Holdet 2022 SP/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Matias Rasmussen Porsgaard, Tabita Clemensen
Hold 2022 SP/c (1c SP, 2c SP, 3c SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begyndersystem
Titel 2 Málaga
Titel 3 Mexico y el día de los muertos
Titel 4 Navidad
Titel 5 Grammatik og læsning
Titel 6 Frida Kahlo
Titel 7 Filmfestival
Titel 8 Repetition
Titel 9 Cuba - EKSAMEN
Titel 10 Inmigración ilegal - EKSAMEN
Titel 11 Las dos Españas - EKSAMEN
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begyndersystem

Eleverne opnår basisviden om mange af de spansktalende lande og områders kultur- og historie, bl.a. Nordspanien, Andalusien, Castilla-La Mancha, De Canariske Øer og Chile m.m.

Fokus på verbernes bøjning og glosetræning.

Eleverne arbejder med nutid, før nutid, refleksive og diftongerende verber, særlige verbalkonstruktioner som "tener que", nær fremtid + meget andet (tal, farver, familie, møbler m.m.)

(Datiderne og gerundium venter vi med til 2g)

Vi arbejder med siderne 11-58 i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002). Læste tekster:
1:1 El español (s. 11, 0,2 normalsider)
1:2 España (s. 12, 0,1 normalsider)
1:3 Españoles famosos (s. 13, 0,4 normalsider)
1:4 Los españoles son amables (s. 14, 0,2 normalsider)
2:1 Las Canarias (s. 16, 0,3 normalsider)
2:2 José Cabrera (s. 17, 0,3 normalsider)
3:1 La Rioja (s. 20, 0,3 normalsider)
3:3 Gonzalo Lumbreras (s. 23, 0,6 normalsider)
4:1 Castilla-La Mancha (s. 28, 0,2 normalsider)
4:2 Alonso Quijano (s. 29, 0,3 normalsider)
4:4 ¿Qué haces? (s. 31, 0,4 normalsider)
Un chiste (s. 34, 0,2 normalsider)
5:1 Las comidas (s. 36, 0,7 normalsider)
5:2 Una chica morena (s. 37, 0,7 normalsider)
6:1 Chile, un país de América del Sur (s. 42, 0,6 normalsider)
6:2 Don Fernando, un chileno de Santiago (s. 43, 0,9 normalsider)
7:1 Andalucía (s. 46, 0,6 normalsider)
7:2 Pedro y Maribel (s. 47, 95 ord)
8:1 Navarra (s. 52, 0,6 normalsider)
8:2 Ignacio y Carlos (s. 53, 0,5 normalsider)
9:1 Fórmulas de cortesía y costumbres (s. 58, 0,9 normalsider)

Primær litteratur:
- Tapas Grundbog m. tilhørende CD med lytteøvelser og indtalte tekster
- Tapas Øvebog

Sekundær litteratur:
- div. billeder og sange
- lærerproducerede ark m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Málaga

Forløbet fungerer som en forberedelse til en uges sprogrejse til Málaga. Det er både en historisk, kulturel og sproglig forberedelse, hvor vi læser tekster, der har at gøre med Spaniens og Málagas historie og kultur. Om det at bo hos en spansk værtsfamilierne, Picasso, maden, sprogskolen, som de skal gå på dernede, og kulturelle fænomener i Spanien.
Nogle af teksterne til forløbet har været lærerproducerede.
Sideløbende repeteres grundlæggende grammatik fra 1.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mexico y el día de los muertos

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Frida Kahlo


Frida Kahlo:
I forløbet arbejder vi med Frida Kahlos liv, personlighed, kunst og kærlighedsforhold gennem tekster og film. Vi har arbejdet med Frida Kahlos malerier og sammenholdt hendes kunst og personlighed med de tidstypiske, mexicanske idealer.
Primærmateriale:
- ”Frida, una artista mexicana”: Viva la vida, Bascuñan et.al., Lindhardt og Ringhoff, s. 199-205 + opgaveark til samme kapitel.
- “Diego, Frida y México”
- Frida Kahlo – una búsqueda de tesoro virtual en La Casa Azul (https://www.museofridakahlo.org.mx/virtual/)
- “La mujer y el hombre mexicanos”: Mosaico Mexicano, Kristina Pilmark og Rikke Olsen, Gyldendahl 2016, s. 96.
- Uddrag af artikel: “Frida Kahlo vuele a México” (comentario crítico sobre la pelicula “Frida”), el 2/12, 2002

Sekundærmateriale:
- Spillefilmen “Frida”, Julie Taymor, 2002.
- “Frida Kahlo"


La muerte de Frida, el nacimiento de un icono de pop: https://www.facebook.com/elpaismexico/videos/1352159181570285

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Filmfestival

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition

Vi repeterer basisgrammatik med et repetitionskompendium og arbejder med Caperucita Roja og Latinamerikanske lande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Cuba - EKSAMEN

Forløbet har fokus på forskellige aspekter af det cubanske samfunds historie, herunder den cubanske revolution og forholdet til USA. Samfundsmæssige aspekter omkring uddannelse, sundhed, jobs der er affødt af den økonomiske krise, og endelig aktivister, der protesterer mod systemet, er også berørt i forløbet.  

Følgende materiale er anvendt i forløbet:

1) Dansk introduktionstekst i uddrag
Kilde:  Loumann, O: Retratos Cubanos, Gyldendal, 2001, s. 9-12. (s. 4-7 i elevernes tekstkompendium).

2) La relación entre Cuba y EEUU
    Kilde: López, Rosalba Cazón m.fl. Cuba en cambio, Gyldendal, 2016, s. 85, l. 22-s. 86, l. 15. (S. 8 i elevernes tekstkompendium).

3) Alberto el cochero: (Uddrag)
     Kilde: Louman, Ole: Retratos Cubanos. Gyldendal, 2001, s. 24-27, l. 75; s. 28, l. 110-s. 29. (S. 11-16 i elevernes tekstkompendium).

4) En las huellas del "Che" (uddrag)
    Kilde: Louman, O.:Retratos Cubanos. Gyldendal, 2001, s. 65-68, l. 40; s. 68, l. 69-s. 69, l. 76; s. 69, l. 84-102; s. 70, l. 119-128. (S. 17-22 i elevernes tekstkompendium).

5) Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras, mantenidas.
    Kilde: López, Rosalba Cazón m.fl. Cuba en cambio, Gyldendal, 2016, s. 9-11 (s. 23-26 i elevernes tekstkompendium).

Supplerende materiale:

1) Call of Duty: Black Ops (videospil, der bl.a. skildrer invasionen i Svinebugten)
https://www.youtube.com/watch?v=2k7s9B7xHAE&t=31s

2) CNN: Cuba sufre constantes apagones por la escasez de combustible (video) https://edition.cnn.com/videos/spanish/2022/08/26/apagones-habana-combustible-plantas-elctricas-cuba-dusa-oppmann.cnn

3) "Ideology of the Cold War: Capitalism vs Communism" (Youtube) https://www.youtube.com/watch?v=co5ut5cfquk

4) TED-Ed: History vs. Che Guevara - Alex Gendler
https://www.youtube.com/watch?v=tjrvKA4w9-Y&t=158s

5) 7 Días en la Habana. Spillefilm (7 kortfilm). Benicio del Toro m. fl. 2012. DVD. Morena Films / Full House

6) Det nye Cuba. DR-Horisont-udsendelse fra 2015. Afspillet fra CFU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Inmigración ilegal - EKSAMEN

Forløbet har til formål at belyse den ilegale indvandring fra de latinamerikanske lande til USA. Gennem arbejdet med materialet (både tekst, sang, dokumentarudsendelser og spillefilm), har eleverne fået indblik i såvel drømmen om et liv i USA, den farlige og komplicerede rejse og til sidst selve livet som illegal i USA.
I forbindelse med forløbet har vi repeteret datid + anden grammatik fra 2.g., arbejdet med futurum simple, arbejdet med ordforråd og trænet mundtlig samtale om emnet.

Materiale:
- Introduktion til emnet, på dansk (s. 9-13 fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004 + info om push/pull faktorer i forb. med udvandring
- ”Héctor Nieto Montoya” (sueños) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004
- ”César urbina Nieto” (el paso) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004
- “Pobre Juan” – sang af Maná
- ”Armanda Vargas” (al otro lado) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004
- ”El camino de Santa Fe" af José Emilio Pacheco (novelle) fra ”Al otro lado”, Gyldendal 2004
- "Francisco Gómez: Mutilado" fra BBC Mundo, Fronteras de dignidad, De Centroamerica al desierto: https://www.bbc.co.uk/spanish/especiales/humanrights/centroamerica.shtml (tilgået 2024)

- Dokumentarprogram: Dags dato special ”Crossing Arizona” – sendt 10/10 2007 (36 min)
- Dokumentarprogram: ”Børnene på dødstoget" (DR Horisont 2014, 25 min)
- Spillefilm: La Misma Luna (Patricia Riggen, 2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Las dos Españas - EKSAMEN

Forløbet indledes med et indblik i nutidens Spanien, med særligt fokus på den politiske og kulturelle splittelse, der trækker tråde tilbage til borgerkrig og diktatur. Vi hopper tilbage i historien for at give en historisk/politisk baggrundsforståelse for termen Las dos Españas med start ved den 2. republik og den efterfølgende spanske borgerkrig. Vi dykker ned i diktaturets år, hvor fokus ligger på franquismens ideologi, herunder forhold til kirke, kvindesyn og børneopdragelse, censur og forfølgelser af ”røde”. Vi ser spillefilmen ”El laberinto del fauno”, og arbejder med persongalleriet og såvel den reelle som den magiske fortælling i filmen.
Endelig kommer vi omkring tiden efter diktaturet; transitionsperioden og det moderne Spanien, hvor vi også behandler spørgsmålet om historisk erindring med udgangspunkt i såvel El pacto de silencio som La ley de Memoria historica og sager om stjålne børn, uidentificerede massegrave, Francos grav og Valle de los Caidos. Som afslutning på forløbet ser vi dokumentaren "El Silencio de otros"

Materiale:
Primærlitteratur:
- Spillefilm: El laberinto del fauno, 2006
- El Silencio de otros (dokumentar, Pedro Almodóvar 2018)
- Los tiempos modernos af Francisco J. Uriz og Birgit Harling, i ”En España”, Munksgaard, 1996, (p. 24-25) (la guerra civil, la dictadura, la muerte de Franco y la transición), artikel
- Franquismo: La censura (fra "Con César" af Birgit Tengberg og E. Laursen, Gads Forlag 1999, side 55-56)
- La mujer ideal en 1953 (https://www.taringa.net/+feminismo/espana-la-mujer-ideal-en-1953-franquismo_13a1rq)
- La niña bien/mal educada (Cartilla Moderna de Urbanidad, https://www.protocolo.org/modelos/cursos-y-manuales/cartilla-moderna-de-urbanidad-para-ninas/la-modestia-en-la-nina-bien-educada.html)
- El Alzamiento Nacional (página de un libro escolar: la Enciclopedia Álvarez de 1962, en el Piel de Toro)
- Los Topos del franquismo (kort uddrag fra https://www.elcorreo.com/bizkaia/sociedad/201407/30/topos-franquismo-20140730084120.html)
- Los Topos (kort uddrag fra https://www.diariosur.es/culturas/cine/topo-mijas-salio-20190503133446-nt.html)
- Niños robados (skr. eksamensopgave fra 31.5 2012, stx spansk)

Sekundær litteratur(litteratur og udsendelser på dansk):
- Spanien på randen af et nervøst sammenbrud i “España en la calle”: Kasper Kloch, Martin Tønner, Gyldendal, 2019, s.
- Billedmateriale af Valle de los caídos
- Billedmateriale af Franco
- Kampen om historien fra "Det Brogede Spanien" side 90-91
- Fortidens Spøgelser fra "España en la calle" side 61-69
- De danske spaniensfrivillige (De Internationale Brigader): https://leksikon.org/art.php?n=3289
- Spaniens Stjålne Børn (DR Horisont, dokumentar, CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition

Vi repeterer de 3 emner, der opgives til mundtlig eksamen:
- Cuba
- Inmigración ilegal
- Las dos Españas

Udarbejdelse af oversigstsskema og forberedelse til skriftlig og mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer