Titel
15
|
Forløb 15 Landskaber
Forløbet tager udgangspunkt i istider, og deres udbredelse i Danmark med fokus på istiderne Weichsel og Saale. Dernæst undersøges danske landskaber med fokus på istidslandskaber (bakkeøer, smeltevandssletter, morænelandskaber)og hvorfor Danmarks topografi ser ud som den gør samt hvilke processer, der har bidraget til landskabsformerne og sedimenternes beskaffenhed knyttet til istider og afsmeltning af isen. Eleverne laver analyse af topografien i Danmark og årsagsforklarer ud fra viden om istiderne. Årsager til hvorfor istider opstår og forsvinder i Kvartær er undersøgt gennem arbejde med Milankovitch-teorien.
Isens vækst og afsmeltning har betydning for havniveau gennem nedpresning af skorpen. Herunder er der arbejdet med begreberne tryk, opdrift, isostasi og eustasi.
Vi har været på ekskursion og felttur i Mols Bjerge Nationalpark, hvor eleverne arbejdede med optegning af profil (klint) ved Elsegaarde strand og tolkning af profilet samt indsamling af sedimentprøver (1 dag), som efterfølgende blev tørsigtet i laboratoriet på skolen. Sigtning af prøver fra Mols, blev også udført med anvendelse af Stokes lov (opslemning). Eleverne har også lavet landskabsanalyse af topografien i Mols Bjerge. Vi har været på ekskursion i, og ved, Mols Bjerge nationalpark for at observere landskabsformer (dødishul, morænelandskab (randmoræne) og Tirstrup smeltevandsslette og den overordnede landskabsserie på Mols. Vi besøgte stor grusgrav hvor der udtages råstoffer til byggerier, veje etc.
Kernestof (læst)
Naturgeografi - Jorden og mennesket (A.-L. Lykke-Andersen m. fl., 2006. 1. udg.), s. 104-105, 108 (figur 4.6), 116-118. Alverdens geografi (E. Sanden m. fl. 2006). s. 258-259.
Tre cykler, sommer og en istid. B. Siewertsen, Aktuel Naturvidenskab, 3, 2007, s. 6-9.
Istiden og dens landskaber. M. houmark-Nielsen og N. Krog Larsen. 2020. file:///C:/Users/Dorthe%20K.%20Kristensen/Downloads/Junior-Geologerne_Istiden_i_Danmark%20(1).pdf
Kompendium om glaciale landskaber fra Christian Skipper, Rosborg Gymnasium, s. 2-7.
Kompendium: Isostasi og eustasi, sammensat af Line og Dorthe, 3 sider. Udvalgte tekster fra følgende kilder:
https://denstoredanske.lex.dk/isostasi; https://denstoredanske.lex.dk/Mohorovi%C4%8Di%C4%87-diskontinuiteten;
https://naturenidanmark.lex.dk/Det_Skandinaviske_Isskjold#-Havspejlets_svingninger; naturgeografi C, s. 22.
Øvelser:
Feltarbejde – klint profil, tolkning af dannelse
Tolkning af topografi og landskabstype i Danmark
Stokes Lov
Sedimentanalyse (sigte)
Sedimentanalyse (opslemring/stokes lov)
Vi har været på 1 dages ekskursion og felttur i Mols Bjerge, hvor eleverne arbejdede med optegning af profil (klint) ved Elsegaarde strand og tolkning af profilet og indsamling af sedimentprøver, som efterfølgende blev tørsigtet i laboratoriet.
Vi har været på ekskursion ved Mols Bjerge nationalpark for at observere landskabsformer (morænelandskab (randmoræne) og smeltevandsslette. Vi besøgte stor grusgrav hvor der udtages råstoffer til byggerier, veje etc.
Faglige mål:
- identificere, klassificere og fortolke rumlige og tidslige mønstre i geovidenskabelige sammenhænge blandt andet på baggrund af kort, geografiske informationssystemer
- tilrettelægge, beskrive og udføre observationer og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet
- analysere og fortolke strukturer og udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- anvende et bredt udvalg af modeller til kvalitativ eller kvantitativ forklaring af geovidenskabelige fænomener samt diskutere modellers gyldighedsområde
Kernestof (bekendtgørelse):
- Landskabers udviklingsprocesser, herunder istids- og kystlandskaber
- Klimaændringer på forskellige tidsskalaer, herunder effekter af Jordens bevægelse
Kraftbegrebet og Newtons love, herunder tryk, opdrift og gnidning
Særligt for fysik:
Følgende i fysikB-lærerplanen er dækket:
-kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
-Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension
Litteratur
(En Verden af Fysik B):
Kapitel 7 +9
Sider i Geovidenskab i overblik (ebog): s. 42-45
|