X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Jacob Svane Egehoved, Josefine Zajkovska
Hold
2022 EN/a (
1a EN
,
2a EN
,
3a EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
The odd man out
Titel 2
The Supernatural
Titel 3
Individuel værklæsning
Titel 4
Climate Change
Titel 5
The American Dream (eksamen)
Titel 6
Multicultural Britain (eksamen)
Titel 7
Normal People (eksamen)
Titel 8
Hemingway and the Lost Generation
Titel 9
India (eksamen)
Titel 10
Presidential Election
Titel 11
Romanticism (eksamen)
Titel 12
Feminism (eksamen)
Titel 13
Shakespeare (eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
The odd man out
Kernestof:
Uddrag af Bret Easton Ellis, American Psycho (Tuesday)
Blog af Robyn Vie Carpenter, "I was always different, always other"
https://www.huffpost.com/entry/i-was-always-different-always-other_b_7739188
Uddrag af Tom Brown, "Homosexuality: its cause and cure"
https://www.tbm.org/article-post/recohWJVmRKL8NRmt
Novelle af Paul Milenski, "Tickits"
Film, Shutter Island
Suppl. stof:
Ratched, S1E1 (Netflix)
Artikel om anti-German sentiment i USA (https://www.history.com/news/anti-german-sentiment-wwi)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The Supernatural
Kernestof:
J.K. Rowling "Tale of Three Brothers" (Fra Tales of Beedle the Bard)
Romanuddrag, kap. 1 af Jonathan Stroud, The Amulet of Samarkand
Romanuddrag, kap. 1-2 af Joe Hill, Horns
Romanuddrag, kap. 1 af Judith Tarr, The Isle of Glass
Film, A Monster Calls
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Individuel værklæsning
Forløbet har fokuseret på at eleverne har læst selvvalgte romaner og arbejdet med dem i læsegrupper.
Sideløbende hermed har vi i klassen læst nin-fictiontekster om fiktionslæsning og i den forbindelse arbejdet med non-fictionanalyse.
Kat Echazzareta: How I Became a Reader
https://www.katechazarreta.com/post/how-i-became-a-reader
Geraldine Grandidier: Ten Benefits of Reading Fiction
https://www.tidybooks.com/blog/ten-benefits-of-reading-fiction/
Francesco Lo Basso: How Reading Fiction can Shape our Real Lives https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_reading_fiction_can_shape_our_real_lives
Christine Seifert: The Case for Reading Fiction
https://hbr.org/2020/03/the-case-for-reading-fiction#:~:text=Recent%20research%20in%20neuroscience%20suggests
,the%20root%20of%20the%20EQ.
Indhold
Kernestof:
Læs minimum 25 sider af jeres selvvalgte bog til i dag. Husk at have bogen med (det skal I til alle timer resten af skoleåret)
Husk at få læst i jeres bøger hjemme, og husk at have dem med til timen! Til i dag skal I have udvalgt et stykke af jeres bog (ca. ½-1 side) som I specielt godt kan lide/har lyst til at fortælle jeres læsegruppe om. I timen skal I (bl.a.) enten læse
Reading groups session 1.docx
Kompendium indiv. værklæsning 1g.pdf
Husk at få læst i jeres bøger undervejs, og husk at have dem med til timerne :)
How Reading Fiction Can Shape Our Real Lives
How Reading Fiction Can Shape Our Real Lives pre-reading.docx
TED in 3 minutes | TED Talks
Til i dag skal I være færdige med jeres romaner.
Book club podcast.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Climate Change
Forløbet arbejder med klimaforandringerne såvel som aktivismen omkring klimabevægelsen. Det skal munde ud i et øget vokabular og evnen til at diskutere problematikkerne og udfordringerne ved klimaforandringerne. Analytisk arbejder vi med nonfiktionsanalyse både af dokumentar og tale. Derudover skal eleverne selv lave deres egne korte klimafilm for at sætte fokus på adfærd der beskytter klimaet.
Materiale:
Greta Thunberg: Speech at the UN's Climate Action Summit 2019
Leonardo DiCaprio: Before the Flood 2016
Julia Roberts: Nature Is Speaking
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM&ab_channel=ConservationInternational
Indhold
Kernestof:
Greta Thunberg speech at the UN.docx
Lektie: Læs hele talen af Greta Thunberg. Fokuser i din læsning på de tal hun kommer med - prøv at forstå hvad hun siger her.
Kig talen igennem og marker de personlige pronomener (se engram)
ingen lektier!
ingen lektier - andet end det gruppen har aftalt
While and after watching - Before the Flood (1) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
The American Dream (eksamen)
Undervisningsbeskrivelse: Den Amerikanske Drøm
Formål:
Dette forløb har til formål at udforske og analysere begrebet "den amerikanske drøm" gennem forskellige litterære og kulturelle tekster, sange og taler. Eleverne vil undersøge, hvordan drømmen er blevet præsenteret, udfordret og udviklet gennem tiden.
Læringsmål:
- Forstå og analysere forskellige perspektiver på den amerikanske drøm.
- Diskutere, hvordan historiske og kulturelle kontekster påvirker opfattelsen af den amerikanske drøm.
- Udvikle kritisk tænkning ved at sammenligne og kontrastere forskellige tekster og medier.
Evaluering:
- Eleverne har lavet mundtlige oplæg i forbindelse med analysen af *The Joker* samt skrevet et essay om *Spoil the Child*.
Tekster:
Lazarus, Emma: The New Colossus fra Finderup og Fog: A World of English, Systime
Kearney, Edward: The Frontier Heritage fra Finderup og Fog: A World of English, Systime
Fast, Howard: Spoil the Child
Philips, Todd: The Joker 2019
Sange:
Holiday, Billie: Strange Fruit
Red Hot Chili Peppers: ‘Californication’
Taler:
King, Martin Luther: the American Dream
Obama, Barack: The American Promise:
Obama, Barack: A More Perfect Union
Indhold
Kernestof:
Lektie: Du skal læse uddraget om Frontier Heritage - s3-6 i dokumentet. Læs også indledningen. Sørg for at få en forståelse af hvad begrebet 'frontier heritage' dækker over. Dokumentet er det samme som sidste lektion.
Spoil the Child.pdf
Lektie: Læs til s4 til og med 'I guess so' linie 36 Der er gloser på allersidste side.
Læs resten af novellen. Tænk over hvilken karakterudvikling Dave har været igennem i historien.
Læs første sang i dokumentet - læs den to gange - find den evt. på nettet og lyt til den mens du læser den.
I skal være klar til oplægget denne time. Husk ingen oplæsning, ej heller håndholdte computere, maksimalt et stykke talepapir til oplægget. Jeg tager noter, så I skal have en computer med pp'en på der kan tilsluttes smartskærmen.
Strange fruit.docx
Du skal læse sangen og så oversætte den mundtligt - slå alle ord op du ikke forstår.
barack obama.pdf
Du skal læse første tale 'A More Perfect Union' af Obama - tænk på det retoriske pentagram mens du læser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Multicultural Britain (eksamen)
Indhold
Kernestof:
Multicultural Britain
Læs denne korte intro til multikulturalisme og lav en overskrift for hvert afsnit.
Multiculturalism - A Challenge?
læs om udfordringerne ved multikulturalisme. læg særligt mærke til global challenges og trends.
My Son the Fanatic Hanif Kureishi.pdf
Læs s193-196 i My Son, the Fanatic af Kureishi. Historien handler om Parvez og hans søn. Læg mærke til hvilke to personligheder de er.
Læs resten af novellen - My Son, the Fanatic. Overvej titlen - hvad er meningen med den - overvej fortællersynsvinkel (point of view) hvilken er der i novellen.
Chameleon.pdf
Læs resten af novellen
John Agard-Listen Mr Oxford Don.doc
Læs digtet et par gange igennem og tjek alle ord du ikke forstår.
A Pair of Jeans 1.docx
Daytrippers.pdf
Fakulteterne 2024.docx
Engelsk- Teori og Metode 2024.docx
Jeg har talt med Lene og vi vil gerne lave grupper fredag baseret på jeres tekstvalg. Så I må gerne have en (ikke-bindende, men god) ide hvilken novelle I vil analysere i engelsk. Så kommer I sammen med elever med samme fagkombination og tekstvalg.
Læs første kapitel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Normal People (eksamen)
Forløbet er et værklæsningsforløb hvor vi læser Sally Rooneys roman 'Normal People' fra 2019. I forløbet er der fokus på fortællersynsvinkel, stilistisk stil med særligt fokus på dialog samt en perspektivering til Sally Rooneys eget liv og en refleksion over biografisk analyse. Vi læser og ser interviews med Sally Rooney til det.
Primær materiale:
Rooney, Sally: Normal People 2019
Sekundært materiale:
Christensen, Lauren: It Was Like I’d Never Done It Before’: How Sally Rooney Wrote Again, interview in the New York Times, 28. aug. 2021
Interview fra 2022:
https://www.youtube.com/watch?v=ho5ja2trqrs&ab_channel=LouisianaChannel
Indhold
Kernestof:
Læs Chapter II February 2011
Læs kapitlet - March 2011 s20-28
læs kapitlet
Chap 5 s45-57
Read 66-81. It is a long one, if you haven't got time to read it all for the session, just read as much as you can.
s82-93 - og igen, læs så meget I kan, gerne som godnatlæsning. Resten kan nås på klassen.
Chap. 10 s107-119 læs så meget I kan nå
Læs chap.11 (120-153))
Læs mindst 10 sider af kapitlet til timen (s136-152)
Læs så meget I kan, mindst 10 sider. (s153-184)
Læs s 185-222, sørg for at bruge påskeferien og læst lidt ad gangen.
Læs kapitel 16 (223-41)
Læs kapitlet (s242-53)
Så er det sidste kapitel!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hemingway and the Lost Generation
Indhold
Kernestof:
HillsLikeWhite Elephants.docx
Læs til og med linje 84 af novellen. Kig på dialogen og overvej hvordan stemningen er og hvad de hver især føler i situationen.
Læs resten af novellen.
The End of Something.docx
Læs denne korte novelle om at slå op.
Macomber.doc
S1 – s4 linie 50
Læs om løvejagten til s9 linje 38
Læs videre i Macomber til side 12 linje 25
Læs resten af novellen - den har en meget overraskende slutning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
India (eksamen)
I dette forløb arbejdes der fortrinsvis med Indien som en britisk koloni. Eleverne skal tilegne sig et vist kendskab til indisk historie op til uafhængigheden samt kunne forholde sig til den politiske såvel som den sociale situation i Indien under britisk styre. De introduceres også overfladisk til kastesystemet og endelig trækkes Indien op til nutiden og konflikten mellem det traditionelle og det moderne samfund. vi kigger afslutningsvist også på skønhedsidealer i Indien og analyserer et par reklamer om 'bleaching creme'
Tekster:
George Orwell: 'Shooting an Elephant.'
Rudyard Kipling: 'White Man's Burden'
Kushwandt Singh: 'Mark of Vishnu'
Aravind Adiga: 'White Tiger'
Neha Mishra: The Origin of India's love of white skin. National Interest 29. januar 2020
Garnier reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=hQbQMIONudA
Film: 'The White Tiger' - instrueret af Ramin Bahrani, 2021
Baggrundsmateriale:
Brøndsted: Narrating India pg19-25, 66-71
Indhold
Kernestof:
NarratingIndiapg66-71.pdf
Læs Narrating India pg66-71 Der er tre pre-reading questions - svar på dem mens du læser
Whitemansburden.pdf
Postcolonial criticism fra Readings.pdf
Denne lille bonustekst kan det være en fordel lige at have kigget igennem inden timen.
shooting an elephant.docx
Read the story til line 96.Think about our main character - what do we get to know about him.
Læs resten af teksten - marker mens du læser en tre-fire vigtige citater
How_to_read_a_short_story.pdf
widercontext-novelleanalyse.pdf
Vi skal arbejde med opgaveskrivning og til det, må I meget gerne have skimmet Mark of Vishnu som vi skal arbejde med. Den er i kompendiet.
Læs uddraget af talen Quit India Address fra 1942. Baggrunden er at Gandhi ønsker indisk selvstændighed under 2. verdenskrig og det ønsker bl.a. den kinesiske leder at han skal udsætte til efter krigen. (ligger efter Mark of Vishnu i kompendiet)
Narrating India pg16-23 - det meste er kort og billeder. Emnet er nu begivenheder der fører til indisk uafhængighed og opdeling. (I kompendiet efter Gandhis tale)
NarratingIndiapg16-23.pdf
Style of writing analysemodel.docx
Excerpts from The White Tiger pp.1-5+147-166.pdf
Læs første kapitel af bogen. Læg mærke til den dybe ironi - marker to-tre steder hvor du kan fornemme bogens ironi.
film analysis terms.docx
Dem der gik glip af sidste del af filmen kan med fordel, hvis de har adgang til den, se den inden timen.
True or False White Skin.docx
Beauty add.mp4
The Origin of India's Love for Light Skin.pdf
Jeg vil gerne have I skimmer artiklen her, selvom den er sent ude. Den handler om hvid hud i Indien. Bleaching betyder afblegning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Presidential Election
En lille introduktion til præsidentvalget - indføring i valgsystem samt analyse af kampagnevideoer samt taler af præsidentkandidaterne.
Indhold
Kernestof:
00206BF46D38241022093049.pdf
Are You Man Enough (Harris ad campaign)
2024 Trump Campaign Ad: Are You Better Off?
Se begge kampagnevideoer et par gange så er du klar til analyse på timen.
Trump rally in Wisconsin: FULL SPEECH
Trump at rally in Wisconsin.docx
Lyt til Trumps tale i linket. Du skal selvfølgelig ikke se det hele, men bare de første 3-4min og så de sidste minutter. Følg minuttallene i dokumentet og hvad han siger der.
Vice President Kamala Harris delivers first rally speech in Wisconsin
Rally Speech Harris Wisconsin.docx
Samme opgave som sidst - lyt til talen, mens du læser teksten. Her skal du dog ikke springe i videoen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romanticism (eksamen)
Forløbet har fokuseret på britisk romantik og de britiske romantikeres fascination af naturen. Hos Blake er fascinationen blandet med ærefrygt i "The Tyger", hvor eleverne har stiftet bekendtskab med udtrykket "the sublime". I Wordsworths digte har vi set på hans hyldest til naturen og på naturens egenskab som lærermester. Der er introduceret til både forfatternes baggrund og til det britiske samfund i 1800-tallet, hvor den stigende urbanisering og industrialisering skabte dårlige levevilkår for mange i byerne, hvilket kritiseres i Shelleys "Peterloo Massacre".
Der er læst enkelte uddrag af "Frankenstein" både fra Fields of Vision, men også som graphic novel. I denne forbindelse er der introduceret til begreber, der bruges til at analysere netop denne genre.
Tekster:
"Historical and Social Background" fra Fields of Vision (non-fiction)
"The Romantics- nature"
https://www.youtube.com/watch?v=liVQ21KZfOI
(non-fiction, documentary)
"The Lamb" William Blake (fiction, poem)
"The Tyger" William Blake (fiction, poem)
"The Lyrical Ballads" fra "Fields of Vision vol. 1 s. 118
"The Tables Turned" William Wordsworth (fiction, poem)
"I Wandered Lonely as a Cloud" William Wordsworth (fiction, poem)
"England 1819" Percy Bysshe Shelley (fiction, poem)
"The Peterloo Massacre"
https://www.youtube.com/watch?v=I-ln4p4mWu0
(non-fiction, documentary)
"Frankenstein" Mary Shelley. Uddrag fra Fields of Vision og graphic novel (fiction, novel)
Indhold
Kernestof:
Historical and literary background.pdf
Læs introduktionen overordnet - det er en historisk oversigt over perioden - det gule kan du springe over.
December_2023_Nonfiction-12393.pdf
Du skal læse hele essayet så du er klar til gennemgang af opgaveformulering, arbejde i grupper med essayet og skriveværksted.
The Lamb.pdf
Læs digtet igennem, mange gange, brug gloser. Læg mærke til hvem der taler i digtet, om hvad og til hvem det taler.
The Tyger.pdf
Samme som sidst - læs digtet grundigt - brug gloserne - læs det højt for jer selv. Det er smukt, men med lidt mere avanceret vokabular.
The Tables Turned.pdf
Læs digtet som du plejer - nej - læs det lige lidt grundigere end du plejer at læse lektier. Brug gloserne.
I Wandered Lonely As A Cloud.pdf
Læs digtet 7 gange. Jeg laver ikke sjov - du kan godt læse det 7 gange uden at du spilder din tid lige så meget som du gør på Tiktok
England in 1819 .pdf
Læs digtet grundigere end din sidemand.
spg Frankenstein.docx
Mary Shelley Frankenstein uddrag.pdf
Læs uddraget af Frankenstein, helst en mørk og stormfuld aften hvor grenene kradser mod jeres vinduer - det her er verdenslitteratur, venner!
Style of writing analysemodel.docx
Medbring en spidset blyant eller en vold-god kuglepen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Feminism (eksamen)
Forløbet beskæftiger sig med feministisk litteratur gennem engelsk/amerikansk historie startende med Jane Austen og derefter med nedslagspunkter i de såkaldt fire 'waves'. Derudover arbejdes der også med feministisk læsning, dvs. feministisk kritik af tekster, især i forbindelse med Disney-tegnefilm. Endelig og med det primære fokus i forløbet arbejdes der med taler, analyse af taler og der introduceres til argumentationsanalyse med udgangspunkt i Toulmins model.
Kernestof i forløbsrækkefølge:
Jane Austen: kap 1 af 'Pride and Prejudice'
Charlotte Perkins Gilman: 'The Yellow Wallpaper' (forkortet)¨
Emmeline Pankhurst: 'Freedom or Death'
https://www.theguardian.com/theguardian/2007/apr/27/greatspeeches
Margaret Atwood: 'The Handmaid's Tale' - uddrag
Naomi Aldermann: 'The Power', uddrag 2016
Chimamandie Adichie: 'Commencement Address at Wellesley College 2015'
Emma Watson: 'HeforShe'-speech at the UN, 2014
baggrundsstof:
feminist criticism:
https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/722/11/
disney-tegnefilm:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/01/25/researchers-have-discovered-a-major-problem-with-the-little-mermaid-and-other-disney-movies/?noredirect=on&utm_term=.b18a2ab966e0
fortolkning af Handmaid's Tale:
https://www.youtube.com/watch?v=01VOISj8Fq0
Indhold
Kernestof:
Homework: Read the short article on the four waves of Feminism and write down a few keywords that characterise the different waves.
SRP 2024-25, overordnet information.pptx
Statens SRP-håndbog 2024-25, regler og råd.pdf
Læs til og med side 3 1. afsnit. Hvad er det Wollstonecraft beklager sig over i disse første sider?
A Vindication of the Rights of Women.docx
Læs uddragene af begge kapitler. Skim det første og læs så kap 34 grundigt. Bogen handler om Elizabeth (Lizzy) Bennet og Darcy der starter med at hade hinanden, men ender med at forelske sig i hinanden etc.
Pride and Prejudice by Jane Austen.docx
B2 listening |Auggie Wren's Christmas Storyby PAUL AUSTER (Full Audiobook / read by the author)
Q for Muppets and Auggie Wren.docx
auggie_wren.pdf
The Yellow Wallpaper.pdf
Brug juleferien godt på at læse denne novelle der handler om en kvinde der har en fødselsdepression. Den er lang, så begynd i god tid.
2stx241_ENG_A_gender stereotypes.zip
Give me liberty or give me death
Læs denne berømte britiske feminists tale fra 1913. Tænk på pentagonen allerede mens du læser.
Emma Watson.docx
Læs talen - vi skal arbejde med argumentationsteori - så tænk over kommunikationssituationen.
Trailer | Animals
uddrag af ANIMALS manus af Giacomo Ravicchio, Meridiano Teatret til kolleger.docx
ANIMALS - Turnenetværket for Voksenteater
Minlæring
Lav opgaven til timen - vi skal arbejde med grammatik til terminsprøven.
terminsprøve 2025 grammatikprøve.docx
Margaret Atwood Handmaid.docx
Læs uddraget af denne dystopiske, feministiske roman. Man kan med fordel lige google bogen eller se traileren til serien.
the power.pdf
Læs uddraget fra romanen. Husk at læse det allerførste så I forstår konteksten for uddraget.
Feminist Criticism.docx
I modsætning til feministisk litteratur der problematiserer kønsroller i samfundet, så arbejder vi nu med feministisk kritik som problematiserer hvordan de samme stereotype kønsroller reproduceres i litteratur. Læs denne korte oversigt,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Shakespeare (eksamen)
I forløbet har vi arbejdet med Shakespeare sat ind i hans tid, men ellers primært haft fokus på tragedien som genre og hvilke elementer der er centrale for den med inddragelse af klassiske aristoteliske begreber. I læsning af værker har vi arbejdet lidt med Romeo og Julie hvor vi bl.a. har arbejdet med remediering af balkonscenen.
Det primære literære fokus har været på Macbeth hvoraf vi har læst længere uddrag.
Kernestof:
Shakespeare: Romeo and Juliet Act II, scene II (Balcony scene)
Macbeth Act I Scene 3 og 5, Act II Scene 4, Act IV Scene 1 og Act V Scene 1, 5 -8
uddrag af Lund, Ole Juul: Shakespeare Lives and Works, 2012 Gyldendal kap. 6,7 og 8
dokumentar om det engelske sprog: History of the English Language 4
https://www.youtube.com/watch?v=KQ1nWflVDpc
Indhold
Kernestof:
livesandworkschap8.pdf
udvidet tid i grammatibogen
livesandworkschap7 132-135.pdf
Læs disse sider der handler om poesi og lidt teori bag. Du skal ikke lave opgaverne til.
Read the Balcony Scene in Romeo and Juliet in this graphic novel edition.
balconyscene and comprehensionq.docx
grammatikprøve.docx
livesandworkschap6.pdf
Læs om tragedier, læs intensivt om 'the tragic flaw' - spring over opgaverne.
4 Macbeth - Act 1_Scene 3 - glossary.pdf
Act 1 scene 3.pdf
Macbeth - Act 1, scene 5 | Folger Shakespeare Library
6 Macbeth - Act 1_Scenes 5 and 6 - glossary.pdf
Minlæring
Macbeth Act 2 Scene 4.pdf
Læs denne scene som handler om MacDuff og Ross og en gammel mand der taler om mærkelige, unaturlige fænomener. Det kommer til at give mening.
Macbeth Act 4 Scene 1.pdf
Scenen handler om heksene der mødes igen og Macbeth er utryg og opsøger dem for at høre om han er truet.
Macbeth Act 5 Scene I.pdf
Scenen er begyndelsen på sidst akt. Nu falder det hele sammen for de to skurke. I denne scene går Lady Macbeth i søvne og en doktor og hofdame overvåger hende. God fornøjelse.
Macbeth Act 5 Scene 5-8.pdf
Det er de afsluttende scener - de er ikke så lange. Lady Macbeth dør, Macbeth reflekterer lidt over det. Hans fjender angriber, det reflekterer han også over samtidig med at de profetier han fik af heksene fylder for ham. Til sidst møder han MacDuff.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709990", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709990", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709990" }