Titel
8
|
Performativ biografisme (værk 3 lyrik)
Hvad er virkelighed og hvad er fiktion i en selvbiografi? Dette er et litterært forløb, hvor eleverne bevidstgøres om forfatternes leg med virkeligheden, når de skriver om eksempelvis deres barndom. Den performative biografisme anvender biografiske referencer, men opretholder en fiktionalitet, hvilket betyder, at det biografiske ikke kan læses som rent biografisk. Erindringen - den såkaldte virkelighed - fremstår som biografisk med referencer til bestemte personer og episoder i en forfatters liv, men samtidig iscenesættes fortællingen/erindringen som fiktion, biografismen bliver således performet. Dette litterære greb gør det svært at afgøre, hvor meget, der er sandt, og hvor meget der er fiktion. Men hvordan opfattes denne genres leg med læseren og offentligheden? Vi skal læse uddrag af forskellige barndomserindringer af både mandlige og kvindelige forfattere og undersøge den performative biografisme gennem analyse og teori. Herudover skal vi undersøge mediebilledets brug af genren.
Kernestof:
Selvfortalt - Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik. teater, film, Poul Berendt og Mads Bunch, Dansklærerforeningens forlag, 2015, s.15-21
Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Claus Christensen og Peter Jensen, Forfatterne og dansklærernes forlag, 2008: Introduktion, s. 12-17
Af Knud Romer: Den der blinker er bange for døden, 2011
Åbent brev til Knud Romer, Georg Græsholt, Weekendavisen, maj 2011
Af Jøren Leth: Kokkens Datter, 2005
Af Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, 2002
Yahya Hassan: "Barndom" fra digtsamlingen Digte, 2013
Klovn - Knæk cancer, 2013
Værk: Caspar Eric: Nike, 2015
|