Titel
1
|
Forløb#1 I gang med bioteknologi
Biologisk produktion
I NV havde eleverne et forløb om fremtidens mad og her havde vi fokus på hvad kulhydrater er og hvad organismer skal bruge de kulhydrater til, som er i vores mad. Her så vi nærmere på forskellige typer af kulhydrater (mono-, di- og polysakkarider) samt, hvordan levende organismer kan lave energi (ATP) ved respiration, når der er kulhydrater og ilt tilstede.
Vores mad indeholder primært næringsstofferne kulhydrat, protein og fedt. Da næringsstofferne er nødvendigt for alle organismer, så vi nærmere på, hvordan kulhydrat dannes ved fotosyntesen, og kort på, hvordan planter kan danne andre stoffer, som fedt og protein ud fra kulhydrat. Ud fra forståelsen af processerne respiration og fotosyntese, skulle eleverne designe et forsøg, hvor de skulle undersøge og påvise processerne respiration og fotosyntese hvor vandpest var forsøgsorganismen. I arbejdet med forsøget skulle eleverne lave forskellige naturvidenskabelige overvejelser. Eksempelvis skulle elever overveje formålet med kontrolforsøget, lave hypoteser, forstå betydningen af variabelkontrol, fejlkilder, reproducerbarhed samt om metoden og data var kvalitativ eller kvantitativ. Efter forsøget skulle eleverne fortolke og forklare resultaterne med inddragelse af naturvidenskabelig teori. Ud fra deres viden om næringsbehov samt effekt på naturen, skulle eleverne i grupper afslutningsvist lave en reklame for et af følgende emner; tang, insekter, kunstige bøffer eller vegetarkost som mulige fremtidige fødekilder. For at kunne gå i dybden med flere af valgte fødeemner havde vi først fokus på fødekæder og energistrømme og herunder vekselvarme og ensvarme dyr. Som noget af det første i Bioteknologi i 1.g startede vi med at dykke ned i artiklen ”Fremtidens planteforædling - hvordan CRISPR bringer os tættere på nye afgrøder” fra Aktuel Naturvidenskab. Her er der bl.a. fokus på hvordan man vha. CRISPR kan slukke for nogle gener, så eksempelvis afgrøden ikke smider sine modne frø og vi derfor nemmere kan høste dem. Dette lå i forlængelse af Fremtidens Mad fra NV, hvor vi her kunne vise bioteknologiens anvendelse som et redskab i fremstillingen af fremtidens mad.
Dernæst arbejdede vi med sikkerhed i laboratoriet, hvor vi havde fokus på H- og P-sætninger. Derudover havde vi fokus på apparatur. Vi lavede en øvelse om sikkerhed i laboratoriet.
Til sidst i dette forløb havde vi fokus på den naturvidenskabelige metode, hvor vi fik repeteret kvalitativ/kvantitativ metode, hypoteser samt kontrollerede forsøg, fra NV.
Eksperimentelt:
Vi lavede et hastigheds-forsøg med TREO .
Læsestof:
BioteknologiA-bogen, Nucleus, bind 1 side 9-24 (Lone Als Egebo m.fl)
Artikel:
Fremtidens Planteforædling, Aktuelt Naturvidenskab nummer 2, 2017
|