Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Morten Høgh
|
Hold
|
2022 MA/z (1z MA, 2z MA, 3bz MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kapital fremskrivnings formlen, eksponentiel
Materialet er taget fra Vejen til Matematik AB1.
Der er arbejdet med: Rentefod, Fremskrivningsfaktor, Kapital fremskrivningsformlen, rente mellem tidsperioder, gennemsnitlig rente. Eksponentiel funktion, Grafisk, analytisk, to punkter find forskrift, regression, Halveringskonstant, fordoblingskonstant, vækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retvinklede trekant og Kvadrering
Der er brugt egne noter.
Opbygning til pythagoras, samt lidt lir med den retvinklede trekant.
Kvadrering som supp stof. Dog i hippokrates halvmåne.
Konstruktion med passer og linial.
Kvadrering af Polygon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logaritmen
Logaritmen og dens regne regler. Ingen beviser lavet, men regnet med reglerne. Bruge af logaritme tabeller.
De omvendte funktioner 10- tals logaritme og 10 i xende
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Statistik Ugrupperede og Grupeerede
Hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed, kumuleret frekvens, observations størrelse, middelværdi, sumkurve, kvartiler, histogram.
Grupperede og Ugrupperede. Nspire
Maeriale fra Vejen til Matematik AB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vilkårlige trekanter
Beviser for cosinusrelation, areal formlen og sinusrelationen.
Egne noter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektor
Vektor regning. Pile (lægge sammen, trække fra), vektorer, længde, skalarprodukt (bevis fra definitoin til formel), projektion af vektor på vektor, Determinant. Retvinklet, parallelitet, vinkel mellem vektorer
Materiale egne noter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Andengradspolynomiet
Nulregel og to ligninger med ubekendte var opstarten i dette forløb.
Derefter er der arbejdet med andengradspolynomiet og andengradsligningen
Vi har bevist løsningsformlen for andengradsligningen.
Vi har arbejdet med grafen, konstanternes betydning.
Toppunktformlen vil blive bevist i diff regningen.
Faktorisering uden beviser.
Polynomier af højere grad en to. Ulige polynomier har altid minimum en rod.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diff regning
Definition af differential kvotienten.
Bevis for tangentligningen
Bevis for sumregel, kostant gange funktion, produktegel, divisionsregel på baggrund af produkt regel.
Sammensat funktion lært af diff.
Der er blevet bevist for simple funktioner ax+b og kvadratrod x
Der er tilbudt at regne mange opgaver.
Optimering både med en ligning og to ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trognometriske funktioner
Der er arbejdet med sinus og cosinus som funktioner. Løsning af trigonometriske ligninger, og lidt uligheder. Grafen for funktioner, undersøgelse af funktionerne. Der er blevet opbygget til den harmoniske sving. Amplitude, periode m max, min
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analytisk plangeomteri
Der er arbejdet med linjer, normalvektorer, cirklen, vinkel mellem linjer, afstandsformlen, projektion af punkt på linjen, parameterfremstilling for en linje. Fra linjens ligning til parameterfremstilling og omvendt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Vi nåede ikke det hele. Der er lige lidt med kofindensinterval og residualer normalfordelt.
Der er arbejdet med kombinatorik, bionmialfordeling, normalfordeling, kofindensinterval for andel
Det er et forløb, hvor der er blevet regnet mange opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integral regning
Et langt forløb, hvor vi kom omkring rigtigt meget.
Betydning af stamfunktion. Det bestemte om ubestemte integral. Substitution i både bestemt og ubestemt integrale.
Areal formlen er bevist. Middelsummer og integral. Bevis af Rumfang om x-aksen ved middelsummer. Bevis for Buelængde ved middelsummer og brug middelværdisætningen. Rumfang om y-asken er arbejdet med, ikke bevist. Kuglen og keglens rumfang er fundet ved rumfangs beregninger. Til sidst er der arbejdet med Kuplen på domkirken i Firenze
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Statistik og Sandsynlighed
Der er arbejdet med overgangen fra integral til normalfordeling. Hvordan man afslører en normalfordeling både på CAS og på papir. Tætheds funktionen har fået et nærmere kig på baggrund af et eksempel. Vi har kigget på fordelings funktionen.
Senere på året, har vi samlet lidt op, da holdet er sammensat til 3.g
Ubdervisningen er blevet understøttet af HAX 3.g bog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Diff ligninger
Der er arbejdet med at gøre prøve, finde tangenter til en løsning. Den lineære diff er blevet bevist med Panzerformlen. Der er kigget specielt på den lineære diff ligning med konstant koeffiecenter. Den logisitiske diff ligning har været under lup, Løsningen er blevet bevist ud fra den lineære. Det materiale er taget fra Kristian Bahr Smart Matematik. Væksten for en logistisk ligning har være under lup. Den seperable er eleverne blevet tilbudt at løse opgaver. Derudvoer har vi arbejdet med opstilling af diff ligninger, der er taget udgangspunkt i Newton Afkølingslov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorfunktoner
Der er arbejdet med banekurven, parameterfremstiling, undersøgelse af banekurven. Dette gjort ud fra et velvalgt eksempel. Der er regnet opgaver til det. Tangenter, lodret og vandret, hastighedens vektoren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forberedelse materialet
Eleverne har selv arbejdet med materialet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
SRO
Samarbejde med Biotek. I matematik gennemgik vi Lineer regressionm ved hjælp af 2. gradspolunomiet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Funktioner af 2 variable
Der er blevet gennemgået betydningen af de forskellige størrelser i enmet, niveaukurver, snit kurver, diff, funktionsundersøgelse etc
Det er gjort ud fra eksempler og formelsamlingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710008",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710008",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710008"
}