Holdet 2022 SRP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/a (1a SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 RS1 Hvad er viden?
Titel 2 RS2: DHO: Det moderne gennembrud, DK i 1800-tallet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 RS1 Hvad er viden?

Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?

Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.

Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning

Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.

Materiale:
- Rangvid, m.fl., Vidensmønstre - basal videnskabsteori i STX, Systime, 2018, s. 11-28.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RS2: DHO: Det moderne gennembrud, DK i 1800-tallet

I øver jer i at fordybe jer i et historisk emne og den historiske og litteraturhistoriske kontekst.

I skal
- finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- anvende henholdsvis danskfagets og historiefagets metoder i arbejdet med materialet
- skriftligt formidle resultatet af arbejdet
- besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
- anvende henvisninger, noteapparat og litteraturliste (på baggrund af skriftlig vejledning heri)

Alt sammen tjener det med til at øge jeres skriftlige kompetencer frem mod SRP'en i 3.g.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer