Holdet 2022 HI/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lene Feldstein
Hold 2022 HI/h (1h HI, 2h HI, 3h HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Vikingetiden
Titel 3 kolonisering og imperialisme
Titel 4 Israel Palæstina konflikten
Titel 5 Danmark i 1800-tallet.
Titel 6 Holocaust
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 kronologiforløb om magt og styreformer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Forløbet har set på emner som politisk system, Romerrigets ekspansion, slaver og gladiatorer, hverdagslivet i Romerriget, skiftet fra republik til kejserdømme samt kristendommens udbredelse. Vores Verdenshistorie er blevet brugt som grundbog i forløbet.
Til forløbet er hovedsageligt brugt afsnittet om Romerriget i i-bogen "Vores Verdenshistorie". Side-id: p143-p148, p189-p191.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikingetiden

Der er i forløbet blevet arbejdet med emner som kulturmøder, togter og erobringer - herunder erobringen af England, det sociale hieraki og kongemagten, overgangen til kristendommen.
Der er brugt et kompendium om vikingetiden, som det primære materiale, som er udleveret både i papir og digitalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 kolonisering og imperialisme

Forløbet strækker sig over en lang periode fra 1492 med de første opdagelser til imperialismen i 1800-tallet. Der har været tre nedslag: Spaniernes erobring af Amerika i 1500-tallet, trekantshandlen og dens ophør samt Imperialismen fra ca 1870-1914. Forløbet tog udgangspunkt i tre store civilisationer i 1500-tallet: Kina, Osmannerriget og Mogulriget. Vi har løbende undersøgt, hvorfor det blev kontinentet Europa, der endte med at blive dominerende og hvilke konsekvenser det fik.
Til forløbet der er primært brugt bogen "Europa og de andre". Derudover er der brugt et par afsnit fra "Vores Verdenshistorie", side-id: p245 og p306 samt kopier om Congos kolonisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Israel Palæstina konflikten

Forløbet har sit udspring i elevernes nysgerrighed angående den nuværende konflikt mellem Israel og Gaza-striben. Vi har kort været omkring zionismens opståen i 1800-tallet og opdelingen af Mellemøsten efter 1. Verdenskrig. Vi har blandt andet set på krigene og fredsforhandlingerne samt de politiske partier i Israel, PLO og grupperne Hamas og Hizbolla. Der har desuden været foredrag på skolen om den nuværende konflikt og dens årsager. Endelig har eleverne lavet rollespil, hvor de skulle forsøge at forhandle sig frem til en løsning på konflikten. I forbindelse med forløbet så vi dokumentaren "no other land" om besættelsen på Vestbredden.
Til forløbet brugt der hovedsagelig brugt i-bogen "Israel - en stat i Mellemøsten".
Kap. 1, side-id: p250-p253, p255
kap. 2, side-id: p133, p148-p152
kap. 3, side-id: p134, p155-159, p161
kap. 5, side-id: p171
kap 6, side-id: p176
kap. 8, side-id: p194, p196
kap. 9, side-id: p198-p202
kap 12, side-id: p223-p227
kap: 13, side-id: p230, p234, p236, p237, p239
kap. 14, side-id: p305, p243, p245, p246
Der blev lavet fremlæggelser om krigene samt grupperne PLO, Hamas og Hizbolla. Se afsnit i dokument med fremlæggelsernes fordeling. Hver gruppe valgte en kilde, som blev inddraget i deres fremlæggelse og læst af resten af klassen.
Følgende kilder blev læst fra i-bogen: p264, p267, p274, p276
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Danmark i 1800-tallet.

Forløbet har på den ene side set på industrialiseringen og urbaniseringen i 1800-tallet 2. halvdel samt de sociale ændringer på land og by, som det førte med sig i forhold til levevilkår. På den anden har der været fokus på demokratiseringen i Danmark  fra 1845 og frem til 1915 med indførelse af kvindelig stemmeret. Der er desuden arbejdet med arbejderbevægelse, kvindebevægelse, partiernes opståen, forfatningskamp og kort om de slesvigske krige.
Til forløbet blev der hovedsageligt brugt "Danmarks historie i et globalt perspektiv".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Holocaust

Forløbet har taget udgangspunkt i antisemitismen og den oprindelse og dernæst set på den nazistiske raceteori. Vi har desuden arbejdet med nazisternes magtovertagelse og behandlingen af den jødiske befolkningsgruppe på gennem 30'erne og frem til deporteringen til kz- og udryddelseslejrene under 2. verdenskrig. Vi har også arbejdet med gerningsmænd og ofre samt kort med Holocaust-benægtelse. Vi havde også et kort omkring den danske jødeaktion, hvor vi så filmen "fuglene over sundet".
Som opstart spillede klassen dilemma-spillet "Folkedrab på Bantikka". Forløbet slutter med kort at se på andre folkedrab.
Til forløbet brugte vi hovedsagelig i-bogen "Holocaust":
kap. 2, side-id: p132, p166-p169
kap. 3, side-id: p133, p172-p180
kap. 4, side-id: p134, p181, p183-p187, p189, p190
kap 7, side-id: p137
kap. 8, side-id: p200, p201
kap. 9, side-id: p139, p206, p207
kap.11, side-id: p141, p215, p216
kap. 12, side-id: p142, p143, p230
kap. 13, side-id: p235, p239, p261, p266, p267
kap. 14, side-id: p242
kap. 15, side-id: p250-p252
kap. 16, side-id: p146
kap. 17, side-id: p147, p255-p257
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den kolde krig

Forløbet om kold krig af bestået af forskellige nedslag som den kolde krigs start, Berlinmuren, Cubakrisen, våbenkapløbet og den kolde krigs afslutning. Vi har også set på de ideologiske forskelle. Forløbet endte med perspektiver op i 1990'erne og 2000'erne om henholdsvis USAs og Ruslands udvikling efter den kolde krig, hvor vidt diskuterede om vi er på vej mod en ny kold krig. Endelig har vi besøgt Kold krigsmuseet Reagan Vest, hvor vi besøgte regeringsbunkeren og spillede et dilemmaspil. Her fik vi en dansk vinkel på den kolde krig, hvorunder hvordan man skulle reagere i tilfælde af et atomangreb.
Til forløbet er primært brugt kopier fra "overblik - det 20. århundredes historie" (udleveret i papir og digitalt), suppleret med kopier om Cuba-krisen fra bogen "Kold Krig" og kopier om den kolde krigs afslutning fra bogen "Fra Verdenskrig til velfærdsstat. Fokus 3" (begge udleveret i papir og digitalt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 kronologiforløb om magt og styreformer

I dette forløb har vi forsøgt at skabe overblik over den lange historie fra antikken til 1800-tallet. Der er blevet lagt et meget stramt fokus på magt og styreformer med enkle spørgsmål, som er blevet gentaget  i de forskellige perioder - antikken, middelalderen, renæssancen/reformationen, oplysningstiden og 1800-tallet. Spørgsmålene har været: hvem havde magten? Hvordan var den organiseret? Blev magten udfordret - af hvem/hvad?
Undervejs har eleverne også forsøgt at forholde sig til de tre års historieforløb og hvordan de kan ses i forhold til den lange historie.
Til forløbet har der hovedsageligt været brugt i-bogen "Vores Verdenshistorie":
kap. 2, side-id: p141, p187
kap. 3, side-id: p145, p146
kap. 8, side-id: p171, p174, p175
kap. 10, side-id: p212, dele af p213, p215, p246, p248
kap. 11, side-id: p217, p218, p249-p250.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer