Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Christina Vinther, Mette Kate Jørgensen
|
Hold
|
2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Velfærdsstaten
Formål med forløbet:
Eleverne skal i løbet af forløbet arbejde med at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. Dette skal ske i direkte kobling med SamfundsCup 23 hvor temaet er ”Grænser”.
I forlængelse heraf vil eleverne i forløbet også arbejde med at formulere præcise faglige problemstillinger som de selv skal udvikle innovative løsninger til.
Derudover skal eleverne i løbet af forløbet arbejde med at undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt.
Kernestof i forløbet:
Fra sociologi:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Fra politik
- politiske ideologier
- skillelinjer
- partiadfærd
- vælgeradfærd
Fra økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed i Danmark
Formålet med forløbet er at:
- undersøge og dokumentere et politikområde (sundhedsområdet)
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og regionalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
Kernestof i forløbet
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering i Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer med særlig fokus på sundhedspolitik
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
- Diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Globalisering - 1
Forløbet har fokus på hvad der karakteriserer globaliseringen samt hvilke udfordringer DK møder i den sammenhæng. Den internationale arbejdsdeling og DK's placering samt udfordringer for den danske velfærds- og arbejdsmarkedsmodel inddrages. Diverse teorier og begreber anvendes for at nuancere tilgangene. DK's muligheder for at agere i globaliseringen vil være afslutningen på forløbet; her vil der være fokus på forskellige former for konkurrenceevne samt andre parametre som er relevante for globaliseringen.
Der er tilknyttet synopsisforløb til temaet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner, Hans: Global politik 3. udg., Columbus 3. udg., 2015; sider: 80-97
-
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op!", Columbus 2.. udgave 2015; sider: 166-168
-
Andersen og Skött: Økonomiogen", Systime ibog 2023; sider: 1-3
-
Jensby, Ellegaard Pedersen og Brøndum: "Politikbogen", Columbus 2017; sider: 31-44, 70-71
-
Vestergaard: "KulturNU", Systime ibog 2023; sider: 1-3
-
Andersen & Skött: Økonomibogen, 2. udg. Columbus 2019; sider: 210-220
-
2e - Link til MA videoer.docx
-
Antoft o.a.: ”SociologiNU”, Systime ibog 2022; sider: 1-2
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sammenligning - Ideologi - 1
|
12-09-2023
|
Sammenligning - Ideologi - 2
|
15-09-2023
|
Handelsteori
|
20-09-2023
|
Regression
|
26-09-2023
|
Sammenligning - Ideologi - 3
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Identitet og etnicitet - 1
Forløbet har fokus på integration, - med et økonomisk, sociologisk og politisk perspektiv. Temaet er centralt i samfundsdebatten og eleverne opnår viden om det danske samfund og de udfordringerne, som kan være indeholdt i integrationen i et senmoderne samfund. Partiernes holdninger, sociologiske teorier og statistisk materiale giver grundlag for et nuanceret indblik i området.
Forskellige arbejdsformer, brug af tekstbehandlingsprogram, arkiveringssystem o.a. uddannelsesmæssige relevante funktioner
præsenteres.
Metodisk og videnskabsteoretisk fokus, - i sammenhæng med SRO.
Forløbet indgår i SRO i samarbejde med EN. Tema: Integration i det multikulturelle/senmoderne samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thorndal: "Ærkedansker perkerdansker", 2. udgave 2018; sider: 9-18, 20-33, 76-83, 89-93, 98-102, 113-134, 136-155
-
Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark
-
Hvor bor indvandrere?
-
Information 14.03.2015: "Jeg var Omar el-Hussein"; sider: 1-3
-
Thorndal: "Sociologiens kernestof", Columbus 2021; sider: 38-46, 162-174
-
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op!", Columbus ibog 2022; sider: 1
-
Thorndal: "Ærke dansker - perker dansker", Columbus 1. udgave 2015; sider: 61-65
-
Antoft o.a.: ”SociologiNU”, Systime ibog 2022; sider: 1-2
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
RS6 + RS7 + RS8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Demokrati og politiske systemer - 2
Forløbet har som udgangspunkt fokus på det politiske system som EU udgør. Herefter inddrages kort det amerikanske og tyske politiske system. Det danske politiske system inddrages i sammenhæng med diskussionen om forskellige grader og typer af demokrati.
Forløbet er delvist gennemgået virtuelt
Forløbet indeholder et miniforløb med fokus på kommunalvalg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jensby, Ellegaard Pedersen og Brøndum: "Politikbogen", Columbus 2017; sider: 180-199
-
Politikken.dk 17.04.2021: "Lasse Danielsen: Følelser forpester den politiske debat og det kan ende med at ødelægge vores demokrati"
-
Berlingske.dk 08.08.2021: "Søren Schulz Hansen: Politik er et uattraktivt og virkelighedsfjert job"; sider: 1-2
-
Altinget.dk 22.05.2021: "Sine Riis Lund: Vælgernes ønsker forsvinder alt for ofte op i den blå luft"
-
SA - Demokrati - Sammenligning.pdf
-
Christoffersen og Sørensen: ”Demokrati. Globale og nationale udfordringer”, Systime ibog 2020; sider: 1-3
-
Malling o.a: "SamfNU B", Systime 2021; sider: 1-2
-
Generationsopgør om magten: Her er de unges, de modnes og de ældres Folketing
-
www.altinget.dk
-
Branner, Hans: Global politik 3. udg., Columbus 3. udg., 2015; sider: 34-44
-
Branner: "Det politiske Europa", Columbus 2. udg., 1. opl. 2012; sider: 36-46
-
Branner: "Det politiske Europa", Columbus 4. udg. 2021; sider: 171-184
-
Kureer, Henrik: "EU- økonomisk set", 1. udgave, Systime 2010; sider: 22-26, 70-71, 75, 77-83
-
Bjørnstrup, Matthiesen og Skov: Velfærdsstaten under pres, 2. udg.; sider: 165-166
-
Stat marked og civilsamfund
-
Mariager - EU
-
Medborgerskabstyper
-
2e SA - Grupper - Årsprøve 2024.docx
-
Husk - Skriftlig eksamen - Ny reform.pdf
-
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sikkerhed og trusler
Forløbet har fokus på de sikkerhedstrusler, som det internationale samfund kan være præget af. Relevante aktører samt deres dagsorden i forhold til de internationale magtrelationer inddrages ligesom udviklingen i den økonomiske og politiske magt fungerer som baggrund for forståelsen af de nuværende relationer. Udviklingen i polaritetsstrukturen samt betydningen af de ikke-statslige aktører inddrages. Diverse typer af magt og trusler samt DK's udenrigspolitiske muligheder i det internationale samfund er også relevante faktorer i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner: "Global politik", Columbus 5. udg. 2023; sider: 10-14, 28-40, 42-59, 64, 66, 68-69, 71-72, 90-91, 94-113, 134, 143, 202-213, 215-217, 220-226, 234-239, 264-267, 276-284
-
Branner, Hans: Global politik 3. udg., Columbus 3. udg., 2015; sider: 16-27, 107-116, 215-217, 220-226
-
Branner: "Global politik", Columbus 2006; sider: 66, 154
-
USA’s præsidentvalg 2024: Harris vs. Trump
-
Rasmussen og Skött: "IP bogen", Columbus 2019; sider: 73-82
-
3e SA - Respons - Fremtidens verdensorden.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hypoteser - ideologi/sociologi
|
22-08-2024
|
DK som småstat
|
08-09-2024
|
IP - Realisme
|
08-09-2024
|
Udledning - IP
|
17-09-2024
|
Sammenligning - IP
|
08-10-2024
|
FN
|
11-10-2024
|
Sammenligning - IP - 1
|
23-10-2024
|
Sammenligning - IP - 2
|
24-10-2024
|
Sammenligning - IP - 3
|
25-10-2024
|
Sammenligning - endelig
|
27-10-2024
|
Sammenligning - IP - A
|
29-10-2024
|
Sammenligning - IP - B
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Demokrati og politiske systemer - 3
Forløbet har som udgangspunkt fokus på det politiske system som EU udgør. Herefter inddrages kort det amerikanske og tyske politiske system. Det danske politiske system inddrages i sammenhæng med diskussionen om forskellige grader og typer af demokrati.
Forløbet er delvist gennemgået virtuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Velfærdsstatens udfordringer
Vi vil dette forløb kigge på den samfundsøkonomiske del af faget.
Målet med dette forløb er introducere eleverne til basale økonomiske begreber og hvordan økonomien fungerer i et land og reagerer på forskellige stød. Eleverne vil også blive introduceret for de forskellige værktøjer der findes til at påvirker et lands økonomi.
Endelig vil eleverne læse om de økonomiske skoler keynesianisme monetarisme.
Kernebegreber:
BNP
Plan og markedsøkonomi.
De samfundsøkonomiske mål.
Forskellig former for arbejdsløshed.
Det økonomiske kredsløb og multiplikatoreffekten.
Makropolitik - Finanspolitik og pengepolitik.
Strukturpolitik.
Keynesianisme og monetarisme.
Materiale:
Bøger
Samfundsfag C: Afsnit 12, 13, 20.7
ØkonomiNU: Afsnit 3.1, 3.4, 7.1, 7.2, 8.2, 18.2, 18,4 & 18.5
Luk samfundet op: Strukturpolitik.
Andet materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Vz4_8n10Z5A
https://www.berlingske.dk/oekonomi/regeringen-og-df-letter-skatten-med-fem-milliarder
https://www.da.dk/politik-og-analyser/beskaeftigelse/2020/coronakrisens-langsigtede-pris/
https://www.dr.dk/nyheder/penge/coronakonkurser-koster-ekstra-mange-job
https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/2020/06/15/Aftale-om-feriepenge-er-landet-Se-her-hvor-meget-du-faar
https://finans.dk/politik/ECE12032360/onsdag-kan-virksomheder-soege-om-loenkompensation-i-dette-buldrende-coronamoerke-er-det-et-meget-stort-lysglimt/?ctxref=ext
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-fjerner-loftet-nu-kan-kommunerne-bruge-loes-paa-skoler-sportshaller-og
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kv17/stadig-laegehuller-paa-danmarkskortet-der-mangler-158-praktiserende-laeger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Bjørnstrup, Matthiesen og Skov: Velfærdsstaten under pres; sider: 22-23, 26-27, 36-40, 43-44, 58-102, 110-117, 123-132, 134-138, 165-166, 201-202, 206-208, 218-220, 227-239
-
3e SA - Velfærdsstaten - Synopsis.docx
-
Statens SRP-håndbog 2024-25, regler og råd.pdf
-
SRP 2024-25, overordnet information.pptx
-
Brejnrod, Poul: "Sociologi", Gyldendal 1. udg., 1. opl. 2007; sider: 55-59
-
Bjørnstrup, Matthiesen og Skov: "Velfærdsstaten under pres", Columbus 2. udg. 2019; sider: 61-71
-
3e SA - Tema - Velfærdsstaten.docx
-
Information 07.04.2022: "Energikrisens vindere skal bære inflationens byrder"; sider: 1-2
-
AE 09.04.2022: "Det forbedrer de offentlige finanser, når ufaglærte går til faglært niveau"; sider: 1-2
-
Politikken 05.02.2019: ”Velfærdsstaten giver ekstremt god mening i kroner og øre, Cepos”; sider: 1
-
Jyllands-Posten 21.01.2019: ”Her er den beregning, det officielle Danmark ikke ønsker, at du skal se”; sider: 1
-
Mandag Morgen 31.05.2021: ”Nye beregninger: Hovedparten af fremtidens pensionister bliver en økonomisk gevinst for velfærdsstaten”; sider: 1
-
Husk - Skr. eksamen - Ny reform.docx
-
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
-
3e SA - Grupper - Terminsprøve 2025.docx
-
SA Skriftlig - Krav om faglighed.docx
-
Bolius - opdateret d. 9 juli 2015: "Sort arbejde"; sider: 1-2
-
Information 17. juni 2014: "Sort arbejde er ren næstekærlighed"; sider: 1-2
-
Jensby og Brøndum: "Ulighedens mange ansigter", Columbus 2. udgave 2019; sider: 18-33, 40-42, 44
-
Information 16.02.2019: "Enlig mor på integrationsydelse ønsker sig et køleskab, der virker, og senge til sine børn"; sider: 1-2
-
Rasmussen: ”Politikkens Kernestof”, Columbus ibog 2023; sider: 1-5
-
Jensen, Ole Hedegaard: "Konkurrencestaten Danmark", ibog Systime 2021; sider: 1-4
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Identitet og etnicitet - 2
Forløbet starter med at karakterisere det senmoderne samfund i modsætning fra det traditionelle samfund. Kulturoptimister og -pessimister inddrages for at belyse nuancer og udfordringer ved identitetsdannelse i konkurrencestaten. De sociale mediers betydning samt betydningen af socioøkonomiske forhold, køn, etnicitet og gruppetilhørsforhold inddrages for at belyse identitetsprocessens kompleksitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thorndal: "Ærkedansker perkerdansker", 2. udgave 2018; sider: 98-109
-
Thorndal: "Sociologiens kernestof", Columbus 2021; sider: 48-55, 78-81, 85-86, 90-101, 133-143, 162-174
-
Andersen og Engsted: "Sygt sund!", Columbus 2014; sider: 35-42
-
SRP 2025 program og værksteder, elevudgave.pdf
-
Jensby og Brøndum: "Ulighedens mange ansigter", Columbus 2. udgave 2019; sider: 8-10
-
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op!", Columbus 4. udg. 2023; sider: 11-24, 79-83
-
Vendelbo og Hasselbalch: ”Ensomhed og fællesskab”, Systime ibog 2023; sider: 1-3
-
3e SA - Fattige børn - Respons.docx
-
Rasmussen: ”Politikkens Kernestof”, Columbus ibog 2023; sider: 1-5
-
Ligestilling
-
SA - Ligestilling - Luk up.docx
-
SA - Ligestilling i DK.pdf
-
Maling o.a.: "SamfNU", Systime ibog 2022; sider: 1-2
-
Storr-Hansen: "Køn og ligestilling", Columbus 2. udg. 2022; sider: 47-50, 194-196
-
Kønsrelateret vold.docx
-
Kønsrelateret vold.pdf
-
Kap. 7 - Like og sociale medier.pdf
-
Iversen: "Nationer og nationalisme", Systime ibog 2023; sider: 1-3
-
SA - Fra nationalkarakter til national identitet - Ibog.docx
-
3e SA - Synopsis - Etnicitet og identitet.docx
-
3e SA - Notat - Respons.docx
-
SA Skriftlig - Krav om faglighed.docx
-
Opgavetyper i samfundsfag - Ny reform.docx
-
Husk - Skr. eksamen - Ny reform.docx
-
3e SA - Grupper - Sommereksamen 2025.docx
-
3e SA - Forløb 2025 - Samlet.docx
-
3e SA - Synopsis - Oversigt.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709972",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709972",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709972"
}