X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 TY/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Tysk A
Lærer(e)
Doris Sefeld Skovsted
Hold
2022 TY/a (
1a TY
,
2a TY
,
3a TY
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Die Reise
Titel 2
Mord und Totschlag
Titel 3
Grænselandet
Titel 4
Kinder im Dritten Reich
Titel 5
Kinder im Dritten Reich, fortsat
Titel 6
Düsseldorf
Titel 7
Das Märchen (eksamenstema)
Titel 8
Integration
Titel 9
Die DDR
Titel 10
Liebe und Tod (eksamenstema)
Titel 11
Die EU und Ich
Titel 12
Vergangenheitsbewältigung (eksamenstema)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Die Reise
Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne samt træner også at kunne lave en præsentation på tysk. Der er fokus på udvidelse af ordforråd og glosetræning.
Grammatisk fokus på kongruens og ordstilling, sætningsanalyse og substantivernes køn
Kernestof:
Film: Tschick (mitcfu)
fra: Anne Lønberg Eskesen: “Genau!”, Gyldendal 2018
- Wolfgang Herrndorf: Tschick
fra Kate Fuchs og Mathilde Sinding: “Auf uns”, Gyldendal 2016
- Franz Kafka: ”Gib’s auf”
Fra Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Peter Bichel: San Salvador
Sange:
BVG: ”Wir fahren allein“
C Arma: „Yapma“
Kay One: Seniorita
Innovativt projekt: "Eine Reise in Deutschland", hvor eleverne i grupper har lavet en reklamefilm for en selvvalgt tysk delstat
Grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendel 2014: Kap.1, 2 +13 (sætningsanalyse, artikler, substantivernes køn)
https://minlaering.dk/2-tyskgram/grammatik/
Læste sider: 25
Indhold
Kernestof:
Læs den lille parabel "Gib's auf" øverst s.3 i kompendiet "Die Reise". Brug de verber, vi oversatte i sidste time, som hjælp til at forstå teksten.
Øv dig på den bestemte artikel, så du kan den udenad. Du finder "Artikelkassen" i OneNote under sektionen "Grammatik"
Genlæs uddraget af romanen "Tschick", som I arbejdede med i grundforløbet. Uddraget er i kompendiet "Die Reise" s.16-19. Fokus: Genopfriskning af hovedhandlingen i romanuddraget
Forbered dig på gruppesamtale med DS om filmen Tschick. I samtalerne vil vi komme ind på filmens handling, karakteristik af Maik og Tschick samt Maiks udvikling i løbet af filmen. Forbered dig på samtalen ved at læse dine noter fra undervisningen god
Læs s.27-28 i "Alles in allem" om "sein, haben, werden". I skemaet s.28 skal du lægge særligt mærke til, hvordan sein og haben bøjes i præsens og præteritum, lær bøjningen af de to verber udenad. Medbring kompendiet til "Die Reise"
Kig på skemaet s.28 i Alles in allem. Lær bøjningen af werden i præsens og præteritum udenad. Repeter også bøjningen af sein og haben, så du kan bøjningen af alle 3 verber udenad. Hvis du var fraværende sidste gang, skal du også læse teksten "San Sal
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eine Reise durch Deutschland
15-12-2022
Ein Ferienbild beschreiben
10-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mord und Totschlag
I forløbet Mord und Totschlag læser eleverne tekster, som på forskellig vis indeholder et dødsfald. Der er fokus på udvidelse af ordforrådet og især gloser, de kan bruge til emnet.
Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne. Derudover arbejder eleverne med krimitræk og forskellen på en kriminalhistorie og en detektivhistorie og har dermed fokus på fortællersynsvinklen.
Som en del af forløbet skriver eleverne i grupper et manuskript og ud fra dette, filmer deres egne detektivhistorie eller mord/kriminalhistorie.
Grammatisk fokus: hjælpeverber, svage verber samt ordstilling i hoved- og ledsætninger
Kernestof:
- "Merkmale des Krimis" + "Aufgaben zu den Merkmalen des Krimis" (S. 78-83 i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal 2017)
- Milena Moser: Letzte Pizza (fra: Kurzum ved E. Wikkelsø, Tyskforlaget 2005)
- Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder (fra: Meiner Meinung nach 2, Karsten Anker - Møller m.fl., Gyldendal 1980)
- Tartort: Borowski und der brennende Mann
Supplerende stof:
Milena Moser: "Angebrannte Fischstäbchen"
https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0
Grammatik: Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014: kap. 3,4,8
https://minlaering.dk/
Læste sider: 50
Indhold
Kernestof:
Læs første del af novellen "Letzte Pizza" s.6-7 l.9 i det nye kompendium "Mord und Totschlag". Hvis du var fraværende sidste gang, kan du finde kompendiet i OneNote under den nye (røde) sektion "Mord und Totschlag".
Læs resten af novellen "Letzte Pizza" s.7 l.9-s.9. Fokus under læsningen: S.7: Hvordan klarer Charlotte jobbet som pizzabud? S.8: Hvem skal Charlotte levere pizza til? S.9: Hvordan ender novellen?
Forbered dig på gruppesamtale om novellen "Letzte Pizza". I samtalen vil vi komme omkring handlingen, karakteristik af Charlotte og chefen, samt snakke om slutningen og hvad der mon videre kommer til at ske.
Husk at udfylde + medbringe evalueringsskemaet, hvis du er på til evalueringssamtale i dag. Evaluering tysk 1.g.docx
Afsnit
Medbring kompendiet til Mord und Totschlag
Læs resten af novellen (s.15-16). Brug nedenstående læsefokus til at forstå hovedtrækkene i handlingen:
Forbered dig på gruppesamtale om "Das Risiko trägt immer der Mörder". Fokus i samtalerne vil være handlingen i novellen og en sammenligning med novellen "Letzte Pizza"
Læs s.39-41 i Alles in allem om ordstilling. Læg særligt mærke til ikke-reglen s.39, samt reglerne for den tyske ordstilling i ledsætninger s.41
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Screening på minlæring.dk
06-02-2023
Filmmanuskript
06-03-2023
Krimifilm
16-03-2023
Mein Zuhause
20-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grænselandet
Lille tværfagligt forløb sammen med samfundsfag og historie som toning af den sproglige studieretning.
Fokus på mindretal i det dansk-tyske grænseland.
I forbindelse med forløbet har vi haft besøg af elevambassadører fra Grænseforeningen samt været på en 2-dags ekskursion til Flensborg og Dybbøl Mølle.
I Flensbrog besøgte vi bla. Duborgskolen og SSW.
I tysk har vi læst flg tekst fra Hermann m.fl: "Grænseland - krig og kulturmøde", Colombus 2009:
Inge-Lise Kragh: "Weder dänisch noch deutsch sondern etwas drittes"
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kinder im Dritten Reich
Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln
Indhold:
Fra Niels Kaae Stimpel: ”Früher und jetzt?“, Forlaget åløkke 1991:
- Die Judenverfolgungen, s.93-94
Fra Herbert Schniele Lutz: „Schlaglichter – zwei Dutzend Kurzgeschichten“, Ernst Klett Verlag:
- Kurt Bartsch: ”Berlin, Gormannstrasse”
Omfang: 10 sider
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kinder im Dritten Reich, fortsat
Forløbet er en fortsættelse af forløbet fra 1g.
I 2.g har vi arbejdet med flg materiale:
- Maria und Josef Otten,
https://de.wikipedia.org/wiki/Maria_und_Josef_Otten
Einweihung des „Maria-und-Josef-Otten-Platz“ in Düsseldorf (2,5 min,)
https://www.youtube.com/watch?v=rg01SPY01FQ&ab_channel=Xityde
- Stolpersteine:
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Stolpersteine_in_D%C3%BCsseldorf
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194
- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag
- "Die Schlaufe"
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich"
- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring "Alles in allem" (Grammatikbogen) + kompendiet "Kinder im Dritten Reich"
Repeter Hjælpeverber + svage verber:
Medbring kompendiet til Kinder im Dritten Reich
Medbring kompendiet "Kinder im Dritten Reich"
Hold jeres oplæg om den selvvalgte aktivitet i Düsseldorf
Læs hele novellen "Der Giftpilz", s.11-12 i kompendiet "Kinder im Dritten Reich". Læsefokus:
Medbring kompendiet til "Kinder im Dritten Reich"
Læs videre på novellen "Die Schlaufe, som vi begyndte at læse i sidste time. Læs s.16-17., 1. afsnit. Læsefokus:
Læs resten af novellen "Die Schlaufe". Læsefokus:
Repetér remserne for de enkeltstyrende præpositioner, så du kan dem udenad (se s.44+48 i Alles in allem)
Læs s.55-57 i "Alles in allem" om possessive pronominer (ejestedord). Læg særligt mærke til, hvad de hedder på tysk (kassen s.55n) samt brugen af sein og ihr (s.56n-57ø)
Forbered dig på dit lille oplæg til Napola, hvis din gruppe er på til samtalerne i dag. Oplægget skal vare ca. 3 minutter, og du må kun medbringe et talepapir med stikord på papir til samtalen.
Prøvens fokus vil være possessive pronominer+grammatik generelt. Medbring blyant og viskelæder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Düsseldorf
Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf
31-08-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Das Märchen (eksamenstema)
Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne i 2g gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.
Læst i 2g:
Kernestof
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”, fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017
- Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1
Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”
Læst i 3g:
Kernestof:
• Brüder Grimm: Das Mädchen ohne Hände, fra Erik Wikkelsø Pedersen: Deutsche Märchen (Systime 1996):
• Franz Kafka: ”Die Verwandlung“ (Auszug), fra: Franz Kafka "Das Urteil - und andere Erzählungen", Fischer Verlag 1994
- Analyse af Die Verwandlung:
https://www.youtube.com/watch?v=kjBbn97SXxo
• Franz Hohler: ”Der Abstecher” fra Nanna Bjargum m.fl: (red.): ”Reise, Tod und Träume”, Tyskforlaget 2002
-
https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken
Supplerende Stof:
- Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016
Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Omfang:
100 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring en saks :-)
Genlæs hele eventyret Rotkäppchen s.7-9 i det nye kompendium "Das Märchen", som vi hørte i sidste modul. Fokus på handlingsforløbet.
Læs s.52-53 i "Alles in allem" om personlige pronominer. Læg særligt mærke til bøjningsskemaet s.52. Medbring kompendiet til "Das Märchen"
Husk at medbring evalueringsskemaet, hvis du er på til evalueringssamtale i dag
Genlæs eventyret "Die Bremer Stadtmusikanten" s.16-17 i kompendiet "Das Märchen", som vi hørte i sidste modul. Fokusér under læsningen på, hvilke eventyrtræk der optræder i eventyret.
Medbring kompendiet til "Das Märchen"
Forbered dig på gruppesamtale om Rotkäppchen og Die Bremer Stadtmusikanten, hvis din gruppe er på til samtale i dag. Til samtalen må du medbringe et talepapir med stikord og korte vendinger. Hvis talepapiret har karakter af et manuskript, bliver du b
Afsnit
Repetér brugen af udvidet infinitiv: Se slide i OneNote i Indholdsbiblioteket under Grammatik (nederste slide)
Læs første del af novellen "Das Mädchen ohne Hände" s. 12-14 l.30 i kompendiet "Das Märchen"
Medbring "Alles in allem"
Læs resten af novellen "Das Mädchen ohne Hände" s.14 l.31-s.18 i kompendiet "Das Märchen"
Forbered dig på gruppesamtale om teksten "Das Mädchen ohne Hände". I samtalerne vil vi snakke om handlingen samt eventyrtræk. Du må kun medbringe tekstkompendiet til samtalen, ingen talepapir.
Læs teksten til næste skriftlige aflevering "Das Sparbuch". Du finder teksten under afleveringen i lectio samt i OneNote under "Skriftlighed" i indholdsbiblioteket.
Læs om grammatikken til de tre opgaver i OneNote. De tre grammatikemner er: Udvidet infinitiv, adjektiver og passiv. Find de slides, der passer til de tre emner under "Grammatik" i "Indholdsbiblioteket"
Lav "Das Sparbuch" opg 1 (rigtig eller forkert). Opgaven ligger i OneNote under dit navn under "Grammatik"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Manuskript til eventyrfilm
27-11-2023
Eventyrfilm
30-11-2023
Graffiti in Berlin
04-03-2025
Graffiti in Berlin genafl
20-03-2025
minlæring 1
21-04-2025
Das Sparbuch
29-04-2025
Das Sparbuch genafl
13-05-2025
minlæring 2
13-05-2025
Skriftlighed i undervisningen
15-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Integration
I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.
Forløbet bruges som optakt til klassens SRO-skrivning.
Kernestof:
Blume og Hermann: ”Angekommen“, Gyldendal 2017:
- Anna Reimann: Das Wunder von Kreuzberg
Yasemin Samdereli: "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution
https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/almanya_willkommen_in_deutschland_filmdidaktisierung:
- "Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde"
Pepe Danquart: "Der Schwarzfahrer", 1993, Albert Kitzler
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU
Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?
- El-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie, i
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Læs første del af teksten "Das Wunder von Kreuzberg" i det nye kompendie "Integration" s.8-11ø
Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde.pdf Læs den vedhæftede tekst og besvar flg fokusspørgsmål til teksten på dansk: Tekst og fokusspørgsmål ligger også i OneNote, så du har også mulighed for at lave din besvarelse der.
Forbered dig på gruppesamtale om Almanya, hvis din gruppe er på i dag. Til samtalen må du som tidligere medbringe et talepapir med stikord
Forbered dig på gruppesamtale om Almanya, hvis din gruppe er på i dag. Til samtalen må du som tidligere medbringe et talepapir med stikordsnit
Læs s.59-61 i "Alles in allem" om modalverber. Læg særligt mærke til de enkelte modalverbers betydning (s.59ø), samt lær modalverbernes bøjning i præsens udenad (øverste del af skemaet s.60ø)
Forbered dig på prøven om modalverber. Genlæs s.59-61 i Alles in allem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Die DDR
Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.
Kernestof:
- Christa Moog: "Es ist 15 Uhr", fra: Ursula Hermes: "Kurzgeschichten einmal anders", systime 1994
- "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
- In den Fängen der Stasi
https://www.youtube.com/watch?v=gWgIrGxq70E
- Eingemauert
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=234s
Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin"
https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige tekster af David Ensikat
fra Andersen/Husum: "Es war einmal ein Land", Tyskforlaget 2015
Omfang: 60 sider
https://www.ordbogen.com/
har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Find 10 centrale begreber til temaet "Die DDR", heraf mindst 2 vigtige datoer.
Vi starter timen med fremlæggelserne af det, I arbejdede med sidste gang
Læs første del af novellen "Es ist 15 Uhr" s.2-4 l.26 i kompendiet "Die DDR"
Læs resten af novellen "Es ist 15 Uhr". Læsefokus:
Forbered dig på spontane gruppesamtaler om novellen "Es ist 15 Uhr". I samtalerne vil vi tage udgangspunkt i de arbejdsspørgsmål , I arbejdede med i sidste modul
Læs s.65-66 i Alles in allem om Stærke verber. Læg særligt mærke til bøjningsmønstrene i de 6 grupper
B-erne: Medbring høretelefoner + sørg for, at din computer kan holde strøm hele modulet.
Vi holder spontane gruppesamtaler om hele "Der Palast" (dvs uden oplæg). Fokus i samtalerne vil være flg punkter:
B'ere: Udskriv dit talepapir + Forbered dig på dit mundtlige oplæg med udgangspunkt i dit talepapir fra afleveringen (selvvalgt tekst fra "Das Märchen"). Oplægget skal vare 8 minutter og holdes for en makker i timen
Medbring: Farveblyanter/tuscher + høretelefoner. Før timen starter: Lav bordopstilling til 4-5-mandsgrupper
Alle: Medbring en saks. A'erne B'erne: Medbring kompendiet til "Das Märchen".
Lav resten af "Bitte nicht umarmen" opg 2-4 som I arbejdede med i fredags
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
In den Fängen der Stasi
14-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Liebe und Tod (eksamenstema)
Fokus: Hvordan kærlighed kan føre til død
Kernestof:
Fra Häckert og Hansen: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope 1999:
- Doris Dörrie: „Mit Messer und Gabel“
Fra Kate Fuchs og Mathilde Sinding: „Auf uns“, Gyldendal 2016:
- Ferdinand von Schirach: „Anatomie“
- Johann Wolfgang von Goethe: „Erlkönig“
(https://kalliope.org/da/text/goethe2000010805)
- Rammstein: „Dalai Lama“
(https://genius.com/Rammstein-dalai-lama-lyrics)
Thomas Berger (instruktør), 2013:
- „Die Flut ist pünktlich“
Fra: Kastberg m.fl: "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- Ferdinand von Schirach: "Kinder"
- Robert Seethaler: "Ein ganzes Leben"
Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Læs første del af novellen "Mit Messer und Gabel" i kompendiet "Liebe und Tod" s.1-5 l.20
Lær remserne for de præpositioner, der altid styrer akkusativ og de præpositioner, der altid styrer dativ udenad. Se Alles in allem s.44-45 eller slide under "Grammatik" i OneNote
Repetér de to remser for enkeltstyrende præpositioner, så du kan dem uden ad. Du finder listen over de enkeltstyrende præpositioner i OneNote under "Grammatik" eller i "Alles in allem" s.44-45
Forbered dig på dit oplæg til Gruppesamtalen om novellen "Mit Messer und Gabel". Til samtalen må du ikke medbringe andet end tekstkompendiet
Repetér de to remser for de enkeltstyrende præpositioner. Se oversigten over de to grupper præpositioner i "Alles in allem" s.44-45: Akkusativ-præpositioner og Dativ-præpositioner
Medbring dine pasoplysninger (tag evt et billede af dit pas)
Læs teksten "Kinder"+ lav opg 1 (rigtig/forkert). Teksten + opgave finder du i OneNote under "Skriftlighed"
Medbring "Alles in allem" ellers ingen lektier :-)
program Bruxelles 3a 2024.docx
2_Regler og retningslinjer for sprogrejser, studieture og ekskursioner arrangeret af Randers Statsskole.pdf
Budget for studieturen.pptx
Opgave til det europæiske hus.docx
Byvandring Bruxelles.docx
Jeres gruppefremlæggelser skal være klar til præsentation ved timens start. Send jeres præsentationer til mig i en besked på lectio før timens start, så vi ikke skal bruge tid på det i timen.
Medbring Alles in allem
Læs de to digte "Erlkönig" og "Dalai Lama" s.14-17 i kompendiet. Fokus på at forstå handlingen i de to digte
Læs s.91-93 i "Alles in allem" om konjunktiv. Læg særligt mærke til bøjningsformerne af hjælpeverber og modalverber (s.92) samt de tre typer konjunktiv (s.93)
Læs novellen "Anatomie" s.12-13 i kompendiet "Liebe und Tod"
Forbered dig på gruppesamtale om Anatomie. Til samtalerne vil vi tage udgangspunkt i det gruppearbejde, I lavede sidste gang.
Læs resten af teksten "Ein ganzes Leben", som vi brugte til mundtlig eksamenstræning sidste gang. Teksten ligger elektronisk under "Skriftlighed" i indholdsbiblioteket.
Læs s.74-76 i Alles in allem om sammensatte verber. Vær særligt opmærksom på, hvordan de løst sammensatte verber opfører sig i hhv. hovedsætninger og ledsætninger (s.74n-75ø)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mit Messer und Gabel
27-08-2024
Mit Messer und Gabel genaflevering
11-09-2024
Kinder opg 5
24-09-2024
Kinder genaflevering
09-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Die EU und Ich
Forløbet fungerer som optakt til vores studietur til Bruxelles i uge 40.
Forløbet giver eleverne en baggrundsviden om EU som institution samt hvordan EU præger vores hverdag.
På studieturen skal vi bla. besøge EU kommissionens tolketjeneste samt Oversættelsestjenesten.
Anvendt materiale:
https://op.europa.eu/webpub/com/eu-and-me/de/WHAT_IS_THE_EUROPEAN_UNION.html
Omfang:
20 sider
Indhold
Kernestof:
program Bruxelles 3a 2024.docx
2_Regler og retningslinjer for sprogrejser, studieture og ekskursioner arrangeret af Randers Statsskole.pdf
Budget for studieturen.pptx
Opgave til det europæiske hus.docx
Byvandring Bruxelles.docx
Jeres gruppefremlæggelser skal være klar til præsentation ved timens start. Send jeres præsentationer til mig i en besked på lectio før timens start, så vi ikke skal bruge tid på det i timen.
Medbring Alles in allem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vergangenheitsbewältigung (eksamenstema)
Fokus: Tyskernes forhold til Nazitiden.
Vi ser på forskellige strategier for, hvordan man kan forholde sig til en traumatisk fortid, og ser på nogle konkrete eksempler på brugen af de forskellige strategier.
Kernestof:
fra: Thellesen m.fl. “Niemals vergessen”, systime 2016:
- Walter Moers” “Adolf”
fra: Gravgaard/Wikkelsø: “Leselandshaften”, Tyskforlaget 2007:
- Georg M. Oswald: “Das Loch”
Fra: Kastberg m.fl: "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023:
- Christoph Hein: "Glückskind mit Vater"
Film:
- Marco Kreuzpaintner: "Der Fall Collini", 2019
- Tom Ockers: "Vater, Mutter, Hitler: Vier Tagebücher und eine Spurensuche", 2016
Supplerende stof:
fra: Thellesen m.fl. “Niemals vergessen”, systime 2016:
- “Strategier for, hvordan man omgås fortiden”
Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs teksten "Glückskind mit Vater" s.19-23 i kompendiet Vergangenheitsbewältigung. Teksten danner grundlag for næste skriftlige aflevering
Medbring dine noter til filmen "Vater, Mutter, Hitler"
Læs s.100-101 i Alles in allem om adjektivernes bøjning. Kig på de tre bøjningsskemaer, og overvej, hvorfor bøjningsskemaet til "Den blandede bøjning" er et overflødigt skema.
Lav opg 2-4 til opgavesættet "Glückskind mit Vater" s.25-26 i kompendiet "Vergangenheitsbewältigung".
Medbring et skriveredskab
Læs teksten til næste skriftlige aflevering: "Graffiti in Berlin". Du finder både teksten i OneNote under "Skriftlighed" i Indholdsbiblioteket og i lectio under opgaven "Graffiti in Berlin"
Medbring tekstkompendiet til Vergangenheitsbewältigung samt et skriveredskab
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710140", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710140", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710140" }