Holdet 2022 LA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Latin A
Lærer(e) Kristina Mandal Søndergaard Fisker
Hold 2022 LA/y (1y LA, 2y LA, 3y LA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Den mytiske fortid
Titel 2 2. Catul og kærligheden
Titel 3 3. Ovid
Titel 4 4. Kvinderne i romersk litteratur
Titel 5 National klimahandledag
Titel 6 RS 6, 7 og 8: Epikuræisme og stoicisme
Titel 7 5. SRO: Antik filosofi
Titel 8 Ekskursion til København
Titel 9 6. Livet i Rom
Titel 10 7. Cæsar
Titel 11 8. Slaver i antikkens Rom
Titel 12 9. Cicero

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Den mytiske fortid

Vi fortsætter, hvor AP-latin i grundforløbet slap, og arbejder via konstruerede tekster om Romerrigets historie hen imod det at kunne læse originaltekster.


Materiale (kun supplerende materiale er læst i dette forløb)
- Susanne Høeg "God latin I - Augustus" Modtryk, 2019

Yderligere materiale
- "Antikkens Rom"- Kongerækken" (podcast, POLITIKEN: afsnit 1 og 2)
- Lukasevangeliet (uddrag, på både latin og dansk)
- "Troy" (film, 2004)
- Vergil "Aeneiden" (uddrag af 1. sang)

Ordbog
Jensen og Goldschmidt "Latinsk-dansk Ordbog": https://latinskordbog.dk/forside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Catul og kærligheden

I dette forløb læser vi digte af Catul med fokus på hans fresmtilling af kærlighedens væsen.

Primært materiale i Susanne Høeg "God latin II - Catul" Modtryk, 2019
Herunder:

Statarisk læst:
Catul 7
Catul 5
Catul 3

Kursorisk læst:
Catul 51
Catul 58
Catul 70
Catul 85
Catul 16


Yderligere materiale
-  "Antikkens Rom"- Kongerækken" (podcast, POLITIKEN: afsnit 7)
- The Ronettes "Be my baby" (sang, 1963)
- "Catullus and Lesbia's sparrow. A Roman poet transformed an unremarkable bird into a contested symbol of eroticism" (5. maj 2021)
https://www.historytoday.com/archive/natural-histories/catullus-and-lesbias-sparrow

Ordbog
Jensen og Goldschmidt "Latinsk-dansk Ordbog": https://latinskordbog.dk/forside

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Ovid

I dette forløb læser vi "Apollo og Daphne" i "Ovids Forvandlinger".

Primært materiale i Susanne Høeg "Ovid Forvandlingerne - God latin 3", Modtryk 2019
Herunder:

Statarisk læst:
Apollo og Daphne 1, 1. sang, vers 468-474
Apollo og Daphne 2, 1. sang, vers 504-508 og 510-512
Apollo og Daphne 3, 1. sang, vers 512-520
Apollo og Daphne 4, 1. sang, vers 545-552
Apollo og Daphne 5, 1. sang, vers 553-559


Yderligere materiale
- Ovid "Ars Amatoria" (uddrag af 1. sang)
-  "Antikkens Rom"- Kongerækken" (podcast, POLITIKEN: afsnit 7)
- Ezra Pound "A Girl"
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-04-03-29-aarig-har-sex-med-traeer-og-mos
- Ovid: Myten om Echo og Narcissus (Steen Otto Due)


Ordbog
Jensen og Goldschmidt "Latinsk-dansk Ordbog": https://latinskordbog.dk/forside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Kvinderne i romersk litteratur

I dette forløb sætter vi fokus på fremstillingen af kvinden i romersk litteratur:
- Kvinden skildret igennem det mandlige blik
- Kvindens egen stemme
- Idealfremstillingen af kvinden

Vi starter med at genopfriske kvindebilledet, som vi mødte hos Catul og Ovid i 1g.

Indhold:

Martial 1.64 (Til Fabulla) (statarisk)

Ovid: Amores 1.5 (statarisk)

Sulpicia (statarisk):
- 2 (Min dumme fødselsdag, Latinbogen)
- 3 (Rejsen er aflyst, Latinbogen)
- 4
- 6 (aflevering)

Livius: Ab Urbe Condita 1. bog § 57.8-58.4 (statarisk)

Supplerende:
Teori om the male gaze (fra Latinbogen)

"Sulpicia. En romersk digter" (Harald Voetmann, 2016: 3-22, 37-45)

Ovid, Elskovskunsten 3. bog, vers 257-290 (overs. O. S. Due, 2006)

Moderne kvindelige kunstnere, der skriver om utroskab:
- Taylor Swift (generelt!)
- Whitney Houston: It’s not right but it’s okay… (1998)
- Sys Bjerre: Malene (2008)
- Beyonce: Sorry (2016)
- Miley Cyrus: Muddy feet (2023)

- Livius' forord til Ab urbe

Lund: I seng med romerne, s. 109-120 (kap. 5: Hor og utroskab)

Skriftlig opgave:
Titus Livius, Fra byens grundlæggelse, VII, 9-10
linje 11-18 (statarisk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 National klimahandledag

I forbindelse med Den nationale klimahandledag 2023 arbejder vi tværfagligt i studieretningsfagene Græsk og Latin med det antikke syn på naturen. Vi tager udgangspunkt i en moderne artikel om antikkens rovdrift på naturen. Da artiklens oplysninger står i modstrid med den gængse opfattelse af antikken, undersøger vi, hvorfor vi i dag tænker, at grækere og romerne levede i harmoni med naturen. Dette gør vi ved at arbejde med  materiale, som repræsenterer det antikke syn på naturen: I græsk arbejder vi med ætiologiske myter om naturen styret af guddomme og i latin læser vi Senecas "Brev 41" om menneskets forbundethed med naturen i kraft af stoicismens verdensfornuft. Begge dele understøtter den gængse opfattelse i dag og giver os billede af antikkens folk i harmoni med naturen (måske vidste de ikke bedre, måske har vi kun elitære syn på verden overleveret, måske begge dele og mere til). På dagen laver vi fælles klimavenlig frokost.

Litteratur (kun i oversættelse)
Granzov Busch, Niels-Peter "Oldtiden var fyldt med miljøsvin" Historienet.dk, 22.04.2023
(https://historienet.dk/civilisationer/romerriget/oldtiden-var-fyldt-med-miljoesvin)

Ætiologiske myter om naturen styret af guddomme
Seneca "Brev til Lucilius, nr. 41: Gud i mennesket" oversat af Ole Thomsen i "Pluk dagen", Aarhus Universitetsforlag, 2008
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 RS 6, 7 og 8: Epikuræisme og stoicisme

I RS 6 og 7 arbejder vi i studieretningsfagene Græsk og Latin frem mod studieretningsopgaven, som skrives i RS8. Det overordnede emne for studieretningsopgaven er de to antikke filosofiske retninger epikuræismen og stoicismen og deres efterliv, og vi arbejder blandt andet med 'Epikurs brev til Menoikeus' i Diogenes Laertius' biografiske værk om berømte filosoffer og 'Senecas Epistel 47: Om slavers menneskeret'. Eleverne perspektiverer teksterne i deres SRO via selvvalgte perspektiver. Herudover har vi blandt andet læst et uddrag af Svend Brinkmanns bog "Stå fast".

Under forløbet stifter eleverne bekendtskab med en del af SRO-materialet, og på den baggrund afgrænser og skriver de en problemformulering. De vælger 2 emner og arbejder i skriveperioden med Epikurs brev til Menoikeus samt 1-2 selvvalgte breve af Seneca. I udarbejdelsen af problemformuleringen anvender vi 'Den videnskabelige basismodel' (særligt punkterne: 1) Hvilket spørgsmål? 2) Hvordan gå til det? 3) Hvorfor gøre det sådan?).

Eleverne skal øve:
• Afgrænse og skriftligt formulere en problemformulering som kan danne grundlag for lærernes opgaveformulering
• Opgaveprocessens faser/’kalenderstyring’
• Faglig fordybelse via de faglige mål i fagene
• At udvælge og beskrive relevant empiri/data og/eller teori og analysemodeller (punkt 2 i basismodellen)
• At formulere metodiske overvejelser om udvalgt empiri/data (punkt 3 i basismodellen)
• At inddrage relevant videnskabsteori (punkt 3 i basismodellen)
• At udarbejde et resumé
• At besvare en stillet opgaveformulering, sådan at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og besvarelse

Eleverne skal mestre:
• Forskellige faglige tilgange og metoder
• Brugen af relevante og forskellige former for empiri
• Fremstillingsformen i en skriftlig opgave – herunder opgaveformalia og layout
• Mundtlig formidling

Kernestof
"Epikurs brev til Menoikeus" 10. bog §122-135 i Diogenes Laertius "Lives of Eminent Philosophers" (ed. Hicks, Loeb)
Epikur i Diogenes Laertius 10. bog §122-135: "Brevet til Menoikeus" dansk oversættelse v. Johs. Thomsen: https://johsthomsen.files.wordpress.com/2013/01/epikur-til-menoikeus.pdf

Seneca Epistel 47: Om slavers menneskeret i "Ad Lucilium Epistulae Morales, volume 1-3. Seneca" ed. Richard M. Gummere, Cambridge, Harvard University Press; London, William Heinemann, Ltd. 1917-1925.
Seneca ”Moralske Breve til Lucilius, nr. 47; Slavers menneskeret” s. 319-323  i Thomsen, Ole 2009 ”Veje til Rom. Romersk Litteratur fra Plautus til Juvenal”, Aarhus Universitetsforlag, Århus

Selvvalgte breve af Seneca på latin anvendt i elevernes SRO

Selvvalgte breve af Seneca i Gregersen og Madsen "Breve fra Seneca" Klassikerforeningens Kildehæfter 2010

Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Brinkmann, Svend 2014 "Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvang" s. 50-53 'At komme om ved det'
Sørensen, Villy "Seneca - Humanisten ved Neros hof" s. 27-31
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 1:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 3:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Epicurus on Happiness” (Brug filosofien. Epikur om lykke) Sendt på DR2 09.08.2004, Den digitale båndcentral
Ribe katedralskole "Epikur" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/epikur/epikur.htm) og "Seneca" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/seneca/seneca.htm)
Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper, du kan bruge i det moderne liv (https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ)
9 Stoic Rules For A Better Life (From Marcus Aurelius) (https://www.youtube.com/watch?v=heh5XLwZVOY)

Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019
Christensen, Bent og Chr. Gorm Tortzen “Ars Maior - Latinsk Grammatik”, Gyldendal 2019

Ordbøger
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Jensen og Goldschmidts "Latinsk-Danske Ordbog", Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, https://latinskordbog.dk
Perseus "Latin Word Study Tool" (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=chartis&la=la)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 5. SRO: Antik filosofi


Afsluttende: Perspektivering til Catul og hans epikuræiske livssyn i de digte, vi læste i 1g.

Indhold:
Seneca:
- brev 47
- selvvalgte breve behandlet i opgaven

Supplerende:
Om stoicismen (Latinbogen)
Om Seneca [+ udarbejde vennebog]
Niels Overgaard: 5 stoiske principper: https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ
9 stoic rules for a better life: https://www.youtube.com/watch?v=heh5XLwZVOY
Svend Brinkmann: At komme om ved det (fra Stå fast, 2014)

Aflevering (sættet fra d. 18/5 2020)
Seneca brev 2
Statarisk:
v. 1-2 + 26-35
Resten kursorisk

Aflevering (sættet fra 30/5 2022)
Seneca: De ira II.21

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ekskursion til København

Ekskursion til København med fagene græsk og latin. På ekskursionen besøger vi Ny Carlsberg Glyptoteket og Nationalmuseet, hvor vi ser antiksamlingerne. Vi besøger endvidere Politiken til en rundvisning på avisen og en samtale med chefredaktør Amalie Kestler om journalistik og hendes interesse for sprog og antikken. Eleverne dokumenterer ekskursionens faglige indhold i en lille video henvendt til klassikerne i 1.g.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 7. Cæsar

Indhold:
Bellum Gallicum (fra Florilegium?, tjek)
- I.1 (statarisk)
- VII 27-28  (statarisk)
5.44 kursorisk (kursorisk)

Oversættelser: Bo Grønbech, 1967

Supplerende:
- ”Ceasar revealed with Mary Beard” (dokumentar, 2018)
- 1. afsnit i ”Rome” (HBO, 2005)
- Om Gaius Julius Cæsar (fra Ribe Katedralskole: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/caesar/caesar.htm )
- Om antik etnografi (Fra Allan A. Lund: ”Cæsar Som Etnograf”, 1978)
- Om Cæsars stil: Efter/forkortet version af Per Methner Rasmussen ”Forfatteren Cæsar” i Cæsar – Manden og myten ed. Hass & Saxkjær 2020.
- "Cæsar overvinder gallerne" (artikel, Historienet 11/02 2025)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 8. Slaver i antikkens Rom

I forløbet er premieren på Gladiator 2 tænkt ind.

Som afslutning udvider vi slavebegrebet ved at koble servitium amoris på Ovid og Catul, som vi kender fra 1g.

Indhold:
- Cato: De agricultura, stk 5 (statarisk)
- Div. graffiti om gladiatorer fra Pompeji
- Cicero: De officiis I, 150-151 (statarisk)
- Seneca ep. 7, 1-8 (statarisk), 9-12 (kursorisk)
- Satyricon: Cena Trimalchionis 27-29 (statarisk)
- Ovid Amores 1.9, 1-16 (statarisk), 17-44 (kursorisk)
- Catul 2 (statarisk)

Perspektivtekst:
- Seneca ep. 47
- Thomas Helmig: Det er mig, der står herude og banker på (exclusus amator -> Ovid 1.9)

Supplerende:
- ”Roms slaver var nødvendige – og dødsensfarlige” (Historienet, 22/12 2023)
- Intro, bog: Slaver i Romerriget. Af Jesper Carlsen (f. 1957), Hanne Løfholm et al. (1981) (sidetal?)
- "Gladiatorer" Fra:  A.&  J. Thiedecke: Ansigt til Ansigt med Romerne – Dagligt liv i  Pompeji og Herculaneum, Pantheon , 1997
- Gladiator 2 (Ridley Scott, 2024)
- Ovid and the art of love (film, 2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 9. Cicero

Den centrale tekst i forløbet er Ciceros Pro Caelio, 31-36 som trækker tråde bagud til forløbet om Catul og forløbet om kvinderne i romersk litteratur.
Indhold:
Cicero: Pro Caelio
- 32-34 (statarisk)
- 31, 35-36 (kursorisk)
Rhetoricam ad Herennium

Perspektivtekster:
- Cicero, In Catilinam, 4. tale, kap. 4-7
- Cicero, Pro Murena, 20-24

Supplerende
Ars Maior – om stilistik og retorik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer