Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Nielsen, Thomas Kjærulff
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning *
Titel 2 Grundforløb - Ultimate *
Titel 3 Basketball
Titel 4 Grundtræning (del 1)
Titel 5 Boldbasis og teambold
Titel 6 Cha-cha-cha *
Titel 7 Grundtræning (del 2) *
Titel 8 Pickleball *
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 fodbold*
Titel 11 Badminton*
Titel 12 Kreativ dans*

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning *

Rytmisk opvarmning: Musik og bevægelse

I opvarmningsforløbet har der været fokus på hop og sving. I de første timer af forløbet er eleverne blev præsenteret for forskellige opvarmningsøvelser og har i denne forbindelse arbejde med bevægelse til musik. Som teoretisk vinkel er det belyst, hvordan man skal opbygge et opvarmningsprogram (stigende intensitet), samt hvorfor opvarmning kan forbedre præstationsevnen.
Timerne har eleverne arbejde med bevægelsesanalyse og bevægelseskvalitet, samt hvordan man indlære nye bevægelse og giver feedback. I denne forbindelse har eleverne også arbejdet med de forskellige faser i udviklingen af et opvarmningsprogram.
Eleverne har i de sidste timer skulle lave dele af et opvarmningsprogram med fokus på hop og sving og eventuelt andre elementer, som løb, styrkelignende øvelser og udstrækning.

Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
- Evnen til at udføre elementerne i opvarmningsprogrammet rytmisk til musik med bevægelseskvalitet med fokus på hop og sving.

Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
- Hvilke faser man skal igennem, når man udvikler et opvarmningsprogram sammen i en gruppe.
- Hvordan man kan indlære nye motoriske færdigheder,
- Forståelse for, hvad der er bevægelseskvaliltet i hop og sving og hvordan man ud fra en bevægelsesanalyse kan give feedback til sine gruppemedlemmer.
- Kunne forklare, hvorfor opvarmning har en præstationsforbedrende effekt.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb - Ultimate *

Ultimate er et obligatorisk forløb for alle 1.g klasser på Randers Statsskole. Her arbejder vi praktisk med grundlæggende kaste/gribeøvelser, og grundlæggende spilforståelse. Forløbets teoretiske formål er at arbejde med spilbarhed, basisteknik, samarbejde og kommunikation samt Spirit of the game.

Overordnet er formålet, at kunne anvende de tillærte færdigheder både fra praksis og teori i det færdige spil.

Faglige mål/bedømmelseskriterier:

Overordnet:

- Tekniske færdigheder: kaste og gribeøvesler.

- Taktiske færdigheder: spilbarhed og spilforståelse.

- Samarbejde og kommunikation.

Eleverne skal kunne:  

Udføre forhånds og baghåndskast med en god præcision samt en rimelig afstand (5-10m afstand)

Udføre pankagegrebet samt pinchetgrebet ved passende kast med rimelig præcision (5-10m afstand)

Vise kendskab til 10 sekunders regel.

Vise kendskab til at spillets regler uden kropskontakt samt elementære fairplay regler (herunder Spirit kaptajnens rolle) hvis der opstår situationer som kræver dette.  

Udføre pivotering under et vist pres fra opdækning.

Vise et V cut med fokus på temposkift og retningsskift, hvor discen modtages fra en medspiller.  

Vise spilbarhed/spilforståelse ved at bevæge kunne bevæge sig hen i de frie rum på banen.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basketball

I basketballforløbet har der fokus været på både tekniske og taktiske elementer af spillet.
Med hensyn til de tekniske elementer er der arbejdet med boldkontrol igennem forskellige former for dribleøvelser på stedet og i bevægelse. Der er også arbejde med skudteknikken i skud fra kort afstand samt layup med fokus på benarbejdet, dvs. afsæt på det rigtige ben og selve ”skudafviklingen”.
De taktiske elementer tog udgangspunkt i bevægelsesmønstrer på banen, hvor spacing, give and go, udfyldning, v-cut, backdoor og i mindre grad screening er introduceret. Eleverne har skulle opnå en forståelse for de forskellige bevægelsesmønstre i praksis, så de kan forstå og forklare, hvad formålet er med de forskellige løb.  

Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til den praktiske del skal I kunne vise enkeltstående tekniske elementer, så som skud, driblinger med bolden og layup. I spilnære øvelser eller kamplignende situationer skal I kunne vise spilforståelse igennem bevægelse på banen og kunne aflevere og løbe i forhold til medspillernes og modspillerenes bevægelse. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at udføre tekniske elementer som skud, dribler på stedet (mellem benene; bag om ryggen og fra side til side) med boldkontrol, samt udføre et layup.
• Jeres evne til at udføre bevægelsesmønstre i øvelser eller kamplignende situationer, samt spille bolden på hensigtsmæssige tidspunkter.

Teori (materiale):
• Skudteknik – bevægelsesanalyse (tekst).
• Regler og bevægelsesmønstre i basketball
• Samarbejde (skemaer)
• Bevægelse i basketball (MP4 Video – screencast)
• Læringstrinmodellen
• Spændingsniveau og præstationsevne


Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen i den teoretiske del, vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at kunne inddrage og forklare læringstrinmodellen i forhold til, hvordan man kan udvikle sin spilforståelse i eksempelvis kaosspil som basketball.
• Kunne forklare hvad formålet er med de forskellige løbemønstre, dvs. de taktiske elementer samt kunne analysere skudbevægelsen.
• Jeres evne til at kunne forklare, hvordan spændingsniveauet kan påvirke præstationsevnen herunder, hvorfor spændingsniveauet vil være forskelligt i forskellige dele af undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Boldbasis og teambold

Boldbasis

Formålet med dette forløb er at prøve alternative (ofte ukendte) boldspil samt prøve at udvikle nye boldspil, som har bestemte spilkvaliteter. I starten af forløbet var der fokus på taktiske elementer i boldspil, som løbemønstre, skabe frie områder og kommunikation, samt hvordan man kan justere et spil med udgangspunkt i spilhjulet (og reglerne). Eleverne prøvede i denne forbindelse at udvikle deres eget spil, ud fra dokumentet ”spiludvikling i boldbasis”.
I den afsluttende del af forløbet skulle klassen i grupper arbejde med taktiske elementer i spillene ”ultimatebold” og ”Randers Statsskole special” i mindre grad. Her skulle grupperne ud fra nedenstående teori arbejde med, hvordan de kunne udvikle et velfungerende hold både socialt og taktisk (spilforståelse, løbemønstre og kommunikation på holdet).

Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til eksamen skal I vise et simplet kaosspil og ét af de mere komplekse kaosspil, som vi har arbejdet med. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Være en god holdspiller og kunne gøre dine medspillere gode (bevægelse og kommunikation).
• Kende forskellige taktiske bevægelsesmønstre og principper og kunne bruge dem i praksis
• Beherske basale tekniske færdigheder som at kaste, gribe, drible.
• Kunne opfatte, vurdere, beslutte og handle relativt hurtigt og hensigtsmæssig i forskellige spil.

Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Have viden om de forskellige reglers betydning for de enkelte spil.
• Kunne forklare taktiske elementer og overvejelser ud fra de viste spil.
• Kunne analysere et spil og derudfra kunne justere et spil, så det får et bestemt formål eller bestemte spilkvaliteter (eksempelvis ved hjælp af spilhjulet).
• Kunne forklare, hvordan man kan samarbejde for at opnå et velfungerende hold, idet I blandt andet inddrager begreber som synergieffekt, formelle og uformelle roller, kohæsion og den professionelle elev.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Cha-cha-cha *

Chachacha
I chachacha-forløbet har eleverne arbejdet rytmisk bevægelse til musik, så de kan beherske dansens bevægelser i takt til musikken. I forløbet har eleverne arbejdet med grundtrinene, samt forskellige variationer, som stiller krav til samarbejde for det enkelte par, herunder føring. Derudover har eleverne lært en sekvens, som udføres sammen, men hvor man danser individuelt. Som afslutning på forløbet har eleverne også lært andre variationer, som er mere festdansinspireret.
I forløbet har eleverne arbejdet med at give hinanden feedback ud fra vurderingskriterierne, samt forsøg at lave bevægelsesanalyse af egne videoer.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:

Rytme/takt:
- Følger trinene musikkens tempo?
- Evnen til at føre og blive ført i de forskellige variationerne i dansen?
Grundtrin:
- Evne til at bevæge hofterne i udførslen af grundtrinene.
- Evnen til at lave vægtoverførsel i grundtrinene.
- Små trin og flydende bevægelser i grundtrin og variationer.
- Flydende og sikker overgang mellem grundtrinnene og variationerne.
Helhedsindtryk:
- Følger danserne hinanden – er der harmoni/flow mellem dem?

Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
- Kunne forklare, hvordan man kan føre og blive ført.
- Kunne lave en bevægelsesanalyse af chachacha.
- Kunne diskutere hvad sundhed er, og om dans kan være sundhedsfremmende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræning (del 2) *

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pickleball *

I forløbet pickleball har eleverne arbejdet tekniske elementer, som serv, returnering, dink, lop og flugtning samt taktiske elementer med fokus på placeringen på banen i dobbelt i forskellige spilsituationer. I undervisningen har eleverne arbejdet med parathedsmodellen i forhold til, hvor de skal placere sig på banen, deres forudseenhed i duellerne, og kroppens placering i forhold til bolden idet slaget udføres. Tilmed har eleverne arbejdet med fokuskort i forhold til de forskellige slag, der er arbejdet med i forløbet.

Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
• Kunne beherske de tekniske elementer i udførslen af slagene (serv, servereturnering, third drop shot og dink), herunder hensigtsmæssig bevægelse hen til bolden og placeringen i forhold til bolden inden selve slagafviklingen.
• Eleverne skal vise kendskab til slagene lop og flugtning.
• Igennem øvelserne vise forståelsen for banens opbygning og de taktiske elementer i spillet, herunder forståelse for reglerne i spillet.  

Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
• Vise indsigt i, hvordan man kan bruge en bevægelsesanalyse af et slag (fokuskort) og parathedsmodellen kan udvikle hinandens tekniske og taktiske færdigheder i pickleball.
• Vise forståelse for, hvordan præstationsevnen påvirkes af spændingsniveauet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 fodbold*

Formål:
Fokus er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige. Herunder kan der med fordel hentes erfaringer fra boldbasis i et progressionsforløb indenfor boldspil.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil, som det færdige spil. Derudover inddrages enkelte elementer fra futsal: indspark og tæmninger, og lidt omkring formationer.

Faglige mål:
Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Skud med inderside.
Taktiske færdigheder:
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
• Formationer og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af:
o Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
• Defensivt arbejde med højt og lavt pres.

Teori: Sundhed og fodbold. Brug teorien til at visen en forståelse for hvorfor det er sundt at spille fodbold.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Badminton*



Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv
bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane.
Teorien Komplekse bevægelser giver en grundlægende forståelse for læringsprocessen i badminton og hvordan eleverne kan hjælpe hinanden gennem feedback.     

I forløbet har der være fokus på følgende tekniske færdigheder:
- forhånd og baghåndsgreb
- Lang serv
- benarbejde til nette og netdrop
- Benarbejde til langt forhåndshjørne
- Clear - slag og benarbejde ( saksen)

Teori: Komplekse bevægelser - Yubio 2024 s. 888 - 891.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kreativ dans*

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans.

Teori: Labans bevægelseslærer.

Bliver ud bedømt på:

Du kan lave en koreografi hvor du følger tempo og takten i udvalgt musik.
Kan lave en koreografi der opfylder elementerne i Labans bevægelseslærer (BESS)

Til eksamen:

Skal I vises jeres koreografi. Det kan være en ide at starte med, at  vise enkelte sekvenser af koreografien der enkeltvis opfylder kriterierne fra Labans teori. Og derefter vise den samlede koreografi. Det kan også være en ide at finde noget langsommere eller hurtigere musik i kan tilpasse koreografien til. På den måde viser I at kan følge tempo og takten.              
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer