X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Stine Stougaard Jensen
Hold
2022 FR/2 (
1g FR/2
,
2g FR/2
,
3g FR/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning - Franskportal
Titel 2
L'arrivée à Nice - forberedelse til sprogrejse
Titel 3
L'amour et l'amitié - EKSAMEN
Titel 4
Les contes
Titel 5
Paris, je t'aime - EKSAMEN
Titel 6
L'essentiel dans la vie - EKSAMEN
Titel 7
La francophonie - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning - Franskportal
Med udgangspunkt i begynderforløbet Ici on parle francais på Franskportal (www.franskportal.dk) bliver eleverne introduceret til det franske sprog og til fransk og frankofon kultur og samfundsforhold. Vi arbejder bl.a. med ordforråd, udtale, samtale og elementær grammatik.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppe/pararbejde
Individuelt arbejde
Mindre skriftlige opgaver
Mundtlige afleveringer
Eleverne lærer at bruge elektronisk ordbog på
ordbogen.com
, som vi bruger i alle tre år. Eleverne må tilgå
www.ordbogen.com
til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Kære franskelever!
Link til Duolingo classroom
Link til Quizlet-klasse
Quizlet, 7
Øv gloser vha. quizlet:
9. Au Marché aux Puces
Gå ind på Franskportal og lyt til teksten ”9. Au marché aux puces”, samtidig med at du følger med i teksten ord for ord.Øv dig derefter i at læse teksten højt. Det er vigtigt, at du netop læser højt, så du får trænet din mundmotorik!
Franskportal: Au marché aux puces
Øv 2x quizlet; les vêtements (tøj) et les couleurs (farverne).
Les vêtements = tøj
Les couleurs (farver)
10. Qu'est-ce que tu portes aujourd'hui ?
Quizlet - klassen
Øv quizletten nogle gange. Husk at bruge lydfunktionen, så du også ved, hvordan du skal udtale ordene. Du skal gentage udtrykkene højt! Quizletten er lidt lang men meget anvendelig:-)
Lav skriveøvelsen, der hører til 11. Quel temps fait-il aujourd’hui ? (link). Du skal besvare alle spørgsmålene med hele sætninger fx ”Il fait beau à Nice”. Brug evt. quizletten til hjælp.
Skriveopgave, Quel temps ?
11. Quel temps fait-il aujourd'hui ?
Øv oplæsning af "12. Albert met la table":
12. ALBERT MET LA TABLE
Ingen lektier, men husk høretelefonerne:-)
LA GALETTE DES ROIS
Noël en France
Ingen lektier, men husk høretelefonerne og 2 små gaver (5-10kr) til julebanko:-)
Øv gloser til billedbeskrivelse vha. quizlet. Husk at bruge lydfunktionen og gentag derefter udtrykket højt! Øv quizletten igennem på denne måde mindst to gange (den er lidt svær).
la description des images 1
Øv gloser til næste tekst vha. quizlet. Husk lydfunktionen + gentag højt. Øv quizletten igennem således mindst to gange.
13. Une interview
Åbn din Duolingo-app og optjen mindst 50 XP (svarer til 20 min.+/-). Hvis du har problemer med at logge på el.l., så tag et screenshot, når du er færdig. Er du logget ind som normalt, kan jeg se dine XP, og du behøver ikke at tage screenshot😊
Repeter spørgeord vha. quizlet. Quizletten er lidt svær. Lyt til den franske udtale og hav fokus på selve spørgeordene.
Stille spørgsmål på fransk
Læs og forstå ”14. Un reportage” med særligt fokus på spørgeordene. Lyt derefter til teksten med fokus på udtale af spørgeord og nye ord.
14. UN REPORTAGE
Repetition af spørgsmål og svar: øv quizlet. Husk at bruge lyttefunktionen. Øv hele quizletten mindst to gange (den er lang!).
14. Un reportage
Vi skal arbejde med tidsudtryk i dette modul. Øv de franske udtryk vha. quizlet. Husk at bruge lyttefunktionen og gentag højt. Øv quizletten således mindst to gange.
15. Quelle heures est-il ?
Lyt til « 15. Quelle heure est-il ? » (tryk på play ved hesten) med fokus på udtale samtidig med at du følger med i teksten. Læs derefter teksten højt to gange. Du skal have særligt fokus på r’erne. Overdriv udtalen, så man ikke er i tvivl om, at der
15. Quelle heure est-il ?
Ingen lektier til dette modul.
Læs tekst 16. Monsieur Ledistrait (Franskportal) langsomt igennem, med fokus på oversættelse og forståelse af teksten. Øv derefter gloser til teksten vha. quizlet.
Franskportal: 16. LA JOURNÉE DE MONSIEUR LEDISTRAIT
16. La journée de monsieur Ledistrait
Præpositioner på fransk
I dette modul laver vi jeres første franskaflevering:-) Den skrives i hånden, så husk blyant og viskelæder. Som forberedelse skal du gennemgå oversigten til billedbeskrivelse. Du skal læse det hele igennem og sørge for at have et overblik over de for
Billedbeskrivelsesmodel.pdf
La description des images 1
Gense filmen med Monsieur Ledistrait med fokus på udtale (nederst på siden på Franskportal).Læs selve teksten HØJT to gange. I første omgang skal du have fokus på at overdrive r’erne (bl.a. i ”heuRe”). I anden omgang skal du have fokus på intonation
Franskportal: 16. La journée de monsieur Ledistrait
Bøjning af 'aller' + forholdsordene 'en', 'au' og 'à'
Repetition af a) den ubestemte artikel + b) 1. bøjning:
Gå ind på Franskportal og find Mundtlig opgave 16 (eller brug linket). Læs alle spørgsmål og svar højt og tjek med oversættelsen i højre side, at du har forstået sætningerne.
16. Mundtlig opgave
Skriv 2 sætninger med nægtelsen ”ne… pas” (tjek evt. dine egen grammatiknoter).Repeter bøjningen af disse 4 uregelmæssige verber: être, avoir, faire, aller. Du skal kunne bøjningerne udenad mundtligt og på skrift i le présent (nutid).
De franske spørgeord
Vi skal som nævnt have en test i dag. Fokus er på de grammatiske emner, som vi har arbejdet med. Som forberedelse kan I via jeres egne noter og evt. pixigrammatikken på Franskportal repetere følgende emner:
Grammatik; Franskportal
Læs og forstå teksten "17. À l'hôtel".
17. À L’HÔTEL
17. À l'hôtel
Øv tallene 10-20-30...100.
12.1 Mængdetal (les chiffres)
Læs og forstå tekst 18. Albert présente sa famille:
18. Albert présente sa famille
Quizlet til tekst 18 med spørgsmål og svar.
Find tekst « 19. Ma famille est très importante pour moi » på Franskportal.
Øv quizlet om ”Ma maison” grundigt. Brug lyttefunktionen og gentag højt. Gennemgå udtrykkene to gange.
20. Ma maison
Arbejd-selv:
21. Ma chambre
Ma maison - Mundtlig aflevering - 1g april 2023.docx
Repeter udtryk til ”Ma chambre” vha. quizlet. Læs både spørgsmål og svar i quizletten højt på fransk med tydelig udtale – brug lyttefunktionen som hjælp (kan kun bruges til svar-delen).
21. Ma maison et ma chambre.
1) Find tekst 24 på Franskportal. Læs gloserne i den blå boks grundigt igennem. Husk at (1) i parentes betyder, at det er et regelmæssigt verbum af 1. bøjning (-er). Læg mærke til, at der i gloselisten også er verber af 2. og 3. bøjning (2) og (3) +
Øv grundigt på gloserne i quizletten. Brug lydfunktionen og gentag hvert udtryk højt med fokus på korrekt udtale. Gå quizletten igennem på denne måde 2 gange.
25. Mes loisirs
Skriv 3 sætninger om, hvad du laver I din fritid (se evt. ark fra modulet og 25. Mes loisirs på Franskportal).
Quia - Nice, « L’arrivée à Nice » p. 1
Øv quizlet til ”À la maison”. Brug lydfunktionen og gentag hvert udtryk højt. Øv quizletten mindst to gange.
À la maison
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'arrivée à Nice - forberedelse til sprogrejse
(fortsat fra 1g)
Vi forbereder os til sprogrejsen til Nice. Vi læser små dialoger, der handler om ankomsten i lufthavnen, mødet med værtsfamilien, måltidet hos værtsfamilien, en dag på sprogskole, på cafe osv. Eleverne skriver selv nogle mere enkle dialoger, som de øver.
Eleverne laver en opgave med seværdigheder i Nice og med typiske madretter og specialiteter fra Nice.
På sprogrejsen bor eleverne hos en fransk værtsfamilie og går i sprogskole hver dag. Varighed: 5 dage.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie – håber I har nydt det😊
Passé composé – hvad var det nu, det var? Se dine noter igennem og oversæt følgende to sætninger:
Minlæring: Introduktionsvideo, passé composé
Find tekst 4. À table i din lille Nice-tekstsamling. Se på gloserne (til højre for selve teksten).
Arbejd-selv:
MinLæring: Passé composé - øvelser til arbejd-selv
Dans la cuisine
Du skal arbejde med teksten side 7-8 i Nice-kompendiet.
Au café
Øv gloser vha. quizlet i 5-8 min.Læs tekststykke A (s. 9) hurtigt igennem og forstå det i hovedtræk.Øv oplæsning og oversættelse af samme stykke, dvs. læs en sætning/replik og oversæt derefter.
En classe
www.duolingo.com
Hverdagsudtryk - sprogrejse, Nice
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'amour et l'amitié - EKSAMEN
EKSAMEN
Gennem forskellige teksttyper arbejdes der med temaet L’amour et l’amitié. Herigennem opbygges ordforråd, så eleverne kan udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om dette tema. Det er et universelt emne, som eleverne nemt kan relatere til, og målet er at genkendeligheden giver eleverne motivation og lyst til at kommunikere både mundtligt og skriftligt. Desuden arbejdes der med personbeskrivelse og resume. Le journal intime introduceres som genre (med henblik på delprøve 2).
Grammatisk har vi (udover le présent) haft fokus på tiderne le passé composé og le futur proche.
Tekster:
Mette Bering og Mimi Sørensen, Rendez-vous à Nice, Gyldendal, 2014 (tekst og tv-serie)
Gurinder Chadha, Quais de Seine (fra Paris, je t’aime), 2006 (kortfilm)
Maître Gims, Est-ce que tu m’aimes?, 2015 (sang)
Jens Peder Weibrecht, Quelle histoire, Lilje-forlaget, 1988. Novellen Jalouse pourquoi ?, pp. 11-13
Éric Toledano og Olivier Nakache, Intouchables, 2011 (film)
Indhold
Kernestof:
Lav 4 sætninger i passé composé, hvor du fortæller HVAD du har lavet i weekenden, med HVEM og HVOR.
Læs afsnittet « Chez Charlotte, le soir » (vedhæftet), så du forstår det i hovedtræk. Dvs. læs hurtigt igennem en gang og vend tilbage, hvis du ikke kan besvare nedenstående.
Rendez-vous à Nice, p.11-12.pdf
Da jeg er hjemme med sygt barn, er dagens modul arbejd-selv.
Minlæring: Verber i præsens
Øv gloser til l’épisode 2 vha. quizlet. Læs og forstå (i hovedtræk) dialogen på s. 15 (vedhæftet).
rendez-vous a nice, episode 2
RàN 2, p.15.pdf
pour parler de ce que vous aimez regarder à la télévision
Brug 10 min. på at øve gloser til l’épisode 3 vha. quizlet.
Rendez-vous à Nice, 3
Arbejd-selv pga. kursus
Rendez-vous à Nice, 4
Rendez-vous ep. 14
Træn ordforråd til argumentation (svær!).
Pour argumenter
Brug 5 min. på at gennemlæse gloserne i quizletten.
Rendez-vous à Nice, 5
Øv ordforråd og udtale til l’Épisode 6 vha. quizlet. For hvert udtryk skal du bruge lydfunktionen og gentage højt!
Rendez-vous à Nice, 6
Qu’est-ce que tu as fait pendant les vacances d’automnes ?
Rendez-vous à Nice - chapitre 7
Brug 5 min. på at gennemse gloserne i quizletten til l'épisode 8.
Rendez-vous à Nice, 8
Brug 5 minutter på at øve gloser til épisode 9 vha. quizlet.
Rendez-vous à Nice, 9
Description d'une personne (til brug i modulet)
Arbejd-selv i dag, da jeg er på kursus:
Minlæring, futur proche
I dag laver vi en test uden hjælpemidler. Emnerne vil bl.a. være tekstforståelse og basal grammatik. De fleste opgaver skal du (heldigvis!) ikke bruge tid på at forberede hjemmefra, men du kan med fordel have styr på at bøje 1. bøjningsverber (-er) o
Brug 25-30 min. på lektierne:
Rendez-vous à Nice, 10
Gennemlæs quizletten. Du skal ikke øve dig på at kunne det hele men i stedet tænke over, hvilke udtryk der er relevante til et résumé af Rendez-vous à Nice.
Pour parler d'un texte
Øv grundigt quizlet til billedbeskrivelse + gennemlæs oversigten til billedbeskrivelse (pdf).
la description des images 1
Billedbeskrivelsesmodel, Franskportal.pdf
Øv vocabulaire vha. quizlet. Læs ordene og brug lydfunktionen til at lytte til udtale. Gentag selv højt.
Quais de Seine
Arbejd-selv i dag grundet kursus.
Minlæring: Nægtelser
Brug 10 min. på at træne vocabulaire til l’amour vha. quizlet. Tjek desuden, om der er noget du skal have spurgt om i Au boulot 3.
L'amour
Brug 20 min. på at træne vocabulaire til Est-ce que tu m'aimes ? vha. quizlet. Brug lydfunktionen og gentag selv højt. Gentag dette én gang og brug derfor en af de andre funktioner fx ”Match”.
Est-ce que tu m'aimes ?
Øv julegloser til julebingo:-)
Vi bruger modulet på at repetere noget af den grammatik, som nogle gange driller og/eller glemmes. Det drejer sig i dag om:
Minlæring - Genitiv og possessive pronominer
Minlæring - Demonstrative pronominer
Bonne année !
Le futur simple – Exercice en libre accès
Jalouse pourquoi ?
Jeg har ændret i rækkefølgen i vores pensum grundet virtuel undervisning. Dvs. vi udskyder teksten Jalouse pourquoi ? (pas godt på jeres papir!). I stedet hopper vi til Intouchables som er en fantastisk film om bl.a. l'amitié. Jeg ville gerne have se
Filmstriben: Intouchables
Efter ønske og efter aftale er arbejd-selv opgaver på MinLæring. Der er to lektier, og begge skal være gennemført for at få fuld tilstedeværelse. Hvis noget er svært, så prøv frem for at springe over eller stoppe. Jeg har fjernet de allersværeste øve
Minlæring: Artikler - delingsartiklen og artsartiklen
Minlæring: Passé composé - repetition af basis
Træn ordforråd til Intouchables vha. quizlet: brug lydfunktionen og gentag højt. Gentag det hele og brug derefter 5 min. på match-funktionen.
Intouchables
I sidste modul var der lidt udfordringer med nogle opgaver, hvor den korrekte verbalbøjning skulle indsættes. Derfor er dagens arbejd-selv opgaver på MinLæring med netop dette fokus. Det er vigtig repetition af noget af det mest grundlæggende - og al
Minlæring - Generelt om verber
Til de fraværende d. 22/1:
1) Øv quizlet til Jalouse pourquoi igennem mundtligt, dvs. lyt til udtalen af ordene og gentag selv højt.
Jalouse pourquoi - tekst.pdf
1) Åbn quizletten.
Arbejd-selv pga. kursus:
Minlæring - Spørgsmål
Vi afrunder forløbet og snakker en masse på fransk om tekster og personer. Forbered dig ved at øve de to quizletter.
Description d'une personne
Pour parler d'un texte 2
Deviner une personne ou un texte
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les contes
Gennem forskellige teksttyper arbejdes der med temaet Les contes. Herigennem opbygges ordforråd, så eleverne kan udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om dette tema. Desuden arbejdes der med resume og genrespecifikke kendetegn.
Grammatisk har vi (udover le présent) haft fokus på en overordnet forståelse af aspekt, herunder tiderne l’imparfait, le passé composé og le passé simple.
Tekster:
Cathrine Kronborg Leth: Définition du genre
H. C. Andersen: La princesse au petit pois (uddrag)
Charles Perrault: Le Petit Chaperon Rouge
Chanel No.5: Le loup
Ukendt: Analyse et signification psychanalytique
Dina Goldstein: Fallen princesses
Téléphone: Cendrillon
Jean-Pierre Jeunet: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Indhold
Kernestof:
Les contes - Mentimeter 04.03.24.docx
Kender du H.C. Andersens Prinsessen på ærten? Repeter handlingen (på dansk). Hvis du ikke kender dette eventyr, så find det på nettet og læs det!
Vi skal læse Le petit chaperon rouge. Øv vocabulaire vha. quizlet. Brug for hver glose lydfunktionen og gentag højt. Derefter: læs og forstå de 2 første afsnit af Le petit chaperon rouge 1, p. 8 i kompendiet (OBS! Gloser i marginen:-).
Petit Chaperon Rouge 1
I torsdags blev I introduceret for begrebet aspekt, som betegner den måde, en handling anskues på i fortiden. Vi snakkede om tre forskellige datider, nemlig passé composé, imparfait og passé simple.
Minlæring: datid (p.c., imp. og p.s.)
Vi fortsætter med Le petit chaperon rouge 2. Øv quizletten til dette kapitel. Øv den grundigt – vi laver en lille glosetest i modulet.
Petit Chaperon Rouge 2
Trouver les substantifs
Erstat datidsformerne passé simple med datidsformerne passé composé (ekstraopgave)
Husk diverse krav, bl.a. undertekster. Se vedhæftede.
Filmfestival 2024 - info 2g FR2.docx
Brug 5 minutter på at se gloserne igennem til Le Petit Chaperon Rouge 3 vha. Quizlet.
Petit Chaperon Rouge 3
Øv vocabulaire til Le petit chaperon rouge 4 vha. quizlet. Brug for hver glose lydfunktionen og gentag højt.
Petit Chaperon Rouge 4
Bubbl.us - Create Mind Maps | Collaborate and Present Ideas
Trouvez les substantifs dans le texte et discutez leur genre.
Petit Chaperon Rouge Match-sætningsøvelse
Øv vocabulaire vha. quizlet. Brug 15-20 min.
Delprøve 1 - A. T.
la description des images 1
Øv vocabulaire til Le petit chaperon rouge 5 vha. quizlet. Brug for hver glose lydfunktionen og gentag højt. Brug 10 min.
Petit Chaperon Rouge 5
Choisissez le bon adjectif !
Vi skal lave en Delprøve 1, så I har prøvet at sidde med det selv inden årsprøven d. 3/6. Det er derfor meget vigtig forberedelse og træning, som forhåbentlig kan tage lidt af presset til årsprøven😊 Forbered dig således:
Delprøve 1, vaul
1) Find et billede fra et eventyr (i kompendiet eller på nettet).
Aspekt og din oversættelse 'Ental-flertal-nutid-datid'
1) Brug et par minutter på at repetere handlingen i Askepot.
Cendrillon par Téléphone
Velkommen tilbage fra ferie:-) Slå op i Voilà (§16-17) og/eller dine noter og repeter, hvordan man bruger le passé composé.
Ingen lektier men husk dit Les contes-kompendium!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Paris, je t'aime - EKSAMEN
EKSAMEN
Der arbejdes med temaet Paris, je t'aime, herunder både en stereotyp opfattelse af Paris som kærlighedens by samt et mere nuanceret billede.
Indledningsvis læses en del tekster fælles. Efterfølgende arbejdes der i grupper af 2-3 elever med en selvvalgt kortfilm fra "Paris, je t'aime", som præsenteres for resten af klassen. Gruppeoplæggene indledes med en kort intro til det arrondissement, som kortfilmen foregår i. Det øvrige oplæg består af et resume af den valgte kortfilm og selvvalgte fokuspunkter, fx personanalyse og tolkning.
Tekster:
- Le syndrome de Paris (artikel)
- Métro-Boulot-Dodo (sang)
- Paris, je t’aime – le métro (kort tekst)
- Kortfilm fra « Paris, je t’aime »:
o Quai de Seine
o Loin du 16e
o Bastille
- Individuelle kortfilm fra « Paris, je t’aime »:
2e arrondissement (Place des Victoires): Asger, Oskar og Victor
3e arrondissement (Quartier des Enfants-Rouges): Thea, Cilia, Josefine
10e arrondissement (Faubourg Saint-Denis): Klara og Luna
19e arrondissement (Place des Fêtes): Chantal, Mwatumu
Supplerende:
o ”La ville : les arrondissements de Paris - Karambolage – ARTE” (kort film om les arrondissements)
https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
o
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-etre-sdf
(kort film om le métro)
o Le peuple defie le roi (Le Bastille) :
http://www.1jour1actu.com/france/le_peuple_dfie_
le_roi/ ?output=pdf
o Lille film om le 14 juillet:
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-le-14-juillet/
Indhold
Kernestof:
Paris, qu'est-ce que c'est ? Overvej hvilken opfattelse, du har af Paris. Hvor har du den fra? Fra film, rejser, bøger, nyheder?
le syndrome de Paris
Øv dig i at bøje parler i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
loin du seizième
Undersøg vha. nettet: Hvad er ”Le 16e” (det 16. arrondissement i Paris)? Hvad er ”la banlieue” i relation til Paris? Du skal finde passende billeder til hver og skrive 2 sætninger på fransk om begge steder/begreber.
Pour parler d'un film
Bøj vendre i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
le métro
(Bøj devoir i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad. FLYTTES FREM)
Bøj aller i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad
Bøj aller og croire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
(Bøj lire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad. - placeres på fremtidigt modul)
Bøj boire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Minlæring - Pronomener: Oversigt over former
Personlige pronominer
Pronomener - akussativobjekt og dativobjekt.pptx
Bøj connaître i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Bøj dire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Lingolia: Les pronoms personnels (til brug i modulet)
Bastille
Bøj écrire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
MinLæring: Personlige pronominer, repetition
Bøj faire i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Minlæring: Personlige pronominer, repetition
Bøj mettre i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Bøj mourir i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Bøj ouvrir i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Vi skal igen i gang med Delprøve 1. Forbered dig således:
la description des images 1
Billedbeskrivelsesmodel.pdf
Delprøve 1: Lelay
Bøj pouvoir i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
3g FR2 2024, Projet - Paris, je t'aime.pdf
Bøj prendre i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Bøj recevoir i nutid, p.c. og imparfait. Du skal kunne bøjningerne udenad.
Tid til oplæg:-) I har selv givet hinanden lektier for i grupperne. Øv jer I hvad I skal sige - husk at I ikke må læse op. I er velkomne til at skrive stikord på et lille stykke papir, men I skal IKKE have jeres computer med til tavlen.
Paris<3 - nos courts-métrages
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'essentiel dans la vie - EKSAMEN
EKSAMEN
Gennem uddrag fra Le petit prince og Le sang des autres arbejdes der med temaet l'essentiel dans la vie.
Følgende kapitler er læst i bogen: Le petit prince, Antoine de Saint Exupéry:
Les chapitres: I, II, VI, XI, XII, XVIII, XX, XXI
Der er blevet læst efter ibogen lavet af Ruth Braüner:
http://denlilleprins.weebly.com/
Simone de Beauvoir: ”Le sang des autres” (1945)
Film: Le petit prince (2015) (tegnefilm med fransk tale)
Indhold
Kernestof:
Vi påbegynder vores nye emne ”L’essentiel dans la vie” med læsningen af ”Le petit prince” (i-bog).
Le Petit Prince - Chapitre 1 : Vocabulaire
Le Petit Prince, I-bog
Passé simple.doc
Begynd på Chapitre 2 i Le petit prince:
Le petit prince, Chapitre II
Vi springer til kapitel VI i Le petit prince.
Chapitre VI
Pour parler d'un texte 2
OBS! Jeg kan se, at mange får fejl. Hvis I ikke kan se den indledende forklaring, som er MEGET vigtig, så følg dette link:
Minlæring - relativpronominer
Forklaring - relativpronominer
Vi går til kapitel XI: Le vaniteux.
Chapitre XI
Øv gloser til Chapitre XII, Le buveur, vha. LearingApps og quizlet (links).Øv dig i at læse kapitlet højt.
Chapitre XII - Vocabulaire
LE PETIT PRINCE / Chapitre XII / Le Buveur (en images)
Chapitre XII
Træn Delprøve 1 på MinLæring.
Minlæring - Delprøve 1 (træning)
Læs og oversæt Chapitre XVIII (kort tekst). Forbered en kort mundtlig præsentation af kapitel XI (Le vaniteux) eller XII (Le buveur). Du må gerne skrive stikord ned, men øv det mundtligt (ikke oplæsning).
Chapitre XVIII
Pour parler d'un texte
Chapitre XX: Åbn glosearket (øverst på siden) og læs og oversæt kapitel 20, så du forstår teksten i hovedtræk.
Chapitre XX
Écrire un blog
Chapitre XXI er langt men nok også det vigtigste i Le petit prince. Det vigtigt at forstå i detaljer. Derfor; oversæt første halvdel af første spalte til og med: ”- je commence à comprendre, dit le petit prince. Il y a une fleur... je crois qu'elle m
chapitre xxi
Vi har det sidste stykke tid lavet en del resumeer og/eller noter + besvaret spørgsmål til kapitlerne i Le petit prince. Læs det hele igennem, ret evt. fejl og saml det i ét dokument, så du har et godt overblik (over indholdet - dvs. udelad grammatik
Oversæt følgende spørgsmål og besvar dem på dansk.
Skriv 5-10 sætninger på fransk, som forklarer, hvordan filmen, Le petit prince (2015), er anderledes fra romanen (/de uddrag, vi har læst). Det er rammefortællingen om den lille pige, I skal sætte ord på. I har kun set indledningen, men her præsenter
Forbered dig på Delprøve 1, som vi denne gang bruger 60 minutter på. Øv dig på det, du har sværest ved, så du er bedst muligt forberedt.
Gå ind på "Opgaver" og find den Delprøve 2, som vi arbejder med. Læs opgaveformulering og tekster grundigt igennem. Tag stilling til, hvad du vil lægge vægt på i din egen artikel, og hvilke af verberne i boksen, der kan bruges.
Skriv et resume af filmen ”Le petit prince” (2015). Skriv desuden lidt om, hvad du mener budskabet er i filmen. Bliver du hurtigt færdig, så skriv lidt om forskelle og ligheder ift. romanen (/de uddrag, vi har læst). Brug gerne dine sætninger fra d.
Arbejd-selv pga. sygt barn:
Le sang des autres - chez Hélène
Le sang des autres.pdf
Le sang des autres - Arbejdsark 1.docx
I dag skal I arbejde selv, da jeg skal til møde.
Minlæring: Futur simple, arbejd-selv d. 19/2
Læs videre i "Le sang des autres": s. 38 l.19-s.39 l.40.
l'existentialisme.docx
Besvar spørgsmålene på s. 3 til ”Les francophones” (den tekst vi læste i tirsdags – første tekst i Francophoniekompendiet).
La Francophonie 2025.docx
I dag skal I arbejde selv med Delprøve 1 på MinLæring. I har hele modulet eller længere tid, hvis I ønsker det. For at få fuld tilstedeværelse, skal I have lavet alle opgaverne senest kl. 16.
Minlæring: Eksamensopgave 2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La francophonie - EKSAMEN
EKSAMEN
Forløbet indledes med en overordnet introduktion til begrebet "la francophonie" samt elevoplæg i grupper om et selvvalgt frankofont land.
Herefter arbejdes mere dybdegående med L'Indochine og L'enfant des terres rouges. Yderligere inddrages filmen "Yao".
Tekster:
- La francophonie
- Les personnes francophones
- Kort film: 1 jour, 1 question: Parle-t-on français ailleurs dans le monde ?
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9
- Cécile Drouin: L'enfant des terres rouges fra bogen: Les terres rouges (p. 41-53). M. Grønbæk, D. Myrup, J Poulsen. Gyldendal. 1991
- Yao (2018)
Supplerende læsning:
Les terres rouges, Historisk indledning (14-25). M. Grønbæk, D. Myrup, J. Poulsen. Gyldendal. 1991
Indhold
Kernestof:
Læs den danske indledning (s.14-19) til bogen Les terres rouges (vedhæftet i pdf) for at danne dig et overblik over Fransk Indokinas historie.
Indledning 1, Les terres rouges.pdf
L_enfant des terres rouges 1-3.pdf
1. kapitel i L’enfant des terres rouges: Resumer kapitlet på dansk (du behøver ikke at skrive ned).
Indledning 2, Les terres rouges.pdf
Til brug i modulet (konjunktiv)
Subjonctif.ppt
Læs og oversæt chap. 2 i L’enfant des terres rouges. Nedskriv de 10 mots-clés (nøgleord), som bedst hjælper dig til at genfortælle teksten på fransk.
Franske gambitter
Læs og forstå chap. 3 i L’enfant des terres rouges. Nedskriv de 10 mots-clés (nøgleord), som bedst hjælper dig til at genfortælle teksten på fransk.
Vi udskyder Delprøve 1 til på mandag.
L_enfant des terres rouges, chap. 4-15.pdf
Minlæring: Artikler - delingsartiklen og artsartiklen
Minlæring: Genitiv
Se dine gamle Delprøve 1'er igennem og øv dig i det, du har sværest ved. Hav gerne ekstra fokus på, hvad du har brug for at træne i de opgaver, der giver flest points, dvs. opgaven med bøjning af verber + de sidste opgaver med billeder.
Le journal intime
Chapitre 6 i L’enfant des terres rouges:
Vi springer til kap. 8. Brug fem minutter på at øve gloser vha. quizlet. Læs og oversæt kapitlet.
L'enfant des terres rouges, kap 8
Ingen lektier, men se note.
Skriv et resume af filmen Yao, hvor du kommer ind på temaer relateret til la francophonie (fx les différences culturelles entre la France et le Sénégal). Find hjælper til gloser og udtryk i quizlet-folderen (Pour résumer). Skriv enkle sætninger, som
L'enfant des terres rouges , kap 9-11
L'enfant Q10-11.docx
Individuelle samtaler om emnetekst - eksamensrepetition 2025, SJ.docx
Elevtips til mundtlig eksamen, Franskportal.docx
Øv gloser til kap. 12-15 vha. quizlet. Læs og forstå kap. 12.
L'enfant Q13-15.docx.pdf
Læs chapitre 15 og besvar disse tre spørgsmål:
Brug i lektietiden på at forberede dit oplæg - se vedhæftede dokumenter m. beskrivelse og hjælp.
Råd og vejledning om fransk mundtlig eksamen.docx
Pour parler d'un texte
Pour résumer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710050", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710050", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710050" }