Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lone Nørdam Jespersen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det ubevidste
Titel 2 Saga og middelald. Ravnkel Frøjsgodes saga (værk1)
Titel 3 Reklame- og kampagneanalyse
Titel 4 Fra 1950 til 00erne: Litteraturhistorisk forløb
Titel 5 Den analyserende artikel
Titel 6 Dokumentar (medieværk 2)
Titel 7 Den debatterende artikel
Titel 8 Performativ biografisme (værk 3 lyrik)
Titel 9 Retorik og argumentation
Titel 10 Sjon: Skygge-Baldur (roman) (værk 4)
Titel 11 Nyhedsformidling
Titel 12 Den reflekterende artikel
Titel 13 Romantik værk 5 og det moderne gennembrud værk 6
Titel 14 Realismer og modernismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det ubevidste

Dette tematiske forløb centrerer sig om den litterære tekstlæsning inden for emnet det ubevidste. Vi begynder med en diskussion omkring analyse og fortolkning, hvorefter eleverne introduceres til den psykologiske metodes tilgang til tekster. Det danskfaglige begrebsapparat skal gradvist udbygges, idet vi læser og analyserer tekster fra forskellige litterære perioder. Syndefaldsmyten, som er et godt fundament i tilgangen til tekster, bliver også inddraget i analyse af både tekster, malerier og reklamer. Herefter introduceres teori om kortfilm, hvorefter vi undersøger virkemidlerne i en kortfilm, som ligeledes tematiserer det ubevidste.
Kernestof:
Tekster:
Folkevisen "Harpens kraft"
Folkevisen "Elverskud"
"Den lille Rødhætte"
Charlotte Weitze: "Villy"
Skabelsesberetning: "Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have".
Anders Bodelsen: "Drivhuset"
Karen Blixen: "Ringen"
Niels Hav: "Hunden"
Christian Kampmann: "Emilie Grüen".

Kortfilm:
Alison Maclean, "Kitchen sink", 1989

"Psykologisk litteraturlæsning", fra Steffen Mailand og Susan Mose, Psykologi i dansk, 2007
Poul Markussen: "Forsvarsmekanismer" in Hans Henrik Lehrfeldt: "Freudiansk Landskab", 1978
Om folkevisen i "Litteraturens veje" af Johannes Fibiger et.al., 2012, s. 65-72
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysetræning Emilie Grŭen 05-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Saga og middelald. Ravnkel Frøjsgodes saga (værk1)

Som optakt til DHO læser vi en saga, Ravnkel Frøjsgodes saga, som værk. Der arbejdes med læreroplæg og matrixgruppearbejde med tekstanalyse og litteraturhistorisk placering. Herefter går vi over til middelalderen, som er omdrejningsemnet for klassens DHO, hvor vi undersøger den litteraturhistoriske periode og analyserer forskellige genrer inden for folkevisetraditionen, folkeeventyr samt andre teksttyper, f.eks. uddrag af Jyske Lov.

Kernestof:
Om sagaen som litteraturhistorisk genre i "Litteraturens Veje"
Ravnkel Frøjsgodes saga
Om middelalderen og folkevisen i "Litteraturens Veje".
Uddrag af Jyske Lov
Folkeviser og trylleviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reklame- og kampagneanalyse

Dette forløb afspejler tilhørsforholdet til erhvervslinjen. Vi har arbejdet med reklameanalyse og med kampagneanalyse af kampagner for drikkevarer, som betoner klima, det grønne islæt og globalisering. Vi har derfor også haft fokus på forbrugeradfærd, målgrupper, storytelling og filmiske/visuelle virkemidler. Arbejdet med kampagneanalyserne har omfattet små skriftlige øvelser som forløber for arbejdet med den mediefaglige analyserende artikel.
Som et lille underemne har vi arbejdet med hjemmesideanalyse af en nyopstartet virksomhed i Randers, nemlig café Operaen. Ejeren og stifteren har holdt foredrag for klassen om, hvordan man starter sin egen virksomhed.
Kernestof:
Reklameanalyseteori (Håndbog til dansk)
Kampagneanalyseteori, (Håndbog til dansk)
Analyse af selvvalgte reklamer
Analyse af kampagner for klimavenlige drikkevarer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra 1950 til 00erne: Litteraturhistorisk forløb

Fokus i dette forløb er på læselyst og den gode fortælling i et litteraturhistorisk perspektiv. Omdrejningspunktet er tekstanalyse og opbygning af et fagligt og analytisk begrebsapparat. Tematisk fokuserer vi på mennesker og relationer og undersøger, hvordan de afspejler den tidsperiode, teksterne er skrevet i. Litteraturhistorien inddrages undervejs.

Kernestof:
Tove Ditlevsen: Nattens Dronning (1952)
Vita Andersen: Hun ser godt ud (1977)
Dan Turell: Hyldest til hverdagen (1984)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Michael Strunge: Plasticsolen (1981)
Svend Åge Madsen: Alle Tiders Karneval (1990)
Jan Sonnergaard: Polterabend (1996)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Jakob Ejersbo: Blomster (2000)
Pia Juul: En Flinker Fyr (2005)
Naja Marie Aidt: Bulbjerg (2006)
Charlotte Weitze: Vinter (1999)
Juila Butschkow: Danmarksferie (2011)

Teori: Mads Bunch: Samtidsbilleder Realismen i yngre dansk litteratur - 1994-2008
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Barndomserindring 14-08-2023
Artikel 17-08-2023
Nattens Dronning 12-09-2023
Analyserende artikel 15-10-2023
ppt om litteraturhistorisk placering af tekster 17-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den analyserende artikel

Skriftlighedsforløb, hvor vi har arbejdet med teori og små skriveøvelser ift den analyserende artikel. Vi har arbejdet med denne genre løbende hen over de tre år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dokumentar (medieværk 2)

Vi undersøger dokumentargenren under inddragelse af Bill Nichols' teori om dokumentarfilm, og vi berører også kort realitygenren.
Vi arbejder med teori omkring de forskellige typer af dokumentarfilm og hybrider og har bl.a. fokus på anslagsanalyser af en bred vifte af dokumentarserier. Eleverne præsenterer anslagsanalyser af aktuelle dokumentarserier på DR TV.
Herefter næranalyserer vi dokumentaren/kunstfilmen "Kandis for Livet" (2021) med særligt fokus på forholdet mellem fiktion og autenticitetsmarkører og fremstillingen af de forskellige Kandis-fans samt Johnny Hansen og hans personlige historie.

Kernestof:
Teori om dokumentar:
Håndbog til dansk: Dokumentargenren.
pp.223-227
Dokumentar fra Dansksiderne, https://dansksiderne.dk/index.php?id=3471#c13534
Fibiger: Dokumentar og reality: kap.6
Teori: DOX i dansk, dlf. Kap. 1, 4, 5
Og fra gymdansk: https://www.gymdansk.dk/dokumentarfilm-bill-nichols.html
Typer af dokumentarfilm fra Gymdansk: https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html

Gennemgang med klip af forskellige typer af dokumentarer.
Anslagsanalyse af "Mordet på Jannick"
Anslagsanalyser af følgende dokumentarserier:
Fars Pige
Scandinavian Star
De dyre direktører
Tykke Ida
Slædepatruljen
Partier i Brand
Spies og Morgenbolledamerne


Kandis for Livet (2021) (medieværk)

https://www.berlingske.dk/skaerm/lektor-helt-vildt-maerkeligt-at-dr-beklager-efter-kritik-af-kandis-film

https://journalisten.dk/det-er-ikke-kun-den-betalte-flybillet-nu-kritiserer-anmeldere-skamrost-kandis-film/





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Performativ biografisme (værk 3 lyrik)

Hvad er virkelighed og hvad er fiktion i en selvbiografi? Dette er et litterært forløb, hvor eleverne bevidstgøres om forfatternes leg med virkeligheden, når de skriver om eksempelvis deres barndom. Den performative biografisme anvender biografiske referencer, men opretholder en fiktionalitet, hvilket betyder, at det biografiske ikke kan læses som rent biografisk. Erindringen - den såkaldte virkelighed - fremstår som biografisk med referencer til bestemte personer og episoder i en forfatters liv, men samtidig iscenesættes fortællingen/erindringen som fiktion, biografismen bliver således performet. Dette litterære greb gør det svært at afgøre, hvor meget, der er sandt, og hvor meget der er fiktion. Men hvordan opfattes denne genres leg med læseren og offentligheden? Vi skal læse uddrag af forskellige barndomserindringer af både mandlige og kvindelige forfattere og undersøge den performative biografisme gennem analyse og teori. Herudover skal vi undersøge mediebilledets brug af genren.
Kernestof:
Selvfortalt - Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik. teater, film, Poul Berendt og Mads Bunch, Dansklærerforeningens forlag, 2015, s.15-21
Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Claus Christensen og Peter Jensen, Forfatterne og dansklærernes forlag, 2008: Introduktion, s. 12-17
Af Knud Romer: Den der blinker er bange for døden, 2011
Åbent brev til Knud Romer, Georg Græsholt, Weekendavisen, maj 2011
Af Jøren Leth: Kokkens Datter, 2005
Af Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, 2002
Yahya Hassan: "Barndom" fra digtsamlingen Digte, 2013
Klovn - Knæk cancer, 2013
Værk: Caspar Eric: Nike, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Retorik og argumentation

I forløbet arbejder vi med argumentationsanalyse og retorisk analyse af diverse sagprosatekster, herunder artikler, debatindlæg, taler - dvs. medietekster generelt. Eleverne trænes i at skelne mellem saglig og usaglig argumentation ved at undersøge et arguments opbygning, argumenttyper og argumentkneb. Vi arbejder med retoriske virkemidler, herunder appelformer og sprogbrug, og undersøger, hvordan virkemidlerne anvendes til at kunne påvirke modtageren. Eleverne skal opnå en bevidsthed om den påvirkning, vi som medborgere konstant er udsat for i samfundet.

Kernestof:
Bodil Marie Gade: Grundbog i retorik, Systime, 2017: Kommunikationssituationen, evidentia, etos og patos, Toulmins udvidede argumentationsmodel
Øvelser baseret på ovennævnte bøger samt Håndbog i Dansk
Ciceros retoriske pentagram.

Emne om Kæmpe Eskimo:
"Isproducent ændrer navn på "Eskimo": "Vi har fået rigtig mange henvendelser", dr.dk/nyheder, 14. juli 2020
"Kæmpe Eskimoen er lagt på is: Det her bør grønlænderne bestemme, ikke danskerne", Berlingske.dk 16. juli 2020
"Sprogforsker om ordet eskimo: Det udpeger folk som fremmede", Berlingske.dk 27. juli 2020
"Jeg er krænket, altså er jeg", kommentar i Berlingske.dk 17. marts, 2017

Taler:
Små uddrag af forskellige taler.
Hendes Majestæt Dronningens Nytårstale
Mette Frederiksens Nytårstale 1. januar 2024
Maria Højsgaard Lauridsen: Børnenes Nytårstale 1. januar 2024
Almina Elmis Nytårstale 1. januar 2024

Supplerende stof:
Skriftlig afleveringsopgave med analyse af argumentation og retoriske virkemidler i kampagnefilmene ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 (af TV 2-Regionerne og Metronome Productions) og Voteman (instrueret af Jan Rahbek for Folketinget).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2e DA skr. prøve 13-06-2024
ppt til retorikfremlæggelse 04-09-2024
Debatterende artikel - den demokratiske samtale 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Nyhedsformidling

Et forløb om nyhedsformidling gennem trykte og digitale medier. Der er fokus på nyhedsgenrer, herunder især nyhedsartikler og reportagen. Vi laver en karakteristik af de forskellige aviser i DK og arbejder herefter med nyhedskriterier og forsideanalyser. Vi undersøger journalistisk sprogbrug, sagprosaanalyse, journalistisk vinkling samt fortællende journalistik gennem arbejdet med forskellige journalistiske genrer. Undervejs arbejdes der kreativt med omskrivninger af fiktionstekster til nyhedsartikler, og eleverne giver deres eget bud på en live reportage. Skriveøvelser i fortællende journalistik.

Kernestof:
Håndbog til dansk: Kapitlet om journalistik
Håndbog til Dansk s. 213-222 om fortællende journalistik
Omskrivninger af folkeeventyr og kunsteventyr til nyhedsartikler.
Interview med Tesfaye vedr. lovforslag til ny gymnasiereform, KD 7/10/24: "Vi har fået et alt for snævert syn på, hvad dannelse er".
Politiken forsidebillede 8/10/24.
Politiet advarer i kraftige vendinger mod ulovlig og farlig TikTok-tendens, Politiken, 28. oktober 2024
Politiet mener at have gerningsmænd bag syrebomber i skole, TV2 24.april 2024
Politiken forsidebillede 8/10/24.
Artikler fra 2017 om terroranslaget i Stockholm. Forsider og nyhedsartikler fra henholdsvis Politiken, EB, Kristeligt Dagblad - sproglig analyse og journalistisk vinkling.
Fortællende journalistik og skriftlighedsforløb:
Herman Bang: Impressionisme - en lile Replik (uddrag)
Herman Bang: Branden
Morten Sabroe; Et svin i Berlin
All-inclusive ved Europas yderste port, Politiken 12. juli 2015
Kreative Produktioner i Dansk - heri øvelsen om frugt.
Skriveøvelserne leder hen til gennemgangen af den reflekterende artikel, da flere elementer i den fortællende journalistik minder om den essayistiske form i den reflekterende artikel.

Supplerende stof:
Heldagsprojekt Generation News Avoidance med flere journalister til stede. Oplæg om nyheder og news avoidance som fænomen, hvorefter eleverne grupperes og arbejder med fremstilling af et nyhedsindslag fra Randers-området. Vejledning og fremvisning af de enkelte nyhedsindslag, både klassevist og i plenum.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af nyhedsartikel fra Pol. om røgbombe 28-10-2024
Reflekterende artikel Island 29-10-2024
Kreativ skriveopgave 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Romantik værk 5 og det moderne gennembrud værk 6

Med afsæt i oplysningstiden bevæger vi os gennem romantikken og det moderne gennembrud, hvor vi læser et værk af Strindberg.
Fokus er på de forskellige strømninger i romantikken både i litteratur og billedkunst. Herefter går vi over til vores hovedfokus på det moderne gennembrud, som eksemplificeres gennem kernetekster, men også på kvindernes position i samfundet såvel som i litteraturen. I den forbindelse har klassen været på besøg på Randers Kunstmuseum og beskæftiget sig med udstillingen "Det moderne gennembruds Kvinder" (2025).

Kernestof:
Oplysningstiden i Brug litteraturhistorien p.46-60
Ludvig Holberg: Epistel 91
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget Akt 1, Akt 5 scene 6
Supplerende stof: Filmklip fra Jeppe på Bjerget

Romantikken på langs og på tværs: Kapitel 5: Romantikken 1800-1870
Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
Staffeldt: Indvielsen
H. C. Andersen: Klokken
H. C. Andersen:  Den Grimme Ælling

Supplerende stof: Romantikkens billeder: Gennemgang af strømninger inden for malerkunsten.


Værk: St. Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen

Det moderne gennembrud:
Jimmy Zander hagen: "Litterære Ismer": Kapitlet om det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Erna Juel-Hansen: Kærlighed og Geografi
Amalie Skram: Af Constance Ring (samtalen hos præsten)
Georg Brandes: Af Hovedstrømninger
Charles Darwin: Af Arternes Oprindelse
Louis Pio: Af Den Nye Samfundsbygning
Herman Bang: Irene Holm
Herman Bang: Impressionisme - en lille replik

August Strindberg: “Den starkara” fra 1888-89 (værk 5)

Supplerende stof: Sproghandlinger, øvelser fra "Litteraturens Huse", kapitlet om Strindberg.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Realismer og modernismer

Et forløb med fokus på de to strenge i litteraturhistorien, realisme og modernisme. Vi undersøger realismens skildring af virkeligheden litterært og sprogligt overfor modernismens tilgang til verden på en mere fri og legende måde. Vi undersøger modernismens leg med former og farver, med værdi- og traditionsbrud samt sprogets udtryk til skildringen af netop dette værdisammenbrud.

Kernestof:

Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs (1901)
Rudolf Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Tom Kristensen: Det Blomstrende Slagsmål (1920)
Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen (1922)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Michael Strunge: Astronaut (1985)
Helle Helle: En Stol for Lidt (1996)


Supplerende stof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: Uddrag af kap. 7 - Modernismer og realismer. 1890-2000.

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2438




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer