Holdet 2022 TY/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Doris Sefeld Skovsted
Hold 2022 TY/a (1a TY, 2a TY, 3a TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Die Reise
Titel 2 Mord und Totschlag
Titel 3 Grænselandet
Titel 4 Kinder im Dritten Reich
Titel 5 Kinder im Dritten Reich, fortsat
Titel 6 Düsseldorf
Titel 7 Das Märchen (eksamenstema)
Titel 8 Integration
Titel 9 Die DDR
Titel 10 Liebe und Tod (eksamenstema)
Titel 11 Die EU und Ich
Titel 12 Vergangenheitsbewältigung (eksamenstema)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Die Reise

Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne samt træner også at kunne lave en præsentation på tysk. Der er fokus på udvidelse af ordforråd og glosetræning.
Grammatisk fokus på kongruens og ordstilling, sætningsanalyse og substantivernes køn

Kernestof:
Film: Tschick (mitcfu)
fra: Anne Lønberg Eskesen: “Genau!”, Gyldendal 2018
- Wolfgang Herrndorf: Tschick
fra Kate Fuchs og Mathilde Sinding: “Auf uns”, Gyldendal 2016
- Franz Kafka: ”Gib’s auf”
Fra Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Peter Bichel: San Salvador

Sange:
BVG:  ”Wir fahren allein“
C Arma: „Yapma“
Kay One: Seniorita

Innovativt projekt: "Eine Reise in Deutschland", hvor eleverne  i grupper har lavet en reklamefilm for en selvvalgt tysk delstat

Grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendel 2014: Kap.1, 2 +13 (sætningsanalyse, artikler, substantivernes køn)
https://minlaering.dk/2-tyskgram/grammatik/


Læste sider: 25
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eine Reise durch Deutschland 15-12-2022
Ein Ferienbild beschreiben 10-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mord und Totschlag

I forløbet Mord und Totschlag læser eleverne tekster, som på forskellig vis indeholder et dødsfald. Der er fokus på udvidelse af ordforrådet og især gloser, de kan bruge til emnet.
Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne. Derudover arbejder eleverne med krimitræk og forskellen på en kriminalhistorie og en detektivhistorie og har dermed fokus på fortællersynsvinklen.
Som en del af forløbet skriver eleverne i grupper et manuskript og ud fra dette, filmer deres egne detektivhistorie eller mord/kriminalhistorie.
Grammatisk fokus: hjælpeverber, svage verber samt ordstilling i hoved- og ledsætninger



Kernestof:
- "Merkmale des Krimis" + "Aufgaben zu den Merkmalen des Krimis" (S. 78-83 i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal 2017)
-  Milena Moser: Letzte Pizza (fra: Kurzum ved E. Wikkelsø, Tyskforlaget 2005)
-  Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder (fra: Meiner Meinung nach 2, Karsten Anker - Møller m.fl., Gyldendal 1980)
- Tartort: Borowski und der brennende Mann


Supplerende stof:
Milena Moser: "Angebrannte Fischstäbchen" https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0


Grammatik: Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014: kap. 3,4,8
https://minlaering.dk/



Læste sider: 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening på minlæring.dk 06-02-2023
Filmmanuskript 06-03-2023
Krimifilm 16-03-2023
Mein Zuhause 20-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grænselandet

Lille tværfagligt forløb sammen med samfundsfag og historie som toning af den sproglige studieretning.
Fokus på mindretal i det dansk-tyske grænseland.
I forbindelse med forløbet har vi haft besøg af elevambassadører fra Grænseforeningen samt været på en 2-dags ekskursion til Flensborg og Dybbøl Mølle.
I Flensbrog besøgte vi bla. Duborgskolen og SSW.
I tysk har vi læst flg tekst fra Hermann m.fl: "Grænseland - krig og kulturmøde", Colombus 2009:
Inge-Lise Kragh: "Weder dänisch noch deutsch sondern etwas drittes"

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kinder im Dritten Reich

Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln

Indhold:
Fra Niels Kaae Stimpel: ”Früher und jetzt?“, Forlaget åløkke 1991:
- Die Judenverfolgungen, s.93-94

Fra Herbert Schniele Lutz: „Schlaglichter – zwei Dutzend Kurzgeschichten“, Ernst Klett Verlag:
- Kurt Bartsch: ”Berlin, Gormannstrasse”

Omfang: 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kinder im Dritten Reich, fortsat

Forløbet er en fortsættelse af forløbet fra 1g.
I 2.g har vi arbejdet med flg materiale:

- Maria und Josef Otten, https://de.wikipedia.org/wiki/Maria_und_Josef_Otten
Einweihung des „Maria-und-Josef-Otten-Platz“ in Düsseldorf (2,5 min,)
https://www.youtube.com/watch?v=rg01SPY01FQ&ab_channel=Xityde

- Stolpersteine: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Stolpersteine_in_D%C3%BCsseldorf
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194

- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag

- "Die Schlaufe"
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich"

- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)

Omfang: 20 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Düsseldorf

Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf 31-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Das Märchen (eksamenstema)

Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne i 2g gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.


Læst i 2g:
Kernestof
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”, fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017

- Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1

Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”

Læst i 3g:
Kernestof:
• Brüder Grimm: Das Mädchen ohne Hände, fra Erik Wikkelsø Pedersen: Deutsche Märchen (Systime 1996):
• Franz Kafka: ”Die Verwandlung“ (Auszug), fra: Franz Kafka "Das Urteil - und andere Erzählungen", Fischer Verlag 1994
- Analyse af Die Verwandlung:
https://www.youtube.com/watch?v=kjBbn97SXxo
• Franz Hohler: ”Der Abstecher” fra  Nanna Bjargum m.fl: (red.): ”Reise, Tod und Träume”, Tyskforlaget 2002

- https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken

Supplerende Stof:
- Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016

Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/

Omfang:
100 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuskript til eventyrfilm 27-11-2023
Eventyrfilm 30-11-2023
Graffiti in Berlin 04-03-2025
Graffiti in Berlin genafl 20-03-2025
minlæring 1 21-04-2025
Das Sparbuch 29-04-2025
Das Sparbuch genafl 13-05-2025
minlæring 2 13-05-2025
Skriftlighed i undervisningen 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Integration

I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.
Forløbet bruges som optakt til klassens SRO-skrivning.

Kernestof:
Blume og Hermann: ”Angekommen“, Gyldendal 2017:                 
- Anna Reimann: Das Wunder von Kreuzberg

Yasemin Samdereli: "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution

https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/almanya_willkommen_in_deutschland_filmdidaktisierung:
- "Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde"

Pepe Danquart: "Der Schwarzfahrer", 1993, Albert Kitzler
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU

Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?
- El-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie, i

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Die DDR

Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.

Kernestof:
- Christa Moog: "Es ist 15 Uhr", fra: Ursula Hermes: "Kurzgeschichten einmal anders", systime 1994
-  "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
- In den Fängen der Stasi
https://www.youtube.com/watch?v=gWgIrGxq70E
- Eingemauert
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=234s


Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin" https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige tekster af David Ensikat
fra Andersen/Husum: "Es war einmal ein Land", Tyskforlaget 2015

Omfang: 60 sider

https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
In den Fängen der Stasi 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Liebe und Tod (eksamenstema)

Fokus: Hvordan kærlighed kan føre til død

Kernestof:
Fra Häckert og Hansen: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope 1999:
- Doris Dörrie: „Mit Messer und Gabel“

Fra Kate Fuchs og Mathilde Sinding: „Auf uns“, Gyldendal 2016:
- Ferdinand von Schirach: „Anatomie“

- Johann Wolfgang von Goethe: „Erlkönig“
(https://kalliope.org/da/text/goethe2000010805)

- Rammstein: „Dalai Lama“
(https://genius.com/Rammstein-dalai-lama-lyrics)

Thomas Berger (instruktør), 2013:
- „Die Flut ist pünktlich“

Fra: Kastberg m.fl: "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- Ferdinand von Schirach: "Kinder"
- Robert Seethaler: "Ein ganzes Leben"


Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/

Omfang: 60 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mit Messer und Gabel 27-08-2024
Mit Messer und Gabel genaflevering 11-09-2024
Kinder opg 5 24-09-2024
Kinder genaflevering 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Die EU und Ich

Forløbet fungerer som optakt til vores studietur til Bruxelles i uge 40.
Forløbet giver eleverne en baggrundsviden om EU som institution samt hvordan EU præger vores hverdag.
På studieturen skal vi bla. besøge EU kommissionens tolketjeneste samt Oversættelsestjenesten.

Anvendt materiale:
https://op.europa.eu/webpub/com/eu-and-me/de/WHAT_IS_THE_EUROPEAN_UNION.html

Omfang:
20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Vergangenheitsbewältigung (eksamenstema)

Fokus: Tyskernes forhold til Nazitiden.
Vi ser på forskellige strategier for, hvordan man kan forholde sig til en traumatisk fortid, og ser på nogle konkrete eksempler på brugen af de forskellige strategier.

Kernestof:
fra: Thellesen m.fl. “Niemals vergessen”, systime 2016:
- Walter Moers” “Adolf”

fra: Gravgaard/Wikkelsø: “Leselandshaften”, Tyskforlaget 2007:
- Georg M. Oswald: “Das Loch”

Fra: Kastberg m.fl: "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023:
- Christoph Hein: "Glückskind mit Vater"

Film:
- Marco Kreuzpaintner: "Der Fall Collini", 2019
- Tom Ockers: "Vater, Mutter, Hitler: Vier Tagebücher und eine Spurensuche", 2016

Supplerende stof:
fra: Thellesen m.fl. “Niemals vergessen”, systime 2016:
- “Strategier for, hvordan man omgås fortiden”

Skriftighed og grammatik:
Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
https://www.minlaering.dk/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/

Omfang: 60 sider





   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer