Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mathilde Møldrup-Dalum, Matias Rasmussen Porsgaard
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begyndersystem
Titel 2 Málaga
Titel 3 Día de los muertos + Coco
Titel 4 Cuentos (El Pollito Tito + La Paella Loca)
Titel 5 Navidad en España
Titel 6 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris
Titel 7 Colón y el descubrimiento de América
Titel 8 Filmfestival
Titel 9 Jóvenes en España
Titel 10 Inmigración ilegal EKSAMEN 1
Titel 11 Cuba: vida y cultura EKSAMEN 2
Titel 12 La guerra civil española y el franquismo EKSAMEN 3
Titel 13 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begyndersystem

Eleverne opnår basisviden om mange af de spansktalende lande og områders kultur- og historie, bl.a. Nordspanien, Andalusien, Castilla-La Mancha, De Canariske Øer og Chile m.m.

Fokus på verbernes bøjning og glosetræning.

Eleverne arbejder med nutid, før nutid, refleksive og diftongerende verber, særlige verbalkonstruktioner som "tener que", nær fremtid + meget andet (tal, farver, familie, møbler m.m.)

(Datiderne og gerundium venter vi med til 2g)

Vi arbejder med siderne 11-58 i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002). Læste tekster:
1:1 El español (s. 11, 0,2 normalsider)
1:2 España (s. 12, 0,1 normalsider)
1:3 Españoles famosos (s. 13, 0,4 normalsider)
1:4 Los españoles son amables (s. 14, 0,2 normalsider)
2:1 Las Canarias (s. 16, 0,3 normalsider)
2:2 José Cabrera (s. 17, 0,3 normalsider)
3:1 La Rioja (s. 20, 0,3 normalsider)
3:3 Gonzalo Lumbreras (s. 23, 0,6 normalsider)
4:1 Castilla-La Mancha (s. 28, 0,2 normalsider)
4:2 Alonso Quijano (s. 29, 0,3 normalsider)
4:4 ¿Qué haces? (s. 31, 0,4 normalsider)
Un chiste (s. 34, 0,2 normalsider)
5:1 Las comidas (s. 36, 0,7 normalsider)
5:2 Una chica morena (s. 37, 0,7 normalsider)
6:1 Chile, un país de América del Sur (s. 42, 0,6 normalsider)
6:2 Don Fernando, un chileno de Santiago (s. 43, 0,9 normalsider)
7:1 Andalucía (s. 46, 0,6 normalsider)
7:2 Pedro y Maribel (s. 47, 95 ord)
8:1 Navarra (s. 52, 0,6 normalsider)
8:2 Ignacio y Carlos (s. 53, 0,5 normalsider)
9:1 Fórmulas de cortesía y costumbres (s. 58, 0,9 normalsider)

Primær litteratur:
- Tapas Grundbog m. tilhørende CD med lytteøvelser og indtalte tekster
- Tapas Øvebog

Sekundær litteratur:
- div. billeder og sange
- lærerproducerede ark m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Málaga

Vi forbereder os til sprogrejsen i Málaga. Forberedelsen består, udover en masse praktiske ting, af læsning af tematiske tekster, der har at gøre med Spaniens og Malagas historie samt selve byen, værtsfamilierne, Picasso, maden, sprogskolen, som eleverne har studeret ved, og kulturelle fænomener i Spanien.
Nogle af teksterne til forløbet har været lærerproducerede.
En udførlig samling af teksterne er vedhæftet forløbets første modul.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repetitionsopgaver 22-08-2023
Opgave til dem, der ikke skal til Málaga 12-09-2023
Malaga aflevering 01-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Día de los muertos + Coco

Eleverne skal opnå viden omkring México og landets historie. Et særligt fokuspunkt er traditionen Día de los Muertos.
Vi læser tekster om los aztecas, El día de los muertos og ser filmen Coco og arbejder med den.

Vi arbejder med siderne 88- i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002). Læste tekster:
14:1 México (s. 88, 0,5 normalsider)
14:2 El día de los muertos (s. 89, 0,7 normalsider)
14:3 El día de los muertos (s. 90, 0,8 normalsider)

Andet:
Spillefilmen "Coco" (Lee Unkrich, 2017)
"Day of the Dead Traditions in Slow Spanish | Super Easy Spanish 92", Easy Spanish, 2023, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=KvSxhLryGP0&ab_channel=EasySpanish
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Efterårstest i 2g 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Cuentos (El Pollito Tito + La Paella Loca)

Vi læser to historier og arbejder med ordforråd. Derudover er der en aflevering knyttet til den sidste historie. Vi ser også en film: El Rey León (på spansk).

Tekster:
El Pollito Tito - https://www.thefablecottage.com/fables/pollito-tito
La Paella Loca - Olly Richards (2018)
El Rey León (film) 1994
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Coco aflevering 10-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Navidad en España

Vi arbejder med Spaniens juletraditioner.

Kilder:
5 små introtekster med fokus på El Sorteo (22/12), Nochebuena (24/12), El día de los santos inocentes (28/12), Nochevieja (31/12) og El día de los reyes magos (5-6/12). Teksterne er vedhæftet forløbets første modul.
Videointro til jul i Spanien: https://www.youtube.com/watch?v=_78FDlutJtw&ab_channel=TioSpanish-learnspanishvideos
Sang: Los Peces en el Río, Shaila Dúrcal, https://www.youtube.com/watch?v=JBNghALkwyQ&ab_channel=Ellirismodelalfabeto
Sang: Noche de Paz, Luis Miguel, https://www.youtube.com/watch?v=5xkJR2pyxTc&ab_channel=LuisMiguel-Topic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris

Eleverne introduceres til datid på spansk og læser historien El Hombrecito Vestido de Gris af Fernando Alonso, https://www.youtube.com/watch?v=uagSzPargN0&ab_channel=CuentacuentosBeatrizMontero
Forløbet startede med repetition af andre verbaltider samt andet grammatik vha. en samling opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Colón y el descubrimiento de América

I dette forløb har vi arbejdet med Columbus' rejse til Amerika. Mere konkret har vi arbejdet med Los reyes católicos y la reconquista, el viaje de Colón a América, el primer contacto entre Colón y los indigenas, las culturas precolombinas (Aztecas, Mayas, Incas), el diario de Colón, la colonización española og el día de la raza/Columbus Day.

Brugt materiale:
- "Hvorfor taler man spansk i Latinamerika" + "Sydamerika - Latinamerika? Hvad er forskellen?" i Caminando Grundbog 2. udgave, Inge Margrethe Clausen, s. 50.
- "Historiske fakta" (om Eduardo Cano de la Peña: Cristóbal Colón en el convento de la Rábida) i Galería - 15 imágenes españolas, Birgit Tengber-Hansen og Elisabeth Laursen, s. 11.
- Los orígenes y la formación del estado español i "Cultura en España B1/B2 edición revisada" af Amalia Balea og Pilar Ramos, s. 46-47
- "¿Sabes qué? - Koloniseringen af Amerika" i "Caminando for fortsættere", Gyldendal, 2018, s. 130-131. ISBN: 9788702290387.
-"Los Cimientos del reinado" i Isabel la Católica - La reina absoluta, Mini biografías, Susaeta, s. 22
- Sangen "Te Coloniso" af Playground (YouTube). https://www.youtube.com/watch?v=mLRUK4HC0SU&ab_channel=PlayGround
- Isabel S2E13. Historisk serie på RTVE. De sidste 4 scener.
- "El Descubrimiento" i Colón - Un viajero enigmático, Mini biografías, Susaeta, s. 20.
- Conquistadorernes Storhed og Fald afsnit 1, DR, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/conquistadorernes-storhed-og-fald_-en-ny-verden_408906
- "Diario de a bordo de Cristóbal Colón" (uddrag fra Columbus' dagbog fra fredag 12 oktober 1492, forsimplet)
- "La América Latina" i Tapas Grundbogen, 2002, Gyldendal, s. 75
- "Antes de la conquista" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 64
- "Cultura hispanoamericana - La época precolombina" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 72.
- "¿Sabes qué? - Kulturer i México" i "Caminando for fortsættere", Unidad 6, Gyldendal, 2018. ISBN: 9788702290387.
- "Los Mayas" i Caminando Grundbog 2. udgave, Inge Margrethe Clausen, s. 144-46
- "La conquista de México" + "La conquista de Perú" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 65
- "México" i Tapas Grundbogen, 2002, Gyldendal, s. 88.
- “Civilopedia entry” om Incaerne, fra spillet "Sid Meier’s Civilization 5", 2010, https://civilization.fandom.com/wiki/Incan_(Civ5)#Civilopedia_entry
- "Las estatuas más incómodas de América", JUAN ESTEBAN LEWIN, SONIA CORONA og FEDERICO RIVAS MOLINA, 2022, El País, https://elpais.com/internacional/2022-09-25/las-estatuas-mas-incomodas-de-america.html
- "History vs. Christoffer Columbus", Alex Gendler, 2014, TED-Ed, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=GD3dgiDreGc&ab_channel=TED-Ed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Filmfestival

Eleverne skriver og afleverer et manuskript til en video, som de derefter selv filmer og redigerer i forbindelse med den årlige filmfestival for alle 2g spansk- og franskelever.

Tekster læst:
- Caperucita Roja, Paola Artmann, https://arbolabc.com/cuentos-clasicos-infantiles/caperucita-roja
- El pájaro y la ballena, https://www.thespanishexperiment.com/stories/bird-and-whale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Jóvenes en España

I dette miniforløb lærer eleverne om unge og ungdomskultur i Spanien ved at læse tekster om emnet og ved at se nogle videoer med native speakers fra Spanien. De får herunder også en forståelse for mileurista-begrebet.

Tekster:
- "INDLEDNING" i Loumann, Ole, NUEVOS RETRATOS, 2010, Gyldendal, s. 7-14 (minus "Magtskifte i bomberøg", "Regionale stemmer" og Baskiske frustrationer")
- "Los jóvenes españoles" i Holmgaard, Anny og Sabina Dafcik, !VAMOS A LOS TEMAS!, 2012, Forlaget EA, s. 9
- "La generación de los mil euros", i Loumann, Ole, NUEVOS RETRATOS, 2010, Gyldendal, s. 16-20 (minus "La libertad cansa")

Video:
- Easy Spanish, "What Do the Spanish Think of Gen Z?| Easy Spanish 300", 2022, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=Az7KlMuorpM&ab_channel=EasySpanish
- LightSpeed Spanish, "Native Spanish Speaker and Male Model (Difficulty 4.5 out of 5) LightSpeed Spanish", 2014, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=BH7-eZYnJkE&ab_channel=LightSpeedSpanish
- Elena - una joven española, Tengberg Media, DVD, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Inmigración ilegal EKSAMEN 1

Forløb om "Inmigración ilegal de Latinoamérica a Estados Unidos"

Forløbet har til formål at belyse den illegale immigration fra Latinamerika til USA.
Særligt fokus på glosetræning og analyse af spansksproget tekstmateriale.



Eleverne får udleveret et kompendium med følgende materiale:

Primære tekster:


• Introduktion til emnet, på dansk (siderne 9-13 fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004 + info om push/pull faktorer i forb. med udvandring


• “01, México inseguro"– fra "Mosaico mexicano", Gyldendal 2016

• “02, El narcotráfico y la violencia"– fra "Mosaico mexicano", Gyldendal 2016
• ”Héctor Nieto Montoya” (sueños) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004

• “Pobre Juan” (el paso) – sang af Maná
: https://www.youtube.com/watch?v=EVd0KvJm6WE
• Ninos migrantes cruzan solos las fronteras - artikel:   https://ciencia.unam.mx/leer/946/ninos-migrantes-cruzan-solos-las-fronteras-
• La historia de Carlos Rendón - artikel: http://www.aquioaxaca.com/personajes/carlos_rendon.htm  
• ”Armando Vargas” (al otro lado) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004 

• Dokumentarprogrammet fra Dags Dato Special ”Crossing Arizona” – dokumentarprogram sendt 10/10 2007 (36 min)

• Dokumentaren ”Børnene på dødstoget" (DR Horisont 2014, 25 min)

• Spillefilmen La Misma Luna (Patricia Riggen, 2007)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling 26-08-2024
Delprøve 1: Niños Migrantes 06-09-2024
Una historia latina 09-09-2024
La Misma Luna 22-09-2024
Delprøve 1 24-09-2024
Opsamling II, inmigración 08-10-2024
Genaflevering, Delprøve 1 13-10-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Cuba: vida y cultura EKSAMEN 2

Forløb om Cuba: vida y cultura

Primært materiales
• "Cuba" fra "Caminando Grundbog" s. 104, Gyldendal 2009
• "Cuba, información turística" fra "Caminando for fortsættere" s. 109, Gyldendal 2018
• "Tidslinje: Algunas fechas importantes para Cuba" fra "Caminando for fortsættere" s. 122-123, Gyldendal 2018
• ”Indledning” fra "Retratos Cubanos", af Ole Loumann, Gyldendal 2000 (s. 9-18)
•.      "Carta de Felipe" (la campaña de alfabetización) fra "Cuba Cubanos", af Inge Kappel & Poul H. Sørensen,                                   Systime 2004 (s. 85)
• ”En las huellas del Che” fra "Retratos Cubanos", af Ole Loumann, Gyldendal 2000 (s. 65-72)
• ”Alberto el cochero” fra "Retratos Cubanos", af Ole Loumann, Gyldendal 2000 (s. 24-29)
•.      "El origen de la música" fra "Caminando Grundbog" s. 105-106, Gyldendal 2009
• ”Salsa as para todo el mundo” fra "Retratos Cubanos", af Ole Loumann, Gyldendal 2000 (s. 41-48)
• "Marta: La vida como joven en Cuba” fra "Cuba, la lucha cubana" af Anny Holmgaard, EA 2015
• ”Macetas, jinetas y mantenidas” fra "Cuba en cambio", af R. Cazón López & B. D. Frederiksen, Gyldendal 2016
•.      "Cuba" (tekst + 22 preguntas) fra Cuba, la lucha cubana af Anny Holmgaard, EA 2015

Sekundært materiale
• ”Basta Ya", sang af Rey Chavez (2021): https://www.youtube.com/watch?v=NtbXsAaHafY  
• ”Patria y vida", sang af Yotuel (2021): https://www.youtube.com/watch?v=pP9Bto5lOEQ
•.      "Kapitalist i Cuba" (CFU, 25 min)
• "Ritmo en Cuba" (CFU, Pregunta Ya, 9 min)
• "La familia en Cuba" (CFU, Pregunta Ya, 9 min)

Nyt grammatisk fokus:
• Verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 La guerra civil española y el franquismo EKSAMEN 3

Forløb om La guerra civil española

Forløbet gennemgår kort optakten til borgerkrigen, selve krigen og tiden efter

Primær litteratur: kompendium m.
- "Los tiempos modernos" af Francisco J. Uriz og Birgit Harling, i ”En España”, Munksgaard, 1996, (p. 24-25) (la guerra civil, la dictadura, la muerte de Franco y la transición)
- Spillefilmen "Tierra y Libertad" af Ken Loach, 1995
- "Franquismo: La censura" fra "Con César" af Birgit Tengberg og E. Laursen, Gads Forlag 1999, side 55-56)
- "El Alzamiento Nacional" (página de un libro escolar: la Enciclopedia Álvarez de 1962, en el Piel de Toro)
- "La mujer ideal en 1953": https://www.taringa.net/+feminismo/espana-la-mujer-ideal-en-1953-franquismo_13a1rq
- "El exilio infantil: los niños de la guerra", kort uddrag fra https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/archivos/mc/centros/cida/4-difusion-cooperacion/4-2-guias-de-lectura/guia-exilio-espanol-1939-archivos-estatales/ninos-guerra.html
- "Niños robados": Una ex monja denuncia el tráfico de niños + Los padres de Randy Ryder, un hombre de Texas, Estados Unidos, pagaron 5000 dólares por su hijo en España (skr. eksamensopgave fra 31.5 2012, stx spansk)
- “Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica  y viejas heridas” af Kasper Kloch & M. Tønner i "España en la calle", Gyldendal 2019, s. 70-72
- "La guerra civil española - la dictadura franquista y la memoria histórica" af Helene Caprani, Columbus 2024 (s. 8, 13, 33, 37, 45, 55, 77, 86, 89, 104-107)
- "Kampen om historien" fra "Det Brogede Spanien" Frydenlund 2013, s. 90-91
- "Fortidens Spøgelser" fra "España en la calle" af Kasper Kloch & Martin Tønner, Gyldendal 2019, s. 61-69
- "Spaniens Stjålne Babyer" (DR2, dokumentar fra 2013, CFU)
- "El Silencio de otros" (Dokumentar, Pedro Almodóvar 2018)

Sekundært materiale:
- Lærerproduceret historisk oversigt og tidslinje/
- Billedmateriale af "Valle de los caídos"
- "Enhorabuena España/Tillykke Spanien" (DR2 Temalørdag) (20 min om La Transición)
- Uddrag fra filmen "La Trinchera Infinita" 2019 (Netflix) om los topos
- Los Topos del franquismo (kort uddrag fra https://www.elcorreo.com/bizkaia/sociedad/201407/30/topos-franquismo-20140730084120.html)
- Los Topos (kort uddrag fra https://www.diariosur.es/culturas/cine/topo-mijas-salio-20190503133446-nt.html)
- "Guernica" (https://www.ladanesa.com/til-baskernes-hjerteland,-guernica)
- "De danske spaniensfrivillige" (De Internationale Brigader): https://leksikon.org/art.php?n=3289
- "Internationale" (Kim Larsen): https://www.youtube.com/watch?v=6rGJ_F-sV9c (sang)
- "La internacional": https://www.youtube.com/watch?v=0d8cwIPzwLg (sang)
- "A las barricadas": https://www.youtube.com/watch?v=7_Pk6VjZlho (sang)

• Repetition af datiderne og derefter nyt kort grammatisk fokus:
• Futurum
• Condicional
• Konjunktiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve i spansk 03-02-2025
Tierra y Libertad, mdt. aflevering 08-03-2025
Gloseliste delprøve 2, la guerra civil 09-03-2025
Side 4, arbejd selv 17-03-2025
Faglig samtale: mini-prøveeksamen 26-03-2025
Spaniens Stjålne Babyer 13-04-2025
Allersidste delprøve 1 22-04-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris

Eleverne introduceres til imperfektum og præteritum på spansk og læser historien El Hombrecito Vestido de Gris af Fernando Alonso, https://www.youtube.com/watch?v=uagSzPargN0&ab_channel=CuentacuentosBeatrizMontero
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer