Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sofie Skov
Hold 2022 SP/3 (1g SP/3, 2g SP/3, 3g SP/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basis spansk Tapas begyndersystem
Titel 2 Málaga: cultura, historia y vida
Titel 3 El día de los muertos y Coco
Titel 4 La navidad y el año nuevo en España
Titel 5 Spansk filmproduktion
Titel 6 Repetition, mundtlige samtaler, træning årsprøve
Titel 7 Narcocultura
Titel 8 Las Dos Españas
Titel 9 Las religiones modernas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basis spansk Tapas begyndersystem

Basis spansk:

Eleverne opnår basisviden om mange af de spansktalende lande og områders kultur- og historie, bl.a. Nordspanien, Andalusien, De Canariske Øer, Mexico, Argentina og Chile m.m.

Fokus på verbernes bøjning og glosetræning.

Eleverne arbejder med nutid, før nutid, nær fremtid, refleksive og diftongerende verber, særlige verbalkonstruktioner som "tener que", brugen af gustar + meget andet (tal, farver, vejret, sange m.m.)

(introduktion til datiderne og gerundium venter vi med til 2g)

Vi arbejder mod at nå siderne 11-76 i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002)

Primær litteratur:
- Tapas Grundbog m. tilhørende CD med lytteøvelser og indtalte tekster
- Tapas Grammatikbog
- Tapas Øvebog

Sekundær litteratur:
- div. billeder og sange (fx forsmag på flamenco)
- lærerproducerede ark m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 El día de los muertos y Coco

Introduktion til México og El día de los muertos og alle de traditioner der knytter sig til begivenheden. Vi ser desuden Coco og arbejder med filmen.

Grammatik: dativstyrende verber, gerundium, objektspronomener, nær fremtid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Spansk filmproduktion

Formålet med forløbet er at eleverne i grupper skriver et filmmanuskript på spansk indenfor emnet Cuentos (kendte med et twist eller selvopfundet). Alle grupper producerer deres egen film, og der stemmes om en vinder i klasserne. Til slut er der Oscar dag i Festsalen, hvor alle spansk og franskhold i 2.g viser deres vinderfilm frem og der kåres en vinder.
Fokus i forløbet er på fagligheden i filmene samt den gode oplevelse i at arbejde med sproget på en anden måde end i hverdagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Narcocultura

Forløbets formål er at introducere et latinamerikansk land og dets kultur samt arbejde med og få forskellige perspektiver på Colombia. Hovedfokus ligger dog på landets narkokultur og den betydning det har for befolkningen samt verden omkring.

Intro til forløbet om landet Colombia, kendte colombianere og turisme.

Herefter arbejder vi med Narcocultura i Colombia, hvor vi ser på Pablo Escobars indflydelse på landet gennem tekster samt uddrag fra serien Narcos. Desuden ser vi på effekterne af kokain og marihuana, og på hvem der køber stofferne (herunder dokumentaren Kokainens pris 6)
Vi ser filmen María llena de gracia, og arbejder med den efterfølgende.

Der er stort fokus på mundtlighed samt skriftlighed rettet mod delprøve 1 og delprøve 2.

Primære tekster:

1) "Colombia - el país" fra E studiar 2024.
2) "Por qué Colombia es famoso"  fra E studiar 2024.
3) "Colombia" fra Otras caras de Colombia, Turbine 2021.
4) "Turismo en Colombia" fra Otras caras de Colombia, 2021.
5) "Fiestas y carnavales" fra Otras caras de Colombia, 2021.
6) "Drogas en Colombia" fra E studiar 2024.
7) "Pablo Escobar - un narcotraficante colombiano" fra E studiar 2024.
8) "Cocaína" fra Narcocultura 2009.
9) "Diálogo del primer episodio de Narcos" fra Netflix Narcos 2015.
10) "Maria llena de gracia" film fra 2024.


Sekundært materiale:

1) "Historien bag det fine hvide pulver er sort af sorg og rød af blod" fra Politiken 2023.
2) "Pablo Escobar var kongen af kokain", Euroman, fra netside besøgt 2024.
3) "Kokainens pris 6" dokumentar fra 2014.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Las Dos Españas

Foløbets formål er at blive introduceret for samt få en forståelse for den spanske borgerkrig. Herunder forstå hvordan krigens følger trækker tråde ind i nutidens Spanien.

Vi arbejder med den spanske borgerkrig, mellemkrigstiden, kvindernes rolle og de stjålne børn. Desuden ser vi filmen El laberinto del fauna og arbejder med den. Herunder billedbeskrivelse, delprøve 1, temaglosetræning, små dokumentarer, ordforrådschallenge samt delprøve 2 træning.

Fokus på mange små øvelser både mundtligt og skriftligt. Specielt skal vi blive trygge ved Værktøjskassen som redskab.

Grammatisk arbejder vi med at dygtiggøre os med de tider vi har lært både skriftligt og mundtligt.



Primære tekster:
1) "Los tiempos modernos" redigeret fra En España Munksgaard 1996 (la guerra civil, la dictadura, la muerte de Franco y la transición)
2) "Franquismo: La censura" redigeret fra Con César, Gads Forlag, 1999.
3) "El alzamiento nacional" fra página de un libro escolar: la Enciclopedia Álvarez de 1962, en el Piel de Toro
4) "La mujer ideal en 1953" fra https://www.taringa.net/+feminismo/espana-la-mujer-ideal-en-1953-franquismo_13a1rq.
5) "Franco, la ley de la memoria y los niños robados"  fra dokumentar 21 søndag 2018.
6) "Inéz Madrigal - la mujer que llevó a juicio los bebés robados encuentra a su familia biológica" artikel fra El País, 2019.
7) "El laberinto del fauno" filme fra 2006.


Sekundært materiale:

1) "Spanien på randen af et nervøst sammenbrud: separatister, højrenationale, og et land i splid med sig selv" fra España en la calle, Gyldendal, 2019.
2) "Spaniens stjålne børn" dokumentar fra Horisont DR2, 2013.
3) "Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien" fra España en la calle, Gyldendal, 2019.
4) "Danmark og den spanske borgerkrig" fra https://leksikon.org/art.php?n=3289.
5) "De stjålne børns land" fra Weekendavisen 2028.
6) Lærerproduceret tidslinje + oversigtsmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Las religiones modernas

Vi arbejder med El Camino de Santiago, historisk og nutidigt samt La Iglesia Maradoniana. Begge emner har fokus på religiøsitet, ritualer og deres betydning for moderne mennesker.


Primære tekster:
1) "Dios en España en los tiempos de la colonización de América" fra Por Dios, Systime.
2) "A los españoles jóvenes no les importa mucho la religión" fra Por Dios, Systime.
3) "El camino De Santiago" fra ProfeDeELE, 2025 (la historia, el desarrollo del camino, rutas y equipamiento, el camino en los tiempos modernos)
4) "La religión maradoniana", Por Dios, Systime.
5) ¿Cómo som los rituales en la religion maradoniana? fra Por Dios, Systime.
6) "Fodbold er Gud", dokumentar fra 2010 (CFU).
7) "Hoy en día puedes elegir tu camino" fra Por Dios, Systime.


Sekundært materiale:

1) "Spanien og den katolske kirke" fra Por Dios, Systime.
2) "El catolicismo hoy en día" Por Dios, Systime.
3) "Hvad er sincretisme?" fra Por Dios, Systime.
4) "Maradona kirken i Argentina" fra Por Dios, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer