Titel
7
|
EU og parlamentsvalget
Forløbet er opdelt, så første del har ligget i 2g og omfattet både A- og B-niveau elever.
Her har forløbet først og fremmest været rettet mod at give eleverne viden frem mod det kommende EU-parlamentsvalg. Der ha været fokus på EU's primære institutioner ( EU-rådet, ministerrådet, EU-parlamentet, kommissionen, EU-domstolen) og Danmarks forhold til EU f.eks. EU-skepsis, folkeafstemninger og de fire (tre) forbehold. I den forbindelse har vi arbejdet med begreber som integration i dybden og bredden, overstatslig og mellemstatslig, suverænitet samt hård og blød EU-skepsis. Vi har dog også beskæftiget os kort med hvilke udfordringer, EU kan være med til at løse samt hvilket problemer, der kan være forbundet hermed. Herunder også EU som en del af globaliseringen, men også som en løsning i form af regulering af globaliseringen.
Eleverne har lavet en undersøgelse af kandidaterne til EU-parlamentsvalget og deres tilknytning til de europæiske grupper/partier. Forløbet afsluttes med deltagelse i det europæiske Folkemøde i Mariager.
I 3g er vi fortsat forløbet og kommet mere i dybden med EU og arbejdet med beslutningsprocedurer, lobbyisme, Demokratisk underskud, ØMU'en samt flere udfordringer for EU-samarbejdet (forsat fra 2g). Forløbet i 3g var også en forberedelse på studieturen til Bruxelles.
Til forløbet er der brugt følgende i-bøger:
SamfNU: kapitel 10, side-id = p327-p336
EUropa på vej: Tema 3, side-id = p38, p109, p110, p112
Tema 4, side-id = p81, p116-p120
Tema 5, side-id = p124, p128-p130, p140-142
Tema 2, side-id = p100, p102, p107
Tema 7, side-id = p137, p139, p152
|