Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Mette Riis
|
Hold
|
2022 FR/1 (1g FR/1, 2g FR/1, 3g FR/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning - Franskportal
Med udgangspunkt i begynderforløbet Ici on parle francais på Franskportal (www.franskportal.dk) bliver eleverne introduceret til det franske sprog og til fransk og frankofon kultur og samfundsforhold. Vi arbejder bl.a. med ordforråd, udtale, samtale og elementær grammatik.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppe/pararbejde
Individuelt arbejde
Mindre skriftlige opgaver
Mundtlige afleveringer
Eleverne lærer at bruge elektronisk ordbog på ordbogen.com, som vi bruger i alle tre år. Eleverne må tilgå www.ordbogen.com til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'arrivée à Nice - forberedelse til sprogrejse
(fortsat fra 1g)
Vi forbereder os til sprogrejsen til Nice. Vi læser små dialoger, der handler om ankomsten i lufthavnen, mødet med værtsfamilien, måltidet hos værtsfamilien, en dag på sprogskole, på cafe osv. Eleverne skriver selv nogle mere enkle dialoger, som de øver.
Eleverne laver en opgave med seværdigheder i Nice og med typiske madretter og specialiteter fra Nice.
På sprogrejsen bor eleverne hos en fransk værtsfamilie og går i sprogskole hver dag. Varighed: 5 dage.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L'amour et l'amitié
Vi starter forløbet med at se og læse DVD-serien 'Rendez-vous à Nice'. Herefter arbejder vi med adskillige tekster, der handler om kærlighed og venskab. Det er et universelt emne, som eleverne nemt kan relatere til, og målet er at genkendeligheden giver eleverne motivation og lyst til at kommunikere både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Mette Bering og Mimi Sørensen, Rendez-vous à Nice, Gyldendal, 2014 (tekst og film)
Gurinder Chadha, Quais de Seine (fra Paris, je t’aime), 2006 (kortfilm)
Jens Peder Weibrecht, Quelle histoire, Lilje-forlaget, 1988. Novellen Jalouse pourquoi ?, pp. 11-13
Éric Toledano og Olivier Nakache, Intouchables, 2011 (film)
Charles Baudelaire, À une passante, 1857 (digt)
Arthur Rimbaud, Première soirée, 1870 (digt)
Alfred de Musset, Le rideau de ma voisine, 1836 (digt)
Maître Gims, Est-ce que tu m’aimes?, 2015 (sang)
Jacques Brel, Ne me quitte pas, 1959 (sang)
Lara Fabian, Je suis malade, 1994 (sang)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1
|
06-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les contes
Vi fordyber os i eventyrgenren. Vi arbejder bl.a med analyse af eventyr, herunder aktantmodellen. Efter en grundig læsning af Le Petit Chaperon Rouge arbejder vi med andre tekster (billeder), hvor det eventyrlige tager en drejning, ligesom i sangen 'Cendrillon' af Téléphone. Vi ser og arbejder med filmen 'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain' som et moderne eventyr. Eleverne kender eventyrgenren godt og en del af formålet med forløbet er at lære dem at bruge de metoder og analysebegreber, som de kender fra andre fag i fransk.
Indhold:
Cathrine Kronborg Leth: Définition du genre
H. C. Andersen: La princesse au petit pois (uddrag)
Charles Perrault: Le Petit Chaperon Rouge
Chanel No.5: Le loup
Ukendt: Analyse et signification psychanalytique
Dina Goldstein: Fallen princesses
Téléphone: Cendrillon
Jean-Pierre Jeunet: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les jeux olympiques
I et kort forløb arbejder vi med sommerens olympiske lege i Paris. Vi træner relevant ordforråd relateret til de olympiske lege og til Paris, herunder fokus på åbningsceremonien.
Indhold:
Édith Piaf, Hymne à l'amour, 1949 (sang)
Aya Nakamura, Djadja, 2018 (sang)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La famille - EKSAMEN
Vi arbejder med familien og hvordan ens familie kan styre, styrke og påvirke ens liv. Vi arbejder med forskellige tekstyper for at styrke elevernes metodebevidshed, samtidig med at vi fokuserer på den mundtlige sprogfærdighed.
Indhold:
Éric Lartigau, La famille Bélier, 2014 (film)
Michel Sardou, Je vole, 1978 (sang)
www.vice.com/Félix Macherez, ‘Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents’, 2016 (uddrag), (internetartikel)
Khalil Gibran, Vos enfants, 1923, (digt)
Stromae, Papaoutai, 2013, (sang)
Agota Kristof, La boîte aux lettres, 2005 (novelle) (fra novellesamlingen C’est égal)
Louis Delva, Le nom du fils, 2018 (kortfilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Zéro déchet - EKSAMEN
Med udgangspunkt i Maria Hassings bog 'Zéro déchet' arbejder vi med zero waste-bevægelsen, bæredygtighed og klimakrisen, herunder fx vores overforbrug, plastikforbrug og problemet med madspild. Vi ser og arbejder med filmen 'Une année difficile', og diskuterer i den forbindelse hvor grænsen går ift. fx aktivisme. Vi arbejder med genbrugspladsen Mbeubeuss i Senegal som et eksempel fra den ikke-vestlige verden.
Indhold:
Maria Hassing, Zéro déchet, systime, 2023. Siderne 7-27, 39-49, 53-60*
Eric Toledano; Oliver Nakache, Une année difficile, 2023 (film)
Gims, Le pire, 2018 (sang)
Claus Bentzen, Les déchets à Dakar au Sénégal, 2021, www.verdensmaalene.dk/undervisningsmaterialer-fransk
Supplerende indhold:
FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
*I bogen Zéro déchet har vi læst følgende kapitler:
Introduction
La durabilité en France
La surconsommation et les achats en vrac
La ville verte
Comment adapter une vie zéro déchet?
Les vêtements
Dans la cuisine
Som supplerende læsning:
Béa Johnson et le zéro déchet
Béa Johnson: le zéro déchet, radical chic
Les 5 principes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Un courrier des lecteurs 2
|
05-12-2024
|
D1: Des meubles et zéro déchet
|
09-12-2024
|
Artikel Zéro déchet
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La francophonie - EKSAMEN
Vi lærer om det franske sprogs rolle og betydning i verden og afdækker herunder begrebet 'la francophonie'. Vi læser om mennesker i forskellige frankofone lande og lærer om deres liv og hverdag og om, hvordan det franske sprog og fransk kultur påvirker deres liv. Vi ser filmen 'Yao', som et eksempel på, hvordan to kulturer mødes da skuespilleren og pariseren Seydou besøger sin families hjemland Senegal. Vi arbejder med tekster fra Tunesien, Réunion, Senegal, Vietnam og Marokko.
Vi læser et uddrag af interviewet med den marokanske kvinde Leila (Leila. Mariée de force), som et eksempel på de udfordringer og dilemmaer, der kan opstå ved at vokse op mellem to forskellige kulturer.
Indhold:
Mette Bering og Mimi Sørensen, Entrées, side 106, 108-109, Gyldendal, 2009
La Réunion: SVT2. La Réunion. Une partie de la France + Être jeune à la Réunion + La Réunion – une île multiculturelle, 2015 (tv), www.cfu.dk
La Tunisie: SVT2. Être jeune à Tunis, 2014 (tv), www.cfu.dk
Le Vietnam: Peter Jensen, Porte-paroles, side 75-77: Lu’o’ng Dôn, systime, 2001
Le Sénégal: Philippe Godeau, Yao, 2019 (film)
Le Sénégal: Claus Bentzen, Les déchets à Dakar au Sénégal, 2021, www.verdensmaalene.dk/undervisningsmaterialer-fransk
Le Maroc: Birgit Mogensen, La colère, side 26-29 : Leila. Mariée de force, Gyldendal, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2 - dagbog - træning
|
20-02-2025
|
D1 - En visite en Liban
|
26-02-2025
|
Min læring: Genitiv
|
27-02-2025
|
Min læring: le futur
|
12-03-2025
|
D1: Train de nuit
|
12-03-2025
|
Min læring: personlige pronominer som objekt og IO
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710049",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710049",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710049"
}