Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Tomas Bang
Hold 2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Enstemmig sang i 1.g
Titel 2 Elementær musikteori
Titel 3 Sammenspil i 1.g
Titel 4 Barokken I
Titel 5 Rytmisk musikanalyse I
Titel 6 Wienerklassikken I
Titel 7 Skriftlig musik i 2.g
Titel 8 Sammenspil i 2.g
Titel 9 Romantikken I
Titel 10 Kor i 2.g
Titel 11 Blues
Titel 12 Barokken II
Titel 13 New Orleans og Bebop-jazz
Titel 14 Wienerklassikken II
Titel 15 Kor i 3.g
Titel 16 Skriftlig musik i 3.g
Titel 17 Sammenspil i 3.g
Titel 18 Bizet: Carmen
Titel 19 Romantikken II
Titel 20 Rytmisk musikanalyse II
Titel 21 Barokken III
Titel 22 Wienerklassikken III
Titel 23 Romantikken III

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Enstemmig sang i 1.g

Eleverne tilegner sig et bredt udvalg af sange med danske og engelske tekster. Enkelte sange på svensk og tysk indgår også. Sangene repræsenterer et bredt spektrum af stilarter og perioder.

Flere af sangene præsenteres i et kulturhistorisk perspektiv.

Stemmetræning indgår som en del af forløbet.

Materialer:
"Sangbog for Randers Statsskole"
"Det nye sangbogssupplement" (Randers Statsskole)
"Højtidssalmer" (Randers Statsskole)
Diverse kopiark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Elementær musikteori

Eleverne introduceres til elementær musikteori og nodelæsning.

Der arbejdes indgående med rytmelære: Puls, taktarter og nodeværdier.I den forbindelse arbejder eleverne med forskellige øvelsesark, hvor de skal klappe eller fremsige forskellige rytmer, eller øvelser hvor de skal udfylde ufuldstændige takter eller indsætte pulsslag under en given rytme. Rytmediktat, hvor eleverne ved hjælp af et anslagsskema skal nedskrive rytmer, indgår ligeledes som en tilbagevendende øvelse.

Eleverne arbejder med nodenavne ud fra g-, f- og c-nøgler og følger nodebilleder til forskellige musikeksempler.

Læsning af intervaller (fra prim til oktav) gennem øvelsesopgaver er ligeledes et fokuspunkt.

Endvidere arbejdes der med skalaer, tonearter og kvintcirkelen.

Endelig introduceres eleverne til akkordlære (tre- og fireklange) og funktionsharmonik. Spil med becifringer på klaver til diverse sange indgår som en tilbagevendende øvelsesform.  

Udover en del materiale fremstillet på Randers Statsskole i form af øvelsesark anvendes uddrag af følgende bøger:
- Claus Jørgensen: Noder, rytmer og toner
-Johannes Grønager: Nøgle til musikken

Desuden indgår forskellige øvelser fra hjemmesiden "Musikipedia" med tilknytning til de ovenstående emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sammenspil i 1.g

I sammenspil spiller eleverne på skift, således at alle elever i rotation spiller på diverse instrumenter.

NUMRE:

Alle mine veninder (Sys Bjerre)
Wonderfull Christmastime (Paul McCartney)
Evil Ways (Santana)
Ordinary things (Lukas Graham)
Salsa en America (trad.)
Go your own way (Fleetwood Mac)
Locked out of heaven (Bruno Mars)
Jeg tager imod (T. Helmig)
Oh, when the saints (trad.)
Half past five (Holger Laumann)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Barokken I

Forløbet introducerer til nogle væsentlige træk inden for barokmusik. Musik af  A. Vivaldi, G. F. Händel og J. S. Bach belyses.

Gennem analyse af instrumentalmusik og kormusik belyses særlige kendetegn for musik fra barokken. Samfundsmæssige aspekter som komponisternes arbejdsvilkår i perioden samt barokarkitektur og barokmalerkunst inddrages.

Materiale:

Mogens Wenzel Andreasen: Wenzels klassiske musikhistorie (uddrag)

A. Vivaldi: "Vinteren", 1. sats
G. F. Händel: "Alla hornpipe" af Water Music
G. F. Händel:"For unto us a child is born" af Messias
G. F. Händel:"Hallelujah" af Messias
J. S. Bach: Badinerie
J. S. Bach: Jesus bleibet meine Freude
J. S. Bach: Violinkoncert i E, 1. sats

Eleverne opnår viden om stiltræk i kunstmusikken i den sene del af barokken. De opnår evne til at følge et nodebillede og udtrykke sig om det hørte.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rytmisk musikanalyse I

I forløbet indgår noder kun i meget begrænset omfang, idet den musikalske analyse primært er auditiv. Eleverne lytter forskellige eksempler på pop/rock-musik, og med enkle redskaber opøver de evner til at inddele musikken i afsnit og navngive disse efter deres status i sammenhængen. Der arbejdes med formtyperne strofisk, popform, udvidet popform og AABA-form. Eleverne tilegner sig desuden forskellige musikalske begreber, der er karakteristiske for pop/rock musik (hook, break og gimmick), og de søger efter disse i musikken.

Gennemgåede numre:

The Beatles: Come together
The Beatles: Help
The Beatles: Yesterday
The Beatles: With a little help from my friends
The Beatles: Eight days a week
The Beatles: Let it be
The Beatles: I want to hold your hand
Tue West: En sang om kærlighed
Nephew: Igen og igen
Thomas Buttenschøn: Michelle
Nephew og Marie Key: Gå med dig
Cæcilie Norby m.fl.: Spinning Wheel
Tobias Trier: Hvad kan man ønske mere

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Wienerklassikken I

Læst stof:
Orla Vinther: "Musikken i 1700-tallet", side 101-103
Orla Vinther: "Musikhistorien 5. Wienerklassikken", side 43 og 67
Peter Ryom: "Musikkens stilarter", side 125-129

Værkgennemgang:
Haydn: Trompetkoncert, 3. sats
Mozart: Symfoni nr. 40, G-mol, 1. sats (kun ekspositionen)
Mozart: Klaversonate, F-dur, kv. 332, 1.sats
Mozart: Symfoni nr.14, A-dur, 1.sats
Mozart: "Forførelsesduetten" af "Don Juan"
Beethoven: Symfoni nr. 5, C-mol, 1. sats (kun ekspositionen)

Video:
Uddrag af opsætning af Mozarts Don Giovanni (fra Oprernhaus Zurich)+
Uddrag af filmen "Amadeus"

Emnet belyses gennem arbejde med hovedsagelig musik af Mozart. Desuden indgår Haydn og Beethoven i forløbet med hver en enkelt sats. Musikken til Mozarts symfoni nr. 40, 1. sats lyttes, mens eleverne følger "melodilinjen" på noder. De synger "Forførelsesduetten", og gennemgår centrale begreber i den wienerklassiske opera. Eleverne ser et uddrag af en opsætning af "Don Juan" fra Opernhaus i Zürich. Formlære med henblik på sonateformen arbejdes der særligt indgående med. Herunder arbejdes der også med tonalitet, instrumentlære og musikalsk udtryk. Rondoformen bliver også berørt gennem analyse af sidste sats i Haydns trompetkoncert. Eleverne opnår indsigt i den wienerklassiske musiks karakteristika. Musikanalysen er i hovedsagen nodebaseret. Endelig ser eleverne et uddrag af filmen "Amadeus".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skriftlig musik i 2.g

I skriftlig musik arbejdes der med musikalsk analyse, M1, og musikalsk udsættelse, M2.

I M1 bliver eleverne fortrolige med akkordlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse samt rytmisk analyse.

I M2 arbejder eleverne med udsættelse af jazz standard-melodier, som udover solistens melodi består af firestemmigt kor samt rytmegruppe bestående af trommer og bas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sammenspil i 2.g

I sammenspil spiller eleverne på skift, således at alle elever i rotation spiller på diverse instrumenter.

NUMRE:

Summer in the city (The Lovin' Spoonful)++++++
It won't be long (The Beatles)++++
Telephone (Lady Gaga)++++++
A Sky full of Stars (Coldplay)+++++++
Seven Years (Lukas Graham)+++++++
Vem kan segla (svensk traditionel)++++++
Nu' det jul (Hans Dal) ++++++
Falder (Rasmus Seebach)++++++
Put Your Records on ( Corinne Bailey Rae)++++
All about that bass (Meghan Trainor)+++++
Please Don't Stop the Music (Rihanna)++++
I'm Still Standing (Elton John) ++++
I Like to Move It (Reel 2 Real)+++++
Sød musik (Rasmus Nøhr)+++++
Randers Station (TV-2)+++++
Too Sweet (Hozier)++++



DESUDEN EVT. TILLIGE:
Bolivianischer Tanz (boliviansk traditionel)
Den bonde han ganger (dansk skæmtevise)
Ordinary Things (Lukas Graham)
This love (Maroon 5)
Agua de beber (A. Carlos Jobim)
When I' m gone (Cup-song)
Around the World (Daft Punk)
Jolene (Dolly Parton)
Happy (Pharrell Williams)
Soul Shadows (The Crusaders)
Oh, when the Saints (trad.)
The story of love / Historia de un amor (Carlos Almaran)
Cosinando (trad. latin)
Heaven help us all (Stevie Wonder)
Descargo (trad.)
Half past five (Holger Laumann)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 82,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken I

Læst materiale:
-Peter Ryom: "Musikkens stilarter", afsnittet om Romantikken

Værkgennemgang:
Schubert: Der Erlkönig
Grieg: Anitras dans
Tjajkovskij: Tema fra Svanesøen
Brahms: 3. symfoni - 1., 2. og 3. sats
Skrjabin: Poème de l'extase (uddrag)

En stor del af forløbet indbefatter en forberedelse til en koncert med DR-symfoniorkesteret, som indgår som et programpunkt på en studietur til København. I koncerten, som holdet overværer i DR Koncerthuset, indgår musik af Brahms og Skrjabin (se ovenfor). Efterfølgende får holdet rundvisning og har samtale med Kim Bohr, der er musikleder i DR.

En Schubert-lied gøres til genstand for en nærmere analyse, der omhandler det dramatisk/psykologiske forhold mellem tekst og musik, klaverakkompagnementets rolle, form, romantisk harmonik og sangtekstens emnevalg set i lyset af den romantiske tidsånd.

To orkestersats af Grieg og Tjajkovskij lyttes som eksempel på nationalromantisk musik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 45,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 10 Kor i 2.g

Holdet arbejder med 3- og 4-stemmige korsatser, som de optræder med ved julekoncerter, forårskoncert og på kortur.

Stemmetræning indgår som en del af forløbet.

Repertoire:
-Sussex carol (trad.)
-Nu tændes tusind julelys (Emmy Köhler)
-Rudolf (J. Marks / sats: E. Dengsø)
-Hvad er det der gør jul til noget særligt (Peter Sander Andersen)
-Gloria (A. Vivaldi)
-Trinkkanon (W. A. Mozart)
-Swinging on a Star (J. Van Heusen / sats: TB)
-Göta (The Real Group)
- It's a Lovely Day Today (I. Berlin / sats: H. Houengaard)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Blues

Dette forløb omhandler blues' karakteristika indenfor både traditionelle blues og rock blues.

Materiale:

Bjarne Mørup: "Blues", Systime. Side 7-15, 60-61 og 70-73.

Robert Johnson: Sweet home Chicago
Louis Armstrong: St. Louis Blues
Bill Harley and his comets: Shake, Rattle and Roll
The Beatles: The Word
Cream: Strange Brew
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Barokken II

Forløbet er en fortsættelse af forløbet fra 1.g om barokmusik. Eleverne arbejder med satser fra G. F. Händels "Messias". Gennem analyse af kormusikken belyses særlige kendetegn for barokken.

Analyserede satser:

G. F. Händel (fra Messias):
-"Surely"
-"And with his stripes"
-"All we like sheep"

Desuden lytter eleverne med noder følgende andre satser:

G. F. Händel (fra Messias):
- And the glory (repetition fra 1.g)
-For unto us a child is born (repetition fra 1.g)
-Pifa (Pastoral symphony)
-There were shepherds
-Glory to God
-Behold the Lamb of God
-He was despised
-Hallelujah! (repetition fra 1.g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 New Orleans og Bebop-jazz

Læst stof:

Bjarne Mørup: Jazzbogen side 8-9, 17-26, 76-83
Finn Roar: Træk af den vestlige verdens musik, side 307-308

Analyserede numre:

L. Armstrong m.fl.: Oh, when the Saints
L. Armstrong m.fl.: Indiana
G. Miller m.fl.: In the Mood
D. Ellington m.fl.: A-train
B. Holiday m.fl.: You Go to My Head
C. Parker m.fl.: Scrapple from the Apple
C. Parker m.fl.: Night in Tunesia
C. Parker m.fl.: Ornithology
E. Fitzgerald: How High the Moon
N.-H. Ørsted Pedersen m.fl.: The Shadow of Your Smile

Forløbet indgår i SRO i fagene engelsk og musik. Emnet i SRO omhandler sorte amerikaneres identitet.

Forløbet omhandler New Orleans Jazz og Bebop. Swingperiodens Big Band berøres kort. Vægten lægges især på Bebop. De sociale forhold som jazzen er opstået under belyses gennem tekster. Under værkgennemgangen arbejdes der med melodiernes form, numrenes opbygning i tema- og solokor, instrumentbesætning, stilistiske karakteristika, harmonik m.v.
Jazzharmonik gøres til et særligt emne - med fokus på 2-5-1-forbindelser og tritonussubstitutioner.

I modsætning til den klassiske værkanalyse spiller den auditive analyse en helt central rolle i jazzforløbet, og forløbet introducerer således en ny indfaldsvinkel til musikalsk analyse. I enkelte eksempler skal eleverne følge et udskrevet solokor, men ellers bliver nodelæsningen først et centralt arbejdsredskab i forbindelse med øvelser i jazzharmonik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Wienerklassikken II

Værkgennemgang:

Mozart: Symfoni nr. 29, sats 1
Mozart: Hornkoncert nr. 2, sats 3
Mozart: Requiem (uddrag)
Mozart: Figaros bryllup (uddrag)
Haydn: Symfoni nr. 93, sats 2
Haydn: Symfoni nr. 94, sats 2 ("Paukeslaget")
Beethoven: Symfoni nr. 7, 2. sats (uddrag)
Beethoven: Symfoni nr. 9, 4. sats (uddrag)

Uddrag af spillefilmen "Amadeus"

Forløbet er en fortsættelse af et tidligere forløb om wienerklassikken, hvor eleverne arbejdede med musik af Haydn og Mozart. I dette forløb indgår der foruden Haydn og Mozart også musik af Beethoven. Formlære med henblik på rondoformen arbejdes der med i forbindelse med ovennævnte hornkoncert. Herunder arbejdes der også med tonalitet, instrumentlære, musikalsk udtryk med mere. Sonateformen repeteres ved gennemgangen af Mozarts Symfoni nr. 29, sats 1. Eleverne opnår indsigt i den wienerklassiske musiks karakteristika. Endelig arbejdes der med et længere uddrag af "Figaros bryllup" med særlig henblik på den musikalske persontegning.

Forløbet er samtidig en optakt til en studietur til Wien i begyndelsen af oktober, hvor eleverne på Staatsoper overværer "Figaros bryllup" og besøger Haus der Musik samt Mozarthaus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 37,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kor i 3.g

Holdet indstuderes i 3- og 4-stemmige korsatser, som de optræder med ved julekoncerter og andre begivenheder.

Stemmetræning indgår som en del af forløbet.

Repertoire:
-Jeg ved en lærkerede
-Please don't do it in here
-In the bleak mid-winter
-Maria gennem torne går
-Deck the hall
-Die Himmel erzählen (Haydn)
-Trinkkanon (W. A. Mozart)
-I got rhythm
-Et hav der vugger sig til ro nu

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Skriftlig musik i 3.g

I skriftlig musik i 3.g arbejdes der fortsat med musikalsk analyse, M1, og musikalsk udsættelse, M2.

I M1 bliver eleverne fortrolige med akkordlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse samt rytmisk analyse.

I M2 arbejder eleverne med udsættelse af jazz standard-melodier, som udover solistens melodi består af firestemmigt kor samt rytmegruppe bestående af trommer og bas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Sammenspil i 3.g

I sammenspil spiller eleverne på skift, således at alle elever i rotation spiller på diverse instrumenter.

NUMRE:

1999 (Prince)
Heat Up (Giant Rooks)
Smooth Operator (Sade)
Falder (Rasmus Seebach)
The story of love / Historia de un amor (Carlos Almaran)
Jeg tager imod (T. Helmig)
Rockin' Around the Christmas Tree (Brenda Lee)
Nu' det jul (Hans Dal)
Daddy, Now That You're Gone / Ain't No Love (Lukas Graham)
Lunch (Billie Eilish)
Stor som en sol, flad som en pandekage (The Minds of 99)
Diverse jingler med henblik på Sidste Skoledag-Show


DESUDEN EVT. TILLIGE:
Agua de beber (A. Carlos Jobim)
When I' m gone (Cup-song)
Happy (Pharrell Williams)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Bizet: Carmen

Introduktion til Bizets "Carmen", som afslutningsvis overværes i en opsætning på Volksoper i Wien.
Ved lytning af eksempler samtidig med læsning af noder til musikalske højdepunkter i "Carmen", bliver eleverne fortrolige med komponistens karakteristiske stiltræk.

Gerhard Schepelern: "Operabogen" bd.1, side 77-82
Jakob Levinsen: Den store sang, side 55
Kasper Holten: En lille bog om opera, side 107-113
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Romantikken II

Forløbet er en fortsættelse af "Romantikken I", som var en kort og generel introduktion til romantikken.

En række lieder af Schubert gøres til genstand for analyser, der omhandler de dramatisk/psykologiske forhold mellem tekst og musik, klaverakkompagnementets rolle, form, romantisk harmonik og sangteksternes emnevalg set i lyset af den romantiske tidsånd.

Endvidere repeteres sonateformen gennem en analyse af 1. satsen fra Schuberts 5. symfoni.

Materiale:

Schubert: Die Forelle
Schubert: Gretchen am Spinnrade
Schubert: Heidenröslein
Schubert: Der Musensohn
Schubert: 5. symfoni, 1. sats

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Rytmisk musikanalyse II

I dette forløb er der særlig fokus på harmonikken i pop/rock. Form og vokalsats er desuden vigtige genstandsområder.

A. Aare: "Rockmusik i tid og rum", side 54-68
(Disse sider blev egentlig læst i forløbet "Skriftlig musik i 3.g" - men bruges også i "Rytmisk musikanalyse II").

Analyserede numre:

The Beatles: She loves you
The Beatles: Can't buy me love
The Beatles: I want to hold your hand
The Beatles: Day Tripper
The Beatles: Ticket to ride
The Beatles: In my life
The Beatles: No reply
The Beatles: Lucy in the sky with diamonds
The Beatles: Happiness is a warm gun

Forøbet sigter - ligesom forløbet Rytmisk musikanalyse I - mod at tilvejebringe analyseredskaber til pop/rock musik. Med afsæt i eksempler fra Beatles’ produktion arbejdes der med særligt fokus på numrenes harmonik (funktionstonal, bluesharmonisk og modalharmonisk). Desuden er der fokus på tekst, flerstemmige karakteristika, instrumentation, hook-break-gimmick og form: Strofisk, strofisk med kontraststykke, popform (vers og refræn) og udvidet popform (vers, refræn og kontraststykke).

Forløbet sigter mod at tilvejebringe analyseredskaber til pop/rock musik i bred forstand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer