Holdet 2022 FR/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Stine Stougaard Jensen
Hold 2022 FR/2 (1g FR/2, 2g FR/2, 3g FR/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning - Franskportal
Titel 2 L'arrivée à Nice - forberedelse til sprogrejse
Titel 3 L'amour et l'amitié - EKSAMEN
Titel 4 Les contes
Titel 5 Paris, je t'aime - EKSAMEN
Titel 6 L'essentiel dans la vie - EKSAMEN
Titel 7 La francophonie - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning - Franskportal

Med udgangspunkt i begynderforløbet Ici on parle francais på Franskportal (www.franskportal.dk) bliver eleverne introduceret til det franske sprog og til fransk og frankofon kultur og samfundsforhold. Vi arbejder bl.a. med ordforråd, udtale, samtale og elementær grammatik.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppe/pararbejde
Individuelt arbejde
Mindre skriftlige opgaver
Mundtlige afleveringer

Eleverne lærer at bruge elektronisk ordbog på ordbogen.com, som vi bruger i alle tre år. Eleverne må tilgå www.ordbogen.com til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 L'arrivée à Nice - forberedelse til sprogrejse

(fortsat fra 1g)

Vi forbereder os til sprogrejsen til Nice. Vi læser små dialoger, der handler om ankomsten i lufthavnen, mødet med værtsfamilien, måltidet hos værtsfamilien, en dag på sprogskole, på cafe osv. Eleverne skriver selv nogle mere enkle dialoger, som de øver.

Eleverne laver en opgave med seværdigheder i Nice og med typiske madretter og specialiteter fra Nice.

På sprogrejsen bor eleverne hos en fransk værtsfamilie og går i sprogskole hver dag. Varighed: 5 dage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 L'amour et l'amitié - EKSAMEN

EKSAMEN
Gennem forskellige teksttyper arbejdes der med temaet L’amour et l’amitié. Herigennem opbygges ordforråd, så eleverne kan udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om dette tema. Det er et universelt emne, som eleverne nemt kan relatere til, og målet er at genkendeligheden giver eleverne motivation og lyst til at kommunikere både mundtligt og skriftligt. Desuden arbejdes der med personbeskrivelse og resume. Le journal intime introduceres som genre (med henblik på delprøve 2).
Grammatisk har vi (udover le présent) haft fokus på tiderne le passé composé og le futur proche.


Tekster:
Mette Bering og Mimi Sørensen, Rendez-vous à Nice, Gyldendal, 2014 (tekst og tv-serie)
Gurinder Chadha, Quais de Seine (fra Paris, je t’aime), 2006 (kortfilm)
Maître Gims, Est-ce que tu m’aimes?, 2015 (sang)
Jens Peder Weibrecht, Quelle histoire, Lilje-forlaget, 1988. Novellen Jalouse pourquoi ?, pp. 11-13
Éric Toledano og Olivier Nakache, Intouchables, 2011 (film)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les contes

Gennem forskellige teksttyper arbejdes der med temaet Les contes. Herigennem opbygges ordforråd, så eleverne kan udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om dette tema. Desuden arbejdes der med resume og genrespecifikke kendetegn.
Grammatisk har vi (udover le présent) haft fokus på en overordnet forståelse af aspekt, herunder tiderne l’imparfait, le passé composé og le passé simple.

Tekster:
Cathrine Kronborg Leth: Définition du genre
H. C. Andersen: La princesse au petit pois (uddrag)
Charles Perrault: Le Petit Chaperon Rouge
Chanel No.5: Le loup
Ukendt: Analyse et signification psychanalytique
Dina Goldstein: Fallen princesses
Téléphone: Cendrillon
Jean-Pierre Jeunet: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Paris, je t'aime - EKSAMEN

EKSAMEN
Der arbejdes med temaet Paris, je t'aime, herunder både en stereotyp opfattelse af Paris som kærlighedens by samt et mere nuanceret billede.

Indledningsvis læses en del tekster fælles. Efterfølgende arbejdes der i grupper af 2-3 elever med en selvvalgt kortfilm fra "Paris, je t'aime", som præsenteres for resten af klassen. Gruppeoplæggene indledes med en kort intro til det arrondissement, som kortfilmen foregår i. Det øvrige oplæg består af et resume af den valgte kortfilm og selvvalgte fokuspunkter, fx personanalyse og tolkning.

Tekster:
- Le syndrome de Paris (artikel)
- Métro-Boulot-Dodo (sang)
- Paris, je t’aime – le métro (kort tekst)

- Kortfilm fra « Paris, je t’aime »:
o Quai de Seine
o Loin du 16e
o Bastille

- Individuelle kortfilm fra « Paris, je t’aime »:
2e arrondissement (Place des Victoires): Asger, Oskar og Victor
3e arrondissement (Quartier des Enfants-Rouges): Thea, Cilia, Josefine
10e arrondissement (Faubourg Saint-Denis): Klara og Luna
19e arrondissement (Place des Fêtes): Chantal, Mwatumu

Supplerende:
o ”La ville : les arrondissements de Paris - Karambolage – ARTE” (kort film om les arrondissements) https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
o https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-etre-sdf (kort film om le métro)
o Le peuple defie le roi (Le Bastille) : http://www.1jour1actu.com/france/le_peuple_dfie_ le_roi/ ?output=pdf
o Lille film om le 14 juillet: https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-le-14-juillet/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 L'essentiel dans la vie - EKSAMEN

EKSAMEN
Gennem uddrag fra Le petit prince og Le sang des autres arbejdes der med temaet l'essentiel dans la vie.

Følgende kapitler er læst i bogen: Le petit prince, Antoine de Saint Exupéry:
Les chapitres: I, II, VI, XI, XII, XVIII, XX, XXI
Der er blevet læst efter ibogen lavet af Ruth Braüner:
http://denlilleprins.weebly.com/

Simone de Beauvoir: ”Le sang des autres” (1945)

Film: Le petit prince (2015) (tegnefilm med fransk tale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La francophonie - EKSAMEN

EKSAMEN
Forløbet indledes med en overordnet introduktion til begrebet "la francophonie" samt elevoplæg i grupper om et selvvalgt frankofont land.

Herefter arbejdes mere dybdegående med L'Indochine og L'enfant des terres rouges. Yderligere inddrages filmen "Yao".

Tekster:
- La francophonie
- Les personnes francophones
- Kort film: 1 jour, 1 question: Parle-t-on français ailleurs dans le monde ?
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9
- Cécile Drouin: L'enfant des terres rouges fra bogen: Les terres rouges (p. 41-53). M. Grønbæk, D. Myrup, J Poulsen. Gyldendal. 1991
- Yao (2018)

Supplerende læsning:
Les terres rouges, Historisk indledning (14-25). M. Grønbæk, D. Myrup, J. Poulsen. Gyldendal. 1991
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer