Holdet 2022 SP/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Ella Larsen Zindorff, Matias Rasmussen Porsgaard
Hold 2022 SP/4 (1g SP/4, 2g SP/4, 3g SP/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begyndersystem
Titel 2 Málaga
Titel 3 Día de los muertos + Coco
Titel 4 Cuentos (El Pollito Tito + La Paella Loca)
Titel 5 Navidad en España
Titel 6 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris
Titel 7 Colón y el descubrimiento de América
Titel 8 Filmfestival
Titel 9 Jóvenes en España
Titel 10 Forløb#10 Deporte EKSAMENSEMNE
Titel 11 Forløb#11 Narcocultura EKSAMENSEMNE
Titel 12 Forløb#12 La guerra civil EKSAMENSEMNE (15 NS)
Titel 13 Forløb#13 Almodóvar EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begyndersystem

Eleverne opnår basisviden om mange af de spansktalende lande og områders kultur- og historie, bl.a. Nordspanien, Andalusien, Castilla-La Mancha, De Canariske Øer og Chile m.m.

Fokus på verbernes bøjning og glosetræning.

Eleverne arbejder med nutid, før nutid, refleksive og diftongerende verber, særlige verbalkonstruktioner som "tener que", nær fremtid + meget andet (tal, farver, familie, møbler m.m.)

(Datiderne og gerundium venter vi med til 2g)

Vi arbejder med siderne 11-58 i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002). Læste tekster:
1:1 El español (s. 11, 0,2 normalsider)
1:2 España (s. 12, 0,1 normalsider)
1:3 Españoles famosos (s. 13, 0,4 normalsider)
1:4 Los españoles son amables (s. 14, 0,2 normalsider)
2:1 Las Canarias (s. 16, 0,3 normalsider)
2:2 José Cabrera (s. 17, 0,3 normalsider)
3:1 La Rioja (s. 20, 0,3 normalsider)
3:3 Gonzalo Lumbreras (s. 23, 0,6 normalsider)
4:1 Castilla-La Mancha (s. 28, 0,2 normalsider)
4:2 Alonso Quijano (s. 29, 0,3 normalsider)
4:4 ¿Qué haces? (s. 31, 0,4 normalsider)
Un chiste (s. 34, 0,2 normalsider)
5:1 Las comidas (s. 36, 0,7 normalsider)
5:2 Una chica morena (s. 37, 0,7 normalsider)
6:1 Chile, un país de América del Sur (s. 42, 0,6 normalsider)
6:2 Don Fernando, un chileno de Santiago (s. 43, 0,9 normalsider)
7:1 Andalucía (s. 46, 0,6 normalsider)
7:2 Pedro y Maribel (s. 47, 95 ord)
8:1 Navarra (s. 52, 0,6 normalsider)
8:2 Ignacio y Carlos (s. 53, 0,5 normalsider)
9:1 Fórmulas de cortesía y costumbres (s. 58, 0,9 normalsider)

Primær litteratur:
- Tapas Grundbog m. tilhørende CD med lytteøvelser og indtalte tekster
- Tapas Øvebog

Sekundær litteratur:
- div. billeder og sange
- lærerproducerede ark m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Málaga

Vi forbereder os til sprogrejsen i Málaga. Forberedelsen består, udover en masse praktiske ting, af læsning af tematiske tekster, der har at gøre med Spaniens og Malagas historie samt selve byen, værtsfamilierne, Picasso, maden, sprogskolen, som eleverne har studeret ved, og kulturelle fænomener i Spanien.
Nogle af teksterne til forløbet har været lærerproducerede.
En udførlig samling af teksterne er vedhæftet forløbets første modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Día de los muertos + Coco

Eleverne skal opnå viden omkring México og landets historie. Et særligt fokuspunkt er traditionen Día de los Muertos.
Vi læser tekster om los aztecas, El día de los muertos og ser filmen Coco og arbejder med den.

Vi arbejder med siderne 88- i Tapas Grundbogen (Gyldendal 2002). Læste tekster:
14:1 México (s. 88, 0,5 normalsider)
14:2 El día de los muertos (s. 89, 0,7 normalsider)
14:3 El día de los muertos (s. 90, 0,8 normalsider)

Andet:
Spillefilmen "Coco" (Lee Unkrich, 2017)
"Day of the Dead Traditions in Slow Spanish | Super Easy Spanish 92", Easy Spanish, 2023, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=KvSxhLryGP0&ab_channel=EasySpanish
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Efterårstest i 2g 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Cuentos (El Pollito Tito + La Paella Loca)

Vi læser to historier og arbejder med ordforråd. Derudover er der en aflevering knyttet til den sidste historie. Vi ser også en film: El Rey León (på spansk).

Tekster:
El Pollito Tito - https://www.thefablecottage.com/fables/pollito-tito
La Paella Loca - Olly Richards (2018)
El Rey León (film) 1994
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Coco aflevering 13-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Navidad en España

Vi arbejder med Spaniens juletraditioner.

Kilder:
5 små introtekster med fokus på El Sorteo (22/12), Nochebuena (24/12), El día de los santos inocentes (28/12), Nochevieja (31/12) og El día de los reyes magos (5-6/12). Teksterne er vedhæftet forløbets første modul.
Videointro til jul i Spanien: https://www.youtube.com/watch?v=_78FDlutJtw&ab_channel=TioSpanish-learnspanishvideos
Sang: Los Peces en el Río, Shaila Dúrcal, https://www.youtube.com/watch?v=JBNghALkwyQ&ab_channel=Ellirismodelalfabeto
Sang: Noche de Paz, Luis Miguel, https://www.youtube.com/watch?v=5xkJR2pyxTc&ab_channel=LuisMiguel-Topic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Datid og El Hombrecito Vestido de Gris

Eleverne introduceres til datid på spansk og læser historien El Hombrecito Vestido de Gris af Fernando Alonso, https://www.youtube.com/watch?v=uagSzPargN0&ab_channel=CuentacuentosBeatrizMontero
Forløbet startede med repetition af andre verbaltider samt andet grammatik vha. en samling opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Colón y el descubrimiento de América

I dette forløb har vi arbejdet med Columbus' rejse til Amerika. Mere konkret har vi arbejdet med Los reyes católicos y la reconquista, el viaje de Colón a América, el primer contacto entre Colón y los indigenas, las culturas precolombinas (Aztecas, Mayas, Incas), el diario de Colón, la colonización española og el día de la raza/Columbus Day.

Brugt materiale:
- "Hvorfor taler man spansk i Latinamerika" + "Sydamerika - Latinamerika? Hvad er forskellen?" i Caminando Grundbog 2. udgave, Inge Margrethe Clausen, s. 50.
- "Historiske fakta" (om Eduardo Cano de la Peña: Cristóbal Colón en el convento de la Rábida) i Galería - 15 imágenes españolas, Birgit Tengber-Hansen og Elisabeth Laursen, s. 11.
- Los orígenes y la formación del estado español i "Cultura en España B1/B2 edición revisada" af Amalia Balea og Pilar Ramos, s. 46-47
- "¿Sabes qué? - Koloniseringen af Amerika" i "Caminando for fortsættere", Gyldendal, 2018, s. 130-131. ISBN: 9788702290387.
-"Los Cimientos del reinado" i Isabel la Católica - La reina absoluta, Mini biografías, Susaeta, s. 22
- Sangen "Te Coloniso" af Playground (YouTube). https://www.youtube.com/watch?v=mLRUK4HC0SU&ab_channel=PlayGround
- Isabel S2E13. Historisk serie på RTVE. De sidste 4 scener.
- "El Descubrimiento" i Colón - Un viajero enigmático, Mini biografías, Susaeta, s. 20.
- Conquistadorernes Storhed og Fald afsnit 1, DR, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/conquistadorernes-storhed-og-fald_-en-ny-verden_408906
- "Diario de a bordo de Cristóbal Colón" (uddrag fra Columbus' dagbog fra fredag 12 oktober 1492, forsimplet)
- "La América Latina" i Tapas Grundbogen, 2002, Gyldendal, s. 75
- "Antes de la conquista" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 64
- "Cultura hispanoamericana - La época precolombina" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 72.
- "¿Sabes qué? - Kulturer i México" i "Caminando for fortsættere", Unidad 6, Gyldendal, 2018. ISBN: 9788702290387.
- "Los Mayas" i Caminando Grundbog 2. udgave, Inge Margrethe Clausen, s. 144-46
- "La conquista de México" + "La conquista de Perú" i En España, Franscisco J. Uriz og Birgit Harlin, s. 65
- "México" i Tapas Grundbogen, 2002, Gyldendal, s. 88.
- “Civilopedia entry” om Incaerne, fra spillet "Sid Meier’s Civilization 5", 2010, https://civilization.fandom.com/wiki/Incan_(Civ5)#Civilopedia_entry
- "Las estatuas más incómodas de América", JUAN ESTEBAN LEWIN, SONIA CORONA og FEDERICO RIVAS MOLINA, 2022, El País, https://elpais.com/internacional/2022-09-25/las-estatuas-mas-incomodas-de-america.html
- "History vs. Christoffer Columbus", Alex Gendler, 2014, TED-Ed, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=GD3dgiDreGc&ab_channel=TED-Ed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Filmfestival

Eleverne skriver og afleverer et manuskript til en video, som de derefter selv filmer og redigerer i forbindelse med den årlige filmfestival for alle 2g spansk- og franskelever.

Tekster læst:
Caperucita Roja, Paola Artmann, https://arbolabc.com/cuentos-clasicos-infantiles/caperucita-roja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Jóvenes en España

I dette miniforløb lærer eleverne om unge og ungdomskultur i Spanien ved at læse tekster om emnet og ved at se nogle videoer med native speakers fra Spanien. De får herunder også en forståelse for mileurista-begrebet.

Tekster:
- "INDLEDNING" i Loumann, Ole, NUEVOS RETRATOS, 2010, Gyldendal, s. 7-14 (minus "Magtskifte i bomberøg", "Regionale stemmer" og Baskiske frustrationer")
- "Los jóvenes españoles" i Holmgaard, Anny og Sabina Dafcik, !VAMOS A LOS TEMAS!, 2012, Forlaget EA, s. 9
- "La generación de los mil euros", i Loumann, Ole, NUEVOS RETRATOS, 2010, Gyldendal, s. 16-20 (minus "La libertad cansa")

Video:
- Easy Spanish, "What Do the Spanish Think of Gen Z?| Easy Spanish 300", 2022, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=Az7KlMuorpM&ab_channel=EasySpanish
- LightSpeed Spanish, "Native Spanish Speaker and Male Model (Difficulty 4.5 out of 5) LightSpeed Spanish", 2014, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=BH7-eZYnJkE&ab_channel=LightSpeedSpanish
- Elena - una joven española, Tengberg Media, DVD, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Deporte EKSAMENSEMNE

Kernetekster/kernemateriale (cirka 21 sider)
"Caminando for fortsættere" s 133 - 142
https://www.profedeele.es/actividad/los-deportes/
El Sol marzo 2019 "Iñaki Williams"
El Sol abil-mayo 2021 "Diego Maradona"
El Clásico: https://videoele.com/B1-El-clasico.html
El Sexo en Proceso "Ser gay en el deporte" s 68-71  Columbus 2021
-“El fútbol es Dios” dokumentar fra 2010. Vist den 8/6 2010 på DR2. 53min (8 sider)

Særlige fokuspunkter:
Videre arbejde med sproglig bevidsthed, herunder arbejde med grammatik og bøjningssystem. Ved læseforståelse arbejdes der med tekster der opøver ordforråd,tale/skrive færdigheder der gør eleverne i stand til at udtrykke sig på spansk om emnet.

Indholdsmæssigt har der været fokus på sport generelt og  især fodbold, som en sportsgren der interesserer mange mennesker i den spansktalende verden; både i Spanien og Latinamerika. For nogle er sporten og det at tilhøre en klub en vigtig del af identiteten. Fodbold kan også spille en rolle i opbyggelse af en nationalfølelse og være en faktor socialt set.

Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde – i grupper på klassen eller i virtuelle grupper,klasseundervisning, samtale i plenum, individuelt arbejde sendt på WA med feedback fralærer. Quizlet brugt til opøvelse og repetition af centralt ordforråd. For "WW" individuel videoopgave fra studietur til Playitas.

Individuelt mundtligt oplæg som opsamling på forløb - kun med adgang til gloser.


Lærings spil , lytteøvelse. Opgave fra studietur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mi deporte favorito 31-08-2024
El español coloquial 02-09-2024
Delprøve 1 El Deporte 04-09-2024
Mi deporte favorito lydfil 07-09-2024
El Deporte Delprøve 2 09-09-2024
Deporte Delprøve 2 - endelig 15-09-2024
Fodbold er gud 15-09-2024
Tarea Barcelona o Playitas - drejebog 27-09-2024
Tarea Playitas o Barcelona - video 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Narcocultura EKSAMENSEMNE

Narcocultura
Kernetekster (ca 29 sider)
Es útil conocer al contrincante (fra Narcocultura s. 7) (½ side)
¿Qué tipo de persona usa droga? (fra Narcocultura s. 7) (½side)
Caráterísticas de las drogas ilícitas más usadas (fra Narcocultura s 8 - 11 ( 2 ½ side)
María, llena de gracia eres (fra: Narcocultura s.13-19) (4 sider)
María – llena eres de gracia (film) 101 min (16 sider)
Videre arbejde med sproglig bevidsthed, herunder arbejde med grammatik og bøjningssystem. Ved læseforståelse arbejdes der med tekster der opøver ordforråd,tale/skrive færdigheder der gør eleverne i stand til at udtrykke sig på spansk om emnet.
Handel med narko og deraf følgende narkokultur i spansktalende lande som detfremstilles i fiktion og avisartikler med fokus på de menneskelige omkostninger for alleparter står centralt i temaet.
Klasseundervisning, individuelt arbejde og pararbejde. Desuden arbejdes der elektroniskmed gloseøvelser i programmet Quizlet. Skriftlig opgave omkring billeder på s 20-23 iNarcocultura
Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde, klasseundervisning eller samtale i plenum
,Quizlet brugt til opøvelse og repetition af centralt ordforråd.
Individuelt mundtligt oplæg som opsamling på forløb - kun med adgang til gloser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 María llena eres de Gracia 06-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 La guerra civil EKSAMENSEMNE (15 NS)

Forløbet tog udgangspunkt i La guerra civil og de aftryk den har sat og forsat sætter i Spanien. Vi arbejdede med filmen "Madres Paralelas" af Almodóvar og herunder generelt Almodóvarsfilm og karakteristika. Vi arbejdet med  "El pacto del olvido" y "La ley de memoria histórica de España y La Transición. Derudover andersøgte vi Picassos maleri "Guernica"

Indhold
Kernestof:
Franco text Fortidens spøgelser (4).pdf Afsnit
Kasper Klock og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal; sider: 44-47, 56-77
"Entre cráneos y huesos..."
Material didáctico MADRES PARALELAS (1).pdf
Preguntas sobre _Madres paralelas_ (2).docx
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Almodóvar EKSAMENSEMNE

Madres Paralelas
La piel que habito
El universo de Pedro Almodóvar (ca 57ns) EKS
El universo de Pedro Almodóvar
Kernestof:
"La Piel que habito"
"Madres Paralelas"
Supplerende stof:

Uddrag kaldet ”Mi madre” fra ”El último sueño” af Pedro Almodóvar Caballero i El País, 14.september 1999 (2 sider)
Fagligt fokus:
Videre arbejde med sproglig bevidsthed, herunder arbejde med grammatik og bøjningssystem. Via oversættelser og andre sproglige øvelser i de tilhørende opgaver opøver ordforråd, tale/skrive færdigheder. Kendskab til Almodóvar opnås via arbejde mednogle af hans film og de centrale temaer heri, herunder arbejdet med hans fremstilling afmænd og kvinder i det moderne Spanien.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer