X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Anders Ølsgaard Larsen, Lise Otte, Peter Weber Vindum
Hold
2022 EN/w (
1w EN
,
2w EN
,
3w EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Twisted minds - approaching written text
Titel 2
South Africa
Titel 3
Crime Fiction
Titel 4
Being British
Titel 5
Human nature (+værklæsning)
Titel 6
The Horror, the horror!
Titel 7
Star-crossed Lovers
Titel 8
Black Voices
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Twisted minds - approaching written text
Forløbsbeskrivelse:
”Twisted Minds: Approaching written texts” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction og non-fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction. Når der arbejdes med non-fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.
Kernestof:
Zdravka Evttimova: "Blood"
Alice Munro: "Gravel"
James M. Reasoner: ”Graveyard Shift”
"Serrusalmus" by Lesley Glaister
"Tuesday" by Bret Easton Ellis
Indhold
Kernestof:
Role model presentation.docx
Grupper til brug i timen
Til brug i timen
Vi mødes i lok. 7! I får ca. 45 minutter til at gøre jeres præsentation færdig, øve den mv. Derefter skal I fortælle om jeres "role model" i mindre grupper.
Vocabulary exercise - Blood.docx
Vi starter nyt forløb. Ingen lektie. Medbring blyant og viskelæder
Gruppe 1
All groups must be done filling in the vocabulary + reading "Blood". Also, each group must have a shared document with notes about characters, setting and atmosphere in the short story.
I skal have et udkast til den første del af jeres skriftlige aflevering klar til timen (100 ord eller mere), som I skal læse op i mindre grupper.
Everyone has read "Graveyard Shift" for today (starts on page 8 in your compendium)
Worksheet for Graveyard Shift (4).docx
Aflever jeres summary af "Graveyard Shift" her i Elevfeedback inden modulets start.
skriveøvelse
Vi mødes i lok. 5. Færdiggør Kongruens-øvelserne (uddelt som kopi + vedhæftet her)
3. Kongruens p. 17-21.pdf
Working with Gravel by Alice Munro.docx
Finish reading "Gravel" - Focus point: Characters (Highlight all important characters and underline important/interesting descriptions of them throughout the text)
Written assignment for Gravel.docx
Eksempel på analyseafsnit i et essay (IKKE indledning eller konklusion).jpg
det analytiske essay - opbygning.jpg
God og mindre god indledning.jpg
I skal have udkast til 3-4 "analytiske påstande" klar. I skal læse dem op i grupper i starten af timen.
Eksempel på en god "burger-paragraf": Sæt rammen for læseren!.jpg
13. Ejefald p. 65-69.pdf
Hej 1.w.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
South Africa
Indhold
Kernestof:
Introductory tasks on South Africa (7).docx
Research assignment South Africa 2w.docx
Finish the Introductory tasks on South Africa for today
Grupper til brug i timen
worksheet for The Park (new).docx
Til i dag har alle læst "The Park" med fokus på nedenstående punkter. Derudover har alle grupper tegnet et kort over fortællingens setting.
South Africa Compendium.pdf
Til i dag skal I være færdige med/have opfrisket jeres analyse af The Park, som I arbejdede med den 1/9. I skal være klar til mundtligt at dele jeres kommentarer til citaterne fra teksten + jeres selvvalgte citater. Derefter tager vi hul på den skrif
God og mindre god indledning.jpg
Bring your compendium and your computer + your notes for "The Park" from last week
Til brug i timen
Husk dit kompendium + computer med strøm på
Task for The Guilt (3).pptx
Answer-sheet The Guilt.docx
Læs "The Guilt" færdig med fokus på følgende:
Gruppe 1 (lok 5)
4. Repetition p. 22-25.pdf
You written reflection on three quotes from The Guilt must be handed in before today's class (in "opgaver")
Biko - before, while and after reading (6).docx
I skal til i dag have læst interviewet med Steve Biko, "What is Black Consciousness".
Læs interviewet "What is Black consciousness" og besvar hele arbejdsarket, der ligger på modulet mandag d. 02/10. Jeres besvarelse skal afleveres under opgaver ("Worksheet Biko interview")
Cry Freedom- 4 tasks for after having watched the film.docx
20. Simpel og udvidet tid p. 97-101.pdf
Aflever opgaver til Cry Freedom inden timen
Example of analytical essay of The Park (2).docx
Grammatikopgaver om simpel og udvidet tid skal være færdige til i dag (se modulet d. 13-10)
Skriftlighedstræning i engelsk 2w.docx
stx213_ENGB_02122021.zip
I skal have færdiggjort de 4 sprogopgaver i eksamenssættet til i dag.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Crime Fiction
Indhold
Kernestof:
Crime fiction intro text.pdf
crime 1 worksheet1.pages
crime 1 worksheet1.pdf
tell me worksheet.pdf
Don’t You Hate Having Two Heads?
Dont_you_hate.pdf
Creative_writing_tips.pdf
Guy_walks_tasks.pdf
crime chart.pages
fill_in_the_crime_chart.dotx
crime_theory.pdf
crime chart.pdf
True Detective Worksheet.pdf
Analyze the opening credits of True Detective.docx
Three simple ways to improve and vary your language.pdf
2w engelsk 5-1-24.docx
Join conversation
Vi mødes på Teams ved timens start. Ses!
Grupper:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Being British
Indhold
Kernestof:
Stilanalyse - Write Away.pdf
Grupper:
12. Personlige - tilbagevisende og ejestedord p. 60-64.pdf
I dag skal I holde jeres oplæg om en tekst fra forløbet om crime fiction. I skal altså være klar med jeres oplæg i grupperne inden timen. Husk også at aflevere jeres øvelse om stilleje, hvis I ikke allerede har gjort det.
I dag holder i oplæg om Crime Fiction, og jeg glæder mig til at høre dem!
Introduction and Multiculturalism from Being British Compendium.pdf
Worksheet for Multicultural Britain (compendium text) (4).docx
Lav opgave 2-9 i grammatikøvelserne om stedord, som I fik i sidste uge.
This UK Geography Quiz Will Test You! | Beano.com
Engelsk- Teori og Metode - videnskabelig basismodel og konkrete metoder mv. sro-srp.docx
Besvar Arbejdsarket "Worksheet to Multicultural Britain" og vær klar til at dele dine svar i klassen
Among the Thugs | Book Review | Crowd Violence & Hooliganism
Læs til og med side 180 i uddraget af "Among the Thugs"
Forberedende analysearbejde Among the Thugs.docx
bill-buford-among-the-thugs.pdf
Finish reading "Among the Thugs" for today
Medbring dit uddrag af Among the Thugs
Under the Skin article.pdf
Skrivedag 2w.docx
Læs vedhæftede tekst til i dag med fokus på at forstå hvad "Skinhead culture" er, og hvad forskellen er på de to bølger. Under the Skin article (2).pdf
gangsamtaler 2w.docx
Research assignment Non-fiction.docx
I introduceres til en opgave og vi afholder gangsamtaler. Medbring computer og høretelefoner.
Disposition Non-fiction analysis.docx
1stx231-ENGB-17052023.zip
Analysis and interpretation - Just Below the Surface (4) (2).docx
Just Below the Surface.pdf
Alle, som ikke var i skole eller fremlagde i fredags, skal fremlægge i dag. Det drejer sig om:
Vi samler op på de sidste oplæg (I holder dem kun for Peter og 4-5 af de andre, der også skal præsentere)
Besvar de første tre analyse-spørgsmål til "Just Below the Surface"
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Human nature (+værklæsning)
...
Indhold
Kernestof:
Færdiggør jeres analyse af "Just Below the Surface" (worksheet). I skal aflevere opgave 7 i elevfeedback her på modulet inden timen.
ny-stx202-ENGB-18082020.zip
Færdiggør sprogopgaver fra fredag
30. Repetition p. 144-148.pdf
Analysis and interpretation - Just Below the Surface (4) (3).docx
Analyzing The Pearl p 1-30 (1).docx
The Pearl Ebook.pdf
Læs til toppen af side 30 i The Pearl
Close reading chapter 5 of The Pearl.docx
Læs til og med kapitel 4 i "The Pearl" - Alle skal have forberedt 1-2 pointer/betragtninger/citater/spørgsmål eller lignende til det læste.
Analysis of The Pearl ch 6.docx
Læs kapitel 5 færdigt og lav nærlæsningsopgaven som ligger på modulet d. 15/5.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
The Horror, the horror!
Indhold
Kernestof:
Intro AI øvelse.pptx
Gruppe 1
Vi tager hul på et nyt emne! Medbring din computer (selvføli')
Alle grupper fra i mandags har udvalgt en AI-horror story de vil læse højt, samt et gruppemedlem der vil læse op.
Sprogopgaver.docx
Template.docx
Ingolstadt
The Gothic
rettenøgle.pdf
Gense introduktionsvideoen til Gothic Fiction fra sidste uge og færdiggør din egen definition af genren, hvis du ikke fik den færdig i timen.
Working with the novel _ Engelskportalen.pdf
Læs uddraget af "Frankenstein" færdigt med fokus på setting og characters. Vær klar til kort at genfortælle handlingen i uddraget.
Be ready to discuss the text based on the analysis and interpretation-questions from yesterday
Læs "Don't ask Jack" med fokus på setting og narration (teksten ligger under næste aflevering i Lectio)
The Horror genre - three approaches - Systime - edited.docx
Working with the novel - Dracula chapter II _ Engelskportalen.pdf
Essays in progress! Opret et dokument i mappen herunder med dit eget navn som filnavn. Dokumentet skal indeholde det du har skrevet på dit essay indtil nu - og/eller dine noter til teksten
Working with the novel - Dracula chapter III _ Engelskportalen.pdf
Read the rest of Dracula, chapter 2 - Focus on inner/outer characterization
Disposition Fiktionsanalyse.docx
Finish "analysis and interpretation I og II" til kapitel 2 af Dracula
Donnie Darko Study questions.docx
Be ready do discuss the "after-watching" questions for Donnie Darko.
ALLE skal have læst "The Boogeyman" af Stephen King til i dag. Det er afgørende, at I har læst teksten inden timen.
The-Boogeyman Stephen King.pdf
Medbring blyant og viskelæder.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26,97
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Star-crossed Lovers
Indhold
Kernestof:
Gruppe 1
Romeo and Juliet creative task.docx
Elev-overblik Romeo and Juliet.pdf
Se følgende summary af Romeo and Juliet. Romeo and Juliet: 8 Minute Summary (Memorise & Recall
Titel fakebook
Working with Romeo and Juliet, act 1, scene 5.odt
Genlæs den lette version af Akt 1, scene 5 i Romeo og Julie. Husk at medbringe den nye version af teksten, som I fik i mandags.
Genopfrisk jeres arbejde med Act 1, scene 5.
Shakespearean Tragedy.pdf
Romeo and Julietact2scene2.docx
Romeo and Juliet both scenes.pdf
Medbring jeres kopi (den rigtige!). Vær forberedt på at opføre jeres lille udsnit/dialog fra "Romeo and Juliet" - Øv jer, men husk at det mest er for sjov. I får ti minutter i starten af modulet til at øve.
Læs Act 2, scene 2, og besvar de første seks spørgsmål i arbejdsarket, som I gik i gang med i onsdags. Find dokumentet på onsdagsmodulet.
Task 1: Central points in the article (padlet 1)
Task 2: Analytical focus points (padlet 2)
Disposition Non-fiction analysis.docx
'Romeo and Juliet' has led us astray - Los Angeles Times.pdf
Read the article “Romeo and Juliet has led us astray” from LA-Times. (kopi)While reading you must: Underline three central points the author makes in his article.
Today's groups
Lyrikanalyse.doc
Læs første kapitel af "The Fault in Our Stars" til i dag
Kapitel 1-3 er læst til i dag (The Fault in our Stars)
Læs til og med side 112 i "The Fault in our Stars"
Læs til og med kapitel 10 i "The Fault in our Stars" (U
Read chapter 11 in "The Fault in our Stars" for today
Læs til og med kapitel 13 i "The fault in our Stars" til i dag. I dag skal i desuden arbejde lidt med jeres lyd-optagelse med nedslag i kapitel 11-12, så I er klar til at optage. I skal altså have udvalgt jeres 3-4 passages/quotes. (opgaven er også o
Skriftlig feedback - all in on love essay.odp
Læs til og med kapitel 13 i bogen
chapter 13 The fault in our stars.odp
Læs til og med kapitel 14 til i dag.
Læs til og med kapitel 17 - Udvælg 1 citat som har noget SPROGLIGT interessant i sig (fx et sprogligt virkemiddel, et interessant ordvalg, ironi/humor, beskrivelse etc.)
Sprogopgaver the fault in our stars.docx
Forord | Getting Started
Læs til og med kapitel 22. Udvælg en passage/et citat som du vil dele og kommentere på i timen. Du vælger selv fokus: sprog, tematik, karakteristik, atmosphere, etc.
Written assignment for The Fault in Our Stars.docx
Læs "The Fault in our Stars" færdig til i dag
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Black Voices
Indhold
Kernestof:
Research assignment slavery in America.docx
Gruppe 1
Excerpt from Twelve Years a Slave.docx
1stx241_ENG_A_27052024_22040
terminsprøve 2025 grammatikprøve (1).docx
Today you'll be giving your presentation of the excerpt from "Twelve Years a Slave", either alone or in groups. Assignment can be found on 26/2. Also, bring Getting Started
Wade in the water lyrics
Oplæg for dem som ikke var der i mandags
Frederick Douglass - what to the slave is the fourth of july.docx
Finish the rhetorical pentagram for the Speech
Separate but Equal (historisk kontekst).docx
Læs teksten "Separate but equal". Forklar kort i elevfeedback (på engelsk) hvad begreberne "Reconstruction" og "Jim Crow" betyder.
Discussion-writing.docx
Var man fraværende i fredags, skal man se Django Unchained færdig til i dag (Netflix).
Analytical essay Django.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709995", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709995", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260709995" }