Holdet 2022 SRP/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/b (1b SRP, 2b SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 RS 1 - Hvad er SRP, og hvad er viden?
Titel 2 RS 2 - DHO
Titel 3 RS5: Statuevæltning
Titel 4 RS 6 og 7
Titel 5 RS8 - SRO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 RS 1 - Hvad er SRP, og hvad er viden?

Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?
Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.

Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning

Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RS 2 - DHO

Fag: Historie og dansk

Eleverne skal (med udgangspunkt i RS 1) bl.a. tilegne sig viden om:
- Forskellen mellem påstand og viden
- Hvorfor det er afgørende, at videnskabelige resultater kan efterprøves?
- Hvordan man søger viden? (Databasesøgning, historie)

Eleverne skal:
- finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- anvende henholdsvis danskfagets og historiefagets metoder i arbejdet med materialet
- skriftligt formidle resultatet af arbejdet
- besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
- anvende henvisninger, noteapparat og litteraturliste (på baggrund af skriftlig vejledning heri)
- mundtligt formidle opgavens konklusioner og overvejelser om valg af materiale, arbejdsproces og metodiske forskelle og ligheder mellem fagene

Eleverne skal introduceres til og øve sig i:
- Fordybelse i et historisk emne og den historiske og litteraturhistoriske kontekst (udviklingslinjer) det indgår i opgaveprocessens faser/'kalenderstyring'
- Forskelle mellem de to fags identitet og metode
- Materialesøgning og udvælgelse
- Faglig formidling – herunder metodiske overvejelser i relation til modtager og kontekst
- Opgaveformalia
- Udtryksfærdighed

Produkt:
- Skriftlig opgave i et omfang på 6-8 sider
- Mundtlig fremlæggelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RS5: Statuevæltning

Temadag 2
At være menneske blandt andre - Statuevæltning i Sydafrika
Mødet mellem majoritet og minoritet/identitetskonflikter med geografisk fokus på Sydafrika
Fag: engelsk og historie

Fokus:
Eleverne skal introduceres til:
• Forskellige typer af empiri
Eleverne skal øve:
• Forskellige faglige tilgange og metoder
• Mundtlig formidling

Der arbejdes tværfagligt og projektorienteret med udgangspunkt i følgende opgaveformulering:

Undersøg statuevæltning som konkret eksempel på nutidens historiebrug.  
 
1. Redegørelse: Præsentation af ’casen’
Informationssøgning. Find gerne engelsksproget materiale, I kan bruge i redegørelsen.
* Hvem var denne historiske person, hvis statue er blevet væltet/overmalet?
* Hvorfor er personen kontroversiel i en nutidig kontekst? Inddrag viden om historiebrug.
 
2. Analyse
* Analysér forskellige perspektiver på statuevæltninger med afsæt i egen case, men med udblik til den generelle problematik omkring antiracisme og statuevæltning. Det engelske materiale skal inddrages og behandles vha. engelskfaglig metode.
 
3. Diskussion
* Diskutér med afsæt i analysen, hvorvidt det er i orden at vælte statuer i antiracismens navn?  
- Find centrale citater i til at belyse, hvilke argumenter, der bruges i debatten
- Skal vi beskytte monumenterne og i så fald: hvorfor?
- Skal vi fjerne monumenterne og i så fald: hvorfor? 

I skal selv finde materiale – der ligger supplerende materiale på 1 og 2. lektion.

Metodeovervejelser skal indgå i fremlæggelsen – hvordan har du arbejdet med sagen i hhv. historie og engelsk.

Personerne, der arbejdes med er følgende:
Gruppe 1: Cecil Rhodes - Mathias, Anine, Noah, Esther
Gruppe 2: Queen Victoria - Filippa, Sebastian, Margrethe, Isak
Gruppe 3: Paul Kruger - Cilla, Luna, Tilde, Merle
Gruppe 4: Jan van Riebeeck - Momo, Selin, Mads, Anders

Produkt: Powerpoint-præsentation (på dansk) af 12-15 minutters varighed med jeres resultater (Husk fagfaglige begreber, citater og de metoder, som I har anvendt i de to fag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 RS 6 og 7

Vi arbejder med Bebob Jazz og Sorte Amerikaneres identitet i MU-EN

I engelskfaget arbejdes med Sortes identitet i USA i den første halvdel af det 20. århundrede og vi fokuserer på 1940'ernes jazzmiljø, særligt bebob-jazzen. Metodisk arbejder vi i engelsk med analyse af sange med udgangspunkt i sanges struktur/opbygning og sproglige virkemidler.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 RS8 - SRO

Bebob Jazz og sorte amerikaneres identitet
SRO: opgaveformuleringen udleveres d. 5. februar.
Mundtlig prøve i uge 14-15.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer