Holdet 2022 GR/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Græsk A
Lærer(e) Tine Koldsø
Hold 2022 GR/y (1y GR, 2y GR, 3y GR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til græsk sprog og kultur
Titel 2 Græsk og romersk skulptur
Titel 3 RS3 GR/LA Proportioner i kunst og arkitektur
Titel 4 National klimahandledag
Titel 5 RS 6, 7 og 8: Epikuræisme og stoicisme
Titel 6 Ekskursion til København
Titel 7 Sofokles' Antigone
Titel 8 Græsk og romersk arkitektur
Titel 9 Platons Ion - sandt og falsk
Titel 10 RS9 Studietur til Rom
Titel 11 RS10 Sandt og falsk
Titel 12 Lysias og det athenske demokrati
Titel 13 Homers Odyssé - græske guder og helte
Titel 14 Vasemaleri
Titel 15 Demokrati og magt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til græsk sprog og kultur

I det første græskforløb arbejder vi med den grundlæggende sprogforståelse. Vi lærer alfabetet og den grundlæggende græske grammatik gennem læsning af lettere konstruerede tekster (primært "Prologos" kap. 1-8 og "Oikia" kap. 3 og Græsk - Her og nu). Sideløbende med den sproglige begynderundervisning arbejder vi med forskellige emner, hvor vi læser en smule græsk originaltekst kursorisk, herunder:

*Græsk mytologi
Vi arbejder med den græske mytologi med særligt fokus på skabelsesberetningen. Vi læser blandt andet uddrag af Hesiods "Theogonien" i oversættelse og behandler små uddrag af den græske original kursorisk. Vi arbejder i den forbindelse mere bredt med skabelsesberetninger. Herefter arbejder vi med de græske nationalfortællinger Iliaden og Odysséen, og ser i den forbindelse Filmen "Troy". Undervejs i forløbet holder eleverne oplæg om de græske guder og de tilknyttede myter.

Græsk tekst
Hesiod "Theogonien" v. 116-141 (ed. Evelyn-White, Loeb)
Johannes-evangeliet 1.1-18 s. 205 i "Prologos - Introduktion til græsk" Museum Tusculanums Forlag, Kbh., 1997
Iliaden 1.1 på græsk (Perseus: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a1999.01.0133)
Iliaden 1.1 på græsk (Perseus: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a1999.01.0135)

Oversættelser
Hesiod "Theogonien" Oversat af Lene Andersen (skabelsen og succesionsmyten v. 1-210, 453-500, 617-735, 820-885), Oldportalen, Gyldendal
Johannes-evangeliet Kapitel 1: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1
Syndefaldsmyten, 1. Mosebog, kap. 3, https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3
Iliaden, prooimion i OSD-oversættelse
Odysséen, prooimion i OSD-oversættelse

Supplerende
Hjortsø, Leo artikler fra "Græske guder og helte", Politikens Forlag 1984
Tortzen, Chr. Gorm artikler fra "Antik mytologi", hans Reitzels Forlag 2009
“Troy” instr. Wolfgang Petersen, Warner Bros. 2004

**Juleforløb
Vi arbejder sammen med latin med juleevangeliet på græsk, latin og dansk og sammenligner den romerske Saturnalia med den kristne fejring af julen.

Lukas-evangeliet på græsk, latin og dansk
Catul 14a Io Saturnalia på latin og dansk

***Græske tal
Vi arbejder med det græske talsystem og stifter i den forbindelse bekendtskab med Herodots værk "Historie", som vi senere skal læse uddrag af. Vi arbejder med opregningen af
de persiske styrker ved enkelte nedslag i 7. bog §60-99. Som baggrund for værket ser vi "300" og sammenligner de to ud fra spørgsmålet 'Hvem overdriver mest - Herodot eller Zack Snyder, og hvad er formålet med dette i de to kontekster?'

Græsk tekst
Herodot "Historie" små uddrag af 7. bog §60-99 (ed. A. D. Godley, Harvard University Press)

Oversættelser
Herodot  små uddrag af 7. bog §60-99 i "Herodots Historie II" oversat af Hastrup og Hjortsø, Gyldendal 2016  

Supplerende
Snyder, Zack "300" Warner Bros. 2006

****Græsk og romersk kultur (se selvstændig beskrivelse)

*****Proportioner i kunst og arkitektur (se selvstændig beskrivelse)

******National klimahandledag (se selvstændig beskrivelse)


Konstruerede tekster og øvelser i forløbet fra:
Tortzen, Chr. Gorm s. 8-31 i "Prologos - Introduktion til græsk" Museum Tusculanums Forlag, Kbh., 1997
Klarskov Jensen, Anders s. 1-91 i "Græsk - Her og nu" Praxis 2022
Lærgræsk: diverse øvelser samt OIKIA kapitel 3, http://lærgræsk.dk

Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen uddrag af "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" i uddrag, Systime 2012

Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere" Museum Tusculanums Forlag, Kbh., 1997

Ordbog
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Græskaflevering 1 19-12-2022
Græskaflevering 2 26-02-2023
Græskaflevering 3 27-03-2023
Græskaflevering 5_5 elevtimer 25-06-2023
Græskaflevering 1 15-09-2023
Græskaflevering 2 13-10-2023
Græskaflevering 3 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 89 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Græsk og romersk skulptur

I dette forløb arbejder vi med beskrivelse, analyse og datering af antikke skulpturer ved at studere eksempler i fælleskab. Eleverne bruger herefter deres viden på ukendte eksempler. Endelig ser vi på brugen af det antikke formsprog i efterantikke perioder. I latinundervisningen har vi sideløbende læst et uddrag af Vitruvs "De Architectura". Som del af fagets karrierelæring får vi besøg af en klassisk arkæolog, som fortæller om studiet samt kunstens og teksternes vej til os.

Kernestof i latin
Vitruv "De architectura" III 1.1-3 (ed. Krohn, Teubner)

Arkaisk stil:
• Dioskurerne
• New York Kouros

Tidlig klassisk stil:
• Guden fra Kap Artemision
• Vognstyreren fra Delfi

Højklassisk stil:
• Spydbæreren (Doryforos) af Polyklet
• Ares Borghese

Senklassisk stil:
• Skraberen (Apoxyomenos) af Lysippos
• Apollon fra Belvedere

Hellenistisk stil:
• Laokoon-gruppen
• Galler der dræber sig selv og sin hustru

Romersk imperialstil:
• Augustus fra Primaporta
• Via Labicana Augustus / Augustus som Pontifex Maximus

Perspektiverende stof
Renæssance:
”David” af Michelangelo 1501-1504

Manierisme:
”Firenzes triumf over Pisa” af Giambologna 1575

Barok:
”Apollo og Daphne” af Gian Lorenzo Bernini 1623-1624

Nyklassicisme:
”Napoleon som den fredbringende Mars” af Antonio Canova 1803-1806

Totalitarisme:
Skulptur af Joseph Thorak på Berlin Reichsportsfeld 1936

Appropriationskunst:
”Adam Kadmon” af Christian Lemmerz 1997-98

Supplerende stof
Besøg på Antikmuséet AU
Andreasen & Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" pp. 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-206, 247-254, Systime 2012
BBC One uddrag af "How Art Made the World - More Human Than Human", 2005, UK
Brug og misbrug af antikken, AU/Antikmuseet: http://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug/
Oldportalen uddrag af kapitlet "Kunst & Arkitektur": http://oldportalen.gyldendal.dk/en/Indgange/Kunst_og_arkitektur.aspx
Oldportalen Antikreception, renæssance, nyklassicisme samt appropriationskunst: http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Kunst_og_arkitektur/Antikreception.aspx
"The Try Guys Try The Ancient Olympics": https://www.youtube.com/watch?v=e_CTxlsCL7E
"Last Week Tonight with John Oliver - Museums", Sæson 9 ep. 24 02.10.2022, HBO
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RS3 GR/LA Proportioner i kunst og arkitektur

Vi arbejder i græsk og matematik med proportioner i kunst og arkitektur. I græskfaget har vi gennemgået de forskellige stilperioder i græsk-romersk skulptur med særligt fokus på skupturernes udvikling imod idealiseringen af menneskelige proportioner. I matematik har vi efterprøvet skulpturernes idéelle mål. På en ekskursion til Århus, hvor vi besøger Antikmuséet og Amfi-scenen i Universitetsparken, arbejder vi på forskellig vis videre med både skulptur og arkitektur. Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og en skriftlig aflevering.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 National klimahandledag

I forbindelse med Den nationale klimahandledag 2023 arbejder vi tværfagligt i studieretningsfagene Græsk og Latin med det antikke syn på naturen. Vi tager udgangspunkt i en moderne artikel om antikkens rovdrift på naturen. Da artiklens oplysninger står i modstrid med den gængse opfattelse af antikken, undersøger vi, hvorfor vi i dag tænker, at grækere og romerne levede i harmoni med naturen. Dette gør vi ved at arbejde med  materiale, som repræsenterer det antikke syn på naturen: I græsk arbejder vi med ætiologiske myter om naturen styret af guddomme og i latin læser vi Senecas "Brev 41" om menneskets forbundethed med naturen i kraft af stoicismens verdensfornuft. Begge dele understøtter den gængse opfattelse i dag og giver os billede af antikkens folk i harmoni med naturen (måske vidste de ikke bedre, måske har vi kun elitære syn på verden overleveret, måske begge dele og mere til). På dagen laver vi fælles klimavenlig frokost.

Litteratur (kun i oversættelse)
Granzov Busch, Niels-Peter "Oldtiden var fyldt med miljøsvin" Historienet.dk, 22.04.2023
(https://historienet.dk/civilisationer/romerriget/oldtiden-var-fyldt-med-miljoesvin)

Ætiologiske myter om naturen styret af guddomme
Seneca "Brev til Lucilius, nr. 41: Gud i mennesket" oversat af Ole Thomsen i "Pluk dagen", Aarhus Universitetsforlag, 2008
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 RS 6, 7 og 8: Epikuræisme og stoicisme

I RS 6 og 7 arbejder vi i studieretningsfagene Græsk og Latin frem mod studieretningsopgaven, som skrives i RS8. Det overordnede emne for studieretningsopgaven er de to antikke filosofiske retninger epikuræismen og stoicismen og deres efterliv, og vi arbejder blandt andet med 'Epikurs brev til Menoikeus' i Diogenes Laertius' biografiske værk om berømte filosoffer og 'Senecas Epistel 47: Om slavers menneskeret'. Eleverne perspektiverer teksterne i deres SRO via selvvalgte perspektiver. Herudover har vi blandt andet læst et uddrag af Svend Brinkmanns bog "Stå fast".

Under forløbet stifter eleverne bekendtskab med en del af SRO-materialet, og på den baggrund afgrænser og skriver de en problemformulering. De vælger 2 emner og arbejder i skriveperioden med Epikurs brev til Menoikeus samt 1-2 selvvalgte breve af Seneca. I udarbejdelsen af problemformuleringen anvender vi 'Den videnskabelige basismodel' (særligt punkterne: 1) Hvilket spørgsmål? 2) Hvordan gå til det? 3) Hvorfor gøre det sådan?).

Eleverne skal øve:
• Afgrænse og skriftligt formulere en problemformulering som kan danne grundlag for lærernes opgaveformulering
• Opgaveprocessens faser/’kalenderstyring’
• Faglig fordybelse via de faglige mål i fagene
• At udvælge og beskrive relevant empiri/data og/eller teori og analysemodeller (punkt 2 i basismodellen)
• At formulere metodiske overvejelser om udvalgt empiri/data (punkt 3 i basismodellen)
• At inddrage relevant videnskabsteori (punkt 3 i basismodellen)
• At udarbejde et resumé
• At besvare en stillet opgaveformulering, sådan at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og besvarelse

Eleverne skal mestre:
• Forskellige faglige tilgange og metoder
• Brugen af relevante og forskellige former for empiri
• Fremstillingsformen i en skriftlig opgave – herunder opgaveformalia og layout
• Mundtlig formidling

Kernestof
"Epikurs brev til Menoikeus" 10. bog §122-135 i Diogenes Laertius "Lives of Eminent Philosophers" (ed. Hicks, Loeb)
Epikur i Diogenes Laertius 10. bog §122-135: "Brevet til Menoikeus" dansk oversættelse v. Johs. Thomsen: https://johsthomsen.files.wordpress.com/2013/01/epikur-til-menoikeus.pdf

Seneca Epistel 47: Om slavers menneskeret i "Ad Lucilium Epistulae Morales, volume 1-3. Seneca" ed. Richard M. Gummere, Cambridge, Harvard University Press; London, William Heinemann, Ltd. 1917-1925.
Seneca ”Moralske Breve til Lucilius, nr. 47; Slavers menneskeret” s. 319-323  i Thomsen, Ole 2009 ”Veje til Rom. Romersk Litteratur fra Plautus til Juvenal”, Aarhus Universitetsforlag, Århus

Selvvalgte breve af Seneca på latin anvendt i elevernes SRO

Selvvalgte breve af Seneca i Gregersen og Madsen "Breve fra Seneca" Klassikerforeningens Kildehæfter 2010

Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Brinkmann, Svend 2014 "Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvang" s. 50-53 'At komme om ved det'
Sørensen, Villy "Seneca - Humanisten ved Neros hof" s. 27-31
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 1:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 3:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Epicurus on Happiness” (Brug filosofien. Epikur om lykke) Sendt på DR2 09.08.2004, Den digitale båndcentral
Ribe katedralskole "Epikur" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/epikur/epikur.htm) og "Seneca" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/seneca/seneca.htm)
Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper, du kan bruge i det moderne liv (https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ)
9 Stoic Rules For A Better Life (From Marcus Aurelius) (https://www.youtube.com/watch?v=heh5XLwZVOY)

Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019
Christensen, Bent og Chr. Gorm Tortzen “Ars Maior - Latinsk Grammatik”, Gyldendal 2019

Ordbøger
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Jensen og Goldschmidts "Latinsk-Danske Ordbog", Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, https://latinskordbog.dk
Perseus "Latin Word Study Tool" (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=chartis&la=la)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ekskursion til København

Ekskursion til København med fagene græsk og latin. På ekskursionen besøger vi Ny Carlsberg Glyptoteket og Nationalmuseet, hvor vi ser antiksamlingerne. Vi besøger endvidere Politiken til en rundvisning på avisen og en samtale med chefredaktør Amalie Kestler om journalistik og hendes interesse for sprog og antikken. Eleverne dokumenterer ekskursionens faglige indhold i en lille video henvendt til klassikerne i 1.g.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sofokles' Antigone

I dette forløb læser vi Sofokles’ tragedie "Antigone" med fokus på konflikterne mellem stat og individ samt drama som genre. Vi supplerer læsningen med Teater2tusinds opsætning af "Ødipus" og Teater ZeBUs opsætning af' "Antigone". Som moderne perspektiv læser vi et uddrag af det sydafrikanske  "Øen"

Kernestof
Sofokles "Antigone" (ed. F. Storr, Loeb) v. 1-99, 155-210, 426-470
Sofokles 2004 ”Sofokles Antigone. Oversat af Otto Steen Due”, Aarhus Universitetsforlag, Århus (hele tragedien)

Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 3. kapitel "Drama", Systime 2012

Sofokles "ANTIGONE - Må man trodse loven i en større sags tjeneste?" Teater ZeBU, opsat på RS 2024 (https://www.zebu.nu/shows/antigone/)

Sofokles "Ødipus" Teater2tusind, opsat på RS 2023 (https://teater2tusind.dk/da/project/oedipus-2/)

Fugard, Athol, John Kani & Winston Ntshona 1973 "Øen", (The Island/Die Hodoshe Span) Overs. af Lene Ipsen efter The Township Plays. Ed. and introduction Dennis Walder. Oxford UP, 1993, reissued 2000

Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019

Ordbog
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Græsk og romersk arkitektur

Igennem hele året arbejder vi løbende med antik arkitektur og dens stilarter inden for særligt templer og teatre. Forløbet påbegyndes inden studieturen til Rom, og vi opbygger løbende en hjemmeside med blandt andet små film fra Forum Romanum, hvor vi finder vores romerske monumenter. Vi har fokus på bygningernes funktion og anvendelse, udviklingen af stilarterne og hvordan disse stilarter bruges i en efterantik kontekst.

Græske monumenter
Heratemplet 1, Paestum (530 f.v.t., Arkaisk)
Heratemplet 2, Paestum (450 f.v.t., Tidlig klassisk/Højklassisk)
Parthenon, Athens Akropolis (447-438 f.v.t., Højklassisk)
Niketemplet, Athens Akropolis (427-424 f.v.t., Højklassisk)
Erechteion, Athens Akropolis   (421-406 f.v.t., Højklassisk)
Dionysos-teatret i Athen (350 f.v.t., Senklassisk)

Romerske monumenter
Vestatemplet, Forum Romanum (opført 700-tallet f.v.t., ombygget 191 e.v.t.)
Saturntemplet, Forum Romanum (opført 498 f.v.t., ombygget 42 f.v.t.)
Kastor og Pollux-templet, Forum Romanum (opført 484 f.v.t., ombygget 6 e.v.t.)
Basilika Julia, Forum Romanum (opført 54-46 f.v.t., ombygget sen kejsertid)
Pantheon, Rom (opført 27-25 f.v.t., ombygget 118-126 e.v.t.)
Vespasian og Titustemplet, Forum Romanum (opført 79-87 e.v.t., ombygget sen kejsertid)
Colosseum, Rom (opført 72-80 e.v.t., ombygget 200- og 300-tallet e.v.t.)
Antonius’ og Faustinas tempel, Forum Romanum (opført 141 e.v.t., ombygget 161 e.v.t.)

Perspektivmonumenter
Tveje Merløse Kirke, Holbæk (1125 e.v.t., Romansk stil)
Peterskirken og Peterspladsen, Rom (1506-1626, Renæssancen med elementer fra Barokken)
Altes Museum, Berlin (1830, Nyklassicisme)
Statens museum for kunst, København (1889-1896, Historicisme)
Jefferson Memorial, Washington D.C. (1939-1943, Nyklassicisme)
Palazzo della Civiltà Italiana, Rom (1938, Rationalisme/Fascistisk arkitektur)

Supplerende litteratur
Fich et al. "Græsk Kunst" (relevante sider), Gads Forlag 1999
Ribe Katedralskole "Græsk arkitektur" http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/graesk_arkitektur.htm
Ribe Katedralskole "Romersk arkitektur" http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/romersk_arkitektur.htm
Woodford, Susan "Introduktion til græsk og romersk kunst" (relevante sider), Systime 1998
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Platons Ion - sandt og falsk

Forløbet tager udgangspunkt den moderne opfattelse af sandhed, som vi ser nærmere på i det tværfaglige forløb “Sandt og falsk” (se selvstændig beskrivelse), hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. I græsk arbejder vi videre med sandhedsopfattelsen hos Platon via dialogen Ion.

Græsk tekst
Platons "Ion": 530a1-c6 og 533c-535a10 i "Platonis Opera", ed. John Burnet. Oxford University Press. 1903

Platon "Laches" 186c-d, 187b-d, 187e-188a (som skriftlig aflevering)

Tekst i oversættelse
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)

Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København

Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 RS9 Studietur til Rom

Studieturen går til Rom med en afstikker til Napolibugten, hvor vi besøger Pompeii og vandrer til toppen af Vesuv. Da klassen indeholder 3 studieretninger arbejder vi i fagene Oldtidskundskab/Geovidenskab, Oldtidskundskab/Fysik eller Græsk/Latin. Fælles for alle er et fokus på antik arkitektur, og eleverne har inden turen arbejdet med græsk arkitektur. I Rom arbejder vi videre med romersk arkitektur og perspektiverer til senere stilperioder, når vi kommer hjem. I den forbindelse opbygger vi en hjemmeside. I geovidenskab har eleverne yderligere haft fokus på vulkaner, og hvordan romerne opfandt den beton, som gjorde det muligt at bygge Pantheons kuppel. I fysik har eleverne haft fokus på dateringsmetoder (Kulstof 14- og Uran-bly-datering), og i latin har eleverne haft fokus på romersk graffiti samt det forkullede bibliotek i Herculaneum. Eleverne dokumenterer studieturen med en video lavet i grupper.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 RS10 Sandt og falsk

Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab/græsk under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer. Forløbet indledes med diskussion af podcasten GENSTARTs afsnit "Fiktion eller Fejø", sendt 22. okt 2024, hvor Anna Ingrisch interviewer Thomas Boberg om hans autofiktive værk "Insula".

Kernestof oldtidskundskab og græsk
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)

Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)

Primærlitteratur dansk
Selvvalgte autofiktions-værker

Sekundærlitteratur dansk
Ingrisch, Anna "GENSTART: Fiktion eller Fejø", DRLyd, sendt 22. okt 2024
“Leg med virkeligheden - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur - introduktion fra Livsværk”
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Lysias og det athenske demokrati

I dette forløb læser vi logografen Lysias' forsvarstale for Eufiletos, som har dræbt en anden mand, Eratosthenes. Spørgsmålet er ikke, om Eufiletos har dræbt Eratosthenes, men hvorvidt det var et berettiget drab på en mand, der havde forført en anden mands kone. I forbindelse med læsningen arbejder vi med det athenske demokrati og den retorik, som var så vigtig i et styre, hvor alle fuldborgere deltog aktivt.

Græsk tekst
Lysias' 1. tale kap. 9-13, 16-17, 23-26 side 164-182 i Klarskov Jensen "Græsk - Her og nu", Praxis 2022
Lysias, 2. Tale, Gravtale kap. 17-23 (ΛΥΣΙΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ, Lysias’ Gravtale over de faldne athenere i Den korinthiske krig) (som aflevering)

Oversættelse
'Lysias' forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes' i Hansen, M. H. "Lysias taler", Museum Tusculanums Forlag, København 1982

Efterantikt perspektiv:
Dokumentar "Sandheden om Athens demokrati 1. og 2. del" sendt på DR K, 2012

Supplerende
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 5. kapitel "Retorik", Systime 2012
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Homers Odyssé - græske guder og helte

I dette forløb læser vi uddrag af Homers epos "Odysséen". Ud over de episke genrekarakteristika har vi i forløbet fokus på den homeriske helt i samspil med de kvinder, han møder på sin vej. Vi perspektiverer læsningen med Kavafis' lyriske digt "Ithaka" fra 1911.

Kernestof
Homer "Odysséen" 1.1-95, 6.101-197 (OCT, ed. Allen)
Homer "Iliaden" 1.1-2 (OCT, ed. Monroe)

I oversættelse
Homer ”Homers Odyssé. På dansk af Otto Steen Due” 1. sang vers 1-95, 5. sang vers 1-290, 6. sang vers 1-331 og 10. sang vers 210-486 , Gyldendal 2002

Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 1. kapitel "Epos", Systime 2012
Kavafis "Ithaka" 1911

Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019

Ordbog
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Vasemaleri

I dette forløb arbejder vi med græsk vasemaleri og den inspiration, eftertiden har hentet i det. Vi har tidligere set på vaser ved besøg på Antikmuséet i Århus, Nationalmuséet og Vatikanmuséet i Rom. Vi arbejder med følgende perioder, og eleverne holder på skift oplæg, hvor de præsenterer perioden og selvvalgte vaser/kunst:

Den geometriske periode (vasemaleri)
Den orientaliserende periode (vasemaleri)
Den arkaiske periode (vasemaleri)
Den tidlige klassiske periode (vasemaleri)    
Den højklassiske periode (vasemaleri)     
Den senklassiske periode (malerkunst)
Den hellenistiske periode (maleri og mosaik)    
Den romerske periode (kunst)

Supplerende stof
Oldportalens sider om Græsk kunst, Systime
Fich et al. uddrag af "Græsk Kunst", Gads Forlag 1999

Perspektiver
Michelangelo 1508-12: Loftudsmykningen af Det Sixtinske kapel (fresko), Vatikanstaten (https://oldportalen.gyldendal.dk/kunst_arkitektur/perspektiveringer/antikreception/kapitler/renaessance)
Nielsen, Kai 1917 "Venus og Paris", Statens Museum for Kunst, København (s. 287 i Fich et al. 1999 "Græsk Kunst", Gads Forlag)
Kloakdæksler: 'Drainspotting - opdag byens bund' (https://byvandring.nu/vejviseren/drainspotting/)
Champions League-pokalen (https://da.wikipedia.org/wiki/UEFA_Champions_League)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Demokrati og magt

I dette forløb læser vi historiografiske tekster, som handler om styreformsdebatten i Antikkens Grækenland og i eftertiden. Vi fokuserer på Athen i den klassiske periode og kobler forløbet til tidligere forløb, f.eks. vores læsning af Lysias og Sofokles' Antigone.

Kernetekst
Herodot "Forfatningsdebatten" 3. bog §80-83 i Herodotus, with an English translation by A. D. Godley. Cambridge. Harvard University Press. 1920. (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0125)

Thukydid: "Perikles' Gravtale" §37 i Thucydides. Historiae in two volumes. Oxford, Oxford University Press. 1942.
(http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0199%3Abook%3D2%3Achapter%3D37%3Asection%3D1)

Lysias, 2. Tale, Gravtale kap. 17-23 (ΛΥΣΙΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ, Lysias’ Gravtale over de faldne athenere i Den korinthiske krig) (som aflevering i Lysias-forløb, bearbejdes på baggrund af kommentarer i dette forløb og kobler derved de to forløb)

Tekst i dansk oversættelse
Herodot "Programerklæring" (1. bog) i Herodots historie I - Bog I-IV, oversat af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal 2016
Herodot "Forfatningsdebatten" (3. bog, kapitel 80-83) i Herodots historie I - Bog I-IV, oversat af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal 2016

Thukydid: "Perikles' Gravtale" (2. bog, kap. 34-46) i Thukydid: Den Peloponnesiske Krig. 2. bog. Oversat af Adam Schwartz
Thukydid: Pesten i Athen (2. bog, kap. 47-54) i Thukydid: Den Peloponnesiske Krig. 2. bog. Oversat af Adam Schwartz

Lysias "Lysias’ Gravtale over de faldne athenere i Den korinthiske krig" 2. Tale, Gravtale 17-23

Perspektivtekst
Lincoln, Abraham ”Gettysburg Address” Delivered at Gettysburg, Pa Nov. 19th 1863 by Abraham Lincoln, pres. U. S. 1809-1865, Library of Congress
Sandheden om Athens demokrati 1 og 2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer