Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Kjærulff
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Basketball: 1.x 2022
I basketballforløbet har der fokus været på både tekniske og taktiske elementer af spillet.
Med hensyn til de tekniske elementer er der arbejdet med boldkontrol igennem forskellige former for dribleøvelser på stedet, og dribling med bolden i bevægelse, som forøvelse til layup.
De taktiske elementer tog udgangspunkt i bevægelsesmønstre på banen, hvor spacing, give and go, udfyldning v-cut, backdoor er introduceret. Eleverne har skulle opnå en forståelse for de forskellige bevægelsesmønstre, så de kan forstå og forklare, hvad formålet er med de forskellige løb.
Eleverne har ikke arbejdet med skudbevægelsen.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til den praktiske del skal I kunne vise enkeltstående tekniske elementer, så som driblinger med bolden, og layup. I spilnære øvelser eller kamplignende situationer skal I kunne vise spilforståelse igennem bevægelse på banen og kunne aflevere og løbe i forhold til medspillernes og modspillerens bevægelse. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at udføre tekniske elementer som dribler på stedet (mellem benene; bag om ryggen og fra side til side) med boldkontrol, samt udføre et layup.
• Jeres evne til at udføre bevægelsesmønstre i øvelser eller kamplignende situationer, samt spille bolden på hensigtsmæssige tidspunkter.
Teori (materiale):
- Når kroppen skal lære (plus)
- Regler og bevægelsesmønstre i basketball
- Bevægelse i basketball (Video – screencast)
- Spændingsniveau & præstationsevne
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen i den teoretiske del, vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at kunne forklare, hvordan spændingsniveauet kan påvirke præstationsevnen herunder, hvorfor spændingsniveauet vil være forskelligt i forskellige dele af undervisningen.
• Kunne forklare hvad formålet er med forskellige løbemønstre, dvs. de taktiske elementer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Rytmisk opvarmning (2021) 2.z
I opvarmningsforløbet har der været fokus på hop og sving. I de første timer af forløbet er eleverne blev præsenteret for forskellige opvarmningsøvelser og har i denne forbindelse arbejde med bevægelse til musik, og teoretisk set på, hvorfor man skal opbygge et opvarmningsprogram (stigende intensitet), samt hvorfor opvarmning kan forbedre præstationsevnen.
Timerne har eleverne arbejde med bevægelsesanalyse og bevægelseskvalitet, samt hvordan man indlære nye bevægelse og giver feedback. I denne forbindelse har eleverne arbejdet med de forskellige faser i udviklingen af et opvarmningsprogram.
Eleverne har i de sidste timer skulle lave dele af et opvarmningsprogram med fokus på hop og sving og eventuelt andre elementer, som løb, styrkelignende øvelser og udstrækning.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
- Evnen til at udføre elementerne i opvarmningsprogrammet rytmisk til musik med bevægelseskvalitet.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
- Hvilke faser man skal igennem, når man udvikler et opvarmningsprogram sammen i en gruppe.
- Hvordan man kan indlære nye motoriske færdigheder,
- Forståelse for, hvad der er bevægelseskvaliltet i hop og sving og hvordan man ud fra en bevægelsesanalyse kan give feedback til sine gruppemedlemmer.
- Kunne forklare, hvorfor opvarmning har en præstationsforbedrende effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundtræning - del 1
I grundtræningsforløbet blev eleverne præsenteret for forskellige grundtræningsformer, som overvejende var træning med egen kropsvægt. Eleverne har prøvet at lave bronzecirklen, forskellige former for cirkeltræning og crossfit og i mindre grad koordination-, konditions- og balancetræning. I forbindelse med at klassen prøvede de forskellige grundtræningsformer skulle eleverne med udgangspunkt i begreber som belastning, antal gentagelser, antal sæt og pausernes længde forsøge at vurdere, hvilken træningseffekt de pågældende aktiviteter havde inden for kategorierne muskelstyrke, muskelstørrelse eller muskeludholdenhed. Tilmed skulle eleverne opnå en forståelse for, hvilke muskler der arbejder i de forskellige øvelser, samt hvordan musklerne arbejdede (koncentrisk, isometrisk eller excentrisk).
Afslutningsvist skulle eleverne i mindre gruppe lavet et grundtræningsprogram med selvvalgte fokuspunkter og skulle kunne argumentere for deres valg af øvelser, opbygningen af træningsprogrammet, samt kunne forklare, hvilken effekt programmet vil kunne give på sigt.
Forskellige træningsprincipper blev også belyst igennem artiklen ”brug tiden effektivt i fitnesscentreret”.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
- Fysisk kapacitet, dvs. evnen til at udføre de fysiske udfordringer.
- Teknisk formåen, dvs. evnen til at udføre øvelserne teknik korrekt.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
- Forståelse for musklens evne til at arbejde koncentrisk, isometrisk og excentrisk.
- Forståelse for grundlæggende begreber, som sæt, antal gentagelser, repetition max (RM), AMRAP-princippet, (As Many Reps As Possible), EMOM står for "every minute on the minute".
- Kunne begrunde, hvordan man skal træne alt afhængigt af personens udgangspunkt, herunder kende forskellen på grundlæggende styrketræning, opbyggende styrketræning og maksimal styrketræning, samt kunne inddrage superkompensationsprincippet (fra 1.g).
- Kunne begrunde et grundtræningsprogram ved inddragelse af ovenstående elementer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Boldbasis
Formålet med dette forløb er at prøve alternative (ofte ukendte) boldspil samt prøve at udvikle nye boldspil, som har bestemte spilkvaliteter. I starten af forløbet var der fokus på taktiske elementer i boldspil, som løbemønstre, skabe frie områder og kommunikation, samt hvordan man kan justere et spil med udgangspunkt i spilhjulet (og reglerne). Eleverne prøvede i denne forbindelse at udvikle deres eget spil, ud fra dokumentet ”spiludvikling i boldbasis”.
I den afsluttende del af forløbet skulle klassen i grupper arbejde med taktiske elementer i spillene ”ultimatebold” og ”Randers Statsskole special” i mindre grad. Her skulle grupperne ud fra nedenstående teori arbejde med, hvordan de kunne udvikle et velfungerende hold både socialt og taktisk (spilforståelse, løbemønstre og kommunikation på holdet).
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til eksamen skal I vise et simplet kaosspil og ét af de mere komplekse kaosspil, som vi har arbejdet med. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Være en god holdspiller og kunne gøre dine medspillere gode (bevægelse og kommunikation).
• Kende forskellige taktiske bevægelsesmønstre og principper og kunne bruge dem i praksis
• Beherske basale tekniske færdigheder som at kaste, gribe, drible.
• Kunne opfatte, vurdere, beslutte og handle relativt hurtigt og hensigtsmæssig i forskellige spil.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Have viden om de forskellige reglers betydning for de enkelte spil.
• Kunne forklare taktiske elementer og overvejelser ud fra de viste spil.
• Kunne analysere et spil og derudfra kunne justere et spil, så det får et bestemt formål eller bestemte spilkvaliteter (eksempelvis ved hjælp af spilhjulet).
• Kunne forklare, hvordan man kan samarbejde for at opnå et velfungerende hold, idet I blandt andet inddrager begreber som synergieffekt, formelle og uformelle roller, kohæsion og den professionelle elev.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cha-cha-cha
Chachacha
Omdrejningspunktet i forløbet har været pardansen chachacha, hvor eleverne har forsøgt at udvikle deres færdigheder inden for rytmisk bevægelse til musik, så de kan beherske dansenes rytmiske bevægelser i takt til musikken. I forløbet har eleverne arbejdet med grundtrinene, samt forskellige variationer, som stiller krav til samarbejde for det enkelte par, herunder føring. Derudover har eleverne lært en sekvens, som udføres sammen, men hvor man danser individuelt. Som afslutning på forløbet har eleverne også lært andre variationer, som er mere festdansinspireret.
I forløbet har eleverne arbejdet med at give hinanden feedback ud fra vurderingskriterierne, samt forsøg at lave bevægelsesanalyse af egne videoer.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
Rytme/takt:
- Følger trinene musikkens tempo?
- Evnen til at føre og blive ført i de forskellige variationerne i dansen?
Grundtrin:
- Evne til at bevæge hofterne i udførslen af grundtrinene.
- Evnen til at lave vægtoverførsel i grundtrinene.
- Små trin og flydende bevægelser i grundtrin og variationer.
- Flydende og sikker overgang mellem grundtrinnene og variationerne.
Helhedsindtryk:
- Følger danserne hinanden – er der harmoni/flow mellem dem?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
I forløbet pickleball har eleverne arbejdet tekniske elementer, som serv, returnering, dink, lop og flugtning samt taktiske elementer med fokus på placeringen på banen i dobbelt i forskellige spilsituationer. I undervisningen har eleverne arbejdet med parathedsmodellen i forhold til, hvor de skal placere sig på banen, deres forudseenhed i duellerne, og kroppens placering i forhold til bolden idet slaget udføres. Tilmed har eleverne arbejdet med fokuskort i forhold til de forskellige slag, der er arbejdet med i forløbet.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
• Kunne beherske de tekniske elementer i udførslen af slagene (serv, servereturnering, third drop shot og dink), herunder hensigtsmæssig bevægelse hen til bolden og placeringen i forhold til bolden inden selve slagafviklingen.
• Eleverne skal vise kendskab til slagene lop og flugtning.
• Igennem øvelserne vise forståelsen for banens opbygning og de taktiske elementer i spillet, herunder forståelse for reglerne i spillet.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
• Vise indsigt i, hvordan man kan bruge en bevægelsesanalyse af et slag (fokuskort) og parathedsmodellen kan udvikle hinandens tekniske og taktiske færdigheder i pickleball.
• Vise forståelse for, hvordan præstationsevnen påvirkes af spændingsniveauet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning (del 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold og træningsprojekt
I fodboldforløbet har der både være fokus på tekniske og taktiske elementer. I den tekniske del af forløbet har eleverne arbejdet med indersideaflevering, inderside- og ydersidevendinger og footwork. I den taktiske del af forløbet har eleverne arbejdet med spilforståelse og bevægelse i spillet og kommunikation. I denne forbindelse har de arbejde forskellige bevægelsesmønstre for at skabe plads til medspillerne eller selv løbe ind i et frit område. I denne forbindelse er teksten om læringstrinmodellen inddraget. Arbejdet med spilforståelse er øvet igennem forskellige småspil, hvor fokus netop har været på bevægelse, samspil og kommunikation og ikke nødvendigvis at score. Fodboldforløbet er koblet til træningsprojektet. I forskellige øvelser skulle eleverne registrere deres puls og åndedræt, og det blev diskuteret, hvorfor fodbold kan være forklædt intervaltræning, som kan have en positiv effekt på konditionen.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til eksamen skal I vise både tekniske elementer og taktiske elementer som spilforståelse og løbemønstre i spillignende øvelser. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Være en god holdspiller og kunne gøre dine medspillere gode (bevægelse og kommunikation).
• Kende forskellige taktiske bevægelsesmønstre og principper og kunne bruge dem i praksis
• Beherske basale tekniske færdigheder som inderside, finter og vendinger.
• Kunne opfatte, vurdere, beslutte og handle relativt hurtigt og hensigtsmæssig i forskellige spil.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Kunne forstå, hvorfor fodbold kan forbedre kondition, og kunne koble denne forståelse til den aerobe energiomsætning, jævnfør træningsprojektet.
• Kunne forklare taktiske elementer og overvejelser ud fra de viste øvelser og spil, eksempelvis med inddragelse af læringstrinmodellen.
• Kunne forklare, hvordan man kan udvikle spilforståelse og tekniske færdigheder i fodbold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kreativ dans
Kreativ dans
I danseforløbet er der arbejdet med den kreative metode, som beskriver, hvordan man kan arbejde med dans ud igennem
- Opvarmning
- Koreografi
- Improvisation
- Kreative opgaver
- Appriciation (visning)
og hvordan man kan bruge Labans bevægelsesteori (tid, rum, tyngde, flow), når man arbejder eksempelvis med en kreativ opgave.
I danseforløbet har eleverne først prøvet at lære forskellige dansemoves og lært to korte koreografier, og på denne måde oparbejdet en bevægelsesidebank, som gav dem mulighed for senere at arbejde med kreative opgaver og lave deres egen koreografi i grupper. I dette arbejde har der været fokus på bevægelseskvalitet og hvordan man kan skabe en variation i en kortere dansesekvens eller koreografi og hermed flow ved hjælp af labans bevægelsesteori og forskellige variationsmuligheder.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
I forhold til eksamen skal I vise gruppens koreografi og eventuelt enkelte bevægelser/moves eller hvordan I har arbejdet med forskellige variationsmuligheder. I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at bevæge jer rytmisk til musik, og bruge musikken til at skabe en udtryk med dansen.
• Jeres evne til at udføre enkelte bevægelser såvel som en hel koreografi med bevægelseskvalitet i takt til musikken.
• Jeres evne til at kunne lave en koreografi med variation og flow.
Teori (materiale):
- Den kreative metode
- Produktkrav til kreativ dans
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
I forhold til bedømmelsen vil der blive lagt vægt på:
• Jeres evne til at kunne forklare, hvordan man kan udvikle en koreografi med variation og flow ud fra den kreative metode, herunder Labans bevægelsesteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Badminton
Badminton:
I badmintonforløbet har eleverne haft fokus på tekniske og fysiske elementer og i mindre grad taktiske elementer. I forløbet blev det introduceret, hvordan man holder på ketcheren, samt hvordan man udfører slagene netdrop og løft/lob med fokus på baghåndshjørnet, clear, samt benarbejdet (bevægelse) til bagbanen (skyggeclear). I forbindelse med de forskellige slag er der arbejdet med benarbejdet både med og uden bold, samt kroppens og armenes position i de forskellige faser af slaget.
I indlæringen af ovenstående bevægelser har eleverne arbejdet med, de forskellige faser i indlæring af bevægelser, og har i denne forbindelse arbejdet med den verbal-kognitive fase, den motoriske fase og den automatiserede fase, dvs. opnået en forståelse for progressionen i det at lære nye bevægelser og hvad man skal kunne mestre for at kunne gå fra en fase til den næsten. I denne forbindelse har eleverne også arbejdet med del-de-hel-metoden. I arbejdet med at indlære de forskellige bevægelser har eleverne læst og arbejdet med, hvordan man giver feedback og fokuspunkter til sine medstuderende.
Som teoretiske elementer har eleverne ud over feedback og de forskellige motoriske faser, arbejdet med energiomsætning, klasse har helt kort arbejdet med en arbejdskravsanalyse af badminton. I denne forbindelse har eleverne arbejdet med aerob og især den anaerob energiomsætning, hvilken af de to typer af energiomsætning der foregår afhængigt af intensitet og varighed.
Bedømmelseskriterier i den praktiske del:
• De tekniske elementer i udførslen af slagene og benarbejdet, og igennem øvelserne vise forståelsen for banens opbygning, og de forskellige typer af slag.
• Den fysiske formåen, dvs. evnen til at udføre øvelser, der stiller krav til den fysiske og især tekniske/motoriske kunnen.
Bedømmelseskriterier i den teoretiske del:
• Forståelse for de motoriske faser i forbindelse med indlæring af bevægelser.
• Vise indsigt i, hvordan man laver en bevægelsesanalyse af et slag eller bearbejde, samt evnen til at give feedback.
• Kunne forklare, hvordan man kan danne energi med fokus på den anaerobe energiomsætning, samt på hvilken måde kroppen gendanner ATP ved forskellige arbejdskrav i badminton (arbejdskravsanalyse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fodbold (del 2)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709987",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709987",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709987"
}