X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Anders Ølsgaard Larsen, Angela Bjerge Hansen, Lise Otte, Peter Weber Vindum
Hold
2022 EN/d (
1d EN
,
2d EN
,
3d EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Twisted minds - approaching written text
Titel 2
This is America I (Eksamensemne)
Titel 3
South Africa (Eksamensemne)
Titel 4
Crime Fiction
Titel 5
Being British (Eksamensemne)
Titel 6
Human Nature (værklæsning) Eksamensemne
Titel 7
Shakespeare: A Midsummer Night's Dream
Titel 8
TILLADE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
Titel 9
This is America II (THUG) - Eksamensemne
Titel 10
Gender + Shakespeare (Eksamensemne)
Titel 11
Horror (Eksamensemne)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Twisted minds - approaching written text
Forløbsbeskrivelse:
”Twisted Minds: Approaching written texts” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction og non-fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction. Når der arbejdes med non-fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.
Kernestof:
Zdravka Evttimova: "Blood"
Alice Munro: "Gravel"
James M. Reasoner: ”Graveyard Shift”
"Serrusalmus" by Lesley Glaister
"Tuesday" by Bret Easton Ellis
Indhold
Kernestof:
Role model presentation.docx
Gruppe 1
Grupper til i dag
I får ca. 45 minutter til at gøre jeres præsentation færdig, øve den mv. Derefter skal I fortælle om jeres "role model" i mindre grupper. Vi mødes i lok. 5
Reading groups - Blood
Vocabulary exercise - Blood.docx
Vi starter nyt forløb. Ingen lektie. Medbring blyant og viskelæder
Language and descriptions in Blood.docx
All groups must be done filling in the vocabulary + reading "Blood". Also, each group must have a shared document with notes about characters, setting and atmosphere in the short story.
I skal have et udkast til den første del af jeres skriftlige aflevering klar til timen (100 ord eller mere), som I skal læse op i mindre grupper.
Til brug i timen
Worksheet for Graveyard Shift.docx
summary writing.pptx
Everyone has read "Graveyard Shift" for today
I skal være færdige med jeres summary af "Graveyard Shift", som I skal aflevere her på modulet under "Elevfeedback" inden modulet starter.
Worksheet for Graveyard Shift (4).docx
Skriveøvelse
Vi mødes i lok. 7. Færdiggør Kongruens-øvelserne (uddelt som kopi + vedhæftet her)
3. Kongruens p. 17-21.pdf
Working with Gravel by Alice Munro.docx
Finish reading "Gravel" - Focus point: Characters (Highlight all important characters and underline important/interesting descriptions of them throughout the text).
Vi arbejder videre med analysen af "Gravel" (ingen lektie)
Written assignment for Gravel.docx
Finish your analysis of "Gravel" (worksheet on 19/12)
God og mindre god indledning.jpg
Eksempel på analyseafsnit i et essay (IKKE indledning eller konklusion).jpg
I skal have skrevet udkast til tre "påstande", der kan starte jeres tre analyseafsnit i opgaven om Gravel. Vi arbejder videre på afleveringen i modulet.
13. Ejefald p. 65-69.pdf
I denne time gennemgår vi ejefald og de øvelser, I har arbejdet med på klassen. Så medbring 'Ejefald p. 65-69' + tekstkompendiet Twisted Minds.
1. Please complete your reading of the short story Serrusalmus (from p. 20(85) l. 12 to end).
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
This is America I (Eksamensemne)
Forløbet “This is America” fokuserer på at undersøge Amerikansk kultur og selvforståelse i et historisk perspektiv. Udgangspunktet er i landets historie som Britisk koloni med særligt fokus på de værdier og idealer der fremsættes i den amerikanske uafhængighedserklæring. Eleverne introduceres også kort til den Amerikanske revolution, og de arbejder med begreber som "the American dream", "Frontier heritage" og "American exceptionalism".
I forløbets anden del, som ligger i starten af 2. g., tager vi en drejning og fokuserer på analyse af taler (retorisk analyse), der på den ene eller anden måde trækker på værdier og tanker fra forløbets første del.
Kompetencer i fokus: non-fiction analyse, herunder retorisk analyse, samt filmanalyse.
Materiale:
Kernetekster:
- “The Frontier Heritage”, Edward N. Kearny, 1984,
https://woe.systime.dk/index.php?id=96&L=0
- What is the American dream?, Kimberly Amadeo (article)
- "The American Dream is Alive and Well", Samuel Abrams, NYT (2019) (opinion piece)
- “A More Perfect Union” (excerpt), Barack Obama, 2008
- Excerpts from “The Declaration of Independence” (1776)
- "The Pursuit of Happyness", 2006 (Film)
- "This is America" (song), by Childish Gambino:
https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY&ab_channel=ChildishGambinoVEVO
Indhold
Kernestof:
Lyrics - America, fuck yeah!.docx
Lyrics Childish Gambino This is America.docx
Færdiggør øvelse 1-9 om ordstilling, som vi arbejdede med onsdag i sidste uge.
Til i dag skal I have lagt jer fast på et emne til jeres oplæg om "Something truly American". Vi arbejder videre med oplægget i timen.
USA har været splittet lige fra begyndelsen. Det amerikanske folk består nemlig af 11 (vidt forskellige) stammer
I dag skal I dele jeres oplæg om "Something Truly American" i klassen. I skal inden timen have sendt jeres collage/ppt-slide til Peter i en besked på Lectio.
The frontier heritage.pdf
Edward N Kearney The Frontier Heritage questions.docx
Den amerikanske uafhængighedskrig
The founding of the United States of America (tasks).pdf
I skal være klar til at tale om "The Frontier Heritage", og de tre arbejdsspørgsmål til teksten skal være besvaret.
Finish your research-assignment from monday (remember to understand the first three quotes AND translate the green quote into Danish)
The Pursuit of Happyness - After watching-assignments.docx
The Most Dangerous Writing App
What Is the American Dream (forkortet) - article by Kimnberly Amadeo.docx
Questions for what is the American Dream.docx
The American Dream Is Alive and Well.docx
Disposition Non-fiction analysis.docx
A More Perfect Union - speech and questions.docx
Til i dag skal I have læst Obamas "A more Perfect Union" - I skal fokusere på at kunne redegøre for talens indhold. Hvordan starter den? Hvad siger han i midten? Hvordan slutter den?
Rhetorical challenge.docx
Vi samler op på Obama-talen, og så skal I selv skrive en!
For today you must finish step 1 in your speech-assignment (Find task on May 10th)
Three good examples of reflections on the pursuit of happyness.pptx
Til Brug i timen
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
South Africa (Eksamensemne)
Forløbet "South Africa" fokuserer på nutidige forhold i Sydafrika i tiden efter Apartheid. Hvad betyder landets konflikthærgede fortid for nutidens samfund, og hvordan arbejder landet sig fremad? Forløbet trækker altså primært på historiske perspektiver fra Apartheid-tiden, og vi behandler emnet igennem både skønlitteratur, sagprosa og film.
Faglige fokuspunkter:
- Nuancerede mundtlige fremstillinger af almene og faglige emner på flydende engelsk
- Redegørelse for komplekst indhold i sagprosa
- Analyse og fortolkning af litteratur - med fokus på tekstnær analyse
- Perspektivere til nutidige samfundsforhold i Sydafrika
- At diskutere og argumentere for forskellige synspunkter
- Engelsk som lingua franca
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Mundtlige præsentationer
- Tavleundervisning
- ”Elever præsenterer for elever”
(All texts are included in the compendium)
Tekster:
- "The Park", James Matthews, 1974
- "The Guilt", Rayda Jacobs, 2001
- "Inaugural Speech, Pretoria 1994", Nelson Mandela
- "What is black consciousness?", Steve Biko, Broadbridge, Finding Our Strength - South Africa Today. Gyldendal 1990
Film:
- "Cry Freedom", 1997
Supplerende tekst:
- "Biography, Nelson Rolihlahla Mandela", Alistair Boddy Evans
- "Apartheid in South Africa", Encyclopedia Britannica, 2017
Indhold
Kernestof:
Spyfall
Introductory tasks on South Africa.docx
Research assignment South Africa 2d.docx
Today you'll have 45 minutes to finish your presentation.
worksheet for The Park (new).docx
Gruppe 1
Finish reading "The park" (focus: Setting + characters). Remember to draw a map
Færdiggør jeres analyse af "The Park" (dvs. besvar arbejdsarket grundigt og med tekstnedslag i den sidste opgave)
Bring your compendium!
Task for The Guilt.pptx
Answer-sheet The Guilt.docx
Read "The Guilt", page, 39-45. Focus on characterization of Lilian and William, themes and message
4. Repetition p. 22-25.pdf
Til brug i timen
Færdiggør opgave til "The Guilt" (opgave + svarark ligger på modulet d. 13/9)
Lav til og med opgave 5 i grammatikarket, som I fik udleveret i går. Opgaverne ligger også på mandagens modul.
Biko - before, while and after reading.docx
Færdiggør opgave 8-11 i grammatikarket fra sidste uge. (Opgave 10 har i afleveret under opgaver i Lectio d. 19/9)
You must be done reading "What is Black consciousness?". You will have time to answer the worksheet in class
How Statues Are Falling Around the World - The New York Times.pdf
RS 5 temadag om statuevæltninger i 2d (PV-SS).docx
Example of analytical essay of The Park.docx
stx213_ENGB_02122021.zip
Skriftlighedstræning i engelsk 2d.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Crime Fiction
Indhold
Kernestof:
crime 1 worksheet1.pages
Crime fiction intro text.pdf
crime 1 worksheet1.pdf
Dont_you_hate.pdf
Creative_writing_tips.pdf
Guy_walks_tasks.pdf
True Detective Worksheet.pdf
Analyze the opening credits of True Detective.docx
Three simple ways to improve and vary your language.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Being British (Eksamensemne)
Blandt andet på grund af indvandringen fra de tidligere britiske kolonier har Storbritannien - eller i hvert fald dele af Storbritannien - i dag karakter af at være et multikulturelt samfund. Det er dette specielle træk ved nationen, som vi arbejder med i dette forløb. Fokus er altså på det multikulturelle samfund, kulturmødet - identitet og etnicitet - samt på debatten omkring britisk identitet i et multikulturelt samfund,
Emnet bearbejdes gennem læsning af både fiktion og non-fiktion.
Tekster:
- "Minorities feel more British than Whites" (Article), The Sunday Times, 2008
- "Chicken Tikka Masala Speech", Robin Cook, from "London - Migrant city", Systime 2005-2008
- "Just Below the Surface", Kate Nivison
- "Under the Skin", from "What's up Britain?", 2008
Film:
Shane Meadows, "This Is England", 2007
Supplerende materiale:
- "Introduction - England, Great Britain, United Kingdom", from "What's up Britain?", Gyldendal, 2008
- "Multicultural Britain", Jan Erik Mustad, Åse Elin Langeland, from "Nasjonal Digital Læringsarena"
Indhold
Kernestof:
2d engelsk 8-1-24.docx
Gruppe 1
Stilanalyse - Write Away.pdf
I dag skal der holdes gruppeoplæg om Crime Fiction. I får 30 minutter i grupperne i starten af timen, og derefter holder i oplæg i klassen. Derefter samler vi op på stillejeøvelsen som I lavede tirsdag.
Engelsk- Teori og Metode - videnskabelig basismodel og konkrete metoder mv. sro-srp.docx
Læs artiklen som "baggrund" til din forståelse af serien
STEAL - Characterization.pdf
Arbejde med WOTC.docx
This UK Geography Quiz Will Test You! | Beano.com
Introduction and Multiculturalism from Being British Compendium.pdf
Worksheet for Multicultural Britain (compendium text) (4).docx
Læs teksten Under the Skin article.pdf med det formål at forstå forskellen på de forskellige Skinhead bevægelser.
Working with This is England.docx
SRO 2024, elevinformation 1.pdf
Skriveøvelse Art and Cultural Memory Archive
Disposition Fiktionsanalyse.docx
1stx231-ENGB-17052023.zip
I dag skal i holde jeres oplæg om "This Is England" i matrix-grupper.
Færdiggør grammatikopgave fra mandag (assignment 1-4)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Human Nature (værklæsning) Eksamensemne
Med udgangspunkt i John Steinbecks Roman "The Pearl" fra 1947 har forløbet haft et tematisk fokus på menneskets natur, herunder tematikker som:
- morality
- Material wealth
- Virtues
- Desire/greed/envy/vanity
- Power (social, physical)
Igennem romanlæsningen har vi undersøgt hvordan materiel rigdom påvirker menneskets adfærd, selvbillede og verdensopfattelse. Desuden har de perspektiverende tekster sat fokus på spørgsmålet om forholdet mellem social arv og personligt ansvar i forbindelse med individets moralske valg og handlemønstre.
Det engelskfaglige fokus har været på analyse af fiktive tekster, og de centrale analysebegreber har været:
- Personkarakteristik (herunder fokus på "development", "inner/outer conflict", character relations, point of view)
- Miljøkarakteristik (særligt "atmosphere")
- Tematisk analyse (med fokus på kontrastpar)
- Sproglig analyse (særligt med fokus på metaforik)
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med afleveringen i dag.
Analysis and interpretation - Just Below the Surface (4) (3).docx
30. Repetition p. 144-148.pdf
Færdiggør arbejdet med "Just Below the Surface", inklusiv arbejdsarket. Vi gennemgår teksten i dag.
Analyzing The Pearl p 1-30 (1).docx
Læs kapitel 1 i The Pearl til i dag
The Pearl Ebook.pdf
Analyzing The Pearl p 1-30 (1) (1).docx
Læs til toppen af side 30 i “The Pearl” til i dag
Fokuspunkter non-fiction essay.pptx
example 1.docx
example 2.docx
Medbring "The Pearl" - Vi skal primært læse i dag
Læs til og med kapitel 4 i "The Pearl" - Alle skal have forberedt 1-2 pointer/betragtninger/citater/spørgsmål eller lignende til det læste.
Close reading chapter 5 of The Pearl.docx
I skal have læst kapitel 5 i The Pearl til i dag. I skal være klar til at redegøre for handlingen i kapitlet, så laver vi nærlæsningsopgaven i timen.
Analysis of The Pearl ch 6.docx
Læs "The Pearl" færdig til i dag
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Shakespeare: A Midsummer Night's Dream
Dette mini-forløb fungerer som en optakt til en planlagt teatertur til Aarhus, hvor eleverne skal se teaterstykket A Midsummer Night's Dream. I forløbet introduceres eleverne til William Shakespeare og vi arbejder med en scene fra stykket for at opnå en grundlæggende forståelse af dets temaer, sprog og karakterer forud for teateroplevelsen. Som en del af forløbet ser vi også en filmatisering af stykket, hvilket giver eleverne mulighed for at sammenligne forskellige fortolkninger.
Materiale:
Sparknotes: A Midsummer Night’s Dream Summary:
https://www.sparknotes.com/shakespeare/msnd/summary/
A Midsummer Night's Dream Act 3 Scene 2
Michael Hoffmann: A Midsummer Night's Dream (1999)
The Life & Time of William Shakespeare:
https://www.youtube.com/watch?v=qkOOX2iGsGA
Video SparkNotes: Shakespeare's A Midsummer Night's Dream summary:
https://www.youtube.com/watch?v=M1wMfOwlAZ8
There Is No Escaping Shakespeare | The New York Times:
https://www.youtube.com/watch?v=lv4fWhObaTM
Indhold
Kernestof:
Hej 3d. Velkommen tilbage efter sommerferien, woo! Jeg skal have jer til engelsk i 3.g, og glæder mig enormt meget til at møde jer allesammen! :D /Angela Worksheet - A Midsummer Night's Dream summary.docx
Creative writing task - AMND.docx
I har ingen lektier for til modulet. Vi ser filmen færdig i timen og arbejder med denne, samt kigger på Scenen fra Shakespearestykket igen som I læste inden vi så filmen med henblik på at forstå handlingen i selve stykket og sammenligne med scenen fr
Vi arbejder videre med Midsummer Night's Dream, bl.a. med fokus på analyse og fortolkning af scenen fra Shakespeare stykket.film remediation Midsummer Night's Dream.docx
Afsnit
Shakespeare worksheet til analyse: ACT 3 SCENE 2 WORKSHEET.docx
WORKSHEET: ACT 3 SCENE 2 WORKSHEET.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
TILLADE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
Tilladte hjælpemidler til eksamen og årsprøve i skriftlig engelsk
I må kun tilgå følgende links ved at klikke direkte på dem her på listen. Dvs.: I må ikke gå ind og åbne jeres browser og skrive kopiere linket ind. I skal klikke på linket som sender jer direkte til siden.
Grammatik:
•
https://minlaering.dk/
•
www.sproglinks.dk/grammatik_engelsk.doc
Ordbøger:
•
https://www.merriam-webster.com/
•
https://en.oxforddictionaries.com/
•
https://dictionary.cambridge.org/
•
https://www.thesaurus.com/
•
https://www.vocabulary.com/
•
https://www.ordbogen.com/en/
•
https://onlineslangdictionary.com/
OBS: ALLE DOKUMENTER, KOMPENDIER OG OPGAVER, ANALYSEMODELLER, OG ANDET I EVT. ØNSKER AT BRUGE UNDER EKSAMEN SKAL DOWNLOADES FRA LECTIO OG GOOGLE.
Egne noter på papir eller på computeren (ikke Google-docs m.fl. som kræver internetadgang) OG egne bøger er tilladt.
DVS. I MÅ IKKE GÅ PÅ LECTIO ELLER LIGNENDE
LÆS:
1) Du skal selv medbringe de undervisningsmidler (bøger, kompendier, kopier), der er brugt i undervisningen, notater og gamle opgavebesvarelser, enten i fysisk form eller downloadet på din computer.
2) Det er læreren, som bestemmer hvilke digitale hjælpemidler, du må tilgå via internettet. I-bøger, videoer, ordbøger og lignende, som I har brugt i undervisningen, og som ikke kan downloades til computeren, skal fremgå udtrykkeligt af
undervisningsbeskrivelsen for det pågældende fag/hold.
3) NB! Vær opmærksom på, at visse funktioner i Word f.eks. oversættelsesprogrammer automatisk går på nettet. Det bliver behandlet som snyd, hvis du bruger det! I må heller ikke bruge oversættelsesværktøjer, eller grammatikværktøjer såsom Google translate, Grammarly, m.m. Brug af ChatGPT og andre AI værktøjer er også total bandlyst!
4) Hvis du vil benytte Dropbox, Google Drive File Stream, OneDrive eller lignende, må det kun være offline-
versionen. Du skal altså afslutte disse programmer fra, inden prøven starter. Vil du høre musik (ikke under delprøve 1) så skal musikken ligge på computeren. Streamingtjenester (Spotify, Tidal, I-Tunes el. lign.) skal være off-line.
I må altså ikke gå på Lectio eller Google-docs, OneDrive (i online tilstand) m.m., og må ikke medbringe jeres telefon eller smartwatch i lokalet.
I må bruge kun de tilladte hjælpemidler som står på listen – dvs. de blå links. Læs foroven!
Kommunikation med omverdenen er strengt forbudt!
Indhold
Kernestof:
Hej 3d. Velkommen tilbage efter sommerferien, woo! Jeg skal have jer til engelsk i 3.g, og glæder mig enormt meget til at møde jer allesammen! :D /Angela Worksheet - A Midsummer Night's Dream summary.docx
Creative writing task - AMND.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
This is America II (THUG) - Eksamensemne
Forløbet bygger videre på det tidligere forløb "This is America I" og tager udgangspunkt i romanen The Hate U Give (2017) af Angie Thomas, som vi læser og arbejder med løbende. For at styrke elevernes historiske forståelse og sætte romanens tematikker i perspektiv, har eleverne forberedt og afholdt præsentationer på klassen med fokus på centrale nedslag i African American history – herunder slaveriet, borgerrettighedsbevægelsen, The Black Panther Party frem til Black Lives Matter. Romanen danner desuden afsæt for arbejde med begreber som institutionel racisme, politivold, stereotyper og code switching. Endvidere har vi arbejdet med supplerende tekster, der nuancerer og perspektiverer de centrale tematikker og begreber.
Materiale:
Angie Thomas: The Hate U Give (2017)
Tupac: Changes (1998)
DJ Jazzy Jeff & the Fresh Prince: The Fresh Prince of Bel-Air theme song (1992)
Excerpt from: Gene Demby: How Code-Switching Explains The World (2013)
Debra Kamin: Home Appraised With a Black Owner: $472,000. With a White Owner: $750,000 (2022, The New York Times)
Michelle Obama’s Speech at the 2024 Democratic National Convention in Chicago (2024)
George Tillman Jr.: The Hate U Give (2018)
Huffpost: What is Code-Switching? I Between the lines:
https://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8&t=4s
Deon Cole: Deon cole's black box Intervention Black Friend Who Speaks 'White' At Work Deon Cole Comedy Skit 2:
https://www.youtube.com/watch?v=YARs62mZr9g
Key&Peele: Key & Peele Phone Call:
https://www.youtube.com/watch?v=qXH5CD3O7Oc&t=44s
Comedy Central: Key & Peele - Obama Meet & Greet
https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4&t=26s
Indhold
Kernestof:
Afsnit
FØR LÆSNING: Pre-reading The Hate U Give.docx Arbejdsark i forbindelse med de 2 første sider: THUG - The opening pages.docx
Jeres lektie er at læse kapitel 1 og 2 i THUG (romanen i fik udleveret i torsdags)
THUG - The opening pages.docx
3 første kapitler:
I skal minimum have læst kapitel 2+3 (som I også skulle læse til sidste gang). I får bl.a. tid til at læse videre i modulet, da vi skal i gang med kapitel 4 og 5.
Kapitel 4-5. Hav minimum læst kapitel 4.
Image task .docx Character map chap 4.docx
I skal have læst Kapitel 5-6 i THUG til i dag!
3d Create a timeline Task.docx
I skal have læst til og med kapitel 10 i romanen
I skal have læst kapitel 11-12.
I skal have læst til og med kapitel 13.
Quotation hunt.docx Analysis task.docx
HUSK ROMANEN :-) The Khalil we (Now) Know.docx
OBS: Vi starter med de sidste gruppe præsentationer i starten af modulet, inden vi ser videre på filmen. Sørg derfor for at være klar til at præsentere (de af jer der mangler) :-)
Discussion task.docx
Language task - verbernes tider .docx
Gruppe 1
Michelle Obama speech.docx Transcript of Michelle Obama.docx
HUSK AT MEDBRINGE ROMANEN!!!!!
Michelle Obama groups.docx
Fejlsætninger i min opgave.docx
Non-fiction task.docx
HUSK JERES ROMANER TIL MODULET I DAG SÅ I KAN FÅ DEM AFLEVERET :-) I modulet har jeg karaktersamtaler med de af jer, jeg ikke nåede sidste gang, imens I skal lave en opgave.
I modulet skal vi blandt andet arbejde med skriveøvelsen, som I fik tid til at lave sidst, hvorefter vi også arbejder med lidt grammatik.
HUSK AT MEDBRINGE ROMANEN THE HATE U GIVE, DE AF JER DER IKKE FIK DEN AFLEVERET SIDSTE GANG!
Grammatikprojekt: grammatikprojekt 3d 2024 .docx
I modulet får I tid til at færdiggøre jeres grammatikprojekter, inden I skal lave hinandens opgaver.
I modulet får I lidt tid til at færdiggøre jeres grammatikprojekter inden I skal løse hinandens opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Gender + Shakespeare (Eksamensemne)
Forløbet undersøger og diskuterer forskellige opfattelser af køn, som de kommer til udtryk i medier, reklamer, sprog, Disneyfilm og litteratur. Eleverne introduceres til forskellen mellem biologisk køn (sex) og socialt konstrueret køn (gender), opbygger relevant ordforråd, og får en grundlæggende indføring i queer teori og begrebet queer coding, med fokus på Disney-skurke. Mundtlighed og diskussion er centrale elementer i forløbet, mens de skriftlige færdigheder styrkes gennem videre arbejde med essaygenren og PEE-modellen, med særlig vægt på kohæsion og kohærens i form af sammenhængsskabende ord (linkers)
Som en del af forløbet arbejder vi også videre med Shakespeare i form af analyse af en udvalgt scene fra Macbeth og to sonetter med fokus på kønstematik og sproglige virkemidler som er typiske for Shakespeare, herunder iambic pentameter, heroic couplets, irony og oxymoron.
Materiale fra Hansen & Christiansen. Unsex Me. L&R 2016:
- "Training to be Batman's Wife. Shirt for teen girls sends all the wrong messages" (2014)
- A..D. Matos: “Conceal, Don't Feel. A Queer Reading of Disney's Frozen” (2014)
- J. Winterston: Oranges are not the only Fruit (1985)
- Ernest Hemingway: "Cat in The Rain" (1925)
Idina Menzel: “Let It Go”
https://www.azlyrics.com/lyrics/idinamenzel/letitgo.html
Disney: Frozen (2013)
Disney villains (queer coding):
https://www.youtube.com/watch?v=S8pDYbPSKlU
The Economist: Sexism and the English Language (https://www.youtube.com/watch?v=5uaBwAe2BhY)
Gilette: Gillette's 'We believe: the best men can be' razors commercial takes on toxic masculinity (https://www.youtube.com/watch?v=UYaY2Kb_PKI)
Egard Watch Company: What is a man? A response to Gillette (https://www.youtube.com/watch?v=x_HL0wiK4Zc)
Peggy Orenstein: What´s Wrong with Cinderella? (December 24, 2006.
www.nytimes.com
)
In a Heartbeat - Animated Short Film:
https://www.youtube.com/watch?v=2REkk9SCRn0&t=119s
Shakespeare: Macbeth Act 1 Scene 5
Shakespeare: Sonnet 20: A woman’s face with nature’s own hand painted
Shakespeare: Sonnet 130: My mistress' eyes are nothing like the sun
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier for til modulet. Vi starter det nye forløb op i dag!
0. sex vs. gender warm-up.docx
I har ikke lektier for til modulet. I timen arbejder vi bl.a. med en kort artikel.
Training to be Batman's Wife - Worksheet.docx
I har ingen lektier for til modulet. Vi kommer til at arbejde med et uddrag af en tekst i modulet.
Oranges Are Not the Only Fruit Text.pdf Oranges are not the only Fruit.docx
Jeres lektie til modulet er at læse teksten "Cat in the Rain" af Ernest Hemingway som jeg har vedhæftet her: Cat in the Rain.pdf Læsefokus: The relationship between the husband and the wife and the setting (write 5 keywords for each topic). Vi kommer
Lektien til modulet er at læse teksten "Cat in the Rain" af Ernest Hemingway som jeg har vedhæftet på modulet hvis ikke man fik læst den til i fredags. Læsefokus: The relationship between the husband and the wife and the setting. (Write 5 keywords fo
I skal læse vedhæftede tekst "What's Wrong With Cinderella?" Af Peggy Orenstein til modulet, og finde ét citat fra teksten hvor forfatteren engagerer læseren (gennem sproglige og/eller retoriske virkemidler m.m.) Vi starter modulet med at I skal dele
Gruppe 1
I starten af modulet arbejder vi videre med teksten "What's wrong with Cinderella?" , hvorefter vi også arbejder lidt med grammatik.
3d What's Wrong With Cindarella.docx 1. Vocabulary task -svarark.docx
I har ingen lektier for til modulet. I timen arbejder vi med Shakespeare i forbindelse med det nuværende gender forløb
Shakespeare sonnets analysis.docx Shakespeare's language devices.docx
I arbejd-selv modulet skal I enten lave/færdiggøre opgaven fra I går, hvis man ikke nåede at blive færdig med den i modulet, eller hvis man var fraværende i modulet. Dvs. Denne opgave: Shakespeare sonnets analysis.docx hvor I brugte følgende begrebso
I har ingen lektier for til modulet i dag. I starten af modulet arbejder vi videre med Shakespeare sonnets som I analyserede sidste gang, med henblik på at repetere nogle af begreberne fra sidst, så I kan skrive jeres egne sonnets. Derefter læser og
Shakespeare sonnet groups.docx
I modulet arbejder vi med et uddrag af Macbeth som er det sidste Shakespeare stof vi skal arbejde med i forløbet. Macbeth worksheet.docx
I modulet kigger vi på et eksempel på en opgaveformulering, og I kommer til at skimme forskellige eksempler på elevbesvarelser, som I får tid til at diskutere. Desuden taler vi om, hvordan man griber nogle af de opgavetyper an, som I kan vælge mellem
Afsnit
Engelsk A terminsprøve forb.docx
I modulet arbejder vi færdig med de sidste to eksempler på elevbesvarelser fra sidst, hvorefter vi repeterer grammatik og I får tid til at træne opgaver på MinLæring. DET ER IKKE ET ARBEJD SELV MODUL!
English essay examples.docx
Planen for modulet er følgende:
I starten af modulet gennemgår vi noget af det grammatik, som I havde sværest ved, inden vi fortsætter gender forløbet.
Grammatikopgave - Pronomener.docx
Queer theory.pptx In a Heartbeat worksheet.docx
In a Heartbeat worksheet.docx
2025vTilladte hjælpemidler til eksamen og årsprøve i engelsk 3d.pdf
3d verballed og aktiv passiv OPGAVE .docx
Lektien til modulet er at repetere Queer theory, som jeg præsenterede i følgende powerpoint: Queer theory.pptx
I modulet arbejder vi videre med teksten "Conceal Don't Feel" som I læste i modulet i går.
Hvis man var fraværende i modulet i går, så er lektien til modulet at læse vedhæftede tekst (Conceal don't feel) som vi arbejdede med i går. Conceal don't feel.pdf
OBS: Modulet er et arbejd-selv modul! I skal lave opgaverne i følgende dokument og aflevere jeres besvarelse i Elevfeedback: Gilette masculinity.docx
Lektien til modulet er at repetere, hvordan man analyserer poetry, da vi skal arbejde med det i modulet i dag. I skal derfor læse/repetere afsnittet "How to read a poem" s. 324-327 i følgende dokument: Toolbox - Wider Contexts.pdf
SRP 2025 program og værksteder, elevudgave.pdf
I modulet kommer I til at arbejde med paragraph struktur, med udgangspunkt I jeres aflevering om "What's wrong with Cinderella" teksten. Desuden præsenteres I for begrebet "Queer coding" i forbindelse med Disney, som vi arbejder med
Disney stereotypes and Queer coding.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Horror (Eksamensemne)
I dette forløb arbejder vi med horrorgenren i en litteraturhistorisk kontekst med særligt fokus på The Romantic Age (herunder Dark Romanticism) og The Victorian Age. Gennem læsning og analyse af klassiske tekster fra disse perioder undersøger vi genrens tematikker, virkemidler og udvikling. Forløbet inkluderer desuden en kort introduktion til moderne horror, hvor vi sammenligner nyere eksempler med de historiske træk. Undervejs perspektiverer vi til vores tidligere forløb om køn og queer teori, særligt i relation til karakterfremstillinger og kønsroller i horrorfortællingerne. Fokus er både analytisk og diskuterende, og eleverne udvikler deres færdigheder i tekstlæsning, genreforståelse og mundtlig formidling.
Introduction to the genre:
The Horror Genre (lærerproduceret materiale)
Excerpt from the introduction pp. 4-6 in Horror, Drisdal, Rasmus og Hansen, Johanne Rikstrup, Systime, Aarhus, 2017
Excerpts from pp. 80-110 in Horror, Drisdal, Rasmus og Hansen, Johanne Rikstrup, Systime, Aarhus, 2017
Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (1919), extract
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982)
The Romantic Age (1776-1837) – Dark Romanticism - Poe:
“The Romantic Age” (lærerproduceret ark om perioden baseret på introduktionen til perioden i Fields of vision in the English language I, Longman 2005)
"Edgar Allan Poe”:
http://www.poemuseum.org/poes-biography
Edgar Allan Poe’s The Black Cat (1843)
The Victorian Age (1837-1901) Bram Stoker.
”Bram Stoker”:
https://www.britannica.com/biography/Bram-Stoker
“The Victorian Era” (lærerproduceret ark om perioden baseret på The Northern Anthology of English Literatures introduktion til perioden)
Excerpts from Bram Stoker’s Dracula (1897) (Excerpt from Chapter 3 + chapter 4)
Contemporary Horror:
Shirley Jackson: "The Lottery" (1948)
Neil Jordan: Interview With The Vampire (1994)
American Horror Story (Sæson 1): Murder House: Episode 1 og Episode 2 (2011)
Indhold
Kernestof:
I modulet arbejder vi videre med "The Uncanny" og vi repeterer nogle af begreberne fra teksten I læste i går
Sigmund Freud - Das Unheimliche - comprehension.docx
1. A mirror of the human psyche.docx
The Uncanny - Watch and discuss Murder Hourse.docx
Lektien til modulet er at færdiggøre spørgsmålene til Stephen King teksten i følgende dokument: Analysis - Why We Crave Horror Movies.docx
I modulet får I tid til at færdiggøre jeres oplæg om de forskellige litteraturhistoriske perioder og præsentere dem for hinanden i grupper. Bemærk at jeres powerpoints skal afleveres under opgaver. The Black Cat analysis.docx
Lektien til modulet er at læse teksten "The Black Cat" af Edgar Allan Poe som vi skal arbejde med i timen i dag. The Black Cat - Edgar Allan Poe.pdf Læsefokus/spørgsmål som I skal svare på under/efter læsningen:
Afsnit
3d Litteraturhistorie.docx Lektien til modulet er at læse uddraget af chapter 3+4 af Bram Stoker's Dracula og svare på følgende imens I læser/efter I har læst Excerpt from Bram Stoker's Dracula chapter 3+4.pdf : Make a short characterization of Jonat
I modulet får I tid til at fremlægge jeres præsentationer om de forskellige litteraturhistoriske perioder for hinanden.
Plan for modulet:
Vi samler op på opgaven fra arbejd-selv modulet i fredags i starten af timen, inden vi ser videre på filmen i modulet i dag.
Interview with the vampire post-watching.docx
Lektien til modulet er at læse teksten "The Lottery" af Shirley Jackson Shirley Jackson - The Lottery.pdf og tage noter til følgende:
Lav lektie 1 eller 2 som forberedelse til modulet, afhængig af hvad du nåede i sidste modul: Lektie 1 til modulet er at lave opgaverne til Filmen "Interview With The Vampire" i dette dokument, hvis ikke man lavede dem i sidste modul: Interview with a
INFORMATION OM EKSAMEN: Den skriftlig prøve A stx - 2025.docx Den mundtlige prøve Engelsk STX A 2025.docx NY
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709993", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709993", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709993" }