Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mads Nielsen, Per Morten Ærthøj Holm, Sofie Skov
|
Hold
|
2022 Id/w (1w Id, 2w Id, 3w Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball og Teamsamarbejde
Formålet med floorballforløbet er, at tilegne sig grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i floorball. Dvs. mange boldberøringer i alle timer både i isolerede samt mere spilnære øvelser. Fokus på boldkontrol, driblinger, afleveringer, sammenspil og afslutninger.
De faglige mål for floorballforløbet:
- Udføre et trækskud + et slagskud/luftskud hvor bolden løftes fra jorden.
- Korrekt teknik og præcision i afleveringer, modtagninger og basis driblinger.
- Kunne indgå i samspil med medspiller mens modstander presser.
- Afslutte mod mål med moderat pres.
- Kunne følge basale løbemønstre i spilnær øvelse eller spilsituation.
- Indgå i kampsituationer, hvor du møder bolden og spiller den videre.
Forløbets teoretiske fokus er Teamssamarbejde herunder spændingsregulering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cha cha cha og Vals
Cha cha cha og vals
Dette forløb præsenterer eleverne for to danse-stilarter i form af Chachacha og vals. I forløbet har vi fokus på at arbejde med rytmisk bevægelse i takt med musik og den enkelte stilart. Forløbet indledes med Chachacha og afsluttes med vals.
I chachacha delen af forløbet arbejder vi med grundtrin og forskellige variationer:
Damedrejning
Spotdrejning
Skulder mod skulder
New York
På skovtur
Triple lockstep
Turkisk towel
Afslutningsvis i chachacha delen skal to elever samarbejde og udvikle deres egen koreografi.
Vals:
Der arbejdes med følgende:
Rytme og grundtrin
Dansepositur
Rotationer
Fokus på tyngdepunkt og flydende bevægelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
I forløbet pickleball har eleverne arbejdet tekniske elementer, som serv, returnering, dink, lop og flugtning samt taktiske elementer med fokus på placeringen på banen i dobbelt i forskellige spilsituationer. .
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
• Kunne beherske de tekniske elementer i udførslen af slagene (serv, servereturnering, third drop shot og dink), herunder hensigtsmæssig bevægelse hen til bolden og placeringen i forhold til bolden inden selve slagafviklingen.
• Eleverne skal vise kendskab til slagene lop og flugtning.
• Igennem øvelserne vise forståelsen for banens opbygning og de taktiske elementer i spillet, herunder forståelse for reglerne i spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Forløbet introducerer eleverne for idrætsdisciplinen fodbold.
I fodbold forløbet præsenteres eleverne for fodboldens tekniske og taktiske aspekter. I forløbet arbejder vi med synlige læringsmål:
Teknik:
Spark: Kan med en vis sikkerhed udføre en inderside aflevering, Kan med en vis sikkerhed udføre en ydersideaflevering
Drible: Kan med en vis sikkerhed drible med bolden tæt på fødderne, Kan med en vis sikkerhed drible med bolden tæt på fødderne og samtidig rette blikket fremad for at se med- og modspillere, Kan med en vis sikkerhed udføre specifikke drible-variationer (husmandsfinte, laudrup, step-over).
Tæmning: Kan med en vis sikkerhed tæmme bolden, når den modtages langs jorden, Kan nogenlunde kontrollere og tæmme bolden, når den modtages i luften, Kan til dels lave retningsbestemte tæmninger på jord og i luften
Taktik: Bevægelse: Kan flytte mig i åbne positioner frem for at blive stående både før og efter jeg har modtaget bolden
Kommunikation: Kan kommunikere med mine medspillere
Forløbet er afsluttet med forløbsprøve.
Fodbold og sundhed:
Fodbold er sundere end vægtløftning og løbeture (artikel fra sundhedspanel)
Arbejdsfysiologi:
B- for bedre idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flag Football
Flag football
Forløbet er bygget op således at de første to moduler er meget lærerstyret med stor fokus på at eleverne skal tilegne sig tekniske færdigheder i flag football.
Basis teknik, angreb
Læringsmål: Kaste, Gribe Ruteløb/cuts
Basis teknik, forsvar
Takling, Opdækning
Introduktion til spillet (Inddeling af hold)
Opnå forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
Opnå taktisk forståelse for angrebstaktik og forsvarstaktik
Gennem udarbejdelse af playbook skal eleverne opnå spilforståelse og have styr på
aftaler i henhold til playbooks, som de selv udvikler.
Forløbsprøve
Læringsmål: Eleverne skal kunne forevise tekniske færdigheder, herunder kaste, gribe, ruteløb og
taklinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Anatomi og bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rytmisk opvamning
Et praktisk teoretisk musik og bevægelse forløb, hvor rytme, bevægelse og opvarmning er arbejdsområder.
Det praktisk hovedformål er at arbejde med kvalitet og opvarmningseffekt i bevægelser til musik. Herunder indgår relevant teori:
Kvalitet i bevægelserne teoretisk og praktisk:
- Tekst: Bevægelsesanalyse og bevægelseskvalitet i rytmisk gymnastik.
- Individuel opgave i rytme (praktisk opgave baseret på teorien)
- Ark til bedømmelse af bevægelseskvalitet
- Tekst: Opvarmningsteori.
-Gruppeopgave (praktiskopgave baseret på teorien)
-Feedback
-Arbejde med mange gang/sving og hoppebevægelser enkeltvis og i opvarmningssekvenser små serier. Herunder arbejde med at følge musikkens takter i sine bevægelser.
Faglige mål:
Kvalitet i bevægelser til musik: at kunne anvende følgende begreber i egen og andres praksis: svingende, førende, markerede bevægelser, tyngde/lethed, totalbevægelse/isoleret bevægelse. Herunder refleksion over eget motorisk niveau og egne fokuspunkter. Udvælge 2 bevægelser (der må gerne være koordineringudfordringer som man træner gennem forløbet), og har fokuspunkter til ud fra vores teori. Fokus på at lave mange gentagelser, så man kan komme helt ud i bevægelsen (kvalitet) og dermed opnå størst opvarmningseffekt. Individuel videoaflevering med musik.
Opvarmningseffekt i bevægelser til musik: I grupper samarbejde om 3 opvarmningssekvenser med gang, sving og hop. Fokus på kvaliteten og rytmen til musikken. De individuelle bevægelser må gerne inddrages, hvis de er blevet automatiserede og kan skabe opvarmningseffekt. Gruppevideoaflevering med musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Badminton
Dette forløb præsenterer eleverne for idrætsdisciplinen Badminton. Vi arbejder med synlige læringsmål opdelt i to kategorier: teknik og taktik.
Indenfor teknikken kigger vi på:
Greb: Har korrekt forhånds- og baghåndsgreb
Serv: Kan udføre en kort og til dels en lang serv i badminton
Clear: Kan til dels udføre et clear-salg (svingsløjfe) og saksebevægelsen (benarbejde)
Drop: Kan til dels udføre et for- og baghånds netdrop med korrekt benarbejde (forspænding og korrekt udfaldsben)
Smash: Kan til dels udføre et nedadgående slag (smash) med korrekt benarbejde (svingsløjfe og saksebevægelse)
I den taktiske del har vi arbejdet med
Generelt: Har viden om og kan til dels udføre flere forskellige slags/typer slag i badminton samt eleven har en grundlæggende forståelse for benarbejdet rundt på banen i badminton
Teori
I teoridelen af forløbet har vi arbejdet med forspænding og spændstighed, samt træning heraf. Vi har yderligere kigget på tillæring af komplekse bevægelser. Der er anvendt youtube link som inspiration og præsentation af forskellige slag-typer i spillet.
https://www.youtube.com/watch?v=G5FbGtVG6a8 (Clear)
https://www.youtube.com/watch?v=yaEfnpA9rus (Kort serv)
https://www.youtube.com/watch?v=aEdEDSa1vso (Benarbejde)
(3 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grundtræning
Gennem grundtræningsforløbet har eleverne kunnet vælge indenfor forskellige former for grundtræning, bla. konditionstræning, styrke-, koordinations- og udholdenhedstræning. Eleverne har efter en teoretisk introduktion af grundtræningens forskellige elementer udarbejdet og gennemført et grundtræningsprogram med resten af klassen. Under udarbejdelsen af grundtræningsprogrammet indtog læreren en vejlederrolle.
Som et eksempel på grundtræning udførte eleverne indledningsvis en "Bronze cirkel". Bronze cirklen fungerede også som et eksempel på en fysiologisk test.
I forbindelse med forløbet er eleverne blevet introduceret til grundlæggende fysiologiske termer som aerob/anaerob træning, udholdenhed, koordination og styrke, der er koblet til den praktiske undervisning.
Før fremvisning af grundtræningsprogrammerne skulle grupperne forklare, hvilke(n) træningseffekter de ønsker at fremme gennem deres grundtræningsprogram.
Efter fremførelsen fik eleverne lærer- elevfeedback
Følgende kriterier blev vægtet:
- Programmets udførelse og instruktion (herunder bevægelseskvalitet)
- Gruppens/elevens evne til at argumentere for hvilke grundtræningselementer som primært var i spil i deres program og at det udførte program rent faktisk afspejler dette.
- Gruppens/elevens evne til at motivere deltagerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Forløbet tager udgangspunkt i træningsprojektet som starter og slutter med en Biptest.
Træningsprojektets fokus er konditionstræning som konkret munder ud i et 3g løb på enten 5km eller 10km
Evalueringen har været en individuel mundtlig fremlæggelse af deres udarbejde rapports hovedpunkter.
Praksistimer:
Med løb som udgangspunkt introduceres eleverne til forskellige former for konditionstræning og kredsløbsstimulerende aktiviteter/lege. Eleverne har her selv skulle udvikle træningsøvelser med fokus på kredsløbstræning.
Teoritimer:
Lunger, kredsløb, energiomsætning, træningsteori
NB. Dette pensum er også tilknyttet forløbet "Fodbold".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Svømning
Svømning fokuserer på vandtilvænning, crawl, rygcraw, brystsvømning og udholdenhed.
Eleverne skal desuden på studietur til Playitas i oktober, så vi vil gerne kende deres svømmefærdigheder samt forbedre dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Håndbold og teori
Håndbold med fokus på de grundlæggende tekniske elementer.
- Kendskab til de almene regler i håndbold.
- Grundlæggende benarbejde.
- Kast og skudafvikling, herunder håndleddets betydning.
- Modtage bolden i fart
- Dribling i løb
- Treskridtsfinten
- Radjenovic-finten
- Hopskud
Spilafvikling:
- Løbebaner
- Kontra
- De forskellige spilpositioner
-Færdigt spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt 1
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Basketball teori og picklball.
Forløbet er en blanding af basket og pickl-ball og teori. Vi har været så heldige af få professionelle spillere i Randers Cimbria til at forestå undervisning. Derfor den lidt sporadiske tidsplan.
Forløbet har introduceret eleverne til de forskellige grundtekniske elementer:
- Driblinger (en hånd, crossover, bag om ryggen og evt. mellem benene)
- Skud
- Afleveringer (almindelige, studs, overhead)
- Lay-up (fra en side)
Hertil har eleverne elevermne arbejdet med taktiske elementer (angrebsåbninger):
- Back door
- Give and go
- Screen
- V-cut
Regelkendskab er trænet via kamp. Typisk almindelig kamp men også 3 vs 3 på en kurv.
Ifm. kamp har der været fokus på at implementere de enkelte tekniske og taktiske delelementer nævnt ovenfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lanciers, cha cha cha og vals
Lanciers, cha cha cha og vals. Dette forløb er slået sammen med moderne dans er går under navnet Dansens rejse i forløbspakkerne.
I forløbet har vi fokus på at arbejde med rytmisk bevægelse i takt med musik og den enkelte stilart.
Lanciersundervisning med fokus på rytme og bevægelseskvalitet.
I cha cha cha delen af forløbet arbejder vi med repetition af elementer fra det tidligere forløb.
Wienervals:
Der arbejdes med følgende:
Rytme og grundtrin
Dansepositur
Rotationer
Fokus på tyngdepunkt og flydende bevægelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Volleyball
Forløbsbeskrivelse
I den praktiske del af forløbet er eleverne præsenteret for synlige læringsmål ud fra to kategorier; teknik og taktik. Disse omhandler bl.a. de forskellige typer slag i Volleyball og hvorledes et hold på bedste vis kan/skal samarbejde på banen. Læringsmålene har været omdrejningspunkt for undervisningen, og hver sekvens/undervisningslektion har haft sit eget mål.
Praktisk:
Synlige læringsmål og succeskriterier
Teoretisk:
B-for bedre idræt
Kapitel om Team og Hold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Moderne dans
Moderne dans og bevægelsesudtryk. Dette forløb er slået sammen med moderne lanciers, vals og cha cha cha og går under navnet Dansens rejse i forløbspakkerne.
Faglige mål:
Udvikle kropslig og rytmisk bevidsthed gennem dans og bevægelse.
Forstå og anvende Labans bevægelsesteori til analyse og skabelse af dans.
Samarbejde om at udvikle og opføre en koreografi.
Reflektere over sammenhæng mellem teori og praksis i dans.
Teoretisk grundlag:
Labans bevægelsesteori: Fokus på de fire bevægelsesfaktorer (rum, vægt, tid, flow) og de otte bevægelseskvaliteter.
Diskussion af bevægelseskvalitet, udtryk og genre.
Vurdering af gruppeprodukt ud fra kriterier: bevægelseskvalitet, genreinddragelse, samarbejde og kreativitet.
Teori
Uddrag af teori om Laban
Musikudvalg med forskellig rytme og karakter.
Kompetenceområder:
Bevægelse og kropslig bevidsthed
Samarbejde og kommunikation
Anvendelse af teori i praksis
Æstetisk og kulturel forståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709986",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709986",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709986"
}