, 8.2, 18.2, 18,4 & 18.5
Luk samfundet op: Strukturpolitik.

Andet materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=Vz4_8n10Z5A
https://www.berlingske.dk/oekonomi/regeringen-og-df-letter-skatten-med-fem-milliarder
https://www.da.dk/politik-og-analyser/beskaeftigelse/2020/coronakrisens-langsigtede-pris/
https://www.dr.dk/nyheder/penge/coronakonkurser-koster-ekstra-mange-job
https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/2020/06/15/Aftale-om-feriepenge-er-landet-Se-her-hvor-meget-du-faar
https://finans.dk/politik/ECE12032360/onsdag-kan-virksomheder-soege-om-loenkompensation-i-dette-buldrende-coronamoerke-er-det-et-meget-stort-lysglimt/?ctxref=ext
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-fjerner-loftet-nu-kan-kommunerne-bruge-loes-paa-skoler-sportshaller-og
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kv17/stadig-laegehuller-paa-danmarkskortet-der-mangler-158-praktiserende-laeger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Identitet og etnicitet - 2

Forløbet starter med at karakterisere det senmoderne samfund i modsætning fra det traditionelle samfund. Kulturoptimister og -pessimister inddrages for at belyse nuancer og udfordringer ved identitetsdannelse i konkurrencestaten. De sociale mediers betydning samt betydningen af socioøkonomiske forhold, køn, etnicitet og gruppetilhørsforhold inddrages for at belyse identitetsprocessens kompleksitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 12 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer