Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anders Ølsgaard Larsen, Angela Bjerge Hansen, Lise Otte, Peter Weber Vindum
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Twisted minds - approaching written text
Titel 2 This is America I (Eksamensemne)
Titel 3 South Africa (Eksamensemne)
Titel 4 Crime Fiction
Titel 5 Being British (Eksamensemne)
Titel 6 Human Nature (værklæsning) Eksamensemne
Titel 7 Shakespeare: A Midsummer Night's Dream
Titel 8 TILLADE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
Titel 9 This is America II (THUG) - Eksamensemne
Titel 10 Gender + Shakespeare (Eksamensemne)
Titel 11 Horror (Eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Twisted minds - approaching written text

Forløbsbeskrivelse:
”Twisted Minds: Approaching written texts” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction og non-fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction. Når der arbejdes med non-fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.

Kernestof:
Zdravka Evttimova: "Blood"
Alice Munro: "Gravel"
James M. Reasoner: ”Graveyard Shift”
"Serrusalmus" by Lesley Glaister
"Tuesday" by Bret Easton Ellis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 This is America I (Eksamensemne)

Forløbet “This is America” fokuserer på at undersøge Amerikansk kultur og selvforståelse i et historisk perspektiv. Udgangspunktet er i landets historie som Britisk koloni med særligt fokus på de værdier og idealer der fremsættes i den amerikanske uafhængighedserklæring. Eleverne introduceres også kort til den Amerikanske revolution, og de arbejder med begreber som "the American dream", "Frontier heritage" og "American exceptionalism".

I forløbets anden del, som ligger i starten af 2. g., tager vi en drejning og fokuserer på analyse af taler (retorisk analyse), der på den ene eller anden måde trækker på værdier og tanker fra forløbets første del.

Kompetencer i fokus: non-fiction analyse, herunder retorisk analyse, samt filmanalyse.

Materiale:

Kernetekster:

- “The Frontier Heritage”, Edward N. Kearny, 1984, https://woe.systime.dk/index.php?id=96&L=0

- What is the American dream?, Kimberly Amadeo (article)

- "The American Dream is Alive and Well", Samuel Abrams, NYT (2019) (opinion piece)

- “A More Perfect Union” (excerpt), Barack Obama, 2008

- Excerpts from “The Declaration of Independence” (1776)

- "The Pursuit of Happyness", 2006 (Film)

- "This is America" (song), by Childish Gambino: https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY&ab_channel=ChildishGambinoVEVO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 South Africa (Eksamensemne)

Forløbet "South Africa" fokuserer på nutidige forhold i Sydafrika i tiden efter Apartheid. Hvad betyder landets konflikthærgede fortid for nutidens samfund, og hvordan arbejder landet sig fremad? Forløbet trækker altså primært på historiske perspektiver fra Apartheid-tiden, og vi behandler emnet igennem både skønlitteratur, sagprosa og film.

Faglige fokuspunkter:
- Nuancerede mundtlige fremstillinger af almene og faglige emner på flydende engelsk
- Redegørelse for komplekst indhold i sagprosa
- Analyse og fortolkning af litteratur - med fokus på tekstnær analyse
- Perspektivere til nutidige samfundsforhold i Sydafrika
- At diskutere og argumentere for forskellige synspunkter
-       Engelsk som lingua franca

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Mundtlige præsentationer
- Tavleundervisning
- ”Elever præsenterer for elever”

(All texts are included in the compendium)

Tekster:
- "The Park", James Matthews, 1974

- "The Guilt", Rayda Jacobs, 2001

- "Inaugural Speech, Pretoria 1994", Nelson Mandela

- "What is black consciousness?", Steve Biko, Broadbridge, Finding Our Strength - South Africa Today. Gyldendal 1990

Film:
- "Cry Freedom", 1997

Supplerende tekst:
- "Biography, Nelson Rolihlahla Mandela", Alistair Boddy Evans

- "Apartheid in South Africa", Encyclopedia Britannica, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Being British (Eksamensemne)

Blandt andet på grund af indvandringen fra de tidligere britiske kolonier har Storbritannien - eller i hvert fald dele af Storbritannien - i dag karakter af at være et multikulturelt samfund. Det er dette specielle træk ved nationen, som vi arbejder med i dette forløb. Fokus er altså på det multikulturelle samfund, kulturmødet - identitet og etnicitet - samt på debatten omkring britisk identitet i et multikulturelt samfund,

Emnet bearbejdes gennem læsning af både fiktion og non-fiktion.

Tekster:

- "Minorities feel more British than Whites" (Article), The Sunday Times, 2008

- "Chicken Tikka Masala Speech", Robin Cook, from "London - Migrant city", Systime 2005-2008

- "Just Below the Surface", Kate Nivison

- "Under the Skin", from "What's up Britain?", 2008

Film:
Shane Meadows, "This Is England", 2007

Supplerende materiale:

- "Introduction - England, Great Britain, United Kingdom", from "What's up Britain?", Gyldendal, 2008

- "Multicultural Britain", Jan Erik Mustad, Åse Elin Langeland, from "Nasjonal Digital Læringsarena"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Human Nature (værklæsning) Eksamensemne

Med udgangspunkt i John Steinbecks Roman "The Pearl" fra 1947 har forløbet haft et tematisk fokus på menneskets natur, herunder tematikker som:

- morality
- Material wealth
- Virtues
- Desire/greed/envy/vanity
- Power (social, physical)

Igennem romanlæsningen har vi undersøgt hvordan materiel rigdom påvirker menneskets adfærd, selvbillede og verdensopfattelse. Desuden har de perspektiverende tekster sat fokus på spørgsmålet om forholdet mellem social arv og personligt ansvar i forbindelse med individets moralske valg og handlemønstre.

Det engelskfaglige fokus har været på analyse af fiktive tekster, og de centrale analysebegreber har været:

- Personkarakteristik (herunder fokus på "development", "inner/outer conflict", character relations, point of view)
- Miljøkarakteristik (særligt "atmosphere")
- Tematisk analyse (med fokus på kontrastpar)
- Sproglig analyse (særligt med fokus på metaforik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Shakespeare: A Midsummer Night's Dream

Dette mini-forløb fungerer som en optakt til en planlagt teatertur til Aarhus, hvor eleverne skal se teaterstykket A Midsummer Night's Dream. I forløbet introduceres eleverne til William Shakespeare og vi arbejder med en scene fra stykket for at opnå en grundlæggende forståelse af dets temaer, sprog og karakterer forud for teateroplevelsen. Som en del af forløbet ser vi også en filmatisering af stykket, hvilket giver eleverne mulighed for at sammenligne forskellige fortolkninger.

Materiale:
Sparknotes: A Midsummer Night’s Dream Summary: https://www.sparknotes.com/shakespeare/msnd/summary/
A Midsummer Night's Dream Act 3 Scene 2
Michael Hoffmann: A Midsummer Night's Dream (1999)

The Life & Time of William Shakespeare: https://www.youtube.com/watch?v=qkOOX2iGsGA
Video SparkNotes: Shakespeare's A Midsummer Night's Dream summary: https://www.youtube.com/watch?v=M1wMfOwlAZ8
There Is No Escaping Shakespeare | The New York Times: https://www.youtube.com/watch?v=lv4fWhObaTM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 TILLADE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER

Tilladte hjælpemidler til eksamen og årsprøve i skriftlig engelsk

I må kun tilgå følgende links ved at klikke direkte på dem her på listen. Dvs.: I må ikke gå ind og åbne jeres browser og skrive kopiere linket ind. I skal klikke på linket som sender jer direkte til siden.

Grammatik:

https://minlaering.dk/
www.sproglinks.dk/grammatik_engelsk.doc

Ordbøger:

https://www.merriam-webster.com/
https://en.oxforddictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/
https://www.vocabulary.com/
https://www.ordbogen.com/en/
https://onlineslangdictionary.com/


OBS: ALLE DOKUMENTER, KOMPENDIER OG OPGAVER, ANALYSEMODELLER, OG ANDET I EVT. ØNSKER AT BRUGE UNDER EKSAMEN SKAL DOWNLOADES FRA LECTIO OG GOOGLE.

Egne noter på papir eller på computeren (ikke Google-docs m.fl. som kræver internetadgang) OG egne bøger er tilladt.

DVS. I MÅ IKKE GÅ PÅ LECTIO ELLER LIGNENDE

LÆS:
  
1) Du skal selv medbringe de undervisningsmidler (bøger, kompendier, kopier), der er brugt i undervisningen, notater og gamle opgavebesvarelser, enten i fysisk form eller downloadet på din computer.

2) Det er læreren, som bestemmer hvilke digitale hjælpemidler, du må tilgå via internettet. I-bøger, videoer, ordbøger og lignende, som I har brugt i undervisningen, og som ikke kan downloades til computeren, skal fremgå udtrykkeligt af
undervisningsbeskrivelsen for det pågældende fag/hold.

3) NB! Vær opmærksom på, at visse funktioner i Word f.eks. oversættelsesprogrammer automatisk går på nettet. Det bliver behandlet som snyd, hvis du bruger det! I må heller ikke bruge oversættelsesværktøjer, eller grammatikværktøjer såsom Google translate, Grammarly, m.m. Brug af ChatGPT og andre AI værktøjer er også total bandlyst!

4) Hvis du vil benytte Dropbox, Google Drive File Stream, OneDrive eller lignende, må det kun være offline-
versionen. Du skal altså afslutte disse programmer fra, inden prøven starter. Vil du høre musik (ikke under delprøve 1) så skal musikken ligge på computeren. Streamingtjenester (Spotify, Tidal, I-Tunes el. lign.) skal være off-line.


I må altså ikke gå på Lectio eller Google-docs, OneDrive (i online tilstand) m.m., og må ikke medbringe jeres telefon eller smartwatch i lokalet.

I må bruge kun de tilladte hjælpemidler som står på listen – dvs. de blå links. Læs foroven!

Kommunikation med omverdenen er strengt forbudt!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 This is America II (THUG) - Eksamensemne

Forløbet bygger videre på det tidligere forløb "This is America I" og tager udgangspunkt i romanen The Hate U Give (2017) af Angie Thomas, som vi læser og arbejder med løbende. For at styrke elevernes historiske forståelse og sætte romanens tematikker i perspektiv, har eleverne forberedt og afholdt præsentationer på klassen med fokus på centrale nedslag i African American history – herunder slaveriet, borgerrettighedsbevægelsen, The Black Panther Party frem til Black Lives Matter. Romanen danner desuden afsæt for arbejde med begreber som institutionel racisme, politivold, stereotyper og code switching. Endvidere har vi arbejdet med supplerende tekster, der nuancerer og perspektiverer de centrale tematikker og begreber.

Materiale:
Angie Thomas: The Hate U Give (2017)
Tupac: Changes (1998)
DJ Jazzy Jeff & the Fresh Prince: The Fresh Prince of Bel-Air theme song (1992)
Excerpt from: Gene Demby: How Code-Switching Explains The World (2013)
Debra Kamin: Home Appraised With a Black Owner: $472,000. With a White Owner: $750,000 (2022, The New York Times)
Michelle Obama’s Speech at the 2024 Democratic National Convention in Chicago (2024)
George Tillman Jr.: The Hate U Give (2018)


Huffpost: What is Code-Switching? I Between the lines: https://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8&t=4s
Deon Cole: Deon cole's black box Intervention Black Friend Who Speaks 'White' At Work Deon Cole Comedy Skit 2: https://www.youtube.com/watch?v=YARs62mZr9g
Key&Peele: Key & Peele Phone Call: https://www.youtube.com/watch?v=qXH5CD3O7Oc&t=44s
Comedy Central: Key & Peele - Obama Meet & Greet https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4&t=26s




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Gender + Shakespeare (Eksamensemne)

Forløbet undersøger og diskuterer forskellige opfattelser af køn, som de kommer til udtryk i medier, reklamer, sprog, Disneyfilm og litteratur. Eleverne introduceres til forskellen mellem biologisk køn (sex) og socialt konstrueret køn (gender), opbygger relevant ordforråd, og får en grundlæggende indføring i queer teori og begrebet queer coding, med fokus på Disney-skurke. Mundtlighed og diskussion er centrale elementer i forløbet, mens de skriftlige færdigheder styrkes gennem videre arbejde med essaygenren og PEE-modellen, med særlig vægt på kohæsion og kohærens i form af sammenhængsskabende ord (linkers)

Som en del af forløbet arbejder vi også videre med Shakespeare i form af analyse af en udvalgt scene fra Macbeth og to sonetter med fokus på kønstematik og sproglige virkemidler som er typiske for Shakespeare, herunder iambic pentameter, heroic couplets, irony og oxymoron.

Materiale fra Hansen & Christiansen. Unsex Me. L&R 2016:
- "Training to be Batman's Wife. Shirt for teen girls sends all the wrong messages" (2014)
- A..D. Matos: “Conceal, Don't Feel. A Queer Reading of Disney's Frozen” (2014)
- J. Winterston: Oranges are not the only Fruit (1985)
- Ernest Hemingway: "Cat in The Rain" (1925)

Idina Menzel: “Let It Go” https://www.azlyrics.com/lyrics/idinamenzel/letitgo.html
Disney: Frozen (2013)
Disney villains (queer coding): https://www.youtube.com/watch?v=S8pDYbPSKlU

The Economist: Sexism and the English Language (https://www.youtube.com/watch?v=5uaBwAe2BhY)
Gilette: Gillette's 'We believe: the best men can be' razors commercial takes on toxic masculinity (https://www.youtube.com/watch?v=UYaY2Kb_PKI)
Egard Watch Company: What is a man? A response to Gillette (https://www.youtube.com/watch?v=x_HL0wiK4Zc)
Peggy Orenstein: What´s Wrong with Cinderella? (December 24, 2006. www.nytimes.com)
In a Heartbeat - Animated Short Film: https://www.youtube.com/watch?v=2REkk9SCRn0&t=119s

Shakespeare: Macbeth Act 1 Scene 5
Shakespeare: Sonnet 20: A woman’s face with nature’s own hand painted
Shakespeare: Sonnet 130: My mistress' eyes are nothing like the sun
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Horror (Eksamensemne)

I dette forløb arbejder vi med horrorgenren i en litteraturhistorisk kontekst med særligt fokus på The Romantic Age (herunder Dark Romanticism) og The Victorian Age. Gennem læsning og analyse af klassiske tekster fra disse perioder undersøger vi genrens tematikker, virkemidler og udvikling. Forløbet inkluderer desuden en kort introduktion til moderne horror, hvor vi sammenligner nyere eksempler med de historiske træk. Undervejs perspektiverer vi til vores tidligere forløb om køn og queer teori, særligt i relation til karakterfremstillinger og kønsroller i horrorfortællingerne. Fokus er både analytisk og diskuterende, og eleverne udvikler deres færdigheder i tekstlæsning, genreforståelse og mundtlig formidling.

Introduction to the genre:
The Horror Genre  (lærerproduceret materiale)
Excerpt from the introduction pp. 4-6 in Horror, Drisdal, Rasmus og Hansen, Johanne Rikstrup, Systime, Aarhus, 2017
Excerpts from pp. 80-110 in Horror, Drisdal, Rasmus og Hansen, Johanne Rikstrup, Systime, Aarhus, 2017

Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (1919), extract
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982)

The Romantic Age (1776-1837) – Dark Romanticism - Poe:
“The Romantic Age” (lærerproduceret ark om perioden baseret på introduktionen til perioden i Fields of vision in the English language I,  Longman 2005)
"Edgar Allan Poe”: http://www.poemuseum.org/poes-biography
Edgar Allan Poe’s The Black Cat (1843)

The Victorian Age (1837-1901) Bram Stoker.
”Bram Stoker”: https://www.britannica.com/biography/Bram-Stoker
“The Victorian Era” (lærerproduceret ark om perioden baseret på The Northern Anthology of English Literatures introduktion til perioden)
Excerpts from Bram Stoker’s Dracula (1897) (Excerpt from Chapter 3 + chapter 4)

Contemporary Horror:
Shirley Jackson: "The Lottery" (1948)

Neil Jordan: Interview With The Vampire (1994)
American Horror Story (Sæson 1): Murder House: Episode 1 og Episode 2 (2011)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer